Diskuse k článku

Expert: Sítě musíme kvůli lžím víc kontrolovat, ale pozor na svobodu slova

Sociální sítě musí čelit přísnější regulaci, aby se přes ně tolik nešířily manipulace a lži, zároveň se ale nesmí omezit svoboda slova. V rozhovoru pro iDNES.cz to uvedl německý novinář a odborník na falešné zprávy Alexander Sängerlaub. „Média by měla ukázat lidem, jak produkují zprávy. Možná by pak měla větší důvěru," uvedl.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J29i60ř33í 41M18í50k48a 7428402977140

Aneb pojďme cenzurovat a omezovat svovodu slova, ale tvařmě se, že žádná cenzura neexistuje. Bravo.

Takovou argumentaci asi ani komunisti nevymysleli - zcenzrujeme vas, ale davame pozor na svobodu slova, protoze ta je to nejcenejsi.

Posilal mi link na video na youtube - video neni k dispozici ve vasi zemi.. ah.. krasa. Citim se tak cisty..

Ale tak nemam az tak problem, ze Youtube a spol. cenzuruji nejaka videa. Jsou to soukrome spolecnosti, tak si muzou delat, co chteji, a to je jejich pravo. Jen me prijde smesna ta armada "demokratu", co to komentuji, jak se tim bojuje za demokracii.

0/0
17.3.2018 1:47

M38a61r86t62i16n 33N82e27r21m30u14t 4409850838854

Ježíš, von je na těch fotkách fakt jako Vůdce

+1/0
12.3.2018 21:42
Foto

V16l47a85d51i72m14í46r 39V75o98z55á75b 3698796606880

Přečetl jsem si první otázku s opovědí,dál mě to nezajímá...

+2/0
12.3.2018 16:52

B22l93a26n39k98a 88T85i61m12o49f67e22j59e25v29o47v56á 3325449115559

Naštěstí existuje ještě svět mimo sítě a informace v tomto světě jsou necenzurovatelné, nezakázatelné a volně se šířící.

+3/0
12.3.2018 15:57

R87o35m10a90n 31D21o63m59u57r23a47d 5595415911463

Takze otazka byla na dezinformace a "expert" radi kontrolovat nenavistny komentare? Ale to so dve ruzny veci! Kdyz napisu treba: "tento lidske odpad vyznavajici (xy nebo migrant treba) zavrazdil kvuleva svymu vyznani 10 lidi" tak:

a: pokud xy=islam tak je to podle experta nenavistne prispevek a musi se smazat a nezajima esli je to fake news nebo ne.

b: pokud xy=jiny nabozenstvi neni to nenavistne prispevek.

Jen jeden z prikladu kdy se manipuluje a muzo se jako fake news oznacit aji zpravy kery so pravda, ale neso politicky korektni.

+5/0
12.3.2018 15:03

R68a54d86e27k 60H33r49a32d45e33c79n60y 4784180288461

To je právě to. Chtějí nás srovnat, aby se všichni vyjadřovali stejně. Tak jak nám určí někdo. A ten někdo se nechá ovlivnit dalším jedincem nebo skupinou jedinců. A pak už nebude záležet na tom, co je pravda, ale jestli je určeno, že je to pravda.

0/0
12.3.2018 17:14

J45i59r42i 33C68e26e 5475761762318

Odborník na fakenews? To je někdo, kdo je rozšiřuje?

+5/0
12.3.2018 13:53

I12v53o 36Ž30á61č27e32k 9810772119457

Samozřejmě. Kdo něčemu rozumí, ten to dělá, ne?

0/0
12.3.2018 15:00

D26a49n31i48e13l 63N66o51v60á83k 1511380756119

Pravda nebo lež?

"Je to má stará zásada, že jakmile vyloučíte nemožné, všechno ostatní, co zbude, ať je to jakkoli nepravděpodobné, musí být pravda.":-P

+1/0
12.3.2018 12:36

I98v97o 68Ž77á52č17e19k 9490392319947

A co když po vyloučení nemožného pořád zůstane víc než jedna možnost?

0/0
12.3.2018 13:45

D94a24n70i61e38l 95N39o27v11á28k 1201200836659

"...všechno ostatní, co zbude, ať je to jakkoli nepravděpodobné, musí být pravda."

0/0
12.3.2018 13:56

I61v79o 35Ž26á46č59e24k 9600282629287

Takže pravd je víc. Z určitého pohledu samozřejmě ano.

0/0
12.3.2018 14:16

D62a14n35i93e35l 76N20o98v53á17k 1481940886329

"Musíme se rozloučit s hledáním jedné pravdy a naučit se žít s pravdami."

Willy Brandt

0/0
12.3.2018 14:24

I86v21o 21Ž73á82č88e87k 9840222899367

Ano, v tomto smyslu souhlasím. Ale to se týká názorů, nikoli faktů. V reálném světě se věci vždycky odehrají jedním způsobem, ale různí lidé mohou mít různý názor na to, co se vlastně odehrálo.

Příklad: prezidentem ČR byl zvolen Miloš Zeman. To je jediný pravdivý fakt. Někteří lidé si myslí, že je to velmi dobře, někteří si myslí, že je to velmi špatně, někteří jsou někde mezi tím. To jsou názory. Pravdivost faktu je rozhodnutelná, pravdivost názoru nikoli.

0/0
12.3.2018 14:48
Foto

J83a33n 91C71i79b44u95l18k42a 9742918140339

Hoďte na něj deku...!

Copak lži, ty se snad, bez politické korektnosti, ještě poznat dají (problém je spíš s interpretací pravdy), ale co "šíření nenávisti"? Jak se pak svoláme na demonstraci? Nebo někteří ano a naopak někteří nikoliv? No paráda! Hurá Eurosajuz!

+3/0
12.3.2018 12:21

Z75d51e10n20ě39k 57V22o84d45á93k 7585486137852

"Sociální sítě musí čelit přísnější regulaci, aby se přes ně tolik nešířily manipulace a lži, zároveň se ale nesmí omezit svoboda slova."

Takže svoboda slova bude platit pro ty "správné" názory, a pro ty "špatné" názory bude platit ta regulace.

+11/0
12.3.2018 10:40

M45i72c40h76a91l 45M66a50l52á27t 3370733715522

Tak to ale běžně ve všech médiích chodí. Typockým příkladem dnes Česká Televize.

+1/0
12.3.2018 11:15
Foto

J85a55n 56C94i17b87u96l41k88a 9762558630769

Nebo Bakalova média: ve vší tichosti proběhla aférka ohledně mailu na centrum.cz - jak jste poslali mailem odkaz na "nevhodný web", mail to odfiltrovalo, nedoručilo, ale nevrátilo, takže jste si mysleli, že odešel. Takže asi tak.

+2/0
12.3.2018 12:23

O51n47d39ř42e32j 75K57u60b45á12n96e98k 2670656348971

To jako podle pane experta máme čekat ministerstvo pravdy?..a kdo bude rozhodovat co je pravda a co fake news?..už teď tzv.maistreamová média lžou jak o život nebo zatajuji zprávy..tenhle stav maji na vině zejména média...pasovala se do role nositelů jediné pravdy a zapomněla na hlavní úkol-poskytovat objektivni a nezkreslené informace

+10/0
12.3.2018 10:31
Foto

J81a81n 65C85i69b97u88l46k63a 9412258870139

Nene, plán je mnohem důmyslnější: pod hrozbou vysoké sankce třeba od EK se o obsah bude starat poskytovatel služby a cenzura se přenese na něj. A zkuste ho žalovat! Stát si nad tím umyje ruce a je to. Geniální.

+2/0
12.3.2018 12:26

I83v63o 31Ž38á67č25e12k 9230842159967

Připomněl jste mi minulé časy.

Za 1. republiky existovala oficiální cenzura. V redakci seděl státní úředník, který ukázal na nějaký článek a řekl "tohle nesmí vyjít". A ten článek nevyšel. Bylo to porušení svobody slova, ale přece jen tak nějak férové. Novinář, který ten článek napsal, nebyl nijak potrestán, noviny jako celek také ne.

Za bolševika cenzura oficiálně nebyla, ale když se nějaký vysoko postavený soudruh špatně vyspinkal a ráno si v novinách přečetl něco, co se mu nelíbilo, tak hned zvedal telefon. Malér pro novináře, pro šéfredaktora, pro noviny. Bez pravidel.

To vedlo ke vzniku tzv. autocenzury - novináři se báli napsat něco, co by bylo sebeméně "proti srsti". Mám pocit, že k tomuto stavu směřujeme i dnes.

0/0
12.3.2018 20:24

M23a91r50t53i58n 94N48e32r72m42u16t 4939890768164

Fotogalerie jako Hitler ve filmu Hanussen

0/0
12.3.2018 10:22

Z52d57e91n77ě90k 60V69o56d60á48k 7755706107492

1984 bylo myšleno jako varování, ne jako návod

+8/0
12.3.2018 9:47

I31v83a96n 76V67a71š77e57k 4455865671927

Expert se více podobá podezřelému,anebo infiltrátorovi gangu.Ta sklenice ginu s tonikem a prostředí undergroundu tomu také moc nepřidá.

0/0
12.3.2018 9:31

M91i25r70o76s68l41a60v 60B72e53d30n16á23ř 6457539454881

Minulý týden byla ve Vídni napadena a pořezána afgánským uprchlíkem rodina, vycházející z restaurace. Včera rovněž ve Vídni útočník zaútočil nožem na vojáka před iránskou ambasádou a byl zastřelen. Zajímavé, že na iDnes o obou případech ani zpráva, ale na ostatních serverech se to dalo přečíst.. To je přece také manipulace a ovlivňování, podobně jako lži a dezinformace.

+10/0
12.3.2018 9:28

I15v82a33n 47V81a50š57e19k 4265315151387

Oni včera idnes kritizovali v Newsroomu na ČT.Současně tam sunuli:nečíst PL!!!.Tak nevím,kde je to lepší či horší.Přitom by měli na ČT být rádi,že iDnes tak hezky podporuje infiltraci.Už v tom mám hokej,kdo je proti komu.Vypadá to spíše jako boj klik.

+4/0
12.3.2018 9:34

D94a22n15i20e97l 67N53o84v83á78k 1431200486759

Neví, netušíte, máte v tom hokej? Patří vám to!

Nadměrné sledování veřejnoprávní(:-P)Čt škodí zdraví.

0/0
12.3.2018 12:40
Foto

J76a63n 89C62i32b27u42l67k40a 9132438540199

No a lhali? Nelhali, a o pravdu jde především!

Třeba: říkáte Afghánský uprchlík... jak to můžete vědět, když mohl mít falešné, nebo žádné doklady? Pořezaná rodina - to nemusí být přesné, pár oděrek nožem ještě nemusí být "pořezaná rodina", to je - nejspíš účelové - zveličování... aco Vy víte, třeba nedostatečně respektovali jeho frustraci a usmívali se a vyprovokovali ho. Suma sumárum - je to těžko ověřitelné a šíří se tím akorát nenávist. Než si zahrávat s pravdou, lepší mlčet.

+1/0
12.3.2018 12:33
Foto

O74n22d66ř51e19j 54Š32k76o41c25h 8956257761108

Milí Němci dělejte si cenzuru dle chuti. Další státy neobtěžujte.

+6/0
12.3.2018 9:15

I59v15a35n 48V23a98š15e72k 4935285631987

Oni jiné státy neobtěžují.Oni dělají zábor.Ale je to jak v džungli.Oni zežerou nás,je zežere SA.Kdo ví,co se kouká většího z vesmíru.

+2/0
12.3.2018 9:36

A86l95e36n80a 11E75l52i57á77š72o26v36á 3344641252988

Mínění národa lze ovlivňovat jinak, než lhaním. Příkladem je chování České televize. Ve vysílání je zřejmé, koho podporuje. Žádná objektivita

+8/0
12.3.2018 9:13
Foto

J45a47n 93C46i54b27u81l62k14a 9642308540149

No a umělecké pijavice, jejichž filmy by si na sebe nevydělaly, to samozřejmě hájí do roztrhání těla.

+1/0
12.3.2018 12:36

M12i28c48h87a20l 67M35a50l59á24t 3290713285322

V případě sociálních sítí, a vlastně nejen sociálních sítí, ale jakýchkoliv služeb by si EU měla vzít příklad z ruska, kde tyhle sítě můžou fungovat jen pod podmínkou, že osobní data kohokoliv nesmí překročit hranice dané země. Tím je myšleno hlavně elektronickou cestou.

Tím je zabráněno shromažďování dat kýmkoliv za západě a v jakékoliv cizí zemi.

0/−1
12.3.2018 8:53

J86a87n 98B24i58e82l16i37k 2567347261538

Takze budeme bojovat proti lzim, ale chceme svobodu slova. Neni lez taky svoboda slova? Kdo bude rozhodovat o tom co je lez a co ne? Internet by mel zustat svobodny, aby si v nem kazdy mohl najit to svoje, protoze to je svoboda.

+3/−1
12.3.2018 8:30

M68a23r73t76i46n 55H97a53r75t53i77g 9479234952896

Svoboda slova podle neomarxistů - zakážeme jenom to co se nám nelíbí...

+16/0
12.3.2018 8:05

J57a84n 33C73h74o35d94u94r74a 1152499713703

Ale pozor abychom nezakázali to co se nám líbí.

0/0
12.3.2018 8:31

P96e74t71r 23K71e66l97l21n75e82r 4775739731733

Nechápu zde reakce na rozhovor, drtivá většina buď článek nečetla a nebo nepochopila jeho obsah.

Pán mluví o velmi těžkém rozeznávání pravdy od lží a dezinformací v obecné rovině. Tak, jak se síří po sociálních sítí a jak je těžké si nají pravdivé a objektivní informace.

Vůbec nemluví o cenzuře, potlačování svobody nebo demokracie.

Právě naopak, jak je těžké zachovat pravdivé a ověřené informace v prostoru který je plný lží, neověřených informací a propagandy.

A právě že cenzura může zvýšit pochybnosti o informacích.

Určitě není dobré cokoliv cenzurovat a mazat.

Spíše by bylo lepší ke každému článku dát do záhlaví informace o ověřitelnosti zprávy, zda je pravdivá, autorizovaná a nebo že její pozadí je neznámé a neověřitelné. Samozřejmostí by mělo byt rozlišovat informace od názorů a fejetonů,

také autorizovaných.

+3/−7
12.3.2018 7:42

R55o42b20i61n 11Ž61i92ž57k51a 2328594516276

Právě že v obecné rovině pravdu má, ale jakmile přijde na konkrétní aplikaci, zvláště v jeho rodné zemi, neni schopný se přenést přes jeden tradiční úhel pohledu.

.

O cenzuře se mluví v části o německém náhubkovém zákoně, respektive se elegantně vyhýbá tomu, aby v tom tu cenzur přiznal.

+9/0
12.3.2018 7:47

T73e28o98d70o95r 82B36e56z11d81ě63k 5744560968773

A co jiného ta "kontrola" tedy asi znamená než cenzuru?

+2/0
12.3.2018 8:16

S81y11l54v98a 10Š61p48o61r63k52o48v19á 5776482320489

To, co se píše v článku a vyobhajujete, má dva háčky:

1. Na netu nejde jen o strohé zprávy, ale i o názory - a každý by měl mít právo vyjádřit byť i "špatný" názor

2. Velké množství lokálních zpráv je jaksi neověřitelné, protože jedna strana tvrdí, že se to stalo - druhá, že se to nestalo. To je příklad různých úroků imigrantů, které často oficiální orgány zatajovaly, poppíraly - a teprve když se na síti rozšířily "důkazy" od řadových občanů, musely přiznat pravdu. Nebo informace o tzv. no-go zónách, které byly dlouho ze stran států popírány - a teprve když o nich začali psát místní starostové či úředníci, muselo se přiznat, že existují. Takže aplikováním vašeho přístupu by prostě oficiální orgány dostaly možnost cenzury - a informace od lidí, které by jejich názor vyvracely, by se na net vůbec nedostali - protože přece "nejsou pravdivé"

+6/−1
12.3.2018 9:12

A63l30e48n34a 92E76l21i80á89š46o26v54á 3604551852538

Já také obhajuji svobodu slova. I toho, které se mi nelíbí. I rasisté musí mít právo na vyjadřování svých názorů

0/0
12.3.2018 9:15

P63e24t75r 50K76e59l50l65n34e65r 4445279561733

Cenzura je v každé společnosti, v totalitní je absolutní.

V demokratické na ochranu svobody a demokracie

Právě ty názory které podněcují k nenávisti a nebo dokonce vybízejí k útokům proti lidem jiného etnika a náboženství, nemají mít žádný prostor.

Vy si představujete svobodu jako anarchii, bez jakékoliv osobní zodpovědnosti.

0/−1
12.3.2018 11:44

I58v18o 78Ž43á10č53e17k 9720842149887

Cenzura na ochranu svobody a demokracie? Jejda.

+1/0
12.3.2018 11:59

S73y18l63v44a 93Š11p18o66r93k55o62v71á 5806702130799

ve svohodné společnbosti cenzura není. Může jít jen o porušení zákona, který však nesmí postihovat NÁZOR, ale pouze výzcy vedoucí k oněm útokům. Takže názor: "Nechci tu muslimy (Židy, Ukrajince,...), protože ohrožují naši společnost" je legitmní názor, který nesmí být ve svobodné společnosti potalčován. Ovšem "vyžeňte (zabitje, ...) muslimy (Židy, Ukrajince) je výzva k trestnému činu a jako takový má být potrestán.

Ovšem zcea jste se vyhnul mého druhému, daleko důležitějšímu bodu - že i pravdivé zprávy bývají těmi, co o cenzurře rozhodují, lživě potlačovány. Můžete mi napsat váš názor na moj bod č. 2 - Opravdu by mě váš pohled a hlavně řešeníé zajimaly

+3/0
12.3.2018 12:01

P82e98t37r 42K92e33l26l86n18e75r 4265559411463

Takže názor, nechci tu muslimy Židy, Ukrajince, protože ohrožují naší společnost je podle Vás legitimní.

Podle mne, to je nacistický názor, jedno etnikum jedna kultura.

Pletete si bezpečnost státu a občanů, s netolerancí k jakékoliv různosti a jinému názoru.

K bodu dvě, Váš strach s imigrantů.

Takže polopatický, imigrace byla, je a bude, na tom nic nezměníte ani vy ani já, a to už tisíce let na zpět.

Něco jiného je bezpečnost, azylová politika, možnost získání občanství.

To že paní Merkelová pustila bez kontroly statisíce imigrantů je její politická chyba, podle mne měla abdikovat.

Ale je to vnitřní záležitost Německa, kterou nemůžou Němci řešit na úkor jiných států, tudíž ani Česka.

Ale živit v sobě strach z něčeho nového a neznámého a myslet si že se před vnějším světem uzavřeme, je přinejmenším naivní nebo hloupé.

0/−1
12.3.2018 13:00

I89v39o 70Ž60á13č50e86k 9300402639357

Opět jste paní Šporkové neodpověděl na jasně položenou otázku, místo toho melete svou. Škoda času.

0/0
12.3.2018 13:49

S60y62l28v95a 46Š96p71o95r73k34o72v57á 5716942490919

Souhlasím s vámi, že ten názor je špatný - ovšem pokud chcete mít svobodu slova a nikoliv totalitu, musí mít každý právo říct i ten špatný názor. Protože za rok si vládnoucí garnitura může usmyslet, že je "špatné" cokoliv jiného - třeba že je špatné vychovávat děti doma a nikoliv v kolektivu -a proto se to nejen zakáže, ale zakáže se to i říkat (berte to porsím jen jako příklad).

Ovšem jako správný demagog jste se vůbec nevyjádřil k mému bodu 2, ale k migraci, které byla uvedena jen jako příklad - ale jde o princip, že i pradivou zprávu může stát, který cenzuruje, označit za nepravdivou. Jsou i jiné - například o neoprávněné odebáríní děti rodičům ve Finsku, které stát popírá, ale stovky lidí na netu dodávají fakta, že to pravda je. Takže KDO určí, co je a není pravda? Jak budete "zdrojovat" fakta, které někdo vidí na vlastní oči - ale stát je popírá? To je prostě cesta k totalitě - dláždněá na první pohled hezky vypadajícími slovy - stejně jako kdysi komunismus

0/0
12.3.2018 13:54

P75e36t27r 83K62e34l57l64n32e10r 4295669611923

Proč by někdo měl cenzurovat pravdivé zprávy. Jediný kdo má zájem cenzurovat pravdu jsou politici a jim naklonění novináři.

Problém je spíše v tom že to co považujete za pravdivé, může být manipulativní lež.

K tomu abyste se dostal k pravdivým informacím, musíte být především objektivní a nezaujatý a hledat ověřené autorizované informace, což vyžaduje určité úsilí a rozumové schopnosti.

0/0
12.3.2018 14:11

S61y68l72v16a 42Š70p97o89r71k77o54v58á 5676212260819

Tak si přečtete znovu, co jsem psala - a dva konkrétní příklady, kdy oficiální místa (tedy ta, co by podle vás měla mít právo na cenzuru), označila pravdivou zprávu za lež:

1. Napadání žen o Silvestra 2015 v Kolíně nad Rýnem byla oficiálními místy nejdřív popřena, a teprve na základě příspěvků a fotografií jednotlivců musely toto napadení přiznat. Kdyby to fungovalo podle vás, byly by ony "zprávy" jednotlivců zcenzurovány a veřejnost by se nic nedozvěděla a žili bychom tak s požehnání úřadů ve liž.

2. tzv. no-go zóny. Ještě v r. 2015 byly ofiálními místy a ́t už ve Francii, Belgii či Německu popírány a tím, že jde o fake news. Teprve když o existenci no-go zón začali hovořit přímo zvolení představitelé měst (např. starosta jedné část Berlína, který vydal o tom celou knihu, nebo francouzský premiér, který řekl, že musé dostat takové části měst ZPÁTKY POD KONTROLU). A opět - podle vás by informaci o jejich existenci měly být cenzurou smazány - a opět bychom žili ve lži.

0/0
12.3.2018 16:02

P98e65t63r 58K20e93l22l78n72e35r 4155629731453

Co to tady pořad opakujete, tvrdíte že jsem pro cenzuru, to jste úplně mimo.

Jestli někdo tají pravdivé informace o jakékoliv události, mají být zveřejněny.

Ale to že někdo prostřednictvím sociálních sítí vyzývá k násilí a nenávisti, by mělo být mazáno a autor trestně stíhán.

Už rozumíte?

0/−1
12.3.2018 16:21

Najdete na iDNES.cz