iDNES.cz

DOPRAVNÍ PSYCHOLOŽKA HOSTEM iDNES.cz

Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová
velikost textu:
vydáno 8.6.2007 10:30
Tragická bilance víkendových nehod má svoji logiku, říká dopravní psycholožka Vlasta Rehnová. Lidé si jízdu opravdu užívají, euforie volných dní ale na silnicích působí kontraproduktivně.
OTÁZKA: Osobně si myslím, že dopravní odbory jsou plné nevzdělaných rutinérů, kteří když nevědí, jak věci řešit, dají tam značku. A nejlíp 30tku, aby tam lidi jezdili "aspoň těch 50". A pro umisťování značek chybí kontrolní mechanismus. Lidi pak předpisy neberou moc vážně, když vidí, že ty značky nic neznamenají. Co vy na to? Pete
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: Souhlasím s tím, že samotná dopravní značka je jen kousek řešení problémové situace a její umístění a obsah by měl být promyšlený, navazující na celou dopravní situaci v daném místě. nebezpečná může být i situace, kdy se dopravní značky nahromadí a řidič je vlastně nestačí všechny ani vnímat, natož je respektovat. Pomoci by mohl např. bezpečnostní audit, provedený nezávislými odborníky. 8.6.2007 10:48
OTÁZKA: Dobrý den, jak je možné, že u nás 90% řidičů neumí podat první pomoc?!!! Ptám se mých kolegů a kolegyň, přátel a dalších a skoro nikdo nezná ani základy první pomoci!!! Až se někde rozplácnu, absolutně nepočítám s tím, že mi někdo pomůže, vlatně, počítám tak na 10%. Tomáš Bartík
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: Toto je skutečně zarážející fakt, pokud ho máte nějak doložený. Teoreticky by všichni řidiči, kteří absolvoali autoškolu podle zákona č. 247, měli školení absolvovat a být připravení podat první pomoc. Ti ostatní by si to aspoň měli nastudovat podle nějaké příručky a nanečisto vyzkoušet. 8.6.2007 10:52
OTÁZKA: Co vás přivedlo k takovéto netradiční specializaci v oboru? Diky M. Marta
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: Částečně náhoda, kdy jsem po mateřské dovolené hledala práci. Ale nelituji, činnost je to velmi provázaná s praxí, myslím že i velmi přínosná pro ostatní a stále obohacující pro mne. 8.6.2007 10:54
OTÁZKA: Dobrý den, chtěla bych se Vás zeptat, co soudíte o jednání pana Neissera - odhození chlapce do lesa. Pan Neisser se hájí tím, že zpanikařil, nesnesl u sebe mrtvolu ... Podle mého názoru (a rozhodně tím nechci pana Neissera hájit) by v této situaci zpanikařila spousta řidičů, možná by chlapce neodvezli do lesa, ale "jen" vyložili z auta a ujeli ... Jaký je Váš názor? Děkuji Eva
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: To je velmi složitý problém, právo zpanikařit samozřejmě řidič má, ale na druhou stranu prošel přípravou, převzetím řidičského oprávnění se zavázal dodržovat pravidla silničního provozu, mimo jiné poskytnout pomoc, měl by být připraven řešit takovou situaci zodpovědně. 8.6.2007 10:58
OTÁZKA: Dobrý den, jaké jsou ženy řidičky? Jsou lepší, nebo "jenom" méně jezdí. Díky, pěkný den kamila
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: Děkuji za tento dotaz, já se hrozně těším, až příjde doba, kdy se tato otázka přestane klást. To mylím tak, že řidičky se stále více stávají rovnocennými partnery v silničním provozu, v jistém ohledu do něj vnášejí prvek zklidnění, tolerance, propagace bezpečnosti. na druhou stranu asi více potřebují důkladnější přípravu, vyjezdit se, nebát se a nepodléhat případným shazujícím poznámkám ze strany těch, co to umějí od přírody. 8.6.2007 11:02
OTÁZKA: jak velká část řidičů (odhad) je natolik agresivních, že by vůbec neměla mít řidičák? Petr
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: Z dlohodobé praxe a poznatků odjinud, kde se tento problém systematicky řeší, např. v rámci bodového systému, to vychází kolem 5-7% řidičů, kteří jsou nebezpeční, nejenom kvůli agresivitě. Část z nich má šanci z toho vyrůst, uklidnit se, najít si jiný způsob zviditelňování, odreagování, než je řízení auta. 8.6.2007 11:05
OTÁZKA: Dobrý den, proč jsou podle vás lidi za volantem často tak sprostý a jsou schopni zastavit, aby člověku vynadali? za normálních okolností by si to přitom nedovolili. Jaké jsou v tom rozdíly mezi muži a ženami? děkuji Mariana
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: Sprostí a agresivní řidiči (někteří jdou i za hranice pouhého vynadání) mají zpravidla sami se sebou nějaký problém, který si ventilují anonymně na nevinných obětech, protože na pravé viníky svého trápení si netroufnou, neumějí ten původní problém řešit. Ženy jsou obecně méně agresivní, spíše se tiše trápí nebo si jenom zanadávají uvnitř auta. 8.6.2007 11:08
OTÁZKA: Dobrý den, co by se mělo dělat s mladými nezodpovědnými řidiči? Díky Jitka
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: V řadě zemí funguje systém řidičského oprávnění na zkoušku, ve zkušebním období platí pro řidiče jistá omezení, např. v zemích s povoleným limitem alkoholu v krvi začátečníci pít nesmějí. určitou roli bych připsala i rodině, jsou to přeci něší děti a jejich rodiče by se také měli zajímat, jak si v silničním provozu vedou. 8.6.2007 11:11
OTÁZKA: Zdravím, myslím že policie není skoro vůbec vidět na silnicích - bodový systém je v tomto případě pouze výsměchem a drobným bu bu... vybírají se pokuty na parkování a stacionárních radarech a neřeší se skutečné příčiny nehodovosti - bezohlednost a neustálé závodění některých dotyčných... v některých západních zemích jsem viděl daleko větší respekt z policie a tudíž i výrazně slušnější ježdění... jaký je Váš názor na toto? Michal
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: Souhlasím, je dokonce vyzkoumána přímá úměra mezi spatřováním policie v provozu a ukázněním řidičů. Respekt policie ale také závisí na tom, co se dále děje se zachyceným řidičem, pokud existuje úniková cesta jak se vyhnout pokutě a přidělení trestných bodů, pak rozumím i menšímu elánu dopravní policie, kteří asi také nemají radost z často marné práce. 8.6.2007 11:16
OTÁZKA: Dobrý den, zabývá se někdo teorií nebo "psychologií" dopravní zácpy? Někdy mám pocit, že vznikají zcela bez příčiny - dopravní nehoda na trase není, ani sbíhání více proudů aut... bobouš
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: Pokud není na silnici objektivní příčina - nehoda, uzavírka - pak dopravní zácpa vzniká zpravidla v důsledku chování řidičů. Dnes už není technickým problémem včas upozornit řidiče, že před ním vozidla zpomalují, zahušťuje se provoz a on by měl také včas snížit rychlost. Plynulost provozu je hodně o ukázněnosti řidičů, pokud se provoz zahušťuje, měli by všichni jet stejně. jeden jediný, který toto nezvládne, pak svým chováním může provoz skutečně ucpat. 8.6.2007 11:20
OTÁZKA: Myslíte si, že mohou čeští řidiči někdy přestat jezdit tak agresivně? Čím je to podle vás způsobeno? Může na to mít vliv i to, že si muži (neznám agresivní řidičku) připadají ve své uzavřené "schránce" anonymně a abezpečně a že to tedy mohou všem ostatním nandat? Děkuji a přeji hezký den! Ondřej T.
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: Určitě, neztrácejte naději! V každé zemi se jezdí tak, jak si mohou řidiči dovolit, respektive co jim dovolí zákony, sankce ale i veřejné mínění. Mávnutím kouzelného proutku to ovšem nepůjde, je to běh na delší trať. Anonymita a pocit bezpečí v uzavřeném autě skutečně přispívá k tomu, že si někteří řidiči troufnou na to, co by tváří v tvář protivníkovi a bez brnění nezvládli. 8.6.2007 11:25
OTÁZKA: Dobrý den, nebylo by podle vašeho názoru rozumné, aby byl systém podobný jako v některých státech, kdy řídit samostatně mohou lidé až od 21 let.A do tohoto věku pouze s doprovodem. Mbad
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: Nejsem si jistá, nabývání zkušeností pod dozorem je dvousečné. Začínající řidič by měl být dobře připraven a vychován k tomu, aby mohl jezdit sám za sebe, případně pod neformálním a taktním dozorem rádce. povinná přítomnost dozoru po delší dobu může vypěstovat návyk na rady a přesouvání odpovědnosti na dozorjící osobu. Spíš bych tedy byla pro kvalitní přípravu v autoškole a povinný dozor např. ve formě řidičského oprávnění na zkoušku. 8.6.2007 11:32
OTÁZKA: V čem spatřujete problém, že čeští řidiči jsou bráni jako jedni z nejhorších na světě? Nedávají přednost chodcům na přechodu, jezdí pod vlivem alkoholu či dokonce drog, nerespektují červenou, dvojitou čáru ani rychlost. Zkazí se mi tu vždy nálada, když se vrátím z Kanady, kde vládne úplně jiná situace. Myslíte, že je problém v nedostatečných zákonech a postizích a nebo v našich politicích(hlavně z ODS), kteří chtějí aby se jezdilo až 160km/hod. a nezáleží jim na počtu mrtvých? Alice
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: Tak strašné to s námi není, věděla bych ještě o horších řidičích. Ale naprosto s vámi souhlasím, že jsou země, kde je radost jezdit po silnicích. Je to jednak o dlouhodobě pěstované kultuře dopravního chování, oproštění se od výjimečnosti toho, kdo má auto a hlavně silné, neboť auto už mají skoro všichni a užívají ho k přepravě, nikoliv ke zviditelnění se. Bezpečnost silničního provozu by měla být politickou prioritou, politiky k tomu zavazuje i prohlášení "Vize nula" k němuž se přihlásila většina zemí EU, včetně Čeaké republiky. Každé legislativní opatření by proto mělo být hodoceno z pohledu, jak přispěje ke zvýšení bezpečnosti na našich silnicích. 8.6.2007 11:38
OTÁZKA: Proč se v ČR jezdí v obcích 50 km/hod, když na to nejsou auta stvěné. Zato v Polsku a na Slovensku se jezdí 60, což je velmi rozumné. 50 km/h je na rychlost č. 4 málo, motor cuká, zatímco na trojku je to moc, řve to jako tur. 60 km v hodině mohu jet na 4 v pohodě, má to nižší spotřebu aj. Ono ještě 55 km/h se dá skousnout. Kvůli tomu já zásadně padesátku nedodržuji i za cenu rizika pokuty, ale 60 km/h (kromě omylů) v obci nepřekračuji. Ta 50 je ke vzteku, jedině jsem pak za volantem rozrušený a akorát si koleduji o nehodu. Petr
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: 50 km/h se jezdí nejen v ČR, ale minimálně v dalších 24 evropských zemích, šedesátku mají skutečně na Slovensku a v Lotyšsku. Výrobci aut určitě respektují to, že jejich seperauto musí umět jet touto rychlostí, aniž by se cukalo. Důvod pro padesátku je jediný, zato podstatný - v obci se pohybují tzv. nechránění účastníci provozu - chodci, cyklisti, vozíčkáři a pod. pro něž je ten desetikilometrový rozdíl život zachraňující v případě kolize. Takže u vědomí, že nikoho nezabijete, můžete dodržovat pravidla s veselou myslí, to malinké zdržení je proti zmaření života pouhé nic. přeji hodně duševní pohody. 8.6.2007 11:44
OTÁZKA: dobrý den, jak se pozná dobrý řidič? jaká osobnost má šanci na silnici "přežít"?děkuji ali
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: Dobrý řidič se pozná v provozu tak, že si ho ani nevšimnete. prostě v klidu jede, neohrožuje, netroubí, nesedí vám na kufru, neťuká si na hlavu, když zastavíte u přechodu pro chodce. z pohledu charakteru by to měl být řidič/ka celkově zralý, spokojený sám se sebou, tolerantní k ostatním lidem, odolný vůči stresu (toho je na silnici opravdu hodně), celkově fit- odpočatý, neovlivněný alkoholem a drogami (třeba na kuráž, aby to přežil) a vždy připravený řešit cizí chybu. 8.6.2007 11:48
OTÁZKA: Dobrý den, Co si myslíte o zvyšování rychlostního limitu na dálnicích ? Já osobně bych byl pro tak za rok , automobily už hodně technologicky pokročily, i s 8 let starým vozidlem je možné poměrně bezpečne možno jet 200 km/h . Samozřejme bych to nějak podmínil technickým stavem vozidla . David
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: Já osobně nejsem fanda zvyšování rychlostního limitu na dálnicích, lituji. Mám k tomu několik důvodů - technické parametry vozidla je jen jedna stránka věci, ale uplatnit je můžete bezpečně jen na uzavřeném závodním okruhu. V běžném provozu se vám do cesty budou plést pomalejší vozidla i pomalejší řidiči, kteří by si takovou rychlostí netroufli jet. prokázáno je také, že nejrychlejší způsob dopravy je doprava plynulá, mám to osobně zažité ze zahraničních dálnic - všichni jedou stejně rychle a jedou. jakmile by mezi nimi začal kličkovat závodník, plynulost se naruší a riziko kolize dramaticky stoupne. Asi jsem vás moc nepotěšila. 8.6.2007 11:53
OTÁZKA: Dobrý den, mému muži je, stejně jako většině lidí v jeho věku, 52 let. Chtěla jsem se zeptat, zda nejste pro zakázání kouření v autech. Příjde mi to stejně nebezpečné, jako telefonování. Popel spadne do klína, člověk drží v ruce cigaretu... Milada Nachtmanová-Rachmaninov
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: Z technického hlediska to jistě problém je, manipulace s čímkoliv, co musí řidič držet kromě volantu, může být nebezpečná, mimochodem i pojídání svačiny nebo popíjení minerálky za jízdy. někteří řidiči však tvrdí, že jim kouření pomáhá udržet pozornost při delší monotónní jízdě. Doporučovala bych dohodu. určitě jsem proti, aby pokuřovala osádka, když je řidič nekuřák, a prospěšnější je si na cigaretku zastavit na bezpečném místě a při té příležitosti se i prozáhnout. 8.6.2007 11:58
OTÁZKA: Dobrý den. Uvedu modelový případ. Jedu po okrsce (spěchám) a dojedu kolonu, "plazící se" rychlostí 60km/h. Po chvíli neudržím nervy a kolonu předjedu - možná trochu nebezpečně z pohledu couralů, nicméně já jsem v pohodě. Pohledem zjistím, že za volantem sedí starší lidé. Kdo si myslíte, že ohrozil bezpečnost víc? Já, který jsem (přiznávám, úmyslně) namáčkl vedoucího důchodce na krajnici, nebo lidé, kteří na rovné přehledné cestě zdržují ostatní? doktor_bota
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: Vás bych nejdřív velmi poprosila o více tolerance ke starším řidičům, oni byli na silnicích dávno před vámi a přesto vás mezi sebe přijali. To že často jezdí příliš opatrně a "zdržují" může být výrazem jejich zodpovědnosti, protože se už na rychlejší jízdu necítí. Určitě vám to nedělají schválně nebo pro své pobavení. Také zvažte, že pro vás nevinné natlačení na krajnici může dotyčného tak vystresovat, že provede nějaký nepředvídatelný manévr a v konečném důsledku ohrozí i vás. Buďte v pohodě i z toho, že chvilku pojede pomaleji a předjíždějte skutečně bezpečně, i pro sebe. 8.6.2007 12:05
OTÁZKA: Přeji dobrý den. Jak se podle Vašeho názoru na dopravní nehodovosti podílejí nevhodná dopravně technická řešení na silniční síti v porovnání s lidským faktorem? Dají se v tomto ohledu vysledovat nějaké teritoriální rozdíly v rámci ČR? Bob
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: Podobný dotaz - na dopravní značení - tu už byl. jen doplním, technické řešení silnice skutečně může být nebezpečné, proto se prosazuje zmíněný bezpečnostní audit alespoň nových staveb. Z hlediska lidského činitele - tedy uživatele silniční stavby - je důležité, aby technické řešení a následná organizace dopravy (např. vodorovné značení jízdních směrů) nevytvářely na řidiče past, byly jednoznačné, minimalizovaly možnost selhání řidiče (špatné pochopení značení, nezabránění vjetí do protisměru, psychologická přednoat na křižovatce). Podrobnější rozbor v rámci území ČR nemám, zkuste se potat u našich odborníků v CDV v Brně. 8.6.2007 12:10
OTÁZKA: Je mi 22 let. Jezdím od svých 18ti a ročně najedu okolo 20 tisíc kilometrů (a to ne pracovně, jsem ještě student). Po dálnici jedu 140, pookreskách jak to jde a v obcích povětšinou 70. Ještě jsem neměl nehodu ani jsem nebyl pokutován za rychlou jízdu. Nemyslíte si, že by bylo vhodné zvýšit rychlost v obcích zpět na 60? Sesazený Superefekt ze Sinalí
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: Promiňte, ale nepotěším vás. Vůbec si to nemyslím. Musím se ale zeptat vás - nemyslíte, že by bylo na čase poděkovat vašemu andělu strážnému, že jste si doposud nezkazil život, že baz výčitek svědomí za zničený život někoho jiného můžete dobře spát, a začít se chovat dospěle? Tohle jste asi číst nechtěl, já ale nemůžu jinak, vidím to z té druhé stránky, kdy potěšení jednoho způsobí nesmírnou bolest někomu jinému. Mohu vás tedy přivítat mezi zralými a zodpovědnými řidiči? Děkuji. 8.6.2007 12:18
OTÁZKA: Pomohlo by, aby, stehně jako např. v Rakousko, byl zaveden pro začínající mladé řidiče tzv. řidičák na zkoušku? Nor
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: Ano, o tom jsem už hovořila v předchozích dotazech. Je to opatření velmi účinné. 8.6.2007 12:18
OTÁZKA: Dobrý den, jsem student ZSF v JČU. Píši dilomovou práci na téma "Psychosociální poradenství pro účastníky dopravních nehod". Vzhledem k tomu, že je tato problematika poměrně úzce specifická, není mnoho odborníků, kteří by se jí zabývali. Chtěl bych proto využít této příležitosti a touto cestou Vás požádat o určitou možnost spolupráce. Pokud byste souhlasila, prosim sdělte mi tel. nebo elektronikcý kontakt na Vás. Děkuji. S úctou Jan Uhříček. Jan Uhříček
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: Vaši prosbu o spolupráci předám kolegovi, který spolupracuje se Sdružením obětí dopravních nehod, určitě se vám ozve. Téma je to závažné a stále ještě málo ošetřené, děkuji, že se mu věnujete. 8.6.2007 12:21
OTÁZKA: Dobry den, jste podobneho nazoru jako ja, ze povoleni 160 km/h na dalnicich by bylo vzhledem k vyzralosti ceskych ridicu a kvalite silnic jeste vetsim hazardem? Tomas
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: Moc děkuji za tento názor, ano, ano ano. 8.6.2007 12:21
OTÁZKA: Myslím si, že značky přikazující rychlost 40, 30 nebo dokonce 20 jsou zbytečné. Nikdo je nedodrřuje, to by byla doprava hned pomalejší. Vadí mi ale, že si na nich policisté často namastí kapsu s radarem. Není to spíš jen kvůli nim? Dopravák
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: podobný dotaz tu byl, takovéto omezení rychlosti by mělo být skutečně důvodné, jedná se především o tzv. obytné zóny nebo pěší zóny s omezeným povoleným provozem (zásobování, přeprava invalidů, dočasná akce apod.). jinak bych tyto značky umísťovala v případě náhlé události, kdy je skutečně nutné provoz zbrzdit v zájmu bezpečnosti, pak bych nedodržení přísně trestala jako vědomé ohrožení. Někdy to bývají i dopravní značky "zapomenuté", původně tedy své oprávnění měly. 8.6.2007 12:26
OTÁZKA: Mám problém, často pracuji až do 4 do rána a v 7 hodin vstávám a pak usínám za volantem. Manželka mi zakazuje otvírat na plno okno, a tím usínám ještě více. Zrovna nedávno jsem usnul 2x, sice jen krátce a hned jsem se otřepal. Bylo to na rovném úseku, tak se nic nestalo. Štvou mě pak řidiči, kteří jezdí nepřiměřeně pomalu, tam hrozí nebezpečí, že zrovna budu mít krizi a zezadu to do nch nabořím. A to i když jsem v lepší kondici, přesto se mi to může stát. Jarda
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: No to tedy máte skutečný problém, ale otevřené okénko ani rychlá jízdy ho nevyřeší. prosím, prosím, změňte svůj životní rytmus dokud je čas. V klidu si sedněte a proberte si, co je důležité, co není důležité, na čem vám záleží, co můžete pustit za hlavu. Vaše paní nemá řidičák? Co kdyby v těch kritických dnech řídila ona? Stejně ale varuji, dlohodobý spánkový dluh je zabiják! Hodně štěstí a dobrou kondici. 8.6.2007 12:31
OTÁZKA: dobrý den paní doktorko, měl bych na Vás dotaz: Mám známého, jmenuje se Todd Bertuzzi a on má matku Češku a otce Mongola. Je to docela úspěšný podnikatel, ale má panickou hrůzu z řízení auta. Aby jí překonal, tak si dvá před jídou panáka, někdy dva a když jsem mu říkal, že by mohl přijít o ŘP, tak se jenom smál, že ho nikdy nechytí a že toho alkoholu je tak málo, že než dojedou na krev, tak bude mít 0 promile.Proto jsem se chtěl zeptat, jak i malé množství alkoholu ovlivňuje chování člověka za volantem. Děkuji vver440
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: Nebylo by lepší, kdyby si váš přítel najal řidiče? pití na kuráž není zrovna to nejlepší řešení. nejde jen o hrozbu ztráty řidičského oprávnění, ale skutečné ohrožování ostatních účastníků provozu. Nehody pod vlivem alkoholu mají zpravidla tragické následky, a to i ty "další" pro přeživšího opilého řidiče - přerušení úspěšné kariéry, rozpad rodiny, odvrácení se kamaradů od tohoto hříšníka, doživotní tělesné postižení - nic hezkého, že? Ale správně upozorňujete na jedno nebezpečí i malé množství alkoholu - odbourání strachu, bariér, zvýšení sebevědomí a zvýšení ochoty riskovat. 8.6.2007 12:38
OTÁZKA: Jaké máte zkušenosti z českých silnic vy osobně? anonym
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: Já čekám, kdy se to na našich silnicích zklidní, kdy budou řidiči k sobě slušní, budou se respektovat a přestanou svádět tu hrůzu na ty "druhé". Ale objektivně musím říct, že těch slušných je přeci jen většina, opticky ovšem vynikají ti piráti, o nich se mluví, píše, jsou na obrazovkách, i když ne zrovna v záviděníhodné situaci. 8.6.2007 12:41
OTÁZKA: dobrý den, jste také pro zavedení v zimě povinných zimních pneumatik, zákaz jízdy v technicky nevyhovujících autech - trabant,lada, wartburg, moskvič, škoda favorit, 100, 105, 120, avie do r. výr. 1990 - byla byste v tom případě pro odebírání technického průkazu na místě. Já jsem ještě pro zákaz kouření ve vozidle vůbec. Pomalý jedoucí řidič kuřák je také často viníkem nehod. Člověk se ho snaží pokud možno slušně objet a on se Vám odvděčí tím, že vyhodí čouda na silnici a těsně před Vás. Neřekla byste mu něco sprostého. Barbora
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: myslím, že po technické úrovni vozového parku se stále lepšíme a nějaké to zpřísnění by už tolik nebolelo. Teoreticky by vozidla s nevyhovujícím technickým stavem neměla na našich silnicích co dělat, od toho jsou STK. Zavedení povinného přezouvání na zimní pneumatiky tak jednoznačně nevidím vzhledem k našim klimatickým podmínkám - viz letošní zima. Toto má smysl ve státech, kde zima je skutečně zimou po delší dobu. nejsem odborník, ale už jsem zachytila příslušně odborný názor, že jízda na zimních pneumatikách v "letních" podmínkách také není to pravé a může být i nebezpečná. 8.6.2007 12:45
OTÁZKA: Čím to je, že při cestě po Evropě jsou zkušenosti z každé země jiné? Že třeba Švýcaři jsou ohleduplní a nikdo tam rychlost nepřekračuje a naopak v Itálii je na silnicích hrozný chaos, ale každý s tím počítá a přitom nikdo z nich se nechová tak agresivně jako čeští řidiči? menO.
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: Pokud vím, tak speciálně Švýcary k té stoprocentní ohleduplnosti donutily nekompromisní sankce a také pojmenování porušení pravidel s následkem ublížení na zdraví či usmrcení jako trestný čin vědomého ublížení na zdraví - čili žádnou nutnou daň rozvoji motorismu. Místní zvyklosti jsou kapitola sama pro sebe - ale zase je to o dohodě, toleranci a respektu nějakých pravidel, která vnějšímu pozorovateli mohou připadát i hrůzostrašná, ale pokud je většina dodržuje, tak fungují ve prospěch bezpečnosti. 8.6.2007 12:49
OTÁZKA: Strašně mě štvou náklaďáky a traktory, který jezdí enormně pomalu a strašlivě smrdí. Kdo za nima m jezdit a jakým právem mě omezují. Když nejedu s rodinou, tak se občas neudržím a zahraju si s nimi takovou ruskou ruletu, a předjíždím je, i tam, kde to není vůbec bezpečné. Taková vozidla by měli odstranit ze silnic, protože jsou jeno příčinami nehod. Také jsem si dříve hrál, když mě předjížděl osobák a něco jelo proti, sešlápl jsem plyn až na podlahu, bylo to nebezpečně vzrušující. V posledních několika letech tohle však už nedělám, dostal jsem rozum. Zdeněk
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: otázkou je, zda ta smrdící nákladní vozidla a courající se traktory jsou v danou chvíli na silnici oprávněně. Pokud ano, nemá cenu se nad tím rozčilovat a hrát ruskou ruletu, nikoli ovšem s nimi, jak si myslíte, ale sám se sebou. Pevné nervy, život je krásný i s těmi smraďochy. 8.6.2007 12:53
OTÁZKA: Dobrý den, jsem student ZSF v JČU. Píši dilomovou práci na téma "Psychosociální poradenství pro účastníky dopravních nehod". Vzhledem k tomu, že je tato problematika poměrně úzce specifická, není mnoho odborníků, kteří by se jí zabývali. Chtěl bych proto využít této příležitosti a touto cestou Vás požádat o určitou možnost spolupráce. Pokud byste souhlasila, prosim sdělte mi tel. nebo elektronikcý kontakt na Vás. Děkuji. S úctou Jan Uhříček. Jan Uhříček
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: Již jsem odpověděla. 8.6.2007 12:53
OTÁZKA: A nebylo by take castecnym resenim problemu s nehodovosti zavest prisne psychologicke testy v autoskolach. Dnes dostane ridicak kazdy mamlas a to ze je nekomu 18 neznamena za jiz dospel....napr. rychle jezdici ridic 18-20 let ve skode 120 se rvouci hudbou po meste, kourici, telefonujici....jak je mozne ze dostane ridicak????? Jirka
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: Tento problém není jednoduchý, zvažován už byl před léty. V našich podmínkách byl nakonec vyhodnocen jako neúčinný, existovala však možnost pro autoškoly poslat na dopravně psychologické vyšetření problémového žáka. Dnes tíha zodpovědnosti spočívá výhradně na lékařích, kteří si mohou v případě pochybností a se znalostí anamnézy takovéto vyšetření vyžádat. Např. ve Španělsku se psychologické vyšetření provádí u všech žadatelů o řidičské oprávnění, přesto tato země nepatří mezi nejlepší z hlediska nehodovosti. Účinnější jsou spíše systémová opatření, vychytávající problémové řidiče a nabízející kromě tvrdých trestů i odbornou pomoc. 8.6.2007 12:58
OTÁZKA: Když jedu za někým, kdo se na silnici chová divně (moc pomalu, často brzdí, jezdí ze strany na stranu, nedává přednost nebo dává přednost, i když je na hlavní), pomyslím si: to je určitě ženská! A taky jo, v 98 procentech mám pravdu. Je prokázáno, že ženy jsou horší řidičky? Eda
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová ODPOVĚĎ: To je smutné zjištění, jestli vy ty ženské za volantem nějak nepřitahujete? Doufám, že se vždy zachováte jako gentleman! 8.6.2007 13:01
zpět na osobnost