"Lhůta výběrového řízení byla do 30. listopadu. Nabídku podal jen Airbus," řekl mluvčí ministra obrany Andrej Čírtek. Bližší informace o výběrovém řízení podle něj armáda zveřejní příští týden.
První středně velký letoun chce armáda už v první polovině příštího roku. Kvůli rychlému nákupu proto ministerstvo přímo oslovilo dva světové výrobce, kteří jsou schopni letoun přesně podle potřebných parametrů v krátké době dodat.
"Víme, že jsou takové zakázky schopny pouze firmy Airbus a Boeing. Jedním z hlavních kritérií bude i rychlost dodání," uvedl už dříve Čírtek.
Evropské konsorcium Airbus nabídlo armádě letoun A-319. Druhou firmou, která vyrábí podobná letadla, je americký Boeing s letounem řady 737.
S obnovou takzvané vládní letky chce armáda kvůli stále četnějším poruchám zastaralých letounů začít co nejdříve. Výběr urychlila i zatím poslední nehoda, při které počátkem července uvízl ministr zahraničí Cyril Svoboda v hlavním městě africké Mauritánie kvůli poruše hydraulického čerpadla na stroji Tu-154. - více zde
Nové letouny od vybrané společnosti by měly nahradit právě dosluhující stroje Tu-154, které politici ke svým cestám často využívají. Vláda už v polovině listopadu uvolnila část peněz na armádní dopravní letku, s níž mimo jiné létají ústavní činitelé. Na nákup prvních dvou armádních dopravních letadel přispěje částkou 850 milionů korun. Armáda dostane tyto peníze nad rámec svého rozpočtu.
Kromě dvou dopravních Tu-154 má nyní armádní dopravní letectvo jeden letoun CL-601 Challenger, jeden Antonov An-26, jeden stroj Antonov An-24, který nedávno armáda z výzboje vyřadila, dva stroje Jakovlev Jak-40, pět letounů L-410, tři vrtulníky Mi-8 a dva vrtulníky W3A Sokol.
Mimo letounu CL-601 Challenger jsou všechny stroje technicky zastaralé a nesplňují některé dnešní normy.