Drážní inspekce považuje případ za vážný. Nasvědčují tomu prý výsledky několika státních dozorů, které u drah provedla. Konkrétní a úplné závěry však úřad zveřejní až po ukončení šetření.
"Situace kolem kauzy Fittipaldi není tak jednoznačně bezproblémová, jak ji dráhy později prezentovaly," řekl iDNES.cz náměstek generálního inspektora Drážní inspekce Jan Kučera.
Podle něj však šetření ještě není u konce. "Požádali jsme o dodání některých dokumentů Drážní úřad a čekáme na jeho reakci," doplnil Kučera.
Kubala: Vlak neřídil Fittipaldi, ale autopilot
Dráhy se tváří, že problém neexistuje. V podnikovém týdeníku Železničář otiskly vyjádření svého mluvčího, podle kterého se případ medializuje zbytečně. Fittipaldi prý vlak neřídil.
"České dráhy nepřenechaly kontrolu nad vlakem žádné osobě, která by k tomu neměla oprávnění a zároveň důrazně odmítají tvrzení, že mohlo dojít k ohrožení bezpečnosti cestujících," uvádí v něm mluvčí drah Ondřej Kubala.
Podle něj jel vlak v režimu autopilota, kdy "manipulace s pákou přidávání výkonu nemá na jízdu vliv".
Vystřídali se všichni
Kromě Fittipaldiho si řízení vyzkoušeli i další čeští závodníci Tomáš Enge a Erik Janiš. Sám Enge už dříve iDNES.cz řekl, že při řízení ujel asi deset kilometrů. Než se u řídící páky vystřídali všichni závodníci, vlak musel urazit dlouhý úsek. - více zde
V té souvislosti působí nepřesvědčivě tvrzení mluvčího drah, že fotograf učinil jen několik naaranžovaných fotografií, které měly vytvořit pouhé zdání toho, jak závodník vlakovou soupravu řídí.
Nejedná se přitom o první případ, kdy by dráhy do kokpitu vlaku vpustily známou osobnost. V řídící kabině se tak už objevila například Lucie Bílá se svým přítelem a synem Filípkem. Při podobných akcích se vlakem svezl i Richard Krajčo, Karel Gott či tenista Tomáš Berdych.
České dráhy se pendolinem rády chlubí, poslední dobou jim ale rychlovlak působí spíše vrásky. Kromě Fittipaldiho musely vysvětlovat i interní dokument, podle kterého má vlak problémy s bezpečnostními čidly. - více zde