Právě Celestin-Floridor bývala parádní role Oldřicha Nového, který operetu z roku 1883 v roce 1938 upravil. Od té doby se také Mam'zelle Nitouche hrála výhradně v jeho úpravě. Divadlo Na Fidlovačce se však poprvé po třiašedesáti letech vrátilo k původnímu překladu E. F. Züngela, který v rukopisu uchovává Národní divadlo.
Kromě prozaického důvodu, že za něj divadlo už nemusí platit tantiémy, dramaturgyně Helena Šimáčková zjistila, že jej Oldřich Nový moc neupravoval - oba texty se shodují asi z 80 procent.
"Dopsal si pouze pár parád ních čísel pro sebe. Při naší úpravě jsme postupovali podobně," vysvětlila Helena Šimáčková. "U některých monologů jsem v psaném textu pouze naznačila, o čem mají být, a zbytek si vymyslel Tomáš Töpfer sám." Ani režisér Jan Kačer, který se souborem Divadla Na Fidlovačce pracuje už potřetí, si nemyslí, že je opereta pokleslým žánrem.
"Léta jsem k operetě vyjadřoval pohrdání, ale teď musím dát za pravdu geniálnímu režisérovi Alfrédu Radokovi, který tvrdil, že je to nejtěžší divadelní žánr. Mam'zelle Nitouche je navíc opereta krásná, něžná a lyrická," říká Kačer.
Jako režisér zároveň ocenil práci souboru, z něhož tentokrát dostali příležitost především ti nejmladší: v roli klášterní chovanky Denisy, přezdívané pro svou cudnost Mam'zelle Nitouche - Slečna Netýkavka, která se po nocích mění v divadelní subretu, se představí konzervatoristka Zuzana Vejvodová, jejího ženicha poručíka Fernanda hraje Ondřej Brousek, temperamentní zpěvačka Corinna je příležitostí pro Terezu Bebarovou.
"Vždy bych raději volil práci se začínajícími herci. Mladí jsou otevření a málo konzervativní, takže práce s nimi nikdy nemůže být totálním neúspěchem," tvrdí Jan Kačer.
Soubor Divadla Na Fidlovačc e programově nepěstuje hvězdný systém - herci, kteří v jedné inscenaci hrají hlavní role, v další mají pouz e malé. Zuzana Vejvodová a Ondřej Brousek začínali dokonce jako statisté.
"V našem souboru si od začátku existence divadla televizní a filmoví režiséři vybírají neokoukané tváře, které se pak třeba proslaví. Naším cílem však není obsazovat do hlavních rolí hvězdy, které by prvoplánově přitáhly publikum," tvrdí ředitel Tomáš Töpfer.
Stejně tak jako na práci s hereckým souborem klade divadlo důraz na hudební stránku všech inscenací. Tentokrát poprvé spolupracovalo s Miroslavem Kořínkem ze Studia Ypsilon.
"Kořínkův vztah k hudbě Florimonda Hervého je příkladným vztahem moderního umělce ke klasice," tvrdí režisér Kačer o hudebníkovi, který má za sebou řadu netradičních úprav včetně Prodané nevěsty či Mozartových skladeb.
Herce doprovodí živý orchestr s dirigentem Vladimírem Havlíčkem. "Je to těžké vysvětlovat, ale snad diváci po zhlédnutí Mam'zelle Nitouche pochopí, proč zrovna v těchto časech a tímto způsobem hrajeme nostalgickou operetu. Ale znovu opakuji - úpadek našeho divadla v tom není," uzavřel ředitel divadla Tomáš Töp fer.