ODPOVĚDI JOSEFA MIKULÍKA ČTĚTE ZDE
Podle Mikulíka je dlouhodobě hlavní příčinou nehod nedisciplinovanost řidičů a nedodržování pravidel silničního provozu. To se ale podle něj teď změnilo, a tak se počet nehod i mrtvých na silnicích po zavedení nového zákona výrazně snížil.
Někteří čtenáři se domnívají, že auta už nejezdí tak pomalu, jako když začal nový zákon platit. "Je to vcelku přirozená reakce na nově zavedená opatření a také na možnosti soustavného dozoru policie," uvedl Mikulík.
"Stejně ale určitě jezdit nezačnou. V okamžiku, kdy si uvědomí, že už mají na kontě nějaké body a mohli by přijít o řidičský průkaz, začnou opět mnozí jezdit podle zákona," domnívá se Mikulík.
Dodržování maximální povolené rychlosti navíc podle jeho slov neodvádí pozornost od okolního provozu: "Dostatečně zkušený řidič tachometr průběžně sledovat nepotřebuje a umí rychlost odhadnout. Dodržování rychlosti považuji za samozřejmé jednání a nikoliv stresující."
VŠE O BODOVÉM SYSTÉMU ČTĚTE ZDE
K novelizaci pravidel vedl především velký počet dopravních nehod. Nový zákon vyvolal ale řadu kladných i záporných reakcí.
I odborníci z Centra dopravního výzkumu uznávají, že má jisté nedostatky. Ty by se podle nich měly postupně upravovat a dolaďovat. Jak ale dodávají, můžeme být rádi, že zákon už platí a je účinný.
INFOGRAFIKA: Graf - Počty usmrcených osobZa období prázdnin nasbíralo na čtyřicet tisíc řidičů přes 70 tisíc bodů. Nejčastěji prý lidé zapomínají rozsvítit, nepoutají se bezpečnostními pásy a překračují rychlost.
Od začátku platnosti zákona do 20. srpna, kdy se zatím statistika uzavřela, policie přistihla řidiče při 64 tisících přestupcích. Z toho jich bylo 34 tisíc bodovaných, průměrně připadají 2 body na jeden přestupek.
Původně to vypadalo, že silniční zákon bude řidiče strašit hlavně hrozbou, že si "vykoledují" 12 bodů a přijdou o řidičský průkaz. V praxi se však nakonec ukázalo, že mnohem snadněji lze o řidičák přijít jednorázově. - více zde