"Žáci například při výuce o fotografování dostanou za úkol vyfotit něco, co je zajímá. Fotografii předají elektronickou cestou učiteli. Z jeho e-mailu se pak dozvědí, jakou známku dostali," řekla ředitelka Základní školy Jana Ámose Komenského v Karlových Varech Monika Preňková.
Děti, které nemají doma internet, si mohou úkoly udělat dvakrát týdně odpoledne ve školní počítačové učebně.
Elektronické zkoušení i učení umožňuje školní e-learningový portál. Škola Jana Amose Komenského je podle její ředitelky jediná základní škola v regionu, která získala na portál milionovou dotaci z Unie a od státu.
"Žáci jsou pozornější. Učebnice jen leží na lavici, ale počítač nabízí zvuky, fotografie, videa a nejrůznější odkazy," popsala jednu z výhod učitelka Radomíra Jenková. Upozorňuje ale, že přes výhody e-learningu je klasické vzdělávání pod vedením učitelů nezastupitelné.
Psaní úkolů už děti netýrá
Učitelé si vypracování domácích úkolů pochvalují. "Konečně děti doma tak netýrá psaní úkolů do sešitu. Sednout si k počítači bývá mnohem zábavnější," vysvětlila učitelka Jenková.
Učební kurzy pro všechny předměty připravují na počítači pro žáky učitelé. Na portálu má škola 126 kurzů. "Když se některé děti dozvěděly, že mají nový kurz matematiky, tak se třásly radostí," vzpomíná ředitelka a matematikářka Monika Preňková na nejnovější kurz.
Elektronický pedagog má podle ní i jiné výhody. Když živý učitel chyběl, jeho látku často suploval kolega s jinou aprobací. Nyní mohou probírat žáci látku i bez učitele. Této možnosti využil i pedagog chebského gymnázia Libor Matoušek.
Na stránkách gymnázia si studenti jednoho z volitelných předmětů minulý týden přečetli: Zítra nejsem přítomen, ale nechávám tu po sobě e-learningový kurz. Můžete si tedy přispat a pak dobře naladění vypracovat několik jednoduchých úkolů. "Je to jedna z výhod e-learningových kurzů," komentoval kolegův vzkaz učitel gymnázia Petr Brož.
Jak Petr Brož říká, v podobných případech stačí, když do třídy přijde někdo a jen dohlédne na děti, aby dělaly, co dělat mají a místo práce nebrouzdaly po internetu a nechatovaly s kamarády.
"Kurz do jisté míry nahradí učitele," vysvětlil. Z dvouletých zkušeností s e-learningem na gymnáziu ví, že ne každému internetové kurzy vyhovují. Někdo si totiž raději nechá klasicky "nalít" znalosti do hlavy učitelem.
Internetové stránky gymnázia například využívá pro své kurzy Střední odborná škola v Nejdku, 6. základní škola v Chebu, mariánskolázeňské a sokolovské gymnázium, stavební učiliště v Karlových Varech a další školy v kraji.
Nejpilnější jsou Sokolovští
"Nejvíce lidí chodí na stránky s kurzy ze Sokolova, následuje Cheb, Plzeň a Mariánské Lázně," řekl správce webu Filip Novák. Z jeho statistiky za poslední měsíc vyplývá, že se na monitorech počítačů zobrazilo sto deset tisíc internetových stránek. Vidělo je až sedm tisíc studentů a žáků.
Statistiku návštěvnosti potvrzují slova ředitele Gymnázia Sokolov Milana Hrice. "My a Cheb jsme v e-learningu nejdál. Vzdělávací programy vytvářejí nejen učitelé gymnázia, ale i žáci. Je to vynikající věc," sdělil.
Zavádění e-learningu na školách podporuje Karlovarský kraj. "
Pokud nás škola požádá o konkrétní pomoc, vycházíme žadatelům vstříc,‘ uvedla tisková mluvčí krajského úřadu Jana Pavlíková. Konkrétní pomocí je například finanční spolupráce na projektu či informace o možnostech získání státních i evropských dotací. Karlovarský kraj byl například jedním z partnerů projektu, který podávalo Gymnázium Cheb.