Dny NATO v Ostravě
Dny NATO v Ostravě & Dny Vzdušných sil AČR
Vrtulníky Mi-2 využívali i českoslovenští vojáci především pro spojovací, transportní a cvičné úkoly. V 90. letech se jejich využití snižovalo, po roce 2000 byla většina prodána soukromým společnostem nebo do zahraničí. Dnes slouží především k výcviku armádních pilotů.
Nyní vystupuje lehký dvoumotorový vrtulník Mi-2. Jeho historie se datuje na počátek 60. let, kdy byl vyvinut v Sovětském svazu.
Jeden z letounů Mirage 2000D postihla během ukázky malá technická závada, pilot však zvládl s letounem bezpečně přistát. Představení proto skončilo předčasně.
Po modifikaci varianty N, kterou mohli návštěvníci vidět v roce 2015, byly posíleny schopnosti pro vzdušný boj. Diváci uvidí letouny Mirage 2000D při realistických manévrech využívaných v bojové činnosti.
Jako další vystoupí francouzská skupina Couteau Delta. Nad hlavami návštěvníků se proženou letouny Mirage-2000D, které patří mezi lehké dvoumístné jednomotorové bojové letouny. Primárně jsou určeny ke konvenčním útokům proti pozemním cílům.
Seskok parašutistů na Letiště Leoše Janáčka v Mošnově / Autor: Lubomír Světnička, natoaktual.cz
Na obloze nad mošnovským letištěm již přelétá dvojice bojových letounů L-159 ALCA. V průběhu ukázky dojde k útoku letounů na pozemní cíle. L-159 se budou pohybovat až rychlostí 820 kilometrů za hodinu a vystoupají do výšky 1 200 metrů.
V následující pozemní ukázce se znovu předvede pancéřový bojový tank T-72M4 CZ. Pro modernizované vozidlo je typická vysoká manévrovací schopnost v terénu. K modernizaci vozidel došlo během války v Perském zálivu, první prototypy byly v České republice vyrobeny v letech 1996 až 1997. Tank váží 48 tun.
O letošní kombinovanou ukázku se postará Policie ČR ve spolupráci s partnerskou zemí, Policií SK. Ukázka zprostředkuje přepadení linkového autobusu dvěma pachateli. Diváci tak budou moci zhlédnout odstavení autobusu pomocí zátarasů, vyjednávání i pokus o útěk jednoho z pachatelů.
V další letové ukázce se představí italský Eurofighter Typhoon. Vývoj nového víceúčelového bojového letounu byl zahájen v polovině 80. let. V té době totiž řada evropských letectev řešila potřebu náhrady starších typů. Smlouvu o spolupráci na projektu označeném jako Eurofighter podepsaly v roce 1985 hned čtyři země - Velká Británie, Německo, Itálie a Španělsko, které také vytvořily výrobní konsorcium. První prototyp vzlétl v březnu 1994. Oficiální bojové jméno Typhoon získal letoun roku 1998.
Nad letištěm operuje polský turbovrtulový stroj PZL-130 Orlik. Vrtulové stroje nabízejí oproti proudovým letounům vynikající manévrovatelnost v nízkých rychlostech a na malém prostoru, což může být pro diváky velmi zajímavé.
Na Dny NATO dorazily tisíce lidí. V pozadí se nachází vládní letoun Slovenské republiky. / Autor: Lubomír Světnička, natoaktual.cz
Česká a německá celní správa společně předvádějí zadržení pachatelů, kteří nelegálně převážejí lihoviny. Ukázka je zaměřená především na mezinárodní spolupráci českých a německých celníků a vychází ze skutečného zásahu.
Nyní se představí jednotky 7. mechanizované brigády. Námětem ukázky je boj o strategicky umístěný most, který je důležitou přístupovou a zásobovací trasou.
Na ploše dynamických ukázek probíhá ukázka práce zásahového týmu Vězeňské služby České republiky při zneškodňování vězněných osob, které utekly z výrobní zóny věznice pomocí zásobovacího vozidla. Jedná se o ukázku založenou na skutečné události.
Začal společný průlet SPN Slovenska a letounů vládní letky Slovenské republiky.
Slavnostní průlet Vzdušných sil Armády České republiky / Autor: Lubomír Světnička, natoaktual.cz
Slovenské stroje byly v letech 2005 a 2006 modernizovány na standard NATO. Přestože se uvažuje o jejich nahrazení gripeny, slovenské letectvo bude letouny MiG-29 využívat minimálně do roku 2019. Maximální rychlost stroje je 2445 kilometrů za hodinu a dokáže vystoupat až do výšky 18 kilometrů.
Na letišti Leoše Janáčka v Mošnově u Ostravy právě odstartoval slovenský dvoumotorový stíhací letoun MiG-29, který tvoří páteř slovenských vzdušných sil. Letouny byly vyvinuty už v 70. letech, stále jej však využívá mnoho letectev, především z bývalého sovětského bloku.
Show, kterou diváci právě sledují, trvá celkem asi dvanáct minut. Pilot se však na tuto ukázku připravuje až dva měsíce. Maximální rychlost tohoto letounu dosahuje 2204 kilometrů za hodinu.