Česká televize se dme pýchou. Její pořad Dovolená v protektorátu se dostal nejdříve mezi 22 nejlepších (z celkového počtu 56) formátů veřejnoprávních stanic, a nakonec získal pomyslné stříbro. „Ocenění, které jsme nyní získali, je indicií, že i instituce s výrazně nižším ročním rozpočtem, kterou Česká televize v porovnání s mnoha dalšími evropskými televizemi je, může hrát v mezinárodním kontextu roli inovátora,“ řekl generální ředitel České televize Petr Dvořák. „Druhé místo pro Dovolenou v protektorátu je pak i dokonalou satisfakcí za to, že jsme za pořadem od počátku stáli navzdory mnohé kritice," dodal Dvořák. Jenže kritika mávnutím veřejnoprávního soutěžního proutku nezmizí. Zvláště když se jedná o soutěž, kde se sami veřejnoprávní tvůrci navzájem poplácávají po ramenou.
EUROVISION CREATIVE FORUM - Holiday in The Protectorate - CT (...Czech Television's 'Holiday in The Protectorate' was a joint 2nd prize winner of Best Format at the EUROVISION Creative Forum. It sees three generations of the same family taken back to the 1940s for two months to live in an isolated farmhouse. Managing agricultural work etc, the family lives through the specific problems of Nazi occupation.
Posted by EBU on Thursday, 10 September 2015
Zaprvé, na druhém místě se tísní dva pořady. Česká televize se o něj dělí se zábavným pořadem Když k nám přijel orchestr. „When the orchestra came to town“ je norská variace na pořad Zpívá celá rodina. Zkráceně: orchestr přijede do malého města a jeho obyvatelé pak za jeho doprovodu zpívají. Tento pořad je tedy podle komise na stejném levelu jako Dovolená v protektorátu. Pro doplnění: soutěž vyhrál pořad The Art Forger, který je na stránkách EBU popisován takto: „Po 6 letech ve vězení má (profesionální padělatel obrazů) Wolfgang Beltracchi namalovat celebrity a královskou rodinu ve stylu starých mistrů. V každé epizodě pozorujeme celebritu a malíře, který ji maluje.“
"The Art Forger" won Best Format at the 10th EUROVISION Creative Forum. This controversial format by our Swiss member SRF, takes an indepth look at the infamous art genius Wolfgang Beltracchi.After spending 6 years in jail, Beltracchi is commissioned to paint celebrities and royalty in the style of the old masters. Each episode, we're invited to sit with the celebrity and the painter as he creates each masterpiece.
Posted by EBU on Sunday, 30 August 2015
Zadruhé, porota se skládá pouze z lidí, kteří se na výrobě televizních pořadů podílejí. Což je z určitého úhlu pohledu naprosto logické, nicméně z hlasování tak činí oborově uzavřenou záležitost. „Pro jednotlivé formáty hlasovalo 170 mediálních profesionálů z oboru produkce, autorů a vývojářů formátů a další,“ uvedla pro Mediahub Anne Kornmann, projektová manažerka soutěže. Je to tedy něco, jako když o nejlepší reklamě na festivalu Cannes Lions hlasují tvůrci reklamy. Nebo když čeští rozhodčí zvolí do svého čela Dášu Damkovou. Jinými slovy: kluci, co spolu mluví, si navzájem řeknou, jak jsou dobří.
Autorky úspěšných pořadů, zleva Zora Cejnková (Česká televize), Susanne Läng (SRF) a Cathrine Irgens Nilsen (NRK)
Zatřetí, Eurovision Creative Forum pořádá European Broadcasting Union (EBU), stejná organizace, která pořádá třeba Eurovision Song Contest – ano, tu soutěž, kde Česká republika ne a ne zvítězit, a kde vyhrála fousatá zpěvačka Conchita Wurst. Tak se nám to alespoň v jiné kategorii povedlo.
Česká televize se může dmout pýchou – na to má právo a nikdo jí to nemůže zakázat. Stejně jako nemůže nikdo zakázat Petru Dvořákovi vydávat hrdá prohlášení o obrovských úspěších a dokonalé satisfakci. Nicméně úkolem veřejnoprávní stanice není nechat se poplácávat po ramenou od kolegů, ale sloužit veřejnosti. Diváky přitom příliš neoslnila: první díl vidělo půl milionu lidí, pak šla čísla rychle dolů. A kritiku zato, že se televize pokusila z historické tragédie udělat reality show, nikdo žádným oceněním nevymaže.