Dráhy: závory uvěznily řidiče jeho vinou

  • 12
Uherské Hradiště - Mladý řidič, který před třemi týdny na železničním přejezdu v Babicích na Uherskohradišťsku prchal z auta před jedoucím vlakem, porušil předpisy a vjel do kolejiště na červenou. Tvrdí to přednosta Správy sdělovací a zabezpečovací techniky v Přerově František Pivoda. Vychází ze záznamu elektronického zabezpečovacího zařízení vybaveného archivní schránkou, jakousi obdobou černé skříňky u letadel.

„Záznam  dokazuje, že řidič vjel na přejezd v době, kdy byly závory v pohybu a  svítila červená světla,“ tvrdí Pivoda.

Ivan Pjevič, který při nehodě seděl na místě spolujezdce, ale stále  namítá, že svítilo bílé světlo. Nahoře podle něj byly také závory. Bez  varování se spustily, až když auto vjelo na přejezd.

S podobnými  zážitky se Pjevičovi ozvalo patnáct řidičů. Sedm dalších upozornilo na  přejezd v nedaleké Spytihněvi. Policisté ze severu i z jihu Moravy podobné nehody nezaznamenali.

Závory vězní auta na kolejích

Nové, stejně fungující přejezdy jsou přitom podél celého koridoru  Petrovice u Karviné - Břeclav. Poté, co ve dvou článcích na problém  upozornila redakce MF DNES, se ale přihlásilo i několik řidičů z Čech a  z jihu Moravy.

Někteří přitom přiznali, že se řídili jen zdvihajícími se závorami a  vjeli na přejezd na červenou. Jiní trvají na tom, že se chovali  předpisově.  „Stalo se mi to při jízdě z Mikulčic na Břeclav,“ popisuje  muž z Moravské Nové Vsi.

„Projel vlak, zvedly se závory. Počkal jsem,  až zhasnou červená světla, a rozjel se. Jenže v půli trati naráz závory  opět spadly. Výpravčí mně tehdy potvrdila, že tato porucha se tady již  několikrát vyskytla,“ vzpomíná muž.

Odborníci na zabezpečovací železniční systémy nevěří, že může taková  situace nastat. Řidič z Moravské Nové Vsi jim oponuje. „Kdybych si  nebyl naprosto jistý volností přejezdu, nikdy bych na něj nevjel. Jsem  totiž strojvedoucí a podobnou nehodu jsem měl asi před třiceti lety. Proto jsem velmi opatrný.“

Podle Pavla Tesaře z tiskového oddělení Českých drah je závorový  systém zkonstruován podle normy platné i všude jinde ve světě. „Má ale  jedno kritické místo,“ připustil Tesař.

Automatický řídicí systém sice  zaregistruje průjezd jednoho vlaku a závory automaticky zvedne.

Informaci, že se v protisměru nebo po druhé koleji blíží další vlak, už  ovšem dostává pozdě (železničáři to připouštějí), a proto bez varování  závory znovu spouští.

Podle odborníků je možné prodloužit dobu, po kterou zůstanou závory  dole. „Povede to ale k tomu, že se značně prodlouží čas, který řidiči  před přejezdy stráví,“ upozorňuje Pavel Tesař.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video