Hlavní příčinou nárůstu zranění byla nepřiměřená rychlost, výrazný meziroční nárůst byl evidován u motocyklistů a chodců. Pro splnění cíle národní strategie by letos počet mrtvých i těžce zraněných musel klesnout zhruba o 200.
Pro rok 2019 předpokládá Národní strategie bezpečnosti silničního provozu maximálně 362 úmrtí a 2 222 těžce zraněných.
Pokles lidí usmrcených při dopravních nehodách se přitom o více než 200 snížil pouze v roce 1998. V případě těžkých zranění je takový pokles častější, naposledy se statistika snížila v roce 2017 o 241.
Rok | Počet mrtvých | Počet těžce zraněných |
2018 | 571 | 2 406 |
2017 | 502 | 2 339 |
2016 | 545 | 2 580 |
2015 | 660 | 2 540 |
2014 | 629 | 2 762 |
Zdroj: Centrum dopravního výzkumu |
Strategie bezpečnosti silničního provozu na období 2011 až 2020 je materiálem ministerstva dopravy a vytyčuje cíle a opatření směřující ke snížení nehodovosti.
Hlavním cílem je snížit do roku 2020 počet usmrcených v Česku na úroveň průměru evropských zemí a současně proti roku 2009 snížit počet těžce zraněných o 40 procent. Cíle strategie se ale dlouhodobě nedaří plnit. Pro rok 2020 strategie počítá s 333 usmrcenými a 2 122 těžce zraněnými.
Podle ročenky nehodovosti za rok 2017 připadalo v Česku na milion obyvatel 54 lidí usmrcených při dopravních nehodách. Evropský průměr byl 49 usmrcených. Česko se nacházelo v polovině pomyslného žebříčku, nejpříznivější situace byla ve Švédsku (25) a nejhorší v Rumunsku (98).
Potenciál ke snižování statistik je podle centra stále nevyužitý. Nová auta jsou sice zpravidla bezpečnější než před 20 lety, umírají v nich ale nepřipoutaní lidé.
Vysoké jsou podle centra počty usmrcených i těžce zraněných cyklistů, kteří nepoužili přilbu. Fatální jsou i následky nehod „neviditelných“ chodců, v desetině případů se pak dlouhodobě na všech usmrcených podílí alkohol.
Při dopravních nehodách zemřelo nejvíce lidí za poslední tři roky |
„Především je třeba, aby si uvědomil každý účastník silničního provozu svou vlastní odpovědnost, a to nejen ve vztahu k vlastní bezpečnosti, ale bral také ohledy na ty ostatní,“ zdůraznilo centrum.
V loňském roce byl velmi výrazný nárůst počtu usmrcených i těžce zraněných ve Středočeském kraji, nejvyšší relativní nárůst těžce zraněných byl v Jihomoravském kraji.
Bilance se zvýšila v závěru roku. Pět lidí zemřelo 23. prosince, dva z nich při srážce převozové sanitky a osobního auta u obce Nové Heřminovy na Bruntálsku. Na Mělnicku pak zemřel řidič auta, které na Silvestra sjelo do rybníka.