Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Doba gottwaldovské hrůzovlády přiblížená skrze srandu. Občas při tom mrazí

  8:33aktualizováno  8:33
Ve dnech, kdy uplynulo šedesát let od popravy komunistického pohlavára Rudolfa Slánského a dalších lidí vtažených do procesu s ním, patří se připomenout představení, které má na repertoáru ostravská Komorní scéna Aréna. Jmenuje se S nadějí, i bez ní. Jako základ pro hru posloužily vzpomínky vdovy po Rudolfu Slánském.

Komorní scéna Aréna, Ostrava: inscenace S nadějí, i bez ní. Na snímku Alena Sasínová-Polarczyk a Marek Cisovský. | foto: Komorní scéna Aréna - Roman Polášek

Dramatik Tomáš Vůjtek sice v autorské poznámce v programu k představení S nadějí, i bez ní uvádí, že z historických zdrojů citoval pokud možno doslovně, ale jeho koláž nevyznívá jako faktografické dokumentární drama, nýbrž prostě jako hra na historické téma, v níž vystupují reálné postavy. S režisérem Ivanem Krejčím jí vtiskli charakter kabaretu, chronologického a významově propojeného sledu výstupů zobrazujících určité dějinné události.

Komorní scéna Aréna, Ostrava: inscenace S nadějí, i bez ní. Na snímku Alena

Komorní scéna Aréna, Ostrava: inscenace S nadějí, i bez ní. Na snímku Alena Sasínová-Polarczyk, Marek Cisovský.

O inscenaci

Tomáš Vůjtek: S nadějí, i bez ní

Milovali jsme Sovětský svaz, a zároveň jsme se ho báli

Komorní scéna Aréna, Ostrava

Režie Ivan Krejčí, scéna Milan David, hudba Nikos Engonidis, dramaturgie Tomáš Vůjtek.
Osoby a obsazení: Ona - Alena Sasínová-Polarczyk, První - Marek Cisovský, Druhý - Albert Čuba, Chór - Vlastimil Burda, René Šmotek, Vladislav Georgiev, Petra Kocmanová, Zuzana Truplová.
Premiéra 21. ledna 2012, psáno z představení v pražském Divadle Komedie provedeném v říjnu 2012.

Kabaret je vždy poněkud nevážný podnik, v němž dojde na tanec, zpěv, sarkasmus, humor, odlehčení, dryáčnictví. Těmto nárokům ostravská inscenace S nadějí, i bez ní dostojí. Je to však humor, tanec či zpěv s oprátkou na krku. Vtipy a vtípky se zde odehrávají při výsleších, mučení, při intrikách a mrazivých verdiktech. Kabaretní průvodci První (Marek Cisovský) a Druhý (Albert Čuba) rámují jeviště – často se fyzicky nacházejí na jeho protilehlých stranách -, ale současně se jako drtící tvoři, jako železné stěny pomyslného dějinného svěráku, často sbíhají do středu scény, kde si „vymazleně“ pohrávají s postavou zvanou Ona, což je esence Josefy Slánské v podání Aleny Sasínové-Polarczyk. Na těchto třech figurách, výrazně zahraných, inscenace stojí; sekunduje jí nepočetný, pětičlenný chór, který se na jevišti vesměs pohybuje v druhém plánu, jako dotvářející živé pozadí či soubor ochotných asistentů.

Komorní scéna Aréna, Ostrava: inscenace S nadějí, i bez ní. Na snímku Albert

Komorní scéna Aréna, Ostrava: inscenace S nadějí, i bez ní. Na snímku Albert Čuba, Zuzana Truplová, René Šmotek, Alena Sasínová-Polarczyk, , Vladislav Georgiev, Petra Kocmanová, Marek Cisovský.

První a Druhý mají nalíčené obličeje a pružně se převtělují – zpočátku jsou především vyšetřovateli, poté i například Slánským s Gottwaldem (to si jeden si vezme na hlavu slamák, druhý fajfku do gottwaldovské huby a vedou řeči). Základní inscenační úlohou Prvního a Druhého je být sehranými ironickými průvodci a komentátory dějin, mefistofelskými baviči. To se daří: První a Druhý valí dobové, rozuměj stalinisticko-sadistické bonmoty a hlášky, pohrávají si s osudy druhých lidí. Divák se sice – pokud je občansky a politicky při smyslech - směje, ale není to úlevný smích, nýbrž popouštění napětí až úzkosti, které v něm během kabaretu bují. Přes všechny ty fóry Prvního a Druhého prosakuje do hlediště hrůza oné doby, s jejím soukolím zvrácené dialektiky. Kdo se dostal do jejích spárů, prakticky se nemohl vyvléknout, chtěl-li si uchovat důstojnost. Vykonavatelé První a Druhý tuto obtočenost zvrácenosti kolem vyhlédnutých obětí výtečně zosobňují. Obdobně hmatatelná je víra uhlířská Ony; Alena Sasínová-Polarczyk střídmě a přesně představuje komunistku, která nevěří, že to, co se (jí) děje, je možné, ale zároveň Oně-Slánské nedochází, že její Rudolf se ještě nedávno na těchto metodách podílel, prováděly se už, když byl ještě prvním tajemníkem ÚV KSČ. Ona-Slánská přiznává, že v komunistickém vězení nejvíc trpěla tím, že jí oslovovali paní, nikoli soudružko. Nic kromě socialismu si v náhledu na společnost již představit nedokáže.

Komorní scéna Aréna, Ostrava: inscenace S nadějí, i bez ní. Na snímku Albert

Komorní scéna Aréna, Ostrava: inscenace S nadějí, i bez ní. Na snímku Albert Čuba, Marek Cisovský.

Po většinu svého času je představení hrané v tempu, s jasným dějinným zakotvením, ale bez dějepravectví, nýbrž coby sled absurdních, a přitom vlastně logických dějů, k nimž patří i oběšená mrtvola, která v jednom okamžiku prudce vypadne nad jeviště a zůstane nad ním viset po zbytek inscenace. Ztráta energie nastává v partiích, v nichž tvůrci Vůjtek a Krejčí prakticky opustí Slánskou, neboť její historický part byl dohrán, a nechají Prvního a Druhého doputovat až k listopadu 1989. Věčně optimističtí vykonavatelé neztratí dobrou náladu ani teď, protože mají za to, že při použití cynicky pružného přístupu jim dějiny zůstanou nakloněny. Ti pánové jsou tu pořád s námi!

Tomuto zdviženému prstu ostravských inscenátorů lze morálně porozumět, tím spíš, že ten prst zdvihají jako čitelné podotknutí bez protivného moralizování. Ale vyprávění se v poslední zhruba čtvrtině inscenace zkrátka zplošťuje, protože se zrychluje pohyb dějinami, hra se překlápí v rychlíkovou deskripci poststalinských desetiletí. Kabaretu je vždy lépe v jedné éře, než když má posloužit jako odpovědná ilustrace dějinného vývoje. Možná v tom roli hraje fakt, že dramaturgem inscenace byl sám autor hry Tomáš Vůjtek - čímž se dramatikovi nemohlo dostat řádné vnitřní dramaturgické oponentury.

Aby však nenastala mýlka: S nadějí, i bez ní je jedna z nejlepších politických inscenací, které u nás byly v posledních letech vytvořeny – a že se tu s takovými docela roztrhl pytel.

Komorní scéna Aréna, Ostrava: inscenace S nadějí, i bez ní. Na snímku Zuzana

Komorní scéna Aréna, Ostrava: inscenace S nadějí, i bez ní. Na snímku Zuzana Truplová, Petra Kocmanová, Marek Cisovský, Albert Čuba.


Kdo je Tomáš Vůjtek

Dramatik, překladatel, dramaturg
Narodil se roku 1967 ve Frýdku – Místku. Vystudoval gymnázium v Porubě a pedagogickou fakultu v Ostravě. V témže městě působí na Janáčkově konzervatoři jako učitel české a světové literatury a kulturních dějin. S přáteli založil divadelní soubor Ostravská pohoda, kde inscenoval vlastní hry. V sezóně 2009/2010 začal v Komorní scéně Aréna v Ostravě pracovat jako stálý dramaturg.
Autor těchto her:
Ale já přece... (jako libreto k opeře E. Schiffauera v Divadle loutek Ostrava, 2002), Výmlat (Divadlo Petra Bezruče Ostrava, 2002), Ubohý večer (Slezské divadlo Opava, 2002), Aucassin a Nicoletta čili Útrapy lásky na souši i na moři (Těšínské divadlo Český Těšín, 2004), Perverze (Český rozhlas České Budějovice, 2005), Jeden den /Lyrické déjavu/, scénické čtení v Divadle Petra Bezruče Ostrava, 2008), Vánoční hra aneb O tom slavném narození (Český rozhlas Ostrava, 2008 - Komorní scéna Aréna, 2009), Brenpartija (Komorní scéna Aréna, 2009), S nadějí, i bez ní (Komorní scéna Aréna, 2012).

Zdroj: Aura-pont

Autor: Kavárna


ZPRÁVY: 40 hasičských jednotek v boji s požárem motorestu, dálnice D10 byla uzavřena



Hlavní zprávy

Nejčtenější

Právníci přechytračili soud. Vyhýbali se mu až do promlčení činu

Obžalovaní Karel Hnilica a Lenka Hnilicová na snímku z prosince 2012

Manželský pár advokátů Hnilicových názorně demonstroval, jak je v Česku možné se vyhnout trestu od soudu. Byť jde o...

Ve věku 39 let zemřel veterán Mevald vyznamenaný za službu v Afghánistánu

Prezident Miloš Zeman a český voják Jaroslav Mevald při slavnostním udílení...

Ve věku 39 let zemřel v pátek náhle český veterán Jaroslav Mevald zraněný v roce 2014 v Afghánistánu. Za hrdinství,...



Babiš: Jsem zklamaný hlavně z Pirátů, předčasné volby jsou nesmysl

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš během rozhovoru pro MF DNES. (8. listopadu 2017)

Až sestavíme vládu, půjdeme jednat s každým a začneme u ODS, říká šéf ANO Andrej Babiš. Osloví všechny strany, přestože...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

Tvůrce Kanceláře Blaník opouští Seznam. Důvodem jsou neshody s vedením firmy

Z natáčení filmu Prezident Blaník

Lobbista Tonda Blaník bouchl do stolu. Tvůrce, který oceňovaný seriál vytváří, opouští internetovou televizi Stream...

Další z rubriky

Sbohem! Editor Kavárny on-line Josef Chuchma se loučí

Sbohem, Kavárno... (Za ilustrační snímek byl zde použit záběr, na němž se 4.

K třicátému červnu 2013 byla uzavřena dosavadní existence Kavárny on-line, která vznikla z mé iniciativy, coby editora...

ZÁPISNÍK: Naše česká Kanada. Jak starosta řádil, lhal a měl podporu

Torontský starosta Rob Ford se přiznal, že v minulosti kouřil crack.

Škromach oceňoval konspirační teorie. Srovnání: česká politika a starosta Toronta, který kouří crack, lže a pije. Boj...

ZÁPISNÍK: Několik slov chvály

Miroslav Kalousek po jednání s prezidentem Milošem Zemanem.

O jednom kolegovi novináři a o nadávání na média. O české otázce a třech divadelních představeních. A také gratulace...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.