Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

První mrtvý chodec. Američanku zabilo samořízené auto Uberu

V Arizoně zaznamenali zřejmě úplně první případ chodce usmrceného samořízeným automobilem. Ve městě Tempe zahynula žena, kterou mimo přechod srazil stroj společnosti Uber. Společnost podle prohlášení plně spolupracuje s policisty.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M26a98r92k28é25t57a 24D42v33o70ř37á93č72k59o10v49á 2428493181268

Možná by se to stalo, kdyby to řídil člověk. Ale pro autonomní auto nabité senzory by to problém být neměl. A pokud vím, méně nehod je argument zastánců autonomích aut. Že z této nehody nechtějí nic vyvozovat (zpřísnění podmínek) je zvláštní. K čemu je takový pilotní režim, pokud se z chyb nepoučí?

0/0
22.3.2018 10:36

J25i71n84d90ř85i68c45h 49L98u25k78e41š 3899664163290

Programátoři asi nemají řidičák. A nebo mají jiná pravidla v USA. Takový kecy, že by nezastavil nikdo... Řidič smí jet takovou rychlostí, aby dokázal bezpečně zastavit na vzdálenost na jakou má rozhled. Takže pokud za tu hranu světla a tmy nevidím(ta žena přecházela zleva doprava za veřejným osvětlením, než jí ten krám zabil, musela přejít protisměrný pruh, takže tam neskočila naráz zprava někde ze křoví metr od vozovky), buď zpomalím nebo posvítím dálkovými. Jasně, že to nikdo nedělá, ale pak je to pade na pade...A pro autonomní systém hodně špatná vizitka. Asi jako když ta Tesla nerozpoznala bílý návěs napříč silnicí.

0/0
22.3.2018 9:59

J36a53n 40K78u52b18í57č36e26k 3964421728811

na novinkách je video zveřejněno. auto prostě jen jelo, ani se nepohlo doprava nebo doleva.systém nepočítal, že na silnici může být v noci překážka? kde je termokamera, kde jsou radary? jak může takový systém do provozu, když není schopen se vyhnout neočekávané překážce?

+1/0
22.3.2018 9:32

M65i44r58o21s29l46a98v 82K31u43c34e71r55a 4967830717211

Přesně. Tohle vidím jako brutální chybu vozu. Přitom systémy proti srážce chodců jsou v autech celkem běžné už dnes a fungují normálně.

+1/0
22.3.2018 9:34

J25i40n68d42ř42i22c22h 63L85u46k29e76š 3429584523470

Také jsem video konečně viděl. A je to přesně to, co udělali u nás v obci. Jeden přechod na silnici první třídy. Osvětlený. Za tím je hradba tmy. Kdyby tam to osvětlení nebylo, je to lepší. Nicméně pro autonomní vůz by to neměl být žádný problém.

0/0
22.3.2018 9:46

M17i35r43o22s95l41a55v 86K82u37c70e18r44a 4277460127391

Tak poté, co jsem viděl video, je rozhodně chyba na straně auta! Pani, kterou auto srazilo, šlo po silnici zleva doprava. Auto jelo vpravo. Byla sice ve stínu, ale ať mi nikdo netvrdí, že stín je problém pro radar!!!

+1/0
22.3.2018 9:31

P41e35t31r 57B50a96u12e26r 9970165817229

Podívejte se na to ale z druhé stránky - kdyby tam seděl normální řidič. Ženská šla do silnice bez světel, bez reflexních prvků a mimo přechod. Naprosto nezodpovědně. Podle videa by ji srazil pravděpodobně každý. A ta technologie má samozřejmě ještě co zlepšovat.

0/0
23.3.2018 9:37

O45n11d66ř90e22j 12B58l76a46h77o13u43š37e85k 4552398848928

Já bych si na takovém místě asi rozsvítil dálková světla, od toho na autě přece jsou.

0/0
23.3.2018 15:03

Z77d11e11n39ě40k 28Z20á22l85i77š 2915254937243

Na jiném webu jsem četl, že paní vystoupila ze tmy. A že ani řidič by nehodě nezabránil. Ale to je špatně. Pro samořiditelné auto neexistuje žádné vystoupení ze tmy. Senzory musí vidět za všech podmínek. Že by auto nezabrzdilo je jasné, ale pokud mělo prostor pro manévr a nebylo to mimo fyzikální zákony mohlo auto hodit myšku. To by měl automatický systém zvládat. Reakční doba automatu musí být pouhým zlomkem času reakce řidiče.

S tímto vyvstávají etické otázky. Pokud systém vidí, že nehodě nezabrání může minimalizovat škody. Jak bude řešeno na příklad: Pokud zahnu vlevo zabiji dítě. Pokud zahnu doprava zabiji dospělého. Koho si systém vybere? Z hlediska ohrožení sebe si vybere dítě. Menší hmotnost menší poškození. Kdo bude nastavovat tyto etická pravidla, jak by měl systém řešit krizové situace?

+2/0
21.3.2018 7:54

T57o79m10á24š 34V17a77l36d33e98r 7793640889

A na co má potom LINAR radar? Spíše vystoupila ze zákrytu, který byl také ve tmě. A nebo vstoupila bezprostředně před vozidlo. Jestli tyto varianty neplatí, ať vozidla uvedou do původních stavů a jezdí normálně pouze s řidičem.

0/0
21.3.2018 9:44

M52i53r16o68s25l70a67v 31K88u44c43e10r36a 4607930917461

Ne, šla přes cestu, zleva doprava. Takže přešla přes celý pruh a pak teprve vstoupila do pruhu, ve kterém jelo to auto. Systém nezareagoval 8-o8-o8-o

+1/0
22.3.2018 9:35

T89o67m84á87š 49V22a38l74d39e70r 7673700329

POtom to vypadá na chybu systému. Jaký má dosah atd. Jelikož v protisměru nic nejelo a tudíž nestínilo, je otázkou proč scanery nezaznamenaly chodce, nebo proč systém nereagoval. Právě tady by se měla ukázat výhoda senzorů. Klasický řidič by neměl vůbec šanci reagovat. Alespoň použít intenzivní brzdu.

0/0
25.3.2018 22:25

L73u16d40v47í54k 33G42a33j84d55o78š53í89k 2575213784892

Vtipné na tom celém je, že i když bude na vině chodkyně, samořiditelný systém má problém tak jak tak.

+1/0
21.3.2018 1:05

J16o51s75e39f 17Š43o73l30t67e65s 8664558860943

Tak nakonec se ukázalo, že na vině je skutečně ženská, která podle policie na videu naprosto nečekaně vstoupila do vozovky a střetu by prý nedokázal zabránit nikdo.

+1/−1
20.3.2018 23:08

M38i60r31o73s21l35a29v 29K55u46c22e57r43a 4107410707681

Ne, neni. Podle videa je na vine skutecne auto. Pani nevstoupila nečekane do vozovky, šla zleva doprava. Ano, řidič by ji neviděl, samořizené auto s radary by mělo na 100 %.

+1/0
22.3.2018 9:32

J48i27ř28í 90H76o63f80m97a76n 6335147799126

Souhlas.

0/0
20.3.2018 12:02

P73e66t27r 98H91e57l60l96e88r 5143786794324

Když nemůžeš tak uber!

0/0
20.3.2018 11:33

J55e82n69d30a 26B85e67n33d95a 9861472776198

Někdo musí slepou uličku lidského poznání prošlapat a ohlásit svetu: Tudy ne, prátelé!

+2/0
20.3.2018 11:16

G69e54o20r39g 37K51o95m51b66e20r82e76c 9814421776201

Opravte si to, to nebyl chodec ale zenska na kole co to auto srazilo. viz video a komentar - https://www.n-tv.de/panorama/Polizei-zweifelt-an-Schuld-von-Uber-article20344302.html

0/0
20.3.2018 10:49

J86i30ř38í 85H96o82f58m51a92n 6625827639266

Problematika autonomních vozidel mne zajímá.

Protože vytváříme na ZČU systém (ComplexTrans), který umí mnohem více než autonomní automobily a ve kterém je otázka jízdy v automobilu bez řízení řešena jinak a bezpečně. A také řeší jednoduše a komplexně plnou elektrifikaci pozemní dopravy.

Až se jednou autonomní automobily rozjedou bezpečně, mohou být klidně do systému ComplexTrans implementovány.

Ale systém umí jezdit autonomně sám o sobě a autonomní automobily v něm nejsou principiálně zapotřebí.

0/0
20.3.2018 10:49

J16i42ř31í 21H53o79f51m37a44n 6935497529796

Autonomní automobil, u kterého musím být neustále připraven převzít řízení, je nesmysl.

Lepší je neautonomní automobil.

Mnohem lepší je řidičem řízený automobil, který je kontrolován asistenty řízení.

Nejlepší by byl autonomní automobil, ve kterém mohu během jízdy spát. Ale to hned tak nebude, protože si za to nevezme nikdo zodpovědnost.

+1/−1
20.3.2018 10:10

K59a41r13e20l 42P19o85d90h27o75r60s57k80y 3825563362805

Přesně takto uvažuje Waymo (Google) a proto nechtějí dělat nic mezi, přímo vyvíjí auto bez řidiče. Souhlasím, že auto kde musí být řidič ve střehu ale neřídí je ve výsledku horší než nic a to byl i tento případ.

0/0
20.3.2018 10:20

J85i57ř42í 67H12o92f76m43a59n 6305347399456

Autonomní automobil není primárně technický problém (všechny technické problémy lze nějak řešit.

Autonomní automobil je především etický problém - kdo za co bude zodpovídat, až se něco stane.

+1/−1
20.3.2018 10:33
Foto

Š91á93r90k57a 39Š77a91l61a59n72s31k16á 1307510130444

Ano a taky se nedají nasimulovat do paměti všechny situace, někdy je potřeba improvizovat a to jaksi PC moc nejde.

+3/−1
20.3.2018 10:35

K92a32r69e53l 86P66o67d66h31o26r73s10k26y 3645753352695

> někdy je potřeba improvizovat a to jaksi PC moc nejde.

Ano, kvůli absenci improvizace si experti mysleli, že počítač se nenaučí hru Go. Až do března 2016.

Už včera jsem vám nabízel, že vám vysvětlím, jak AI v těch autech funguje. Pak uvidíte, že vaše představy o způsobu programování těchto aut jsou mylné. Nabídka stále platí.

+3/0
20.3.2018 10:43
Foto

Š92á46r24k64a 86Š90a98l95a12n92s95k81á 1947800860554

Asi těžko jste mi to nabízel, když jsem včera tady nebyla ))) Jinak new děkuji, nic takového si zakoupit nemíním a nejsem nejmladší, takže toho snad ani na silnicích za svého života moc potkávat nebudu

0/0
20.3.2018 11:18

K90a55r84e41l 17P74o48d16h33o88r72s56k74y 3875593552655

Tak to pardon, to byla nějaká jiná žena. Nicméně názory na programování měla stejné, tak mě to spletlo.

0/0
20.3.2018 11:23
Foto

Š40á94r80k20a 97Š77a67l82a61n87s70k64á 1727340430774

Jo to je možné ))

0/0
20.3.2018 11:30

M29i39c19h83a78l 84S60l39a49v25í80č67e19k 1339558272189

Že by chybka v AI?

+2/0
20.3.2018 11:34
Foto

Š32á49r24k55a 60Š20a45l85a62n48s91k86á 1277620340984

To pobavilo )))

0/0
20.3.2018 11:43

K31a41r19e39l 25P56o55d25h95o58r68s38k51y 3125933782465

Já mám inteligenci přirozenou a není úplně dokonalá :-).

0/0
20.3.2018 11:45

J19i55ř26í 21P38o14l82á58k 9736434977974

To byla Sylva Šporková. Jednou napsala, že něco ví o programování. Je to možné, ale myslím, že o UI moc v obraze není, že to spíš považuje za oblast myslících robotů, na jejichž téma filozofoval někdy před šedesáti lety Isaac Asimov.

+1/0
20.3.2018 12:00

L89u57d38v62í14k 84G33a33j85d97o91š33í67k 2105443244852

Co s tím má společného hra Go proboha? 8-o

0/0
21.3.2018 0:54

K27a34r95e88l 91P48o26d25h53o14r30s79k35y 3425973812815

Docela pravidelně čtu názory, že umělá inteligence nedovede to či ono protože není schopna improvizovat. Zde se to objevilo také. Stejně tak se to říkalo o tom, že počítač nedovede porazit člověka v Go protože není schopen improvizovat (a nemá intuici a spoustu dalšího). No a už je to 2 roky, co člověka porazil. Proto si myslím, že je tento argument postaven na vodě.

0/0
21.3.2018 1:26

T96o60m77á79š 23V48a88l93d22e84r 7683270289

Co takhle se řídit normálními pravidly provozu. A nevymýšlet koho může sejmout a koho ne. Spíše by mne zajímala bezchybnost sw a tady vidím největší problém. Protože to opět programuje člověk. A na některých projektech vidím, že i opravdu odborníci v sw mají problémy pojmout komplexnost celého problému co řeší. Z počátku viděli úkol na rok a pak se v tom hrabou 3-4 roky, jelikož nepojali komplexnost problému. Nehledě, že každý programátor vymýšlí něco a pak se to složitě spojuje a oživuje. Etický problém vidíme pouze v tom, že neřídí člověk, který stejně jedná neracionálně a blbě. Viz místo do příkopu se vyhne do protisměru, kde zrovna jede jiný vůz. Jenže tam vinu hodíme jasně a hned po vyšetření nehody. A nechceme si připustit, že i tyto stroje občas někoho zabijí, ale ne kvůli vlastní chybě. To by totiž byl špatně udělaný sw.

0/0
21.3.2018 9:41

J15i46ř82í 23H58o57f79m72a92n 6675457249876

A přesně o tom to je.

Kdo bude zodpovídat za chybu v software?

Bude to jeho původce, který však díky složitosti software nedokáže celý systém obsáhnout?

Co když ten software "někoho zabije"?

Půjde za to tvůrce software do vězení?

Nebo bude vinen ten software? A jak ho potrestáme?

A když bude viníkem software, který nepůjde nijak potrestat, budeme ochotni mu důvěřovat?

Čili - technicky je to sice složité, ale zvládnutelné.

Zato eticky, chcete-li právně, to zatím zvládnout nelze.

Alespoň ne v demokratické společnosti. Proto začnou autonomní auta jezdit asi nejdříve v Číně.

+1/0
21.3.2018 11:47

T69o79m29á64š 28V66a90l69d27e62r 7263340489

Ano sw vývojář je stejně tak odpovědný za svou práci, jako konstruktér za svůj výrobek. Trestně právně. Pokud sw vyvojáře osvobodíte ze zákonných povinností, zaděláváte si na pořádný problém pouze vlastní ignorováním . Je to těžké a ano systém bude hodně komplikovaný. Dodneška si toto nejsme schopni uvědomit? Pokud bude sw s chybou, je odpovědna firma, která jej vyvine . Opravdu problém nevidím. Nehody asi nebudou vyštřovat obyčejní policisté, ale vyšetřovatelé, které rozeberou celý systém do analýzy jako u leteckých neštěstí. Vznikne nové odvětví analýzy nehod apod. Vozy se budou muset často kalibrovat.Alespoň zpočátku . Každá technologie chce svůj čas na vychytání mušek, Vidíte to příliš složitě a více systém komplikujete. Protože někoho ze systému odpovědnosti vymazáváte.:-)

0/0
25.3.2018 22:52

J53i82ř50í 13H53o13f39m83a86n 6115747879586

A koho vymazávám?

Mně se spíše zdá, že jste to vy, kdo někoho ze systému vymazává.

Že si myslíte, že to, co nejste schopen vyřešit sám, za vás vyřeší někdo jiný.

Je smutné, že takto přemýšlí většina lidí.

0/0
26.3.2018 7:25

T83o32m34á27š 87V84a22l76d33e11r 7343420659

Věřte mi, že právě pořád při své práci myslím, aby někoho nepostihla jakákoliv újma. Proto jako konstruktér nevidím etické, ani právní problémy. V letectví je vše dané a pouze politické rozhodnutí ohýbá občas výsledky vyšetřování. Jinak jde vina vždy za konkrétním viníkem. A totéž by mělo nastat u těchto strojů 5. generace. Skutečně žádný etický problém není, pouze uměle vyvolaný. Nebo vysvětlete proč by vznikl právní, nebo etický problém?

0/0
27.3.2018 23:02

J14i98ř61í 24H76o64f59m42a32n 6415287209276

Je třeba, abyste odpověděl na otázku, zda byste se podepsal pod tak složitý systém řízení, jakým autonomní řízení automobilu je. Provozní podmínky jsou tak složité, že systém nelze nikdy kompletně odzkoušet.

Váš podpis by znamenal, že jakékoliv selhání systému by znamenalo vaše trestní stíhání a pravděpodobně následný trest odnětí svobody.

Čili to je ten eticko-právní problém - převzetí odpovědnosti za něco, co člověk nemá v rukou.

0/0
27.3.2018 23:15

T42o69m84á39š 94V41a63l53d77e41r 7843930389

Přečtěte si jinou odpověď Vám a budete mít jasno. Za výrobek odpovídá firma a pokud se ukáže i že zaměstnanec hrubě porušil pracovní povinnosti , tak je stíhán i zaměstnanec. (zanedbaná údržba , kalibrace, totální selhání konstrukce apod.)

0/0
27.3.2018 23:20

K98a46r63e41l 15L26a11n29a 69I73n79g86. 9496591212

Takže dělat řidičák je přežitek. Auto tě zabije samo ... A u nás dokonce tu firmu UBER chválíme !

0/−4
20.3.2018 9:39

J92i34ř89í 12H84o68f73m94a43n 6635257939466

Souhlasím.

Kdo ta čísla zná, ať je sem dá.

Teprve pak má srovnávání nějaký smysl.

I když i potom bude panovat pochybnost, zda samořiditelná auta nemohou něco "provést".

0/0
20.3.2018 9:31

K33a50r54e82l 82P90o70d31h42o84r76s86k14y 3105403492245

> I když i potom bude panovat pochybnost, zda samořiditelná auta nemohou něco "provést"

Jasně, jen u nás jsou denně stovky nehod a aspoň jeden mrtvý, ale pořád budem řešit pochybnosti, že stroj může něco provést.

0/−1
20.3.2018 10:05

J64i25ř53í 23H92o65f47m60a13n 6365237779896

Až bude mít stroj svědomí a zodpovědnost, tak to řešit přestaneme.

Pak ale musíme počítat s tím, že stroje nahradí lidi. Kompletně.

+2/−1
20.3.2018 10:11

L46u70d62v84í34k 32G50a39j42d66o76š30í32k 2125573264182

Bohužel jste nepochopil, že dovednosti stroje nemůžete srovnávat s lidskými. Stroj MUSÍ pracovat lépe než člověk. Nemá smysl totiž vyvíjet něco, co bude mít stejné nebo snad dokonce horší vlastnosti než lidská síla. Protože pak to může dělat klidně rovnou člověk a žádný stroj nepotřebujete.

0/0
21.3.2018 1:02

K81a68r93e13l 23P11o38d31h78o36r61s26k44y 3395663932285

To že srovnávám X a Y neznamená, že by X a Y bylo stejné nebo podobné. V tomto případě je to právě naopak a popravdě nechápu, proč vůbec takto reagujete.

Seznam všech vlastností a faktorů ve kterých je autonomní řízení už dnes mnohem lepší než člověk by byl hodně dlouhý.

0/0
21.3.2018 1:31

J16a86n 49P42a47v55e25l90k24a 3847211564261

Samořiditelná auta ještě nějakou dobu budou horší, než člověk. Už jen proto, že člověk předvídá podle chování řidiče nebo chodce, pozná, jestli o něm ví nebo ne. Automat se zatím snaží zvládnout jet striktně podle pravidel, ale člověk nejezdí vždy podle pravidel, často podle zvyklostí.

0/0
20.3.2018 8:52

K45a24r57e55l 19P15o94d30h51o67r48s83k94y 3115703122795

Autonomní auta už jsou dávno mnohem lepší než člověk. Jak po stránce senzorické, tak předvídavosti a schopnosti odpovídající reakce. Automat nejezdí striktně dle pravidel.

+1/0
20.3.2018 9:15

J49a41n 89P65a18v38e19l31k41a 3357551564971

JJ, ale zatím jen v reklamě.

0/−1
20.3.2018 9:36



Najdete na iDNES.cz