Diskuse k článku

Američané propuštění z KLDR se vrátili zpět do vlasti

Prezident Donald Trump přivítal na letecké základně v Marylandu tři Američany korejského původu, kteří se vrátili ze zajetí v KLDR. Přicestovali spolu s americkým ministrem zahraničí Mikem Pompeem, který se v Pchjongjangu ve středu setkal se severokorejským vůdcem Kim Čong-unem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M84i40l11a96n 73H30r37k58a22l 2394413142441

Rozhodne lepsi nez kdyz Obama vymenil pet teroristu za dezertera Bergdahla

+1/0
10.5.2018 17:27

L32e47o36š 18M55a87r24š79a85l 5602444482778

To vypadá na rodilé Američany. Kdopak a proč je do KLDR nasadil?:-)

0/−4
10.5.2018 11:48

L52e34n79k27a 85N57o43v27á 9265488415601

Ono to dokonce vypadá, že nemluví anglicky, protože měli překladatele 8-o.

+2/−1
10.5.2018 14:17

M56i91c40h27a48l 75U74r35b96a88n 1325140831527

Pompeus Magnus ...

+1/−2
10.5.2018 10:42

V31á83c15l74a60v 62P57u95l41e20c 7848193506875

no..z američanů vidím jen trumpa s manželkou, pomea

+2/−5
10.5.2018 10:28

R29o29b94i74n 95M93a62y59e31r 7723198219669

Všimněte si trumpobijci, že politika Donalda Trumpa přináší poměrně velké úspěchy. Dobře Trump.

+4/−4
10.5.2018 10:14

D92a32v69i81d 84M33a43c29k69ů 8880199840491

A ty další úspěchy jsou které?

+2/−2
10.5.2018 11:17

J37i14r71i 75B73e79d13r70n92i77c46e48k 2749907958261

https://www.conservapedia.com/Donald_Trump_achievements

0/0
11.5.2018 3:34

M45i59r64o55s26l13a12v 86O93l58d74m91a41n 9950438665781

;-D;-D;-D

0/0
26.5.2018 23:40

M60i45r36o40s35l62a68v 77S69e21n79d75l26e50r 9216136844638

Statečný lovec Pampalíni zachránil 3 statečné bojovníky za demokracii a svobodu a strýček Skrblík mu vyrazil v ústrety - mezitím však First America nelenil a poslal pár raket a bomb na ty co mu nelezou do zadku

0/−8
10.5.2018 10:11
Foto

P61e40t48r 96M51a88r81e34š 6633368838654

Když se Trump vytahoval, že má větší jaderné tlačítko než Kim, snesla se na něj kritika za amatérismus a eskalaci konfliktu, potenciálně jaderného. Nicméně zatím se ledy spíš uvolňují. Podobné to bylo s uznáním Jeruzaléma, které prý mělo způsobit minimálně další intifádu, ne-li všearabské povstání, a přitom se s tím arabský svět smířil za pár dní. Trumpův testosteronový přístup k mezinárodní politice zatím myslím docela funguje. Je to přístup "něco za něco". Zahrozí, ale ukáže i vlídnou tvář. Facka a kompliment. Diktátoři na to reagují. Naproti tomu: opatrná diplomacie, která se diktátorů sice okázale štítí, ale konfrontaci nezná - to vede k letité stagnaci a doutnání. Diktátoři jsou jako zlí kluci, kteří jsou nastaveni na pravidla šikany. Pochopí zlého kluka z jiného gangu snáz než upjatou pohoršenou učitelku. Můžu se plést, život je minové pole a Trump může klidně ještě udělat nějaký zásadní kiks. Ale zatím mu to podle mě vychází. Další případovou studií bude odstoupení od jaderné smlouvy s Íránem.

+12/−1
10.5.2018 9:48

M65i82c35h86a54l 21H79á92j65e18k 4760167518923

Ale já pořád nevidím ten úžasný úspěch, kterého měl Trump dosáhnout. Že propustili tři vězně? No a? V srpnu 2009 odletěl do Severní Koreje Bill Clinton a vyjednal tam u (tehdy ještě) Kim Čong-una propuštění dvou amerických vězňů. V letech 2010-2017 Severokorejci propustili dalších 10 amerických vězňů. Propouštění amerických vězňů je pro Severokorejce rutina, kterou vykonávají pravidelně výměnou za nejrůznější diplomatické ústupky ze strany USA (například návštěvu významných amerických činitelů).

Vyhrožování válkou, vyostřování vztahů s Jižní Koreou, a následné uvolnění a mírová gesta, to dělá Severní Korea periodicky podle přesně se opakujícího scénáře už desítky let. Vliv americké administrativy na průběh tohoto rituálního tanečku je v posledních třiceti letech prakticky nulový. Hlavními hráči jsou Jižní Korea a Čína.

+4/−2
10.5.2018 11:12
Foto

P23e26t74r 59M33a19r63e88š 6793638868214

S Vaším hodnocením vcelku souhlasím. Dynamika rituálních tanečků se ovšem v poslední době mění tím, jak KLDR sahá po jaderné bombě a balisitických raketách schopných doletět do USA a Evropy. Také incident s Otto Warmbierem z "rutinního" vracení amerických vězňů celkem vyčnívá.

Smysl mého příspěvku nebyl v opěvování úžasných Trumpových úspěchů; pouze poukazuji na to, že jeho kontroverzní kroky nevedly k předpovídaným katastrofám, ale spíš naopak.

A plánované setkání prezidentů USA a KLDR je událost jistě historická, i když možná jen symbolická.

+3/0
10.5.2018 11:25

M16i45c60h74a67l 52H92á66j10e43k 4680167828803

Incident s Otto Warmbierem se předchozí i následné rutině opravdu vymyká, a nejlogičtější vysvětlení je, že to byla ze strany Severní Koreje skutečně neplánovaná nehoda, kdy jim po nějaké zpackané medikaci nečekaně zkolaboval a nepodařilo se jim obnovit jeho životní funkce dřív, než došlo k nevratnému poškození mozku. Předpokládal bych, že jemu přidělení dozorci jsou touhle dobou už sami v koncentráku.

Setkání vrcholných představitelnů KLDR a USA, pokud k němu dojde, bude zcela rozhodně bezprecedentní a bude to obrovský diplomatický úspěch... Severní Koreje.

+1/−3
10.5.2018 11:37
Foto

P61e98t54r 83M33a96r14e38š 6713178748394

Ad Otto Warmbier: Možná a možná ne. Spekulujete.

Ad setkání: Trump řekl před volbami, že bude s Kimem jednat. Znělo to velkohubě, a teď vše nasvědčuje tomu, že bude. Pro něj osobně to tedy je úspěch jednoznačně. Ani pro USA není prohrou, že šéf režimu, který léta učí svoje děti, že utopí Ameriku v plamenech, si podá ruku s prezidentem. Že z toho bude Kim chtít vytřískat kapitál, to je jasné.

Trochu mi uniká, co chcete celkově říct.

+3/0
10.5.2018 12:38

M26i30c76h84a28l 48H74á47j75e29k 4280967648833

Samozřejmě, že spekuluji - jak to bylo s Warmbierem doopravdy, to vědí jen v Severní Koreji. Nám ostatním nic jiného než spekulace nezbývá.

Severní Korea dlouhodobě usiluje o to, aby se z párijského státu stala respektovanou mocností. O přímé bilaterální jednání s USA se snažila (až dosud marně) už dlouho - viz např. situace už v roce 2005: https://www.nzherald.co.nz/world/news/article.cfm?c_id=2&objectid=10010799

Spojené státy na to nikdy dříve nepřistoupily. Pokud nyní k přímému dvoustrannému jednání dojde, pak zcela bez ohledu na to, jak bude jednání probíhat, už fakt jeho samotného uskutečnění bude pro Severní Koreu znamenat vítězství, protože konečně dostane přesně to, co celou dobu chtěla. To je to, co chci říci, a myslím, že to není příliš složité pochopit.

+1/0
10.5.2018 17:13
Foto

P48e51t59r 53M20a91r77e71š 6193188148564

Jestli Warmbiera zabili záměrně nebo omylem, o tom skutečně můžeme pouze spekulovat, ale nevím, v čem by to mělo být užitečné. Každopádně je zřejmé, že ho tam věznili na základě prkotiny, psychicky ho zlomili a smrtelně mu poškodili mozek. V tomto světle je aktuální návrat vězňů úspěchem, který si připíše stávající administrativa.

Máte pravdu, že KLDR o setkání v minulosti neúspěšně usilovala a v tomto smyslu je to její úspěch. Trumpův úspěch je to dle mého rovněž, protože ochotu jednat s Kimem veřejně deklaroval už před volbami. Je to tedy naplněný záměr, ne ústupek.

0/0
11.5.2018 1:06

M66i82c82h43a38l 85H45á51j32e25k 4810807938923

Míra úspěchu je buď mírou prospěchu, který jste získal, nebo mírou protivenství, které se vám podařilo překonat. Pro KLDR je to úspěch ohromný, neboť cizí a silnější nepřátelská mocnost přistoupila na její požadavky, které po 13 let odmítala. Pro Trumpa je to úspěch zcela minimální, neboť prospěch z toho USA (zatím) nemají žádný, a nemusel pro to překonat žádnou překážku, ani diplomatickou, ani vnitropolitickou. Úspěchem pro Trumpa se to samozřejmě ještě může stát, pokud kontroverzním rozhodnutím vyhovět diplomatickým požadavkům KLDR opravdu něčeho dosáhne.

Ohledně Warmbiera jste namítal, že se tento případ vymyká rutině. Avšak dva ze tří aspektů, které citujete (věznění na základě prkotiny, psychické zlomení) rutinní nepochybně jsou - ostatně inscenované procesy, kde odsouzení cizinci okázale litují svých zločinů proti pracujícímu lidu, jsou už severokorejská klasika. Skutečně jediné, co je v případu Warmbiera neobvyklé, je poškozený mozek. A proč je podstatné, jestli je to záměr nebo omyl? Pochopitelně proto, že pokud nešlo o záměr, pak není pravda, že ve "světle" toho je aktuální návrat tří vězňů něčím zvlášť výjimečným. Naopak se prokázalo, že osvědčený recept "chceš-li vrátit americké vězně, pošli do KLDR významného amerického činitele" funguje stále stejně spolehlivě jako dříve.

0/0
11.5.2018 10:12
Foto

P67e17t61r 43M12a89r10e83š 6543538838614

Diplomatický úspěch Koreje nevězí v překonání protivenství, ale v tom, že se dočkala prezidenta s jiným názorem. DT na nic "nepřistoupil". Řekl už v květnu 2016, že je ochoten se sejít, dostal nabídku a přijal ji "on the spot". Jaký objektivní prospěch bude ze schůzky ta či ona strana mít, na to si musíme počkat. I když ani to jistě nebude lehké objektivně "změřit" a interpretací bude spousta.

K Warmbierovi: samozřejmě, že je podstatné, jestli šlo o záměr nebo omyl. Ovšem pokud to nevíme, tak to nevíme. Zaspekulovat si můžeme, ale postavit se na tom nic nedá. Mimochodem, vrátit ho v tomto stavu byla podle mě větší politická prohra, než kdyby zemřel v Koreji. Aby zemřel jako troska před očima rodičů a médií, to není příliš vydařené "humanitární gesto".

Celkově myslím, že se už točíme v kruhu. Můj původní příspěvek konstatoval, že Trumpovi zatím jeho kroky vycházejí, že se mu celkem daří. Vaše reakce byla, že žádný "úžasný úspěch" nevidíte. V jistém smyslu se bavíme o voze a o koze. Já Vám kozu neberu, ale s vozem je podle mě taky vše v pořádku.

0/0
11.5.2018 11:25

M25i95c66h16a21l 71H38á60j64e90k 4140467438823

KLDR mohla udělat různé věci - pokračovat v šestistranných rozhovorech, ukončit vývoj nosičů a jaderných hlavic, třeba výměnou za nějakou místní dohodu (která mohla vypadat různě), atd. Rozhodla se stáhnout ze šestistranných rozhovorů a pokračovat navzdory všem ve svém jaderném programu (dokonce i přes jistou nelibost Číny) v sázce na to, že Spojené státy nakonec ustoupí - klidně třeba i proto, že v USA jsou každé 4 roky nové volby a potenciální obměna administrativy - a budou s ní jednat přímo jako rovný s rovným a splní jí tak sen stát se respektovanou mocností. Tato sázka nemusela vyjít, naopak pro ni mohla dopadnout velmi špatně (a já bych byl raději, kdyby to tak bylo), ale bohužel pro nás se jí tato strategie dokonale vyplatila (bohužel zejména proto, že je to pro ni velkou motivací se k ní časem znovu vrátit). Právě proto je to pro ni jednoznačný úspěch. Z naprosto stejného důvodu, jako bude pro DT neoddiskutovatelný úspěch, pokud jednáním s KLDR pro Ameriku něco získá - což je v tuto chvíli rovněž riskantní krok, který může a nemusí vyjít, a jak to bude, jak správně říkáte, se teprve ukáže.

Asi se shodneme na tom, že Warmbiera KLDR diplomaticky projela v okamžiku, kdy jim upadl do kómatu. To, jestli ho měli nechat umřít v Koreji, nebo vrátit, to už byl jen výběr mezi dvěma nepříznivými alternativami. Po pravdě nevím, co by pro ni bylo méně ponižující; jestli myslíte, že nevrácení by byl chytřejší krok, rozporovat to nebudu.

Nemyslím si, že každá diskuse musí skončit tím, že jeden druhého o něčem přesvědčí. Jestli máte pocit, že lépe rozumíte tomu, co jsem chtěl říct, a třeba pro vás bylo užitečné zamyslet se i nad jiným pohledem na věc, pak diskuse měla smysl. Pro mě smysl měla.

0/0
11.5.2018 12:51
Foto

P55e42t67r 66M70a64r59e52š 6833268388174

Svůj pohled máte dobře zdůvodněný. Přikládáme dílčím věcem různé váhy, a proto docházíme k jiným závěrům, ale tak už to chodí. Nakonec tu nemluvíme zrovna o triviálním problému. Měli bychom se teď pustit do otázky kdy je správné diktátory ignorovat, kdy bojkotovat, kdy s nimi bojovat a kdy pragmaticky spolupracovat (Churchill, Roosevelt, Stalin). Ale raději snad nechme tento geopolitický problém nedořešený.

Z dlouhodobého hlediska zřejmě dílčí propagandistická a strategická vítězství té či oné strany nakonec zapadnou. K významnému zlepšení Koreji nepomůže nic menšího než velký zázrak.

Diskuze byla i pro mne podnětná a určitě se obejdu bez vyhlášení vítěze.

0/0
11.5.2018 14:18

P28e14t71r 22M38a97c81h23á88č77e45k 9207534523

Ty jo, Otto Warmbier jako by už ani nikdy neexistoval! Co jsme si, to jsme si, hlavně že se teď budeme kamarádit.

Úplně se děsím Trumpova prvního tweetu po schůzce s Kimem, to bude žrádlo :-).

+3/−2
10.5.2018 9:36
Foto

M29a39r11t62i69n 27K59l55u56m41p27a83r 5886348187404

To mě přesně též napadlo, že student s mrtvým mozkem je zcela zapomenutý a přitom se to stalo vloni.

+3/0
10.5.2018 11:03

P78a38v97e92l 67P65i48l35á92t 8311339535144

Jaké s tím vlastně štráchy? Domluvím to s Kimem, pošlu pro ně kurýra (radši přímo ministra zahraničí, aby se na poslední chvíli ještě nějak necukali) a je to. :-)

+1/0
10.5.2018 9:20

S20u32d24h24e50e34r 57M88y24n97e77n60i 4703710542374

Američane chtěly aby indie zrušil diplomaticke styky s KLDR. Indie tomu odmitl. Za par měsiců USA ma jini pochled na tom.

0/−2
10.5.2018 9:16

R49o73b72i81n 20M49a46y26e85r 7853798139189

?

+2/0
10.5.2018 10:15

P41a45v73e55l 45Š34i27m12o42n 1635759288260

Připadá mi, že těm krajanům Američanům je věnována značná mediální pozornost. Zbývá snad ještě o nich natočit celovečerní film a někoho odměnit Nobelovou cenou míru.

+1/−8
10.5.2018 9:10

M80i60l46a31n 94H21a21n85u28s57k50a 7439648722151

Proč ty američani nevypadaj jako američani ;-D;-D

+1/−4
10.5.2018 9:09

M37a70r30e48k 57R77y33t32z24k46o 4545517931840

V těch jejich čínských čtvrtích taky ne.

A jediní praví američani jsou indiáni. Zbytek je náplava

+8/0
10.5.2018 9:13

P97e54t65r 38M87u98n94z90a74r 1685271899826

Neznáte dějepis? I ty indiáni jsou náplava.;-D

0/−1
10.5.2018 10:08

A93l40e89x 72S28l88a74v71í43č36e70k 8477561379318

nezbývá nez podekovat usakum za drahy benzin a naftu

+3/−9
10.5.2018 8:41

M83a49r68t27i11n 29M13i84k14u75l73e20n46k61a 1124132576737

které kolo jezdí na ropné paliva?

+3/0
10.5.2018 9:13

J82a92n 41B51i27e65l75i31k 2517717821288

motorové kolo ;-D

+1/−1
10.5.2018 9:43

J81i60ř76í 20S51l15o51u26p70e78n19s36k23ý 5982187512220

Že se jim z "komunistického ráje" vůbec chtělo....

+8/0
10.5.2018 8:39

M69a39r77e95k 63R63y95t79z66k82o 4915947591570

Američani jak víno :-)

Kdyby to byli lidi jiného původu, pak bych řekl, že to KLDR přepískla. Nicméně se docela nedivím, že na Američany korejského původu budou severokorejci docela vysazení. Vždy je budou považovat za potencionální hrozbu nejvyššího kalibru.

+3/0
10.5.2018 8:35

J30a66n 31K25a95d98l94e56c 7594862861944

Kdo je Američan jak víno? Myslím, že Native Americans asi moc do Koreje necestuje :-P

0/0
10.5.2018 10:51
Foto

J73i65ř28í 52D18v24o63ř60á21k 5925869630288

Tak hlavně, aby to bylo živě. Minule to tak moc nebylo. Prakticky dovezli mrtvolu.

+15/0
10.5.2018 8:30

Najdete na iDNES.cz