Diskuse k článku

U Dánska našli vrak německé ponorky U-3523, kterou potopili Čechoslováci

U severního pobřeží Dánska nalezli vrak unikátní německé ponorky U-3523, kterou několik dní před koncem druhé světové války potopili českoslovenští letci působící v britském letectvu. Během války měli Němci v aktivní službě jen dvě ponorky tohoto typu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M95i20r39o32s95l15a35v 26S71t33e98i29n11e80r 4170192520446

5. května 1945 ta ponorka téměř jistě vezla německé nacionálně socialistické pohlaváry z Berlína. Kiel byl asi ještě z Berlína přístupný, namířeno měla nejspíš na západ, třeba do Argentiny. Náklad mohl mít větší hodnotu, než jenom zlaté zuby, zejména historickou. Proto by bylo nepochybně zajímavé tu ponorku prozkoumat.

+2/0
15.4.2018 22:47

I44r14e79n20a 98P55l81a80c81h61e29t54k32o71v46á 1276104426260

To že je schovaná pod vodou neznamená že je to vrak. Až vůdce zavelí, zase se vynoří.

0/0
14.4.2018 10:01

T47o35m21á73š 56Š69t44u52r69m92a 2466362940181

Přečetl jsem hromadu knížek o letcích v Anglii. 311. B. C. ale neměla nebo nesměla útočit na cíle na moři. Vybrané posádky byly převeleny k "Velitelství pobřežního letectva" a po krátkém výcviku a vybavení strojů radary zapojeny do vyhledávání a likvidace ponorek. Jiná technika letu nízko nad vlnami, jiné pumy a úkoly posádky.

+1/0
14.4.2018 0:58
Foto

V69l15a19s13t85i21m83i50l 24S33m73o95l27e11j36a 8829829807742

Náš soused, Miller byl ze smíšeního manželství. Matka byla Zelenková. Jeho 3 ponorky potopili, když byl doma na turnusu. Ke konci války zajel kapitán k pobřeží Dánska, že kdo chce může si doveslovat ke břehu. On a ostatní poplují na hladině pod bílou vlajkou do VB. Miller zůstal na ponorce, dopluli šťastně do Scapa Flow a mohl nám a vnoučatlm o tom vyprávět.

+7/0
13.4.2018 18:55

F91r14a19n33t39i33š49e63k 13V21á87c44l35a34v46í61č66e36k 4235243311424

Dobrá story. Pokud už se tak nestalo, měl by ses s tím obrátit někam, kde to zdokumentují, třeba www.pametnaroda.cz . Je škoda, když takovéhle příběhy beze stopy mizí.

+2/0
17.4.2018 20:25

R96a20d86e10k 59V52a43l25k86o19v64i60č 7124131597813

Ty počty jsou nejasné, wikina říká 118 dokončených, uboat.net 119. Rozhodně jich ale většinu nezničili Spojenci. Část zničilo bombardování přístavů, část miny při výcviku, část potopily Spojenecké letouny. Většinu zničili sami Němci při kapitulaci. Jen jedna vstoupila do plné služby, 12 dokončovalo výcvik. Ve zpomalení zavádění do služby mělo význam potopení Wilhelma Gustloffa sovětskou ponorkou, při tom zahynuli vycvičené posádky pro cca 30 ponorek.

+5/0
13.4.2018 17:47

L78i79b45o56r 80Ž38ů35r88e48k 2713796490698

Pokud si vezmeme že typ XXI měl posádku 57-60 mužů, pokud si vezmeme že na palubě Wilhelma Gustloffa bylo celkem 918 příslušníků 2. ponorkové flotily, pokud uvážíme že je prakticky vyloučeno že šlo pouze o členy posádek, nelze dojít k závěru že vámi uváděné číslo o vycvičených posádkách pro cca 30 ponorek jsou zhruba dvojnásobně nadhodnocené. Kromě toho, zkušební plavby nebyli pouze kvůli posádkám, ale také kvůli ponorkám, a tyto byli zpomaleny nejenom přímými ztrátami ponorek na minách, ale také tím že před prakticky každou zkušební plavbou se museli pokusit oblast vyčistit od min minolovky.

0/0
14.4.2018 13:31

S56t69a66n53i59s17l97a45v 39R73o95s30e87c34k77ý 9795739311439

Je zajímavé, že když jde o Německo, tak se píše jen o zlých nacistech, ale když se muví o SSSR nebo Rusku, tak vždy jen o Rusech.

+9/−4
13.4.2018 16:36

T12o84m56á43š 77J73o61u68s83k97ý 6600864

To se tedy pletete. Rv

+5/−3
13.4.2018 17:15

A72n92n54a 40Č49e96r17n51á 1957614459494

Taky jsem neviděla v souvislosti se Sovětským svazem psát o zlých komunistech. V jakých článcích jste to viděl, pane Jouský? 8-o

+6/−1
13.4.2018 18:10

K16a48r35l 91R14i56e19g74e50l 4464462848986

Ponorky typu XXI byly na svou dobu neskutecne moderni a presne ten typ, ktereho se Churchill tolik bal...a ktery, kdyby prisel vcas - mohl Hitlerovi vyhrat valku, ten nastesti jako I jinni jemu podobni dnesni diktatori se nevyznal v marketing zdroju a vyplytval dostupne capacity (lidske a materialni) na stavbu velkych bitevnich lodi....tisice namornich specialistu a tisice tun oceli vcetne vyrobnich kapacit lodenic

+11/0
13.4.2018 16:23

R35a88d78e97k 47V23a47l78k85o33v36i42č 7934381817653

Hitler a Kriegsmarine zareagovali pozdě na změnu situace v Atlantiku. Od roku 1944 už jim plány hatilo masivní bombardování a postup Spojenců.

0/0
13.4.2018 17:49

M79i47l50a48n 17N37ě38m48e68c 1645360886846

No, obecně se dá zpětně říct, že pro Němce by tehdy bylo účelnější stavět ze všech sil ponorky, než se pokoušet vybudovat silné hladinové loďstvo. I když jejich těžké jednotky taky nadělaly Britům pár vrásek, například je nutily vázat adekvátní síly v oblastech, kde se jim to vůbec, ale vůbec nehodilo.

Jenže v době, kdy přišel typ XXI, už bylo období stavby težkých hladinových lodí dávno pryč, takže se nedá říct, že by se s ním nějak extra praly o kapacity...

0/0
13.4.2018 18:45

K46a35r56l 68R40i23e18g38e52l 4574472978706

Jisteze...mate pravdu, ovsemze podmorskou valku - blokadu atlantickych zasobovacich tras ohrozovaly mensi a starsi typy (IX tusim) ovsem I tak vazalo neproduktivni hladinove lodstvo tezkych krizniku, kapesnich a plnehodnotnych bitevnich lodi - desetitisice vyskolenych namorniku, zatimco na ponorkach jich slouzilo/bylo potreba obsluhy - vzhledem na pomer poctu muzu na jednotku - az stokrat mene...

0/0
16.4.2018 13:28

P29e25t97r 58L19u28k36e18š 6693981

V uvedený den šlo ke dnu hned několik ponorek, ale spolehlivě dohledat jejich přemožitele zatím nikdo nedokázal. U nás se historií 311. perutě zabývá hned několik autorů, ale konstatování uvedené v titulku nikdo z nich nepodpoří.

+8/0
13.4.2018 16:18

A95l46o91i97s 59B39ě39l82o85t58a 4920498965790

V historii 311. perutě se to od našich autorů dohledat asi nedá, zato Něci mají ve svých ponorkách "ordnung". Třeba Axel Niestlé v knize "German U-boat Losses During World War II" vydané v roce 2014 v Londýně píše:

U-3523, commisioned (zařazena do sliužby) 29.1. 1945, 1 mission (jedna hlídka) 2.5. 1945, oberleutnant (nadporučík) W. Müller, sunk (potopena) 6.5. 1945, North Sea (Severní moře), Skagerrak, B-24 Liberator, pilot F/Lt (Flying Leutenant - poručík) H.E. Goldie, 86. Sqn (86 peruť) RAF, 58 killed (mrtvých).

Takže článek o ničem. ;-)

0/0
13.4.2018 16:33

P73e62t25r 72L36u36k88e12š 6503461

Stejný závěr (osádka Liberatoru 86. Sqn.) udělal i Norman Franks, který U-3523 původně (v prvním vydání Search, Find and Kill) přisuzoval našemu Liberatoru. V průbehu let bylo potopení ponorky přisuzováno nejméně třem různým osádkám. Ono udělat "ordnung" není vůbec snadné a skutečný běh událostí se daří odhalovat jen pomalu. Tady byl navíc na konci války čilý ruch a v jeden den to odnesla řada ponorek. Moc tomu nepomáhá, že je málokdy přesně známá poslední poloha konkrétní ponorky a hlášení o poloze letounů je zatížené chybou. Tehdejší navigace nebyla žádná selanka.

0/0
13.4.2018 18:44

A18l23o49i19s 54B18ě61l76o75t36a 4590328485250

Jojo, s tím ordnungem je to svatá pravda. Niestlému je teď něco přes padesát, v archívech se hrabe přes třicet let a - stejně mu osud osmnácti ponorek ještě chybí. Ovšem to, co zjistil, to má respekt, což uznával i americkej historik Clay Blair. Ten zase bádání o německejch ponorkách věnoval posledních dvacet let svýho života.

+2/0
13.4.2018 19:18

P58e98t23r 73L60u48k77e78š 6273281

Je vidět, že se článek v čase mění a pěkně si odporuje. V titulku ponorku potápí Čechoslováci, v textu zase ne: "Ponorka U-3523 šla ke dnu sice v oblasti, ve níž hlídkovali Čechoslováci, ale 120 kilometrů jižně od místa, která posádka uvedla v hlášení." (cit.)

Nevím, kde se vzalo 120 km, ale jde o zjevnou chybu: U-3523 objevili 10 km severně od Skagenu, Z bojového hlášení vyplývá, že útok "našeho" Liberatoru neproběhl 120 km jižně od místa potopení U-3523, ale 40 km jižně.

0/0
14.4.2018 0:38
Foto

R84i56c13h63a80r43d 19N92e94u55g88e46b89a30u37e77r 6958269726702

Co je to Čechoslovák?

+2/−28
13.4.2018 16:15

J30i50ř24í 98T24i37n23t25ě51r11a 6670389953310

Vážený pane Neugebauere,

to byli ti co vám potopili nacionálně-socialistickou ponorku.:-)

+19/−1
13.4.2018 16:20

L33u97d15ě96k 94P42r26o65v37a92z35n22í18k 8923451812515

Například voják, který přísahal věrnost Československu [>-]

+15/−1
13.4.2018 16:20

P61a15v55e96l 44J41o13n49á52š 5301935519935

Každý předválečný občan ČSR.

+13/−1
13.4.2018 16:47

M86i60l49a67n 95H39o71l98c30r 1408538637229

My jsme se ve škole učili - národnost česká nebo slovenská. O československé nám nikdo nic neříkal.

0/−7
13.4.2018 17:12

Z30d73e11n28ě30k 78W68e58r16n33h49a33r87t 6657115562518

Tak to by jste si na tu školu měl stěžovat, že vám zamlčeli tenhle historický termín a jeho význam.

+9/−1
13.4.2018 17:25

T22o32m24á42š 16N74e71u50g95e16b20a52u40e73r 1120435310200

Předpokládám, že jste chodil do školy za socialismu. V té době byla národnost česká a národnost slovenská. Avšak za první republiky byla národnost československá.

+6/−2
13.4.2018 18:00

J39i47ř33í 98J25i81r44o79u37d10e43k 8176729704514

Mezi národností a stát. příslušností byl a je rozdíl. Občan ČESKOSLOVENSKA byl ČECHOSLOVÁK, a to bez rozdílu, jakého byl původu, tedy národnosti!ČECHOSLOVÁCI v RAF měli na svých uniformách nápis CZECHOSLOVAKIA, A BYLI NA TO HRDÍ!!V RAF byli zařazeni jako dobrovolníci[>-] Můj táta byl jedním z nich. Ádu Kasala jsem též osobně znal. Po válce působil jako radista na ambasádě v zahraničí, pak i s ním kom ,,zametli"Rv

+5/0
13.4.2018 20:05

B78ř28e31t49i78s24l97a39v 77Š33í71m58a 9154751582

Tomáš Neugebauer

Ne, prvni myslenkou byla sice ceskoslovenska narodnost se dvema samostatnymi jazyky, ceskym a slovenskym, ale od toho se zahy upustilo, a i za prvni republiky byla narodnost ceska a narodnost slovenska... a take dalsi narodnosti.

Ceskoslovenske bylo obcanstvi!

0/0
14.4.2018 13:45

L47á89ď65a 54V71r19a27n22ý 7178428968357

Vraťte vysvědčení.

0/0
13.4.2018 23:18

B47ř70e16t87i42s48l11a60v 55Š79í92m51a 9954401182

Milan Holcr

To jste se ucili spravne, ale asi jste chybel, kdyz se ucilo o ceskoslovenskem obcanstvi.

Napiste, kde se v clanku pise o narodnosti ceskoslovenske!

0/0
14.4.2018 13:39

L55u74k52á32š 39K13m77e62n53t 5519277984420

Bohužel je to pro dnešní nové generace stejný pojem jako devizový příslib do Jugošky. Smutné, že o generaci, která vyrůstala za 1.republiky, bojovala proti nacistům a za odměnu pak doma hnila v komunistických vězeních, dnes současná generace ví tak málo.

+13/0
13.4.2018 17:30

J61i15r23k16a 81H87o60n67c70ů 2454394191148

Měl jsem za to, že veškerý létající personál mel aspoň hodnost P/O. Kvůli zajetí. S důstojníky se zacházeno lépe.

0/0
13.4.2018 15:52

D25a12n66i95e24l 58S40o10b70o46t64a 9199674326680

Alespoň Sgt.

+4/0
13.4.2018 15:55

P18e62t46e24r 49D67u97r49k66o86t 1698174791490

Ano stačilo sgt. Od sgt. výše nemuseli v zajetí pracovat.

0/0
13.4.2018 16:10

P83a39v23e22l 34N87o75v94o56t36n67ý 6675416898686

i u Japonců? :-P

+2/0
13.4.2018 17:01

T58o96m23á65š 90P59o18l98á24č68e46k 4267615104

Ano cast s raketami spadla zpet do hloubky. Byly obavy aby ty rakety neexplodovaly az dopadnou dolu.

0/−2
13.4.2018 15:47

J19a53n 51M59o60l86n17á51r 1958435444924

Naši letci byli hrdinové, jen škoda, že se po válce zavírali. :-/

+36/0
13.4.2018 15:39

J22i15ř19í 55N81o36v18á80k 3179881568514

Oni SE NAZAVÍRALI, ale byli zavíráni. :-/

+7/0
13.4.2018 16:51

J87a88n 74M39o98l52n87á70r 1238945474824

Chytrý pochopí a někdo slovíčkaří. :-/

+1/0
13.4.2018 19:59

J26a17n 79Š13e60b17e10s78t30a 6977460130885

Chytrý to napíše správně, aby nikdo nemohl slovíčkařit....;-)

+1/0
14.4.2018 2:13

J67a86n 20M18o80l91n29á95r 1108715714214

Když nemáte nic k tématu ;-D

0/0
14.4.2018 10:45

J76a51n 53Z55i72e79g26l66e35r 1391736551148

Pěkný úspěch našich letců. :-)R^

+7/0
13.4.2018 15:30

J30i10ř88í 77H30r88a51d70e49c 9408647760624

Muzik uz si bezi koupit snorchl...

+9/−4
13.4.2018 15:16

K42a13r27e85l 26U45r18b90a82n 2644564331569

Proč nacistické, vždyť tam sloužili obyčejní námořníci. Rv

+13/−14
13.4.2018 14:52

P28a30v46e63l 37N23o64v13o59t90n40ý 6285786818296

to taky....

+4/0
13.4.2018 14:56

L50a37d21i87s77l20a46v 23T48r48i22s37k46a 4225467440

Hmm, sloužila ta ponorka ve vojenském námořnictvu nacistického Německa za 2. světové války? Pokud ano, pak to byla nacistická ponorka.

Nebo koho si myslíte, že tedy byla a jakému jinému účelu sloužila?

+16/−4
13.4.2018 15:01

K42a54r72e70l 31U34r85b13a51n 2224584811219

Kriegsmarine dlouho sloužila spíš, jako taková opozice snahám o nacizaci Německa.

+1/−12
13.4.2018 15:14

V86a67c46l63a88v 50H55a53j67e54k 3466809179

No zrovna velitel ponorkového loďstva admirál Dönitz byl nacista jak z učebnice.

+26/0
13.4.2018 15:18

R96o24m24a84n 27S89t22o55n96e73k 1169203969251

a proto potápěli jednu obchodní loď za druhu R^

+10/−1
13.4.2018 15:45

J50i17ř45í 64T60i64n11t61ě80r75a 6730579713900

Vážený pane Urbane,

možná někteří jedinci, ale například Günther Prien ve své knize: Útok na Scapa Flow, reprint 2006, ISBN 80-7264-079-8, popisuje své zaujetí nacionálně-socialistickou ideologii. :-/

+6/0
13.4.2018 15:50

Najdete na iDNES.cz