Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Šíření islámské knihy zůstane bez trestu. Soud Sáňku zprostil obžaloby

Bývalý předseda pražské muslimské obce Vladimír Sáňka nebude za šíření radikální islámské knihy potrestán. V pátek to potvrdil pražský městský soud, který zamítl odvolání žalobců. Sáňka se podle justice nedopustil žádného trestného činu. Případ se před soud dostal po policejní razii v pražských muslimských centrech v roce 2014.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

I39v76a 76D36o84l56a50n56s67k71á 2693586680510

Kdyby nekomu nasypal arsenik do kafe tak by sel sedet. Tohle je zrovna takovy jed, az na to, ze ma formu knihy.

+1/0
12.5.2018 0:36

P43a98v92e23l 49Ř28í26h87a 3233954864564

Dle některých diskutujících není problém, jestli hlásá nebo nehlásá nenávistné myšlenky, ale že se vůbec opovažuje propagovat islám. Především ortodoxních jarmulkářů.

0/−1
11.5.2018 18:53

R10u35d43o21l56f 34S21t24a73r28y 6858327108

Salafismus je hnuti. To je jasne definovano napr. v nemecke Wikipedii a podlozeno mnoha odkazy. Ceska Wikipedie na toto thema je spora. V tomto hnuti se rekrutuji teroriste pro teroristicke skupiny jako je IS. Salafiste podporuji dzihadisty napriklad v Syrii. Takze pane Malat drzte se Krista: Ne podle slov ale podle skutku poznate je. Rozhodnuti soudu jen potvrzuje, ze nejsme pravni stat a potvrzuje spatny stav nasi justice.

+4/0
11.5.2018 14:21

M88i21c56h11a93l 28M66a16l27á96t 3320353255552

Pořád nerozumím tomu, co mělo být na té knize protizákonného. Proč někdo třeba neodcituje nějaký úryvek, který by se mohl zdát jako nenávistný a protizákonný?

+1/−1
11.5.2018 12:57

T21e50o62d80o48r 38B75e50z31d33ě59k 5234340568363

Takže místo obsahu toho, co ten člověk vlastně hlásá, se řeší, zda to hlásá víc jako ideologii nebo jako hnutí. A když chce SPD tenhle zjevný nesmysl odstranit, jak je tomu v řadě dalších evropských zemích, tak jí je nadáváno do nácků, co toho chudinku muslimečka utlačují.

+7/−1
11.5.2018 12:06

J69i80ř16í 90L49i39e14t41a21v11e68c 8883739823379

Způsob, jakým to chce Okamura odstranit v žádné evropské zemi na světě není. Nepleťte tento rozsudek a ten návrh Okamury, který je v přímém rozporu s mezinárodní listinou o právech a svobodách. Podepsali jsme jí již v roce 1975, stejně jako většina států světa.

0/−2
11.5.2018 13:03

T21e85o40d78o10r 73B20e46z47d92ě34k 5484890328513

Ano, opravdu nemáte tušení, kde nějaké vaše listiny říkají, že se musí rozlišovat ten strašlivý rozdíl mezi ideologií a hnutím. Aha, vy myslíte hovadinu jménem "svoboda vyznání", pro jejíž podporu nemáte žádné argumenty...

+1/0
11.5.2018 23:58

V79í92t20ě78z56s25l26a44v 74P26e16č18i50n79k78a 1493110671928

Kdoví, co si o tom myslí třeba takový Adam B. Bartoš, který letos za své protižidovské knihy a projevy odešel od soudu s dvouletým podmíněným trestem...

+1/0
11.5.2018 12:02

J22i73ř81í 55L55i62e58t43a68v96e25c 8893239193699

On neodešel za ty knihy. V tom bylo něco trošku navíc.

0/0
11.5.2018 13:04

I30v74o 77N93o35v22á93k 3511658616926

Rozhodnutí soudu svědčí minimálně o špatné práci SZRv. Není myslitelné, aby nenávistná ideologie: "...Kniha propaguje salafistickou odnož islámu, v některých státech je zakázána a její autor do řady západních zemích nemůže vstoupit...." (Zdroj: https://zpravy.idnes.cz/vladimir-sanka-islamska-kniha-soud-dtg-/krimi.aspx?c=A180511_090346_krimi_jkk) byla soudy zakázána jenom někde a v rámci harmonizace práva jsem to jinde vůbec nechápali, jako proč. Abychom se tvářili, že nás se to netýká, tady ještě neudeřili! Teroristi té wahhábistické odnože mě osobně dvakrát ukázali ohňostroj s mrtvými (a byl jsem sakra blízko)... A teď ta profláknutá Plzeň nám líčí, že o nic nejde (viz revizní znalecký posudek z Katedry blízkovýchodních studií Západočeské univerzity v Plzni). A SZ není schopné dát do odvolání znalecký posudek věrohodnějšího subjektu??!

+8/0
11.5.2018 11:54

F64r68a66n67t53i32š79e95k 20N76a97v47r63á26t97i80l 8569461586354

Kdyby kterákoliv strana nebo spolek prezentoval podobné názory jako salafismus, byl by rozpuštěn a zakázán. Nenápadná islamizace Evropy nachází své příznivce i v naší justici.

+17/0
11.5.2018 11:44

R91a98d80e58k 13T70o16m42a80s27e31k 5263920628965

Nebuďte blázen, to není žádné spiknutí, jen nedokonalost našich zákonů, které postihují jen některé extremisty (viz možnost fungování KSČ), a špatná argumentace ze strany SZ. Zároveň jsem ale knihu nečetl, tak si ani nedovolím posuzovat, jestli jsou texty v ní závadné.

0/0
11.5.2018 12:08

V88l76a10d53i91m19í27r 97D91l32o37u24h77ý 2364402470143

je špatné,když se šíření fašismu trestá a tohle nikoliv,vše co je obsažené v islámu odporuje naší listině svobod co je u nás stále platná.

+20/0
11.5.2018 11:31

J16a36n 10N65o87v18á63k 6814264

Ani i u katolíků nemá žena stejné postavení jako muž... a nic se s tím taky nedělá. Nebo chcete zakázat i katolíky?

0/−5
11.5.2018 11:36

M47i25r91k55a 81W53i11n29k18l14e55r92o66v25á 2744101879

Srovnáváte nesrovnatelné. Kdy naposledy nějací katolíci veřejně ukamenovali nevěrnou ženu? Mohou katolické ženy samy z domu bez doprovodu mužského člena rodiny? Atd...

+6/0
11.5.2018 11:42

J35a75n 56N38o15v50á79k 6264194

Reaguji na porušování listiny základních lidských svobod - diskriminace na základě pohlaví.

0/−5
11.5.2018 11:46

R66a61d41e11k 68T46o70m74a70s12e16k 5463500828225

Přesně jak píše pan Novák, jde jen o míru porušování, ale princip je stejný. Téměř každé náboženství odporuje listině základních práv a svobod. Bylo by na místě přístup sjednotit.

0/0
11.5.2018 12:10
Foto

J57a28n 35K90o21z49á20k 7351649101814

Komunismus se tu taky vesele propaguje, tak co byste chtěl. Na rozdíl od islámu nám ale komunismus konkrétně uškodil.

0/−4
11.5.2018 11:41

V87í35t87ě42z73s22l38a71v 86P48e86č17i44n19k32a 1903530721938

Ne, že by mi to v nejmenším vadilo, ale nějak nechápu, proč jste mi dal mínus :)

0/0
11.5.2018 11:56

J50a84n 91N43o79v85á24k 6884154

Pokud: "Podle posudku se v knize nenalézá antisemitismus a rasismus, neobsahuje žádné přímé výzvy k nenávisti k jinověrcům." pak není co řešit.

0/−4
11.5.2018 11:31

J69i55r36k75a 11H86o57n44c86ů 2384374931188

Jenomže problém je v tom, že jiné státy tuto knihu zakázaly, protože v ní Vámi vyjmenované věci našly. Jak je možné, že plzenští je v ní nenašli?

+7/0
11.5.2018 11:33

J78a95n 73N69o21v89á80k 6884574

Zřejmě tam nejsou a v jiných státech jsou hlupáci.

+1/−5
11.5.2018 11:35

J65i61r70k58a 96H95o90n18c56ů 2594334321128

Asi to tak bude. :-)

+1/0
11.5.2018 11:37

R40a22d21e16k 57T61o86m14a25s45e98k 5423160948695

Vzhledem k tomu, že se jedná o překlad, tak si i průměrně inteligentní tučňák dokáže představit, proč by mohly být v knihách různé odchylky. Leckdy může jedno slovíčko naprosto změnit význam.

+1/0
11.5.2018 12:13

J19o74s33e17f 26H21i89l73d15e51b88r60a53n77d81t 5774704841752

Šíření muslimské propagace násilí a nenávisti soudy osvobodí, budou ale soudit a trestat Okamurovy úvahy o plotu cikánského ležení na Schwarzenberském panství v Letech.

+22/0
11.5.2018 11:29

M64i60c58h15a41l 28Z11e53l49e26n70k25a 3895104319971

Další plátek salámu :-(.

+9/0
11.5.2018 11:25

V80í35t25ě15z89s50l48a15v 63P68e10č43i35n43k66a 1383560391408

Tak celá ta záležitost má právní rovinu spočívající v tom, že § 403 TZ se týká pouze založení, podpory a propagace hnutí směřujícího k potlačení svobod a práv člověka a nikoliv "ideologie". Úpravu tohoto ustanovení se snaží protlačit ve sněmovně SPD. Mimochodem, nepřijde mi bez zajímavosti, že ustanovení § 403 TZ je téměř identické s ustanovením § 260 a násl. TZ z roku 1961 platného v totalitní ČSSR

+2/−1
11.5.2018 11:17

J19i59r69k91a 87H25o66n49c56ů 2444354971598

Nojo, ale náboženský směr lze také považovat za hnutí. Náboženské hnutí.

0/0
11.5.2018 11:36

D32a79n10i51e54l 79C85v23e22j53n 9504723289670

Problém je, že "ideologie" je vágní, špatně definovatelný a nepříliš dobře uchopitelný pojem. V případě prosazení takového návrhu ze strany SPD budou vždy soudci, státní zástupci i advokáti narážet na velmi tenkou hranici mezi legitimním politickým návrhem a ideologii "směřující". Jeden příklad za všechny je právě navrhující strana SPD, která politicky zcela otevřeně požaduje postavení islámské víry (paušálně) mimo zákon, což je v současném pojetí v konfliktu hned s několika ustanoveními Listiny základních práv a svobod, tudíž Ústavy (svoboda víry, svoboda slova). Byla by tedy vokalizace takového návrhu jednoznačně ideologií propagující? A pokud ne, nevedlo by to k selektivní nerovnosti práva?

0/0
11.5.2018 11:36

J28i16r58k41a 68H60o69n21c48ů 2214434361898

Nojo, ale vždyť s principy, které jste uvedl, tedy svoboda vyznání a svoboda slova, je v rozporu i ten islám.

+3/0
11.5.2018 11:40

D37a69n50i21e55l 43C25v82e76j53n 9264963169280

... což je ovšem whataboutismus. Podívejte se na současné MS v hokeji, tam to máte demonstrováno lapidárně. Hráč hráče fauluje tak, že to unikne pozornosti rozhodčího, faulovaný neudrží nervy na uzdě a "potrestá" protivníka pěknou "hrazdou" do obličeje, což už pozornosti rozhodčího neunikne. To, že jste byl faulován není omluva pro to, že taky faulujete. Ano, některé aspekty radikálního politického islámu jsou opravdu hrubě v rozporu s tím, jak pojímáme lidská práva. Stejně tak někteří podnikatelé porušují předpisy a okrádají stát na daních. Tak jako by v této situaci byl nerozum zakázat podnikání, je nerozum zakázat islám paušálně. Jediné, co tím dosáhnete je, že celé náboženství se přesune do ilegality a (potenciálních) teroristů tu nebude pět ale dvacet tisíc.

0/−1
11.5.2018 11:59

V69í56t48ě42z97s12l66a47v 89P20e40č88i18n28k88a 1623210301828

Z mého příspěvku ale nijak nevyplývá, že jsem zastáncem té úpravy. Naopak, poukázáním na skutečnost, že předmětné ustanovení v našem TZ plynule přešlo i do současné právní úpravy chci naznačit, že se mi příliš nelíbí ve své podstatě. Ono to zní: "Kdo založí, podporuje nebo propaguje hnutí, které prokazatelně směřuje k potlačení práv a svobod člověka, nebo hlásá rasovou, etnickou, národnostní, náboženskou či třídní zášť nebo zášť vůči jiné skupině osob, bude potrestán odnětím svobody na jeden rok až pět let". Přijde mi to strašně zneužitelné.

+1/0
11.5.2018 11:54

D22a13n76i55e72l 72C43v58e91j17n 9534243429910

Jistě, osvícenější by bylo:

§ 403

(1) Kdo nabádá druhého nebo skupinu obyvatel k násilí, potlačení práv či útlaku vůči jednotlivci nebo skupině obyvatel pro jejich skutečný či domnělý rasový, etnický či národnostní původ, třídní příslušnost, sexuální orientaci, pohlaví či náboženské vyznání bude potrestán...

(2) Potrestán <přísněji> bude ten, kdo

a) spáchá čin uvedený v odstavci (1) tiskem, filmem, televizním či rozhlasovým vysíláním, veřejně přístupnou počítačovou sítí nebo jiným podobně účinným způsobem

b) založí-li pro účely takového činu hnutí či jinou organizovanou skupinu

c) zneužije-li pro takový autority a postavení významného člena společenského a politického života

d) spáchá-li takový čin jako příslušník ozbrojených jednotek České republiky či státní úředník

(3) Potrestán <mírněji> bude ten, kdo čin druhého uvedený v odstavci (1) veřejně schvaluje, chválí či hájí, či

a) takový čin připravuje nebo, b) takovému činu nepřekáží.

+1/0
11.5.2018 12:39

T24e65o42d82o68r 92B67e70z31d60ě11k 5244530168643

Přesně proto je svoboda vyznání nesmysl.

+2/0
11.5.2018 12:07

D87a89n14i75e32l 15C24v91e11j75n 9694633539740

Tři věci.

1) Rozhodnutí soudu v obecné rovině vítám. Vydání knihy není a nesmí být trestným činem. A pro rýpaly, ano, myslím si to i o nekomentovaném vydání knihy Mein Kampf, nebo Leninových spisů, satanistické literatuře, propagandě ISIS nebo Ruska, prostě o všem, a to s jedinou přirozenou výjimkou, tedy s výjimkou takového obsahu, pro jehož zhotovení je třeba porušovat cizí práva (např. dětská pornografie).

2) Je ovšem nutné zařídit, aby ve všech případech jednal stát stejně. To jest, pokud se shodneme, že některá literatura by se v našem jazykovém prostoru měla kontrolovat a šířit pod dozorem, musí existovat nějaká páka mimo trestní právo, jak nakladatele přinutit, např. vydat knihu v omezeném nákladu, či opatřit výtisky patřičným komentářem. Pokud se naopak shodneme na velmi širokém pojetí svobody slova, prostě budeme se muset naučit žít s tím, že mezi literaturou vezdejší jisté odpudivé kousky jsou a řešení tohoto problému ponechat trhu a občanské aktivitě (např. bude velmi náročné pro seriózní knihkupecký dům zařadit do své nabídky tu či onu knihu, aniž by čelil rozsáhlému bojkotu, weboví provideři mohou nepovolit takový obsah na svých serverech, atd.)

3) Pokud už postihovat podporu a propagaci, musí jít o jasně identifikovatelnou politickou či společenskou agendu. To jest aktivní nabádání k chování, nebo aktivní prezentaci programu, které jsou v rozporu s Ústavou ČR zejména s jejím pojetím lidských práv. Byl bych dokonce i proto, aby byly omezeny zákazy symbolů (když má někdo na vytetován hakenkreuz na čele a pod ním 88ičku, myslím, že tím potrestal sám sebe víc, než ho dokáže potrestat jakýkoli soud, to samé se srpem a kladivem), a o to více vymáhána penalizace šíření a propagace toxických myšlenek.

+3/−1
11.5.2018 11:15

L40u45k94á97š 95B92u61r55g78e52t 4374255510802

Víte pane, toto liberální pojetí je právě tím, co fanatici a extremisté dokážou nejlépe zneužít a obrátit proti společnosti na těchto liberálních hodnotách postavené.

Soudní rozhodnutí typu, které právě zaznělo, jasně ukazují, co je v dané společnosti považováno za přijatelné nebo nepřijatelné. Nyní zaznělo, že je u nás přijatelné šířit fanatickou a tmářskou ideologii. A s tím já zásadně nesouhlasím. V dnešní Evropě ohrožené islamismem si něco takového prostě nesmíme dovolit.

Pochopitelně, že šíření něčeho takového lze jen obtížně zastavit, uvážíme-li možnosti dnešních informačních technologií. Ale tady jde o vyjádření jasného postoje: Jsou věci, které mají být zakázány. Nedává smysl, aby bylo zakázáno hajlování a nebyl zakázán Mein Kampf - s výjimkou třeba pro univerzity. Nedává smysl, aby bylo zakázáno volat po zplynování nějakého etnika a bylo dovoleno šíření náboženství, či přinejmenším náboženský směr to samé etnikum nenávidějící, ponižující ženy a všechny, kteří danou víru nesdílí.

+2/0
11.5.2018 11:29

J26i54r57k28a 36H92o13n26c48ů 2484194861108

No tak s Vaším příspěvkem se dá jedině souhlasit. Ano, měřme všem stejným metrem!

+2/0
11.5.2018 11:31

V73í41t17ě97z38s23l95a90v 24P15e26č57i22n13k41a 1213600481178

To všechno Vám podepíšu, ovšem jdete naprosto proti "duchu doby". Stačí sledovat Evropskou komisi proti rasismu a netoleranci... http://www.helcom.cz/cs/tiskova-zprava-evropska-komise-proti-rasismu-a-nesnasenlivosti-pri-rade-evropy-ecri-vydala-doporuceni-ke-zlepseni-ochrany-lidskych-prav-v-cr-vcetne-oblasti-rasismu/

+1/0
11.5.2018 11:32

P63e43t74r 55M28a50r36t59í70š23e96k 3565875192928

Tak určitě je dobré jim ustupovat, že? Za stejný přečin někde v SAE a jiných arabských destinacích by byla poprava..

+10/0
11.5.2018 11:02

P87e23t71r 54K97o11l55á88ř 2128497414701

Soudce udělal islamistům velkou radost ...

+27/0
11.5.2018 11:01

J24i89r71k15a 86H98o12n32c65ů 2974854881568

Tak snažil se...

+2/0
11.5.2018 11:03

P12a62v35e77l 27I57n37d48r29s24t 6275491166

Na tohle naše společnost dojede. Budeme se u soudu handrkovat o slovíčka, filozofovat, namítat, přít se ale pro jednu třísku neuvidíme celý les. U soudu se defakto nejednalo o to, jak salafismus zakázat, ale jak odůvodnit, proč jej nezakázat. Propadace fašismu trestná je, propagace salafismu nikoliv - zvláštní paradox

+41/0
11.5.2018 10:55

K49r16i17s53t72i16á85n 79L22u69d98v18í19k 7560855858369

Ten článek je hodně zjednodušený pohled na věc. Vy byste to zase naopak hodně zjednodušil na druhou stranu. Principem je, že uvedená kniha škodlivá není a doe všeho ani neobsahuje nic takového. Druhá věc je, že její autor vydává i jiné, které už sakra závadné jsou a hlásá věci co hlásá. Takže je vždy otázka, zda v podstatě nezávadné dílo posuzovat dle obsahu nebo autora a nakolik se toto prolíná. I v minulosti spousta literátů inklinovalo např. k fašismu, bolšvlevikům či antisemitismu, ale když to nebylo obsahem jejich děl (resp. třeba některých), tak měli by se zakázat?

0/−3
11.5.2018 11:05

J88i37r82k96a 95H47o30n21c84ů 2904134311938

Pokud ta knih škodlivá,není, proč je tedy v moha zemích Evropy zakázaná?

+7/0
11.5.2018 11:08

J74a53k64u80b 59K94u25č22e34r79a 6128762881923

To je ta díra v zákoně, o které pořád mluvil Okamura v předvolebních debatách?

+11/0
11.5.2018 10:52

P36e68t18r 11T50á61b91o34r89s66k19ý 6530676861417

V duchu toho, že není trestné vydávat Mein Kampf je tedy asi v pořádku i toto. Když bude vyšší vzdělanost lidí, budou mít tato "hnutí" ztíženou pozici. Komunisté i němečtí fašisté také cílili na "dělníky" - huře vzdělaní lidé jsou prostě lépe ovladatelní, stačí jim jasný konstrukt - za to, že jste nedodělali školu a jste teď v exekuci můžou, židé, EU, muslimové, Romové atd. Je to přijatelnější a snáze k pochopení než to, že jste flákači, alkoholici, neumíte hospodařit s penězi a nerozumíte psanému textu. Proto u těchto lidí mají taková učení větší šanci, než jim vysvětlit, ať se dovzdělají atd...

+1/−8
11.5.2018 10:52

J87i24r81k57a 27H93o54n52c37ů 2964894701248

V Německu byli NACISTÉ!!!

Sorry. Prostě jsem musel.

+8/0
11.5.2018 10:54

J64a57k80u30b 16K53u93č51e76r89a 6628692111493

Škatulkující kritik škatulkování, mluvící o nevzdělanosti a myslí si, že v Německu byli fašisté. To jsou ty dnešní elity.;-D

+5/−1
11.5.2018 10:59

Š63á97r71k15a 37Z37e79l46i64n29k28o70v98á 1807265795133

Salafismus není hnutí .......... hnutí možná ne, ale nebezpečný je. Vypadá to, že co není zakázané je u nás dovolené. Demokracie naruby .....

+15/0
11.5.2018 10:52

J59i90r77k69a 41H84o88n47c24ů 2924894201348

Jistě, že to není jen tak nějaké hnutí. Je to víc. Je to náboženský směr.

+5/0
11.5.2018 10:55





Najdete na iDNES.cz