Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Dráhy inkasují miliony za transporty NATO

  6:13aktualizováno  6:13
Praha - Desítky milionů korun ročně přináší do pokladny Českých drah členství České republiky v Severoatlantické alianci. Právě po železnici totiž putují přes Českou republiku stovky speciálních vlaků s vojenským materiálem a technikou k jednotkám operujícím například v Bosně nebo Kosovu. "Jen pro mírové mise IFOR a SFOR v zemích bývalé Jugoslávie jsme přepravili přes 700 vojenských transportů," uvedl ředitel odboru provozování Českých drah Václav Svoboda.

Členství v alianci tak s sebou přináší kromě viditelných změn v odvětvích spjatých přímo s aliancí, jako je například armáda, i na první pohled skryté ekonomické výhody.

Přesné částky, kolik dráhy za přepravu vojenského materiálu pro NATO inkasují, však neuvedl. "Jde o desítky milionů korun. Finanční přínos plyne jak z poskytovaného servisu, pronájmu osobních i nákladních vozů Českých drah, deponování vozů cizích armád na kolejích český drah, tak i ze samotného přepravného," vysvětlil Svoboda.

Jak dodal, pro NATO přepravují dráhy většinou vojenský materiál a techniku, kterou cvičící nebo bojující vojenské jednotky aliance v různých zemích potřebují pro splnění stanovených úkolů.

Zvláštní kapitolu pak tvoří transporty nadměrné velikosti, pro které mají České dráhy kvalitní zázemí a dostatečné technologické vybavení. "České dráhy nám nabízejí výborné služby. Nepamatuji si na řádný vážnější problém," konstatoval náčelník Centra koordinace přesunů na ministerstvu obrany Ivan Babka. Podle něj využívá Severoatlantická aliance i česká armáda železničí přepravu především kvůli nižším nákladům.

Česká republika je zemí jak tranzitní, přes kterou materiál putuje do jiných zemí, tak i zemí cílovou. Zvláště v poslední době totiž NATO využívá kvalitních vojenských výcvikových prostorů v zemi. "Konkrétní přepravované položky však nelze vzhledem k utajení zveřejnit," řekl Svoboda.

Zvláštní transporty po železnici nejsou speciálně střeženy. O jejich pohybu a trase však podle Svobody České dráhy vždy detailně informují branné a bezpečnostní složky státu.

Spolupráce NATO a Českých drah při přepravě vojenského  materiálů přitom začala ještě předtím, než byla v roce 1999 Česká republika  oficiálně přijata do struktur Severoatlantické aliance. Česká armáda pak podle Ivana Babky z ministerstva obrany začala úzce spolupracovat s vedením drah během mise IFOR. "České dráhy začaly přepravovat materiál pro NATO už v roce 1993," konstatoval Václav Svoboda z generálního ředitelství Českých drah.

Autor:


Hlavní zprávy

Nejčtenější



Další z rubriky

Generálové NATO a Ruska se v lednu poprvé od anexe Krymu zřejmě sejdou

NATO, Severoatlantická aliance

Rozhovory na nejvyšší vojenské úrovni mezi NATO s Ruskem se mohou uskutečnit ještě v lednu v ázerbájdžánském Baku. Šlo...

Mariňáci experimentují s drony z 3D tiskáren. Vytisknou je přímo v misi

Dron z 3D tiskárny určený pro americkou armádu

Jednotka na bojišti potřebuje pro průzkum okolí malý dron. Zavolá na základnu, zadá parametry, jaké by měl mít a do 24...

Do Afghánistánu zamíří další čeští vojenští instruktoři a pyrotechnici

Čeští vojáci na patrole v okolí základny v afghánském Bagrámu

Do alianční mise v Afghánistánu by měli zamířit další čeští vojáci. Armáda plánuje rozšíření stávajícího kontingentu o...

Najdete na iDNES.cz