Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Průzkum: Žáci, kteří se učí podle Hejného metody, mají lepší výsledky

Žáci, kteří se učí matematiku pomocí takzvané Hejného metody, dosahují v průměru lepších výsledků než jejich vrstevníci. Průzkum, kterého se účastnily čtyři tisíce žáků pátých tříd ze 168 základních škol, tak vyvrací tvrzení kritiků, podle nichž „Hejného“ děti v matematice zaostávají.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V43á65c76l14a20v 34Z94a64j72í13č88e59k 4920851778876

Je zajímavé, že mnoho žáků, kteří třeba řeší rovnice nebo i integrály nechápou, k čemu je to dobré a použitelné, mají výsledek a zdá se jim to celé zbytečné. Co jim také vysvětlit k čemu se dá daný příklad nebo i celá matematika využít. Nechápou nic o počítání plochy pod křivkou atd. Potom je ta matematika zbytečná, podle nich nevědomých, nebaví stejně tak moc jako třeba mrtvý jazyk latina.

0/0
10.5.2018 12:43

M92a36r39e13k 41H41r66u10b61y 6557972361558

Metody, kterymi se dnes na ZS uci, vychazeji porad s postupu vytvorenych za cisare pana, v lepsim pripade sovetskeho skolstvi.

Nase deti uz by si fakt zaslouzily metody hodne 21. stoleti...

0/0
10.5.2018 9:27

V20á36c75l89a38v 24Z63e63l51i76n97k70a 2662880833732

Aha, takže i když něco fungovalo a funguje dobře, tak to budeme za každou cenu překopávat, jen abychom byli moderní. Že výsledek bude a to zejména při direktivně nadiktované masové aplikaci v konečném důsledku horší než u té klasické metody, to už je vedlejší, že ano? V 90tých letech se ve všeobecné euforii rozbily jednotné státní maturity coby komunistický přežitek. Že to byla chyba se ukázalo velice brzy, protože maturitní vysvědčení zdegradovalo na úroveň toaletního papíru a ni na to se moc nehodilo. Pro vysoké školy byla jeho vypovídací hodnota nulová.

+3/0
10.5.2018 9:42

M45a10r13e22k 83H22r54u40b69y 6617142621448

Od devatenacteho stoleti lidske poznani docela pokrocilo. Bylo by fajn, kdyby se to odrazilo i ve skolstvi.

Treba nesmyslne biflovani vetnych rozboru v cestine je krasna ukazka zkostnatelosti, pritom treba porozumeni psanemu textu se prakticky neprobira.

Dusledky jsou videt dnes a denne i tady na diskusich;-)

0/0
10.5.2018 11:19

V72á52c34l43a18v 74Z75e42l48i66n20k86a 2582770723752

No, tak já jsem vzhledem k tématu článku mluvil samozřejmě o matematice. A to je věda stará tisíce let. Pythagorova věta byla, je a bude pořád o tom samém. A musíte si jí uložit do hlavy včetně jejího pochopení, protože jinak se v některých věcech nedostanete dál. A tak by se dalo pokračovat v mnohem složitějších příkladech. Když chcete řešit lineární diferenciální rovnice, tak zkrátka musíte sáhnout například po berličce zvané variace konstant, kterou zformulovali pánové Euler a Lagrange už před nějakými 250 lety a nezkoušet na řešení podle metody pana Hejného přijít sám. Prozkoumávání slepých uliček je sice záslužné, ale pokud se to dělá opakovaně, tak se to překlápí v hloupost.

0/0
10.5.2018 11:35

J61a64r42o95m42í72r 70Š33r90á55m17e23k 3907776837832

Myšlenka, že nové znamená lepší, je stejně špatná a zvrácená jako myšlenka, že vše zavedené je lepší. To jen až se zase příště budete rozplývat nad vlastní progresivitou...

+3/0
10.5.2018 9:54

M92a11r46e23k 62H97r24u64b50y 6657702331698

Naopak - zatvrzele ignorovani vyvoje zpusobuje stagnaci a postupny zanik.

Prave skolstvi by melo byt tim progresivnim prvkem, ktery umozni lidske poznani prinest dalsi generaci.

S vasim pristupem bychom stale pouzivali pestni kliny, protoze sekeromlaty jsou prilis progresivni;-)

0/−1
10.5.2018 11:23

P72a26v12e66l 81Š91e87s38t11á79k 3399560908

Kdyby titulek byl, ze hejneho metoda zaujme deti vice o jednotky procent tak je to presnejsi popis. Takoveto porovnani dokazi zkreslit jedno nebo dve deti z rocniku, ktere se dikz hadankam dokazi naucit matematiku.

+2/0
10.5.2018 7:37

J70a47n51a 84H85o41ř53e28j19š74í 8937797737

Pro me jsou dulezite zkusenosti rodicu. Mam jen dve zname, jejichz deti se touto metodou uci a obe si to velmi chvali. Jejich deti maji matematiku za nejoblibenejsi predmet, coz je pro me naprosto nepochopitelne. Ja ji nenavidela...a jestli existuje metoda, ktera memu diteti neznechuti matematiku hned na pocatku, sem s ni!! Nasobilku ho muzu naucit sama.

0/0
10.5.2018 5:26

V24á50c78l97a28v 17Z29e66l30i32n46k49a 2742740263122

Aby si jí nechválili, když si tam místo tvrdého drilu dělají všechno možné. Matematika se právem nazývá královnou věd. Jenže pokud jí chcete jakžtakž ovládat, tak to není o hraní si na objevování již objeveného, ale o tvrdé práci.

0/0
10.5.2018 8:37

M11i23l18a22n 82V67o66l72e79k 5289283476829

Kde je to objektivní poměření? Srovnávací testy by musely být před a po, jinak platí vysvětlení Václava Klause ml. Problém je v tom, že pokud toto někdo nechápe, měl by být odstaven z jakéhokoliv vlivu na školství.

+2/0
9.5.2018 20:00

J41a72r82o57m16í96r 18Š64r85á39m59e58k 3727626277832

Ono stačí srovnávat srovnatelné skupiny. A tady velmi pravděpodobně došlo k tomu, že se srovnatelné skupiny nesrovnávaly. Možná by se to ještě dalo zachránit, kdyby data seriózně analyzoval někdo, kdo to skutečně umí a kdo je nestranný. Jenže to se nestalo a tak se nabízí otázka, jestli je to jen nekompetencí autorů toho průzkumu, nebo jestli to byl úmysl plynoucí z nedeklarovaného střetu zájmů.

+2/0
10.5.2018 9:20

M64i63l93a13n 53P43o58k91o77r60n16y 7379955397600

Dodejme k tomu, ze za pruzkumem stoji znamy slendrian Botlik, ktery Hejneho metodu podporuje. Navic dodejme, ze puvodne nemelo jit o zadne srovnani Hejny Nehejny, Takze cela metodika byla nastavena jinak, neni zrejme, zda udaje tohoto stylu maji vubec nejakou vypovedni hodnotu. Opet jeden z podvodu dilny milovnika Penny, pana Botlika.

+4/0
9.5.2018 19:53

M43a49r48t11i83n63a 18M12o91u67d94r13á 7140533356539

Dneska jsem se dozvěděla z důvěryhodného zdroje, že nezvládají přijímačky na gymnázia. Hejného metoda prostě není dostatečně efektivní.

0/0
9.5.2018 19:05
Foto

A18n18d10r27e10a 43Š82r29e46t68r39o23v56á 7151395140798

Tomu se mi zase nechce verit. Co to je za zdroj?

0/0
9.5.2018 19:10

M11a63t28ě21j 28K77a45s62a78l 9401934508514

No a já si zase vzpomínám na nějakou gymnaziální paní učitelku, která říkala, že mezi primánkama, co se učili normálně a těma, co se učili Hejného metodou, nepozoruje žádně velké rozdíly. :-) Tak čemu má čék věřit?

0/0
9.5.2018 19:14

V90i95l74é55m 62S11v51o30b51o43d31a 2474667110432

Možná, kdyby děti, co vyrostly na Hejného metodě šly na střední školy, kde se jinak neučí a pak na odpovídající vysokou, bylo by to v pořádku. Jenže takhle s příchodem na střední školy jsou z nich učitelé zoufalí, protože mají mezery v základních pojmech a musí to dohánět. Mám to z první ruky...

+3/−2
9.5.2018 18:29

J71i42ř61í 53J47á96n74s49k55ý 4528536891888

To snad vyfiltrují přijímačky.

+1/0
9.5.2018 18:34

P97e32t97r 29H50a15n73z87a71l 6652196640580

já byl učitel na SŠ a za každého kdo se učil Hejného metodou bych byl vděčný...

Mimochodem těch co se tak učili a jsou teď na SŠ je pokud vím úplné minimum... ještě před pár lety se teprve dodělávaly učebnice pro druhý stupeň... to jen mimochdem.

+1/0
9.5.2018 18:45
Foto

T26o98m21á96š 68Z84e55m96á94n76e96k 2327174892465

Jednoznačně je na matematice důležitá zejména její aplikace. Takže pokud je tato metoda na aplikaci zaměřena, i kdyby bylo učivo pomocí ní zvládnuté chudší, přesto přinese lepší výsledky. A je lepší umět základ, než se tupě snažit aplikovat vzorce a poučky. Za měR^.

+8/−1
9.5.2018 18:11

M57i76l79a23n 55P98o76k61o53r32n24y 7689805917650

Aplikace matematiky jsou dulezite, ale nejde jen o ne. Je dulezite pochopit matematiku jao takovu a to Hejneho metode chybi. Tam se deti uci prevazne resit ad hoc ruzne problemy, ktere si pak maji v hlave zobecnit.Mam o tom jiste pochybnosti, zejmena na druhem stupni ZS.

Podobnych blabolu, ktere se vydavaji za seriozni pruzkum, ma H-mat plno. Zadny serizozni pruzkum zatim bohuzel neprobehl.

0/0
9.5.2018 19:58
Foto

A68n72d81r81e87a 19Š89r38e52t41r91o29v23á 7761105340738

Vidite, ja si pamatuji, kdyz se Hejneho metoda zacala medialne zviditelnovat (cca 3 - 4 roky zpet, nepamatuji si presne), tak v clancich se daly precist takove veci, jako ze podle Hejneho metody matematiku pochopi uplne kazdy, ze jde na dren veci a uci deti skutecne matematicky myslet atd. Zdalo se mi to trosku divne a hlavne vyhradne pozitivni a oslavne clanky ve mne vzdy vyvolavaji jistou podeziravost (jsem zalozenim skeptik, s tim nic nenadelam). Ovsem nesetkala jsem se s tim prakicky, jen jsem si stahla nejakou ucebnici a zdalo se mi to nelogicke a spise pochopeni komplikujici (ovsem nevenovala jsem tomu moc casu). Take jsem premyslela, jestli kdyz budou mit i na druhem stupni specialni ucebnice, jak se treba vyrovnaji s vyukou podle standardnich materialu na VS (jesli ten druhy stupen uz bude opravdu konecna faze a po ni jiz budou skutecne schopni porozumet uplne vsem matematickych zakonitostem a principum nebo budou potrebovat specialni pristup i na VS...).

Mluvite, jako byste o tom mel nejake blizsi povedomi, mohl byste prosim vas nazor nejak zduvodnit a rovest? Dekuji.

+1/0
9.5.2018 20:45

M18i51l80a81n 29P60o87k77o13r53n22y 7309175407320

Dobry den,nevim, jestli jste neco slysela o H-matu, jde o organizaci, ktera se vytvorila na podporu teto metody. Zpocatku pouze organizovala skoleni, dnes jeste k tomu vydava ucebnice. Pote, co se v unoru objevila prvni vyznamejsi kritika, znacne zagresivnila svuj pristup, protoze dostala strach z toho, ze prijde o penize.

Samotna metoda je zalozena na tom, ze deti na vse pod vedenim ucitele prijdou sami. To muze fungovat na prvnim stupni ZS (i kdyz i tam rodice musi casto doucovat), na vyssim stupni pak z meho pohledu matematika na VS se situace zhorsuje, Cekal bych, ze se deti budou postupne ucit urcite strukture, na ktere je matamatika zalozena, to ovsem v Hejneho metode prakticky chybi. Navic ucebnice pro 2. stupen ZS obsahuji dost veci, se kterymi nesouhlasim, at uz se jedna o jasne chyby, ci o nesmyslne znaceni apod.

Navic se pripravuji ucebnice pro SS. Z meho pohledu jde o uplny nesmysl, pokud nehodlaji zmenit pristup k vyuce (coz se nechysta). Neumim si predstavit, ze takove dite nastoupi na matfyz, mam pochybnosti o technickych vysokych skolach. Mozna bude vice deti pozitivne mluvit o matematice, cenou ovsem je, ze se rezignuje na velkou cast znalosti a matematickych schopnosti. Pokud byste mela chut o tom vedet vice, najdete me na strankach MFF UK, napiste mi e-mail a ja se Vam ozvu.

+4/0
9.5.2018 23:18
Foto

A81n36d94r14e65a 48Š26r63e75t87r69o32v26á 7551445690348

Mockrat dekuji.

0/0
9.5.2018 23:27

V19á47c67l56a28v 57Z27e91l10i61n37k31a 2222350983292

Díky za věcné shrnutí. Jako absolvent ČVUT to vidím úplně stejně, jen bych to asi nedokázal tak pěkně shrnout, protože nejsem profesí matematik. Možná by nebylo od věci, aby se na toto téma začali více ozývat skuteční matematici z Matfyzu anebo z matematických kateder technických vysokých škol. Články, blogy a tak dále. Co jsem tak stihl při občasných návštěvách mojí alma mater pochytit, tak tam mají podobný pohled na věc jako Vy.

Tohle hrozí v budoucnosti neskutečným průšvihem, protože z lidí, co nebudou umět matematiku těžko půjde vychovat inženýry techniky nebo magistry přírodních věd. A až začnou "absolventi" Hejného hromadně hořet na vysokých školách na matematice, tak to už bude sakra pozdě.

+1/0
10.5.2018 11:05
Foto

T70o22m81á53š 27Z97e77m13á84n41e64k 2657834982175

Já byl spíš svědkem, že při klasické výuce se žáci prostě počítat nenaučí. Naučí se aplikovat vzorečky, jejichž princip naprosto nechápou a potom, když dostanou slovní úlohu, kde si mají ta čísla přiřadit k jednotlivým parametrům, nevědí která bije.

+1/0
10.5.2018 2:15

R80o36l66a85n47d16o 22A44r67i48a84s 7178319337620

Takže v nadpisu blábol redaktora, v posledním odstavci relevantní informace Klause ml.

+2/0
9.5.2018 18:07

P24e60t48r 19H90a56r25i97p22r37a93s50a58d 50H54a41j59i44č 5951526313150

Ono je taky možné, že pan Klaus na tu metodu nepřišel sám a to je problém, protože je po tatínkovi, a tak to prostě neskousne. ;-)

+1/−6
9.5.2018 18:05

R54o71l62a84n73d75o 40A82r39i39a28s 7778209417120

Pouze limitovaný jedinec nechápe, co Klaus oponoval. Něco málo si nastudujte o tom, proč je nutné pro validní komparaci zajistit stejné vstupní kohorty. Protože pokud tak neučiníte, posuzujete pouze subjektivně. A porovnáváte neporovnatelné. PS. Klausovi mladšímu intelektově nedosahujete ani po kotníky.

+2/0
9.5.2018 18:10

P69e48t68r 70K44r19e70j48s93a 6841491271881

Mně se nezdá, že by metoda, která nutí děti víc používat hlavu, byla zcestná.

+6/0
9.5.2018 17:54

P44a62v88e73l 28S27o17b26o14t46k83a 5620224

Varnsdorfská, Montessori, Hejný,... můžeme to brát i jako součást přirozeného Darwinova výběru.

Alternativní vzdělání je dobré pro alternativní způsob obživy a alternativní způsob života.

Pro své děti jsem ale vybíral klasiku, bohužel neměly takové štěstí jako já (předmnožinové dítě), ale aspoň že se něco naučily.

Matika se pozná až na vysoké škole, ona to Pružnost a Pevnost nebo Sdělovací technika, Fyzika, či Algebra/Analýza,... dostatečně protřídí a uvidíme jak dopadnou Hejného děti.

+2/−3
9.5.2018 17:29

P47e60t62r 66H28a21r35i63p49r13a93s81a82d 45H82a36j52i24č 5341806543420

Dopadnou dobře. Hlavně ti, co na to mají. Znal jsem případy, že se na Mat-Fyz biflovali důkazy nazpaměť bez toho, že by tomu rozumněli. Jsem přesvědčený o tom, že Hejného metoda mnohem líp odhalí skutečně nadané žáky od těch, kteří jsou prostě jen snaživí. Studenti pak, pokud budou ochotni přihlédnout ke svým studijním výsledkům při výběru školy, budou mít ve při svém rozhodování mnohem průkaznější statistický materiál.

+4/−3
9.5.2018 17:56

R22o49l82a24n30d67o 82A52r40i51a65s 7978349187360

Ale prdlajz! :-D

0/0
9.5.2018 18:15

J56a33r86o59m70í32r 36Š35r33á24m33e34k 3437676627562

O takových případech na matfyzu, resp. na ekvivalentních oborech mimopražských fakult, jsem také slyšel. Neslyšel jsem ale ani o jednom takovém expertovi, který by nebyl odfiltrován během prvního ročníku, obvykle během prvního semestru.

+1/−1
9.5.2018 18:32
Foto

A19n97d22r79e18a 33Š15r71e52t48r28o45v20á 7391515930278

Presne tak, pritel Matfyz vystudoval (ovsem obor informatika, nikoliv primo fyziku ci matematiku) a neumim si predstavit, ze by si tam do statnic kdokoliv vystacil s prostym biflovanim. I kdyz je fakt, ze jak jsou studenti cim dal "mene nadani", tak i tam snizuji naroky. Kamarad, co take vystudoval Matfyz, rikal uz pred lety, ze jeho mladsi bratr, ktery zacal studovat to same asi o 5 let pozdeji, uz se nektere predmety (matematickou analyzu napr.) neuci vubec, pripadne v mnohem mensim objemu.

0/0
9.5.2018 18:51

K38a27r16e97l 34P30o55d62h78o60r86s94k43y 3685293162185

Tak konkrétně s analýzou na informatice to už dávno je takové všelijaké. Za co jeden zkoušející vyhodí dá druhý za dvě, takže se o nějaké úrovni moc mluvit nedá.

+1/0
9.5.2018 19:30
Foto

A96n44d76r97e37a 43Š53r78e35t64r60o83v85á 7151785220948

Muj pritel promoval teprve v roce 2012 (kvuli tomu, ze misto psani diplomky se venoval praci v oboru, coz nakonec hezky zurocil :-)), ale zacal studovat uz v roce 2002 a vsechny predmety mel hotove v roce 2008, takze ja jsem mluvila o dost davne siuaci. Jak je to tam ted, to nevim, ale jelikoz ten muj kamarad studoval ve stejnem rocniku jako muj pritel, tak si iluze nedelam. Ale je to smutne, ze i na takovych prestiznich oborech museji tak snizovat latku...Kde se potom vezme ta skutecna elita ve svych oborech? Jinak samozrejme mi je jasne, ze matematicka analyza na informatice a matematice asi vzdycky byla v ruzne urovni.

0/0
9.5.2018 20:07

J90a73n 45T28r90o91j23á55k 8867772523923

pardon - minus omylem, naopak, zcela souhlasim

0/0
9.5.2018 21:08

M90i60l33a12n 51P20o45k84o29r92n49y 7179705897750

Ja se naopak domnivam, ze zaky Hejneho metody, pokud ji projdou od zakladky az po SS, na matfyzu nepotkame. Kdyztak na jeden semestr.

+2/0
9.5.2018 20:00

Z76d36e23n98ě13k 18Ž38í89k16o20v26e33c98k58ý 7160458300976

Já bych viděl problém hlavně v tom, že se každá ta metoda snaží nahradit ostatní metody. Jako optimální bych viděl, kdyby učitel ukázal několik metod, které vedou různými cestami k témuž výsledku. Jednak by si každý žák mohl vybrat, co je pro něj osobně pochopitelnější a snadnější, a navíc problém nazíraný z různých úhlů se jeví plasticky a lépe je vidět jeho struktura.

Někdo má fotografickou paměť a vidí vzorec pro objem koule na straně patnáct vlevo dole, jiný si tyhle vzorce vůbec nepamatuje, ale je schopen si je odvodit integrací. Pokud byla Hejného metoda vypracována pro ty, kteří jinak matematiku nechápou, pak je možné, že jim to pomůže; ale není snad důvod plošně tím zdržovat ty, kteří s matematikou problémy neměli a byl to pro ně oddychový předmět.

+1/0
9.5.2018 18:14

I90r57e21n67a 91N35e80č75a69s83o55v87á 8257346514

Základ matematiky jsou definice ,věty důkazy...

Slovní úlohy z článku předávají učivo příliš kostrbatě a zdlouhavě.

A těžko od žáka chtít aby ovládal základní matematické vyjadřování když se matematiku naučí na stanu s předsíňkou a kanálky..

0/0
9.5.2018 17:21

M83a52r64t20i10n 26K78ř91í57ž 9253732610137

Tak na systém: věta, důkaz jsme najeli až na fakultě. Do té doby to bylo - koukejte, jak se to dá udělat a k čemu to je.

+5/0
9.5.2018 17:27

P34a68v95e93l 90F11r34y68č 2772850773124

Ale ne na zakladce. To je prave ten největší omyl.

+1/0
9.5.2018 18:08

K40a20r82e56l 23P46o36d70h44o82r33s64k61y 3765423802575

Jste si jista, že jste pochopila článek a celou debatu kolem?

0/0
9.5.2018 19:31

P94e88t98r 76H65a12n17z79a30l 6292296400600

Matematiku jsem děti doučoval řadu let a pět let i učil. Většina lidí, co tady obhajuje věci jako: Naučil jsem sčítat dceru nazpaměť a bylo to za 10min, matematiku kromě základních počtů jsem nikdy nepotřeboval atd. tak vůbec nechápe, proč se právě matematika od antiky (to už je celkem dlouho) drží jako jeden ze základních předmětů na škole vyučovaných. Není to opravdu proto, aby si lidi uměli spočítat 7+8=15, ale je to proto, aby se naučili řešit úlohy a to vcelku obecně.

Popravdě je vlastně jedno, jestli děti budou násobilku umět jak když bičem mrská nebo ne... jasně, že když budou, je to lepší... ale důležité je, jak budou přistupovat k úlohám a problémům a jak se je naučí řešit. Snad v životě jsem nepotkal nikoho, kdo by potřeboval v životě kvadratickou rovnici, nicméně to pochopení, které je za jejím řešením je prostě složitá úloha, při které je třeba: pochopit, rozložit na menší úlohy, ty vyřešit, pospojovat a udělat závěr. Což je stručně řečeno algoritmus na řešení jakéhokoliv problému, který v životě řešíme mnohokrát denně.

Nechci říct, že se všechny děti musí učit Hejného matematikou, nechci ani říct, že to je jediný způsob... ostatně ani Hejný to netvrdí. Je to prostě jedna z konstruktivistických metod a to, že by se matematika měla učit maximálně konstruktivisticky (tzn. děti samy přijdou a pochopí jak daná věc funguje), tak to je asi jasné... pokud teda přijmeme to, že se matematika učí z toho důvodu co jsem popsal výše.

+10/0
9.5.2018 17:20

S82y28l94v42a 24Š47p76o61r46k42o26v48á 5666972960609

velice přesně řečeno...hejného metodou se totiž děti učí především logicky myslet, analyzovat problém - a to se pak projevuje i v jiných předmětech, ale hlavně pak v dospělém životě

+1/0
9.5.2018 17:22

P21e66t46r 72H91a44n15z30a16l 6502206150900

Jen pro jistotu bych rád přidal jednu "historku" z doučování fakt slabého chlapce, který se učil tou "biflovací" metodou:

řešili jsme spolu převody jednotek, metry, kilometry atd. No a já jsem se s ním pořád zlobil, proč ty jednotky převádí špatně (a to byly brutální chyby, jak bude ještě vidět). Prostě když mi tvrdil, že 3 metry bude 30 centimetrů, říkám mu: No tak... jak ti připadá daleko ta televize co je tady v místnosti? Přijde ti to jako 30 centimetrů?

On: (po chvilce přemýšlení) Je to půl kilometru?

V tu chvíli mi docvaklo, že metr, centimetru, kilometr... to jsou pro něj prázdné pojmy.. nevidí pod tím nic. Prostě se pokusil naučit převody nazpaměť, ale bohužel ono je toho na zapamatování celkem hodně a snadno se to plete...

Potom jsme vždy "trénovali" odhady... jak je vysoká skříň, kolik je to odtud na tramvaj, jak je vysoký hrneček atd. A ejhle... jakmile mu ty míry začaly dávat smysl, zlepšily se i ty převody...

Když vidím děti, které se všechno v matematice učily nazpaměť, vím vždycky, že kolem 7. třídy přijde zlom, kdy už si nezvládnou vše jen zapamatovat a když tam není pochopení, v matematice se trápí. Navíc někdy jsou to dokonce děti, kterým matematika do té doby "šla" protože prostě nebyl problém se to naučit. Pak přijde zlom a oni to nechápou... ale ta chyba se stala už dávno...

Nechci říct, že u každého to tak nastane... ale viděl jsem takové děti... to pak člověk slyší: Já jsem na matematiku tupej, já to nemůžu pochopit atd...

+7/−1
9.5.2018 17:30

Z20d38e55n50ě25k 62Ž92í13k77o58v47e47c42k56ý 7220478390326

Já tomu nerozumím: to nejsou schopni spočítat 3 / 0.01, nebo jim nikdo neřekl že centi znamená 0.01 a kilo je totéž co tisíc? (Totéž platí o problémech při počítání s procenty, kde opět celá ta věda spočívá v jediné informaci, že % je totéž co * 0,01.)

0/0
9.5.2018 18:29

J85i68ř23í 32J31á68n28s92k46ý 4548136961198

Jsou, jenom motají, kdy při převodu mají tisícem dělit a kdy násobit.

Nechápou to, biflují se to.

+2/0
9.5.2018 18:37

P26e69t20r 36H36a35n37z37a51l 6562446580730

Ani nejde o to, že by jim to nikdo neřekl... jenže když se na to podíváte izolovaně, není nic složitého se prostě naučit vzoreček pro procenta bez jasného pochopení co to je. Pokud budete dostávat asi tři typy příkladů:

Kolik procent je 90 ze 200

Kolik je 25 % z 5000,-

Kdyz bundu zlevnili o 20 % stála 1000,- kolik stála původně?

Tak hodně dětem z toho zmizí to procento jako takové a prostě se naučí vyřešit ty příklady, aniž by nad tím extra přemýšleli. Izolovaně to funguje, pokud učitel nemá "záludné" otázky, tka mají děti z toho i dobré známky atd. Jenže pak se bere něco dalšího, dalšího a pak už se jen někde objeví úloha na procenta... a to vidíte, co s tím ty děti dělají.. taková metoda pokus omyl: Tak to nejdřív spolu vynásobím a pak sečtu? Prostě loví v paměti vzorec, což je jednak smutné a druhak i když ho vyloví dobře, tak jaký to má smysl...

+4/0
9.5.2018 18:44



Najdete na iDNES.cz