Ačkoliv páteční přípravy a generálku komplikovalo nepříznivé počasí a vytrvalý déšť, podle předpovědí už špatné počasí do víkendového šestnáctihodinového programu nezasáhne.
Brány mošnovského letiště se otevřely o půl deváté a do areálů postupně proudily tisíce diváků.
Dny NATO 2018Fotogalerie |
Letošní Dny NATO v Ostravě & Dny Vzdušných sil AČR připomínají 100 let od založení Československa, ale vyzdvihnou rovněž dlouholetou spolupráci se Spojenými státy, které se pro letošní rok zhostily role speciální partnerské země.
Program slibuje desítky kusů letecké i pozemní techniky, 40 dynamických ukázek ve vzduchu i na zemi. „Za letošními Dny NATO stojí více než tři roky intenzivního plánování s cílem poskytnout návštěvníkům naší show jedinečné zážitky vzhledem k mimořádnému výročí naší země,“ uvedl Zbyněk Pavlačík z Jagello 2000, které největší bezpečnostní přehlídku v Evropě organizuje.
Na Dny NATO přijely tisíce lidí, tvořily se kolony |
Jedním z vrcholů akce byl historický průlet 16 druhů letecké techniky mapující vývoj vzdušných sil za posledních sto let, jehož mimořádnost byla navíc umocněna tóny Smetanovy Vltavy.
Mezi velmi atraktivní patřily letové ukázky. Soudobé bojové nadzvukové stroje reprezentovaly například Rafale z Francie, F/A-18 Hornet z Finska nebo letouny Eurofighter Typhoon, které představili piloti z Británie a Španělska.
Temný sokol, Rafale i Tajfuny
Srovnat pilotáž nejrozšířenějších strojů F-16 měli diváci možnost při vystoupeních letců z Dánska, Polska a Belgie. Právě letoun belgického letectva dostal nedávno zbrusu nové unikátní zbarvení a podle něj i nové pojmenovaní „Dark Falcon“ tedy „Temný sokol“ s odkazem na filmovou ságu Hvězdných válek. V kokpitu stroje totiž létá zkušený pilot Stefan „Vador“ Darte, který má na tomto typu stroje nalétáno takřka 3 tisíce hodin.
Přezdívku „Vador“, jak se do francouzštiny překládá jméno temného pána Dartha Vadera z kultovního sci-fi, získal od svých kolegů hned na začátku své pilotní kariéry.
Dokonalé srovnání technologického pokroku, který za více než šedesát let urazila švédská letecká konstruktérská škola, nabídly hned po sobě jdoucí letové ukázky čtyř generací bojových letounů z rodiny Saab. Od nejstaršího po nejmodernější. S trochou nadsázky lze říci, že se sešla zajímavá rodinka – „praděda, děda, otec a syn“ – Lansen, Draken, Viggen a Gripen.
Mezi divácky velmi žádané vždy patří vystoupení akrobatických skupin. Ty se letos na ostravském nebi objevily hned dvě a pro obě to zde byla premiéra. Chorvatská letka „Křídla bouře“ létá na vrtulových strojích PC-9M a polský tým „Bílo-červené jiskry“ na proudových letounech TS-11 Iskra.
Americká těžká technika
Na zemi se představil americký tank M1A2 Abrams nebo bojové obrněnce M2 Bradley a to navíc v mimořádné dynamické ukázce po boku hlavních bojových tanků Německa a České republiky.
Dynamická vystoupení však měla i historická technika, kdy se divákům představily například tanky LT-38 a T-34/86.
Pozadu nezůstávaly ani stroje na statické expozici. Svůj debut zažil mimo jiné norský průzkumný letoun DA-20, rakouský cvičný stroj PC-7 Turbo Trainer či německé vrtulníky EC 135 a Bell 206.
Tradičně nechybějí také američtí letečtí velikáni – strategický bombardér B-52 Stratofortress, létající tanker KC-135 Stratotanker a transportní C-17 Globemaster.
Historický sektor nabízely nejen legendární letouny jako Spitfire Mk.IX, Aero 145 či vrtulník Mi-24D, ale také kemp US Army a meziválečnou pozemní techniku.