Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času

J64a35n 63V97i69n13t49r 7616269622750

I samořízené auto má normální brzdnou dráhu. Když mu někdo skočí do cesty, tak prostě nestihne zabrzit, ani kdyby bylo sebedokonalejší.

+115/−2
doporučit
19.3.2018 19:51

M20i96l79a66n 95N74ě56m23e43c 1815180406486

No jo, má to ještě mouchy. Nejhorší ovšem je, že ten kontrolní "řidič" tam stejně většinou nebude moc platný, protože nereaguje na situaci kolem, ale na to, jak na ni (ne)reaguje auto. A desetinky mezitím utíkají...

+66/−1
doporučit
19.3.2018 18:54

R35e88n63é 59J67í91š91a 2837737461306

Něco mi říká, že chyba nebude na straně auta. Ale jsem zvědav na výsledky šetření.

+104/−5
doporučit
19.3.2018 18:30

J81a87n 39L82u46k83á66š 7167343343402

Technicka poznamka.

Ta zminovana Tesla nemela samorizeni, pouze asistenta rizeni, na ktereho dotycny ridic prilis spolehal.

+65/−2
doporučit
19.3.2018 18:57

D95a86n47i45e74l 16D12r50n52e55c 6941259726802

Problém autonomních aut je, že se od nich očekává, že eliminují chyby ostatních (i úmyslné), což při zachování rychlosti a plynulosti provozu nejde. I kdyby byla půlka aut na světě autonomních, a tato auta by byla nějakým způsobem spojena s 10 % mrtvých při autonehodách, tak to bude prezentováno jako kardiální neúspěch a auta jako "vraždící bestie". Doprava nikdy nebude bez smrtelných nehod (má-li být zachována nějaká rychlost), můžeme je omezit, ale zabránit úplně všem nejde.

+45/−1
doporučit
19.3.2018 20:16

J49i88ř93í 34J70e90ž 1457595584835

Autonomní systém má o poznání kratší reakční dobu, nehraje si s rádiem nebo přehrávačem, netelefonuje za jízdy a ani se nebaví se spolujezdcem. Zázraky bohužel nezvládá ani on ...

+41/−1
doporučit
19.3.2018 21:59

V18á44c72l75a58v 24S12v15o24b93o91d75a 3211329260840

testováno na lidech...

+34/−3
doporučit
19.3.2018 20:31

M81i33c92h73a86l 71S66e12m96r93á72d 3812636427939

Obecně by mě zajímala etika rozhodovacích algoritmů (život posádky vs. život chodce) Auto se narozdíl od řidiče naprosto chladnokrevně rozhodne koho zabije, řidič prostě jedná reflexivně...

Na druhou stranu bych si asi nekoupil auto u nějž bude předpoklad, že dá přednost životu matky s kočárkem před mým ;-)

+23/−1
doporučit
19.3.2018 20:15
Foto

P46e38t63r 37P40r42o35c90h38á53z89k10a 3772876722774

Je docela možné, že by se stejná nehoda stala i kdyby tam jel normální vůz s řidičem. Patrně bychom se o tom ani nikdy nedověděli. V tomto případě se situace využije ke kritice samořiditelných vozů. O to spíš, že řízení bylo ještě navíc hlídáno člověkem. Je nemožné a dlouho ještě bude nastavit bezpečnost těchto samořiditelných aut aby k nehodám nedocházelo. situací , kdy mohou vzniknout je tak nepřeberné množství, že na ně žádný systém nemůže reagovat. Navíc kombinace provozu kdy se na stejné komunikaci vyskytují samořiditelná auta spolu s těmi normálními, chodci a ze zvířaty je neřešitelná, nebo ještě dlouho neřešitelná.Možná se někteří snaží příliš uspěchat tento systém a nakonec mu udělají medvědí službu a bude zakázán. Nejde ani tak o to že ho zakáže úřad na základě jedné, nebo několika nehod. Tlak na zákaz si nakonec třeba prosadí lidé, kteří tomu nebudou věřit. Je to stejné jako například u atomových elektráren. Systém naprosto bezpečný, exces jednou za čas a zákazy se množí.

+42/−6
doporučit
19.3.2018 19:01

J70i17ř84í 19L22e65p84š96í45k 9771704781638

A jedna filozofická... kdo bude označen za viníka nehody a potrestán za zabití člověka? Ten za volantem, který už dost možná nemohl ovlivnit rozhodnutí počítače, nebo symbolicky roztaví mikročip stejně jako u T-100?

+26/−3
doporučit
19.3.2018 19:21

L50u30k50á80š 98P55a47v56l94á85s52e55k 8411649309951

No, jestli je to teprve druhá nehoda, tak je to dobré. Ale, pravda, při představě, že moje děti chodí po ulici a prohání se tam neřízená auta, kterým se občas zblázní software, to není moc lákavé... Jenže u řízených aut se to stává taky a asi častěji.

+15/0
doporučit
19.3.2018 21:44

A71l87e24s 34Z26v11o73l77a33n81e80k 2523667907614

Zasadni problem je, ze umela inteligence musi behem rizeni udelat rozhodnuti co zpusobi smrt lidi. Ma ohrozit ridice tim, ze sjede ze silnice ve velky rychlosti nebo ma jet rovne a srazit dite co autu skocilo do cesty? Ma najet na chodnik nebo se celne stretnout s nekym kdo dostal smyk v protismeru? Majitel auta bude chtit, aby auto za kazdou cenu chranilo hlavne jeho, jinak si autonomni system nekoupi. Je to ale v zajmu bezpecnosti provozu? Kdo nastavi co je jeste spravny, jak porovnavat jakej zivot je cennejsi?

+15/−1
doporučit
19.3.2018 21:29

R71o56s37t86i33s48l28a77v 41M35a30j75e31r 2423632799108

Je to tragédie, ale položme si i otázku - zastavil by včas řidič - člověk - když by mu někdo vstoupil do vozovky? Auto v určité rychlosti má svou hybnost a všichni víme, že prostě na fleku nezastaví....

Samozřejmě neznám přesné okolnosti, nebyl jsem tam a popsány nejsou.

+18/−3
doporučit
19.3.2018 22:04
Foto

J64i10ř72í 88K55r54á47t48k55ý 3720572274

Předpokládám, že takové auto plné kamer a senzorů má k dispozici i naprosto podrobný záznam celé situace a po jeho prostudování nebude pochyb, zda to bylo selhání systému, nebo prostě tomu nešlo zabránit i kdyby to řídil člověk. Já bych vsadil na tu druhou možnost.

+10/0
doporučit
20.3.2018 8:12

A73n93t89o13n33í80n 97S14e76b95e56r52a 7193818970949

Chyba je v tom, že chodec neměl implenetovaný pod kůží mini vysílač, který by dal autu jasně najevo že tam je. To se musí co nejdříve napravit !

+29/−10
doporučit
19.3.2018 18:51

P34e51t45r 69D11l79o87u66h28ý 5727259124884

Jsou situace, které by bez ztrát nevyřešil ani nejlepší řidič a ani ta nejdokonalejší umělá inteligence. Nevím, zda je to tedy zrovna tento případ, ale dejme tomu. Třeba byl vstup do vozovky tak nenadálý a v takové blízkosti, že nebylo fyzikálně možné zabrzdit ani se vyhnout. Jako největší problém u samořiditelných aut vidím jinou věc. Před auto například někdo vběhne a zabrzdit už nelze, ale bylo by možno se vyhnout buď doprava, kde jsou ovšem stromy, nebo doleva, kde by to ale znamenalo naráz do boku protijedoucího auta. Člověk se nějak rozhodne a nese za své rozhodnutí odpovědnost. Ale jak by se měl rozhodnout "stroj" v případě, že veze cestující? A doba, kdy přesně dokáže vyhodnotit ve stylu varianta a) sražený chodec, jeden mrtvý, varianta b) naráz do stromu, jeden mrtvý cestující, jeden těžce zraněný, varianta c) jeden mrtvý v protijedoucím autě, dva zranění cestující, volím tedy a), tak taková doba je ještě hodně vzdálená. A i pak by se vznášely otazníky, zda bylo vyhodnoceno správně.

+7/0
doporučit
20.3.2018 1:29

I47v76a75n69k60a 67P40o40s72p96í61š64i74l32o67v52á 8304788722557

Wozniak měl pravdu. Stačí se podívat jak dlouho takový gigant a lídr jako Google testoval samoříditelná auta a stále se neodvažuje je nasadit do ostrého provozu. S pokorou tvrdí že je stále plno neznámých. Konkurence jako Tesla, nebo Uber naskočila do tohoto vlaku mnohem později a snaží se namluvit zákazníkům že jsou na stejné úrovni a nejraději by s jen trochu inteligentnějšími systémy jaké jsou běžné v lepších autech spustili ostrý provoz...

+6/0
doporučit
20.3.2018 1:10

P51e24t13r 37K87n25ě92b16o33r84t 3601640

Ach jo. Kam ten svět spěje. Už ani a silnici není člověk v bezpečí.

+5/0
doporučit
20.3.2018 6:21

J95o25s39e29f 80S81v58á24r67o64v61s53k83ý 3141366573295

Záleží z jakého úhlu pohledu se na to kdo bude dívat. Má to dvě roviny - právní a technickou. Na jednu stránku, pokud by takhle přišla o život osoba blízka, tak se nám to asi líbit nebude a budeme chtít nějakou odpovědnost, kterou lze vyvodit pouze u člověka, protože si budeme myslet, že pokud by takové vozidlo řídil člověk, tak by se to nestalo. Ne každému bude stačit nějaké odškodnění. Ale pokud se na to budeme dívat z celkového pohledu, kolik je na světě denně způsobeno nehod lidmi, kde dojde ke ztrátě života a jaké zbytečné chyby lidi dělají, tak by to možná byl i jiný pohled. Ale ani to dnes nelze srovnávat, protože vozidla s autopilotem toho zatím mnoho nenajezdila. Různé vychytávky u vozidel jsou dobré, ale nelze na ně spolehát v extrémních podminkách a tam, kde nastupují fyzikální zákony, což si řada řidičů neuvědomí, pokud přístroje nedokáží jeho agresivitu snížit na přijatelnou míru.

Pro mě je to zatím utopie a proto raději spoléhám sám na sebe. Osobně si myslím, že je zřejmě předčasné taková vozidla pustit do ulic. Vždy by tam měl být zatím v záloze člověk a zkoušet to a zkoušet. Nehledě na to, že takové vozidlo bude muset mít perfektní servis včetně prubštichu jeho řídící jednotky a výkonosti snímacích senzorů. Takže ani jeho provozování nebude tak jednoduché, jak si kde kdo představuje.

+5/0
doporučit
20.3.2018 0:11
Foto

M23a96t92ě51j 56V47o33z72d48e80k 3446730343

Korektní by od redakce bylo zmínit, že Volvo sice má dodat 24.000 XC90 s autonomním řízení, avšak systém autonomního řízení si vyvinul UBER sám...

+5/0
doporučit
19.3.2018 21:06
Foto

M87a46r95t68i59n 92P48i70š47t30o58r86a 8868618586529

Pokud by taková auta měla garantovat dodržení zákonů robotiky, musela by v místech s chodci jezdit desetinovou rychlostí oproti nynějšku. O každém totiž musí předpokládat, že se kdykoliv vší silou rozběhnou přímo pod auto.

Snad by ještě mohla mít zařízení pro aktivní zastavení takových lidí ještě na kraji vozovky:

- uspávací střely, ty ale asi neúčinkují dostatečně rychle

- běžné střely, příliš drastické, ale zase by se rychle po zavedení chodci ukáznili

- elektrický taser, to bude optimální řešení.

+5/0
doporučit
19.3.2018 20:33

P83e88t45r 85S19p86a66t22z48i76e15r55e42r 7104242505434

Takže to máme dvě nehody za dva roky. Při tom první nehoda byla tak na půl, protože auto nebylo plně autonomní a jen řidič se na to vykašlal. No řekl bych že autonomní auta vedou. Běžně se na světě stávají nehody co pár sekund, při kterých někdo umře a to v tom hraje roli auto řízené člověkem.

Tady máme dvě nehody za dva roky. No..z hlediska statistiky si říkám, že autonomní auto je podstatně bezpečnější. Takže tato nehoda je smutná, ale z hlediska vývoje zanedbatelná.

+6/−1
doporučit
20.3.2018 6:50

P56e72t16r 86H45a75r63i80p51r59a72s92a68d 59H71a24j94i96č 5541376473970

Pokud se týče té Tesly, tak je potřeba říci, že jde o částečně autonomní systém a že je v manuálu jasně naprsané, že řidič musí sledovat provoz. Že si řidič pouštěl nějaký díl Harry Pottera a přeslechl varovný signál, který se ozval 7 s před nárazem je prostě skutečnost, že nás to nudí, když to neřídíme sami. Částečně autonomní systém věděl, že se něco děje, ale nedokázal to sám zvládnout a požadoval lidskou asistenci. Té se mu nedostalo.

+6/−1
doporučit
19.3.2018 21:17

J11i79ř83í 29H81o87f92m38a46n 6155177539396

Autonomní auto, které musí řidič kontrolovat, je úplně k ničemu.

To už je mnohem lepší naložit auto na vlak jako spoluzavazadlo a moci se v klidu při jízdě ve vlaku čemukoliv - třeba i spánku.

A až budou auta vypadat jako železniční kupé, tak v nich bude člověk moci během jízdy ve vlaku zůstat.

Akorát si odskočí na záchod nebo do jídelního vozu, ale jinak zůstane v podstatě celou dobu jízdy "jako doma".

Kam se hrabou autonomní automobily.

+6/−2
doporučit
19.3.2018 20:35

L87a51d65a 47N23o80v15a66k 4362923287

rozmontovat a vymazat paměť....:-/

+4/0
doporučit
19.3.2018 22:03





Najdete na iDNES.cz