Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

První mrtvý chodec. Američanku zabilo samořízené auto Uberu

V Arizoně zaznamenali zřejmě úplně první případ chodce usmrceného samořízeným automobilem. Ve městě Tempe zahynula žena, kterou mimo přechod srazil stroj společnosti Uber. Společnost podle prohlášení plně spolupracuje s policisty.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M44a29r13k30é16t13a 10D31v58o20ř73á48č37k56o66v66á 2878753551468

Možná by se to stalo, kdyby to řídil člověk. Ale pro autonomní auto nabité senzory by to problém být neměl. A pokud vím, méně nehod je argument zastánců autonomích aut. Že z této nehody nechtějí nic vyvozovat (zpřísnění podmínek) je zvláštní. K čemu je takový pilotní režim, pokud se z chyb nepoučí?

0/0
22.3.2018 10:36

J52i59n94d87ř64i80c89h 64L62u30k83e81š 3489484863850

Programátoři asi nemají řidičák. A nebo mají jiná pravidla v USA. Takový kecy, že by nezastavil nikdo... Řidič smí jet takovou rychlostí, aby dokázal bezpečně zastavit na vzdálenost na jakou má rozhled. Takže pokud za tu hranu světla a tmy nevidím(ta žena přecházela zleva doprava za veřejným osvětlením, než jí ten krám zabil, musela přejít protisměrný pruh, takže tam neskočila naráz zprava někde ze křoví metr od vozovky), buď zpomalím nebo posvítím dálkovými. Jasně, že to nikdo nedělá, ale pak je to pade na pade...A pro autonomní systém hodně špatná vizitka. Asi jako když ta Tesla nerozpoznala bílý návěs napříč silnicí.

0/0
22.3.2018 9:59

J40a41n 88K36u11b34í43č56e53k 3514951348281

na novinkách je video zveřejněno. auto prostě jen jelo, ani se nepohlo doprava nebo doleva.systém nepočítal, že na silnici může být v noci překážka? kde je termokamera, kde jsou radary? jak může takový systém do provozu, když není schopen se vyhnout neočekávané překážce?

+1/0
22.3.2018 9:32

M52i92r25o47s88l65a84v 33K25u65c34e22r44a 4677380367901

Přesně. Tohle vidím jako brutální chybu vozu. Přitom systémy proti srážce chodců jsou v autech celkem běžné už dnes a fungují normálně.

+1/0
22.3.2018 9:34

J10i88n68d79ř36i55c85h 29L45u27k26e48š 3449224833650

Také jsem video konečně viděl. A je to přesně to, co udělali u nás v obci. Jeden přechod na silnici první třídy. Osvětlený. Za tím je hradba tmy. Kdyby tam to osvětlení nebylo, je to lepší. Nicméně pro autonomní vůz by to neměl být žádný problém.

0/0
22.3.2018 9:46

M46i19r36o68s44l58a81v 12K62u24c74e63r23a 4657650157301

Tak poté, co jsem viděl video, je rozhodně chyba na straně auta! Pani, kterou auto srazilo, šlo po silnici zleva doprava. Auto jelo vpravo. Byla sice ve stínu, ale ať mi nikdo netvrdí, že stín je problém pro radar!!!

+1/0
22.3.2018 9:31

P61e51t16r 64B47a26u46e39r 9270535487679

Podívejte se na to ale z druhé stránky - kdyby tam seděl normální řidič. Ženská šla do silnice bez světel, bez reflexních prvků a mimo přechod. Naprosto nezodpovědně. Podle videa by ji srazil pravděpodobně každý. A ta technologie má samozřejmě ještě co zlepšovat.

0/0
23.3.2018 9:37

O83n79d53ř50e56j 97B58l11a66h56o50u17š66e27k 4212808318168

Já bych si na takovém místě asi rozsvítil dálková světla, od toho na autě přece jsou.

0/0
23.3.2018 15:03

Z78d61e20n28ě82k 70Z76á10l97i91š 2885384267143

Na jiném webu jsem četl, že paní vystoupila ze tmy. A že ani řidič by nehodě nezabránil. Ale to je špatně. Pro samořiditelné auto neexistuje žádné vystoupení ze tmy. Senzory musí vidět za všech podmínek. Že by auto nezabrzdilo je jasné, ale pokud mělo prostor pro manévr a nebylo to mimo fyzikální zákony mohlo auto hodit myšku. To by měl automatický systém zvládat. Reakční doba automatu musí být pouhým zlomkem času reakce řidiče.

S tímto vyvstávají etické otázky. Pokud systém vidí, že nehodě nezabrání může minimalizovat škody. Jak bude řešeno na příklad: Pokud zahnu vlevo zabiji dítě. Pokud zahnu doprava zabiji dospělého. Koho si systém vybere? Z hlediska ohrožení sebe si vybere dítě. Menší hmotnost menší poškození. Kdo bude nastavovat tyto etická pravidla, jak by měl systém řešit krizové situace?

+2/0
21.3.2018 7:54

T43o43m77á43š 31V23a65l67d16e13r 7623140109

A na co má potom LINAR radar? Spíše vystoupila ze zákrytu, který byl také ve tmě. A nebo vstoupila bezprostředně před vozidlo. Jestli tyto varianty neplatí, ať vozidla uvedou do původních stavů a jezdí normálně pouze s řidičem.

0/0
21.3.2018 9:44

M98i97r30o15s65l17a21v 74K85u56c65e96r81a 4727560987651

Ne, šla přes cestu, zleva doprava. Takže přešla přes celý pruh a pak teprve vstoupila do pruhu, ve kterém jelo to auto. Systém nezareagoval 8-o8-o8-o

+1/0
22.3.2018 9:35

T21o37m40á46š 73V32a49l76d58e17r 7493210549

POtom to vypadá na chybu systému. Jaký má dosah atd. Jelikož v protisměru nic nejelo a tudíž nestínilo, je otázkou proč scanery nezaznamenaly chodce, nebo proč systém nereagoval. Právě tady by se měla ukázat výhoda senzorů. Klasický řidič by neměl vůbec šanci reagovat. Alespoň použít intenzivní brzdu.

0/0
25.3.2018 22:25

L70u77d11v77í86k 32G31a14j39d56o85š21í46k 2495503194672

Vtipné na tom celém je, že i když bude na vině chodkyně, samořiditelný systém má problém tak jak tak.

+1/0
21.3.2018 1:05

J91o34s73e63f 35Š75o79l38t16e10s 8714638410493

Tak nakonec se ukázalo, že na vině je skutečně ženská, která podle policie na videu naprosto nečekaně vstoupila do vozovky a střetu by prý nedokázal zabránit nikdo.

+1/−1
20.3.2018 23:08

M10i28r21o93s54l31a78v 87K16u35c17e27r45a 4377400197651

Ne, neni. Podle videa je na vine skutecne auto. Pani nevstoupila nečekane do vozovky, šla zleva doprava. Ano, řidič by ji neviděl, samořizené auto s radary by mělo na 100 %.

+1/0
22.3.2018 9:32

J40i52ř14í 25H41o14f17m52a35n 6965577269316

Souhlas.

0/0
20.3.2018 12:02

P42e74t24r 45H21e27l37l56e63r 5453706134274

Když nemůžeš tak uber!

0/0
20.3.2018 11:33

J47e56n18d39a 52B97e95n43d41a 9201372346688

Někdo musí slepou uličku lidského poznání prošlapat a ohlásit svetu: Tudy ne, prátelé!

+2/0
20.3.2018 11:16

G24e13o50r29g 34K31o71m84b92e41r12e98c 9264221806191

Opravte si to, to nebyl chodec ale zenska na kole co to auto srazilo. viz video a komentar - https://www.n-tv.de/panorama/Polizei-zweifelt-an-Schuld-von-Uber-article20344302.html

0/0
20.3.2018 10:49

J75i17ř43í 21H23o65f60m44a94n 6545597299866

Problematika autonomních vozidel mne zajímá.

Protože vytváříme na ZČU systém (ComplexTrans), který umí mnohem více než autonomní automobily a ve kterém je otázka jízdy v automobilu bez řízení řešena jinak a bezpečně. A také řeší jednoduše a komplexně plnou elektrifikaci pozemní dopravy.

Až se jednou autonomní automobily rozjedou bezpečně, mohou být klidně do systému ComplexTrans implementovány.

Ale systém umí jezdit autonomně sám o sobě a autonomní automobily v něm nejsou principiálně zapotřebí.

0/0
20.3.2018 10:49

J10i63ř86í 20H52o12f33m15a43n 6215487409416

Autonomní automobil, u kterého musím být neustále připraven převzít řízení, je nesmysl.

Lepší je neautonomní automobil.

Mnohem lepší je řidičem řízený automobil, který je kontrolován asistenty řízení.

Nejlepší by byl autonomní automobil, ve kterém mohu během jízdy spát. Ale to hned tak nebude, protože si za to nevezme nikdo zodpovědnost.

+1/−1
20.3.2018 10:10

K54a24r15e40l 35P84o25d34h64o13r92s23k54y 3575523162345

Přesně takto uvažuje Waymo (Google) a proto nechtějí dělat nic mezi, přímo vyvíjí auto bez řidiče. Souhlasím, že auto kde musí být řidič ve střehu ale neřídí je ve výsledku horší než nic a to byl i tento případ.

0/0
20.3.2018 10:20

J78i70ř52í 96H91o76f24m87a73n 6195567139416

Autonomní automobil není primárně technický problém (všechny technické problémy lze nějak řešit.

Autonomní automobil je především etický problém - kdo za co bude zodpovídat, až se něco stane.

+1/−1
20.3.2018 10:33
Foto

Š94á93r80k80a 21Š45a38l64a28n74s14k62á 1447600920964

Ano a taky se nedají nasimulovat do paměti všechny situace, někdy je potřeba improvizovat a to jaksi PC moc nejde.

+3/−1
20.3.2018 10:35

K96a53r79e97l 19P41o77d86h44o61r46s90k51y 3615743672305

> někdy je potřeba improvizovat a to jaksi PC moc nejde.

Ano, kvůli absenci improvizace si experti mysleli, že počítač se nenaučí hru Go. Až do března 2016.

Už včera jsem vám nabízel, že vám vysvětlím, jak AI v těch autech funguje. Pak uvidíte, že vaše představy o způsobu programování těchto aut jsou mylné. Nabídka stále platí.

+3/0
20.3.2018 10:43
Foto

Š33á18r98k41a 73Š46a17l76a69n60s95k48á 1447560260304

Asi těžko jste mi to nabízel, když jsem včera tady nebyla ))) Jinak new děkuji, nic takového si zakoupit nemíním a nejsem nejmladší, takže toho snad ani na silnicích za svého života moc potkávat nebudu

0/0
20.3.2018 11:18

K90a76r65e75l 15P32o63d26h92o46r59s97k47y 3235653982465

Tak to pardon, to byla nějaká jiná žena. Nicméně názory na programování měla stejné, tak mě to spletlo.

0/0
20.3.2018 11:23
Foto

Š42á21r52k93a 65Š32a17l72a31n48s80k81á 1487980140304

Jo to je možné ))

0/0
20.3.2018 11:30

M69i59c84h19a90l 25S10l53a82v47í36č86e19k 1389568932959

Že by chybka v AI?

+2/0
20.3.2018 11:34
Foto

Š11á11r44k73a 36Š34a53l57a13n82s82k82á 1437540460544

To pobavilo )))

0/0
20.3.2018 11:43

K77a77r62e80l 89P55o27d21h97o21r27s95k30y 3635913912855

Já mám inteligenci přirozenou a není úplně dokonalá :-).

0/0
20.3.2018 11:45

J84i46ř96í 68P55o42l35á41k 9606864417264

To byla Sylva Šporková. Jednou napsala, že něco ví o programování. Je to možné, ale myslím, že o UI moc v obraze není, že to spíš považuje za oblast myslících robotů, na jejichž téma filozofoval někdy před šedesáti lety Isaac Asimov.

+1/0
20.3.2018 12:00

L70u48d92v88í42k 40G60a92j23d16o55š83í33k 2755253174562

Co s tím má společného hra Go proboha? 8-o

0/0
21.3.2018 0:54

K37a49r90e89l 95P58o17d49h84o31r45s36k48y 3385673842935

Docela pravidelně čtu názory, že umělá inteligence nedovede to či ono protože není schopna improvizovat. Zde se to objevilo také. Stejně tak se to říkalo o tom, že počítač nedovede porazit člověka v Go protože není schopen improvizovat (a nemá intuici a spoustu dalšího). No a už je to 2 roky, co člověka porazil. Proto si myslím, že je tento argument postaven na vodě.

0/0
21.3.2018 1:26

T36o71m33á16š 87V32a41l97d71e77r 7893230459

Co takhle se řídit normálními pravidly provozu. A nevymýšlet koho může sejmout a koho ne. Spíše by mne zajímala bezchybnost sw a tady vidím největší problém. Protože to opět programuje člověk. A na některých projektech vidím, že i opravdu odborníci v sw mají problémy pojmout komplexnost celého problému co řeší. Z počátku viděli úkol na rok a pak se v tom hrabou 3-4 roky, jelikož nepojali komplexnost problému. Nehledě, že každý programátor vymýšlí něco a pak se to složitě spojuje a oživuje. Etický problém vidíme pouze v tom, že neřídí člověk, který stejně jedná neracionálně a blbě. Viz místo do příkopu se vyhne do protisměru, kde zrovna jede jiný vůz. Jenže tam vinu hodíme jasně a hned po vyšetření nehody. A nechceme si připustit, že i tyto stroje občas někoho zabijí, ale ne kvůli vlastní chybě. To by totiž byl špatně udělaný sw.

0/0
21.3.2018 9:41

J79i26ř27í 83H33o47f50m36a73n 6885857499566

A přesně o tom to je.

Kdo bude zodpovídat za chybu v software?

Bude to jeho původce, který však díky složitosti software nedokáže celý systém obsáhnout?

Co když ten software "někoho zabije"?

Půjde za to tvůrce software do vězení?

Nebo bude vinen ten software? A jak ho potrestáme?

A když bude viníkem software, který nepůjde nijak potrestat, budeme ochotni mu důvěřovat?

Čili - technicky je to sice složité, ale zvládnutelné.

Zato eticky, chcete-li právně, to zatím zvládnout nelze.

Alespoň ne v demokratické společnosti. Proto začnou autonomní auta jezdit asi nejdříve v Číně.

+1/0
21.3.2018 11:47

T19o24m65á74š 77V87a97l39d49e52r 7823500499

Ano sw vývojář je stejně tak odpovědný za svou práci, jako konstruktér za svůj výrobek. Trestně právně. Pokud sw vyvojáře osvobodíte ze zákonných povinností, zaděláváte si na pořádný problém pouze vlastní ignorováním . Je to těžké a ano systém bude hodně komplikovaný. Dodneška si toto nejsme schopni uvědomit? Pokud bude sw s chybou, je odpovědna firma, která jej vyvine . Opravdu problém nevidím. Nehody asi nebudou vyštřovat obyčejní policisté, ale vyšetřovatelé, které rozeberou celý systém do analýzy jako u leteckých neštěstí. Vznikne nové odvětví analýzy nehod apod. Vozy se budou muset často kalibrovat.Alespoň zpočátku . Každá technologie chce svůj čas na vychytání mušek, Vidíte to příliš složitě a více systém komplikujete. Protože někoho ze systému odpovědnosti vymazáváte.:-)

0/0
25.3.2018 22:52

J26i59ř90í 34H79o26f36m48a51n 6285197649146

A koho vymazávám?

Mně se spíše zdá, že jste to vy, kdo někoho ze systému vymazává.

Že si myslíte, že to, co nejste schopen vyřešit sám, za vás vyřeší někdo jiný.

Je smutné, že takto přemýšlí většina lidí.

0/0
26.3.2018 7:25

T30o44m67á61š 82V47a65l40d23e26r 7413960109

Věřte mi, že právě pořád při své práci myslím, aby někoho nepostihla jakákoliv újma. Proto jako konstruktér nevidím etické, ani právní problémy. V letectví je vše dané a pouze politické rozhodnutí ohýbá občas výsledky vyšetřování. Jinak jde vina vždy za konkrétním viníkem. A totéž by mělo nastat u těchto strojů 5. generace. Skutečně žádný etický problém není, pouze uměle vyvolaný. Nebo vysvětlete proč by vznikl právní, nebo etický problém?

0/0
27.3.2018 23:02

J12i24ř16í 40H73o44f42m83a30n 6895447499196

Je třeba, abyste odpověděl na otázku, zda byste se podepsal pod tak složitý systém řízení, jakým autonomní řízení automobilu je. Provozní podmínky jsou tak složité, že systém nelze nikdy kompletně odzkoušet.

Váš podpis by znamenal, že jakékoliv selhání systému by znamenalo vaše trestní stíhání a pravděpodobně následný trest odnětí svobody.

Čili to je ten eticko-právní problém - převzetí odpovědnosti za něco, co člověk nemá v rukou.

0/0
27.3.2018 23:15

T68o23m17á66š 95V56a20l72d67e63r 7703860699

Přečtěte si jinou odpověď Vám a budete mít jasno. Za výrobek odpovídá firma a pokud se ukáže i že zaměstnanec hrubě porušil pracovní povinnosti , tak je stíhán i zaměstnanec. (zanedbaná údržba , kalibrace, totální selhání konstrukce apod.)

0/0
27.3.2018 23:20

K45a83r18e13l 42L58a37n78a 23I21n42g21. 9546731312

Takže dělat řidičák je přežitek. Auto tě zabije samo ... A u nás dokonce tu firmu UBER chválíme !

0/−4
20.3.2018 9:39

J29i98ř53í 32H21o72f77m52a32n 6555307839866

Souhlasím.

Kdo ta čísla zná, ať je sem dá.

Teprve pak má srovnávání nějaký smysl.

I když i potom bude panovat pochybnost, zda samořiditelná auta nemohou něco "provést".

0/0
20.3.2018 9:31

K37a44r60e44l 52P13o98d58h74o27r57s84k22y 3395543112745

> I když i potom bude panovat pochybnost, zda samořiditelná auta nemohou něco "provést"

Jasně, jen u nás jsou denně stovky nehod a aspoň jeden mrtvý, ale pořád budem řešit pochybnosti, že stroj může něco provést.

0/−1
20.3.2018 10:05

J55i50ř82í 88H52o67f19m48a74n 6955667419856

Až bude mít stroj svědomí a zodpovědnost, tak to řešit přestaneme.

Pak ale musíme počítat s tím, že stroje nahradí lidi. Kompletně.

+2/−1
20.3.2018 10:11

L56u22d73v49í51k 78G60a97j67d50o73š71í54k 2815953474982

Bohužel jste nepochopil, že dovednosti stroje nemůžete srovnávat s lidskými. Stroj MUSÍ pracovat lépe než člověk. Nemá smysl totiž vyvíjet něco, co bude mít stejné nebo snad dokonce horší vlastnosti než lidská síla. Protože pak to může dělat klidně rovnou člověk a žádný stroj nepotřebujete.

0/0
21.3.2018 1:02

K43a32r50e56l 10P78o11d97h83o76r50s95k76y 3165413262885

To že srovnávám X a Y neznamená, že by X a Y bylo stejné nebo podobné. V tomto případě je to právě naopak a popravdě nechápu, proč vůbec takto reagujete.

Seznam všech vlastností a faktorů ve kterých je autonomní řízení už dnes mnohem lepší než člověk by byl hodně dlouhý.

0/0
21.3.2018 1:31

J69a44n 20P71a86v75e49l75k86a 3107181264971

Samořiditelná auta ještě nějakou dobu budou horší, než člověk. Už jen proto, že člověk předvídá podle chování řidiče nebo chodce, pozná, jestli o něm ví nebo ne. Automat se zatím snaží zvládnout jet striktně podle pravidel, ale člověk nejezdí vždy podle pravidel, často podle zvyklostí.

0/0
20.3.2018 8:52

K85a22r11e75l 62P44o89d38h56o43r72s51k67y 3125193122905

Autonomní auta už jsou dávno mnohem lepší než člověk. Jak po stránce senzorické, tak předvídavosti a schopnosti odpovídající reakce. Automat nejezdí striktně dle pravidel.

+1/0
20.3.2018 9:15

J44a42n 55P64a21v60e36l36k56a 3557101804231

JJ, ale zatím jen v reklamě.

0/−1
20.3.2018 9:36





Najdete na iDNES.cz