Diskuse k článku

Hrát si s mobilem nestačí. Polovině škol chybí IT vybavení, varuje expert

Ačkoli budoucnost patří digitalizaci a automatizaci, což bude vyžadovat hlubší technické znalosti, základním školám mnohde chybí potřebné vybavení i kvalitní kantoři. „Dětem nestačí hrát hry a chatovat na sociálních sítích,“ říká Jiří Vojtěch z Národního ústavu pro vzdělávání.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P25a80v32e53l 26P68e47l11c 2259963235

Proboha. Doufam, ze elektronicky volit nebudeme nikdy. Videl jsem backdoory, ktery ani po poeclive cteni zdrojaku nelze najit. Nebudu spekulovat, ktere mocnosti by se nejvic hodilo hacknout volby. Papiry se v pripade pochybnosti daji vzdycky prepocitat.

0/0
20.2.2018 13:21

P53e97t50r 15L14u54k60á58š 4445484206475

Cicham cicham velkou zakazku na dodavku IT/HW/SW do skol... ;-D

0/0
20.2.2018 13:08

P51e59t53r 41Š93k71o79d50a 5477920774160

Nemyslím si, že je potřeba nějak moc odborníků v IT. Celý systém směřuje k tomu, že vše bude řízeno nadnárodními firmami, uživatelé si budou opravdu jen hrát. Ten vývoj je znát už nyní, kdy firmy jako MS nebo Google uživatelům jasně dávají najevo, co se jim má líbit a jak mají dělat to a to. Skupinku "vyvolených", kteří budou na straně vývoje takových SW, bez problémů současné školství zvládne.

0/−1
20.2.2018 12:33

P54a64v47e74l 96P22e93l44c 2609503515

Podstav itaku se v evrope pred deseti lety pocital na statisice, dnes uz miliony. Software neni jenom email a internet.

0/0
20.2.2018 13:23

M50i61r81o86s32l83a66v 51S61u80c41h22y 5150749190930

Ta myšlenka je správná. Digitální média mohou posunout proces učení mnohem dál. Jenže v praxi je to spíše jinak. Dětem se pustí nějaký film, ať už k tématu, nebo ne, hlavně že jsou zticha. Jen někteří pustí prezentaci k probíranému učivu, často ve formě poznámek, které pak nemusí psát na tabuli. Z učení se tak stává konzumace obrazové výuky.

Základním školám chybí technika. To je sice smutné, ale středním školám chybějí učitelé, kteří by tu techniku zvládali. Co na tom, že jim děti radí, jak to zapnout či nastavit, oni prostě prohlásí, že "je to nějaké rozbité" a slíbí, že v nejbližší době zavolají ajťáka, aby to opravil. A to nemluvím o členech pedagogickém sboru předdůchodového věku či přesluhujícího, to se bohužel týká i učitelů (přesněji učitelek, na učitele narazit je zázrak) podstatně mladších než jsem já. Co na to expert?

+1/−1
20.2.2018 12:18

F69r30a35n43t12a 59T57i37m97a98n 7950218681510

Proto jsem nechtěl ve své třídě počítač ani interaktivní tabuli. Stačí mi křída a obyčejná tabule. My taky neměli na ZŠ počítače a vychodili jsme ji. Jak jsem psal níž - neměli jsme počítače, ale měli jsme pěstitelské práce, (o prázdninách povinně na brigády), technickou výchovu... bylo to fajn a fungovalo to. Na střední škole jsme měli počítače čistě jako nepovinný kroužek.

+2/0
20.2.2018 12:35

L96u53d16v98í12k 88G53a19j97d62o25š19í21k 2635913824152

No jo. Jenže to jediný počítač, co se dal v této zemi pořídit, byl z JZD Slušovice. ;-)

0/0
20.2.2018 13:45
Foto

M62i90r47o83s50l89a30v 26S16t58e31i39n94e84r 4660552500226

Spoustu hardwaru lze získat darem z větších firem, které obměňují své sítě každých pár roků. Provozní systém Linux, třeba distribuce Ubuntu běží na každém PC zhruba po 2008, čili i na desetiletém stroji. Ta jmenovaná distribuce obsahuje vše, co jednou může přijít v kanceláři, především Libre Office.

Pro pokročilé pak lze na takovém stroji vyučovat Unix V. a programování třeba v C++, Javě, používání compileru a správu sítě.

Jinak je na místě i školení na hardwaru, hledání závad, formátování harddisků, konfiguraci interruptů, grafiky a pod.

Smartfouny jsou bohužel jenom velmi povrchní používání digitální techniky, většinu nelze ani otevřít a vyměnit třeba akumulátor.

+2/0
20.2.2018 7:36

L89u24d61v67í19k 91G79a75j25d45o49š44í48k 2265433174232

"...Spoustu hardwaru lze získat darem..."

To je vaše teorie. Většina toho, co někdo školám nabídne jako dar jsou takové krámy, že to je spíš za trest a přináší to víc starostí času a nakonec i nesmyslných investic na opravy.

To co píšete dál je to, co se dá dělat se starým vybavením. Jenže škola se musí řídit především osnovami a učebním plánem. V něm je například multimediální výuka s použitím školských aplikací běžících jen na Windows, takže na Ubuntu zapomeňte.

+1/0
20.2.2018 11:58

M15i16c59h59a68l 65Z18e80l72e47n59ý 6754333295336

A co by se dezi na ZAKLADNI skole mely na pocitacich vlastne ucit?

Ja mel zato, ze tam by se mely ucit cist, psat, pocitat, historii, fyziku a prirodopis.

Na to zas tak moc pocitac nepotrebuji.

Stredni skoly, to je neco jineho, ale ZS?

Nevim nevim...

+1/−1
20.2.2018 6:40

J53i18ř51í 70Z24ý47k39a 9789733571200

dle mého názoru by se děti na základní škole měly naučit ovládat kancelářský balík Office a to na pokročilé úrovni. Umět v tom vytvořit referát, životopis, různé tabulky, grafy, umět v nich číst atp. Proč? Protože když někdo z nich selže na SŠ a půjde makat do fabriky s dokončenou ZŠ, tak se toto minimum znalostí očekává i od lepších operátorů. Měly by se i učit vyhledávat a ověřovat informace a to třeba i pocházející ze zahraničních zdrojů. Měly by se naučit něco o bezpečné práci na PC. Slabě by se měly dotknout programování a to jak algoritmického (pascal, java ...), tak třeba vytváření webů, případně programování HW (arduino, nebo klidně i LEGO roboty). Tak aby to v dětech vzbudilo zvídavost a ty se pak třeba rozhodly jít na průmyslovku.

A na SŠ by se tohle mělo rozvíjet, případně u IT oborů řešit specializace. Opravdu není nutné vychovávat z každého IT programátora. I třeba admini jsou zapotřebí. Stejně tak jsou na trhu práce zapotřebí ERP specialisté, tj. měli by absolvovat ekonomické základy a z toho IT se zaměřit na SQL ...

0/0
20.2.2018 7:19

L53u11d70v19í85k 89G78a50j59d42o45š15í40k 2645913124112

Nesmysl.

To co popisujete není většinou učivo pro ZŠ ale pro SŠ.

Na základce by se děti měly především naučit psát pořádně na klávesnici, a především zákonitosti počítačového pravopisu, což dnes neovládají ani mnozí vysokoškoláci.

0/−1
20.2.2018 12:05

F20r16a38n64t68a 25T24i24m71a35n 7640518891680

My na ZŠ neměli žádné počítače, na střední to byl max. kroužek pro zájemce (počítače 80486). Měli jsme pěstitelské práce, technickou výchovu nebo rodinnou výchovu - dvouhodinovky 1x týdně a záleželo na výběru žáka. Pak nastoupily počítače a škola zrušila dílny, zrušila školní záhony a sady a udělala z toho parkoviště ;-€.

Mně jako učiteli stačí hlava, křída, tabule, houba a sešity. Nepotřebuju k výuce žáků počítač a stejně razantně jsem odmítl ve své třídě tzv. interaktivní tabuli.

0/0
20.2.2018 12:19

V30í79t 94K17o96u36b70a 6756490894428

Expert říká, že nestačí hrát hry. Na hry je potřeba nejvýkonnější IT. Škole pro výuku na vysoké úrovni bohatě stačí Dell za 3000 z výprodeje a slušný 21" monitor za řekněmě další 3000,-. Hlavním problémem je neschopnost zaplatit skutečné odborníky, kteří by se udržovali na stále vysoké úrovni. It je obor, ve kterém 100x platí, že než ministersvo vyprodukuje osnovy, tak jsou vhodné tak akorát na podpal v kamnech. Když nás v roce 1994 na ČVUT nutili skládat zkoušku z FORTRANU 77, byla to klasická ukázka neschopnosti našeho školství udržovat krok s moderními technologiemi.

Naše ministerstva místo toho donekonečna reformují výuku matematiky, kterou jsme v roce 1990 měly na jedné z nejlepších úrovní na světě a náš maturant běžně neměl problém studovat na univerzitách v zahraničí.

+10/0
19.2.2018 21:22

L50u81d93v75í15k 64G83a81j47d76o72š47í14k 2255453124932

Další co si myslí, že škole stačí bazarový počítač za 3 tisíce. To vám možná stačí doma, ale zkustě se starat o 50 takových pleček. To neděláte nic jiného, než že to opravujete a neustále jste ve stavu, že něco nefunguje.

To co ušetříte na HW musíte vrazit do platů lidí, kteří to neustále opravují.

+1/0
20.2.2018 12:09

L71u75d16v25í93k 89G54a46j19d84o95š93í14k 2825443614242

Celkem se ani nedivím.

Školám se povede jednou za čas dostat od zřizovatele peníze na IT vybavení, za které pořídí průměrný HW a pak dalších 10 let nedostanou ani korunu, takže nejsou schopny ani aktualizovat software a zařízení udržovat v chodu.

Přitom státní správa mění povinně komplet hardware každé 3 roky.

Navíc není nikdo, kdo by navrhl smysluplná IT řešení, aby se peníze efektivně využily.

Další věc je správa takového vybavení, protože s tabulkovým platem do školy žádného IT specialistu nedostanete. Většinou jsou to zufalci, kteří by si jinde ani neškrtli. Podle toho pak taky vypadá úroveň vybavení a návazně na to i výuky.

+2/−1
19.2.2018 19:14
Foto

J78a82n 72M41a76r59e59č86e15k 2850829139322

hloupost. My jsme začínali na Borland Pascalu, který pohodlně běžel na 166Mhz pentiu a bohatě to stačilo a stačí i dnes. A s těmi zoufalci také nesouhlasím. Řada profesionálů na částečný úvazek učí. Berou to, jako příjemný relax a možnost získat neotřelý(praxí nezaujatý) pohled na věc

0/0
19.2.2018 19:22

N68a92r21c35i73s 55G28á66b43r66l10í84k 8590275746

Výkon ten hlavní problém nebyl, ale bohužel školní počítače a sítě, se kterými jsem se kdy setkal, byly kvůli bezpečnosti tak zkriplené, že se tam stejně nedalo nic kloudného dělat. Na potvoru zrovna experimentováním a rozbíjením věcí (v rozumné míře :-)) se toho člověk naučí nejvíc.

0/0
19.2.2018 19:34

L96u50d81v68í64k 68G62a30j33d20o97š43í39k 2655443134492

Ty sítě nejsou zkriplené kvůli bezpečnosti, ale kvůli těm zoufalcům, co se o ně mají starat aniž ví jak.

Teď do toho vstupuje od ledna nový zákon o ochraně osobních údajů, kterým se to zkriplí ještě víc, protože nikdo přesně neví, jak požadavkům tohoto zákona vyhovět. Tak očekávám opět další "lidovou tvořivost".

0/0
20.2.2018 13:20
Foto

T60o36m81á73š 34Z20e71m19á87n67e59k 2267394732765

Tady jde spíš o operační systém a na něj navazující aplikace, třeba rozpohybovat Internet Explorer na patnáct let starém počítači, aby byl k něčemu.

0/−1
19.2.2018 19:59
Foto

J73a98n 68M40a88r42e30č62e14k 2340579149502

a k čemu? Předpokládám se shodneme, že pasivní konzumaci internetového obsahu přirozeně pochytili právě z chytrých telefonů. Řeč byla o průpravě IT odborníků - tedy nějaká ta síťařina, která ovšem přesahuje rámec základní školy a pak programování. A základy algoritmiky se nejlépe učí v Pascalu na stařičkém PC, které je nejlépe offline. Na řazení, cykly atp internety nepotřebujete. Takže by mě opravdu zajímalo, k čemu je tak klíčový rychlý HW? My jsme začínali na PMD85 a od těch dob se na principech nic nezměnilo

+2/−3
19.2.2018 20:05

Z44d30e32n14ě11k 64P81e20r66u48t25k75a 4566575910586

Tak když už děti učit na základní škole programovat, nechápu proč v tak obskurním jazyku jako je Pascal. Podle mě je lepší začít se učit rovnou něco, co mohu v praxi použit. Je jedno jestli to bude c, java, c# nebo třeba python.

Nikdy jsem nesouhlasil s tím že programování se nejlépe učí na Pascalu. Jako proč? Spíš mám pocit, že určitá generace učitelů je líná naučit se nějaký (pro ně) nový jazyk.

Ne opravdu nevidím smysl v tom vyučovat v programovacím jazyce, který už se minimálně 15 let prakticky nikde nepoužívá. To už můžeme zavést povinnou výuku Latiny.

Ale jo pravdu máte v tom, že pro základ výuky není potřeba extra výkonný hardware. Nicméně HW by měl umožňovat běh alespoň trochu aktuálního OS. Internet je však nezbytný. Kvůli výuce v IT celkově.

+2/0
19.2.2018 23:33
Foto

J74a61n 72M93a67r69e61č91e45k 2430199719932

Nejsem metodik, ale 26let programuji z toho 12 na plný úvazek a jeví se mi, že nejlepší začátek je naučit děti algoritmicky myslet. Procedurální programování mi přijde na začátek ideální. Objektový přístup už je trochu vyšší abstrakce a má blíž spíš architektuře, než samotné podstatě. Podstata se skrývá v implementaci jednotlivých metod, které už jsou zase skor procedurální. Proto bych C# a javu vynechal. Python je fajn, ale nenutí člověka být typově striktní a obecně v něm často vznikají strašné konstrukty. C by mohlo fungovat, ale už mi přijde moc nízko - moc si neumím představit, jak budu žákovi základní školy vysvětlovat malloc a když si k tomu přidám děsivou práci se stringy(resp char*) tak ho také musím vyřadit(byť v něm resp v c++ sám píšu). A zbude Pascal. Kompilátor od Borlandu je i s editorem nějaký ten rok zdarma a debugger má dost slušný. Na začátek ideal

0/0
20.2.2018 9:05

J60a20n 29N85o23v14á47k 2325399927345

S oop a C máte pravdu ale Python je podle mě jednoznačně lepší. Když pominu to, že Pascal je zastaralý a už se s ním nikdy nesetkáte, tak musíte brát v potaz i to, že budete mít zoufale málo času (pochybuji, že by případná hodinová dotace byla dostačující) a k tomu různě rychlé žáky. Tudíž učitelův hlavní záměr by měl být děti namotivovat a ukázat jim nějaké základy. A diky tomu, že je Python intepretovaný toho dosáhnete mnohem rychleji. Další věc je obrovské množství online programovacích her co pro python existují.

0/0
20.2.2018 11:40

L72u21d90v87í12k 90G72a65j72d15o22š74í81k 2515763494612

Potíž je v tom, pane Marečku, že jste ve škole zřejmě nikdy nic neučil. Naprostá většina škol, zvláště těch základních, žádné programování neučí. A když už, tak spíš programování webu, kde nevím, co byste s Pascalem dělal.

Krom toho nejde jen o samotné počítače, ale o celou infrastrukturu výpočetní techniky. Když pominu softwarové vybavení, tak školy mají webové stránky, mailové adresy, tiskárny, docházkové systémy, kamerové systémy, účetní a stravovací systémy a mraky dalších věcí, které všechny musí nějak fungovat obvykle v síti. Kupa hardwaru a stovky a stovky tisíc...

0/0
20.2.2018 11:42

L62u52d19v29í48k 10G93a54j63d64o36š71í77k 2535363394422

No jo. To je právě ono, pokud vám dnes stačí programovat v Borland Pascalu...

Jinak pokud nejde o nějakou venkovskou školu s 5 počítači, tak to je obvykle práce na plný úvazek a to právě z toho důvodu, že hardwarové vybavení je tak zoufalé, že vyžaduje neustálou péči a mraky času. Notabene dnes IT specialista učit nemůže, pokud nemá aspoň základní pedagogické vzdělání, takže to co píšete je blbost.

0/0
20.2.2018 11:18

M11a43r95i49e 10V56a41š27í97č37k87o15v17á 3201413622698

Při hodině jazyka na téma IT na konci střední školy: Máte doma počítač? Ano. Jak dlouho na něm strávíte? Několik hodin denně. Co je to za značku? Nevím. Kolik to má paměť? Nevím. Kolik dat na to lze uložit? Nevím. Jak označíte všechen/část text/u na stránce? Nevím. Znáte nějaké klávesové zkratky? Nevím. Nastavte si v tom Wordu anglickou klávesnici. Kde? Dejte si tam kontrolu pravopisu, ať neděláte hrubky. Kde?

+7/0
19.2.2018 19:06

T81o77m40á81š 63T91a52t86í17č46e19k 5110452420438

Pěkně je to vidět občas na diskutérech tady, když jim někdo vytkne, že nepoužívají diakritiku. Běžná odpověď: jsem v zahraničí, mám anglickou apod. klávesnici. ;-D:-P

+1/−2
20.2.2018 0:04

L31u54d22v44í48k 27G65a12j18d72o16š82í95k 2265753594292

To je vrcholné ignoranství a spíš než co jiného, tak debilita. ;-)

0/−1
20.2.2018 13:24

T61o46m90á66š 56T63a69t61í42č57e57k 5680342790888

Kdepak, to je ezoterický postoj k životu a říká se mu lamaismus! :-)

+1/0
20.2.2018 13:32

L35u51d71v73í87k 85G49a35j42d59o74š78í54k 2285453144202

Nazývat to můžete dle libosti. Já k tomu své řekl. :-)

0/0
20.2.2018 13:36

P30e43t51r 26Z80a95s39k87o65č79i78l 2655332548599

"pamětí" myslíte RAM nebo disk? A koho to zajímá, když neděláte HPC? Jakej Word? Myslíte ten hrutigram Microsoftu, co neumí přečíst ani dokument z jiné verze téhož produktu? Kontrola pravopisu akorát plodí srandovní texty, kdy pisatel to po sobě přestane číst a slova samotná jsou napsaná sice správně, ale přitom dohromady ve větách nedávají smysl. Pro tyhle opice, co se naučily akorát MS Word, se pak akorát musí vytvářet umělé kancelářšké joby ve státní správě, které pak občanům akorát komplikují život, a do služeb a výroby si sem pak musíme tahat lidi z Východu.

+1/−1
20.2.2018 5:29

J13a81n 12N17o89v33á86k 2545729607515

Pamětí myslí samozřejmě cache procesoru ;)

Jinak by mě zajímalo, kde se pořád bere ta fáma se zpětnou kompatibilitou? V posledním Wordu otevřu i 14let starej dokument..

Kontrola pravopisu je dobrá třeba na překlepy.

No.. Tohle poslední souvětí je pěkná blbost. Stát vážně nevytváří pracovní pozice protože se někdo naučil Word. Typicky je člověk s maturitou a znalostí Office balíku zaměstnáván v backoffice korporací.

0/−1
20.2.2018 11:07

L40u23d14v93í82k 86G38a22j64d23o59š55í83k 2345903764582

Ve Wordu neotevřete správně dokument ani v téže verzi programu na jiném počítači. Záleži ale co v tom dokumentu je. Jednoduchý text s minimem formátování fungovat samozřejmě bude. S něčím složitějším, nebo když je to prasácky napsané, s tím už budete mít problém.

Pokud jste to ještě neviděl, tak to znamená pouze to, že s Wordem nepracujete asi tak často, nebo nepoznáte rozdíl mezi okrajem 1 cm a 1,5 cm a připadá vám to stejné. ;-)

+1/−1
20.2.2018 13:33

J96o82s54e63f 93U51l33m93a25n 8620110138395

To je velký problém. Na některých školách se pomalu ani nedá těžit ethereum.

+9/0
19.2.2018 18:45

J19o64s71e17f 45Z87a56h52á75l83k82a 4453259478486

To už tady jednou bylo. Jmenovalo se to INDOŠ - Internet do škol. Předražený a nefunční projekt skončil fiaskem a žalobou NKÚ na "neznámého" pachatele se škodou 880mil. Vysmátí a napakovaní byly akorát AutoCont, Český Telecom, Microsoft a jiní. V roce 2006 PČR odloženo. Že by opět někdo větřil peníze státní kasičky?

+10/−1
19.2.2018 18:42

L68u51b61o16š 97C94h76l24u63m67s85k58ý 2200525588925

Slyšel jsem onehdá v rádiu vtip, který naši situaci ve vzdělávání docela přesně charakterisuje.

Prý že 70% českých dětí umí ovládat chytrý telefon. 70 % čínských dětí ho umí vyrobit.

+16/0
19.2.2018 18:32

F30r45a29n62t82a 41T69i49m40a78n 7780208151170

:-) Co řekne čínské dítě v českém hračkářství? "Jé ,mami, podívej, to jsem montoval já!"

+1/0
20.2.2018 12:15

L84u58d31v25í86k 45G22a44j53d23o37š17í79k 2985463504462

Buďte si jist, že pokud by se objevilo čínské dítě v českém hračkářství, že to bude takový mazánek, který rozhodně nikdy nic nemontoval a montovat nejspíš nebude. ;-)

0/0
20.2.2018 13:40

Najdete na iDNES.cz