"Chceme změnit image a pověst Českých drah," říká Jiří Kolář, náměstek generálního ředitele společnosti.
"Zloději, ale i bezdomovci polehávající na nádražích odrazují cestující od jízdy vlakem. Pokud tento obraz změníme, mohlo by to přitáhnout lidi zpátky na železnici,“ míní Kolář.
Kapsáři nejvíc kradou od dvanácti do pěti
Kapsáři nyní na nádražích řádí víc než kdy jindy. "V posledních dnech evidujeme větší počet okradených při nastupování nebo vystupování z vlaků. Blíží se Vánoce a kapsáři se činí," varuje mluvčí ústecké policie Veronika Beranová.
Největší riziko, že cestující přijdou o své peněženky, je podle zkušeností policistů od dvanácté do páté hodiny odpoledne, kdy je na peronech nejvíc lidí.
Hlášení, v němž dráhy upozorňují cestující, aby si hlídali své věci a nedávali zlodějům příležitost ke krádeži, už proto nezní jen halou Hlavního nádraží v Praze. Železničáři po dohodě s policií varují nově i cestující v Ústí nad Labem.
Příští rok by železniční policii měla na nádražích posílit bezpečnostní agentura.
Vedení drah si zadalo studii, jež má určit, na kterých stanicích je potřeba ochranka, kde kamery. Analýza bude hotová do konce února příštího roku.
"Podle ní zvolíme konkrétní kroky. Například že by se na každém z ústeckých nádraží hlídka objevila vždy jednou za hodinu, v depu by pak naše soupravy střežily kamery," nastínil náměstek ředitele Českých drah Jiří Kolář.
Zloději, vandalové, sběrači kovů
České dráhy mají nyní v celé republice 32 bezpečnostních agentur. "Je to příliš roztříštěné a nesourodé. My chceme jednotné vystupování a velení po vzoru Rakouska, kde působí jedna uniformovaná agentura na všech nádražích. Ta by mohla ochránit také peněženky našich cestujících, drážní majetek v depech a odstavené soupravy proti zlodějům, vandalům a sprejerům," slibuje si Kolář.
Kromě kapsářů totiž škodí na železnici také sběrači kovů. Policisté jich v poslední době několik dopadli.
Dvaačtyřicetiletý muž ukradl z ústeckého depa několik metrů kabelů za 90 tisíc korun. Jiný zloděj způsobil tamtéž škodu za 132 tisíc korun. Neznámí zloději kovů se vloupali do lokomotivy, z níž odnesli měděné součástky za 290 tisíc korun. Železniční policie na nádražích zůstane.
"Budeme s ní dále spolupracovat. Potřebujeme ale, aby někdo hlídal nádraží pravidelně, aby je neustále obcházel. Policie to zajistit nemůže, má málo lidí, navíc má za úkol také plno jiných věcí, třeba doprovázet vlaky se sportovními fanoušky," doplnil Kolář.
Uniforma má odradit
Členové bezpečnostní agentury však nemají stejné pravomoci jako policisté. Pokud odhalí kapsáře, nemohou ho zadržet.
"I v případě, že zloděje přistihnou při činu, je to problém. Záleží na drzosti kapsáře. Jediné, co členové bezpečnostní agentury mohou udělat, je zavolat policii," uvedl Jan Plocek z právního odboru Českých drah.
Náměstek ředitele Kolář přesto věří, že bezpečí cestujících pomůže ochranka zlepšit. "Už jen přítomnost uniformy je může od krádeží odradit," uvažuje Kolář.