Diskuse k článku

Evropské firmy řeší, jak po zavedení sankcí zachrání své aktivity v Íránu

Na desítky firem ve Spojených státech a v Evropě, které měly v plánu dodávat do Íránu své výrobky či služby, dopadne americké rozhodnutí odstoupit od jaderné dohody s touto zemí. Zasáhne je také americké obnovení sankcí. Evropské firmy proto řeší, jak zachránit své plánované kontrakty nebo investice.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

R82o37b95e13r43t 80U92r10b71á57n21e73k 3608612734473

Amerika je kormidelníkem. Spolucestující dodržují kázeň z naděje. Írán má hodně peněz. Byznys je riziko. Mimochodem Izrael by teď Trampovi mohl udělit čestné občanství.

0/0
10.5.2018 22:46

V66á46c55l54a84v 75V53a43n86ě76k 2153283308901

Nechat si svou zahraniční politiku určovat cizí mocností je pro Evropu asi jasně a správně nepřijatelné.

Jedna věc je se domluvit a spolupracovat, věc druhá je mít ekonomický nůž na krku a předstírat, že s tím souhlasíme.

Je na čase aby se Evropa pochlapila - a k tomu je potřeba hlubší integrace a federalizace, protože v tom je síla Ameriky a je potřeba se z toho poučit.

0/0
10.5.2018 21:06

J71a20n 75V82á59c37l18a35v90í20k 3112676211939

Vypadá to, že Němci se dost připravili a u mnoha zakázek pro Írán preventivně nezahrnuli americké subdodavatele a pracovníky. Otázka, jestli to bude stačit, spíš asi ne.

Samozřejmě třeba pro Airbus to moc neřeší - i kdyby našel alternativy k americkým dílům, tak certifikace letadel je běh na dlouhou vzdálenost. Na druhou stranu bych se moc nedivil, kdyby si Íránci nakonec zajistili letadla přes Čínu nebo Rusku.

0/0
10.5.2018 12:45

R56a82i85n93e86r 32E24l54l21e16d59e49r 2503293969246

Toto vykoristovani umoznuje jen t.zv. petrodolar, proto je nejvyssi cas to odbourat a tim "osvobodit" svet. Ze dolar umoznil tuto loupeznou praxi nelze pravne nicim oduvodnit.

0/0
10.5.2018 12:04

J59a11n 37B61a81b38i23č32k53a 9473559553447

Byla to smlouva dobrá nebo špatná ? To záleží se které strany se na to díváte Je velmi výhodná pro Irán, umožnila mu odstranení sankcí, lepší fungování ekonomiky a snažší zbrojení. Navíc a nemusí zastavit vyvíjení nukleárních zbraní na věčné časy, pouze to zařízení na nějaký čas uvést do klidu A hlavně umožnila mu v klidu vyvíjet balistické mezikontinentální balistické rakety, kterými může doručit všude klasické nálože a později pak nukleární.

Z hlediska západních politiků to nebyla dobrá smlouva, ale jediná možná, jinou by Irán nepřijal.

0/−1
9.5.2018 20:23

V86á42c89l28a70v 57V91a89n82ě14k 2753783648591

Lepší než mít atomový Irán.

0/0
10.5.2018 21:08

D36a41v40i39d 92A75i89c82h49l85e82r 5805348384477

Milí zdejší mírotvorci, máte tedy nějaký protinávrh? Vidíte jako reálné řešení Euro-iránský pakt? A jestli to tak nebude, tak Irán prskne atomovku všude, kam se podíváš? O evropské podpoře celé sítě teroristu po světě se ani zmiňovat nebudu, to je jednoduše dost odstrašující.

Jenom tady brečíte, ale nic cool nevymyslíte. ;-D

0/−3
9.5.2018 19:25

J48a40n 86B36l21a30n87a 3876905574

Atomovku zatím prskly jen USA

0/0
9.5.2018 19:26

D39a24v20i82d 32A72i11c54h95l82e92r 5605718654727

To je ale dost trapný argument. To ví dnes i malé dítě, proč byly svrženy. Vymyslete něco konstruktivního, když jste nespokojený. Ale neustále tady nefňukejte, že je svět nespravedlivej a že za to mužou Američani.

+1/−2
9.5.2018 19:30

J94a11n 59B19l93a41n19a 3536585944

To máte pravdu, byly svrženy, aby vystrašily Rusko, to byl hlavní cíl.

+1/0
9.5.2018 19:42

D76a64v57i76d 71A45i82c11h25l81e91r 5665198484417

Běžte někam do háje s tím vaším Ruskem. Jednak dobře víte, že to tehdy bylo cccp a druhak, Rusko mě opravdu nezajímá. To není země, která je příkladná. Je tomu přesně naopak, agente Bláno.

0/0
9.5.2018 19:58

J85a97n 40B77a74b82i66č91k35a 9613219933567

Říkala to tak komunistická propaganda a nic jiného on nezná

0/0
9.5.2018 20:26

M81i14l79a28n 43P28r73o95u39z18a 6232814768787

A také nejvíce práškovali. Ale to je jedno. Chrabří amíci.

0/0
9.5.2018 20:00

J79a97n 62B55a68b72i21č62k63a 9433709903137

Davide, s tím kdysi naštvávali novináři sovětské představitele. Podívejte se ukazovali, na staré mapě SSSR je tady na tom místě 30 městeček a vesnic a dnes je tam jenom prázné místo.:-)

Teprve za Gorbačeva se řeklo, že prý tam atomovka vybuchla omylem

+1/0
9.5.2018 20:31

V51á13c46l81a24v 63V78a30n96ě48k 2733923238191

Vy tady cudně zamlčujete, že Izrael má své atomovky a stejně cudně předstírá, že je nemá a svět předstírá, že jim věří.

A podle toho se Izrael chová.

0/0
10.5.2018 21:09

J32a72n 26B63l98a94n83a 3136455654

Lenní pán USA vydá befel a vazalové z EU stáhnou ocasy a servilně se podrobí. Ještě někdo věříte na nějakou západní demokracii a dodržování uzavřených aratifikovaných mezinárodních smluv?

0/0
9.5.2018 19:18

J87i98r40i 91F47i42n88k 1242900259363

Nevidím že by otáčeli evropští představitelé, ale budou následovat opatření evropských firem na ochranu svých investic...

0/0
9.5.2018 19:20

J23i24r54i 43F60i78n39k 1152150499463

Na EU lze najít spoustu chyb, ale pořád je to prostor kde vládne právo a ne libovůle jednoho samolibého nabubřelého idiota co se jenom špatně vyspí a mění pravidla hry..

0/0
9.5.2018 19:15

J46a98n 94B97l64a47n85a 3866675844

v EU vládne servilita k lennímu panstvu z USA

+1/−1
9.5.2018 19:18

J24i47r51i 32F25i45n41k 1822560589653

On někdo z Evropy Trumpa podpořil?

0/0
9.5.2018 19:20

J10a94n 76B39l64a83n68a 3886785634

O podporu nejde, ,jde o podřízenost, Siemens již z Iránu zdrhá

+1/−1
9.5.2018 19:25

J97o29z88e14f 41P37a98u55c11h55l16y 3109888707904

Európa by sa mala pripraviť na to, že Spojené štáty podniknú preventívne útoky proti Iránu, je presvedčený Josef Braml, expert Nemeckej spoločnosti pre zahraničnú politiku (DGAP).

Jeho kolega Cornelius Adebahr si myslí, že rozhodnutie Donalda Trumpa odstúpiť od medzinárodnej jadrovej dohody s Iránom je urážkou Európy.

„Trumpovo jednostranné vypovedanie jadrovej dohody s Iránom je oneskorenou, ale jednoznačnou fackou do tváre Európanov. Túto dohodu Američania a Európania spolu s Číňanmi a Rusmi po mnohoročných vyjednávaniach vyjednali s islamskou republikou. Dohoda prispieva k bezpečnosti Európy,“ uviedol v tlačovej správe Adebahr.

https://spravy.pravda.sk/svet/clanok/468996-europa-sa-musi-pripravit-na-americke-utoky-proti-iranu-ich-nasledky-pocitia-varuje-nemecky-expert-braml/?utm_source=pravda&utm_medium=hp-box-najcitanejsie&utm_campaign=shp_rightbox

;-D

+3/0
9.5.2018 18:56

V39e97r29o95n82i56k49a 49S51k68a69l40o24v94á 8575171326689

Ja nechapu, ze evropa se vsemu podrizuje a ani nekvakne, sami na vsem ztraci.Trump skodi celemu svetu a hlavne ekonomice,ale ze evropa na vse pristoupi je ubohe a hloupe.Proste neschopni a pokakani neco proti tomu udelat. Sankce proti cemu? Iran neudelal nic spatne, kdo odstoupil sam od smlouvy bylo usa, kdo by mel dostat sankce je usa.

+1/0
9.5.2018 18:52

D64a35v42i19d 94A26i88c39h36l49e57r 5755388134477

Evropa škodí především sama sobě. Neházejte vinu na Američany, madam.

0/−1
9.5.2018 19:42

M40i44l87a84n 42P38r24o56u59z28a 6722274418507

Oni zůstali v Evropě po válce a neodtáhli.

Jinak to jede v režimu Amerika pro nové století. Co se nepodrobí bude se likvidovat ekonomicky a když to nepomůže, tak i vojensky.

0/0
9.5.2018 20:29

J48a77n 86B50a74b55i61č95k22a 9183899693427

No a proto nemohli evropané rozpoutat třetí světovou

0/−1
9.5.2018 20:35

M98i73l20a48n 31P38r94o35u20z25a 6782184228147

Začátek je jinde, ale odskáče to vždy Evropa.

0/0
9.5.2018 20:41

J17a69n 91V63á74c50l60a49v98í82k 3292766171349

Evropa sankce nechce obnovit, ale evropské firmy prostě většinou dají přednost obrovskému americkému trhu před podstatně menším íránským.

0/0
9.5.2018 20:02

A32d54a28m 52B42í64l13e17k 4386884771907

V případě, ence" ehm vyděrače...že ve Spojených státech nepodnikají, by se stejně vystavovaly riziku americké odvety, uvedl ekonomický web Quartz.

Zdroj: https://zpravy.idnes.cz/iran-jaderna-dohoda-evropske-firmy-iranske-aktivity-usa-donald-trump-12i-/zahranicni.aspx?c=A180509_131720_zahranicni_ekl

není nad opravdové "spoj

+1/0
9.5.2018 16:47

A31d34a68m 69B73í45l67e85k 4686424461667

sorry, chyba klávesnice :-)

V případě, že ve Spojených státech nepodnikají, by se stejně vystavovaly riziku americké odvety, uvedl ekonomický web Quartz.

není nad opravdové "spojence" ehm vyděrače...

+1/0
9.5.2018 16:49

D38u29s43a26n 54K43r41i95v16s50k17y 7664815237143

A uz podrizeni politici v Evrope otaceji. Merkel rika, ze se musi neco udelat s iranskymi aktivitami v Jemenu. Me prijde, ze si proste jen spletli Iran se Saudskou Arabii ve vetsine vyjadreni, to by jedine davalo smysl.

+2/0
9.5.2018 15:50

B15o75h27u91s10l42a50v 80D90u75š62e24k 5420175744875

Minule stačilo přiškrtit VW a DB a hned byla poslušná.

+5/0
9.5.2018 15:52

B64o26h97u18s26l20a68v 75D42u81š36e83k 5630515554645

Tak nějak budou tedy sankce vyhlášeny, ale zároveň už mají všichni plán jak s nimi vydrbat.

+1/0
9.5.2018 15:47

D68u69s49a93n 68K98r95i85v46s53k79y 7114215367663

Tady je krasne videt kdo vladne svetu a jak Evropa neni schopna ochranit sve firmy. Iran je velky trh s velkym potencialem, ktery by rad obchodoval se svetem, s Amerikou ale mozna trochu mene potom vsem co jim udelali( dlouhodobe sankce, svrzeni vlady, podpora Iraku ve valce atd.). Takze proto takova americka reakce, plus samozrejme to, ze tohle si moc preje Izrael a Saudove, kteri by nejradeji zasli jeste dal.

Kazdopadne mi prijde vtipne tvrdit, jak cely svet Americany miluje a jak jsou vsichni radi, ze u nich ma USA zakladny. Ono se vetsina podridi, kdyz mate na vyber bud spolupracovat a vyjit vstric, to vam pak i treba daji nejake penize. Pak uz mate na vyber jen sankce a muzete se modlit, aby vas nenapadli. Saudska Arabie to pochopila a pokud Americe dostatecne plati, muze si kazdy patek verejne sekat ruce, muzou si podporovat teroristicka hnuti a sponzovat radikalni islam po celem svete. O lidskych pravech nemluvim. Opravdu o zadnou demokracii nejde.

+20/−1
9.5.2018 15:16

J17a51n 33V18á57c65l13a44v38í42k 3452646261779

Ochránit? Evropské firmy, které chtějí podnikat v USA, musí respektovat americká pravidla. Zatím mnoha firmám velký americký trh za podobné komplikace stojí.

0/−2
9.5.2018 15:52

D97u35s36a17n 92K74r47i47v74s91k78y 7794545387253

Rozhodne by byly moznosti jak je ochranit. Donutit Ameriku zmenit tyhle pravidla. Tohle s jejich prakticky vlastnictvim bankovniho sektoru znamena, ze je vse podle nich a podridi se i vetsi trhy. Kdyz reknou treba, ze Brazilie je jejich sfera vlivu a Evropa tam nebude dodavat zbozi, take se podridime? To je extremni priklad, ale zatim to tak funguje. Vyhlasuji porad sankce na ruzne zeme a my se podrizujem. Tohle mi neprijde jako rovne partnerstvi a da se jiste neco proti tomu delat.

+5/0
9.5.2018 16:00

J97a42n 19V35á40c13l74a15v85í52k 3292396371149

Ono to funguje oboustranně, jen my na rozdíl od nich nevymýšlíme podobné kraviny.

0/−2
9.5.2018 16:15

J39i51ř30í 96Č60e19r46m85á35k 5720875918257

Otázka za 10 bludišťáků: Čím USA nejvíce podpořily Irák ve válce proti Íránu?

a) dodávkami MIGů a Mirage pro utvoření páteře iráckého letectva

b) dodávkami T-72 a T-62 pro utvoření páteře iráckého tankového vojska

c) dodávkami AK-47 a AK-74 jako hlavní zbraně pro iráckou pěchotu

+1/−1
9.5.2018 15:59

D71u53s63a29n 49K14r12i29v17s14k60y 7514725217813

Bavim se o podpore od USA a dalsich zemi. Za napadeny Iran se postavila jen Syrie a Libye, pokud vim. Ze SSSR by se mela chovat nejak moralne spravne je snad blbost nebo proc je sem pletete?

0/0
9.5.2018 16:12

L17i76b65o70r 18J95i53ř93í 28B69e17n51e89š 1342544272196

:-)

0/0
9.5.2018 16:34

T67o58m20á85š 46C48h27r20a30s98t77n10ý 2571844771123

Ano, rikalo se tomu bear spares, Izrael mel spoustu sovetske techniky od kamaradu Arabu co ji nechali za sebou po vyprasku od IDF. Egypt nakoupil techniku od SSSR za miliardy dolaru ktere pak nabidl USA k dodani do Iraku po zavedeni sankci SSSR na vojenskou techniku vuci Iraku...

+2/0
9.5.2018 16:36

M68a30t64ú64š 91B47e31n53a83k 9558764592783

Zrovna v tejto diskusii ja pohybuje jeden priekupník so zbranami ktorý dodáva rôznym skupinám staré sovietske zbrane vykúpené kade-tade (zo sféry bývalého vplyvu ZSSK) za podpory USA.

0/0
9.5.2018 18:23

J57a12n 96M45a12l41ý 6860746430894

Kdybyste raději nic nepsal, než ze sebe dělat hlupáka. Ale asi vám to za to stojí

0/0
9.5.2018 19:06

R66o45m70a39n 95M95i18r50o66s48l31a35v 4687613787866

Evropa by se neměla nechat americkým Benitem Mussolinim vydírat. Obrazně řečeno - prknem na plocho přes ten domýšlivý čumák a jede se dál.

+5/−1
9.5.2018 15:12

J24a74n 63V19á85c68l68a17v32í62k 3752676691199

Jak se ukazuje, tak velkými vítězi současné situace jsou zejména Číňané a Rusové, kteří si z amerických sankcí těžkou hlavu dělat nebudou, zatímco Evropa bude potrestaná za spolupráci s USA a důvěru v dodržování platných dohod ze strany Američanů.

+17/0
9.5.2018 15:08

G43e22o12r84g 92K35o95m51b22e13r26e17c 9544341196941

Je smutne ze na jednu stranu ma EU plnpu hubu co dokaze a ja je silna ale postavit se USA to ne. To je problem domluvit se s Cinou, etc. a bojkotovat USA? Rek bych ze americani by brzy prilezli s prosikem. Kolik se toho vyvazi do USA? Nemci coby jeden z nejvetsich exporteru vyvezl zbozi v roce 2017 v hodnote 1.279 miliard. Z toho do USA za 111 miliard coz je s bidou 10% Dyt jak v clanku pisou jen Siemens prijde o kseft v desitkach miliard dolaru.Uz me ten rekatlni alpinismus zacna lezt krkem.

Cina jak je naznaceno v clanku na USA hazi bobky, ty jsou nejaky US-sankce u zadele.

+15/0
9.5.2018 15:07

J32a19n 31V37á76c77l87a73v30í58k 3222176631379

Jenže Čína Evropanům svůj trh neotevře, takže výpadek zakázek v USA by byl pro firmy a potažmo zaměstnance nesmírně bolestivý, to je v situaci, kdy jih Evropy je stále v problémech hodně složité. Nějaká teatrální gesta po vzoru Trumpa jsou nesmysl.

Na druhou stranu spolupráce s Čínou může být možnost jak americké sankce obcházet.

+2/0
9.5.2018 15:16

D35u97s16a54n 45K46r41i43v65s36k74y 7204575567633

Ani Americane by si nemohli dovolit prestat pusobit na evropskych trzich. Ale chapu, ze nikdo do zadne obchodni valky jit nechce. Ale nechat si kvuli tomu rozkazovat od USA mi stastne neprijde.

+2/0
9.5.2018 15:20

J61a59n 73V83á22c41l47a90v91í31k 3692906521719

Je to špatná situace, která nemá rychlé řešení.

Zároveň je ale článek zaměřený na firmy, kterých se sankce dotknou. Vedle toho nejspíš existují i evropské firmy, které v Íránu budou působit bez ohledu na americké vrtochy.

+1/0
9.5.2018 15:36

D84u71s67a26n 23K96r71i70v18s91k74y 7384955447203

To by me zajimalo jak to je. Jestli treba Americane pristoupi i na sankce treba na dodavatele tech firem, ktere tam budou pusobit dal a v USA nemaji aktivity nebo budou tlacit na banky. No silene. Vydela na tom nejvice Rusko a Cina a nejvice ztrati evropske firmy a obycejni Iranci, kteri jsou celkem v pohode.

+1/0
9.5.2018 15:53



Najdete na iDNES.cz