Dopravní psycholog radí, jak předejít nehodě

Doktor Martin Kořán
velikost textu:
vydáno 29.8.2008 10:58
Psycholog Martin Kořán je specialistou na chování řidičů. Působí na neurologickém centrum pražské nemocnice na Homolce. Zabývá se například psychickými následky po nehodách.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 29. srpna 2008 do 11:20

OTÁZKA: Dobry den, chtel bych se Vas zeptat, jak reagovat na situaci, kdyz jedete 130 po dalnici a na vas se ze zadu nekdo "nalepi". Pred Vami jsou dalsi predjizdejici auta. Ihned za kazdou cenu uhybat i kdyz chcete taky predjizdet, treba kamion? Co k tomu "najizdeni" vubec lidi vede? Je to dano povahou, interlektem? Hrozne mi to vadi. diky Jakub
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, bohužel tento čin se u nás nijak nestíhá, takže řada "spěchajících" přejíždí z pruhu do pruhu, lepí se na vozidla před sebou a neuvědomují si, že když budete muset náhle zabrzdit a oni do Vás narazí, vina je pouze na nich (řidič má sledovat situaci před sebou...). Já osobně však raději uhnu, než bych riskoval srážku s blbcem. 29.8.2008 13:20
OTÁZKA: Pred casem jsem se stala obeti tezke dopravni nehody, jejiz nasledky pocituji jeste dnes. Jak je mozne se chranit pred bezohlednymi ridici, kteri hrube porusuji dopravni predpisy, kterych je na ceskych silnicich mnohem vice, nez v jinych evropskych zemich? Anna
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, to není možné nijak. Existuje sdružení Pražské matky či České sdružení obětí dopravních nehod, které pomáhají obětem dopravních nehod vypořádat se s následky dopravních nehod. Jinak je to námět pro poslance a další zastupitele... 29.8.2008 13:22
OTÁZKA: Dobrý den, byl jsem několikrát v USA, v Austrálii a Novém Zélandu a všude jsem najezdil několik tisíc km. Tam je hodně omezení rychlosti a až na úplné výjimky si nikdo nedovolí rychlosti překročit a dalších přestupků se také řidič dopouští výjimečně . Proč tomu tak je? Já bych doporučil, aby každý náš "zběsilý řidič" nějakou dobu jezdil v těchto zemích. To by ho snad uklidnilo, nebo ne? Vilem Novak
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, to je dáno českou povahou a naprostou neúctou k zákonům, která však vychází z určitého obecného stavu ve společnosti - když nedodržují zákon ti, kteří by to měli dělat především, jak potom chtít po obyčejných lidech, aby dodržovali značky omezující rychlost... Máte pravdu, každá taková zkušenost s řízením v zahraničí by byla velmi užitečná. Ale ono stačí podívat se na chování českých řidičů v sousedním Rakousku či Německu, tam si též nikdo nedovolí rychlost překročit či páchat další přestupky - peněžité tresty jsou poměrně vysoké a hrozba zabavení majetku je tam odstrašující.. 29.8.2008 13:26
OTÁZKA: Dobry den, myslite si ze se da v budoucni verit ve zlebseni vztahu ridicu automobilu a motorkaru ? Mam pocit ze s ohledem na obraz motorkare ktery media a ti neohleduplni zvladli za poslednich par let vytvorit je nyni sednout na motorku neco podpobneho jako se pridat k opovrhovane sekte ci neonacistum.... Filip Malina
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, nemám nmic proto motorkářů např. z Harley klubu. ale vadí mi ti, kterí si z jídy na silných motocyklech učinili způsob vyrábění adrenalinu a odreagování na úkor ostatních účastníků silničního provozu, které svojí riskantní jízdou ohrožují. Vždy budou jedinci vyhledávající zvýšené riziko, ale proč musí ohrožovat ostatní? Vždyť existují autodromy, a další možnosti, kde se mohou úspěšně odreagovat... 29.8.2008 13:30
OTÁZKA: Dobrý den,souhlasíte se sytémem odpustkových bodů?Podle informací vlastně za pár hodin,bez jakéhokoliv přezkušování, mohou řidiči umazat pár bodíků.Mně se to jeví jako řešení - za prachy jde všechno! Eva
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, to je otázka pro Ministerstvo dopravy, které toto povolilo a naše zákonodárce, kteří si nyní sypou popel na hlavu, když se dozvídají, co vlastně uzákonili... 29.8.2008 13:32
OTÁZKA: Dobrý den, vrátil jsem se z dovolené ve Skandinávii na které jsem ujel přes 6000km a po celou dobu jsem se setkal s ohleduplností, dodržováním rychlostních limitů, dodržováním předpisů a perfektními komunikacemi. Akorát v okolí Osla se jezdilo podobně agresivně jako v Čechách. Může být zvýšení agresivity a nedodržování předpisů způsobeno vyšší hustotou provozu a horší kvalitou silnic? Má český národ naději na to, že se někdy jeho úroveň zlepší? Můj otec vždy říkal, že chování řidičů je jen zviditelnění jejich chování v běžném životě. kutil
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, to je známá pravda - jezdím tak, jak žiji. Nevím, zda se někdy naše chování zlepší na úroveň běžnou ve vyspělých státech...... 29.8.2008 14:10
OTÁZKA: Dobrý den, je z lékařského hlediska možné objektivně posoudit psychickou způsobilost k řízení motorových vozidel a brát kladný výsledek tohoto posouzení třeba jako podmínku k udělení řidičského oprávnění? Petr
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, určitě již od dob první světové války se rozmohlo masové psychologické testování některých profesí, z nichž dopravní patří k nejčastější. V celé Evropě fungují dopravní psychologové, často s dlouholetou tradicí, kteří vyšetřují psychologickou způsobilost k řízení pomocí dotazníků, testů a přístrojových metod, včetně řidičských simulátorů a jsou schopni na základě tohoto vyšetření odhalit některé nepřizpůsobivé či neschopné řidiče (a jak možná nevíte není jich málo) a tyto vyřadit z provozu. Bohužel zákonodárce toto uzákonili pouze pro profesionály. 29.8.2008 14:15
OTÁZKA: Dobrý den, má podle Vás bodový systém od svého zavedení reálný účinek na chování řidičů? Zlepšilo se vůbec něco? A jaký máte názor na občasné volání po trestech za příliš pomalou jízdu? Stelphar
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, musel jsem se věnovat svým pacientům zde v nemocnici, ale nyní se již mohu opět věnovat odpovědím. Jak bylo opakovaně uváděno, v prvních měsících po zavedení bodového systému se výrazně snížil počet dopravních nehod a též díky několika letním měsícům se dostal počet usmrcených za rok 2006 poprvé pod 1000. Bohužel, protože někteří politici veřejně prohlašovali, že bodový systém stejně dlouho nevydrží a ani policie nevyvinula dostatečně dlouhý tlak na řidiče, jejich chování se již od podzimu začalo vracet k původním tendencím, takže se počet dopravních nehod znovu šplhal k úrovni před zavedením bodového systému a nyní jsme opět tam, kde jsme byli. V řadě evropských zemí má bodový systém své opodstratnění, ale je doplňován ještě dalšími kroky, které však bohužel u nás nebyly přijaty (zlepšení kvality vozovek a dopravního značení, odstranění nadměrného počtu bilboardů rozptylujících pozornost řidičů, odpovídající policejní kroky vymáhající dodržování pravidel, apod.). Příliš pomalá jízda, stejně jako nadměrně rychlá jízda omezují ostatní účastníky silničníhio provozu... 29.8.2008 15:23
OTÁZKA: Dobrý den, co si myslíte jako odborník o nenulové hranici tolerovaného množství alkoholu v krvi? Např. o 0,5 promile, jak má většina evropských zemí. Honza
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, někteří naši zákonodárci pijí a poté řídí a když jsou přistiženi vymlouvají se jako malí kluci (tu na francovku, tu na pralinky s rumovou trestí, tu že to byl pouze zbytkový alkohol, apod.). Kdyby si čeští řidiči uvědomili, že přibližně polovinu lidských životů na vozovkách by bylo možno zachránit, kdyby řidiči důsledně užívali bezpečnostní pásy, dodržovali bezpečnostní předpisy a neřídili pod vlivem alkoholu a drog, pak by přestal být i problém nenulové tolerance. Bohužel, když u nás povolíte jedno pivo, všichni se alkoholem se budou vymlouvat, že měli pouze to jedno... 29.8.2008 15:57
OTÁZKA: Ještě jedna otázka: Všímám si, že agresivní řidiči jsou velmi často ve věku do 30 let ostříhaní dohola. Souvisí tento vzhled s agresivitou? Vilem Novak
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, nemyslím si že vzhled dohola ostříhaných řidičů souvisí s agresivitou. Pro některé je to móda, pro jiné životní vyznání. Znám plno úspěšných mladých mužů, kteří chodí s oholenou či nakrátko ostříhanou hlavou a přitom jsou úspěšní a dodržují pravidla (nejen ty dopravní)... 29.8.2008 15:59
OTÁZKA: Dobry den, myslite si ze se da v budoucni verit ve zlebseni vztahu ridicu automobilu a motorkaru ? Mam pocit ze s ohledem na obraz motorkare ktery media a ti neohleduplni zvladli za poslednich par let vytvorit je nyni sednout na motorku neco podpobneho jako se pridat k opovrhovane sekte ci neonacistum.... Filip Malina
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, je to všechn jen v lidech. Když si někdo ze silnice bude chtít učinit závodní dráhu na vytváření adrenalinu a na odreagování svých "komplexů", pak se nemůže divit, že ho ostatní účastníci silničního provozu nebudou mít příliš v lásce... Naopak řada slušných motorkářů je znechucena chováním některých motorkářů, kteří jim dělají špatné jméno... 29.8.2008 16:41
OTÁZKA: Dobrý den, nemyslíte si, že součástí zkoušek nových řidičů by mohly být nějaké lehčí psychologické testy? Někteří řidiči, si myslím, se svým cholerickým chováním za volant nehodí... Děkuji Ivana
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, asi by to bylo velmi užitečné, ale kolik desítek tisíc nových uchazečů o ŘP se každoročně hlásí do autoškol, kteří by měli být psychologicky vyšetřeni, pak se jedná o vyčerpávající úkol. To si mohla dovolit armáda, že testovala v minulé době všechny brance, vybrané se na funkci vojenského řidič a rovněž i všechny nově nastupující řidiče. V té době se jednalo o několik tisíc osob každoročně - jednoduché psychologické vyšetření, eliminující naprosto nevhodné jedince, které však zabránilo řadě vážných dopravních nehod. 29.8.2008 16:48
OTÁZKA: Dobrý den, mám úctu k životu a přesto mi to občas ujede protože se nesoustředím na 100%. Prakticky sleduji jen značky, provoz a policii. Značky a provoz automaticky, policii vidím vyjímečně. Myslím že na vině jsou i špatná značení na silnici, v Holandsku jsou plné čáry a úzké silnice i mezi městy, všichni jedou stejně pomalu a bezpečně, nikdo neblázní. Tady jsou přerušované čáry i před odbočkami z hlavní doleva. Je to více faktorů a všechny spolu souvisí, ale v tomhle vidím největší problem: špatné značení, nepřehledné useky (zarostlé apod) a špatná práce policie. Až potom psychologie a případná neúcta k životu. Děkuji za reakci. Prorok
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, máte pravdu že je mnoho faktorů ve hře - doprfavní nehodovost je ovlivněna nekvalitními silnicemi, nejeddnoznačnými či zavádějícími informacemi infrastruktury, mediálním zlehčováním přestupků VIP osob, i méně vhodnou či nedostatečnou prací policie (viz např. vymahatelnost práva u tzv. "osoby blízké"). Rovněž psychologické faktory hrají svoji roli - psychická labilita, agresivita, tendence k hazardu, nedostatek sebeovládání, apod. Pouze část z toho se dá psychologickými postupy ovlivnit, zbytek je na jiných profesích 29.8.2008 16:59
OTÁZKA: Dobrý den, myslíte si, že je větším nebezpečím za volantem alkohol (společensky bohužel tolerovaná droga) nebo marihuana ? Pro mě osobně určitě alkohol. Díky a pěkný zbatek dne Petr O.
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den, zatím dle záchytu při kontrolách policií vede alkohol nad THC či jinými psychotropními látkami. Ale až se zvýší testovací možnosti např. z odběru slin na úroveň dechové zkoušky, pak se budou občasní "huliči" divit, jak rychle je policie vyhmátne... 29.8.2008 17:02
OTÁZKA: Dobrý den, mám tři otázky: Je prokázán vliv reflexních vest u cyklistů či motocyklistů na jejich bezpečnost? Smí dítě mladší 12 let usednout na sedadlo spolujezdce s autosedačkou po směru jízdy? Musí mít dítě v cyklovozíku přilbu? Děkuji a přeji hodně úspěchů ve vaší práci. A.S. kyticka
Doktor Martin Kořán ODPOVĚĎ: Dobrý den. Zejména při špatném počasí, večer a v noci je vliv reflexních vest jednoznačně pozitivní. I kdyby dítě mladší 12 let smělo usednout na sedadlo spolujezdce s autosedačkou, raději bych doporučoval posazování na zadní sedadla. I když náhodou budete mistr světa v cyklokrosu, nemůžete předvídat všechny možnosti a proto bych vždy doporučoval přilbu i pro malé dítě v cyklovozíku. 29.8.2008 17:06

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.