Dvojice mužů z Chodové Plané strávila na cestě 22 dnů 20 hodin a 20 minut. Po vlastní ose jeli už z Tachovska. V rally s cílem v Ulánbátaru skončili sedmí. Soutěže se přitom zúčastnilo 350 posádek.
"Podařilo se nám zvládnout trať v čase o dva dny kratším, než měla předchozí česká posádka, která se účastnila závodu v roce 2009. Zatím Češi drží stoprocentní úspěšnost v dojezdu do cíle. Dokončit se přitom podaří v každém ročníku jen zhruba čtvrtině startovního pole," hodnotí výsledek Jiří Plevka.
Dobrodruzi ze západních Čech mohli být v cíli ještě o dva dny dříve. Ale během odpočinku jim někdo ukradl auto a trvalo čtyřicet hodin, než se jim podařilo ve stepi vůz opět vypátrat.
Plevka s Klimentem do Mongolska dojeli vozem Fiat Panda.
"Pravidla povolují použít auta s obsahem motoru do 1 200 ccm a pouze s jednou hnanou nápravou," říká Plevka.
O účasti v závodu uvažoval pět let, s přípravou začal až před rokem
"O účasti na velkém automobilovém maratonu typu legendárního Paříž - Peking nebo cestě po vzoru Hanzelky a Zikmunda sní snad každý kluk," vysvětluje Jiří Plevka a dodává, že když se dozvěděl o Mongol Rally, okamžitě ho nadchla idea tohoto podniku. "Je to zřejmě poslední závod pořádaný v duchu klasických dálkových soutěží. Přihlásit se může prakticky každý, kdo má dostatek odvahy a také neúcty k nemožnému," usmívá se.
Kromě odeslání přihlášky bylo třeba zajistit před startem spoustu dalších věcí. Každá posádka totiž startuje bez jakékoliv technické podpory a doprovodu. "Pro mě to znamenalo také začít pracovat na fyzické kondici, aby záda a tělo vydrželo 12 tisíc kilometrů cesty. Stálo mě to 13 kilo," vysvětluje Jiří Plevka.
Spolu s Arki Klimentem museli také získat co nejvíc aktuálních informací včetně map a připravit si trasu. Až na hranici Mongolska si může každá posádka stanovit cestu libovolně.
Třítýdenní pouť byla pro dvojici obrovským zážitkem. "Každý den na nás čekalo něco nového. Každé ráno jsme byli o stovky kilometrů dál na východ a to rychlé střídání kultur a rázu okolní přírody bylo úžasné," přibližuje Plevka. Jeho osobně "dostala" nádherně jasná noční obloha v Mongolsku. "Máte pocit, že si na hvězdy můžete sáhnout."
Rád vzpomíná také na průjezd drsným krajem v horách Mongolského Altaje a velbloudí "safari". "Na nedozírných náhorních plošinách obklopených ledovcem pokrytými štíty jsme volně projížděli mezi obrovskými stády těchto zvířat," říká.
Cesta ale měla i stinné stránky, téměř neustále byli oba muži pod obrovským psychickým tlakem. "Trvale jsme bojovali se špatnými, nebo dokonce žádnými cestami, technickými problémy a v obydlených lokalitách i neustálými policejními kontrolami. Někdy nás zastavili i čtyřikrát do hodiny," upozorňuje.
Mongol Rally má i charitativní rozměr. Téměř všechny zúčastněné posádky ponechávají svá soutěžní auta v cíli dětské nadaci Chistine Noble v Ulánbátaru. Ta peníze získané prodejem používá k podpoře a péči o děti bez domova.