Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

VIDEO: Boeingu se během letu začal rozpadat motor, musel nouzově přistát

Letadlo společnosti United Airlines na lince San Francisco–Honolulu muselo v úterý nouzově přistát poté, co se mu během letu začal rozpadat motor. Zatímco někteří pasažéři označili zážitek za „nejděsivější let“, jiní sdíleli záběry poškozeného stroje s humorným komentářem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J12a22n 38K87r69á66t82k21ý 9222520503

Loni jsem letěl z italské Sardinie s bulharskou(!) leteckou společnosti. Letadlo bylo z roku 1978 a Bulhaři ho koupili od Španělů, kteří ho měli 5 roků odstavené (zjistil jsem to na googlu).

Jednalo se třímotorový Lochheed, motory jsou v ocasu, piloti byli - asi je propustili z armády. Když jsme startovali, cinkli jsme zadkem o beton, ale páni v kokpitu to ignorovali.

Když jsme přiletěli do Prahy, byl jsem opravdu rád...

0/0
15.2.2018 16:52

K82a63r33e54l 30L79a26n36g92r 2702517820598

Jestli to byl Tristar, tak ten je blbu vzdorny. Tail strike neni nic neobvykleho.

0/0
15.2.2018 17:48

J94a89n 80K38r49á97t32k55ý 9312820673

Motory jsou RR. Stát se může všechno, horší by bylo, kdyby odpadlý kus poškodil křídlo. To by byl opravdu malér...

0/0
15.2.2018 16:46

K33a18r85e48l 60V16a44c65h33u24t 9743582209983

To letadlo přistálo. A všichni na jeho palubě to ve zdraví přežili. ;-) ... Co chcete víc?

+1/0
15.2.2018 8:25

Z42d82e28n61ě42k 97M87o37r43á22v89e96k 5287468178933

Naprosto nechápu, jak stupidní video se dá natočit při takové události. A co jsou to za servery, které to ještě dají do zpráv.

+2/0
15.2.2018 8:15

J12i95ř25í 72P47a84j23k 8923215270227

V Zajímavé video. Nevím jestli by jsem chtěl poslední okamžiky života také vypadat jako totální idiot. :-)

+1/0
15.2.2018 8:10

V40í82t 27H22r70a28d94i50l 2194935221182

Neříkám, že je to banalita, ale nikdy jsem úplně nepochopil výstražné volání cabin crew opakovaně brace, brace... Myslím, že říct to dvakrát by bylo přínosnější než vyvolávat totální paniku.... Jinak chápu, že je to standardní postup, podle přiručky, ale nepříjde mi to přínosné...

+2/0
14.2.2018 20:48

J92a69n 14L70u78k53á57š 7207293923842

Odkud tady mnozi "experti" "vedi", ze to byla ulomena lopatka?

+1/0
14.2.2018 14:46

I39v60o 64N97o80v30á51k 3451448306366

Rozdíl mezi analfabetem a tím kdo umí číst nemusí být velký ;-D Jo, pokud není přístup na videa, tak až někdy později koukni na link: https://www.youtube.com/watch?v=J2kHchd6XHw a vydrž až do 6:06 / 6:54. Tam je překvapivá odpověď. ...Bingo - Milionáři z chatrče, zase dobře!!

0/0
14.2.2018 17:05

I69v41o 91J13a94n84á19č53e46k 8893413271712

No já nevím a vy podle toho videa poznáte co bylo dříve? Já to tedy rozhodně nepoznám a podle toho co jsem viděl na grafu, tak si myslím, že lopatka se ulomila až později, protože stoupali do původní letové hladiny což by s motorem bez lopatky jaksi nešlo.

0/0
14.2.2018 17:22

F25r37a65n30t18i81š66e56k 42O11s96t69r35ý 4835741237493

Kryt by odletěl a nenadělal by mnoho škody. Ani vibrace. Lopatka ale ano.

+2/0
14.2.2018 17:41

I61v29o 15J96a84n94á27č41e63k 8263913561772

Takže chcete říct, že kryt nasátý do motoru je v pohodě? To asi ne že? Jak jsem už tady psal, podívejte se na letový profil toho letu a zjistíte, že to lopatky být nemohla.

+1/0
14.2.2018 17:54

F56r72a40n56t26i24š72e19k 43O46s59t11r84ý 4665771627423

Jak by se vnější kryt dostal do motoru? To by musel nejprve ten motor předletět.

0/0
15.2.2018 9:05

I64v13o 55J61a93n24á85č18e97k 8453193521612

Jak? Viděl jste video? Kde asi jsou ty vnitřní díly, které tam chybí? Myslíte, že neskončily v motoru?

0/0
15.2.2018 9:42

F18r36a10n25t86i34š60e90k 46O25s22t63r94ý 4515511637293

Letový profil? Stalo se jim to půl hodiny před přistáním. Že hodinu a půl před přistáním změnili letovou hladinu z 280 na 360, s tím podle všeho nemá nic společného. Drama se začalo dít až později. Pak to vzali šupem dolů.

+1/0
15.2.2018 9:16

K90a70r79e68l 12L16a47n78g20r 2632867930178

Krasna naivni predstava ;-D

0/0
15.2.2018 7:01

F87r71a92n55t22i98š19e48k 51O65s97t47r23ý 4615911417133

Kryty motorů odpadly už dříve. Nebylo by to poprvé.

0/0
15.2.2018 9:06

K52a16r49e95l 39L70a73n50g54r 2482157170988

Odletivší kryt motoru pokud vám trefí křidélka nebo směrovku není to pravé ořechové a vibrace, které moho vést až k totální destrukci motoru nejsou také moc dobré, to pak máte hromady lopatek, které si hledají cestu.

0/0
15.2.2018 11:28

M61a66r45i33á25n 12B25e53d85n52á26r16i39k 9771471640588

Někdy je docela sranda číst reakce a postřehy zde. Jen pro info

1) to letadlo nebylo staré, stáří letadel se nepočítá jako u aut, jsou stavěna na déle

2) všechna letadla mají předletovou kontrolu a pak pravidelné technické prohlídky, kdy jdou na pár hodin i dní do hangáru, po pár letech jim udělají generálku motorů atp.

Takže opotřebení by tam nemělo být tak velké, letadlo není staré a nešlo o problémy se šrouby, když už, tak nýty. Někdo je udělal blbě a nebo zas několik vynechal.

+5/0
14.2.2018 12:47

K98a97r81e80l 92L23a53n62g48r 2652857560608

Jsou tam sroubove zamky, ty kryty se daji az prednimu limci otevrit.

0/0
14.2.2018 12:55

F42r73a24n35t62i82š92e37k 18O74s35t72r74ý 4675831477393

1) Je to o dost starší letadlo než je průměrné stáří letadel velkých amerických aerolinek. Ale je fakt, že třeba Delta létá i s podstatně staršími Boeingy.

2) Zřejmě uletěla lopatka ventilátoru. Odpadnutí krytů bylo sekundární a nebylo příčinou vibrací.

+1/−1
14.2.2018 13:10

M72a90r68i61a35n 61K54r59a95l 6804872724827

No me by neprekvapilo, kdyby pricinou vibraci byl proudici vzduch kolem motoru bez krytu s aerodynamickym tvarem.

+1/−1
14.2.2018 13:22

I38v11o 28N32o69v32á77k 3311138226916

Viz link: https://www.youtube.com/watch?v=J2kHchd6XHw vydržte až do 6:06 / 6:54.

0/0
14.2.2018 17:06

F83r41a23n44t51i29š31e83k 11O23s13t40r95ý 4645611847503

Jak odpadnutí krytů, tak ulomení lopatky se stalo už dříve. Ví se, co oboje dělá.

0/0
15.2.2018 9:17

Z52d34e80n74ě14k 47S51k56ř51i71v55a91n 5624970589556

Nj, ruský šlendrián.... jó, ono to nebylo v Rusku? Tak nic. ;-D

+4/−6
14.2.2018 12:42

J27a41n 13C77e53p46e91k 1494906180

Pokud správně čtu, tak to v pohodě přistálo. ;-)

+1/0
14.2.2018 12:47

Z30d52e59n74ě97k 88S57k73ř82i60v64a49n 5224840319806

Ne vždy končí šlendrián tragicky.

+3/0
14.2.2018 13:16

J52a70k75u65b 68R19o35u86s 3583710214932

Hm a kolik lidí tady umřelo?

0/0
17.2.2018 18:06

Z42d31e81n30ě98k 16S58k93ř82i67v20a90n 5514500229366

Šlendrián je pořád jeden.

0/0
17.2.2018 20:53

K74a73r70e37l 21L83a37n65g61r 2412457180588

Tak kdepak jsou ti co tu pred par blili o ruskem slendrianu?;-D Tady ho mate velmi rychle zpet v podani americkem... Technik jen asi zapomnel poradne zavrit kryty...

+4/−4
14.2.2018 12:38

Z27d52e25n67ě57k 66S34k65ř81i81v11a93n 5794390409436

Byl jste "o fous" rychlejší.:-):-)

0/−1
14.2.2018 12:43

J11a90n 97C80e24p13e31k 1164586610

A spadlo to? Ne, v pohodě přistálo. Chápete ten rozdíl?

+1/−2
14.2.2018 12:48

Z95d22e33n13ě55k 90S89k45ř26i43v54a19n 5684490289566

Takže "šlendrián" je to jen v případě, že jsou mrtví? Letušky, které tam křičely "brace", taky netušily jak to dopadne. Naštěstí dobře.

Katastrofy se stávají na obou stranách a mnohdy je to zaviněno přehlédnutím nějaké drobnosti.

+2/0
14.2.2018 13:23

I44v43o 36J36a29n84á55č50e58k 8203393591952

Letušky křičely, protože musí, jinak by se to pak od NTSB slízly pokud by se v rámci vyšetřování přišlo na to, že nekřičely. Nicméně reakce byla dle mého názoru silně přehnaná.

+1/0
14.2.2018 17:24

M30i40l91a64n 12N75ě43m30e65c 1475560846206

Sorry, ale mechanická závada je přece jen trochu jiný druh šlendriánu, nebo smůly, než zřejmě kvůli nedbalosti zamrzlá pitotka :)

+2/−1
14.2.2018 12:50

K89a21r85e65l 57L71a54n94g28r 2742647100508

Tahle zavada muze mit dalekosahlejsi nasledky nez ta pitotka. Pokud se zjisti, ze pricinou je lopatka a ta lupla v krcku... Vysledek bude okamzite uzemneni stroju kde jsou motory s lopatkama z one serie, jejich demontaz a transport k vyrobci na revizi.

+2/−1
14.2.2018 13:09

F66r62a36n81t25i97š35e43k 49O98s33t52r31ý 4925431467533

Ekonomicky ano... V počtu mrtvých je to ale zatím dost výrazný nepoměr.

Stále neznáme příčinu pádu ruského letadla. Jen dohady. Bohužel v Rusku se všechno hází na mrtvé. Pravá příčina ale může být úplně někde jinde a klidně taky může uzemnit spoustu letadel. Uvidíme.

+2/0
14.2.2018 13:12

I31v49o 69J70a23n11á55č40e44k 8733583551632

Máte pocit, že piloti v Rusku nepotřebují zapínat vyhřívání pitotek? Já mám pocit, že to bez nich nezvládají nejen ruští piloti, bohužel i mnoho jiných.

0/0
14.2.2018 17:25

F76r64a81n85t76i17š86e25k 48O32s41t88r95ý 4775491227353

Odkud víš, co se tam dělo? Jsi vyšetřovatel?

0/0
15.2.2018 9:18

J31a83k33u14b 72R19o68u15s 3923140794282

Jestli mezi tímhle a tou ruskou nehodou nevidíte rozdíl, měl byste zajít k doktorovi.

0/0
17.2.2018 18:07

F48r42a52n56t72i90š45e37k 81O69s11t56r56ý 4535101577453

Půlhodina vibrací mohla na takhle starém letadle napáchat hodně škod.

+1/0
14.2.2018 12:30

L91a27d31a 35N70o63v88a49k 4692723837

já na tom nic tak hroznýho nevidim.., něco jako když mi na dálnici ulítne blatník z felicie...

+7/−6
14.2.2018 12:24

A63n47d43r64e40j 52M56e85d13ň16a36n75s91k64ý 2816305353879

Keby ste tou felíciou išli 800km/h 10km vysoko, a utrhnutá lopatka v turbíne musela mať obrovskú rýchlosť. Na druhú stranu sú motory na túto situáciu stavané a mali by ju zvládnuť - v skúšobni na rozbehnutom motore pyrotechnicky odstrelili lopatku a obal motora to mal zachytiť - práve kvôli tomu aby neohrozil lietadlo https://www.youtube.com/watch?v=NvgD139U8os . Aj tak mali obrovské šťastie, lietadlá padajú aj kvôli menším závadám. Urobil som si menší výpočet - pri tomto motore PW4000-112 - priemer 3022mm, približne 3000RPM - je kruhová rýchlosť lopatky 3412/km/h - rýchlosť 9mm luger náboja je približne 1368km/h - to len na ilustráciu. O tom že je lopatka z titánu a jej energia rastie z druhou mocninou rýchlosti ani nehovorím - to je len na margo ľudí, ktorí si to predstavujú ako blatník na felícii...

+5/0
14.2.2018 12:56

K22a55r86e43l 43L39a24n40g57r 2742587870188

On ji zachytit musi a pokud ne ma vyrobce motoru problem. U turbin co toci 36000 otacek se delaji jeste ochranne kruhy. Vez z motoru se nesmi dostat bokem ani ten turbinovy disk.

0/0
14.2.2018 13:04

J38a36n 15L84u35k82á96š 7507303763172

Prumer zahrnuje by-pass, kde nejsou klasicke lopatky, ty jsou pouze v jadru a to je ponekud mensi.

+1/−1
14.2.2018 14:44

I92v63o 70J90a43n23á25č75e55k 8153403571532

Víte ono je to ale dneska trochu jinak, letadla poslední dobou padají výhradně vinou pilotů. Je to smutné, nemusí se nám to líbit, ale je to tak.

0/0
14.2.2018 17:27

I16v71o 84J75a31n23á29č79e28k 8793523771512

Ještě malá oprava, padají - havarují, ne vždy jde jen o pád.

0/0
14.2.2018 17:28

L43a14d23a 42N33o50v64a53k 4302283627

aha, takže to nejelo po dálnici stotřicet.., to jsem nevěděl, to zcela mění situaci..

0/0
16.2.2018 1:15

I68v34o 26N27o14v81á45k 3531608836716

Dík za skrytou instruktáž, co se stane, když upadne jedna jediná lopatka turbodmychadla!!! A měli věru štěstí, asi vylítla na 10 hodinách, když trup byl na 3 hodinách. Jinak je to na idnes blábolivý článek a taky slabá diskuze. Takže dík za odkaz, co sem dal František Ostrý 45173R^. Nebylo z něj až tak patrné, co se stalo, ale navazující video to už ukázalo. Viz link: https://www.youtube.com/watch?v=J2kHchd6XHw vydržte až do 6:06 / 6:54. Laik žasne, odborník se diví ;-D Fakt bych neřekl, jaké vibrace způsobí ta nevyváženost volně rotujícího motoru bez 1 lopatky turbodmychadla. Děs a běs, viz ty záběry z paluby při doletu na ostrov. Nedomýšlím co by bylo, kdyby lopatka vlétla do trupu:-(:-(:-(!!

+1/0
14.2.2018 12:22

F16r13a78n69t77i97š64e58k 58O57s57t20r71ý 4605321357863

Řekl bych, že vletěla do motoru, kde poničila jeho další části, ale zůstala v něm. Ty kryty pak zřejmě odpadaly kvůli vibracím.

Někdy by bylo výhodnější poškozený motor zahodit, než se s ním snažit letět.

+1/−1
14.2.2018 12:28



Najdete na iDNES.cz