Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

VIDEO: Boeingu se během letu začal rozpadat motor, musel nouzově přistát

Letadlo společnosti United Airlines na lince San Francisco–Honolulu muselo v úterý nouzově přistát poté, co se mu během letu začal rozpadat motor. Zatímco někteří pasažéři označili zážitek za „nejděsivější let“, jiní sdíleli záběry poškozeného stroje s humorným komentářem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J97a39n 72K24r25á25t86k96ý 9772980563

Loni jsem letěl z italské Sardinie s bulharskou(!) leteckou společnosti. Letadlo bylo z roku 1978 a Bulhaři ho koupili od Španělů, kteří ho měli 5 roků odstavené (zjistil jsem to na googlu).

Jednalo se třímotorový Lochheed, motory jsou v ocasu, piloti byli - asi je propustili z armády. Když jsme startovali, cinkli jsme zadkem o beton, ale páni v kokpitu to ignorovali.

Když jsme přiletěli do Prahy, byl jsem opravdu rád...

0/0
15.2.2018 16:52

K77a34r65e30l 68L43a98n98g62r 2612447110438

Jestli to byl Tristar, tak ten je blbu vzdorny. Tail strike neni nic neobvykleho.

0/0
15.2.2018 17:48

J79a47n 18K62r57á50t71k62ý 9762350853

Motory jsou RR. Stát se může všechno, horší by bylo, kdyby odpadlý kus poškodil křídlo. To by byl opravdu malér...

0/0
15.2.2018 16:46

K80a80r80e90l 61V78a72c35h42u17t 9733592829423

To letadlo přistálo. A všichni na jeho palubě to ve zdraví přežili. ;-) ... Co chcete víc?

+1/0
15.2.2018 8:25

Z95d66e36n71ě28k 66M63o38r38á44v76e17k 5337488368373

Naprosto nechápu, jak stupidní video se dá natočit při takové události. A co jsou to za servery, které to ještě dají do zpráv.

+2/0
15.2.2018 8:15

J92i10ř97í 79P49a86j62k 8173465820887

V Zajímavé video. Nevím jestli by jsem chtěl poslední okamžiky života také vypadat jako totální idiot. :-)

+1/0
15.2.2018 8:10

V19í68t 35H15r87a34d29i61l 2834445901572

Neříkám, že je to banalita, ale nikdy jsem úplně nepochopil výstražné volání cabin crew opakovaně brace, brace... Myslím, že říct to dvakrát by bylo přínosnější než vyvolávat totální paniku.... Jinak chápu, že je to standardní postup, podle přiručky, ale nepříjde mi to přínosné...

+2/0
14.2.2018 20:48

J67a32n 51L51u45k24á53š 7547343973142

Odkud tady mnozi "experti" "vedi", ze to byla ulomena lopatka?

+1/0
14.2.2018 14:46

I24v72o 60N13o92v18á13k 3291348456776

Rozdíl mezi analfabetem a tím kdo umí číst nemusí být velký ;-D Jo, pokud není přístup na videa, tak až někdy později koukni na link: https://www.youtube.com/watch?v=J2kHchd6XHw a vydrž až do 6:06 / 6:54. Tam je překvapivá odpověď. ...Bingo - Milionáři z chatrče, zase dobře!!

0/0
14.2.2018 17:05

I54v69o 13J38a88n81á13č85e52k 8913123521392

No já nevím a vy podle toho videa poznáte co bylo dříve? Já to tedy rozhodně nepoznám a podle toho co jsem viděl na grafu, tak si myslím, že lopatka se ulomila až později, protože stoupali do původní letové hladiny což by s motorem bez lopatky jaksi nešlo.

0/0
14.2.2018 17:22

F56r96a45n26t92i91š37e63k 20O63s21t41r36ý 4315361527793

Kryt by odletěl a nenadělal by mnoho škody. Ani vibrace. Lopatka ale ano.

+2/0
14.2.2018 17:41

I25v65o 22J89a76n81á48č16e34k 8713503471552

Takže chcete říct, že kryt nasátý do motoru je v pohodě? To asi ne že? Jak jsem už tady psal, podívejte se na letový profil toho letu a zjistíte, že to lopatky být nemohla.

+1/0
14.2.2018 17:54

F22r21a30n31t55i95š72e86k 35O42s17t23r43ý 4155911967623

Jak by se vnější kryt dostal do motoru? To by musel nejprve ten motor předletět.

0/0
15.2.2018 9:05

I60v76o 43J72a76n46á40č48e78k 8243953191672

Jak? Viděl jste video? Kde asi jsou ty vnitřní díly, které tam chybí? Myslíte, že neskončily v motoru?

0/0
15.2.2018 9:42

F30r85a26n64t51i98š21e14k 74O39s79t91r88ý 4335141767433

Letový profil? Stalo se jim to půl hodiny před přistáním. Že hodinu a půl před přistáním změnili letovou hladinu z 280 na 360, s tím podle všeho nemá nic společného. Drama se začalo dít až později. Pak to vzali šupem dolů.

+1/0
15.2.2018 9:16

K76a55r19e70l 20L73a14n81g45r 2742887810758

Krasna naivni predstava ;-D

0/0
15.2.2018 7:01

F80r75a77n66t21i30š95e78k 63O92s84t57r84ý 4465621807863

Kryty motorů odpadly už dříve. Nebylo by to poprvé.

0/0
15.2.2018 9:06

K23a35r71e45l 47L50a98n95g20r 2222227810158

Odletivší kryt motoru pokud vám trefí křidélka nebo směrovku není to pravé ořechové a vibrace, které moho vést až k totální destrukci motoru nejsou také moc dobré, to pak máte hromady lopatek, které si hledají cestu.

0/0
15.2.2018 11:28

M34a31r32i98á58n 13B24e31d21n83á79r63i22k 9611331230358

Někdy je docela sranda číst reakce a postřehy zde. Jen pro info

1) to letadlo nebylo staré, stáří letadel se nepočítá jako u aut, jsou stavěna na déle

2) všechna letadla mají předletovou kontrolu a pak pravidelné technické prohlídky, kdy jdou na pár hodin i dní do hangáru, po pár letech jim udělají generálku motorů atp.

Takže opotřebení by tam nemělo být tak velké, letadlo není staré a nešlo o problémy se šrouby, když už, tak nýty. Někdo je udělal blbě a nebo zas několik vynechal.

+5/0
14.2.2018 12:47

K36a50r11e57l 60L63a19n39g43r 2352777690118

Jsou tam sroubove zamky, ty kryty se daji az prednimu limci otevrit.

0/0
14.2.2018 12:55

F18r83a96n57t68i63š35e85k 87O59s65t64r11ý 4515911817353

1) Je to o dost starší letadlo než je průměrné stáří letadel velkých amerických aerolinek. Ale je fakt, že třeba Delta létá i s podstatně staršími Boeingy.

2) Zřejmě uletěla lopatka ventilátoru. Odpadnutí krytů bylo sekundární a nebylo příčinou vibrací.

+1/−1
14.2.2018 13:10

M74a82r83i84a70n 80K56r72a67l 6224682244777

No me by neprekvapilo, kdyby pricinou vibraci byl proudici vzduch kolem motoru bez krytu s aerodynamickym tvarem.

+1/−1
14.2.2018 13:22

I45v60o 20N75o94v65á63k 3921698866496

Viz link: https://www.youtube.com/watch?v=J2kHchd6XHw vydržte až do 6:06 / 6:54.

0/0
14.2.2018 17:06

F47r89a44n92t59i21š26e56k 18O46s12t86r26ý 4325231267113

Jak odpadnutí krytů, tak ulomení lopatky se stalo už dříve. Ví se, co oboje dělá.

0/0
15.2.2018 9:17

Z94d94e22n26ě72k 81S29k13ř89i75v96a25n 5704930159956

Nj, ruský šlendrián.... jó, ono to nebylo v Rusku? Tak nic. ;-D

+4/−6
14.2.2018 12:42

J44a46n 79C45e63p23e55k 1954216160

Pokud správně čtu, tak to v pohodě přistálo. ;-)

+1/0
14.2.2018 12:47

Z41d43e73n93ě52k 81S49k62ř97i74v73a32n 5744180249886

Ne vždy končí šlendrián tragicky.

+3/0
14.2.2018 13:16

J68a45k28u40b 46R51o96u89s 3803840424792

Hm a kolik lidí tady umřelo?

0/0
17.2.2018 18:06

Z46d81e48n26ě14k 65S49k85ř38i95v32a25n 5754180959406

Šlendrián je pořád jeden.

0/0
17.2.2018 20:53

K32a22r71e70l 30L73a54n20g76r 2792697880468

Tak kdepak jsou ti co tu pred par blili o ruskem slendrianu?;-D Tady ho mate velmi rychle zpet v podani americkem... Technik jen asi zapomnel poradne zavrit kryty...

+4/−4
14.2.2018 12:38

Z83d22e67n48ě68k 25S26k35ř56i27v18a67n 5384600719236

Byl jste "o fous" rychlejší.:-):-)

0/−1
14.2.2018 12:43

J13a64n 38C54e66p67e68k 1224706590

A spadlo to? Ne, v pohodě přistálo. Chápete ten rozdíl?

+1/−2
14.2.2018 12:48

Z72d36e38n49ě33k 95S60k48ř54i83v63a76n 5164910799146

Takže "šlendrián" je to jen v případě, že jsou mrtví? Letušky, které tam křičely "brace", taky netušily jak to dopadne. Naštěstí dobře.

Katastrofy se stávají na obou stranách a mnohdy je to zaviněno přehlédnutím nějaké drobnosti.

+2/0
14.2.2018 13:23

I74v93o 63J12a90n23á81č96e72k 8253413431792

Letušky křičely, protože musí, jinak by se to pak od NTSB slízly pokud by se v rámci vyšetřování přišlo na to, že nekřičely. Nicméně reakce byla dle mého názoru silně přehnaná.

+1/0
14.2.2018 17:24

M26i52l54a77n 19N52ě88m96e16c 1925210176886

Sorry, ale mechanická závada je přece jen trochu jiný druh šlendriánu, nebo smůly, než zřejmě kvůli nedbalosti zamrzlá pitotka :)

+2/−1
14.2.2018 12:50

K16a86r58e36l 58L45a74n61g91r 2742577670678

Tahle zavada muze mit dalekosahlejsi nasledky nez ta pitotka. Pokud se zjisti, ze pricinou je lopatka a ta lupla v krcku... Vysledek bude okamzite uzemneni stroju kde jsou motory s lopatkama z one serie, jejich demontaz a transport k vyrobci na revizi.

+2/−1
14.2.2018 13:09

F59r54a40n75t18i63š26e68k 37O40s18t97r95ý 4485891167683

Ekonomicky ano... V počtu mrtvých je to ale zatím dost výrazný nepoměr.

Stále neznáme příčinu pádu ruského letadla. Jen dohady. Bohužel v Rusku se všechno hází na mrtvé. Pravá příčina ale může být úplně někde jinde a klidně taky může uzemnit spoustu letadel. Uvidíme.

+2/0
14.2.2018 13:12

I10v52o 94J12a16n93á47č46e66k 8943683271332

Máte pocit, že piloti v Rusku nepotřebují zapínat vyhřívání pitotek? Já mám pocit, že to bez nich nezvládají nejen ruští piloti, bohužel i mnoho jiných.

0/0
14.2.2018 17:25

F77r96a19n51t92i43š65e39k 83O56s90t29r77ý 4565491377613

Odkud víš, co se tam dělo? Jsi vyšetřovatel?

0/0
15.2.2018 9:18

J96a83k54u33b 73R15o72u65s 3523590924382

Jestli mezi tímhle a tou ruskou nehodou nevidíte rozdíl, měl byste zajít k doktorovi.

0/0
17.2.2018 18:07

F51r68a57n50t14i62š21e88k 54O55s55t50r38ý 4255941137813

Půlhodina vibrací mohla na takhle starém letadle napáchat hodně škod.

+1/0
14.2.2018 12:30

L38a47d96a 19N14o97v83a72k 4102143907

já na tom nic tak hroznýho nevidim.., něco jako když mi na dálnici ulítne blatník z felicie...

+7/−6
14.2.2018 12:24

A45n84d50r83e72j 11M42e87d43ň78a72n92s38k47ý 2166505383149

Keby ste tou felíciou išli 800km/h 10km vysoko, a utrhnutá lopatka v turbíne musela mať obrovskú rýchlosť. Na druhú stranu sú motory na túto situáciu stavané a mali by ju zvládnuť - v skúšobni na rozbehnutom motore pyrotechnicky odstrelili lopatku a obal motora to mal zachytiť - práve kvôli tomu aby neohrozil lietadlo https://www.youtube.com/watch?v=NvgD139U8os . Aj tak mali obrovské šťastie, lietadlá padajú aj kvôli menším závadám. Urobil som si menší výpočet - pri tomto motore PW4000-112 - priemer 3022mm, približne 3000RPM - je kruhová rýchlosť lopatky 3412/km/h - rýchlosť 9mm luger náboja je približne 1368km/h - to len na ilustráciu. O tom že je lopatka z titánu a jej energia rastie z druhou mocninou rýchlosti ani nehovorím - to je len na margo ľudí, ktorí si to predstavujú ako blatník na felícii...

+5/0
14.2.2018 12:56

K94a57r20e69l 82L23a22n94g29r 2462697720778

On ji zachytit musi a pokud ne ma vyrobce motoru problem. U turbin co toci 36000 otacek se delaji jeste ochranne kruhy. Vez z motoru se nesmi dostat bokem ani ten turbinovy disk.

0/0
14.2.2018 13:04

J14a58n 30L52u69k14á71š 7767363823172

Prumer zahrnuje by-pass, kde nejsou klasicke lopatky, ty jsou pouze v jadru a to je ponekud mensi.

+1/−1
14.2.2018 14:44

I68v13o 64J54a68n71á97č56e55k 8673143551802

Víte ono je to ale dneska trochu jinak, letadla poslední dobou padají výhradně vinou pilotů. Je to smutné, nemusí se nám to líbit, ale je to tak.

0/0
14.2.2018 17:27

I75v11o 37J70a77n80á94č27e69k 8103683441172

Ještě malá oprava, padají - havarují, ne vždy jde jen o pád.

0/0
14.2.2018 17:28

L93a46d46a 65N36o67v73a13k 4102793577

aha, takže to nejelo po dálnici stotřicet.., to jsem nevěděl, to zcela mění situaci..

0/0
16.2.2018 1:15

I67v35o 57N48o22v27á19k 3981128486766

Dík za skrytou instruktáž, co se stane, když upadne jedna jediná lopatka turbodmychadla!!! A měli věru štěstí, asi vylítla na 10 hodinách, když trup byl na 3 hodinách. Jinak je to na idnes blábolivý článek a taky slabá diskuze. Takže dík za odkaz, co sem dal František Ostrý 45173R^. Nebylo z něj až tak patrné, co se stalo, ale navazující video to už ukázalo. Viz link: https://www.youtube.com/watch?v=J2kHchd6XHw vydržte až do 6:06 / 6:54. Laik žasne, odborník se diví ;-D Fakt bych neřekl, jaké vibrace způsobí ta nevyváženost volně rotujícího motoru bez 1 lopatky turbodmychadla. Děs a běs, viz ty záběry z paluby při doletu na ostrov. Nedomýšlím co by bylo, kdyby lopatka vlétla do trupu:-(:-(:-(!!

+1/0
14.2.2018 12:22

F67r76a10n98t54i87š88e98k 12O95s19t60r76ý 4615201887413

Řekl bych, že vletěla do motoru, kde poničila jeho další části, ale zůstala v něm. Ty kryty pak zřejmě odpadaly kvůli vibracím.

Někdy by bylo výhodnější poškozený motor zahodit, než se s ním snažit letět.

+1/−1
14.2.2018 12:28





Najdete na iDNES.cz