Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Doprava v metropoli houstne, politici zvažují mýtné pro mimopražské

  16:11aktualizováno  16:11
Nejen před Vánocemi zažívá pražská doprava infarktové situace. Silnice jsou prakticky po celý den ucpané auty, do některých tramvají či vozů metra se cestující kvůli tlačenici málem nedostanou. Politici přicházejí s nápady, jak situaci zlepšit, některé ale mají s realitou málo společného.

Politici se neshodnou, jestli by bezplatná MHD vyřešila dopravní situaci v Praze. | foto: Robert Rambousek

Některé nápady vyznívají až absurdně. Radní Jiří Janeček (ODS) například navrhuje, aby mimopražští řidiči platili za vjezd do města. "Systém by mohl fungovat podobně jako například dálniční známky. Pražané by je měli zadarmo a mimopražští řidiči za poplatek," uvažuje Janeček.

Mýtné by se podle něj mohlo platit už od parkovišť systému P+R na okrajích metropole. Taková parkoviště jsou například ve Zličíně, na Černém Mostě či v Běchovicích. "Tady mohou lidé nechat svá auta a do města pokračovat hromadnou dopravou," dodal Janeček.

Podle něj by se nemusely stavět mýtné brány, policie by auta s nepražskou značkou kontrolovala v centru. Janeček ale upozorňuje, že jeho nápad by nejdřív museli posoudit odborníci.
 
Děkan Dopravní fakulty ČVUT Petr Moos se nestaví proti. "Jsem pro, ale řidiči by měli mít na výběr. Takže ti, kteří do města jet nechtějí, by mohli zaparkovat na dostatečně velkých odstavných parkovištích. Ti, kteří se zas nechtějí vzdát auta, ať zaplatí," míní dopravní odborník.

Právníci jsou ale přesvědčeni, že by se takový návrh dostal do rozporu se zákonem. Obyvatelé s trvalým pobytem v Praze by totiž byli zvýhodněni proti ostatním Čechům.
 
"Jedna část lidí by byla zvýhodněna oproti druhé. To by bylo proti základní listině práv a svobod. Jednalo by se o diskriminaci," tvrdí právnička Dagmar Raupachová.
 
"Pokud chceme Prahu ochránit před auty, mýtné by museli platit všichni," dodala. Podle ní by navíc zpoplatněný vjezd mohl způsobit řetězovou reakci - Pražané by pak platili na okraji Brna, Ostravy, Plzně...

Na stole jsou ale i jiná řešení.

1. Dobudování silničních okruhů kolem města
Představitelé města, dopravní odborníci i policisté opakují stále stejnou písničku: "Až bude dostavěn vnější a vnitřní silniční okruh, bude se Praze dýchat lépe." V roce 2011 by měla být dokončena významná část vnitřního (z Malovanky do Pelc-Tyrolky) i vnějšího okruhu (ze Slivence k dálnici D1). Tyto komunikace by měly ulehčit vedlejším silnicím.

2. Levné jízdenky v městské hromadné dopravě
Před dvěma lety Pražané u stanice metra I. P. Pavlova podepisovali petici - chtěli jezdit městskou hromadnou dopravou zadarmo. Od té doby vedení města ceny jízdenek dvakrát zvýšilo. "Zdarma? To není reálné. Náklady na dopravu nelze táhnout jen z rozpočtu," tvrdí dopravní odborník Petr Moos. "Přitom by jízdenky zdarma zcela jistě nepřesvědčily pražské řidiče o změně životního stylu, nemluvě o mimopražských řidičích," podotkl pražský radní Martin Langmajer (ODS).

3. Rychlá a spolehlivá hromadná doprava
Aby lidé místo za volant sedli do vozu hromadné dopravy, musely by tramvaje a autobusy jezdit včas a v kratších intervalech. To předpokládá volné ulice, nové tramvajové tratě i v centru Prahy a spolehlivé vlakové linky. Od neděle jezdí po Praze oficiální městské linky - takzvané "S linky". Všechny zatím končí v centru města, a využívat je tak budou zejména lidé, kteří do Prahy jezdí z okrajových čtvrtí nebo ze středních Čech. Za rok by už mohly jezdit třeba z Radotína do Vysočan nebo z Bubenče do Uhříněvsi. Železnice by se stala takovým povrchovým metrem.

4. Mýtné za vjezd do centra nebo do města
Vedení města vážně uvažuje o zpoplatnění vjezdu do centra města, ale objevují se i názory, že by se mělo platit už na hranicích metropole. "V roce 2009 spustíme pilotní projekt zpoplatnění vjezdu do historické části města," řekl v září primátor Pavel Bém. Ten si od tohoto kroku slibuje pokles počtu aut v historickém centru až o třetinu. Za vjezd by se mělo platit od 50 do 150 korun za den.

Mýtné už platí například Londýňané nebo obyvatelé švédské metropole Stockholmu. "Ve Stockholmu po zavedení mýtného klesl čas strávený v dopravních zácpách o třetinu, až o 14 procent se snížily emise, za sedm měsíců pak radnice vydělala přes jednu miliardu korun," vypočítává výhody mýtného pražská zastupitelka Hana Halová (ČSSD).

5. Moderní řízení dopravy i policisté na křižovatkách
V mnoha světových metropolích řídí dopravu informační tabule a proměnné značky. Dopravní dispečeři prostřednictvím displejů u silnic dávají řidičům aktuální informace z provozu a nabízejí jim alternativní trasy, kudy objet ucpané místo. Zároveň mohou měnit rychlost na silnicích podle hustoty provozu nebo zakázat vjezd do míst, kde jsou kolony.

Řídit dopravu by měla být ochotná i policie," navrhuje zastupitel František Hoffman (KSČM), podle něhož je policista na křižovatce pružnější než semafory.

Autoři: ,


Hlavní zprávy

Nejčtenější



Další z rubriky

Sokolskou boudu v Janských Lázních nahradí restaurace s pivovarem

Chátrající Sokolská bouda na Černé hoře v Krkonoších (4.12.2015).

Na Černé hoře v Krkonoších by měla v příštích letech vzniknout rozsáhlá restaurace s pivovarem. Vyrůst má na místě...

Vláda schválila demisi. Zatím není jisté, kdy ji prezident přijme

Vláda Andreje Babiše schválila demisi, přesto bude dál úřadovat (17.1.2018).

Menšinová vláda Andreje Babiše (ANO) schválila svou demisi jen půl dne poté, co v úterý ve Sněmovně nezískala důvěru....

Z Žitavy odešli i migranti. Bourá proto domy a láká Čechy na levné byty

Zatímco po válce žilo v Žitavě 48 000 lidí, dnes jich je sotva polovina.

Čtyři tisíce volných bytů, ve kterých nemá kdo bydlet, má nyní německá Žitava. Situace s vylidňováním už je tak vážná,...

Najdete na iDNES.cz