Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Soud zrušil Zemanovo rozhodnutí nejmenovat Ošťádala a Fajta profesory

Pražský městský soud v pátek zrušil rozhodnutí prezidenta Miloše Zemana o nejmenování fyzika Ivana Ošťádala a uměleckého historika Jiřího Fajta profesory. Věc prezidentovi vrátil k dalšímu řízení. Podle pravomocného rozsudku nemůže žádný orgán moci výkonné po řádném řízení o jmenování sám znovu posuzovat, zda kandidát splňuje podmínky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P65a47v68e67l 26T43e50s90a64ř88í18k 6740443720365

Stejně trapné jako zrušit presidentovo rozhodnutí "nedat" medaili strýčkovi Bradyovi, ten přeci také splňoval podmínky pro udělení medaile a byl také řádně navržen poslanci. :-)

On stejné problémy s Městským soudem už měl i Václav Klaus, toho zase ty dámy naivně vyzývaly, aby vyhotovil rozhodnutí "nejmenovat" soudce aby ony to rozhodnutí o "nejmenování" mohli zrušit. :-)

Už by měl někdo soudkyním Městského soudu vysvětlit že rozhodnutí presidenta "nedat" dělá president podle ústavy a nikoliv právních norem které určují jaké musí adept splňovat podmínky, kde ale určitě není nikde napsáno, že na titul profesora, pozici soudce, vyznamenání atd. je nějaký právní nárok. Na rozdíl od rozhodnutí běžných úředníků podle správního řádku, kde na kladné rozhodnutí právní nárok při splnění podmínek je, rozhodnutí musí úředník vyhotovit a lze se proti němu odvolat.

President není takovým úředníkem ale ústavní pojistkou aby se soudcem, profesorem atd.. nestal někdo např. mravně zcela nevhodný.

+1/−1
29.4.2018 8:26

M16a67r41t71i74n93a 79L76e11n61k42o93v84á 8172409850110

Asi nechápete rozdíl mezi udílením medailí a jmenování profesorů. To komu bude udělen titul profesor je zakotveno ve Školském zákoně. V tomto případě je prezident jen jakýsi čestný podepisovatel. O tom, zda jmenovaní splnili kritéria, nerozhoduje prezident, ale komise k tomuto aktu jmenovaná.

+1/0
29.4.2018 9:56

P44a40v14e43l 67T49e66s97a23ř66í85k 6750683800725

Jedna teta povídala, ale v ústavě je něco jiného, tam je napsáno "Rozhodnutí prezidenta republiky vydané podle odstavce 1 a 2 vyžaduje ke své platnosti spolupodpis předsedy vlády", tedy jasně je tam napsáno že se jedná o rozhodnutí presidenta republiky a nikoliv nějaké čestné podepisování.

Jinak na vysoké škole kde adepta navrhují se mimo jiné i rozhoduje tajným hlasováním, tedy tady nejsou přesně dané podmínky kdy profesor být jmenován musí a můžou ho odmítnout už v tomto tajném hlasování a adept se nemůže někde odvolávat u soudů, protože na jmenování profesorem není právní nárok.

Na rozdíl od rozhodnutí ve správním řízení, např. vklad nemovitosti, stavební povolení, tam nikdo hlasováním rozhodovat nemůže, protože tady na rozdíl od jmenování profesora právní nárok na souhlasné rozhodnutí je, pokud jsou splněny podmínky.

+1/0
29.4.2018 11:47

M24a95r36t48i65n72a 55L76e85n69k66o15v82á 8492659820330

Píšete jen to, co byste rád viděl a co hlásá mluvčí Ovčáček. Realita je naprosto jiná. Doporučuji kouknot do Školského zákona a pročíst něco od ústavních právníků. Já vím, rád byste aby to tak nebylo, ale vaše pomílenost je zjevná už v prvním příspěvku, kde přirovnáváte udělování medailí k jmenování profesorů. Jsou to dvě naprosto odlišné věci. Jestli se Zemanovi nelíbí, že jsou situace kdy se vyžeduje jen jeho čestný podpis, neměl se ucházet o post prezidenta. Tak to prostě je a on toto plnit musim.

http://zakony.centrum.cz/zakon-o-vysokych-skolach/cast-7-paragraf-75?full=1

https://iforum.cuni.cz/IFORUM-14466.html

+1/−1
29.4.2018 13:10

P13a16v39e13l 67T91e47s28a73ř73í61k 6370933110425

Právníky do toho laskavě netahejte, náplní jejich obživy je cokoliv vysvětlit nějak a když je potřeba tak přesně naopak.

Mě nezajímají tady právníci ale význam slov, slovo "rozhodnutí" rozhodně nelze zaměňovat se slovem "čestný podpis"

Na školský zákon jsme se koukal a tam, jsem zjistil že nejsou přesně stanoveny podmínky ze kterých by vyplývalo "právo" být jmenován profesorem, tedy že se tam o tom jmenování např. tajně hlasuje, tedy nikdo nemá ze zákona právo být profesorem, ústava je nejvyšší zákonná norma a tu rozhodně nemá právo vykládat presidentovi nějaký Městský soud. Správné rozhodnutí soudu tady mělo být, že soud nemá právo posuzovat konání presidenta vyplývající z ústavy.

Naštěstí v ústavě jsou taková ustanovení, která znemožňují takto úkolovat presidenta Městským soudem jako nějakého úředníčka Katastrálního úřadu, takže Zeman nejspíš bude postupovat jako VK v záležitosti adeptů na soudce, kteří se takto domáhali jmenování soudcem a nebude dělat nic.

+1/0
29.4.2018 13:39

M79a69r79t88i80n90a 30L38e88n63k28o73v11á 8432839580570

Ámen. Píšete nesmysly.

+1/−1
29.4.2018 16:04
Foto

J82i61ř72í 61V50e68s56e13l88ý 3300902980920

Monarcha Viroza I. občas selže, že.

+1/0
28.4.2018 7:45

M49i91r68o33s34l22a69v 76K12a42š82p76a50r 3482497281461

U Ošťádala Zeman poukázal na údajné kontakty s komunistickou Státní bezpečností." Má to pan prezident nějaké popletené, předsedou vlády jmenoval člověka podezřelého z dotačního podvodu a soudem uznaného spolupracovníka StB. Není asi moc konzistentní když se u Babiše zašťituje presumpcí neviny

+5/−1
27.4.2018 21:14

M83i89c24h14a53l 41U37r80b39a10n 1325840911697

Rozhodnuti, ze byl Bures spolupracovnik StB tusim neni pravomocne.

+1/−2
27.4.2018 21:27

H38a39n94a 23Z35a15m76r18a70z88i80l80o29v89á 9835100296161

Stejně tak u Ošťádala.

+1/−1
28.4.2018 4:53

A84l51f45r11e83d 88D95e59l40o52n94g 4214462906200

Milý Mirku, máte to nějak popletené: na jedné straně souhlasíte když rektoři povzbuzují studenty proti Zemanovi a Babišovi a na druhé straně byste chtěl jmenovat nejvyšším pedagogem člověka spolupracovníka s bývalou STB!

Přípomínám také že Římský císař který ustanovil pravidla pro titul "profesor" vyloučil možnost jmenování kleštěnce pro neschopnost normálního rodinného života! A rektoři se velmi angažovali i pro gaye!!!

+1/0
28.4.2018 9:19

M71a53r47t55i35n23a 23L68e75n28k34o32v71á 8222479950380

Profesor není pedagogický titul, alespoň ne v ČR.

0/−1
28.4.2018 11:20

A79l26f10r49e33d 37D54e15l27o75n73g 4334222596520

Paní Martino, nerozumím Vám! Přece profesoři neřídí lokomotivy nebo fabriky?!?

+1/0
28.4.2018 14:55

M88a70r56t46i46n54a 93L92e70n81k69o81v58á 8652339460910

Profesor je v ČR vědecký titul. Ano, jsou profesoři, kteří učí, ale vůbec tak tomu být nemusí. Prostě není to pedagogický titul.

0/−1
28.4.2018 15:47

A56l66f40r29e89d 69D47e25l92o49n17g 4474482456620

Trochu se v tomto oboru pohybuji. Vědecké hodnosti jsou CSc, Dr sc a pod. Profesor pokud vím se udílí vždy na základě písemné zprávy přednesené a hodnocené na VŠ zaměřené na výklad! Neznám prófu který by neúčinkoval na VŠ aspoň krátkou dobu!

0/0
28.4.2018 16:26

M68a81r43t11i65n11a 58L83e85n32k39o66v63á 8552949480930

CSc a DrSc jsou už dnes jen dojížděny, nově je nahradil PhD., nejvýše postaven je pak titul docent a nad ním titul profesor. Profesor je navržen komisí, kterou zpravidla tvoří vysoce postavení zaměstnanci VŠ a Univerzit. Tento titul je ale udělován jednak těm, kteří maji za sebou pedagogickou činnost, vědeckou a hlavně publikační. Stává se velice vyjímečně, ale profesorem může být i člověk bez VŠ. Jinak VŠ asi se jmenováním profesorů dost kalkulují a skutečně si je tak nějak udělují jak potřebují. Je to pro ně životaschopná záležitost, jinak by nezískali akreditaci právě pro PhD. A ano možná máte pocit, že znáte jen ty, co učili na VŠ, samozřejmě musí být vidět a zpravidla jsou školami požádáni aby pár přednášek udělali, ale nemusí to být jejich zaměstnání. Napadá mě ze známých třeba Václav Klaus, Pavel Kolář, nevím třeba se mi vybaví z ,,neučících profesorů” ještě někdo. A taky se v oboru už dost let pohybuju.

0/0
28.4.2018 18:15

A38l81f76r55e28d 32D97e11l18o30n53g 4144862556310

Děkuji za obšírnou zprávu! Škoda že jsem to nevěděl dříve, také jsem přednášel na VŠ jako "vědecký pracovník z průmyslu"8-o:-/:-(;-D

0/0
28.4.2018 18:41

J46i17ř23í 76S32o32u80č90e96k 5816547969609

„Profesor je v ČR vědecký titul. Ano, jsou profesoři, kteří učí, ale vůbec tak tomu být nemusí. Prostě není to pedagogický titul.“

Nešiřte tu prosím nesmysly. Profesor je vědecko-pedagogický titul. https://www.cuni.cz/UK-3984.html

+1/−1
28.4.2018 23:04

M12a83r69t96i11n23a 18L66e68n16k50o59v44á 8102569800150

Ano, šířím tu naprosto stejný nesmysl jako vy, podotýkám, že profesor není pedagogický titul, nýbrž vědecko-pedagogický, můžou ho obdržet vědci, umělci a prakticky kdokoliv. Profesor nemusí být pedagog. Stačí kouknout, kdo všechno profesorem je. Působí ve vědeckých institucích, v medicíně, ve výzkumu, ale jsou i profesoři např. umění. Takže prosím. A ještě dodám, abyste nedošel k mýlce, ke které by mohlo po čtení některého z webu Univerzit nebo VŠ dojít. Profesor je u nás také pracovní pozice na VŠ. To je tak, když profesor učí, pak má také zařazení profesor a vyšši plat. Na tuto pracovní pozici se nikdo kdo nemá titul profesor, dostat nemůže. Já ještě pamatuji, jak jsme Mgr na gymplu museli říkat pane prof. a paní prof.

0/0
29.4.2018 5:56

K79a98r76e17l 29A55d42a28m25e70c 1572901781737

On se svět od doby starého Říma poněkud změnil, chcete-li, posunul, takže argumentace dva tisíce let starým pravidlem o "normální rodině" je přinejmenším úsměvné.

0/0
28.4.2018 12:50

A72l35f47r97e34d 60D55e13l72o46n64g 4774102716270

Vážený Karlíku, svět se opravdu mění ale pravidlo "normální život" pochopíte až Vám policie doveze syna nebo vnučku zhulenou nebo nakažené!

Ne nadarmo se dnes dbá aby pedofilové nepřišli příliš do styku s mládeži!

0/0
28.4.2018 14:52

B87o32h34u19m91i11l 55V30a53n81ě37k 5372785842516

Autonomie vysokých škol a akademické svobody jsou ve světě vyjádřeny mimo jiné i tím, že profesory přímo jmenují příslušné správní orgány dané univerzity. Je to zcela běžné třeba v USA či Britanii. Proces k ustanovení (plného) profesorou pod definitivou je třístupňový, pokud v není povýšení schváleno musí dotyčný danou universitu opustit. Titul professora je přímo svázán s danou univerzitou např profesor na Harvardu. Na jiné univerzitě může působit na pozvání jako "hostující profesor".

Je zajmavé, že čeští akademici, kteří se ohánějí autonomií vysokých škol a akademickými svobodami se zarputile brání, aby zrušena praxe zavedená za C.K. monarchie, kdy si císař udržoval nadvládu i nad vysokými školami jmenováním profesorů. Prezident a řada dalších osobností opakovaně navrhují přenesení pravomoci jmenování profesorů přímo na vysoké školy jak je to běžné ve světě, ale akademické sbory se tomu zuřivě brání. Proč?

+2/−2
27.4.2018 20:27

M60a75r88t42i76n 34B96u12r32e30š 3586765358391

Ano pan prezident by chtěl jen práva nikoliv povinnosti.

+2/−1
27.4.2018 21:38

M51a51g55d69a 11K37a48t33z80o86v71á 9276141929258

Když má "pravomoc jmenovat", tak se z toho nemůže dělat "povinost jmenovat". Taky mi připadá nelogické, že si profesory nejmenují přímo univerzity.

+1/−1
28.4.2018 4:58

M95a32r76t27i30n85a 88L87e67n94k91o89v30á 8112889420340

Ono by se to dalo spíš nazvat ,,čestná povinnost”. Tak jako ředitel SŠ podepisuje maturitní vysvědčení. Návrh profesorů na jmenování je ošetřen Školským zákonem, ne Ústavou.

+2/0
28.4.2018 7:44

M29a89r12t40i81n66a 76L56e13n37k93o12v69á 8592299130850

Pane Vaňku, prosím o odkaz toho, o čem píšete. Asi mi něco uniklo, vím o tom, že nabyly schváleny novely zákona o jmenování profeserů. Tím kdo měl profesory jmenovat byl ale ministr školství, pak tuším předseda parlamentu. O jmenování profesory vysokými školami nevím. O čem prosím píšete?

0/−1
28.4.2018 6:39

B35o96h81u58m15i52l 61V62a87n74ě18k 5472275312906

Paní Lenková,

váš rafinovaný způsob znevážování jiného diskutujícího mám dávno prokouknutý. Namísto abyste se přesvědčil o obsahu příspěvku třeba v google - dát mínus a žádáte důkaz něčeho co v příspěvku není. Sice zdánlivě slušně, ale ten osten tam je. V tom obzvláště vynikal Rath

Paní Lenková,

že něco nevíte ještě neznamená že to neexistuje. Tak si to zjistěte.

Paní Lenková,

kde v příspěvku píšu o změně zákona. Tomu akademici zabránili. Píšu o logických návrzích na zvýšení samostatnosti univerzit přenesením pravomoci jmenování profesorů přímo univerzitami jak je to běžné ve světě.

Nicméně pro líné či méně schopné uvedu jeden odkaz na to, že veřejná diskuze o přenesení pravomoci existovala:

https://nazory.ihned.cz/thinktank/c1-63975760-ma-byt-jmenovani-profesoru-pravomoci-prezidenta-nebo-vysokych-skol

+1/0
28.4.2018 8:08

M53a47r96t24i90n83a 24L65e98n70k26o58v93á 8852969440720

Zdá se, že jste mírně paranoidní. Můj příspěvek je důkazem, že vám nevkládám do klávesnice nic, co by souviselo se změnou zákona. Pouze píši, že vím, že nebyly schváleny novely a žádám vás o odkaz, kde jste se dočetl, že akademické sbory změně brání. Takže za něj děkuji, až budu mít více času projdu. Jinak mínus jste ode mě dostal za to, že tak trochu motáte hrušky s jablky. Profesor na Harvardu není stejný titul jako profesor v ČR. A ano jsem taky pro aby jmenování bylo v kompetenci vysokých škol a univerzit, aspoň po dobu co Zeman bude dál důstojný prezidentský úřad znevažovat. No ale změnit zákon není tak jednoduché a rychlé.

0/−1
28.4.2018 11:16

M85a43r75t91i59n74a 24L46e49n76k93o91v68á 8192849160130

Promiňte, ale koukám na ten odkaz. Z toho jste skutečně usoudil, že se akademici zuřivě brání? Já to tam vyčíst nemůžu, ale je možné, že jste se jen spletl a uvedl nesprávný odkaz.

0/−1
28.4.2018 11:25

J57i32r61k15a 22H12o21n40c81ů 2874874931678

President jmenuje na návrh akademiků profesory je vlastně významově stejná věta, jako že president jmenuje na návrh premiéra ministry. Možná, že si někteří z vás všimli, že president nemá povinnost navrženého ministra jmenovat. Může to odmítnout. Několikrát se to už stalo. Tahle praxe není jenom specialitou ČR, ale podobné odmítnutí jsme mohli před nedávnem zaregistrovat i na Slovensku. Zjevně tedy slovo "jmenuje" neznamená totéž, jako "musí jmenovat".

+5/−3
27.4.2018 17:38

O76l89d39ř44i60c83h 54S97c92h71n82a76b51l 4163297730405

Pokud ho nejmenuje, musí své rozhodnutí zdůvodnit, toho jste si asi v článku nevšimnul.

+2/0
27.4.2018 17:58

J61i41r52k89a 37H73o82n67c73ů 2404634611778

Ale on své rozhodnutí zdůvodnil. Tu nějaké kontakty s StB, jinde zase nějaké pochybné finanční dary. Jestli je to zdůvodnění relevantní, nemohu soudit. Nicméně zdůvodnění to je.

+3/0
27.4.2018 18:31

M85a35r52t80i10n13a 61L34e57n11k60o15v63á 8592779370700

Soud uznal, že zdůvodnění relavantní není.

+3/−1
27.4.2018 19:03

K94a91t66e51ř36i56n51a 76V48ý26b56o75r86n52á 6900459259

Prezident si ale svá zdůvodnění není povinen obhajovat.

+1/−2
27.4.2018 19:47

M84a56r33t69i16n25a 21L15e13n40k91o84v72á 8232149390120

No paní Výborná, o žádné obhajobě nepíšu. Píšu jen, co uznal soud.

0/0
27.4.2018 19:54

P45e71t93r 35N59o78v10o13t60n86y 1151570691

Prezident si může dělat, co chce. ;-D

+2/0
28.4.2018 2:13

P57e68t68r 47N74o30v14o10t87n75y 1541450321

Takové zdůvodnění ale zákon nezná. To je jako kdybyste jel na 50 90 a vaše zdůvodnění by bylo, že jste zrovna drbal na hlavě.

0/0
28.4.2018 2:28

M26a59r91t74i12n 51B45u83r17e28š 3516895358771

Můžu se zeptat kdy se u nás stalo, že prezident může odmítnout jmenovat ministra? Názor ústavních právníků je takový, že ministra jmenovat musí.

+1/−1
27.4.2018 21:41

V32i65o55l38a 16M57o42d81r32á 5254356489825

Přesně tak, jmenuje neznamená musí jmenovat. Může, nemusí.

Je to stejné jako třeba věta "Na pozemní komunikaci se jezdí vpravo". Jezdí neznamená musí jezdit. Takže když se mi chce, pojedu vpravo. A když se mi chtít nebude, pojedu vlevo nebo uprostřed.

0/0
2.5.2018 22:55

M35i11r56o95s49l89a36v 62Č50a21p84e84k 2623215858505

Se soudním rozhodnutím nutno souhlasit, jen je zjevné, že sama justice ne každému prezidentovi měří stejně, když Václav Klaus odmítl jmenovat kandidáta na soudce, že je moc mladý a nebylo mu ještě 30 let, (v té době zákon takovou hranici ani nestanovoval a ten pak šel radši do advokacie), tak nikdo ani pořádně neštěknul a všichni jenom sklapli, včetně MS a soudců samotných a nikdy ho nejmenoval. A to nikoho moc nevzrušovalo, tohle vypadá spíš na aktivismu, který se hodí ne proti úřadu prezidenta, ale spíš proti MZ, který zrovna teď tu funkci vykonává. :-/ Kéž by soudy byly stejně nekompromisní i v jiných případech. Výsledek toho je ale jeden, pokud je to podle výkladu soudu takto, pak by měla následovat změna zákona a jmenovací dekrety ať si podepisují pseudoakademici sami sobě navzájem a vcelku neobtěžují veřejnost.;-)

+5/−2
27.4.2018 17:21
Foto

M49a27r57t49i52n 80K44l42u46m48p86a89r 5436378767494

A proč by to zrovna měl být tento jeden výsledek? Jak podle vás obtěžují veřejnost?

+2/−2
27.4.2018 17:26

M62a67r20t82i59n 32B11u98r97e25š 3816545708521

;-D;-D;-D Pane Čapek to že Václav Klaus odmítl jmenovat soudce se řešilo. Soud řekl, že Václav Klaus je povinnen daného soudce jmenovat jenže ho soud ho nemůže donutit --- výsledek byl takový, že daný soudce nikdy jmenován nebyl Česká republika danému kandidátu na soudce platila stotisícové odškodné. Najdite si ten judikát ve sbírce Nejvyššího správního soudu.

Tady to dopadne obdobně ani Zemana nikdo nemůže donutit podepsat dekret o jmenování profesorem ale daní kandidáti pak mohou Českou republiku o odškodné, které opět zaplatíme ze svých daní.

+1/0
27.4.2018 21:45

M52i46r56o41s81l96a76v 98R40a54t66a23j 5581103124465

To už je osmé soudní rozhodnutí, které Zeman prohrál

+2/−1
27.4.2018 16:58
Foto

M29a23r43t44i31n 93K11l12u89m27p25a57r 5506378987884

Skutečně osmé?

+1/0
27.4.2018 17:02
Foto

M71i92r94o50s42l11a54v 78S72t62e37i64n25e46r 4720102960616

Jednou zvolený prezident by měl být akceptován bez sprostých výrazů. I když se vám nezamlouvá, je to hlava státu a další dehonestace jdou i na ten stát samotný.

Je dobře, že nemáme už urážku majestátu, ale měli bychom si všichni uvědomit, že jsme zde na veřejnosti a urážet prezidenta republiky je prostě neslušné a nepřípustné. Myslete si, co chcete, ale odpusťte si sprosťárny.

+5/−8
27.4.2018 16:51

R95o67s20t35i31s58l45a53v 51C63a80h28a 6583137557771

No znate to, na hruby pytel, hruba zaplata...

Ani Vam nebudu psat, co nam vzkazal pan Zeman po volbach. Uz mi to tady kdysi smazli. Nic slusneho to nebylo.

+9/0
27.4.2018 16:55

V51l65a15d61a 13D27o67l63e70z67a66l 6452866525

Nesouhlasím, prezident republiky je morální autorita a měl by jít příkladem, všem...Pakliže, ale dělá vše aby morální autoritou nebyl, lže a dává na jevo svojí aroganci tak si slova chvály nebo respektu nezaslouží, ba naopak....

+11/−4
27.4.2018 16:59
Foto

M54a24r60t87i41n 40K77l45u71m45p14a88r 5596908967544

Nepřípustné to rozhodně není, zvláště v situaci, kdy Zeman veřejně uráží koho si zamane.

Až se přestane chovat jako arogantní hulvát, přiznám mu alespoň to, že se pokusil být prezidentem všech.

+3/−2
27.4.2018 17:19

T14o34m19á47š 94T17a94t45í58č77e98k 5560642620918

To jim musíte nechat, Zeman je jediné téma, kdy se tady můžou vyřádit bez ztráty íček a životů.

+3/−2
27.4.2018 17:40

M10a66r97t19i65n67a 69L70e25n98k15o92v68á 8562249670760

To se teda dost mýlíte. Mě byl smazán příspěvek ve kterém jsem psala, že Ovčáček přišel na Hrad z Haló novin. A jinak, vždy jsem k prezidentum měla úctu, ale když ten současnej svým chováním ani snad prezident není.

+1/−1
27.4.2018 19:23





Najdete na iDNES.cz