Bitva o miliardy navíc pro fond dopravy se táhne už řadu týdnů. Vláda musela dvakrát přerušit jednání o rozpočtu, naposledy ve středu, když Věci veřejné jasně spojily své požadavky a shodu na rozpočtu s tím, zda vůbec zvednou ruku pro vládou připravované církevní restituce. Zatím to VV zablokovaly.
A ve čtvrtek skončilo jednání tripartity "do vytracena". Premiér Petr Nečas na něm vůbec nebyl kvůli oficiální návštěvě Izraele a ministr financí Miroslav Kalousek, kterého v posledních dnech trápí zdravotní problémy, musel z jednání odjet do nemocnice. Tripartita, tedy jednání, kde se vláda setkává s odboráři a se zaměstnavateli, proto nebyla usnášeníschopná.
Na jednání, které se neslo v bojovném duchu, odbory kritizovaly, že navržený rozpočet se schodkem 105 miliard korun se opírá i o zákony, které dosud definitivně neprošly parlamentem. Stát tak počítá i s příjmy, které zatím nejsou stoprocentně jisté.
Odboráři a zaměstnavatelé ale na jednání výrazně podpořili Dobešův požadavek, kvůli kladnému dopadu na stavebnictví. Požádali také o jednání tripartity na úterý večer, tedy den před jednáním vlády.
"Ministerstvo dopravy považuje jejich požadavek za legitimní a já doufám, že pan premiér Nečas volání po dalším zasedání tripartity vyslyší a svolá," uvedl Dobeš.
Když premiér tripartitu nesvolá, svolá si Dobeš "své" odboráře
"Pokud pan premiér jednání nesvolá, svolám jednání odborů a zaměstnavatelů za ministerstvo dopravy. Bude se konat v úterý 20. září 2011 v devět hodin v budově ministerstva dopravy a tímto předběžně na jednání zvu i další členy velké tripartity," citoval server ihned.cz ministra dopravy.
Je ale sporné, zda by si právě tímto Dobeš a Věci veřejné nějak pomohly. Takovou Tripartitu totiž svolává premiér, který o tom bude rozhodovat po návratu z Izraele.
Ministr dopravy ale později své původní vyjádření zmírnil. Řekl, že rozhodně nechce svolávat nějaké vzdorojednání proti vůli premiéra. U Dobeše na ministerstvu by se sešla, jak upřesnil, jen "malá dopravní tripartita", které se kromě ministra dopravy účastní odboráři a zaměstnavatelé ze sektoru dopravy. Žádný jiný člen vlády u toho být nemusí a Dobeš takové jednání svolat může. Výstupem z takového jednání by ovšem ministry za ODS a TOP 09 těžko o něčem přesvědčoval.
Svůj požadavek na 9 miliard korun navíc pro fond dopravy opírá ministr o to, že v opačném případě by stát v roce 2015 tratil 36 miliard korun. Z toho 26 miliard korun by jeho resort musel vrátit Evropské unii, zbytek by chyběl na nevybrané DPH. Dotace z evropských fondů jsou totiž podmíněné tím, že žadatel dá na projekt i část vlastních peněz. Ty by ale v tomto případě chyběly.