Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Průzkum: Žáci, kteří se učí podle Hejného metody, mají lepší výsledky

Žáci, kteří se učí matematiku pomocí takzvané Hejného metody, dosahují v průměru lepších výsledků než jejich vrstevníci. Průzkum, kterého se účastnily čtyři tisíce žáků pátých tříd ze 168 základních škol, tak vyvrací tvrzení kritiků, podle nichž „Hejného“ děti v matematice zaostávají.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V98á84c80l73a89v 75Z70a53j11í25č61e95k 4660531738876

Je zajímavé, že mnoho žáků, kteří třeba řeší rovnice nebo i integrály nechápou, k čemu je to dobré a použitelné, mají výsledek a zdá se jim to celé zbytečné. Co jim také vysvětlit k čemu se dá daný příklad nebo i celá matematika využít. Nechápou nic o počítání plochy pod křivkou atd. Potom je ta matematika zbytečná, podle nich nevědomých, nebaví stejně tak moc jako třeba mrtvý jazyk latina.

0/0
10.5.2018 12:43

M37a68r16e20k 12H76r89u93b13y 6607932781948

Metody, kterymi se dnes na ZS uci, vychazeji porad s postupu vytvorenych za cisare pana, v lepsim pripade sovetskeho skolstvi.

Nase deti uz by si fakt zaslouzily metody hodne 21. stoleti...

0/0
10.5.2018 9:27

V39á28c65l44a86v 11Z70e60l48i25n33k26a 2902560463312

Aha, takže i když něco fungovalo a funguje dobře, tak to budeme za každou cenu překopávat, jen abychom byli moderní. Že výsledek bude a to zejména při direktivně nadiktované masové aplikaci v konečném důsledku horší než u té klasické metody, to už je vedlejší, že ano? V 90tých letech se ve všeobecné euforii rozbily jednotné státní maturity coby komunistický přežitek. Že to byla chyba se ukázalo velice brzy, protože maturitní vysvědčení zdegradovalo na úroveň toaletního papíru a ni na to se moc nehodilo. Pro vysoké školy byla jeho vypovídací hodnota nulová.

+3/0
10.5.2018 9:42

M91a61r35e96k 54H54r53u94b45y 6737962171908

Od devatenacteho stoleti lidske poznani docela pokrocilo. Bylo by fajn, kdyby se to odrazilo i ve skolstvi.

Treba nesmyslne biflovani vetnych rozboru v cestine je krasna ukazka zkostnatelosti, pritom treba porozumeni psanemu textu se prakticky neprobira.

Dusledky jsou videt dnes a denne i tady na diskusich;-)

0/0
10.5.2018 11:19

V78á85c24l75a73v 15Z85e43l39i32n65k72a 2262750293892

No, tak já jsem vzhledem k tématu článku mluvil samozřejmě o matematice. A to je věda stará tisíce let. Pythagorova věta byla, je a bude pořád o tom samém. A musíte si jí uložit do hlavy včetně jejího pochopení, protože jinak se v některých věcech nedostanete dál. A tak by se dalo pokračovat v mnohem složitějších příkladech. Když chcete řešit lineární diferenciální rovnice, tak zkrátka musíte sáhnout například po berličce zvané variace konstant, kterou zformulovali pánové Euler a Lagrange už před nějakými 250 lety a nezkoušet na řešení podle metody pana Hejného přijít sám. Prozkoumávání slepých uliček je sice záslužné, ale pokud se to dělá opakovaně, tak se to překlápí v hloupost.

0/0
10.5.2018 11:35

J86a84r85o43m56í81r 67Š42r52á97m83e72k 3227486517362

Myšlenka, že nové znamená lepší, je stejně špatná a zvrácená jako myšlenka, že vše zavedené je lepší. To jen až se zase příště budete rozplývat nad vlastní progresivitou...

+3/0
10.5.2018 9:54

M73a52r57e45k 47H11r24u81b41y 6457582311138

Naopak - zatvrzele ignorovani vyvoje zpusobuje stagnaci a postupny zanik.

Prave skolstvi by melo byt tim progresivnim prvkem, ktery umozni lidske poznani prinest dalsi generaci.

S vasim pristupem bychom stale pouzivali pestni kliny, protoze sekeromlaty jsou prilis progresivni;-)

0/−1
10.5.2018 11:23

P40a81v38e76l 74Š54e86s21t31á57k 3319140568

Kdyby titulek byl, ze hejneho metoda zaujme deti vice o jednotky procent tak je to presnejsi popis. Takoveto porovnani dokazi zkreslit jedno nebo dve deti z rocniku, ktere se dikz hadankam dokazi naucit matematiku.

+2/0
10.5.2018 7:37

J43a31n16a 11H69o27ř82e24j45š52í 8337707537

Pro me jsou dulezite zkusenosti rodicu. Mam jen dve zname, jejichz deti se touto metodou uci a obe si to velmi chvali. Jejich deti maji matematiku za nejoblibenejsi predmet, coz je pro me naprosto nepochopitelne. Ja ji nenavidela...a jestli existuje metoda, ktera memu diteti neznechuti matematiku hned na pocatku, sem s ni!! Nasobilku ho muzu naucit sama.

0/0
10.5.2018 5:26

V49á83c71l60a25v 45Z19e20l48i66n11k44a 2452730953492

Aby si jí nechválili, když si tam místo tvrdého drilu dělají všechno možné. Matematika se právem nazývá královnou věd. Jenže pokud jí chcete jakžtakž ovládat, tak to není o hraní si na objevování již objeveného, ale o tvrdé práci.

0/0
10.5.2018 8:37

M62i31l10a24n 42V54o79l59e35k 5439873146309

Kde je to objektivní poměření? Srovnávací testy by musely být před a po, jinak platí vysvětlení Václava Klause ml. Problém je v tom, že pokud toto někdo nechápe, měl by být odstaven z jakéhokoliv vlivu na školství.

+2/0
9.5.2018 20:00

J26a46r84o52m13í10r 46Š36r58á95m16e67k 3467336817492

Ono stačí srovnávat srovnatelné skupiny. A tady velmi pravděpodobně došlo k tomu, že se srovnatelné skupiny nesrovnávaly. Možná by se to ještě dalo zachránit, kdyby data seriózně analyzoval někdo, kdo to skutečně umí a kdo je nestranný. Jenže to se nestalo a tak se nabízí otázka, jestli je to jen nekompetencí autorů toho průzkumu, nebo jestli to byl úmysl plynoucí z nedeklarovaného střetu zájmů.

+2/0
10.5.2018 9:20

M98i35l80a19n 27P95o88k11o70r39n16y 7399915107890

Dodejme k tomu, ze za pruzkumem stoji znamy slendrian Botlik, ktery Hejneho metodu podporuje. Navic dodejme, ze puvodne nemelo jit o zadne srovnani Hejny Nehejny, Takze cela metodika byla nastavena jinak, neni zrejme, zda udaje tohoto stylu maji vubec nejakou vypovedni hodnotu. Opet jeden z podvodu dilny milovnika Penny, pana Botlika.

+4/0
9.5.2018 19:53

M12a31r16t27i49n64a 58M91o69u95d12r36á 7710143186749

Dneska jsem se dozvěděla z důvěryhodného zdroje, že nezvládají přijímačky na gymnázia. Hejného metoda prostě není dostatečně efektivní.

0/0
9.5.2018 19:05
Foto

A17n56d77r84e43a 61Š32r21e98t50r95o51v42á 7701405950668

Tomu se mi zase nechce verit. Co to je za zdroj?

0/0
9.5.2018 19:10

M94a25t65ě25j 26K63a98s44a76l 9881484318924

No a já si zase vzpomínám na nějakou gymnaziální paní učitelku, která říkala, že mezi primánkama, co se učili normálně a těma, co se učili Hejného metodou, nepozoruje žádně velké rozdíly. :-) Tak čemu má čék věřit?

0/0
9.5.2018 19:14

V62i39l65é30m 40S32v45o32b14o67d68a 2824167500242

Možná, kdyby děti, co vyrostly na Hejného metodě šly na střední školy, kde se jinak neučí a pak na odpovídající vysokou, bylo by to v pořádku. Jenže takhle s příchodem na střední školy jsou z nich učitelé zoufalí, protože mají mezery v základních pojmech a musí to dohánět. Mám to z první ruky...

+3/−2
9.5.2018 18:29

J50i36ř34í 71J39á15n18s91k19ý 4918396231858

To snad vyfiltrují přijímačky.

+1/0
9.5.2018 18:34

P98e84t43r 72H76a56n43z21a75l 6492986730310

já byl učitel na SŠ a za každého kdo se učil Hejného metodou bych byl vděčný...

Mimochodem těch co se tak učili a jsou teď na SŠ je pokud vím úplné minimum... ještě před pár lety se teprve dodělávaly učebnice pro druhý stupeň... to jen mimochdem.

+1/0
9.5.2018 18:45
Foto

T72o21m96á55š 43Z57e57m29á24n47e22k 2957314322335

Jednoznačně je na matematice důležitá zejména její aplikace. Takže pokud je tato metoda na aplikaci zaměřena, i kdyby bylo učivo pomocí ní zvládnuté chudší, přesto přinese lepší výsledky. A je lepší umět základ, než se tupě snažit aplikovat vzorce a poučky. Za měR^.

+8/−1
9.5.2018 18:11

M57i37l31a40n 15P18o27k68o82r49n43y 7729675287380

Aplikace matematiky jsou dulezite, ale nejde jen o ne. Je dulezite pochopit matematiku jao takovu a to Hejneho metode chybi. Tam se deti uci prevazne resit ad hoc ruzne problemy, ktere si pak maji v hlave zobecnit.Mam o tom jiste pochybnosti, zejmena na druhem stupni ZS.

Podobnych blabolu, ktere se vydavaji za seriozni pruzkum, ma H-mat plno. Zadny serizozni pruzkum zatim bohuzel neprobehl.

0/0
9.5.2018 19:58
Foto

A59n83d71r65e82a 45Š80r21e45t94r65o37v78á 7701955590798

Vidite, ja si pamatuji, kdyz se Hejneho metoda zacala medialne zviditelnovat (cca 3 - 4 roky zpet, nepamatuji si presne), tak v clancich se daly precist takove veci, jako ze podle Hejneho metody matematiku pochopi uplne kazdy, ze jde na dren veci a uci deti skutecne matematicky myslet atd. Zdalo se mi to trosku divne a hlavne vyhradne pozitivni a oslavne clanky ve mne vzdy vyvolavaji jistou podeziravost (jsem zalozenim skeptik, s tim nic nenadelam). Ovsem nesetkala jsem se s tim prakicky, jen jsem si stahla nejakou ucebnici a zdalo se mi to nelogicke a spise pochopeni komplikujici (ovsem nevenovala jsem tomu moc casu). Take jsem premyslela, jestli kdyz budou mit i na druhem stupni specialni ucebnice, jak se treba vyrovnaji s vyukou podle standardnich materialu na VS (jesli ten druhy stupen uz bude opravdu konecna faze a po ni jiz budou skutecne schopni porozumet uplne vsem matematickych zakonitostem a principum nebo budou potrebovat specialni pristup i na VS...).

Mluvite, jako byste o tom mel nejake blizsi povedomi, mohl byste prosim vas nazor nejak zduvodnit a rovest? Dekuji.

+1/0
9.5.2018 20:45

M34i20l86a28n 22P76o43k25o63r93n38y 7719925247830

Dobry den,nevim, jestli jste neco slysela o H-matu, jde o organizaci, ktera se vytvorila na podporu teto metody. Zpocatku pouze organizovala skoleni, dnes jeste k tomu vydava ucebnice. Pote, co se v unoru objevila prvni vyznamejsi kritika, znacne zagresivnila svuj pristup, protoze dostala strach z toho, ze prijde o penize.

Samotna metoda je zalozena na tom, ze deti na vse pod vedenim ucitele prijdou sami. To muze fungovat na prvnim stupni ZS (i kdyz i tam rodice musi casto doucovat), na vyssim stupni pak z meho pohledu matematika na VS se situace zhorsuje, Cekal bych, ze se deti budou postupne ucit urcite strukture, na ktere je matamatika zalozena, to ovsem v Hejneho metode prakticky chybi. Navic ucebnice pro 2. stupen ZS obsahuji dost veci, se kterymi nesouhlasim, at uz se jedna o jasne chyby, ci o nesmyslne znaceni apod.

Navic se pripravuji ucebnice pro SS. Z meho pohledu jde o uplny nesmysl, pokud nehodlaji zmenit pristup k vyuce (coz se nechysta). Neumim si predstavit, ze takove dite nastoupi na matfyz, mam pochybnosti o technickych vysokych skolach. Mozna bude vice deti pozitivne mluvit o matematice, cenou ovsem je, ze se rezignuje na velkou cast znalosti a matematickych schopnosti. Pokud byste mela chut o tom vedet vice, najdete me na strankach MFF UK, napiste mi e-mail a ja se Vam ozvu.

+4/0
9.5.2018 23:18
Foto

A61n94d18r61e22a 58Š66r50e21t56r20o93v19á 7521885880228

Mockrat dekuji.

0/0
9.5.2018 23:27

V53á82c91l42a17v 50Z40e71l93i31n66k81a 2862810723122

Díky za věcné shrnutí. Jako absolvent ČVUT to vidím úplně stejně, jen bych to asi nedokázal tak pěkně shrnout, protože nejsem profesí matematik. Možná by nebylo od věci, aby se na toto téma začali více ozývat skuteční matematici z Matfyzu anebo z matematických kateder technických vysokých škol. Články, blogy a tak dále. Co jsem tak stihl při občasných návštěvách mojí alma mater pochytit, tak tam mají podobný pohled na věc jako Vy.

Tohle hrozí v budoucnosti neskutečným průšvihem, protože z lidí, co nebudou umět matematiku těžko půjde vychovat inženýry techniky nebo magistry přírodních věd. A až začnou "absolventi" Hejného hromadně hořet na vysokých školách na matematice, tak to už bude sakra pozdě.

+1/0
10.5.2018 11:05
Foto

T50o53m26á74š 86Z97e67m74á53n46e17k 2647654482155

Já byl spíš svědkem, že při klasické výuce se žáci prostě počítat nenaučí. Naučí se aplikovat vzorečky, jejichž princip naprosto nechápou a potom, když dostanou slovní úlohu, kde si mají ta čísla přiřadit k jednotlivým parametrům, nevědí která bije.

+1/0
10.5.2018 2:15

R20o14l49a59n49d41o 91A29r86i67a30s 7508649447820

Takže v nadpisu blábol redaktora, v posledním odstavci relevantní informace Klause ml.

+2/0
9.5.2018 18:07

P39e69t38r 30H17a11r45i71p46r66a83s34a66d 63H14a33j16i38č 5821616703810

Ono je taky možné, že pan Klaus na tu metodu nepřišel sám a to je problém, protože je po tatínkovi, a tak to prostě neskousne. ;-)

+1/−6
9.5.2018 18:05

R41o23l61a19n61d96o 86A29r77i27a20s 7198639777940

Pouze limitovaný jedinec nechápe, co Klaus oponoval. Něco málo si nastudujte o tom, proč je nutné pro validní komparaci zajistit stejné vstupní kohorty. Protože pokud tak neučiníte, posuzujete pouze subjektivně. A porovnáváte neporovnatelné. PS. Klausovi mladšímu intelektově nedosahujete ani po kotníky.

+2/0
9.5.2018 18:10

P37e27t96r 18K68r76e22j82s56a 6661621331621

Mně se nezdá, že by metoda, která nutí děti víc používat hlavu, byla zcestná.

+6/0
9.5.2018 17:54

P95a43v36e61l 31S67o86b95o17t55k90a 5830744

Varnsdorfská, Montessori, Hejný,... můžeme to brát i jako součást přirozeného Darwinova výběru.

Alternativní vzdělání je dobré pro alternativní způsob obživy a alternativní způsob života.

Pro své děti jsem ale vybíral klasiku, bohužel neměly takové štěstí jako já (předmnožinové dítě), ale aspoň že se něco naučily.

Matika se pozná až na vysoké škole, ona to Pružnost a Pevnost nebo Sdělovací technika, Fyzika, či Algebra/Analýza,... dostatečně protřídí a uvidíme jak dopadnou Hejného děti.

+2/−3
9.5.2018 17:29

P59e46t16r 16H55a54r49i54p21r10a64s63a61d 23H64a11j77i62č 5931436623650

Dopadnou dobře. Hlavně ti, co na to mají. Znal jsem případy, že se na Mat-Fyz biflovali důkazy nazpaměť bez toho, že by tomu rozumněli. Jsem přesvědčený o tom, že Hejného metoda mnohem líp odhalí skutečně nadané žáky od těch, kteří jsou prostě jen snaživí. Studenti pak, pokud budou ochotni přihlédnout ke svým studijním výsledkům při výběru školy, budou mít ve při svém rozhodování mnohem průkaznější statistický materiál.

+4/−3
9.5.2018 17:56

R80o82l83a57n42d20o 17A40r20i51a26s 7838129627450

Ale prdlajz! :-D

0/0
9.5.2018 18:15

J50a59r17o78m22í50r 31Š35r95á66m15e73k 3417166767382

O takových případech na matfyzu, resp. na ekvivalentních oborech mimopražských fakult, jsem také slyšel. Neslyšel jsem ale ani o jednom takovém expertovi, který by nebyl odfiltrován během prvního ročníku, obvykle během prvního semestru.

+1/−1
9.5.2018 18:32
Foto

A89n40d95r80e34a 32Š70r95e17t44r14o69v54á 7221445390628

Presne tak, pritel Matfyz vystudoval (ovsem obor informatika, nikoliv primo fyziku ci matematiku) a neumim si predstavit, ze by si tam do statnic kdokoliv vystacil s prostym biflovanim. I kdyz je fakt, ze jak jsou studenti cim dal "mene nadani", tak i tam snizuji naroky. Kamarad, co take vystudoval Matfyz, rikal uz pred lety, ze jeho mladsi bratr, ktery zacal studovat to same asi o 5 let pozdeji, uz se nektere predmety (matematickou analyzu napr.) neuci vubec, pripadne v mnohem mensim objemu.

0/0
9.5.2018 18:51

K48a41r22e43l 36P83o52d39h61o58r60s74k14y 3435983132735

Tak konkrétně s analýzou na informatice to už dávno je takové všelijaké. Za co jeden zkoušející vyhodí dá druhý za dvě, takže se o nějaké úrovni moc mluvit nedá.

+1/0
9.5.2018 19:30
Foto

A87n93d70r65e64a 25Š36r45e81t14r15o27v64á 7511545690448

Muj pritel promoval teprve v roce 2012 (kvuli tomu, ze misto psani diplomky se venoval praci v oboru, coz nakonec hezky zurocil :-)), ale zacal studovat uz v roce 2002 a vsechny predmety mel hotove v roce 2008, takze ja jsem mluvila o dost davne siuaci. Jak je to tam ted, to nevim, ale jelikoz ten muj kamarad studoval ve stejnem rocniku jako muj pritel, tak si iluze nedelam. Ale je to smutne, ze i na takovych prestiznich oborech museji tak snizovat latku...Kde se potom vezme ta skutecna elita ve svych oborech? Jinak samozrejme mi je jasne, ze matematicka analyza na informatice a matematice asi vzdycky byla v ruzne urovni.

0/0
9.5.2018 20:07

J77a67n 45T26r55o13j22á37k 8947702213453

pardon - minus omylem, naopak, zcela souhlasim

0/0
9.5.2018 21:08

M42i40l70a70n 50P48o56k44o90r81n76y 7959165897110

Ja se naopak domnivam, ze zaky Hejneho metody, pokud ji projdou od zakladky az po SS, na matfyzu nepotkame. Kdyztak na jeden semestr.

+2/0
9.5.2018 20:00

Z47d33e43n93ě19k 30Ž43í98k30o45v37e70c47k66ý 7530368300646

Já bych viděl problém hlavně v tom, že se každá ta metoda snaží nahradit ostatní metody. Jako optimální bych viděl, kdyby učitel ukázal několik metod, které vedou různými cestami k témuž výsledku. Jednak by si každý žák mohl vybrat, co je pro něj osobně pochopitelnější a snadnější, a navíc problém nazíraný z různých úhlů se jeví plasticky a lépe je vidět jeho struktura.

Někdo má fotografickou paměť a vidí vzorec pro objem koule na straně patnáct vlevo dole, jiný si tyhle vzorce vůbec nepamatuje, ale je schopen si je odvodit integrací. Pokud byla Hejného metoda vypracována pro ty, kteří jinak matematiku nechápou, pak je možné, že jim to pomůže; ale není snad důvod plošně tím zdržovat ty, kteří s matematikou problémy neměli a byl to pro ně oddychový předmět.

+1/0
9.5.2018 18:14

I34r46e71n74a 56N93e10č15a23s98o86v85á 8687296484

Základ matematiky jsou definice ,věty důkazy...

Slovní úlohy z článku předávají učivo příliš kostrbatě a zdlouhavě.

A těžko od žáka chtít aby ovládal základní matematické vyjadřování když se matematiku naučí na stanu s předsíňkou a kanálky..

0/0
9.5.2018 17:21

M22a21r89t70i37n 27K35ř21í95ž 9713502150207

Tak na systém: věta, důkaz jsme najeli až na fakultě. Do té doby to bylo - koukejte, jak se to dá udělat a k čemu to je.

+5/0
9.5.2018 17:27

P84a95v34e37l 49F75r51y65č 2632740583854

Ale ne na zakladce. To je prave ten největší omyl.

+1/0
9.5.2018 18:08

K98a18r24e30l 98P42o59d68h51o98r53s42k46y 3585373162205

Jste si jista, že jste pochopila článek a celou debatu kolem?

0/0
9.5.2018 19:31

P59e77t84r 53H94a94n37z12a62l 6572286520960

Matematiku jsem děti doučoval řadu let a pět let i učil. Většina lidí, co tady obhajuje věci jako: Naučil jsem sčítat dceru nazpaměť a bylo to za 10min, matematiku kromě základních počtů jsem nikdy nepotřeboval atd. tak vůbec nechápe, proč se právě matematika od antiky (to už je celkem dlouho) drží jako jeden ze základních předmětů na škole vyučovaných. Není to opravdu proto, aby si lidi uměli spočítat 7+8=15, ale je to proto, aby se naučili řešit úlohy a to vcelku obecně.

Popravdě je vlastně jedno, jestli děti budou násobilku umět jak když bičem mrská nebo ne... jasně, že když budou, je to lepší... ale důležité je, jak budou přistupovat k úlohám a problémům a jak se je naučí řešit. Snad v životě jsem nepotkal nikoho, kdo by potřeboval v životě kvadratickou rovnici, nicméně to pochopení, které je za jejím řešením je prostě složitá úloha, při které je třeba: pochopit, rozložit na menší úlohy, ty vyřešit, pospojovat a udělat závěr. Což je stručně řečeno algoritmus na řešení jakéhokoliv problému, který v životě řešíme mnohokrát denně.

Nechci říct, že se všechny děti musí učit Hejného matematikou, nechci ani říct, že to je jediný způsob... ostatně ani Hejný to netvrdí. Je to prostě jedna z konstruktivistických metod a to, že by se matematika měla učit maximálně konstruktivisticky (tzn. děti samy přijdou a pochopí jak daná věc funguje), tak to je asi jasné... pokud teda přijmeme to, že se matematika učí z toho důvodu co jsem popsal výše.

+10/0
9.5.2018 17:20

S56y56l24v22a 50Š27p26o96r74k71o17v54á 5506432960799

velice přesně řečeno...hejného metodou se totiž děti učí především logicky myslet, analyzovat problém - a to se pak projevuje i v jiných předmětech, ale hlavně pak v dospělém životě

+1/0
9.5.2018 17:22

P94e13t26r 23H58a52n25z79a11l 6552236290920

Jen pro jistotu bych rád přidal jednu "historku" z doučování fakt slabého chlapce, který se učil tou "biflovací" metodou:

řešili jsme spolu převody jednotek, metry, kilometry atd. No a já jsem se s ním pořád zlobil, proč ty jednotky převádí špatně (a to byly brutální chyby, jak bude ještě vidět). Prostě když mi tvrdil, že 3 metry bude 30 centimetrů, říkám mu: No tak... jak ti připadá daleko ta televize co je tady v místnosti? Přijde ti to jako 30 centimetrů?

On: (po chvilce přemýšlení) Je to půl kilometru?

V tu chvíli mi docvaklo, že metr, centimetru, kilometr... to jsou pro něj prázdné pojmy.. nevidí pod tím nic. Prostě se pokusil naučit převody nazpaměť, ale bohužel ono je toho na zapamatování celkem hodně a snadno se to plete...

Potom jsme vždy "trénovali" odhady... jak je vysoká skříň, kolik je to odtud na tramvaj, jak je vysoký hrneček atd. A ejhle... jakmile mu ty míry začaly dávat smysl, zlepšily se i ty převody...

Když vidím děti, které se všechno v matematice učily nazpaměť, vím vždycky, že kolem 7. třídy přijde zlom, kdy už si nezvládnou vše jen zapamatovat a když tam není pochopení, v matematice se trápí. Navíc někdy jsou to dokonce děti, kterým matematika do té doby "šla" protože prostě nebyl problém se to naučit. Pak přijde zlom a oni to nechápou... ale ta chyba se stala už dávno...

Nechci říct, že u každého to tak nastane... ale viděl jsem takové děti... to pak člověk slyší: Já jsem na matematiku tupej, já to nemůžu pochopit atd...

+7/−1
9.5.2018 17:30

Z95d79e12n50ě97k 11Ž96í84k31o46v85e88c93k62ý 7120238460496

Já tomu nerozumím: to nejsou schopni spočítat 3 / 0.01, nebo jim nikdo neřekl že centi znamená 0.01 a kilo je totéž co tisíc? (Totéž platí o problémech při počítání s procenty, kde opět celá ta věda spočívá v jediné informaci, že % je totéž co * 0,01.)

0/0
9.5.2018 18:29

J54i92ř15í 82J61á24n36s82k96ý 4138986411498

Jsou, jenom motají, kdy při převodu mají tisícem dělit a kdy násobit.

Nechápou to, biflují se to.

+2/0
9.5.2018 18:37

P71e13t77r 81H74a36n52z98a45l 6942816190800

Ani nejde o to, že by jim to nikdo neřekl... jenže když se na to podíváte izolovaně, není nic složitého se prostě naučit vzoreček pro procenta bez jasného pochopení co to je. Pokud budete dostávat asi tři typy příkladů:

Kolik procent je 90 ze 200

Kolik je 25 % z 5000,-

Kdyz bundu zlevnili o 20 % stála 1000,- kolik stála původně?

Tak hodně dětem z toho zmizí to procento jako takové a prostě se naučí vyřešit ty příklady, aniž by nad tím extra přemýšleli. Izolovaně to funguje, pokud učitel nemá "záludné" otázky, tka mají děti z toho i dobré známky atd. Jenže pak se bere něco dalšího, dalšího a pak už se jen někde objeví úloha na procenta... a to vidíte, co s tím ty děti dělají.. taková metoda pokus omyl: Tak to nejdřív spolu vynásobím a pak sečtu? Prostě loví v paměti vzorec, což je jednak smutné a druhak i když ho vyloví dobře, tak jaký to má smysl...

+4/0
9.5.2018 18:44





Najdete na iDNES.cz