Ministr Dobeš vyzkouší letos ve školství dvě novinky. Srovnávací testy pro žáky pátých a devátých tříd a smlouvy škol s rodiči kvůli nekázni žáků.

Ministr Dobeš vyzkouší letos ve školství dvě novinky. Srovnávací testy pro žáky pátých a devátých tříd a smlouvy škol s rodiči kvůli nekázni žáků. | foto: Markéta Šubrtová, iDNES.cz

Dobeš: Povinná maturita z cizího jazyka by byla naprostá katastrofa

  • 1365
Na začátku nového školního roku přiznává ministr školství Josef Dobeš věc, která je fatální obžalobou českého školství. Dobeš v rozhovoru pro iDNES.cz řekl, že se musí zabránit povinné maturitě z cizího jazyka, protože by zlikvidovala 90 procent odborných škol s maturitou a technických škol.

V novém školním roce chystáte novinky. Jednou z nich je, že budou žáci pátých a devátých tříd dělat zatím zkušebně srovnávací testy z češtiny, matematiky a cizího jazyka. Jak budou zkoušky vypadat?
Zkoušky budou probíhat velmi jednoduchým a nebyrokratickým způsobem přes počítač. Budeme to testovat nejprve na stovce škol. Dítě v páté třídě si sedne k počítači a dostane zadání například z matematiky - když tam bude dvacet dětí, každé dostane jiné zadání - a bude mít 45 minut. Až to napíše, odklikne a za deset minut přijde výsledek. Ukáže se: udělal jsi to na tolik a tolik procent, dosáhl jsi určité úrovně. Budeme zkoušet tuto moderní metodu, adekvátní 21. století.
Zatímco náklady na státní maturity byly 240 milionů, my jsme to stáhli asi o 35 až 40 milionů ročně, tak toto jednoduché testování bude stát 6 milionů. Bude to levné, efektivní a moderní.

K čemu potom výsledky využijete?
Bude to hlavně zpětná vazba pro školy. Jde i o nastavení nějaké laťky náročnosti, abychom školám ukázali, co je podle nás standard například v matematice v páté třídě.

Děti dostávají řadu informací, ale nemají je srovnané, přiznává ministr

Změní se nějaké české školství i v tom, že bude reflektovat, že v době internetu je zbytečné se všechno "nabiflovat"? Nemyslíte, že je důležitější umět rychle požadovanou informaci najít, než si za každou cenu pamatovat ze školy i věci, které třeba nikdy nebudete potřebovat?
Jednoznačně, české školství by mělo jít tím směrem, abychom si uměli rychle vyhledat informace. Děti dostávají řadu informací a nemají je srovnané hierarchicky - toto jsou informace nutné, toto důležité, méně důležité a úplně nepodstatné, které mohu lehce minout. Jde nejen o to si ty informace umět rychle najít, ale mít také nějaké kritérium, podle kterých si je seřadím podle důležitosti.

Ministr školství Josef Dobeš během tiskové konference v Praze (11. července

Další novinkou je, že zatím v několika desítkách škol budou sepisovat smlouvy s rodiči kvůli zlobivým dětem. K čemu ty smlouvy vlastně budou?
Smlouvy ukáží, jestli tím dokážeme řešit problém, který je. Když jsem řekl před rokem v srpnu, že je tu problém, že se snižuje kázeň dětí a tím i autorita učitelů, tak jsem chtěl provokovat odbornou veřejnost, jestli ten problém je. Začalo rezonovat, že ano. Tak jsme řekli, že existují smlouvy - v Anglii, v Americe - mezi rodiči a školou, jak některé věci řešit. Zase byla pochybnost, jestli je to možné v našich podmínkách. Začala pracovat poměrně silná skupina z řad učitelů, odborníků a připravovala koncept, který vyústil v metodické shrnutí a ony smlouvy. Ten koncept říká: je potřeba, aby se více pracovalo v té třídě. Paní učitelka a děti si sednou a řeknou si, že se nastaví nějaká pravidla ve třídě. Sami si to stvoří a podepíší si to...

Třeba že se nebude esemeskovat při hodině.
Ano. A při prvním kázeňském prohřešku se to řeší v třídě. Když se to opakuje, vstoupí do toho vedení školy a rodiče. Jsou pozváni a připraví se smlouva. Začíná druhá fáze - řekne se, co se stalo, a co mohou udělat děti, učitelé, rodiče pro to, aby se to napravilo. Nastaví se i harmonogram schůzek, kdy se to bude řešit.

Dá se ale čekat, že vám na tohle přistoupí někteří rodiče hodných dětí, ale také se určitě najde dost těch, kteří řeknou ne. Třeba rodiče problémových dětí vůbec nebudou mít chuť podepisovat se školou nějakou smlouvu, proč by to dělali?
Je to instrument, uvidíme. Já si představuji, že když bude první třídní schůzka a rodiče se dozvědí, že je tu takovýto nástroj, je tu šance, že se do toho zapojí. Když se to nepovede, je tu třetí, nejvíce represivní stupeň - sociální pracovnice, oddělení péče o dítě. Jsou věci, na které snížené známky z chování nezabírají a některé věci lze řešit preventivně.

Výsledek maturit ukázal, jak nízko je na středních školách nastavena kvalita

Přesuňme se o stupeň výš. U státních maturit neuspěla nebo se k nim ani nedostala pětina studentů. K opravným zkouškám půjde okolo 20 tisíc studentů, to je docela vysoké číslo. Nebyla ta laťka nastavena až příliš vysoko?
Nemyslím si, že příliš vysoko. Spíš byla podstřelena. Ukazuje to, jaká je úroveň středních škol, jak je tam nízko nastavena kvalita.

V parlamentu se bude hlasovat o změně pravidel pro státní maturity, aby byla odložena povinná maturita z cizího jazyka, což podporujete, jinak by byla příští rok na jaře poprvé povinná. Dokonce jste na tiskové konferenci mluvil, že kdyby to poslanci nezměnili, na 98 procent to nezvládnete. Nevypovídá to o tom, jak je ten projekt špatný, že se stále mění pravidla?
Výsledná podoba státních maturit vznikla v Poslanecké sněmovně jako nějaký kočkopes, každý něco přidal. Nepochybně se do toho promítly i lobbistické zájmy. Ta maturita, tak je nastavena, narůstá jako bumbrlíček ve stylu: když už jsme zvládli dva předměty, přidáme třetí a rozšiřujeme to o neuvěřitelnou byrokracii. Já říkám, měli bychom velké potíže to zvládnout. Bylo by to na hraně, možná už za hranou, ale co je horší, nezvládly by to některé typy škol. Jestliže to bylo dosud nastaveno tak, že bylo možné si vybrat mezi cizím jazykem a matematikou, tak to bylo rozumné řešení, protože jsou odborné školy s maturitou, technické školy, kde ta matematika je vysvobozením, protože tam není taková kvalita výuky jazyka. Kdybychom to nechali i s povinnou zkouškou z jazyka, tak fakticky rušíme zhruba 90 procent učebních oborů s maturitou a technických škol. To by byla katastrofa. Ty školy na to nejsou vůbec připraveny.

Ministr školství Josef Dobeš na tiskové konferenci k výrokům personálního šéfa

Návrh na zavedení odloženého školného dorazí na vládu do konce října

Kdy předložíte do vlády návrh na zavedení odloženého školného na vysokých školách, jak s tím počítá koaliční smlouva?
Je to přesně dané harmonogramem, který musím dodržet. Odložené školné by mělo být zavedeno velmi nešťastně, ale je to tak, v akademickém roce 2013/2014, to znamená půl rokem před volbami. Rok před tím by měl být schválen zákon o finanční pomoci studentům. Už do konce října musí do vlády odejít dva zákony, které se toho týkají. Nový, úplně přepracovaný vysokoškolský zákon, kde bude zakotveno odložené školné, věcný záměr tohoto zákona, a také druhý věcný záměr, kde bude detailně rozpracováno, jak budou vypadat půjčky a finanční pomoc studentům.

A ten termín dodržíte?
Na to je má jednoznačná garance.

Od ledna příštího roku mají jít čtyři miliardy korun navíc na platy učitelů. Už jste si s kolegy ve vládě vyjasnil a kývli vám na to, jak se to udělá? Jestli ty peníze půjdou do základní, tarifní složky mzdy, nebo půjdou na osobní ohodnocení, takže to ředitelé rozdají loajálním, ale možná ne tak dobrým učitelům, a ti dobří, kteří se ale dokáží řediteli postavit, budou mít smůlu?
Udělali jsme v tom zatím dva kroky. Na ministerstvu máme návrh nové tarifní tabulky, kde máme větší část z těch 4 miliard korun rozpuštěnou zejména v těch zásluhových řádcích a předjednal jsem s panem ministrem Drábkem, že mu tuto tabulku předložím. On s tím a priori nemá problém a řekli jsme si termín 15. září. Já se domnívám, že si s ministrem práce a sociálních věcí vyříkám tuto tabulku pro pedagogy a pokud přesvědčím kolegy ve vládě, že na to mám, tak by neměl být problém a do konce roku bychom to nařízením vlády mohli hravě zrealizovat.

Ze čtyř miliard, které dostanou učitelé navíc, má jít 2,5 miliardy do tarifní složky, řekl poprvé Dobeš

Takže kolik z těch 4 miliard korun chcete dát učitelům do tarifů?
Budou to minimálně 2,5 miliardy korun (i když maximalisté navrhují 3,5 miliardy) a 1,5 miliardy bych poslal na osobní ohodnocení učitelů.

Když budete 1. září otevírat ve dvou školách školní rok, budou před ministerstvem probíhat dvě demonstrace - jedna proti Ladislavu Bátorovi, druhá na jeho podporu. Zatím jste si to v koalici vyřešili tak, že ho přesouváte na jinou pozici. Pohorší si pan Bátora na ministerstvu, platově a svým postavením?
Já bych řekl, že to pro něj bude zhruba nastejno. Jak znám pana Bátoru, nezáleží mu tolik na tom, jestli bude mít vyšší nebo nižší plat, ten ostatně bude zhruba stejný. Jemu záleží na tom, aby tady byl užitečný. Ale i v té důležitosti bude to jeho nové místo zástupce ředitele mé kanceláře stejné. Vnímal jsem, že panu předsedovi vadilo zejména to, že měl na starost personalistiku, a tak jsem na ten kompromis přistoupil a nechci dávat plus nebo mínus, polepšil si, pohoršil si. Je na velmi důstojném místě.

Čekáte, že se spor o Bátoru ještě může v koalici vrátit, nebo je to už vyřízené?
Dnes na vládě jsem při jednání o státním tajemníkovi pro Evropskou unii vnímal ještě větší iracionalitu konfliktu. Tak nevím, jestli se ještě někdy přiloží to polínko a vrátíme se k tomu konfliktu. Ale já bych před tím varoval a pro mě je garancí podání ruky od předsedy TOP 09 Schwarzenberga. Já dohodu neporuším ani o milimetr a jsem přesvědčen, že ji neporuší ani pan Schwarzenberg. Že někdo třeba vyšle nějaké emotivní prohlášení, je možné, jenom na to nesmíme skákat.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video