Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vojačkou za šest týdnů. Exkluzivní reportáž z armádního výcvikového střediska

Do řad vojenských záloh se hlásí tolik lidí, že je armáda nestačí cvičit. Co zažijí rekruti za šest týdnů „přijímače“? Redaktorka MF DNES absolvovala výcvik v armádním středisku ve Vyškově plný běhání, studia teorie a manipulace se zbraněmi. Tady je její exkluzivní reportáž z armádního výcvikového střediska ve Vyškově.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M76i89l67a67n 69K95e47s62l 2336776133878

Vojačkou/vojákem za šest týdnů.Koho asi zaměstnavatel může postrádat šest neděl?Při současném nedostatku pracovníků je problémem pouštět pracovníky i na dovolenou.Kdo má nějaké zodpovědné zařazení ve firmě těžko na šest týdnů zmizne.

0/0
9.5.2018 21:11

D78u71š75a47n 37R19a51j11n76i10n97e14c 4984812723921

Z vojaka Evy mám divný pocit , asi si budem musieť kúpiť pušku a zobrať to vlastných rúk !

0/−1
6.5.2018 16:30

J65a35n 60K79r32á20t97k98ý 9642470213

Ve spojených státech amerických existuje už více než 100 roků Národní garda.

O co se jedná?

Jsou to oficiálně řečeno Milice, obdobné Lidovým milicím, které byly organizací KSČ. Lidé z měst či obcí, kteří se podílejí na udržování veřejného pořádku, spolupracují s místní policií i armádou US. Přeneseně - je to ozbrojená síla na podporu americké administrativy. Kdo není v Národní gardě (věkově a zdravotně), je považován za nepřítele státu a je velké nebezpečí, že na něj bude použit Patriot act.

Všechny tyto informace čerpám z Wikipedie - možno nahlédnout...

I tak lze udržovat americký způsob života "demokratickou" cestou!

0/−4
6.5.2018 12:42

P22a33v32e80l 13J90o65n50á52š 5191495779975

Ta wiki vysvetluje mnohe, kdyz tam napisete, ze je Zeme placata, otisknou to taky.

0/−1
6.5.2018 18:07

P84e10t57r 76F90u63k67a 8863336530965

Národní Garda není to nějaké sdružení lidí hlídkujících po městě, nebo jak si to představujete. Jsou to regulérní jednoty se svými základnami a vojenským vybavením na nich. Neúčast má zhruba stejné následky jako nebýt členem Armády - žádné.

Národní garda se nepodílí se na běžném udržování veřejného pořádku, jen několikrát v historii pomáhala zajistit pořádek při masivních nepokojích (například LA 1992). Běžně pomáhá při živelných pohromách

Národní Garda také byla nasazena vedle řadových jednotek do zahraničních misí v Afghánistánu a Iráku.

0/0
7.5.2018 11:27

J97a27n 32K65r68á73t76k81ý 9892960383

Zdá se, že neznáte poměry v americké společnosti.

Stačí nechodit v neděli do příslušného kostela - každý Američan je věřící (samozřejmě pro ostatní), asi tak, jako každý před rokem ́89 souhlasil s politikou strany a vlády (výjimky byly, asi tak 0,5% občanů, kteří nechodili k volbám).

Armáda v USA je dnes profesionální - ale stačí vzpomenout na známe osoby, které v jiné době odmítli bojovat např. v Koreji či Vietnamu (Muhaman Ali).

Národní garda není povinná, samozřejmě, ale jen těžko někdo odmítne. Společnost v ulici, městě, pracovním kolektivu, v kostele - všichni by takového muže odsoudili. Každý "správný" Američan zná své povinnosti...!

0/−1
7.5.2018 18:06

K76a53m28i94l 22S42e41d29l82á25č57e61k 1946319616301

Národní garda má (včetně air guard) cca 450 tisíc členů. Není to na 326 mil. obyvatel poněkud málo, když je ta služba v gardě tak "dobrovolně" povinná?

https://www.statista.com/statistics/207392/national-guard-members-in-the-usa/

0/0
7.5.2018 18:33

D17a11n78i34e88l 78P34a82n85e68k 6982811782420

Pane Kratky neplacejte tu nesmysly obslehnute od tety wiki. NG je de fakto to same co AZ u nas. Neni to povinne a rozhodne nejsou lide povazovani za nepritele statu. Do NG chodi vetsinou patriote nebo nadsenci.

0/0
10.5.2018 11:22

M67i87c10h55a32l 14U57r95b50a34n 1555130691807

Weekend warriors?

+1/0
6.5.2018 11:50

J50a65k37u44b 16K52o68r79e21c 6724480961283

Docela dobrý dokument natočila nedávno ČT: Provedu, přijímač. Jinak za šest týdnů se vojákem nikdo nestane. Je to ale dobrý základ, se kterým se dá pak na útvarech pracovat.

+3/−2
6.5.2018 11:28

J44a18n 53K43r59á49t50k57ý 9682600483

Vojáci nesmí být členy politické strany.

Jak to vyřeší "zájemci o armádní výcvik", jestli členy jsou? Vystoupí ze strany, nebo si rozmyslí hraní na vojáky?

0/0
6.5.2018 12:46

L97u57d71v21í59k 53R77a85k 8185521424294

Lehce, prostě to "vojákům" neřekne. Nikdo nic zjišťovat nebude.

0/0
6.5.2018 13:02

K41a64m74i36l 72S86e75d37l17á34č84e22k 1866969906951

Přijde na to. Voják na základní funkci, který má pouze bezpečnostní prověrku na stupni "V", asi zvládne úspěšně tajit, že je členem politické strany, pokud tam není nějak vyloženě aktivní. Otázka pak ale je, proč by mu na tom členství mělo tak moc záležet, že by to riskoval.

+1/0
6.5.2018 13:17
Foto

V62l29a33s80t14a 87C45o57u79f57a29l 7667939629885

Jaký by k tomu měl důvod? Prostě pokud ho vezmou do armády, tak ze strany vystoupí stejně, jako plno jiných před ním. Hotovo.

0/0
6.5.2018 13:25
Foto

M75i12r88o22s77l83a23v 77M70a92c33e41k 5721725590332

a co rajóny

+2/0
6.5.2018 10:42

M62i61l81a32n 88K29e61s25l 2526286263558

Kasárna hlídají černí šerifové, rajony budou dělat uklizečky.

0/0
9.5.2018 21:14
Foto

V24l66a19s42t53a 45C19o20u97f84a23l 7217489509625

To, že si jde někdo do armády pořádně zastřílet znamená, že i zdravý blbec se může narodit. Nedivím se těm veteránům z Afghánu a Iraku, že je rozčiluje. Takoví blázni jsou pro tým jen zdrojem problémů.

+11/0
6.5.2018 10:40

O86n79d56ř72e84j 30S33e66k14e22r40a 1987556496729

A problém je v čem? Lidé s motivem "chci si pořádně zastřílet" tam nevydrží, protože pokud je toto jejich prioritou, v pozici záložáka si tento svůj sen určitě nesplní.:-)

0/−1
6.5.2018 11:06
Foto

V68l59a66s66t62a 13C83o90u86f37a63l 7487359779485

Problém je v tom, že takový člověk selže v kritické situaci a začne střílet ve chvíli, kdy se cítí ohrožený. Většinou to pak odnesou ostatní. Doufám, že jako záložák se dostane maximálně na povodně. Tam se může vyřádit. V Iraku bych ho vedle sebe mít nechtěl.

+10/0
6.5.2018 11:10

P69a82v47e66l 73S44o94b55o41t35k90a 5100144

To samé jsou i nevycvičení ozbrojení spoluobčané.

Doufám, že se nedožiju dne, kdy nějaké děcko hodí na náměstí pár petard a uvědomělí občané se postřílejí navzájem.

0/−4
6.5.2018 11:35
Foto

V29l23a45s62t69a 34C25o62u54f81a87l 7587139889685

Viděl jste u nás na veřejnosti u někoho zbraň? Já ani jednou.

0/−1
6.5.2018 11:38

P45a31v80e97l 87S65o51b56o61t88k74a 5380724

Civilisté smí nosit zbraně pouze skrytě.

Ale nosí je, ač nechápu k čemu jim může být to kilo železa v poledne na náměstí dobré, ale asi mají lepší informace.

A doufám, že propaganda pana Chovance skončí a budeme čím dál víc omezovat zbrojní průkazy.

Vždyť i na motorku jsou nesrovnatelně přísnější podmínky na výcvik.

0/−6
6.5.2018 11:48
Foto

V13l35a41s70t13a 79C70o73u90f10a77l 7117629859255

Zbroják je něco, na co má každý občan právo. Je na rozhodnutí každého, zda toto právo využije. Pokud splní zákonné podmínky, tak ho není důvod omezovat. Je to jako s řidičákem.

+6/−1
6.5.2018 11:51

P11a59v17e70l 55S36o20b20o53t92k21a 5480774

Řidičák je něco, na co má každý občan právo?...

Pro řidičák musíte povinně absolvovat nějakých 28 hodin jízd, 12 hodin teorie, 8 hodin údržby, praktické poskytování první pomoci...

Proč na zbroják ne?

Sám si protiřečíte, v armádě tyhle nadšence nechcete, ale na ulici ano?

Vždyť je jedno, koho omylem střelí - jestli dítě na náměstí nebo velitele družstva.

0/−4
6.5.2018 11:59
Foto

V65l83a73s93t95a 51C58o28u49f26a54l 7337279939545

Znáte někoho, kdo nemá právo na řidičák?

Proč bych si měl protiřečit? Takovému člověku bych nedal ani zbroják. Věřím, že by se vyřadil sám při zkouškách.

+5/−1
6.5.2018 12:09

M30i12c95h34a79l 35U55r11b80a14n 1825460921257

A k cemu je treba takovy peprak nebo teleskop, kdyz se clovek neplanuje nechat prepadnout, ze? ;-D

+2/0
6.5.2018 11:53

P86a77v90e40l 92S18o16b36o83t14k20a 5360964

jj, už se mi mnohokrát stalo, že jsem ho v bance potřeboval ;-D

0/0
6.5.2018 12:00

M60i42c61h46a37l 41U65r88b51a95n 1865680511197

PS: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41b30qpBi-L.gif

0/0
6.5.2018 11:54

O81n91d89ř22e15j 65S13e61k48e63r91a 1337856476939

Právě proto, že je to záložák, který se dostane maximálně na povodně a v nouzi nejvyšší na ostrahu, nerozumím vašim obavám.

0/0
6.5.2018 11:46
Foto

V28l91a23s52t38a 93C68o28u66f54a14l 7377359459815

Takový magor se pak přihlásí do armády a bude chtít někam ven.

0/−1
6.5.2018 11:50

O14n71d51ř98e33j 43S93e90k15e69r92a 1977936976549

Tak s tím se snad proboha armáda umí vypořádat, aby takový člověk skončil někde jako uniformovaný skladník, pokud se zjistí, že je cvok a nejde ho vyhodit, protože z medicínského hlediska není cvok dostatečně.

+3/0
6.5.2018 11:55

P14e55t27r 94J32u14r72k25a 2222249239723

Pokud se kterýkoliv záložák chce stát vojákem z povolání, musí projít celým kolečkem testů a vyšetření (včetně psychotestů) jako civilista. Nemá před vstupem do profesionální části armády žádnou výhodu.

0/0
6.5.2018 14:55

K32a67m10i38l 76S26e66d58l29á80č86e24k 1596349106171

Tvrzení, že když si chce někdo zastřílet, tak je to blázen, je samozřejmě naprosto hloupé a netuším, proč si vymýšlíte takové podivnosti. Takže když si někdo rád zajezdí na lyžích, tak je to taky blázen, že jo? A civilové, kteří si chodí zastřílet na střelnici jsou taky šílenci, že?

Opravdu nejste schopen pochopit, že zalíbení ve střelbě na terč a labilita, jsou dvě naprosto rozdílné a nesouvisející věci, nebo to jenom hrajete?

0/0
6.5.2018 12:12
Foto

V82l45a95s74t30a 22C50o58u19f40a22l 7767419569395

Voják musí být bez emocí. Pokud by takové tvrzení pronesl při výběru na misi nebo při náboru do agentury, tak by byl vyřazen.

Sám mám 14 zbraní, mám rád střílení. Zastřílím si i v Iraku. Líbí se mi to, ale vím, kde jsou limity. Střílím naprosto bez emocí a bez emocí se zbraní spím. Na cestách je to můj pracovní nástroj. Ale neblbnu s ní. Ano, když se vrátím domů, mám nějakou dobu divný pocit, když se podívám na pravé sedadlo a tam nevidím zbraň.

0/0
6.5.2018 12:23

K83a19m70i71l 33S15e41d25l81á37č48e34k 1326689126451

Podle Vašich vlastních komentářů, jste blázen, protože, jak sám říkáte, si rád zastřílíte. Chápete?

Z článku totiž nikde nevyplývá, že by mělo jít o labilní jedince, ale pouze to, že si rádi zastřílejí.

Mimochodem, naprosto bez emocí nikdo není. Nemluvě o tom, jak asi fungovaly a fungují mobilizované armády nasazené do války. Myslíte, že tam došlo k výběru výhradně vojáků bez emocí?

+2/0
6.5.2018 12:33
Foto

V97l14a64s41t76a 28C48o52u19f26a50l 7287469139885

Ano, rád si zastřílím. Ale když držím zbraň, tak si tyhle kecy nechávám pro sebe.

Zatím si můžeme dovolit vybírat lidi s potlačenými emocemi a vyšší mírou sebekontroly. Nejsme ve stavu všeobecné mobilizace. Nevím, jak je to v dnešní armádě, ale nám instruktoři říkali, že si v sobě musíme odbourat zábrany ze zabití. Voják je hlavně od toho, aby zabíjel. To většina zjistí až v reálném boji.

+1/0
6.5.2018 12:36

K27a71m51i12l 15S88e62d75l12á50č29e23k 1466809866281

Jaké kecy? Takže když mají příslušníci AZ střelby, tak nemohou říci, že je to zaměstnání bavilo? Ale no tak, vždyť je to přitažené za vlasy.

Odbourání zábran ze zabití je pro vojáka samozřejmě dobrá věc. Nicméně:

1. drtivá většina vojáků, a to i bojových jednotek, a to i za války, nikdy žádného nepřítele svojí osobní zbraní nezabije.

2. běžná pěchota obvykle vede boj na vzdálenost, kdy není moc velký problém vnímat nepřátelského vojáka prostě jako cíl, nikoliv jako člověka. Není potřeba se mu dívat do vyděšených očí.

3. armáda má docela problém získat dost vojáků splňujících nároky na zdravotní stav, natož aby mohla z populace získat tisíce lidských robotů bez emocí. To platí i pro jiné armády. Jistě jste viděl mnoho třeba amerických vojáků. Snad si nemyslíte, že ti nepolíbení mladíci, které nasazují americké ozbrojené síly, jsou chladnokrevné bojové stroje bez emocí.

0/0
6.5.2018 12:50
Foto

V89l17a94s24t72a 76C25o62u64f70a27l 7617169649235

Vy jste v AZ, typuji.

Dnes se bojuje hlavně ve městech, kde se střílí na vzdálenost šířky ulice nebo na vzdálenosti dané chodbami, místnostmi. Mám hodně fotek, které se nedají publikovat. Jsou to fotky zabitých lidí, ze kterých ještě teče krev. Pokud nepotlačíte emoce, tak skončíte na drogách nebo jako alkoholik. Takové lidi také potkávám. Mezi Američany jich je hodně. Kluci, kteří už nechtějí domů, protože je tam vlastní rodina nechápe.

0/0
6.5.2018 12:58

K78a77m48i31l 61S79e65d96l55á45č37e61k 1906569146111

Jsem bývalý profesionál, v současnosti AZ.

Ano, bojuje se hlavně ve městech a taky mám doma nějaké fotky a videa. A nemyslím něco staženého z netu. ;-)

Stále platí, že se nepříteli do očí v boji obvykle nedíváte.

Jistě máte pravdu v tom, že je mnoho vojáků, kteří trpí následnými psychickými obtížemi a JE to problém. Nicméně to jaksi nemění nic ani na jednom z mnou výše uvedených bodů.

Zkrátka jste na začátku důležitě plácnul, že je hrozný problém, když si vojáci rádi zastřílejí. Že by bylo správně, když si vojáci zastřílejí neradi? Je to prostě hloupost, a Vy to víte.

0/0
6.5.2018 13:14
Foto

V71l31a97s60t20a 50C88o25u50f56a88l 7467439709105

Byl jste někde nasazen? Musel jste zabíjet? Já ano. Fotky z netu stahovat nemusím. Mám svých dost.

Na začátku jsem reagoval na jednoho konkrétního jedince. Podle článku s ním mají problém i jeho instruktoři.

0/0
6.5.2018 13:16

K69a47m37i50l 45S97e58d35l47á33č19e48k 1786459246331

Nasazen jsem byl. Nezabíjel jsem. Netvrdil jsem, že máte fotky stažené z netu. Pouze, že JÁ je nemám stažené z netu (protože tak by mohlo vyznít moje prohlášení, že mám doma fotky a videa).

Z Vašeho úvodního komentáře: "To, že si jde někdo do armády pořádně zastřílet znamená, že i zdravý blbec se může narodit...Takoví blázni..."

Což jste doplnil tím nesmyslem o tom, že armáda musí vybírat vojáky bez emocí.

Navíc z článku vůbec nevyplývá, že by o střílení mluvil pouze jeden konkrétní člověk, "který svou náklonnost ke zbraním demonstruje celé tři týdny často a rád. Často tím štve instruktory..." O střílení tam mohlo mluvit více lidí (a vsaďte se, že o něm mluvilo ve skutečnosti spoustu lidí).

Článek přitom pokračuje tímto textem: "Jestli...na něčem...bazírují, je to střelecká bezpečnost."

Imo tím autorka naráží spíše na to, že tam nějaký chlápek štval instruktory nevhodnou manipulací se zbraní, nikoliv tím, že by si on nebo někdo jiný chtěl pořádně zastřílet.

0/0
6.5.2018 13:28
Foto

V15l60a68s54t39a 17C13o12u37f88a32l 7807149909285

Chápu, že na to můžeme mít každý jiný názor. Ze mne se poslední dobou stává pacifista. Po 25 letech v oboru stojím před rozhodnutím buď odjet do regionu a tam zůstat, protože se mi prostě stýská nebo úplně opustit obor a jít dělat něco jiného.

Lidi, kteří si chtějí zastřílet tak nějak přestávám chápat. Také jsem v roce 1993 vstupoval do armády plný ideálů.

0/0
6.5.2018 13:39

K62a83m44i67l 24S62e16d68l13á23č95e60k 1366109126191

Pak je Váš pohled na věc ovlivněn emocemi (hele, emoce), což je ale pochopitelné.

Já si myslím, že je pro většinu lidí (tedy těch, kteří nemají ze zbraní vyloženě strach) přirozené, že je střílení baví. V podstatě to není příliš vzdálené od nějakého sportu nebo jiné dovednostní činnosti. Bavíme se tedy o střelnici, nikoliv o tom, že by někdo toužil zabíjet.

Pokud si ale myslíte, že je problém, když si voják rád zastřílí, tak asi buďte nervózní. Podle mých zkušeností jak v AZ, tak za roky profesionální služby, budete totiž pouze obtížně hledat vojáka bojové jednotky, který by si rád pořádně nezastřílel. Střelby jsou zkrátka obvykle pro vojáky jedno z nejatraktivnějších zaměstnání.

0/0
6.5.2018 13:48
Foto

V79l35a32s82t85a 74C26o70u61f43a34l 7227559759775

V původním posudku z ÚVN jsem měl napsáno, že jsem cholerik. Po několika letech jsem byl hodnocen jako flegmatik s vyšší mírou sebekontroly.

Znovu opakuji, že mám problém s bláznem, co šermuje zbraní s tím, že se těší, jak si zastřílí. Nechtěl bych s takovým vojákem sloužit. Takoví, co o tom mluví, pak v reálném boji selhávají. Sám střílím hodně a rád. Baví mne to. Ale dělám to bez póz a blbých keců. To je celé, na co jsem reagoval.

0/0
6.5.2018 13:53

K30a56m14i56l 63S44e76d98l70á98č90e65k 1416439566751

Tak u člověka, který už má víc odstříleno, bych ani nějaké excentrické projevy nadšení fakt nečekal. :-)

Jinak chápu. I když tady konkrétně těžko soudit něčí projevy, když jsem je neviděl, ale pouze o nich ve zkratce četl v článku.

+1/0
6.5.2018 14:06

K11a35m79i51l 54S81e17d42l86á67č73e16k 1796389926231

Nevím, jak u pěších rot, ale u bojových útvarů si příslušníci AZ docela slušně zastřílí.

0/0
6.5.2018 12:05
Foto

V36l45a75s13t32a 53C47o74u13f36a61l 7837949199845

Za šest týdnů se stanete potravou pro děla, ale ne vojákem.

+8/−1
6.5.2018 10:32

J36a14n 66K32r86p75e33c 5326483494712

jako ZZ TOP jsem si uzival prijmac v lednu a unoru. jak jsme touzili omdlevat horkem na buzerplace. z naseho zaverecneho cviceni se vracela autem dobra 1/3 vojaku. a to brali jen ty, kteri se uz nedokazali zvednout ze zeme. nastesti i veleni doslo, jakym celime podminkam, tak nam na zpatecnim 18 km pochodu dovolili nalozit bagly na auto.

0/0
6.5.2018 10:17

J68o95s69e70f 28T41a16h76i38r 7950678521533

To nic není v Plzni tě udělají za víkend právníkem jen musíš pořádně zaplatit - tak co by nemohl vojenský slamník být vycvičený za šest týdnů!;-D

+6/−1
6.5.2018 9:57

P57a86v14e48l 28J29o33n46á77š 5821465119235

Jojo, bejvávalo...

0/0
6.5.2018 10:16





Najdete na iDNES.cz