Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Piloti zřejmě nechali zamrznout snímače, říká zpráva k pádu ruského letadla

Pád letadla An-148 u Moskvy se 71 oběťmi na životech nejspíše zavinila chyba pilotů, kteří opomněli zapnout vytápění pro odmrazování snímačů měřících rychlost letounu. Chybné údaje o rychlosti pak vedly k pádu stroje. Podle agentury AP se to uvádí v předběžném závěru vyšetřování.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J82i74n50d37ř43i91c93h 60T11ů18m96a 1504622697738

Pro informaci. Na dopravních letounech jsou pitotky vždy tři. Právě z důvodu, aby bylo možno rozeznat závadu (zamrznutí) jedné z nich. Mohou samozřejmě zamrznout všechny ale ne v jediném okamžiku. Avionika přitom při rozdílu údajů okamžitě hlásí chybu na kterou je předepsaný postup. Kontrola vyhřívání v něm je také. Je možné, že nezapnuli vyhřívání na zemi, ale museli by udělat řadu dalších chyb, aby to skončilo havárii. K zamrznutí by muselo dojít až ve vzduchu (kontrola nárůstu rychlosti při startu). Ten závěr vyšetřování se mi zdá uspěchaný, je otázka zda nenašli panel s vypínačem vyhřívání ve vypnuté poloze, ale o tom by se nejspíše zmínili.

+2/0
14.2.2018 9:46

M43a11r24t61i25n 63V70i51č56a66n 9335510295511

Je snadné říci, že mělo být tlačítko odmrazování jištěno proti blbosti nějakou automatikou s upozorněním. Ale těch tlačítek v letadle je tolik, že by byli piloti neustále takovými upozorněními vyrušováni. Proto se jisté aspekty nechávají na pilotech, nejspíše zanedbali předletovou přípravu. Ale to je můj názor, uvidíme, jak to zhodnotí vyšetřování.

+1/0
14.2.2018 9:02

J43i85r68i 16B70i52l37i34n19a 5848280787

U kazdeho moderniho letadla jsou pitotky vyhrivane automaticky. Kdyby se ve vsem spolehalo na lidskou pamet, mame aspon 10 nehod denne.

Kdyz zde lide psali o ruskem slendrianu, byli ukriceni. A nakonec se ukazuje, ze je to pravda.

Obeti i jejich rodin je me pochopitelne lito.

+1/−1
14.2.2018 8:38

K89a70r10l 50R26i95e44g13e34l 4944282438146

Nezapnout v zime vyhrivani pitotek muze jedine....Rus. Nebo spolehal na vsemocnou silu vodky...

+1/−4
13.2.2018 22:51
Foto

V84l21a32s92t69a 19C50o73u19f66a31l 7387449919275

Pitotky prověřuje při předletové přípravě pozemní personál. Má je zapnout a pak vypnout, aby se nespálily. Piloti je potom při pojíždění kontrolují a v případě potřeby zapínají před startem. Na zemi by se bez chlazení proudícím studeným vzduchem spálily.

+1/−1
13.2.2018 23:00

K45a18r90l 39R42i46e72g98e50l 4154492378166

Jisteze...ale to nevylucuje ze by meli pocitat s poklesem teploty s vyskou a moznymi zmrazky zvlast po tom co prosli pri priprave na vzlet procesem odstranovani namrazy.

0/0
13.2.2018 23:08
Foto

V26l26a48s67t34a 11C85o40u15f40a48l 7747779149805

Samozřejmě. Ale pitotka je trubka s elektrickou spirálou. Na zemi bez pohybu nesmí být stále zapnutá. Jinak nemá chlazení. Spálí se stejně jako ponorný spirálový vařič bez vody.

+1/−1
13.2.2018 23:18

M14i78l22a81n 14N26ě66m26e13c 1885110676226

Ať mi nikdo neříká, že tohle nejde u tak důležitého čidla nějak vyřešit. Nespálit se naprázdno přece umí i blbá rychlovarka...

+2/0
13.2.2018 23:36
Foto

V21l80a87s30t80a 44C57o91u28f63a14l 7437159869405

Nejde. Podívejte se na konstrukci. Je to jednoduchý snímač, se kterým se musí umět zacházet.

0/−1
13.2.2018 23:41
Foto

V77l52a63s64t41a 90C94o71u91f67a33l 7887589109445

Nejčastější poruchou rychloměrného systému bývá zablokování Pitotovy trubice. K tomu může běžně dojít při letu v námraze, proto bývají Pitotovy trubice většiny letadel vyhřívané. K zablokování však může dojít i hmyzem, špínou nebo zapomenutou ochrannou záslepkou. Pro pilota je v takové chvíli důležité si uvědomit, co se stane s jeho rychloměrem. Pitot-statický systém může mít různá konstrukční řešení, ale v principu vždy přivádí k přístroji dva rozdílné tlaky: celkový a statický. Přístroj pak určí dynamický tlak jako rozdíl celkového a statického a na základě toho indikuje rychlost letu, která je přímo úměrná dynamickému tlaku. Protože sonda celkového tlaku je otevřená směrem dopředu, dostává se při průletu mrakem nebo srážkami do systému i vlhkost. Aby se tato vlhkost mohla dostat z vedení celkového tlaku zase ven a nehrozilo tak zamrznutí systému, bývá na spodní straně kolena Pitotovy trubice malý drenážní otvor. Tento drenážní otvor je zároveň klíčem k chování rychloměru v případě zablokování sondy celkového tlaku. Pokud totiž dojde k zamrznutí nebo jinému zablokování otvoru Pitotovy trubice, bude vedení celkového tlaku odvětráno pouze drenážním otvorem a zůstane v něm pouze statický tlak. Protože na obou vstupech do rychloměru je nyní statický tlak, rychloměr ukazuje nulu. Když tedy rychloměr za letu z ničeho nic klesne na nulu, je to obvykle důsledkem zamrznutí nebo ucpání otvoru Pitotovy trubice. Pilot tak má jasný signál, že údaj rychloměru je nespolehlivý.

+5/−1
13.2.2018 23:45
Foto

V77l32a42s73t28a 33C51o28u92f42a56l 7877849249185

Podívejte se na tu nulu. Nedávno jsme se o tom bavili. Viz. drenážní otvor.

0/0
13.2.2018 23:46
Foto

V47l97a39s36t47a 60C34o46u36f30a26l 7187949619575

https://cs.wikipedia.org/wiki/Pitotova_trubice

0/0
13.2.2018 23:47

K54a97r91l 82R85i80e11g41e68l 4164352338696

No a...jisteze, presne takhle to funguje to vi kazde male pilotni dite...dokonce i sectely laik. jAKY JE ZAVER? Jen v Rusku maji zimu a zvlastni postupy?

+1/−1
14.2.2018 8:00

J31i84n12d19ř57i83c30h 35T59ů31m61a 1834522857158

Nemáte pravdu. Už jsem vám o tom psal. Při zamrznutí pitotovy trubice zůstane údaj rychloměru na poslední platné hodnotě. Je nesmysl, aby zamrznul prostor přívodu vzduchu do trubice a ne malý otvor v ní. Ten by zamrznul první. Kromě toho mají dopravní letouny trubice jiné konstrukce.

0/−1
14.2.2018 9:15

J52i12r24i 55B66i45l87i57n95a 5128370377

V Rusku nemaji termostaty, Coufale? ;-D

0/0
14.2.2018 8:18

J45i65n69d30ř22i36c64h 24T50ů27m16a 1604212407318

Pozemní personál nic nezapíná a nevypíná. Pouze sundává kryty, pokud tam jsou při delším stání. Vyhřívání Pitotových trubic se nezapíná podle potřeby ale u dopravních letadel vždy.

+1/−1
14.2.2018 9:27
Foto

V93l75a39s97t42a 93C94o87u66f90a78l 7667349439365

Jako bych to před několika dny nepsal. Zamrzlé pitotky.

+1/−1
13.2.2018 22:35

P16e17t29r 55D83o68l88á11k 5492566876706

...Allách je veliký!

0/0
13.2.2018 21:52

K64a34r94e63l 44L35a23n92g80r 2652137940428

Piloti jo? Komedianti ti co s tim prisli. Povinost kontroly Pitotovy trubice je na pozemnim personalu. Pilot ji zapne a technik musi nahlasit zda hreje nebo ne. Dalsi moznosti kontroly je, ze do ni technik foukne a pilot hlasi zda se budiky hnuly. V pripade, ze nehreje odeslo topne telisko, coz je bezna zavada u vsech letadel, dochazi k ni z duvodu prehrati.

0/−2
13.2.2018 20:01

V50l76a13d38a 43D69o40l80e24z21a98l 6402646565

teda nevim, jsem vystudovanej leteckej mechanik (i kdyz jsem to delal naposledy na praxi nekdy pred skoro 20ti lety) a nikdy jsem to nevidel a to jsem u par startu byl.

0/0
13.2.2018 20:12

K62a14r74e89l 51L53a32n40g63r 2702367440408

Bezna praxe na Sovetske a ex Sovetske technice pri velkych mrazech. Je jistota, ze to v tom mrazu funguje a nic se nepodela. Na malych masinach to delaji i na Aljasce holt jistota stoji minutu casu, tam ji vyhrivaji zvenku navlekem, pokud do nej investuji.

0/−1
13.2.2018 20:20

J20o50s54e50f 13N34o22v43a91k 4850717153852

Pane Langr, chtel bych videt aspon 1 technika ktery by u B737 byl schopen na pitotku nejen dosahnout, ale take do ni fouknout ... krome toho, konkretne u B737 existuje postup pro “sewere wheather - icing conditions” ktery copilotovi veli, v ramci predletove pripravy, zapnout vyhrivani “probe heats” tedy i pitotky. Vyhrivani je ma zbavit tezke namrazy a tudiz se vyhrivaji na znacnou teplotu ... kontrola dotykem je v tu chvili hazard s vlastnim zdravim ...

+3/0
13.2.2018 20:52

K57a89r49e23l 95L32a78n77g60r 2872167740618

On na to dosahne. Zkuste chvilku hledat a najdete kontrolni pristroje. Navic pitotky se nekontroluji jen kvuli mrazu...

0/0
14.2.2018 9:35

M50a20r19t23i42n 11N98e38p29l 4404682706958

Takže chyba pilotů a nejenom jedna. Zamrznutá pitotka není sama o sobě důvodem pro to, aby letadlo spadlo, pokud pilot reaguje tak, jak má.

+2/−1
13.2.2018 19:58

K16a52r23e70l 28L12a84n64g95r 2422897490748

A jak budete reagovat, kdyz neznate rychlost letu?

0/0
13.2.2018 20:03

M13a64r61t58i61n 48N74e50p82l 4124332776538

Znáte horizont, konfiguraci, výškoměr, polohu plynových pák...to vše pro stabilizaci letu bohatě stačí. Konkrétně: pilot ví, že při přímém letu (tj. ani neklesá ani nestoupá), dané konfiguraci a nastavení plynových pák poletí zhruba takovou či makovou rychlostí - přesné číslo samozřejmě nezná, ale to ani nepotřebuje.

+5/−2
13.2.2018 20:15

P69e16t56r 38N59o80v52á98k 1265367642895

Samozřejmě, že potřebuje znát rychlost. Ono totiž velkou roli hraje i proudění vzduchu a jeho směr. Konkrétně v případě neštěstí francouzkého letadla bylo podle pozdějších odhadů rozpětí potřebné rychlosti několik desítek km/h...

+1/−1
13.2.2018 21:02

M68a14r89t96i54n 77N29e72p66l 4974432756698

Koukám, že v diskusi je již několik příspěvků (včetně toho TOP), které ukazují, že se mýlíte, takže je asi zbytečné to nějak blíže vysvětlovat...

0/0
14.2.2018 6:34

J77i29n94d54ř33i49c88h 91T74ů41m77a 1174672817188

Proudění vzduchu je snímáno jiným snímačem, který kontroluje úhel náběhu a zabraňuje pádu v případě jeho překročení.

0/0
14.2.2018 9:30

J96o74s86e38f 95N68o91v43a84k 4530377343142

zjevne se povazujete za leteckeho experta ... takze byste mel vedet, ze kazdy manual obsahuje postup pro “airspeed unreliable” ... i kdyz neznate rychlost, znate jine veci ... uhel nabehu, tah motoru, z GPS napr. rychlost vuci zemi ... motejte se do neceho, cemu rozumite, letectvi to zjevne neni Rv

+6/0
13.2.2018 20:54

M14a85r71t72i79n 67N81e61p56l 4534922856758

Souhlas R^

+1/0
14.2.2018 6:38

J96i93n71d22ř88i86c94h 20T75ů91m20a 1154782117848

Máte údaj ground speed z GPS. Liší se jen o rychlost větru, a hustotu vzduchu, tedy ve výšce kilometr nepodstatně.

0/0
14.2.2018 9:33

M84a20r11t94i25n 83N86e87p69l 4144362986108

Skořepa: Mínus zvládnete, ale co takhle napsat v čem se mýlím? Koukám, že několik příspěvků (včetně toho TOP) už tu zmiňuje to, co jsem psal já, ale očividně tomu rozumíte víc, než my všichni dohromady, tak se podělte.

0/0
14.2.2018 6:37

V56e50r30o92n51i30k70a 97E71x72n63e49r38o93v38á 2936601677109

A kde se vazal ten oheň před pádem?

+2/−3
13.2.2018 18:56

M65i95l75a45n 52N97ě70m90e19c 1165120176616

Nikde se nevzal.

+2/−1
13.2.2018 19:08

J86a94r62o34m70i26r 62F58a39r86e23k 4472463547

Kde se vzal, tu se vzal, Ivan. Nečekán, nezván, chaloupku otočil a mě tím probudil.

+6/−1
13.2.2018 19:10

V85e89r58o93n18i46k35a 43E13x80n14e77r94o80v38á 2606901697649

https://zpravy.idnes.cz/an-184-bezpecnostni-kamera-zachytila-pad-letounu-u-moskvy-video-pbk-/zahranicni.aspx?c=A180212_094641_zahranicni_aha

0/−1
13.2.2018 19:41

J12a62r43o40m14i32r 44F15a51r35e19k 4612973157

Všichni o tomto videu víme. Já tam vidím plamen na zemi a odraz nějaké hořící trosky, jak letí dál.

Pokud by dopadl hořící letoun, navideu by byla vidět stopa plamene seshora dolů, ale není.

+1/0
13.2.2018 19:43

K52a83r11e60l 22L93a70n36g53r 2902817290928

To letici je motor.

+2/0
13.2.2018 19:44

R31o80m29a78n 94M53a81r44t91í52n59e54k 3703730400838

ten váš oheň spíše zvlétl ne?

+1/0
13.2.2018 19:46

P17e92t28r 16D71o51l96á37k 5102786756936

Chybu asi nejspíš uvědomili, vyhřívání zapnuli na forsáž až to chytlo a proto i trosky jsou rozsety na tak rozsáhlé ploše..

0/0
13.2.2018 21:27

K74a18r51l 58R83i39e23g33e31l 4564242188256

Plne nadrze, zhave motory a praskajici instalace pri pokusu o vybrani na hranici obratove obalky..

0/0
13.2.2018 22:54

P69e60t40r 51M16i50c29h39a51l46í96k 9625230301783

To je neuvěřitelné - Rossavijacija (vydává licence pro provoz letadel) to chce hodit na chybu pilotů, přitom je vinna ONA http://6.ly/HODIT (vydala povolení na vadný letoun a přitom o tom věděla). Faktem přeci je, že svědci viděli a slyšeli mohutný výbuch ve vzduchu (motoru/křídla). I kamera potvrdila - poslední sekundy pádu stroje - letěl jako ohnivá kometa:

https://vk.com/video-70187376_456239932

Let. expert: dle flightradaru během méně než 5min letu stroj 4x prudce ztratil a zas nabral rychlost,což je velmi necharakteristické chování, naznačující problém s motorem. Krom toho, z nalezených úlomků je na fotografii vidět ve sněhu agregát s hřídelí,která je zkroucená. To nemohlo nastat úderem o zem, čili stalo se to ještě ve vzduchu. Ale vyšetřovací výbor (MAK) je přesvědčen z dat, že pilot se snažil letadlo navádět mimo vesnici kam padal, aby zabránil obětem mezi vesničany. http://6.ly/pilot

Ale vždyť to letadlo bylo po výbuchu neovladatelné!

Společnost "Saratovská" lže jako když tiskne, iDnes ji citovala včera:

"Stroj byl moderní, spolehlivý a neměl žádné technické problémy"

Skutečnost:

Stroj už měl 2x problém s motory (v 2010). Jednou vypadl pravý, hned po startu, letadlo se muselo vrátit a urychleně přistát. Při jiném letu oba motory zvýšily při přistávání svévolně tah, takže letci z něj museli zrezignovat a udělat oblet letiště na druhý pokus.

V 2016 předala společnost „Rossija“ problematické letadlo do pronájmu společnosti „Saratovská“. Zajímavý detajl-na palubě byl vždy přítomen i technik společnosti „Saratovská“ (v osudný let byli dokonce dva). Stroj byl na ODPIS – letos v létě, tedy za několik měsíců, měla být letadlu odebrána licence, která jej opravňuje k provozu. An-148 létá na ukrajinských motorech „Sič“ , které jsou známé svou vrtošivostí. Kupř. 30.9. 2017 v Jakutsku začal hořet jeden z motorů An-148 a stroj musel urychleně přistát.

https://tsargrad.tv/news/razbivshijsja-v-podmoskove-an-148-do-jetogo-uzhe-dvazhdy-byl-na-grani-katastrofy_110517

+3/−10
13.2.2018 18:33

S82t91a77n26i76s87l68a82v 10P10ř70i41b59y17l 1619598781206

Já se nestačím divit. Takhle rychle to vyřešit rovnou z obýváku! Nechci domyslet, jak by to vypadalo, kdybyste byl přímo na místě !8-o

+12/0
13.2.2018 18:35

R89u11d90o66l85f 92F37u55k63s 5328711543950

Tam by ho Rusové nepustili, oni si to potřebují vyšetřit tak, aby za to mohli mrtvoly za kniplem.

+1/−3
13.2.2018 18:38

R69u18d44o49l39f 77F97u40k36s 5118761393500

Mohly

0/0
13.2.2018 18:38

S45t19a68n32i89s85l28a52v 33P29ř86i26b16y84l 1879318331456

Aha - a proč?

+1/0
13.2.2018 18:38

K21a55r14l 10R33i25e66g32e81l 4804782628106

Aby nemuseli celo flotilu letadel odstavit mimo provoz...

0/0
13.2.2018 22:56

V23á36c44l57a28v 85J41o42n85á36š 8522463882563

Pokud byly za kniplem mrtvoly, tak se nedivim, ze to takhle dopadlo

0/0
13.2.2018 19:54

P33e32t92r 19M18i13c64h65a83l45í44k 9855530641663

vadný motor se prostě rozthl - úlomky zničily a zapálily křídlo. Letadlo padalo okamžitě dolů.

+1/−2
13.2.2018 18:39





Najdete na iDNES.cz