Největší dopravní změna v historii hlavního města se odehrála 26. března před šestašedesáti lety. Po pražských silnicích a ulicích se od tohoto dne začalo jezdit vpravo.
Této novince předcházela masivní informační kampaň, ulicemi chodili skauti s tabulemi „Jezdíme vpravo“. Na tuto změnu upozorňovaly rovněž velké nápisy na čelech tramvají a obří poutače.
Mýty mívají tuhý kořínek a překonávají se velmi těžko. Tak je tomu i s tvrzením, že jízdu po silnicích vpravo zavedli v Československu Němci, kteří zemi v březnu roku 1939 obsadili.
Pavel Fojtík, který se zabývá historií městské dopravy, uvedl, že československá vláda jednala o této radikální dopravní změně již v listopadu v roce 1938 a datum zavedení jízdy vpravo stanovila na 1. května 1939. „Příchod německé armády do Čech a na Moravu toto opatření pouze o šest týdnů urychlil,“ potvrdil Fojtík.
Na jiných místech Čech a Moravy začala auta jezdit po opačné straně již od 17. března. V Praze se toto opatření kvůli technickým obtížím o devět dní odsunulo.
Taková velká změna znamenala pro lidi velké riziko. Všichni museli ze dne na den změnit své návyky.
„Nějaké drobné nehody se staly, když si řidič neuvědomil, že už má jet po pravé straně, vjel do protisměru a vrazil do protijedoucího auta, ale nic vážného to nebylo. Hlavním důvodem bylo jistě to, že provoz byl tehdy daleko menší než dnes,“ objasnil Fojtík.
Pracovníci tehdejších Elektrických drah, nyní Dopravní podnik, měli kvůli jízdě vpravo plné ruce práce. Například se to týkalo výměny dveří u autobusů, které se musely přesunout na druhou stranu. „Zpočátku lidé vystupovali do silnice mezi auta, takže jako první vylezl vždy průvodčí, který dával na cestující pozor,“ přiblížil Fojtík.