Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Dopravci: Přezouvat kamiony nemá smysl

  9:18
I když největší překážkou na zimních silnicích bývají kamiony, jejich majitele nic nenutí, aby nazouvali zimní pneumatiky. V nejbližších letech se to pravděpodobně ani nezmění. Rozšíření zimních gum se dopravci brání. Říkají, že to nemá smysl a že jsou drahé.

AKTUÁLNÍ ČLÁNEK:
Silničáře překvapil mrznoucí déšť a vítr

Jakmile začne intenzivně sněžit, kamiony mnohdy kvůli klouzavému povrchu nevyjedou do kopce. Tvoří se mnohakilometrové kolony, musejí zasahovat hasiči a vyprošťovat uvízlé vozy.

V hlasování iDNES se 3812 čtenářů vyjádřilo pro zavedení povinných zimních pneumatik u kamionů. Nesouhlasilo pouze sto dva čtenářů. (stav 8.1. ve 21:00) - více zde

Bezpečnost by se zvýšila
"Používání zimních pneumatik u kamionů a autobusů by jistě přispělo k větší bezpečnosti provozu," potvrdil iDNES Karel Pospíšil z Ústředního automoto klubu (ÚAMK).

"To by určitě bezpečnost zvýšilo. Pokud bychom ale přinutili řidiče je opravdu používat," souhlasí Zdeněk Bambas, ředitel Dopravní policie ČR.

Naopak Martin Felix ze Sdružení automobilových dopravců nepovažuje vliv na bezpečnost za tak zásadní. "Dá se říci, že u nákladních vozidel, která stejně mohou jet maximálně osmdesát kilometrů v hodině, je bezpečnostní přínos poměrně velmi malý."

Co je a není zimní pneumatika pro kamiony

Běžně používané gumy nesou označení M+S (mud and snow = bláto a sníh), což uvádí, že mohou být použity i v terénu a na sněhu.

"Jejich vlastnosti ale nedosahují vlastností speciálních zimních pneumatik. Pro skutečné zimní pneumatiky jsou využívány speciální běhounové směsi, které mají lepší vlastnosti na vozovkách pokrytých sněhem a ledem," upřesnil Karel Langer z Barumu.

Zimní pneumatika pro kamion je zcela jiným výrobkem, než pneumatika známá z osobních vozů. Podle Karla Pospíšila z ÚAMK je hlavní rozdíl v použité směsi a jiné konstrukci.

"Navíc jsou to pneumatiky s inteligentním opotřebením - při zvyšujícím se opotřebení dochází ke změně charakteru dezénu ze zimního na letní," vysvětluje další z rozdílů Pospíšil.

Dočkáme se příslušného zákona?
Dopravní policie by uzákonění povinného užívání zimních pneumatik podpořila.

"Problém by zřejmě nastal při kontrole dodržování této povinnosti, neboť neexistuje závazné a jednoznačné označení třídění pneumatik na letní, zimní či univerzální," podotkl Bambas.

Oporu v zákoně podporuje také ministerstvo dopravy. "Povinné zavedení zvažujeme, sledujeme vývoj v okolních státech," sdělila iDNES mluvčí Ludmila Roubcová.

Podobnou iniciativu sledují nákladní přepravci s rozpaky. Shodně totiž argumentují, že pokud by silničáři dělali dobře svojí práci, nebylo by zimních pneumatik pro kamiony potřeba. "Pokud silničáři dostatečně neupraví silnice, nepomohou ani zimní pneumatiky," říkají sborově.

Rozhoduje nejen bezpečnost
Významným důvodem, proč se zimní pneumatiky u kamionů dosud nestaly samozřejmostí, jsou peníze.

"Výměna pneumatik u jednoho kamionu vyjde minimálně na sto tisíc korun," nastínil náklady Karel Langer z největšího českého výrobce pneumatik, firmy Barum-Continental, podle něhož stojí univerzální i zimní druh zhruba stejně.

"Finančně to šíleně náročné není, ale samozřejmě to něco stojí," tvrdí ale Martin Felix ze Sdružení automobilových dopravců.

"Přezout celý kamion o pěti nápravách stojí v průměru až 170 tisíc. To máte dva a půl milionu korun u přepravce, který vlastní patnáct souprav. Za tu cenu pořídíte nový tahač," oponuje Felixovu názoru Kateřina Hanzlíková z dopravní společnosti EuroFrigo.

Její slova jsou přitom v rozporu s oficiálním stanoviskem ministerstva dopravy, které předpokládá, že většina přepravců si už ve vlastním zájmu zimní pneumatiky pořizuje.

Pneumatiky nemění ani vozy MHD
Otázka změny zimních pneumatik se však netýká pouze kamionů, ale také autobusů a trolejbusů.

"Na zimní období používáme pneumatiky s hloubkou dezénu vyšší než pět milimetrů, s nižší hloubkou obouváme na jaře a v létě. O zvláštních sadách zimních pneu neuvažujeme," řekla iDNES mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Pohanová.

Nejzávažnějším důvodem je problém skladování. "Jen u autobusů by se jednalo o 2100 pneu, znamenalo by to však i značnou finanční zátěž," dodala Pohanová.

Používání zimních pneumatik je dnes častější u dálkových autobusů, které narozdíl od kamionů smějí jezdit na silnicích rychleji. "U firem, které se specializují na lyžařské zájezdy, je používání zimních pneumatik na autobusech jedině přínosem," naznačuje Martin Felix z Česmadu.

Na severu je speciální pneu potřeba
V zahraničí je situace podobná jako v Česku. Na Slovensku se sice pokusili zimní pneumatiky pro kamiony uzákonit, "reforma" ovšem zkrachovala.

Ve Skandinávii je používání zimních pneu vzhledem k drsným podmínkám naprosto běžné. Ve Finsku, Norsku i Švédsku jsou povinné.

Čeští přepravci, kteří na sever Evropy často jezdí, je proto také obouvají. "Pneumatiky měníme, je to pro nás samozřejmost, když jedeme na sever," řekl iDNES pracovník oddělení dopravy společnosti Četrans.

Autoři:

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Historik: Metro mělo původně vést středem magistrály a jezdit přes mosty

  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ukrajině nastává „nejtemnější hodina“. Začíná mluvit o jednání s Rusy

3. května 2024

Premium Ukrajinské armádě se stále nedaří stabilizovat situaci na frontě a nálada v Kyjevě je čím dál...

Lidé po celém Česku si mohli užít polární záři, nejsilnější za dvě desetiletí

9. května 2024  12:33,  aktualizováno  11.5

Kvůli mimořádně silné eruptivní aktivitě Slunce je v posledních dnech v Česku vidět polární záři –...

Téma klimatických změn už tolik netáhne, voliči v Evropě se víc bojí migrace

11. května 2024

Premium Za čtyři týdny budou evropští voliči vybírat 720 poslanců nového europarlamentu a už nyní je...

Důchod daleko, ale práci nedostanou. Nezaměstnaných šedesátníků přibývá

11. května 2024

Premium Lidé kolem šedesátky při hledání zaměstnání narážejí na zeď. Zaměstnavatelé o ně nestojí, preferují...

V Petrohradě autobus s dvacítkou lidí divoce kličkoval a pak se zřítil do řeky

10. května 2024  14:27,  aktualizováno  22:30

V centru Petrohradu v pátek přišlo o život nejméně sedm lidí, když z mostu do řeky Mojky spadl...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...