Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

VIDEO: Boeingu se během letu začal rozpadat motor, musel nouzově přistát

Letadlo společnosti United Airlines na lince San Francisco–Honolulu muselo v úterý nouzově přistát poté, co se mu během letu začal rozpadat motor. Zatímco někteří pasažéři označili zážitek za „nejděsivější let“, jiní sdíleli záběry poškozeného stroje s humorným komentářem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J25a53n 42K78r97á90t18k10ý 9822940373

Loni jsem letěl z italské Sardinie s bulharskou(!) leteckou společnosti. Letadlo bylo z roku 1978 a Bulhaři ho koupili od Španělů, kteří ho měli 5 roků odstavené (zjistil jsem to na googlu).

Jednalo se třímotorový Lochheed, motory jsou v ocasu, piloti byli - asi je propustili z armády. Když jsme startovali, cinkli jsme zadkem o beton, ale páni v kokpitu to ignorovali.

Když jsme přiletěli do Prahy, byl jsem opravdu rád...

0/0
15.2.2018 16:52

K31a16r42e68l 97L27a44n86g76r 2112217650618

Jestli to byl Tristar, tak ten je blbu vzdorny. Tail strike neni nic neobvykleho.

0/0
15.2.2018 17:48

J17a35n 21K34r41á47t29k13ý 9162930173

Motory jsou RR. Stát se může všechno, horší by bylo, kdyby odpadlý kus poškodil křídlo. To by byl opravdu malér...

0/0
15.2.2018 16:46

K87a22r97e25l 97V50a72c19h11u10t 9693292199253

To letadlo přistálo. A všichni na jeho palubě to ve zdraví přežili. ;-) ... Co chcete víc?

+1/0
15.2.2018 8:25

Z71d71e37n22ě84k 75M14o87r79á71v72e78k 5837688448753

Naprosto nechápu, jak stupidní video se dá natočit při takové události. A co jsou to za servery, které to ještě dají do zpráv.

+2/0
15.2.2018 8:15

J33i24ř21í 35P79a84j29k 8293875360377

V Zajímavé video. Nevím jestli by jsem chtěl poslední okamžiky života také vypadat jako totální idiot. :-)

+1/0
15.2.2018 8:10

V11í64t 61H46r16a11d18i69l 2744915891302

Neříkám, že je to banalita, ale nikdy jsem úplně nepochopil výstražné volání cabin crew opakovaně brace, brace... Myslím, že říct to dvakrát by bylo přínosnější než vyvolávat totální paniku.... Jinak chápu, že je to standardní postup, podle přiručky, ale nepříjde mi to přínosné...

+2/0
14.2.2018 20:48

J28a12n 10L42u36k52á28š 7667143743342

Odkud tady mnozi "experti" "vedi", ze to byla ulomena lopatka?

+1/0
14.2.2018 14:46

I75v54o 17N82o44v85á52k 3171348586476

Rozdíl mezi analfabetem a tím kdo umí číst nemusí být velký ;-D Jo, pokud není přístup na videa, tak až někdy později koukni na link: https://www.youtube.com/watch?v=J2kHchd6XHw a vydrž až do 6:06 / 6:54. Tam je překvapivá odpověď. ...Bingo - Milionáři z chatrče, zase dobře!!

0/0
14.2.2018 17:05

I12v32o 28J34a65n76á74č97e68k 8833433921922

No já nevím a vy podle toho videa poznáte co bylo dříve? Já to tedy rozhodně nepoznám a podle toho co jsem viděl na grafu, tak si myslím, že lopatka se ulomila až později, protože stoupali do původní letové hladiny což by s motorem bez lopatky jaksi nešlo.

0/0
14.2.2018 17:22

F33r79a52n91t76i68š68e33k 36O39s85t90r98ý 4285721837323

Kryt by odletěl a nenadělal by mnoho škody. Ani vibrace. Lopatka ale ano.

+2/0
14.2.2018 17:41

I83v65o 71J79a98n77á23č12e85k 8513903151152

Takže chcete říct, že kryt nasátý do motoru je v pohodě? To asi ne že? Jak jsem už tady psal, podívejte se na letový profil toho letu a zjistíte, že to lopatky být nemohla.

+1/0
14.2.2018 17:54

F50r42a60n24t59i64š42e59k 40O64s88t24r74ý 4915411427663

Jak by se vnější kryt dostal do motoru? To by musel nejprve ten motor předletět.

0/0
15.2.2018 9:05

I58v11o 24J46a98n76á31č22e33k 8123383891892

Jak? Viděl jste video? Kde asi jsou ty vnitřní díly, které tam chybí? Myslíte, že neskončily v motoru?

0/0
15.2.2018 9:42

F27r76a27n31t88i53š39e84k 67O18s51t71r52ý 4105821647333

Letový profil? Stalo se jim to půl hodiny před přistáním. Že hodinu a půl před přistáním změnili letovou hladinu z 280 na 360, s tím podle všeho nemá nic společného. Drama se začalo dít až později. Pak to vzali šupem dolů.

+1/0
15.2.2018 9:16

K84a81r68e29l 91L89a90n67g50r 2642397110358

Krasna naivni predstava ;-D

0/0
15.2.2018 7:01

F61r13a68n50t47i21š96e53k 13O87s12t81r90ý 4925711747563

Kryty motorů odpadly už dříve. Nebylo by to poprvé.

0/0
15.2.2018 9:06

K75a47r57e98l 26L56a31n69g35r 2862357630488

Odletivší kryt motoru pokud vám trefí křidélka nebo směrovku není to pravé ořechové a vibrace, které moho vést až k totální destrukci motoru nejsou také moc dobré, to pak máte hromady lopatek, které si hledají cestu.

0/0
15.2.2018 11:28

M87a10r82i41á55n 47B12e12d62n70á67r79i81k 9921661470108

Někdy je docela sranda číst reakce a postřehy zde. Jen pro info

1) to letadlo nebylo staré, stáří letadel se nepočítá jako u aut, jsou stavěna na déle

2) všechna letadla mají předletovou kontrolu a pak pravidelné technické prohlídky, kdy jdou na pár hodin i dní do hangáru, po pár letech jim udělají generálku motorů atp.

Takže opotřebení by tam nemělo být tak velké, letadlo není staré a nešlo o problémy se šrouby, když už, tak nýty. Někdo je udělal blbě a nebo zas několik vynechal.

+5/0
14.2.2018 12:47

K96a29r92e93l 87L91a53n36g44r 2552477790218

Jsou tam sroubove zamky, ty kryty se daji az prednimu limci otevrit.

0/0
14.2.2018 12:55

F34r70a88n63t10i12š97e58k 46O34s71t53r23ý 4765881287443

1) Je to o dost starší letadlo než je průměrné stáří letadel velkých amerických aerolinek. Ale je fakt, že třeba Delta létá i s podstatně staršími Boeingy.

2) Zřejmě uletěla lopatka ventilátoru. Odpadnutí krytů bylo sekundární a nebylo příčinou vibrací.

+1/−1
14.2.2018 13:10

M62a64r32i34a89n 16K70r53a98l 6184392154207

No me by neprekvapilo, kdyby pricinou vibraci byl proudici vzduch kolem motoru bez krytu s aerodynamickym tvarem.

+1/−1
14.2.2018 13:22

I90v64o 32N51o45v95á90k 3271928636496

Viz link: https://www.youtube.com/watch?v=J2kHchd6XHw vydržte až do 6:06 / 6:54.

0/0
14.2.2018 17:06

F51r59a94n30t49i74š24e63k 17O10s91t82r57ý 4855441647283

Jak odpadnutí krytů, tak ulomení lopatky se stalo už dříve. Ví se, co oboje dělá.

0/0
15.2.2018 9:17

Z20d10e93n67ě53k 35S42k17ř30i70v40a91n 5374260699106

Nj, ruský šlendrián.... jó, ono to nebylo v Rusku? Tak nic. ;-D

+4/−6
14.2.2018 12:42

J82a82n 39C21e49p13e33k 1924756960

Pokud správně čtu, tak to v pohodě přistálo. ;-)

+1/0
14.2.2018 12:47

Z20d98e80n74ě64k 11S41k71ř17i91v69a80n 5964340619236

Ne vždy končí šlendrián tragicky.

+3/0
14.2.2018 13:16

J29a13k82u71b 78R82o32u81s 3733130144532

Hm a kolik lidí tady umřelo?

0/0
17.2.2018 18:06

Z77d16e76n10ě91k 56S25k43ř35i55v16a38n 5594650199776

Šlendrián je pořád jeden.

0/0
17.2.2018 20:53

K40a11r85e14l 58L36a83n29g19r 2142277360758

Tak kdepak jsou ti co tu pred par blili o ruskem slendrianu?;-D Tady ho mate velmi rychle zpet v podani americkem... Technik jen asi zapomnel poradne zavrit kryty...

+4/−4
14.2.2018 12:38

Z97d10e61n96ě87k 93S11k25ř68i88v50a19n 5284860729966

Byl jste "o fous" rychlejší.:-):-)

0/−1
14.2.2018 12:43

J54a21n 23C73e54p51e72k 1274986930

A spadlo to? Ne, v pohodě přistálo. Chápete ten rozdíl?

+1/−2
14.2.2018 12:48

Z51d31e56n90ě87k 38S87k66ř36i54v54a41n 5714700189616

Takže "šlendrián" je to jen v případě, že jsou mrtví? Letušky, které tam křičely "brace", taky netušily jak to dopadne. Naštěstí dobře.

Katastrofy se stávají na obou stranách a mnohdy je to zaviněno přehlédnutím nějaké drobnosti.

+2/0
14.2.2018 13:23

I70v22o 44J94a39n48á21č32e64k 8913133611312

Letušky křičely, protože musí, jinak by se to pak od NTSB slízly pokud by se v rámci vyšetřování přišlo na to, že nekřičely. Nicméně reakce byla dle mého názoru silně přehnaná.

+1/0
14.2.2018 17:24

M56i37l43a96n 92N51ě78m68e77c 1115210306616

Sorry, ale mechanická závada je přece jen trochu jiný druh šlendriánu, nebo smůly, než zřejmě kvůli nedbalosti zamrzlá pitotka :)

+2/−1
14.2.2018 12:50

K59a27r51e22l 49L51a65n91g80r 2602817140648

Tahle zavada muze mit dalekosahlejsi nasledky nez ta pitotka. Pokud se zjisti, ze pricinou je lopatka a ta lupla v krcku... Vysledek bude okamzite uzemneni stroju kde jsou motory s lopatkama z one serie, jejich demontaz a transport k vyrobci na revizi.

+2/−1
14.2.2018 13:09

F12r20a33n35t94i34š36e44k 79O27s20t43r77ý 4295381927913

Ekonomicky ano... V počtu mrtvých je to ale zatím dost výrazný nepoměr.

Stále neznáme příčinu pádu ruského letadla. Jen dohady. Bohužel v Rusku se všechno hází na mrtvé. Pravá příčina ale může být úplně někde jinde a klidně taky může uzemnit spoustu letadel. Uvidíme.

+2/0
14.2.2018 13:12

I20v32o 73J76a88n92á79č51e52k 8603943381742

Máte pocit, že piloti v Rusku nepotřebují zapínat vyhřívání pitotek? Já mám pocit, že to bez nich nezvládají nejen ruští piloti, bohužel i mnoho jiných.

0/0
14.2.2018 17:25

F75r61a92n38t49i67š44e52k 16O85s93t26r78ý 4105411787703

Odkud víš, co se tam dělo? Jsi vyšetřovatel?

0/0
15.2.2018 9:18

J32a37k98u87b 49R58o40u86s 3233270534832

Jestli mezi tímhle a tou ruskou nehodou nevidíte rozdíl, měl byste zajít k doktorovi.

0/0
17.2.2018 18:07

F51r73a40n16t15i50š58e50k 48O79s69t57r49ý 4145451787593

Půlhodina vibrací mohla na takhle starém letadle napáchat hodně škod.

+1/0
14.2.2018 12:30

L19a92d48a 71N81o37v67a38k 4852363127

já na tom nic tak hroznýho nevidim.., něco jako když mi na dálnici ulítne blatník z felicie...

+7/−6
14.2.2018 12:24

A62n50d35r50e90j 67M64e22d63ň20a73n58s82k38ý 2316525663519

Keby ste tou felíciou išli 800km/h 10km vysoko, a utrhnutá lopatka v turbíne musela mať obrovskú rýchlosť. Na druhú stranu sú motory na túto situáciu stavané a mali by ju zvládnuť - v skúšobni na rozbehnutom motore pyrotechnicky odstrelili lopatku a obal motora to mal zachytiť - práve kvôli tomu aby neohrozil lietadlo https://www.youtube.com/watch?v=NvgD139U8os . Aj tak mali obrovské šťastie, lietadlá padajú aj kvôli menším závadám. Urobil som si menší výpočet - pri tomto motore PW4000-112 - priemer 3022mm, približne 3000RPM - je kruhová rýchlosť lopatky 3412/km/h - rýchlosť 9mm luger náboja je približne 1368km/h - to len na ilustráciu. O tom že je lopatka z titánu a jej energia rastie z druhou mocninou rýchlosti ani nehovorím - to je len na margo ľudí, ktorí si to predstavujú ako blatník na felícii...

+5/0
14.2.2018 12:56

K45a23r60e36l 14L34a14n21g68r 2452717760288

On ji zachytit musi a pokud ne ma vyrobce motoru problem. U turbin co toci 36000 otacek se delaji jeste ochranne kruhy. Vez z motoru se nesmi dostat bokem ani ten turbinovy disk.

0/0
14.2.2018 13:04

J24a55n 87L97u53k29á65š 7807493333252

Prumer zahrnuje by-pass, kde nejsou klasicke lopatky, ty jsou pouze v jadru a to je ponekud mensi.

+1/−1
14.2.2018 14:44

I48v44o 43J65a43n59á84č11e86k 8473903881112

Víte ono je to ale dneska trochu jinak, letadla poslední dobou padají výhradně vinou pilotů. Je to smutné, nemusí se nám to líbit, ale je to tak.

0/0
14.2.2018 17:27

I23v31o 26J85a56n94á76č90e43k 8553433361492

Ještě malá oprava, padají - havarují, ne vždy jde jen o pád.

0/0
14.2.2018 17:28

L33a98d47a 84N66o94v88a44k 4862683897

aha, takže to nejelo po dálnici stotřicet.., to jsem nevěděl, to zcela mění situaci..

0/0
16.2.2018 1:15

I48v76o 19N60o70v88á79k 3331668856836

Dík za skrytou instruktáž, co se stane, když upadne jedna jediná lopatka turbodmychadla!!! A měli věru štěstí, asi vylítla na 10 hodinách, když trup byl na 3 hodinách. Jinak je to na idnes blábolivý článek a taky slabá diskuze. Takže dík za odkaz, co sem dal František Ostrý 45173R^. Nebylo z něj až tak patrné, co se stalo, ale navazující video to už ukázalo. Viz link: https://www.youtube.com/watch?v=J2kHchd6XHw vydržte až do 6:06 / 6:54. Laik žasne, odborník se diví ;-D Fakt bych neřekl, jaké vibrace způsobí ta nevyváženost volně rotujícího motoru bez 1 lopatky turbodmychadla. Děs a běs, viz ty záběry z paluby při doletu na ostrov. Nedomýšlím co by bylo, kdyby lopatka vlétla do trupu:-(:-(:-(!!

+1/0
14.2.2018 12:22

F31r12a78n34t54i55š34e15k 87O10s39t93r35ý 4845631117803

Řekl bych, že vletěla do motoru, kde poničila jeho další části, ale zůstala v něm. Ty kryty pak zřejmě odpadaly kvůli vibracím.

Někdy by bylo výhodnější poškozený motor zahodit, než se s ním snažit letět.

+1/−1
14.2.2018 12:28





Najdete na iDNES.cz