iDNES.cz

Dopravní psycholog radí, jak předejít nehodě

Doktor Martin Kořán
velikost textu:
vydáno 29.8.2008 10:58
Psycholog Martin Kořán je specialistou na chování řidičů. Působí na neurologickém centrum pražské nemocnice na Homolce. Zabývá se například psychickými následky po nehodách.
OTÁZKA: Dobrý den, jak na sobě člověk pozná, že by neměl vyjíždět, usednout na volant? Josef Hlína
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, záleží na tom, jak se cítí - zda je ve špatné fyzické kondici, např. po dlouhé nemoci, po nadměrném holdování alkoholu (pozor na tzv. zbytkový alkohol), po dlouhodobém užívání některých léků (na tlak či na cukrovku) či v určitém psychickém rozpoložení - např. po emočním rozrušení, stresu, hádce, přepracován, apod. V případě, že se necítí v dobré fyzické a psychické kondici, bvylo by lepší jízdu odložit 29.8.2008 11:02
OTÁZKA: Dobry den, co si myslite o ridicaku na zkousku, o kterem se posledni dobou mluvi? tonydoly
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, institut řidičského průkazu na zkoušku je zaveden v mnoha zemích Evropy a osvědčuje se, protože mladí řidiči vědí, že jsou pod určitým "drobnohledem" a proto se více věnují řízení - nesmějí např. jezdit vyšší rychlostí na dálnici, mají i další omezení a zejména jsou na ně kladeny vyšší nároky při přestupcích - tam, kde by měl starší řidič ještě určitou možnost pokračovat ve sbírání trestných bodů, jejich limit je poněkud nižší. Po uplynutí 12-24 měsíců bez výraznějších přestupků či nehod pak mohou tito řidiči požádat o normáloní řidičský průkaz. 29.8.2008 11:07
OTÁZKA: Dobry den, poslední dobou se mnozi clanky, ze cesti ridici jsou jedni z nejagresivnejsich a nejbezohlednejsich v Evrope. Ze nezastavi a nepomuzou „bliznimu“. Zamyslela jsem se nad tim a uvedomila jsem si, ze i ja sama bych nezastavila, pokud bych mela sama v aute nekolikamesicni dcerku. A to ani při nehode, ackoli jsem lekarka. Je to snad dukaz sobectvi a nebo strach ridicu? Dekuji kacka
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, jedna věc je agresivita za volantem, kdy mnozí řidiči zneužívají svých silnějších či rychlejších vozidel k tomu, aby demonstrovali své poněkud nadměrné ego. Totéž platí i o některých motorkářích, kteří zneužívají normální silnice k tomu, aby se na nich odreagovali agresivní jízdou, při níž často ohrožují ostatní účastníky silničního provozu. Pokud jde o bezohlednost při řízení - to se opakovaně testuje, za jak dlouho zastaví u dopravní nehody někdo, kdo se zajímá o osud a zdravotní stav osádky. Většinou jsou tyto časy delší. Dále, není otřesnější příklad hyenismu, než když někdo při dopravní nehodě okrade zraněného. Pokud jde o Vás, jako lékařku, vztahuje se na Vás tuším zákon o povinném poskytnutí pomoci, protože v případě neposkytnutí by jste mohla být teorticky i stíhána. 29.8.2008 11:16
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jak se stavíte jako expert na bezpečnost k akci dopravní policie, která proběhla koncem července v Rábí na Šumavě. Policisté zde obcházeli parkoviště a kontrolovali, zda mají lidé na zahrádkách, na kterých si přivezli kola, správně umístěnou nálepku potvrzující, že zahrádka má atest. Osobně si myslím, že tímto přístupem, skoro se mně chce jej nazvat šikanou řidičů, si policie respekt nezíská, právě naopak. Osobně bych uvítal spíše měření rychlosti u tramvajových ostrůvků a podobných potenciálně nebezpečných míst. Děkuji za Váš názor. J. Kopřivka
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, toto je otázka spíše na pana ředitele dopravní policie pana plk. Mgr. Červíčka. Asi máte pravdu, že tímto způsobem se dopravní bezpečnost výrazně nezlepší, ale někdo musel tuto akci navrhnout a schválit, takže tím, že nařídil tuto akci, nejspíše promeškal příležitost chytat hříšníky někde při přejíždění dvojité plné čáry, či při nedodržování nejvyšší povolené rychlosti... 29.8.2008 11:25
OTÁZKA: Dobry den, co soudite o zvyseni maximalni povolene rychlosti na nekterych usecich dalnic? Jiri Svoboda
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, s nejvyšší povolenou rychlostí na našich dálnicích si dnes málokdo láme hlavu. Nedávno vyěšel v renomovaných německých novinách článek o tom, že češi se na silnicích chovají jako Rambové a při návratu z víkendu si houkáním a světelným blikáním vynucují přednost při předjíždění i při rychlosti 150 km/hod. V Německu je na mnoha místech neomezená rychlost a přesto tam úmrtnost při řízení dosahuje přibližně polovinu (na počet obyvatel) toho, co v ČR. Čili nejde ani tak o absolutní rychlost, jako o určitou ohleduplnost, o přizpůsobení rychlosti i celé jízdy aktuální situaci na vozovce, apod. 29.8.2008 11:31
OTÁZKA: Dobry den, jak by dle vas mel clovek spraven reagovat v situaci, kdy jede podel rady zaparkovanych aut a najednou nekdo otevre dvere? Tato situace se mi stala dnes do prace a bohuzel jsem reagoval uhnutim do protismeru, kde jen diky rychle reakci protijedouciho auta nedoslo ke srazce. Dekuji. Petr
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, kdysi dávno, když jsem nabíral řidičské zkušenosti, mne strýček Jaroslav poučil, že dobrý řidič musí brát v potaz chování dvou řidičů před sebou a dvou řidičů za sebou. V otevřené krajině se může stát, že někdo neočekávané "dupne" na brzdu (protože se na vozovce objeví nečekaná překážka - např v podobě zvířete) a kdo nedodržuje bezpečnou vzdálenost, zastaví až v kufru vozidla před ním. Ve městě se zase často vynoří náhlá překážka v podobě dítete, které se může snažit doběhnout míč, který se kutálí do vozovky a při své výšce (120-130 cm) nemusí být mezi stojícími vozidly vidět, leda až na poslední chvíli. Totéž platí i o náhle otevřených dveřích, i když trochu ohleduplnosti ze strany řidiče, který se nerozhlédne, když své dveře do vozovky otvírá, by jistě neškodilo... 29.8.2008 11:37
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat kdo představuje na cestě větší nebezpečí? Mladý "blbec" v silném autě nebo kmet v polorozpadlém vraku? Olda
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, nejspíše oba. I když kmet v polorozpadlém vraku může být třeba univerzitní profesor, který už nechce kupovat na stará kolena nový vůz, ale jeho výkonové schopnosti i vlastnosti osobnosti jsou někdy lepší než u toho mladého "blbce", který nedokáže předvídat a domnívá se, že i s trochou fetu (alkoholu) s dalšími kamarády odřídí z diskotéky těch pár kilometru domů. Pomníčky těchto "dárců orgánů" jsou v okolí silnic po celé republice... 29.8.2008 11:42
OTÁZKA: Dobrý den pane koktore, jak někomu vysvětlujete, že při dopravní nehodě přišel o blízkého? Jak "vyléčit" takové člověka? Luděk Dlouhý
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, již jsem odpověděl. 29.8.2008 11:43
OTÁZKA: dobrý den, chci se zeptat na otázku alkoholu za volantem. ze svý zkušenosti vím, že kdy si dám 5 piv a nějakýho panáka, tak se na silnici už tolik nebojím. A řídím opatrněji a chovám se tak, abych nepřitahoval pozornost policistů. neměl by se alkohol zavést povinně? vver440
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, v řadě evropských zemí je povolena hodnota 0,5 (0,8) promile alkoholu a dopravních nehod tam není statisticky více než v zemích, kde je tzv. nulová tolerance na alkohol. Toto je známá zkušenost, že člověk s nějakou hodnotou alkoholu v krvi se nebojí a řídí opatrněji. Ale bohužel čeští řidiči nejsou ochotni omezit se na jedno pivo či dvě deci po jídle a tak stále platí (zatím) nulová tolerance. I když mnoho našich zákonodárců a veřejných činitelů si již vyzkoušelo, jaké to je jet a být přistižen s určitým množstvím alkoholu v krvi.. 29.8.2008 11:48
OTÁZKA: Dobry den, mate zkusenosti s rizenim pod vlivem THC? Jak moc si myslite, ze THC ovlivnuje ridice? Dekuji za odpoved Petr
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, osobně nemám žádnou zkušenost s řízením pod vlvem THC. Během studia i později jsem studoval vliv nejrůznějších psychotropních látek na výkonové funkce a tak vím, že výrazně ovlivňují zejména pozornost, kvalitu a přesnost reakcí na nejrůznější podněty a rychlost rozhodování v časovém stresu. Nemán nic proto rekreačnímu "hulení", když to někomu dělá dobře. Ale na silnici nejsem sám a v "rauši" mohu zavinit něco, za což mohu být posléze potrestán.. 29.8.2008 11:53
OTÁZKA: Represe nefunguje (pokud tedy nebude co dvacet metrů stát policista a za libovolný přestupek zastřelení na místě, to by možná zafungovalo). Nemyslíte si, že je na čase zkusit opačný přístup - tedy ne onu "preventivní represi" ale postihování jen skutečně nebezpečného jednání (tj. někdo konkrétní byl omezen či ohrožen případně vznikla škoda). Nepůsobila by úvaha "někomu uškodím - budu mít obrovský průšvih, třeba přijdu v exekuci o dům" více než "přetáhnu někde rychlost a pokud tam budou stát, zaplatím tisícovku a přijdu o dva body"? A nemyslíte, že je na čase zásadně změnit systém pojištění zodpovědnosti (např. nevázat na auto, ale na řidiče a jeho historii)? JJ
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, máte naprostou pravdu, že represe nefunguje tak, jak by měla. Když obyčejný řidič vidí, jak si to okolo řítí silný vůz podnikatele či veřejného činitele, když se osobnost vychloubá, jak zvládne jízdu z Prahy do Brna za 90 minut, když ve veřejnosti je takový "hrdina" veřejně oslavován, pak není divu, že i u běžného řidiče vznikne dojem, že "co je dovoleno bohovi, je dovoleno i volovi". Včera se v mediích probíral případ motorkáře, který srazil na přechodu podnapilého chodce, dostal 18 měsíců podmínku a odškodnění pozůstalým ve výši 735 tisíc Kč., Když se takový přístup rozšíří, může se stát, že řadě nejagresivnějších řidičů skončí ve vězení pro dlužníky, příjdou nejen o vůz, ale exekučně třeba i o dům. Systém bonusů i malusů je relativně dobře nastaven, bohuže by nesměli fungovat úplatní úředníci a policisté, kteří tuto instituci šikovně obcházejí. Ale už nynější praxe zabavování vozidla se osvědčuje jako velmi účinná. 29.8.2008 12:04
OTÁZKA: Zdá se mi, že platí pravidlo, že čím víc na evropský severozápad západ, tím se jezdí defenzivněji (a pomaleji), čím víc na jihovýchod, tím bezhlavěji, jakoby jihovýchodní národy měli nižší pud sebezáchovy. Je to jenom můj subjektivní pocit, nebo je takový trend prokázaný a čím to je? RobertR
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, dyž se podíváte na evroské statistiky dopravní nehodovosti, tak nejnižší počty usmrcených při dopravních nehodách jsou v Holandsku, Švýcarsku a Švédsku (a dalších severských státech), zatímco jihovýchod Evropy, ale i celé Rusko a pobaltské státy se těší smutnému "rekordu" téměř čtyřnásobku usmrcených. Když spadne letadlo a zahyne 160 pasažérů, plní tato událost stránky deníků několik dnů. Přitom přibližně 100 lidí je usmrceno na českých silnicích každý měsíc a nikdo se nijak výrazně nevzrušuje. Česko sice podepsalo smlouvu o snížení usmrcení při dopravních nehodách na polovinu do roku 2010, ale zatím se nám tento závaze nedaří splnit. Takže jsme asi přílišnými fatalisty a oběti nárůstu silniční dopravy bereme jako nutné zlo pokroku... 29.8.2008 12:15
OTÁZKA: Dobrý den, v čem vidíte příčinu toho jak naše země vypadá? Je to v lidech-Češích a bylo to i před rokem 89? Nebo to je důsledek arogantní a lhostejné politiky především ODS, která tu vychovává bezcitné lidi, kterým nezáleží na druhých a tím pádem lidský život tu ztrácí hodnotu? Jak je možné, že ve vyspělých zemích jsou mnohem přísnější zákony pro jízdu pod vlivem alkoholu či drog a u nás se to ještě propaguje, schválně je tu levnější alkohol než nealko, vnucují tu lidem cigarety, narkomani mají vše zadarmo a v TV ještě ukazují piráty jako kdyby to byli hrdinové? Kde se stala chyba a proč se nenajde nikdo kdo by tomu udělal přítrž? Drogy a alkohol při jízdě
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, moje babička by řekla, že "ryba smrdí od hlavy" a měla by pravdu. V zemi, kde veřejní představitelé bez ostychu porušují pravidla silničního provozu s poukazem, že spěchají (tu na svou svatbu, tu na tenis, či fotbal - až je to kritizováno v zahraničním tisku), si prostý lid bere příklad z jejich chování a napodobuje je. Výsledkem je určitý nihilismus - značky se nerespektují, doporučené rychlosti se šmahem překračují a kdo dodržuje, je za blbce či troubu. Nevím, kde a kdy se dočkáme nějaké nápravy a zda-li vůbec... 29.8.2008 12:19
OTÁZKA: Dobrý den, mám zkušenost, že chovat se podle pravidel je často nebezpečné - v pondělí mě v úseku, kde byla kvůli práci na silnici třicítka, předjížděl člověk, který kvůli tomu sjel kolem u řidiče do výkopu a musel být vytahován. Pravda, bylo 8 večer, ale značky snad platí pořád? Ještě jsem se dověděl, že jsem hajzl a prý proč jsem nejel rychleji. Omezení rychlosti toho řidiče "nezajímalo". Jak se prosím zachovat v podobných situacích? (Myslím před nehodou.) Díky. Honza
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, myslím, že můžete mluvit o štěstí, že Vás třeba nezastřelil, že jste "zavinil" jeho nehodu, kvůli které se zdržel. V jednom rozhovoru ve zdejích novinách se jeden motorkář chlubí tím, že sebou vozí palcát a za jízdy "trestá" řidiče kamionů, kteří mu nějak ukřivdí při jeho jízdě (!) Jediná rada je, naučit se používat tzv. defenzivní styl jízdy - sledovat ve zpětném zrcátku provoz za sebou a snažit se podobným situacím vyhnout. Ale uznávám, že je to obtížné. 29.8.2008 12:25
OTÁZKA: Dobrý den, osobně si myslím, že vše je otázka trestů. Bohužel u nás jsou tresty směšné a nemyslím teď jen ty finanční. Když někdo způsobí nehodu, nestojí ho to skoro nic a platí pojišťovna resp. Ti co jezdit umí. Pokud by se zavedlo např. monimální 10% spoluúčast, automatické zabavení řidičáku na dobu třeba od 1 měsíce až po třeba deset let atp., spousta lidí by si začala dávat pozor. Bohužel ruku v ruce s tím souvisí nekvalitní práce naší policie, která se neumí zaměřit na vysoce nebezpečné 1% řidičů, ale spíš parazituje na hloupostech... Určitě by pomohlo pravidlo třikrát a dost, neumíš jezdit bezpečně, nebudeš jezdit vůbec. InkTec
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, ale to by muselo pro takové tresty zdvihnout ruku více zákonodárců. Bohužel mnozí mají máslo na hlavě, takže se jim do podobných aktivit nechce. Ale strana, která by si něco podobného zvolila jako podstatnou část svého volebního zákona, by jistě mohla mít úspěch. To že dopravní policie nepracuje zatím ještě plně kvalitně a zaměřuje se spíše na jednodušší způsoby pokutování, je pravda. 29.8.2008 12:28
OTÁZKA: Jak reagovat, když se v protisměru v zatáčce objeví auto/nakladak. Nekde jsou svodidla, neni možné uhnout na krajnici. Karel
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, to záleží na dané situaci - ve zlomku vteřiny vyřešit, zda je lepší poškrábat lak na boku tím, že strhnu volant až do svodidel (či sjedu do příkopu), či budu trvat na tom, že jsem na své polovině vozovky, protijedoucí řidič tam nemá co dělat (i když třeba má infarkt, epileptický záchvat i náhle usnul) a budu nákladním automobilem převálcován... 29.8.2008 12:31
OTÁZKA: Dobry den pane doktore, Chci se zeptat,zda-li si nemyslite,ze problem vysoke nehodovosti u nas je take zapricinen nerespektovanim a mozna nekdy pohrdanim jeden druheho na silnici a jak by jste tento mozna celospolecensky jev poradil resit. Dekuji Vam. Franta
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, problém je již v autoškolách: Mladí řidiči se naučí rozjet, zastavit, zacouvat, rozjet do kopce, vyřešit nejběžnější křižovatky, ale že by měli brát ohled na ostatní účastníky silničního provozu, to se nikde neučí. Tomu se věnuje již zmiňmovaný defenzivní styl jízdy. 29.8.2008 12:34
OTÁZKA: Opravdu je rychlost tak zásadní faktor? Nejde spíš o to, že lidé neumí předvídat, chovají se za volantem chaoticky atd? Proč u nás není dovoleno např. 120 kmh na vybraných úsecích I.třídy jako třeba v Rakousku? Pete
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, určitě není pouze rychlost zásadní faktor nehodovosti. Ve hře je celá řada faktorů - stav vozovky, počasí, značení, stáří vozidla, výcvik řidiče a jeho psychický a fyzický stav, včetně zmiňovaného předvídání chování ostratních účastníků silničního provozu. 29.8.2008 12:37
OTÁZKA: Dobrý den, jak se má zachovat řidič, který omylem vjede na dálnici do protisměru? Petr
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, asi by bylo nejrozumější, poté co je ostatními řidiči blikáním, troubením a ukazováním na čelo upozorněn na tuto skutečnost, co nejrychleji zajet ke krajnici, tam zastavit a děkovat velebné matce přírodě, že ho někdo "nesestřelil". Zaplatí sice pokutu, příjde o nějaké body, možná i o ŘP, ale bude žít, něž kdyby se pokoušel projet v protisměru k dalšímu exitu, který by ho vyvedl z tohoto problému. 29.8.2008 12:40
OTÁZKA: Myslíte si, že mají význam pro bezpečnost tyto huráakcce zaměřené na kontroly lékárniček, stáním za bukem s radarem u cedule začátku obce, cedulí s omezením rychlostí tam, kde by spíše bylo namístě v rámci plynulosti povolit rychlost vyšší a obecně tam kde je šance, že někoho přistihnou jet rychleji, páč ten úsek je natolik bezpečný, že snad ani není důvod aby tam omezení bylo? A nebylo by lepší než za buzeraci řidičů za bagatelní překročení rychlosti, zapomenuté pásy... raději skutečně po celý rok byla policie tam, kde často řidiči nebezpečně předjíždí, nenajíždí do protisměru v levotočivé zatáčce kde mnoho řidičů snad není schopno držet se svého pruhu, jestli se někde někomu někdo nelepí na kufr, zda včas řidiči dávají blinkr, zda pomalejší vozidla neblokují levý pruh, když je pravý volný, zda chodci přechází pouze na přechodech a na zelenou...? Zase to je jen o tom postavit se s velkou slávou někam s radarem a kontrolovat jestli někdo nejede 55 km/hod nebo má zaplé pásy... ac97c
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, to je celý problém dopravní policie, jejího smyslu a účelu. Jedna věc jsou nárazové akce typu Kryštof, které mnoho efektu neměly, jiná věc, že skutečně dopravní policie není tam, kde jsou možná nebezpečná místa, zvýšená míra rizika, apod. Ale to by musel někdo těm policistům takové kontroly na nebezpečných místech nařídit. 29.8.2008 12:43
OTÁZKA: přečetl jsem si článek a chci se zeptat,jestli vůbec máte řidičák? situace na našich silnicích není totiž způsobena pouze řidiči,ale z velké části stavem našich silnic vzhledem k počtu automobilů.Rovněž nikdo neřeší krátké intervaly žluté barvy na semaforech,mám na mysli,že za tuto dobu nelze technicky ubrzdit 20ti tunový kamion z padesátikilometrové rychlosti.Vše je sváděno pouze na řidiče vymrzovač
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, máte naprostou pravdu. Celý problém skutečně není pouze v řidičích, ale je i ve stavu komunikací, v dopravním značení, kvalitě dopravní policie, apod. K vašemu dotazu - mám ŘP od roku 1968. 29.8.2008 12:46
OTÁZKA: Proč policisti nejsou vůbec na silnicích? Třeba přes léto jsme je neviděli ani jednou. V TV pořád mluví o akcích Kryštof a přitom to by mělo být automaticky každý den. A hlavně proč jsou tak nízké tresty? Stejně se nic nezmění, je to asi úmysl a počty mrtvých nikoho nezajímají:-((( anonym
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, to je otázka nikoliv pro dopravního psychologa ale pro pana ředitele dopravní policie plk. Mgr. Červíčka či pro pana ministra vnitra Langera. Představitelé se předhánějí v tom, kolik jakých akcí se uskutečnilo, počty mrtvých a zraněných tomu však bohužel neodpovídají. Ale na druhou stranu je pravda, že za chování některých řidičů skutečně dopravní policie nemůže... 29.8.2008 12:49
OTÁZKA: How are you, expert? John Coffey
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Hi, thank you. And how are you. I am trying to answer some questions of our readers to help them to return home this weekend safely, alive and kicking. 29.8.2008 12:53
OTÁZKA: Dobrý den, policisté už disponují možností, jak zjišťovat v organismu řidiče nejen alkohol ale také ostatní drogy. Existuje také nějaká stupnice ovlivnění ( analogicky s promilemi v krvi ) např marihuanou ? Údajně je marihana v těle zjistitelná ještě po mnoha týdnech nebo snad i měsících. Dokdy je takový řidič pořád považován za ovlivněného ? Obávám se, že pokud by to bylo striktně ano nebo ne, tak by mohla především nejmladší generace na řízení úplně zapomenout...... Vítek
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, opravdu již existují detekční postupy na zjištění přítomnosti omamných látek např. ve slinách řidičů (přesnější samozřejmě v moči a krvi a jsou k tomu i příslušné stupnice. Na rozdíl od alkoholu je možnost detekce THC poněkud delší a proto by (při určité pravděpodobnosti záchytu) měli zejména mladší řidiči zpozornět a konzumace marjány před jízdou se vyvarovat... 29.8.2008 12:57
OTÁZKA: Dobrý den, měl bych prvně otázku na vás a to: Kolik máte najeto KM, jakým jezdíte autem (uveďte prosím obsah)? Jinak osobně mám zkušenost s ježděním v zahraničí a největší rozdíl je v klidu a ohleduplnosti (když pominu silnice a značení, které u nás stojí absolutně za prd).Je škoda, že se u nás nemůže jezdit v klidu... Holt Češi furt někam spěchají (teď nenarážim na rychlost, ale na nervozitu, vztek, neohleduplnost...).Takže má poslední otázka je, kolik nehod dle vás zaviní nervozita, vztek a jiný psychické jevy ? Michal
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, jezdím se 406 Peugeot, mám najeto několik set tisíc km za přibližně 40 let svého aktivního řízení. Máte naprostou pravdu v tom, že klid a ohleduplnost a tolerance k druhým našim řidičům výrazně chybí. Psychické rozpoložení (psychická labilita, zvýšená míra agresivity, zhoršené ovládání emočních impulsů nedostatek sebeovládání, zvýšená tendence k hazardnímu chování při řízení, nedostatek sebekritičnosti, apod.) stojí za většinou dopravních nehod. 29.8.2008 13:02
OTÁZKA: Před časem se změnil odborný názor na držení volantu. Místo "za 10 min 2" se nyní doporučuje "9:15". Má se podle Vašeho přeškolovat i řidič, který má zažité držení 20, 30 let a naje tak stovky tisíc km? ferybac
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, není tak úplně podstatné, jak řidič drží volant, ale aby ho pokud možno držel oběma rukama-tj. bez telefonování, psaní SMS, čtení novin, ovládání rádia či přehrávače, apod. 29.8.2008 13:04
OTÁZKA: co si myslíte o včerejším případu,kdy se řidič náklaďáku po celkem banální nehodě na místě oběsil? Pravděpodobně si uvědomil,že až mu dají body nebude již moci uživit rodinu,nehledě na hrozící více než padesátitisícovou pokutu? narozdíl od toho jsou u nás zloději téměř nepostižitelní. vymrzovač
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, jako dlouholetý soudní znalec v oboru dopravní psychologie jsem se setkal s jednáním řidičů, kteří po zaviněné dopravní nehodě ukončili vlastní život. Podle mne se jedná o zkratkovou reakci, která by po důkladnějším rozboru situace a zvážení možností mohla být řešena jinak - pokuta se může zaplatit, není jen povolání řidiče a uživit rodinu lze i jinak. Ale k tomu musí být člověk na živu... 29.8.2008 13:07
OTÁZKA: Proč není povinnost při každé dopavní nehodě vyšetřit účastníky dopravní nehody i na jiné látky než alkohol. soukup
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, toto je otázka pro dopravní policii a naše zákonodárce. Jedním z možných důvodů může být zatím relativně vyšší cena detekčních setů pro zjišťování přítomnosti psychotropních látek v organismu (ve slinách) - údajně cca 700,- Kč. 29.8.2008 13:10
OTÁZKA: Dobry den, rychlostni omezeni beru pouze informativne, kdyz danou cestu neznam. Osobne si myslim ze tito lide zpracovani prapagandou muzou za vetsinu nehod, kdy clovek dlohou a pomalou jizdov v kolone otupi, prestane se soustredit a pak udela nejakou chybu z nepozornosti. Jaky na to mate nazor vy? A jak se branit ridicum kteri jedou neadekvatne pomalu? Prosim o uprimnou odpoved. ninja
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, proto se doporučují určité bezpečnostní přestávky - např. napít se kávy, protáhnout se, popř. jinak osvěžit. Proti řidičům, kteří jedou nepřiměřeně pomalu se moc bránit nedá - vyčkat vhodné míst k bezpečnému předjetí a nechat je jejich stylu jízdy. 29.8.2008 13:14
OTÁZKA: Dobrý den, dokáže řidič, který jezdí opatrně a trochu u řízení přemýšlí, ovlivnit chování agresivních řidičů přímo v provozu za volantem? Petr Cohorna
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, moc takové chování ovlivnit nedokáže, musí se spolehnout na práci policie, popř. na neviditelnou ruku osudu, že se takoví jedinci vyeliminují sami. 29.8.2008 13:16
OTÁZKA: Dobry den, chtel bych se Vas zeptat, jak reagovat na situaci, kdyz jedete 130 po dalnici a na vas se ze zadu nekdo "nalepi". Pred Vami jsou dalsi predjizdejici auta. Ihned za kazdou cenu uhybat i kdyz chcete taky predjizdet, treba kamion? Co k tomu "najizdeni" vubec lidi vede? Je to dano povahou, interlektem? Hrozne mi to vadi. diky Jakub
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, bohužel tento čin se u nás nijak nestíhá, takže řada "spěchajících" přejíždí z pruhu do pruhu, lepí se na vozidla před sebou a neuvědomují si, že když budete muset náhle zabrzdit a oni do Vás narazí, vina je pouze na nich (řidič má sledovat situaci před sebou...). Já osobně však raději uhnu, než bych riskoval srážku s blbcem. 29.8.2008 13:20
OTÁZKA: Pred casem jsem se stala obeti tezke dopravni nehody, jejiz nasledky pocituji jeste dnes. Jak je mozne se chranit pred bezohlednymi ridici, kteri hrube porusuji dopravni predpisy, kterych je na ceskych silnicich mnohem vice, nez v jinych evropskych zemich? Anna
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, to není možné nijak. Existuje sdružení Pražské matky či České sdružení obětí dopravních nehod, které pomáhají obětem dopravních nehod vypořádat se s následky dopravních nehod. Jinak je to námět pro poslance a další zastupitele... 29.8.2008 13:22
OTÁZKA: Dobrý den, byl jsem několikrát v USA, v Austrálii a Novém Zélandu a všude jsem najezdil několik tisíc km. Tam je hodně omezení rychlosti a až na úplné výjimky si nikdo nedovolí rychlosti překročit a dalších přestupků se také řidič dopouští výjimečně . Proč tomu tak je? Já bych doporučil, aby každý náš "zběsilý řidič" nějakou dobu jezdil v těchto zemích. To by ho snad uklidnilo, nebo ne? Vilem Novak
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, to je dáno českou povahou a naprostou neúctou k zákonům, která však vychází z určitého obecného stavu ve společnosti - když nedodržují zákon ti, kteří by to měli dělat především, jak potom chtít po obyčejných lidech, aby dodržovali značky omezující rychlost... Máte pravdu, každá taková zkušenost s řízením v zahraničí by byla velmi užitečná. Ale ono stačí podívat se na chování českých řidičů v sousedním Rakousku či Německu, tam si též nikdo nedovolí rychlost překročit či páchat další přestupky - peněžité tresty jsou poměrně vysoké a hrozba zabavení majetku je tam odstrašující.. 29.8.2008 13:26
OTÁZKA: Dobry den, myslite si ze se da v budoucni verit ve zlebseni vztahu ridicu automobilu a motorkaru ? Mam pocit ze s ohledem na obraz motorkare ktery media a ti neohleduplni zvladli za poslednich par let vytvorit je nyni sednout na motorku neco podpobneho jako se pridat k opovrhovane sekte ci neonacistum.... Filip Malina
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, nemám nmic proto motorkářů např. z Harley klubu. ale vadí mi ti, kterí si z jídy na silných motocyklech učinili způsob vyrábění adrenalinu a odreagování na úkor ostatních účastníků silničního provozu, které svojí riskantní jízdou ohrožují. Vždy budou jedinci vyhledávající zvýšené riziko, ale proč musí ohrožovat ostatní? Vždyť existují autodromy, a další možnosti, kde se mohou úspěšně odreagovat... 29.8.2008 13:30
OTÁZKA: Dobrý den,souhlasíte se sytémem odpustkových bodů?Podle informací vlastně za pár hodin,bez jakéhokoliv přezkušování, mohou řidiči umazat pár bodíků.Mně se to jeví jako řešení - za prachy jde všechno! Eva
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, to je otázka pro Ministerstvo dopravy, které toto povolilo a naše zákonodárce, kteří si nyní sypou popel na hlavu, když se dozvídají, co vlastně uzákonili... 29.8.2008 13:32
OTÁZKA: Dobrý den, vrátil jsem se z dovolené ve Skandinávii na které jsem ujel přes 6000km a po celou dobu jsem se setkal s ohleduplností, dodržováním rychlostních limitů, dodržováním předpisů a perfektními komunikacemi. Akorát v okolí Osla se jezdilo podobně agresivně jako v Čechách. Může být zvýšení agresivity a nedodržování předpisů způsobeno vyšší hustotou provozu a horší kvalitou silnic? Má český národ naději na to, že se někdy jeho úroveň zlepší? Můj otec vždy říkal, že chování řidičů je jen zviditelnění jejich chování v běžném životě. kutil
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, to je známá pravda - jezdím tak, jak žiji. Nevím, zda se někdy naše chování zlepší na úroveň běžnou ve vyspělých státech...... 29.8.2008 14:10
OTÁZKA: Dobrý den, je z lékařského hlediska možné objektivně posoudit psychickou způsobilost k řízení motorových vozidel a brát kladný výsledek tohoto posouzení třeba jako podmínku k udělení řidičského oprávnění? Petr
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, určitě již od dob první světové války se rozmohlo masové psychologické testování některých profesí, z nichž dopravní patří k nejčastější. V celé Evropě fungují dopravní psychologové, často s dlouholetou tradicí, kteří vyšetřují psychologickou způsobilost k řízení pomocí dotazníků, testů a přístrojových metod, včetně řidičských simulátorů a jsou schopni na základě tohoto vyšetření odhalit některé nepřizpůsobivé či neschopné řidiče (a jak možná nevíte není jich málo) a tyto vyřadit z provozu. Bohužel zákonodárce toto uzákonili pouze pro profesionály. 29.8.2008 14:15
OTÁZKA: Dobrý den, má podle Vás bodový systém od svého zavedení reálný účinek na chování řidičů? Zlepšilo se vůbec něco? A jaký máte názor na občasné volání po trestech za příliš pomalou jízdu? Stelphar
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, musel jsem se věnovat svým pacientům zde v nemocnici, ale nyní se již mohu opět věnovat odpovědím. Jak bylo opakovaně uváděno, v prvních měsících po zavedení bodového systému se výrazně snížil počet dopravních nehod a též díky několika letním měsícům se dostal počet usmrcených za rok 2006 poprvé pod 1000. Bohužel, protože někteří politici veřejně prohlašovali, že bodový systém stejně dlouho nevydrží a ani policie nevyvinula dostatečně dlouhý tlak na řidiče, jejich chování se již od podzimu začalo vracet k původním tendencím, takže se počet dopravních nehod znovu šplhal k úrovni před zavedením bodového systému a nyní jsme opět tam, kde jsme byli. V řadě evropských zemí má bodový systém své opodstratnění, ale je doplňován ještě dalšími kroky, které však bohužel u nás nebyly přijaty (zlepšení kvality vozovek a dopravního značení, odstranění nadměrného počtu bilboardů rozptylujících pozornost řidičů, odpovídající policejní kroky vymáhající dodržování pravidel, apod.). Příliš pomalá jízda, stejně jako nadměrně rychlá jízda omezují ostatní účastníky silničníhio provozu... 29.8.2008 15:23
OTÁZKA: Dobrý den, co si myslíte jako odborník o nenulové hranici tolerovaného množství alkoholu v krvi? Např. o 0,5 promile, jak má většina evropských zemí. Honza
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, někteří naši zákonodárci pijí a poté řídí a když jsou přistiženi vymlouvají se jako malí kluci (tu na francovku, tu na pralinky s rumovou trestí, tu že to byl pouze zbytkový alkohol, apod.). Kdyby si čeští řidiči uvědomili, že přibližně polovinu lidských životů na vozovkách by bylo možno zachránit, kdyby řidiči důsledně užívali bezpečnostní pásy, dodržovali bezpečnostní předpisy a neřídili pod vlivem alkoholu a drog, pak by přestal být i problém nenulové tolerance. Bohužel, když u nás povolíte jedno pivo, všichni se alkoholem se budou vymlouvat, že měli pouze to jedno... 29.8.2008 15:57
OTÁZKA: Ještě jedna otázka: Všímám si, že agresivní řidiči jsou velmi často ve věku do 30 let ostříhaní dohola. Souvisí tento vzhled s agresivitou? Vilem Novak
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, nemyslím si že vzhled dohola ostříhaných řidičů souvisí s agresivitou. Pro některé je to móda, pro jiné životní vyznání. Znám plno úspěšných mladých mužů, kteří chodí s oholenou či nakrátko ostříhanou hlavou a přitom jsou úspěšní a dodržují pravidla (nejen ty dopravní)... 29.8.2008 15:59
OTÁZKA: Dobry den, myslite si ze se da v budoucni verit ve zlebseni vztahu ridicu automobilu a motorkaru ? Mam pocit ze s ohledem na obraz motorkare ktery media a ti neohleduplni zvladli za poslednich par let vytvorit je nyni sednout na motorku neco podpobneho jako se pridat k opovrhovane sekte ci neonacistum.... Filip Malina
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, je to všechn jen v lidech. Když si někdo ze silnice bude chtít učinit závodní dráhu na vytváření adrenalinu a na odreagování svých "komplexů", pak se nemůže divit, že ho ostatní účastníci silničního provozu nebudou mít příliš v lásce... Naopak řada slušných motorkářů je znechucena chováním některých motorkářů, kteří jim dělají špatné jméno... 29.8.2008 16:41
OTÁZKA: Dobrý den, nemyslíte si, že součástí zkoušek nových řidičů by mohly být nějaké lehčí psychologické testy? Někteří řidiči, si myslím, se svým cholerickým chováním za volant nehodí... Děkuji Ivana
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, asi by to bylo velmi užitečné, ale kolik desítek tisíc nových uchazečů o ŘP se každoročně hlásí do autoškol, kteří by měli být psychologicky vyšetřeni, pak se jedná o vyčerpávající úkol. To si mohla dovolit armáda, že testovala v minulé době všechny brance, vybrané se na funkci vojenského řidič a rovněž i všechny nově nastupující řidiče. V té době se jednalo o několik tisíc osob každoročně - jednoduché psychologické vyšetření, eliminující naprosto nevhodné jedince, které však zabránilo řadě vážných dopravních nehod. 29.8.2008 16:48
OTÁZKA: Dobrý den, mám úctu k životu a přesto mi to občas ujede protože se nesoustředím na 100%. Prakticky sleduji jen značky, provoz a policii. Značky a provoz automaticky, policii vidím vyjímečně. Myslím že na vině jsou i špatná značení na silnici, v Holandsku jsou plné čáry a úzké silnice i mezi městy, všichni jedou stejně pomalu a bezpečně, nikdo neblázní. Tady jsou přerušované čáry i před odbočkami z hlavní doleva. Je to více faktorů a všechny spolu souvisí, ale v tomhle vidím největší problem: špatné značení, nepřehledné useky (zarostlé apod) a špatná práce policie. Až potom psychologie a případná neúcta k životu. Děkuji za reakci. Prorok
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, máte pravdu že je mnoho faktorů ve hře - doprfavní nehodovost je ovlivněna nekvalitními silnicemi, nejeddnoznačnými či zavádějícími informacemi infrastruktury, mediálním zlehčováním přestupků VIP osob, i méně vhodnou či nedostatečnou prací policie (viz např. vymahatelnost práva u tzv. "osoby blízké"). Rovněž psychologické faktory hrají svoji roli - psychická labilita, agresivita, tendence k hazardu, nedostatek sebeovládání, apod. Pouze část z toho se dá psychologickými postupy ovlivnit, zbytek je na jiných profesích 29.8.2008 16:59
OTÁZKA: Dobrý den, myslíte si, že je větším nebezpečím za volantem alkohol (společensky bohužel tolerovaná droga) nebo marihuana ? Pro mě osobně určitě alkohol. Díky a pěkný zbatek dne Petr O.
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, zatím dle záchytu při kontrolách policií vede alkohol nad THC či jinými psychotropními látkami. Ale až se zvýší testovací možnosti např. z odběru slin na úroveň dechové zkoušky, pak se budou občasní "huliči" divit, jak rychle je policie vyhmátne... 29.8.2008 17:02
OTÁZKA: Dobrý den, mám tři otázky: Je prokázán vliv reflexních vest u cyklistů či motocyklistů na jejich bezpečnost? Smí dítě mladší 12 let usednout na sedadlo spolujezdce s autosedačkou po směru jízdy? Musí mít dítě v cyklovozíku přilbu? Děkuji a přeji hodně úspěchů ve vaší práci. A.S. kyticka
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den. Zejména při špatném počasí, večer a v noci je vliv reflexních vest jednoznačně pozitivní. I kdyby dítě mladší 12 let smělo usednout na sedadlo spolujezdce s autosedačkou, raději bych doporučoval posazování na zadní sedadla. I když náhodou budete mistr světa v cyklokrosu, nemůžete předvídat všechny možnosti a proto bych vždy doporučoval přilbu i pro malé dítě v cyklovozíku. 29.8.2008 17:06
OTÁZKA: Čím si vysvětlujete, že řidiči u nás jezdí jak sami uznají za vhodné a po přejetí hranic s Německem nebo Rakouskem se naopak striktně drží předpisů ! Výší pokut to zřejmě není, ty už jsou srovnatelné, ne -li u nás vyšší. To znamená, že jsou i naší lidé schopni disciplíně, pokud ji vidí kolem sebe ? A nebo spoléhají na obstrukce typů osob blízkých a pod> ? A nebo je to od každého něco ? Jak také asi na mě má působit prohlášení premiéra, že sice jel 200 km po dálnici, ale že to bylo v sobotu, odpoledne za malého provozu a dobré viditelnosti ....! Jako by to v případě nehody za takových podmínek bolelo méně ...... Najdeme někdy sílu podobně prominetní manýry pranýřovat ?? Napřed by je někdo měl - třeba znalec v oboru jako vy - pořádně pojmenovat ...... a nebo je to boj s větrnými mlýny ? Vítek
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, již jsem na podobné otázky odpovídal. Samozřejmě řada řidičů uzpůsobuje své chování podle ostatních řidičů - to je princip sociální nápodoby. Když vidí, že ani ostatní řidiči či policie nedodržuje pravidla a zůstává nepotrestána, tak proč by měli dodržovat pravidla oni... 29.8.2008 17:09
OTÁZKA: Dobrý den, jaký máte názor na vzrůstající počet dopravních značek, nesmyslných omezení rychlosti (převážně v obcích - 40 km/hod, i když má obec dostatečné chodníky)? Ne má to také vliv na větší agresivitu jízdy a častější porušování dopravních předpisů (hlavně zevšednění dopravního přestupku - už si to ani neuvědomujeme)? Děkuji za odpověď anonym
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, již od dob pokusů akademika Pavlova (to byl ten s těmi slinícími psy) je známo, že když je nějaké chování odměňováno, udrží se, zatímco chování, které není ničím odměňováno, vyhasíná. Podobně je tomu i se zaplevelením našich silnic nadměrnými značkami, které možná v minulosti něco signalizovali, ale pak už ztratily smysl, leč někdo je tam zapoměl. A logicky uvažující řidič vidí, že je rozpor mezi aktuální situací a stavem dopravního značení. A když se to opakuje, pak může tuto situaci brát na lehkou váhu. Na druhou stranu se občas může přihodit i vážná dopravní nehoda, když někdo jezdí tzv. po paměti, tzn. ještě včera to byla obousměrná komunikace, tak novou značku pro jednosměrku ani nepostřehne. 29.8.2008 17:15
OTÁZKA: Dobrý den, překročení rychlosti je častý přestupek, ale jak se díváte na tzv. sváteční jezdce, kteří mi podle mě přijdou často nebezpečnější než ti rychlý řidiči? Jede v obci 30 a mimo 60 ... vím, že neporušuje žádná pravidla, ale je to nebezpečnější, než 50 respektive 90, děkuji. David
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, už jsem na podobné otázky odpovídal 29.8.2008 17:16
OTÁZKA: Dobrý den, jsem na silnici každý den, ráno 50km do práce a večer zpět , jezdím na trase Mělník -Praha a chování řidičů na této silnici je strašné - předjíždění na zákazech je asi tou nejhorší věcí a přesto tu nikdy nejsou vidět žádné kontroly. Nemyslíte si, že pokud by policie pravidelně sledovala tyto úseky, že by ubylo nehod způsobených těmito "závodníky", nebo jsou tito lidé neovlivnitelní represemi a nebylo by pak potřeba zaměřit se na hloubkové psychotesty ještě než dostanou řidičák? Děkuji za odpověď a přeji hezký den Jitka Jitka
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, kdyby se podobní uchazeči (motorkáři)museli podobně jako ve Francii podrobit měsíční praxi na úrazovém oddělení (traumatologii), kde by přišli do styku s vážně zraněnými po dopravních nehodách, možná by se naučili více si svého života (i životů jiných) vážit. Nedostatečná práce policie při sledování nejvíce problematických úseků se dříve či později vymstí... 29.8.2008 17:19
OTÁZKA: Dobrý den možná to není otázka na Vás, spíše na pana Červíčka. Chtěl jsem se zeptat zeptat Vás jako dopravního experta. Proč si myslíte, že by měli řidiči mít k policistům respekt, když oni si ho nevytvoří ? Nebo myslíte, že respekt u řidičů se vytváří na 4 proudové silnici bez chodníků a kontrolování 80 km rychlosti ve 2 hodiny ráno ? nebo vytváření nebezpečných situacíh samotnými policisty na Strakonické tím, že v kopci mezi poli měří a pak skáčou pod kola aut ? proč nekontrolují dodržování rychlosti na Strakonické ulici o 500m blíže kde hrozí vysoké nebezpečí kvůli špatně vytvořenému nájezdu z Lipenců? Takto si Policie ČR sjednává respekt ? nebo jinak... jaký je policistům doporučován postup aby si zjednali respekt ? nápisem pomáhat a chránit kterými jsou pouze k smíchu ? Děkuji Acer.t
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, máte pravdu v tom, že některé akce dopravních policistů jsou méně vhodné. Oni ale jednají dle příslušných rozkazů a nařízení a často ne v duchu jejich hesla "Pomáhat a chránit". 29.8.2008 17:21
OTÁZKA: Máte pocit, že s bezohledným chováním řidičů na našich silnicích lze ještě něco udělat? Po 1.7.2006 se naše "silnice opravdu zpomalily", teď je situace možná ještě horší než před zavedením bodového systému. Máte pocit, že policie plní svoji úlohu na 100% a s přehledem? Vrátila jsem se po 5 týdnech ze států a byla jsem na silnici opět v šoku. Děkuji a příjemný víkend. Ali Ali
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, kdyby se využily zkušenosti z okolních států, pak by bodový systém mohl být opravdu užitečný, To by ale musel být důsledně vymáhán, nesměl by být od počátku torpédován některými politiky a vedle bodového systému by musel být dopracován též systém následné práce s řidiči, kteří se vybodují - tj. ne si pouze koupit "odpustek" v podobě odmazání tří trestných bodů absolvováním školy smyků na autodromu v Ústí, ale systematickou následnou prací s problematickými řidiči. A ani dopravní policie neplní všechny své povinnosti na 100%. 29.8.2008 17:26
OTÁZKA: Co si myslíte o značení na českých silnicích? Zejména mi jde o počtu omezení rychlosti na úplně nesmyslných místech, případně omezení na příliš malou rychlost - často je 30kmh tam, kde se dá bezpečně projet 60-70 kmh (např. v Praze na Zlíchově v křížení Strakonická - výjezd z Mrázovky ve směru z centra). Přitom značka doporučená rychlost se už téměř nevidí. Neměl by se stát spíš soustředit na výchovu řidičů? Ale trestat je vždycky jednodušší. Pete
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, na podobné otázky jsem již odpovídal. 29.8.2008 17:26
OTÁZKA: Jo a jako psychlog byste měl vědět, že čím víc zákazů, omezení často na nesmyslných místech, tím menší respekt k nim. V zahraničí, tam kde řidiči vidí, že to omezení tam není jen tak, protože nějakou ouřada si myslí co kdyby tam není problém, případná omezení a cedule respektovat. To samé obecně o preventivních represích... ac97c
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, na podobnou otázku jsem již odpovídal. 29.8.2008 17:27
zpět na osobnost