Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Dívka z airbusu je při vědomí a mluví. Záchranáři hledají černou skříňku

  9:27aktualizováno  18:23
Záchranáři stále pátrají po černé skříňce z jemenského letadla, které se včera zřítilo do Indického oceánu poblíž souostroví Komory. Zatím zachytili jen signály nouzové bóje. Na palubě airbusu bylo 153 lidí, havárii přežila jen čtrnáctiletá dívka. Má zlomenou klíční kost a pořezaný obličej. Je při vědomí a mluví.

Dívku v úterý zahlédl v rozbouřených vlnách mezi těly pasažérů a troskami francouzský záchranář. Když ji vytahoval, třásla se. "Pokusili jsme se jí hodit plovák. Nemohla ho ale chytit. Musel jsem skočit do vody, abych ji vytáhl," popsal. "Pořád se jen třásla. Zabalili jsme ji do prostěradel, dali jí teplou vodu s cukrem a zeptali se jí, jak se jmenuje a odkud je."

Lékařka Ada Mansourová poté ošetřovala dítě v místní nemocnici. Dívka je podle ní prochladlá, ale při vědomí a mluví. Má pořezanou tvář a zlomenou klíční kost. "Její život není v ohrožení. Je velmi klidná na to, jaký šok prožila," popsal místní chirurg Ben Imani.

Kompenzace

Letounem cestovalo 66 Francouzů a na palubě byli také Kanaďané, Komořané, Etiopané, Indonésané, Maročané, Palestinci, Filipínci a Jemenci. Yemenia zaplatí v rámci kompenzace pozůstalým po 20 tisících eur (přes půl milionu korun).

Jmenuje se Bahia Bakari a žije v Marseille, na Komory cestovala se svou matkou, aby poznala kulturu předků. Dívka, jejíž jméno v překladu znamená "naděje", už mluvila telefonicky se svým otcem. Řekla mu prý, že pád letadla přežili i další cestující. "Tatínku, spadli jsme do vody. Slyšela jsem lidi, jak mluví. Ale nikoho jsem neviděla. Okolo mě bylo všechno černé."

Devatenáct let starý Airbus 310 směřoval v úterý z jemenské metropole San’á do města Moroni na Komorách. Pár minut před plánovaným přistáním se za velmi špatného počasí zřítil do moře. - čtěte Čtrnáctiletá dívka přežila pád airbusu u Komor

Záchranáři kromě dívky vylovili z vody několik těl a trosek letounu. "Do teď jsme nenašli žádné další přeživší, ale nevzdali jsme naději," řekl agentuře Reuters viceprezident Komor Idi Nadhoim. Francouzský ministr dopravy Dominique Bussereau dopoledne oznámil, že pátrací týmy zachytily signál jedné z černých skříněk. Ta by mohla pomoci objasnit nehodu.

Francouzský státní tajemník Alain Joyandet ale později informace ministra vyvrátil s tím, že se podařilo zachytit jen signály záchranných bójí.

Co se stalo, zatím není jasné. Letoun se v Moroni pokusil přistát za velmi silného větru. Stroj podle svědků přeletěl v malé výšce letiště a zmizel nad mořem. Tam se několik kilometrů od pobřeží zřítil, podle některých expertů možná během pokusu o přistání na rozbouřené moře.

Příbuzní a přátelé obětí leteckého neštěstí společnosti Yemenia na letišti v Paříži

Příbuzní a přátelé obětí leteckého neštěstí společnosti Yemenia na letišti v Paříži

BBC na svých internetových stránkách píše, že se letoun pokusil přistát dvakrát. Joyandet uvedl jako možné příčiny špatné počasí, ale také špatný stav airbusu.

Po nehodě se objevila řada otázek ohledně bezpečnosti havarovaného letadla a celé společnosti Yemenia. Airbus, který se v úterý zřítil, měl kvůli špatnému technickému stavu zákaz létat do Francie. Technici našli na stroji v roce 2007 závady, které vedly k vyšetřování celé společnosti.

Mnoho z pasažérů osudného letu zahájilo svou cestu právě na francouzském území - v Paříži či Marseille v jiném letadle jemenských aerolinek. Teprve v San’á přestoupili do Airbusu A310 a pokračovali do Moroni.

Francouzský ministr dopravy chce proto vyšetřit, zda je přípustné, aby cestující nastoupili ve Francii do jednoho letadla a potom museli přesednout do dalšího, možná méně bezpečného, stroje v jiné zemi. - více o podezřeních ohledně bezpečnosti letadla a aerolinek Yemenia se dočtete zde

Letodlo jemenské letecké společnosti Yemenia

Letadlo jemenské letecké společnosti Yemenia

Kvůli údajně neuspokojivému stavu letadla se aerolinie Yemenia dostaly pod palbu kritiky, zejména ze strany pozůstalých. Skupina Komořanů dnes protestovala na pařížském letišti a pokusila se zabránit startu dalšího stroje společnosti. Ten musel nakonec odstartovat z jiného terminálu.

Pád jemenského letadla je už druhou tragickou nehodou airbusu za poslední měsíc a několik dalších strojů firmy Airbus muselo v posledních týdnech nouzově přistát.

Na začátku června spadl do Atlantiku Airbus 330 společnosti Air France, který směřoval z Rio de Janeira do Paříže. Zemřelo všech 228 lidí. Po černých skříňkách záchranáři stále pátrají, leží totiž na hlubokém a velmi členitém dně oceánu. A vzhledem k tomu, že skříňky vydávají detekční signál jen třicet dní, je šance na jejich nalezení minimální.

Černá skříňka

Černé skříňky jsou v letadle uloženy na místě, které s největší pravděpodobností nehodu přestane bez větší úhony - typicky na konci kabiny pro cestující na stropě pod svislou ocasní plochou.

Obvykle jsou uzavřeny do titanové krabice obalené tepelnou izolací, uvnitř je páska či jiné záznamové médium. Izolace musí chránit skříňku před teplotou 1 100 °C po dobu 30 minut (teplota hořícího leteckého benzinu) nebo 260 °C po dobu deseti hodin (hoření zavazadel). Kromě ohně musí černá skříňka přežít náraz, vibrace a obrovský tlak. Musí rovněž vydržet ve vodě v šestikilometrové hloubce po 30 dní.

"Černé skříňky" jsou ve skutečnosti oranžové s reflexními plochami, které pomáhají jejich nalezení. Jsou označeny dvojjazyčným nápisem "Flight Recorder - Do Not Open" a "Enregistreur De Vol - Ne Pas Ouvrir" (záznamník letu - neotevírat). Při pádu letadla do moře je při kontaktu s mořskou vodou aktivován ultrazvukový vysílač, který po třicet dní vysílá impulzy.

Záznamová zařízení v letadle uchovávají mimo jiné hovory pilotů, hlášení k pasažérům a množství letových údajů, jako jsou čas, výška, rychlost, směr, nápor každého motoru, stav autopilota, pozice vzdušné brzdy, akcelerace, venkovní teplota, poplach, tlak v hydraulickém systému, natáčení letadla vzhledem ke všem třem osám.



Hlavní zprávy

Nejčtenější

Právníci přechytračili soud. Vyhýbali se mu až do promlčení činu

Obžalovaní Karel Hnilica a Lenka Hnilicová na snímku z prosince 2012

Manželský pár advokátů Hnilicových názorně demonstroval, jak je v Česku možné se vyhnout trestu od soudu. Byť jde o...

Ve věku 39 let zemřel veterán Mevald vyznamenaný za službu v Afghánistánu

Prezident Miloš Zeman a český voják Jaroslav Mevald při slavnostním udílení...

Ve věku 39 let zemřel v pátek náhle český veterán Jaroslav Mevald zraněný v roce 2014 v Afghánistánu. Za hrdinství,...



Babiš: Jsem zklamaný hlavně z Pirátů, předčasné volby jsou nesmysl

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš během rozhovoru pro MF DNES. (8. listopadu 2017)

Až sestavíme vládu, půjdeme jednat s každým a začneme u ODS, říká šéf ANO Andrej Babiš. Osloví všechny strany, přestože...

Postoj Pirátů ke kandidátovi ANO se mění. Kvůli SPD a komunistům

Vedení Pirátů komentuje povolební vyjednávání. (31. 10. 2017)

Piráti budou o víkendu znovu hlasovat o tom, zda mají na šéfa Sněmovny podpořit kandidáta ANO Radka Vondráčka, a to...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

Další z rubriky

Fico chce po Kiskovi milion eur za jeho soukromé lety vládním speciálem

I Kiska umí šlápnout vedle. Za rodinou léta vládním speciálem

Slovenský premiér Robert Fico chce od prezidenta Andreje Kisky, aby uhradil milion eur za používání vládní letky za...

Tělo zamořené parazity, zběh z KLDR měl v sobě i 27centimetrového červa

Severokorejského vojáka postřelili při dezerci do Jižní Koreje

Severokorejský voják, který v pondělí uprchl přes hranici do Jižní Koreje a byl přitom postřelen svými kolegy ve...

Jednání o německé vládě bylo přerušeno, neshody panují v řadě témat

Kancléřka Angela Merkelová po jednání v Berlíně o nové německé vládní koalici....

Jednání o německé vládní koalici bylo v pátek časně ráno po patnácti hodinách intenzivních rozhovorů překvapivě...

Vozový park, který obstojí i v podzimním počasí
Vozový park, který obstojí i v podzimním počasí

Přečtěte si recenze kočárků na eMimino.cz a vyberte ten nejlepší.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.