„Záznam dokazuje, že řidič vjel na přejezd v době, kdy byly závory v pohybu a svítila červená světla,“ tvrdí Pivoda.
Ivan Pjevič, který při nehodě seděl na místě spolujezdce, ale stále namítá, že svítilo bílé světlo. Nahoře podle něj byly také závory. Bez varování se spustily, až když auto vjelo na přejezd.
S podobnými zážitky se Pjevičovi ozvalo patnáct řidičů. Sedm dalších upozornilo na přejezd v nedaleké Spytihněvi. Policisté ze severu i z jihu Moravy podobné nehody nezaznamenali.
Závory vězní auta na kolejích |
Nové, stejně fungující přejezdy jsou přitom podél celého koridoru Petrovice u Karviné - Břeclav. Poté, co ve dvou článcích na problém upozornila redakce MF DNES, se ale přihlásilo i několik řidičů z Čech a z jihu Moravy.
Někteří přitom přiznali, že se řídili jen zdvihajícími se závorami a vjeli na přejezd na červenou. Jiní trvají na tom, že se chovali předpisově. „Stalo se mi to při jízdě z Mikulčic na Břeclav,“ popisuje muž z Moravské Nové Vsi.
„Projel vlak, zvedly se závory. Počkal jsem, až zhasnou červená světla, a rozjel se. Jenže v půli trati naráz závory opět spadly. Výpravčí mně tehdy potvrdila, že tato porucha se tady již několikrát vyskytla,“ vzpomíná muž.
Odborníci na zabezpečovací železniční systémy nevěří, že může taková situace nastat. Řidič z Moravské Nové Vsi jim oponuje. „Kdybych si nebyl naprosto jistý volností přejezdu, nikdy bych na něj nevjel. Jsem totiž strojvedoucí a podobnou nehodu jsem měl asi před třiceti lety. Proto jsem velmi opatrný.“
Podle Pavla Tesaře z tiskového oddělení Českých drah je závorový systém zkonstruován podle normy platné i všude jinde ve světě. „Má ale jedno kritické místo,“ připustil Tesař.
Automatický řídicí systém sice zaregistruje průjezd jednoho vlaku a závory automaticky zvedne.
Informaci, že se v protisměru nebo po druhé koleji blíží další vlak, už ovšem dostává pozdě (železničáři to připouštějí), a proto bez varování závory znovu spouští.
Podle odborníků je možné prodloužit dobu, po kterou zůstanou závory dole. „Povede to ale k tomu, že se značně prodlouží čas, který řidiči před přejezdy stráví,“ upozorňuje Pavel Tesař.