Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Dopravní podnik „utopil“ miliony v neúčinné reklamě na Opencard

  12:51aktualizováno  12:51
Pražský Dopravní podnik vyhodil miliony korun za zbytečnou reklamu projektu Opencard, ukázal audit. Některé projekty totiž auditoři ze společností Nexia AP a A. T. Kearney označili jako nesouvisející s projektem, další pak za v podstatě okrajové a zčásti neefektivní.
Audit Opencard zjistil, že miliony se vyhazovaly i za zbytečnou reklamu. (Ilustrační foto)

Audit Opencard zjistil, že miliony se vyhazovaly i za zbytečnou reklamu. (Ilustrační foto) | foto: Jiří Koťátko, MF DNES

Praha dosud dala celkem na Opencard 888 milionů korun. Ta však zdaleka nefunguje tak, jak by podle záměru města měla.

Reklama, kterou zadal Dopravní podnik, byla podle auditorů jen jednou z položek, za kterou se v rámci projektu zbytečně utrácelo. Za reklamní spoty a tištěné inzeráty utratil přepravce bez efektu více než sedm milionů korun.

Audit Opencard

Smlouva s firmou Haguess byla nevýhodná

Rozporuplných je podle auditorů také skoro dvanáct milionů korun na vytvoření marketingové strategie Opencard a PR komunikace.

Za první sérii reklamních klipů zaplatil městský přepravce tři a půl milionu korun. Šlo o sedm spotů, které pro Dopravní podnik dělala společnost Ju-Turn. Ta je napojena na podnikatele Michala Voráčka, který například pro město vydává Listy hlavního města.

"Auditor zhlédl tyto spoty a jeho závěr je takový, že ani jeden z nich nemá s tématem Opencard nic společného," píší auditoři.

Spoty nebyly pro Opencard

Jednalo se totiž o spoty, ve kterých Dopravní podnik "vychovával" cestující. Například je v nich nabádal, že mají pustit starší lidi sednout nebo se za jízdy držet.

Peníze na reklamu

(podle auditorů)

Oprávněné výdaje
Bonus na roční kupon 56 mil. Kč
Cílené volání 2 mil. Kč
Plakáty a rekl. panely 8 mil. Kč

Problematické výdaje
Market. strategie 11,6 mil. Kč
z toho platy agentur 6,8 mil. Kč
Rekl. v časopisech 3,7 mil. Kč

Zbytečné výdaje
Rekl. spoty 3,5 mil. Kč
Televizní spoty 3 mil. Kč
Zdroj: Audit Opencard, Nexia AP a A. T. Kearney

"S kartou ale souvisí, dali jsme tam její logo. Měli jsme to v plánu komunikační strategie. Klipy byly zadány a využity v rámci propagace Opencard až posléze, původně pro ni nebyly dělány," řekl generální ředitel Dopravního podniku Martin Dvořák.

Další série problematických spotů je rovněž vyrobena pro Dopravní podnik společností Ju-Turn. Ta za tři miliony korun vytvořila další čtyři spoty, z nichž podle auditorů pouze dva souvisely s Opencard. Třetí klip byl totiž zaměřen na boj proti vandalismu a čtvrtý na propagaci městské dopravy oproti automobilové.

"Náklady na výrobu a vysílání spotů 3 a 4 neměly být započítány do nákladů na Opencard. Podle našeho odhadu jde o tři miliony korun," došli k závěru auditoři.

Místo 60 stránek jen 35

Jenže kromě problematických televizních klipů Dopravní podnik zaplatil ještě za šedesát stránek inzerce v časopise Městem v pohybu od vydavatelství Grand Princ. V něm má vliv i Michal Voráček. Ten však s médii včetně MF DNES nekomunikuje.

Namísto objednaných 60 stránek přitom podle auditorů vyšlo pouze 35 inzerátů. Podnik tak podle nich zaplatil 639 tisíc za inzerci, která nevyšla.

"S tím musím nesouhlasit, inzeráty vyšly všechny," řekl Dvořák. Vyjádření ředitele Grand Princ se nepodařilo získat. Na otázky do uzávěrky neodpověděl.

Dalších 60 tisíc korun pak Dopravní podnik dal za reklamu v časopise Grand Auto, který vydává také společnost Grand Princ. Podle auditorů však reklama v časopise s Opencard souvisí jen okrajově.

V auditu, který má MF DNES k dispozici, pak ještě auditoři vyčlenili "kolonku" na reklamu, která sice s Opencard souvisela, nicméně byla podle nich neúčinná.

Sem započítávají vytvoření komunikační strategie Opencard a PR komunikaci včetně vytvoření nové pozice tiskového mluvčího karty ve chvíli, kdy Dopravní podnik i magistrát mají své vlastní mluvčí.

To vyšlo podnik na 11,6 milionu korun. Téměř sedm milionů z toho ale tvoří pouze hodinové mzdy pro zaměstnance agentur.

Město bude náklady dopravce na kartu teprve řešit

"V případě nákladů na tvorbu marketingové strategie považujeme tyto náklady za neadekvátní rozsahu a podobě tohoto projektu," tvrdí auditoři. Jak bude město nyní postupovat a jak se postaví k výtkám auditorů, zatím nikdo nechce říci.

"Jak to budeme řešit, zatím není jasné. Teprve dnes odpoledne (v pondělí, pozn. red.) dostanu finální připomínky od Dopravního podniku k auditu," uvedl náměstek primátora Rudolf Blažek, který má Opencard na starosti.

Dopravní podnik se totiž proti výsledku auditu už před časem ohradil. Prý v něm jsou nepřesnosti a jeho reklamní strategie naopak Pražany ke kartě přilákala.

Měl by kvůli projektu Opencard odstoupit pražský primátor Pavel Bém?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 29. prosince 2009. Anketa je uzavřena.

ANO 11997
NE 10470
Autor:


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Dvanáctiletý chlapec se nebál říct pravdu. Zachránil tím kamarádovi život

Dvanáctiletý Jaroslav Šísl (vpravo) zachránil život o rok mladšího kamaráda...

Dvanáctiletý Jaroslav Šísl pomohl zachránit život svého o rok mladšího kamaráda Jiřího Kadlece, který si při pádu těžce...

Na Manhattanu explodovala trubková nálož, útočil Bangladéšan

Newyorská policie zasahuje na Manhattanu, kde je hlášena exploze (11. prosince...

Newyorská policie zasahuje na Manhattanu, kde vybuchla nálož. Lékaři ošetřili čtyři zraněné. Výbuch zranil i muže,...



USA nad Koreu poslaly raptory. Evakuujte Američany, zní z Washingtonu

Jižní Korea a USA zahájily masivní společné letecké cvičení.  Na snímku stroj...

Jižní Korea a USA zahájily masivní společné letecké cvičení. Manévry odsoudila jako provokaci Severní Korea, která...

Severokorejské lodě duchů připlouvají k Japonsku, jsou symbolem bídy KLDR

Jeden ze člunů, které v uplynulých týdnech připluly k pobřeží Japonska.

Kritický nedostatek potravin a zahraniční měny přispívá k tomu, že je na pobřeží Japonska vyplavováno stále více silně...

VIDEO: Skladníci obklíčili ujíždějící zloděje vysokozdvižnými vozíky

Skladníci v akci. Zloděje obklíčili vozíky

Zaměstnanci ostravské prodejny stavebnin společnými silami zadrželi trojici zlodějů, která se pokusila vykrást...



Další z rubriky

Silný vítr vyvrátil vánoční strom v Jablonci, nový vztyčí až po trzích

Nahnutý strom v Jablonci nad Nisou.

Silné poryvy větru naklonily během úterý vánoční jedli na Mírovém náměstí v Jablonci nad Nisou. Hrozilo tak její...

Privatizací OKD se bude zabývat sněmovní vyšetřovací komise

Na těžní věži Dolu Darkov zavlál černý prapor. Tři horníci po vznícení metanu...

Okolnostmi privatizace těžební společnosti OKD se bude zabývat sněmovní vyšetřovací komise. Poslanci ji z iniciativy...

Babička unesených dětí promluvila, jejich rodičům neodpustí

Rodiče děti unesli ze strakonického dětského centra při povolených návštěvách.

Ten večer zazvonil dvaasedmdesátileté Eulálii Slobodové v bytě v Banské Bystrici mobil a ona ve vteřině věděla, kdo...



Najdete na iDNES.cz