Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pozemky a dílny by se měly do dvou let vrátit do výuky základních škol

Na legislativním postupu vedoucímu k zavedení praktické výuky na základních školách, tedy opětovnému povinnému zařazení dílen a pozemků do výuky, se v úterý dohodli zástupci Rady řemeslných cechů s předsedou vlády v demisi Andrejem Babišem (ANO). Po jednání to novinářům řekli Babiš a předseda Asociace malých a středních podniků Karel Havlíček.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M62a11r25k 31S89t79e80i26n 7681530545434

Od homo habilis k homo Ctrl-C/Ctrl-V

0/0
1.3.2018 12:04

P18a78v63e48l 94M34o65r66a36v85e49c 3712749842598

Kromě mnoha jiných argumentů, proč je tento návrh nesmysl, tak tento možná "zabere" i pro nostalgiky:

Pozemky i dílny potřebují nemalé vybavení a technické zázemí a spotřebovaný materiál. Což vše něco stojí. Vážně budou mít školy dost finančních prostředků na to, aby případná výuka byla kvalitní? Anebo se bude pořád dokolečka okopávat stejný malý záhonek, a zatloukat jeden hřebík pětkrát, protože jich zkrátka nebude dost?

0/−1
21.2.2018 22:35

M24i45l74o92s23l98a69v 84S56e34d30l35á68č12e83k 6614124174471

Ta výuka byla jen jeden ročník. Mám dojem že 6 třída základky. Takže zas takové náklady to nebyly. Ostatně tehdy vše platil stát. A v 1. nebo druhé třídě obecné školy byly tzv ruční práce. Tam jsme se učili perličkový steh a jiné stehy při šití. různé papírové skládačky atd. Třeba řetězy na stromek atd. A protože kapesné jsme neměli , nebo mizivé, tak se to hodilo k výrobě různých dárků.

+2/−1
22.2.2018 19:58

P85a32v38e61l 85M75o86r38a29v75e61c 3532559152298

Vy mi jen dodáváte argumenty, víte? :) Vše by samozřejmě musel platit stát, protože základní škola je ze zákona zdarma. Všechen ten materiál všem dětem by musel platit stát. Všechno zařízení, nástroje by musel platit stát. Když se něco rozbije (nešikovné děti) nebo opotřebuje (max. za pár let), musí to znovu koupit a zaplatit stát.

Víte, na kolik by nás tato sranda přišla?

A k čemu to všechno, jaký je z toho užitek? Dostatečný na tyto náklady?

0/−3
22.2.2018 20:11

M66i80l93o59s40l44a48v 93S16e23d73l97á96č63e52k 6334474634361

Užitek je ten že budou manuálně zručné děti a mládež. A když se to mohlo platit tehdy, tak proč by ne dnes? Když se zbytečně vyhazují peníze za větší blbiny než je pracovní výchova. Jistě tehdy byla jiná cenová hladina . Ale také stát byl o hodně chudší než dnes. A výuka nemusí zrovna zahrnovat ty ptačí budky. Máme 21 století Ale naučit se třeba rozumět moderní domácí technice. Nebudeme to dále rozebírat, Vy máte názor takový , já mám onaký. .

+2/−1
22.2.2018 23:01

P97a36v84e83l 87M26o35r70a49v18e94c 3792739302488

A k čemu je manuálně zručná mládež, prosím? K čemu konkrétně? Líp se uplatní na trhu práce (kde manuální práci přebírají automaty a roboti, zato chybí lidé se schopností ty roboty naprogramovat)?

Ano, máme 21.století a moderní techniku, takže pokud něco dělat v dílnách, tak prosím s použitím 3d tiskáren, CNC strojů apod. To je budoucnost. Jenže jaksi vůbec nevěřím, že toto se v těch hodinách bude probírat..

0/−2
22.2.2018 23:06

M45i12l67o51s75l13a47v 38S32e47d21l76á89č73e76k 6524234884281

Třeba jen proto aby si zkusila manuální práci a začala si takové práce vážit. a neničili fasády domů sprejerstvím. nebo aby jen tak z plezíru zbytečně neničili lavičky, okna v MHD a jiné. To máte jako s cikánama. kdyby se jim pořád nedávalo vše za hubičku a museli si máknout na postavení či opravy svých bytů, tak by určitě ubylo vybydlených domů a sídlišť. A Vy pořád mluvíte o strojírenství. Ale jsou i profese kde se žádné CNC nebo tiskárny použít nedají. Třeba stavebnictvi. nebo čalounictví. či oděvní průmysl, opravárenství. Dobrou noc

+2/−1
22.2.2018 23:28

P16a91v80e96l 15M42o15r72a98v84e21c 3422109772588

Jako vážně si myslíte,že když děti budou umět okopat záhonek, že nebudou sprejovat na fasády?8-o8-o8-o

Tak takovou dedukci bych prosil rozvést.. Jak pár hodin trhání plevele na záhonku změní morálku a estetické cítění dítěte.

OK, ve stavebnictví, čalounictví je manuální práce DNES potřeba. V PÁR oborech. A kvůli tomu chcete VŠECHNY děti nutit do takové blbosti? To je jako nutit všechny děti aby uměly jánevím návěstidla vlaků, protože některé z nich se stanou strojvůdci..

0/−2
23.2.2018 7:41

M28a49g64d94a 87K33a60t97z62o45v75á 9486451969718

Když budou umět okopat záhonek, tak pochopí, že brambory nerostou v supermarketu, ani se nedají vytisknout na 3D tiskárně. Když poslouchám názory dnešních patnácti-šestnáctiletých, tak mám dojem, že o původu potravin nevědí zhola nic.

0/0
26.3.2018 4:22

P65a80v90e54l 23M55o63r15a61v18e70c 3392479522218

Teď zase argumentujete úplně jinak..

Takovouto znalost se mají naučit v biologii či přírodopisu. O rostlinách, příp. živočiších (že kráva není fialová). Na to netřeba spec.předmět po celý rok.

A pořád: když dětem chybí tato znalost, jaké to má následky? Malé. Když jim chybí finanční gramotnost, jaké to má následky? Milion lidí v exekuci. Když lidem chybí schopnost kritického myšlení a porozumnění textu, jaké to má následky? Uvěření fake news a důsledky na volby a demokracii. Atd.

Fakt si myslíte, že okopávání brambor je to nejdůležitější, co se děti neučí a měly by?

0/0
26.3.2018 7:51

I15v21a98n 41K54a37z86i27m11o94u55r 6932287616396

Pokud se pamatuji, tak na pozemky se docházelo a učilo se dvě hodiny týdně. Stejně tak by se mohlo docházet do dílen vybudovaných pro několik škol. Materiál - odpad z výroby by rádi dodali místní výrobny, kdyby viděli, že jim škola připravuje pracovníky. Pan Moravec má mnoho argumentů proti, ale když se o to nikdo nepokusí,tak panu Moravcovi nikdo záchod neopraví.

+3/0
26.3.2018 2:07

M92i69l75o37s29l39a51v 55S64e12d63l43á13č85e27k 6924224554501

R^R^

0/0
26.3.2018 21:01

J39a64n 49P13a51v44e78l62k88a 3597671614451

Na pozemku se nic nenaučí. Na tom jedno záhonku na třídu párkrát zalejí, jednou vyplejou a to je všechno.

Stejně dílny. Se stroji dělat nemohou, takže zase (jako kdysi my) vyřežou a rašplí ožužlají zouvák.

0/−2
21.2.2018 15:47

Z53d32e25n10ě62k 20N33u80t63z 3654448386906

Místo robotických stavebnic, 3D tiskáren kladivo a srp? To má být vtip?

Hodina tělocvikum dílny, pozemky, branná výchova, programování od 1 třídy, to chcete ty děti ve školách rovnou ubytovat????

+2/−2
21.2.2018 12:06

M92i82l41o82s11l42a48v 76S31e73d53l65á34č91e50k 6764614954951

A tak klidně tam mohou nějakou roboticku stavebnici vymyslet a postavit.;-D

+1/0
22.2.2018 23:31

P50a27v89e79l 70M26o39r11a32v69e75c 3982159732598

Škola má produkovat vzdělané obyvatelstvo.

Schopnost stlouct ptačí budku nebo okopat záhonek nepovažuji za vzdělání.

Škola tedy tyto věci nemá učit.

0/−4
21.2.2018 11:36

P51a94v31e15l 57M34o23r67a31v57e71c 3442389282828

Estonské děti se učí programovat roboty, české děti se budou učit zatloukat hřebík.

Dánské děti se učí aplikovat znalosti v jiných předmětech, české děti budou um2t okopat brambory.

Čeká nás růžová budoucnost..

+1/−2
21.2.2018 10:59

M14i11l68o47š 87B72o12u12k69a66l 8703417263174

Hooodně zavádějící srovnání... ;-D

+2/0
21.2.2018 11:15

P55a74v47e90l 74M50o54r54a55v47e71c 3372589672328

V čem prosím?

Jako vybral jsem "extrémní" příklady, např. tělocvik je v Estonsku i u nás podobný. Ale jde o tu orientaci a směřování. V Estonsku na robotiku, u nás na okopávání brambor.

0/−2
21.2.2018 11:35

Z98d80e11n82ě48k 64N73u39t67z 3854858486916

Ale hodně pravdivé...........

+2/0
21.2.2018 12:07

S60t48a85n91i96s60l75a81v 33N53ý62v77l37t 2584555313

At to zavedou v 8. a 9. tride misto VYTVARNE A HUDEBNI vychovy, na ktere si pamatuji jako na nejvic promarneny cas zivota.

0/−1
21.2.2018 8:28

M74i59l23o44š 79B70o84u68k57a76l 8513807453794

I tělocvik je u patnáctiletých blbost... holky necvičí, mají 20 dní v měsíci "měsíčky" a kluci to považujou za buzeraci. Kdo si našel cestu ke sportu, už dávno nějaký dělá i bez vlivu ZŠ.

0/0
21.2.2018 11:18

Z14d87e11n62ě92k 17N60u79t40z 3974908496746

To samé platí o hudbě, kreslení, etice atd. zachvilku bude i předmět Jíme příborem...

Ale hodin je už dnes tolik, že děti na své krpožky nemají čas...........

0/0
21.2.2018 12:09

S37t47a15n21i15s28l18a91v 36N71ý14v21l89t 2634265433

souhlas, vzpominam si dokonce na absurdni jednohodinove TV.

0/0
21.2.2018 13:07

P29a18v93e46l 53M48o73r75a74v65e48c 3692949282258

Chápu, že děti tyto věci neumí, a že ideálně by je měly umět. ALE:

1) tyto věci mají učit rodiče. Škola nemá co suplovat práci rodičů. Budeme snad za chvíli učit na školách umývání nádobí nebo malování pokojů?

2) jsou mnohem potřebnější věci, co školy neučí a měly by: ICT, finanční gramotnost, kritické myšlení, práce v týmu, schopnost porozumnění čtenému textu, pořádně cizí jazyky,.. Blbosti typu "jak si stlouct ptačí budku" prosím učit až když zde nebudeme mít milion lidí v exekuci, díky.

+2/−6
21.2.2018 8:11

L52a40d94i56s31l52a64v 46P62o37s86p76í26c96h50a12l 1538437453200

Jak třeba mají rodiče učit práci na pozemcích, když nemají zahradu? Žasnu nad tím, jak hloupě může někdo uvažovat...

+2/−1
21.2.2018 8:18

P89a96v12e31l 88M72o38r46a49v79e47c 3962179562608

Jestliže rodiče nemají zahradu, děti také ne. K čemu těm dětem pak bude schopnost okopat jahody, když nikdy zahradu asi ani mít nebudou?

(můžu také žasnout nad tím, jak hloupě uvažujete, anebo bych se vás už dotkl?)

+1/−3
21.2.2018 8:23

L80a94d16i94s90l64a71v 40P19o65s70p57í78c33h62a93l 1358587173350

Vidím, že na hlupáka je nejlépe nereagovat...

Nebo si OPRAVDU myslíte, že když nyní nemají zahradu, že se s ní už nikdy v životě nepotkají??? RvRvRv

+1/−2
21.2.2018 9:16

P55a37v72e67l 57M23o28r95a82v88e88c 3682699452688

Ach jo.. Zjistěte si počet zahrad v Česku a počet obyvatel, než začnete argumentovat. Zjistěte si kolik lidí bydlí v panelácích. A kolik jich celý život v panelácích bydlet bude.

Jako chápu, je užitečné umět i takovéto věci, někdy se v životě _můžou_ hodit. Stejně jako se mi může hodit v AZ kvizu název pohoří v Austrálii na písmeno R, třeba.

Ale co tak nejdřív učit věci, co se dětem URČITĚ budou hodit, třeba fin.gramotnost (exekuce má milion Čechů), kritické myšlení (fake news), atd.?

Jako sorry, ale řešíte marginálii. "protože v budoucnu se může dostat k zahradě, musí škola děti připravit na nástrahy práce na zahradě"? LOL

+1/−2
21.2.2018 10:20

R17u46d48a 54S55l27a65v92í65k 5273258596221

Pokud se rozhodne si pořídit zahradu a bude na ní chtít něco pěstovat, tak se to naučí, až to bude potřebovat, ne?

0/0
22.2.2018 3:06

M85a84g21d47a 98K31a15t53z32o48v47á 9766451749578

Zatím si na každou podobnou práci můžete pozvat firmu. Jak dlouho ještě, když už se nikdo nechce učit, jak se zachází s nářadím? Kdo z dnešních mladých bude schopen vypěstovat aspoň brambory? Finanční gramotnost je jistě nutná, kritické myšlení a práce v týmu dobrá- ale nenajíte se jí a rozbitý záchod si s ní taky nespravíte.

0/−2
21.2.2018 9:36

P29a75v11e87l 43M64o55r57a86v14e61c 3172899442178

Jak pracovat s nářadím se má učit v rodině, jde o domácí práce podobné třeba umývání nádobí nebo malování.

K čemu mi budou znalosti jak pěstovat brambory, když bydlím na sídlišti (stejně jako miliony dalších Čechů)?

Finanční gramotností se nenajím, ale bez fin.gramotnosti budu o hladu - protože bez fin.gramotnosti skočím na špek Providentu nebo jiným lichvářům - zhruba milion Čechů je v exekuci, často právě proto že neumí pracovat s penězi.

"Jak dlouho si můžu pozvat firmu, když se to neučí" - OK, ať se to učí, ale proč se to mají učit všichni? To je jako učit všechny děti třeba knihtisk - bez něho nikdo nevytiskne jedinou knihu, to je taky potřeba! (ale je třeba to učit všechny děti? ne, jen ty co si to vyberou na střední škole za povolání)

+2/−2
21.2.2018 10:25

P49a41v63e16l 19M97o76r51a69v47e39c 3252839972108

A jako vážně: vám osobně schopnost kritického myšlení chybí.

Pravděpodobnost použití schopnosti stlouct si ptačí budku nebo okopat brambory: pod 1%. Pravděpodobnost že se to naučím z online návodů: blízká 100%.

Pravděpodobnost, že člověk v životě bude potřebovat finanční gramotnost: 100%. Pravděpodobnost, že se to sám nějak naučí (zavčas před podpisem lichvářské smlouvy): mizerná.

Dokážete prosím aspoň srovnat takto explicitně napsaná čísla?

+1/−2
21.2.2018 10:38

M76a19r52k17é72t88a 25V36í26t56o40v37á 4348420475246

Jo, holky plely záhonky a kluci stloukali prkýnka:-). Nevím, jak jinde, ale my jsme tohle dělali všichni i doma, a to nepocházím z úplně malé vesnice, ale malého města. Nemyslím, že by dílny a pozemky kohokoli ovlivnily při výběru budoucího povolání, ale v pěkném počasí bylo fajn být na školní zahradě místo ve třídě. Nicméně pokud by to mělo znamenat vyšší počet vyučovacích hodin, tak bych byla spíše proti, už tak jsou děti ve škole víc než dost.

+3/0
21.2.2018 8:08

Z25u18z24a97n15a 23B39e65n59d52o34v41á 2496132483708

Pozemky byly ztráta času, alespoň pro mě. Zemědělských prací jsem měla dost doma.

0/0
21.2.2018 14:04

L58a86d37i51s64l81a71v 27P33o14s46p58í77c70h52a18l 1318337233160

Problém je v tom, že nejsou učitelé s příslušnou aprobací a ty je potřeba vychovat! ;-O

0/0
21.2.2018 8:07

A69n10t93o63n79í85n 57Š29v64i83h86n22o18s 8698777471152

To se to zavádí, když se to nejdříve zrušilo. To by mněl někdo zaplatit, platí to všeobecně.

+1/−1
21.2.2018 8:05

M95a58r43k46é96t73a 11V75í79t86o87v10á 4268200255886

Pokud místo pozemků přidají hodinu češtiny, bude to zjevně jen dobře.

0/0
21.2.2018 8:09

M42a11g58d91a 73K70a77t33z51o62v49á 9276341509188

Nebo spíš v těch hodinách češtiny zvýšit náročnost, někdy je děs, co se dočtete u lidí, kteří píšou, že mají maturitu a často i VŠ.

0/0
21.2.2018 9:38

M91i15l12o35š 73B79o69u71k36a92l 8863107983694

ZŠ by měla dětem ukázat všechny směry možného profesního zaměření-je to přeci její cíl... já jsem pro.

Pak se třeba nestane, že vystudovaný ekonom "najednou" pocítí vztah ke kozám a založí si biofarmu... nebo právník provozuje kovárnu...

+2/−1
21.2.2018 7:37

Z29u47z72a70n32a 75B68e29n54d41o34v80á 2196942443338

Proč by se to nemělo stávat? Kromě toho, vztah ke kozám se může objevit až po letech, kdy člověk začne mít potřebu vidět výsledky své práce.

Tedy něco, co pro něj nebylo tak důležité v době, kdy chodil do školy.

0/0
21.2.2018 14:10

M82i51r39o77s95l94a23v 83Š50u19l71c 1380324980858

Musí být stále samá zlepšení, aby se jako něco nahoře dělo, že se jako dělá. Je to stále stejné - to zavedené se zruší a pak zase s velkou slávou zavede. Neustálý bordel a změny, už nikdo neví co platí a neplatíRv;-€

+1/0
21.2.2018 7:30

M70i77c63h31a24l 76J56a11r74o49š 7724590702115

Já zírám... za prvé jsem přesvědčen, že praktická výuka na základce je, a to i na druhém stupni, a možná i víc, než jsem měl před padesáti lety. To, že dnes děti nechodí školníkovi okopávat mrkev, považuji za plus. A ty dílny tam jsou, byť nepovinné - proč by taky holky měly šoupat pilník.

0/0
21.2.2018 7:26

K92a70t73e37ř12i20n44a 69V31a73š34á34k88o29v23á 5131392969545

A proč by nemohly? Drobnost ze dreva zvladne skoro kazda..za nas teda bylo misto dilen vareni tusim

+2/0
21.2.2018 7:41

M54a62r13k55é72t29a 56V36í50t64o37v32á 4448520825576

Správně, naším vrcholným výtvorem byl vanilkový pudink, jen mírně připálený:-)

+1/0
21.2.2018 8:11

K48a97m11i29l88a 51K11a55l89e96n89s86k36á 9866717207758

Nějaká pracovní zručnost by nebyla na škodu, ale vaření by se ve školách vyučovat nemělo. To mohou doma učit děti rodiče. Stejně se v té škole sotva něco naučí, když mnohdy pořádně vařit neumí ani čerstvě vyučení kuchaři a tam je to už smutné.

+1/0
21.2.2018 8:37

J14a25r47o89m24í11r 17K55r82á93l 4150929504899

Holky měly vaření a péči o dítě. A řada těch dnešních by to potřebovala jako sůl.

+1/−2
21.2.2018 7:43

P80e15t71r 74K15n38ě76b65o13r61t 8562648759390

Pár dětí se praští kladívkem a zase to zrušej.

+7/0
21.2.2018 7:09

M68i98c62h92a27l 56M39r37a44z67i33k 6957927734150

Lidi nekoukejte na to tak skepticky, ze jsou lepsi veci - jako financni gramotnost? Ano jsou, ale ani toto neni k zahozeni. A nikdo nerika, ze to nemuze byt uzitecne.

Ano taky si pamatuji na dilnach tvorbu cedulky k zahonu, kvedlacky, privesku na klice z plexiskla, plechove krabicky atd. Ale nikdo nerika, ze jak to bylo pred vice nez 20 lety, ze to musi byt totez - do dilen se daji krasne schovat i moderni veci jako elektronika, robotika a dalsi - to zalezi jak to nastavi a jak se k tomu postavi ucitele.

Pozemky tez nemusi byt k zahozeni - my jsme tam nemeli toliko okopavani - ale kazdy neco pestoval a mel svuj prostor a o ten se staral - tedy videl rust toho sveho od zacatku az do konce - a v zime jsme se ucili rozeznavat treba ruzne druhy semen, orechu, obili, stromu, atd - to neni k zahozeni dodnes. Obzvlaste kdyz si clovek vsimne jak jsou dnesni deti mimo realitu - ja ziju na Sumave/Lipensku a zrovna vloni v lete tam byla banda deti vek cca 10-13 let a u ohrady s cernym prasetem povykovali jak velky je krtek... kdyby to prase melo byly flek, tak to bude asi panda...

Ano financni gramotnost je dulezita, ale kdyz si pak clovek diky tomu za usetrene penize koupi krtka misto prasete... no nevim nevim... ale pro financni gramotnost jsem vic nez ty dilny a pozemky, je to dulezitejsi - ale presto bych to ani s dilnami a pozemky nevidel az tak cerne - opravdu to zalezi.

A vareni - to bylo super,, clovek se nauci alespon to zakladni - a umet si udelat alespon testoviny neni na skodu.

+3/0
21.2.2018 6:06

M56a94g62d48a 17K18a81t64z22o66v80á 9976481229858

Taky jsem pamětnice- a na "pozemky" a "dílny" vzpomínám jen v dobrém.

0/0
21.2.2018 6:11



Najdete na iDNES.cz