Diskuse k článku

Piloti zřejmě nechali zamrznout snímače, říká zpráva k pádu ruského letadla

Pád letadla An-148 u Moskvy se 71 oběťmi na životech nejspíše zavinila chyba pilotů, kteří opomněli zapnout vytápění pro odmrazování snímačů měřících rychlost letounu. Chybné údaje o rychlosti pak vedly k pádu stroje. Podle agentury AP se to uvádí v předběžném závěru vyšetřování.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J28i47n80d28ř37i25c58h 75T45ů64m52a 1274612947418

Pro informaci. Na dopravních letounech jsou pitotky vždy tři. Právě z důvodu, aby bylo možno rozeznat závadu (zamrznutí) jedné z nich. Mohou samozřejmě zamrznout všechny ale ne v jediném okamžiku. Avionika přitom při rozdílu údajů okamžitě hlásí chybu na kterou je předepsaný postup. Kontrola vyhřívání v něm je také. Je možné, že nezapnuli vyhřívání na zemi, ale museli by udělat řadu dalších chyb, aby to skončilo havárii. K zamrznutí by muselo dojít až ve vzduchu (kontrola nárůstu rychlosti při startu). Ten závěr vyšetřování se mi zdá uspěchaný, je otázka zda nenašli panel s vypínačem vyhřívání ve vypnuté poloze, ale o tom by se nejspíše zmínili.

+2/0
14.2.2018 9:46

M39a79r14t45i75n 50V76i19č63a25n 9135100665751

Je snadné říci, že mělo být tlačítko odmrazování jištěno proti blbosti nějakou automatikou s upozorněním. Ale těch tlačítek v letadle je tolik, že by byli piloti neustále takovými upozorněními vyrušováni. Proto se jisté aspekty nechávají na pilotech, nejspíše zanedbali předletovou přípravu. Ale to je můj názor, uvidíme, jak to zhodnotí vyšetřování.

+1/0
14.2.2018 9:02

J59i66r36i 18B77i38l89i49n46a 5388480237

U kazdeho moderniho letadla jsou pitotky vyhrivane automaticky. Kdyby se ve vsem spolehalo na lidskou pamet, mame aspon 10 nehod denne.

Kdyz zde lide psali o ruskem slendrianu, byli ukriceni. A nakonec se ukazuje, ze je to pravda.

Obeti i jejich rodin je me pochopitelne lito.

+1/−1
14.2.2018 8:38

K24a42r57l 63R91i42e25g93e85l 4154292298846

Nezapnout v zime vyhrivani pitotek muze jedine....Rus. Nebo spolehal na vsemocnou silu vodky...

+1/−4
13.2.2018 22:51
Foto

V66l51a37s26t12a 33C24o90u10f84a96l 7257189839655

Pitotky prověřuje při předletové přípravě pozemní personál. Má je zapnout a pak vypnout, aby se nespálily. Piloti je potom při pojíždění kontrolují a v případě potřeby zapínají před startem. Na zemi by se bez chlazení proudícím studeným vzduchem spálily.

+1/−1
13.2.2018 23:00

K50a89r43l 74R96i61e36g43e61l 4984332698836

Jisteze...ale to nevylucuje ze by meli pocitat s poklesem teploty s vyskou a moznymi zmrazky zvlast po tom co prosli pri priprave na vzlet procesem odstranovani namrazy.

0/0
13.2.2018 23:08
Foto

V72l88a54s47t17a 33C20o86u61f32a43l 7147339329245

Samozřejmě. Ale pitotka je trubka s elektrickou spirálou. Na zemi bez pohybu nesmí být stále zapnutá. Jinak nemá chlazení. Spálí se stejně jako ponorný spirálový vařič bez vody.

+1/−1
13.2.2018 23:18

M57i59l47a83n 58N58ě53m95e70c 1545320326406

Ať mi nikdo neříká, že tohle nejde u tak důležitého čidla nějak vyřešit. Nespálit se naprázdno přece umí i blbá rychlovarka...

+2/0
13.2.2018 23:36
Foto

V17l75a26s78t63a 39C28o20u40f59a18l 7837729789875

Nejde. Podívejte se na konstrukci. Je to jednoduchý snímač, se kterým se musí umět zacházet.

0/−1
13.2.2018 23:41
Foto

V66l98a69s73t39a 22C85o11u61f48a21l 7347299929825

Nejčastější poruchou rychloměrného systému bývá zablokování Pitotovy trubice. K tomu může běžně dojít při letu v námraze, proto bývají Pitotovy trubice většiny letadel vyhřívané. K zablokování však může dojít i hmyzem, špínou nebo zapomenutou ochrannou záslepkou. Pro pilota je v takové chvíli důležité si uvědomit, co se stane s jeho rychloměrem. Pitot-statický systém může mít různá konstrukční řešení, ale v principu vždy přivádí k přístroji dva rozdílné tlaky: celkový a statický. Přístroj pak určí dynamický tlak jako rozdíl celkového a statického a na základě toho indikuje rychlost letu, která je přímo úměrná dynamickému tlaku. Protože sonda celkového tlaku je otevřená směrem dopředu, dostává se při průletu mrakem nebo srážkami do systému i vlhkost. Aby se tato vlhkost mohla dostat z vedení celkového tlaku zase ven a nehrozilo tak zamrznutí systému, bývá na spodní straně kolena Pitotovy trubice malý drenážní otvor. Tento drenážní otvor je zároveň klíčem k chování rychloměru v případě zablokování sondy celkového tlaku. Pokud totiž dojde k zamrznutí nebo jinému zablokování otvoru Pitotovy trubice, bude vedení celkového tlaku odvětráno pouze drenážním otvorem a zůstane v něm pouze statický tlak. Protože na obou vstupech do rychloměru je nyní statický tlak, rychloměr ukazuje nulu. Když tedy rychloměr za letu z ničeho nic klesne na nulu, je to obvykle důsledkem zamrznutí nebo ucpání otvoru Pitotovy trubice. Pilot tak má jasný signál, že údaj rychloměru je nespolehlivý.

+5/−1
13.2.2018 23:45
Foto

V91l83a11s79t78a 85C16o64u50f92a14l 7137269989395

Podívejte se na tu nulu. Nedávno jsme se o tom bavili. Viz. drenážní otvor.

0/0
13.2.2018 23:46
Foto

V10l84a79s64t39a 71C83o57u91f28a31l 7747649399525

https://cs.wikipedia.org/wiki/Pitotova_trubice

0/0
13.2.2018 23:47

K15a98r26l 57R66i33e81g92e98l 4124592438296

No a...jisteze, presne takhle to funguje to vi kazde male pilotni dite...dokonce i sectely laik. jAKY JE ZAVER? Jen v Rusku maji zimu a zvlastni postupy?

+1/−1
14.2.2018 8:00

J79i35n18d68ř11i31c48h 35T54ů63m63a 1204182367188

Nemáte pravdu. Už jsem vám o tom psal. Při zamrznutí pitotovy trubice zůstane údaj rychloměru na poslední platné hodnotě. Je nesmysl, aby zamrznul prostor přívodu vzduchu do trubice a ne malý otvor v ní. Ten by zamrznul první. Kromě toho mají dopravní letouny trubice jiné konstrukce.

0/−1
14.2.2018 9:15

J61i57r21i 50B34i97l87i14n86a 5688420157

V Rusku nemaji termostaty, Coufale? ;-D

0/0
14.2.2018 8:18

J27i91n80d62ř78i37c63h 77T66ů20m61a 1724422897268

Pozemní personál nic nezapíná a nevypíná. Pouze sundává kryty, pokud tam jsou při delším stání. Vyhřívání Pitotových trubic se nezapíná podle potřeby ale u dopravních letadel vždy.

+1/−1
14.2.2018 9:27
Foto

V59l44a62s46t58a 96C73o41u51f90a19l 7187309909305

Jako bych to před několika dny nepsal. Zamrzlé pitotky.

+1/−1
13.2.2018 22:35

P30e10t68r 26D31o43l73á11k 5842826536576

...Allách je veliký!

0/0
13.2.2018 21:52

K51a51r94e47l 17L43a80n37g69r 2332317820178

Piloti jo? Komedianti ti co s tim prisli. Povinost kontroly Pitotovy trubice je na pozemnim personalu. Pilot ji zapne a technik musi nahlasit zda hreje nebo ne. Dalsi moznosti kontroly je, ze do ni technik foukne a pilot hlasi zda se budiky hnuly. V pripade, ze nehreje odeslo topne telisko, coz je bezna zavada u vsech letadel, dochazi k ni z duvodu prehrati.

0/−2
13.2.2018 20:01

V52l60a38d71a 68D28o42l85e45z88a60l 6132256685

teda nevim, jsem vystudovanej leteckej mechanik (i kdyz jsem to delal naposledy na praxi nekdy pred skoro 20ti lety) a nikdy jsem to nevidel a to jsem u par startu byl.

0/0
13.2.2018 20:12

K82a85r43e77l 63L14a49n31g89r 2552527110748

Bezna praxe na Sovetske a ex Sovetske technice pri velkych mrazech. Je jistota, ze to v tom mrazu funguje a nic se nepodela. Na malych masinach to delaji i na Aljasce holt jistota stoji minutu casu, tam ji vyhrivaji zvenku navlekem, pokud do nej investuji.

0/−1
13.2.2018 20:20

J49o63s60e96f 78N84o19v77a82k 4440397253632

Pane Langr, chtel bych videt aspon 1 technika ktery by u B737 byl schopen na pitotku nejen dosahnout, ale take do ni fouknout ... krome toho, konkretne u B737 existuje postup pro “sewere wheather - icing conditions” ktery copilotovi veli, v ramci predletove pripravy, zapnout vyhrivani “probe heats” tedy i pitotky. Vyhrivani je ma zbavit tezke namrazy a tudiz se vyhrivaji na znacnou teplotu ... kontrola dotykem je v tu chvili hazard s vlastnim zdravim ...

+3/0
13.2.2018 20:52

K20a70r16e61l 44L43a90n74g97r 2502357550668

On na to dosahne. Zkuste chvilku hledat a najdete kontrolni pristroje. Navic pitotky se nekontroluji jen kvuli mrazu...

0/0
14.2.2018 9:35

M78a67r31t69i82n 28N66e53p92l 4324832906818

Takže chyba pilotů a nejenom jedna. Zamrznutá pitotka není sama o sobě důvodem pro to, aby letadlo spadlo, pokud pilot reaguje tak, jak má.

+2/−1
13.2.2018 19:58

K28a16r90e10l 51L14a61n10g92r 2772257370208

A jak budete reagovat, kdyz neznate rychlost letu?

0/0
13.2.2018 20:03

M18a20r98t51i22n 34N51e21p16l 4514562226608

Znáte horizont, konfiguraci, výškoměr, polohu plynových pák...to vše pro stabilizaci letu bohatě stačí. Konkrétně: pilot ví, že při přímém letu (tj. ani neklesá ani nestoupá), dané konfiguraci a nastavení plynových pák poletí zhruba takovou či makovou rychlostí - přesné číslo samozřejmě nezná, ale to ani nepotřebuje.

+5/−2
13.2.2018 20:15

P20e57t19r 27N48o31v70á61k 1255847832965

Samozřejmě, že potřebuje znát rychlost. Ono totiž velkou roli hraje i proudění vzduchu a jeho směr. Konkrétně v případě neštěstí francouzkého letadla bylo podle pozdějších odhadů rozpětí potřebné rychlosti několik desítek km/h...

+1/−1
13.2.2018 21:02

M98a31r92t66i85n 88N15e42p71l 4194562536518

Koukám, že v diskusi je již několik příspěvků (včetně toho TOP), které ukazují, že se mýlíte, takže je asi zbytečné to nějak blíže vysvětlovat...

0/0
14.2.2018 6:34

J20i59n49d70ř22i64c43h 87T90ů92m14a 1894742397938

Proudění vzduchu je snímáno jiným snímačem, který kontroluje úhel náběhu a zabraňuje pádu v případě jeho překročení.

0/0
14.2.2018 9:30

J66o58s92e35f 25N53o23v12a57k 4530297613502

zjevne se povazujete za leteckeho experta ... takze byste mel vedet, ze kazdy manual obsahuje postup pro “airspeed unreliable” ... i kdyz neznate rychlost, znate jine veci ... uhel nabehu, tah motoru, z GPS napr. rychlost vuci zemi ... motejte se do neceho, cemu rozumite, letectvi to zjevne neni Rv

+6/0
13.2.2018 20:54

M79a87r11t11i64n 75N38e70p30l 4904132296498

Souhlas R^

+1/0
14.2.2018 6:38

J19i17n38d88ř76i20c59h 21T75ů23m26a 1314382967958

Máte údaj ground speed z GPS. Liší se jen o rychlost větru, a hustotu vzduchu, tedy ve výšce kilometr nepodstatně.

0/0
14.2.2018 9:33

M56a90r26t91i12n 92N18e12p91l 4134342986118

Skořepa: Mínus zvládnete, ale co takhle napsat v čem se mýlím? Koukám, že několik příspěvků (včetně toho TOP) už tu zmiňuje to, co jsem psal já, ale očividně tomu rozumíte víc, než my všichni dohromady, tak se podělte.

0/0
14.2.2018 6:37

V32e45r67o89n15i74k44a 15E73x68n76e19r12o39v13á 2746831787369

A kde se vazal ten oheň před pádem?

+2/−3
13.2.2018 18:56

M77i41l23a38n 73N20ě27m56e11c 1155460856516

Nikde se nevzal.

+2/−1
13.2.2018 19:08

J20a57r88o39m55i35r 26F62a62r90e82k 4322493817

Kde se vzal, tu se vzal, Ivan. Nečekán, nezván, chaloupku otočil a mě tím probudil.

+6/−1
13.2.2018 19:10

V98e62r14o37n17i33k97a 30E69x18n16e92r78o86v28á 2426101367829

https://zpravy.idnes.cz/an-184-bezpecnostni-kamera-zachytila-pad-letounu-u-moskvy-video-pbk-/zahranicni.aspx?c=A180212_094641_zahranicni_aha

0/−1
13.2.2018 19:41

J34a97r53o50m72i28r 58F62a72r25e50k 4392163347

Všichni o tomto videu víme. Já tam vidím plamen na zemi a odraz nějaké hořící trosky, jak letí dál.

Pokud by dopadl hořící letoun, navideu by byla vidět stopa plamene seshora dolů, ale není.

+1/0
13.2.2018 19:43

K37a28r92e96l 76L39a61n53g88r 2872797330618

To letici je motor.

+2/0
13.2.2018 19:44

R56o38m44a29n 89M56a48r24t82í54n22e40k 3183580700348

ten váš oheň spíše zvlétl ne?

+1/0
13.2.2018 19:46

P15e28t77r 10D68o50l68á34k 5452326966306

Chybu asi nejspíš uvědomili, vyhřívání zapnuli na forsáž až to chytlo a proto i trosky jsou rozsety na tak rozsáhlé ploše..

0/0
13.2.2018 21:27

K80a19r65l 69R49i65e11g33e38l 4954592828666

Plne nadrze, zhave motory a praskajici instalace pri pokusu o vybrani na hranici obratove obalky..

0/0
13.2.2018 22:54

P20e53t72r 80M65i68c79h90a29l83í68k 9115330921153

To je neuvěřitelné - Rossavijacija (vydává licence pro provoz letadel) to chce hodit na chybu pilotů, přitom je vinna ONA http://6.ly/HODIT (vydala povolení na vadný letoun a přitom o tom věděla). Faktem přeci je, že svědci viděli a slyšeli mohutný výbuch ve vzduchu (motoru/křídla). I kamera potvrdila - poslední sekundy pádu stroje - letěl jako ohnivá kometa:

https://vk.com/video-70187376_456239932

Let. expert: dle flightradaru během méně než 5min letu stroj 4x prudce ztratil a zas nabral rychlost,což je velmi necharakteristické chování, naznačující problém s motorem. Krom toho, z nalezených úlomků je na fotografii vidět ve sněhu agregát s hřídelí,která je zkroucená. To nemohlo nastat úderem o zem, čili stalo se to ještě ve vzduchu. Ale vyšetřovací výbor (MAK) je přesvědčen z dat, že pilot se snažil letadlo navádět mimo vesnici kam padal, aby zabránil obětem mezi vesničany. http://6.ly/pilot

Ale vždyť to letadlo bylo po výbuchu neovladatelné!

Společnost "Saratovská" lže jako když tiskne, iDnes ji citovala včera:

"Stroj byl moderní, spolehlivý a neměl žádné technické problémy"

Skutečnost:

Stroj už měl 2x problém s motory (v 2010). Jednou vypadl pravý, hned po startu, letadlo se muselo vrátit a urychleně přistát. Při jiném letu oba motory zvýšily při přistávání svévolně tah, takže letci z něj museli zrezignovat a udělat oblet letiště na druhý pokus.

V 2016 předala společnost „Rossija“ problematické letadlo do pronájmu společnosti „Saratovská“. Zajímavý detajl-na palubě byl vždy přítomen i technik společnosti „Saratovská“ (v osudný let byli dokonce dva). Stroj byl na ODPIS – letos v létě, tedy za několik měsíců, měla být letadlu odebrána licence, která jej opravňuje k provozu. An-148 létá na ukrajinských motorech „Sič“ , které jsou známé svou vrtošivostí. Kupř. 30.9. 2017 v Jakutsku začal hořet jeden z motorů An-148 a stroj musel urychleně přistát.

https://tsargrad.tv/news/razbivshijsja-v-podmoskove-an-148-do-jetogo-uzhe-dvazhdy-byl-na-grani-katastrofy_110517

+3/−10
13.2.2018 18:33

S69t20a82n66i58s28l42a73v 88P52ř89i51b56y46l 1959188681936

Já se nestačím divit. Takhle rychle to vyřešit rovnou z obýváku! Nechci domyslet, jak by to vypadalo, kdybyste byl přímo na místě !8-o

+12/0
13.2.2018 18:35

R42u57d95o94l53f 78F63u26k39s 5618341953670

Tam by ho Rusové nepustili, oni si to potřebují vyšetřit tak, aby za to mohli mrtvoly za kniplem.

+1/−3
13.2.2018 18:38

R26u72d95o62l27f 23F91u34k48s 5768791833380

Mohly

0/0
13.2.2018 18:38

S75t26a33n53i32s75l10a17v 89P44ř18i74b66y13l 1139418881806

Aha - a proč?

+1/0
13.2.2018 18:38

K49a92r83l 72R78i59e83g77e94l 4754692938806

Aby nemuseli celo flotilu letadel odstavit mimo provoz...

0/0
13.2.2018 22:56

V26á21c25l13a47v 92J84o38n58á94š 8602363372863

Pokud byly za kniplem mrtvoly, tak se nedivim, ze to takhle dopadlo

0/0
13.2.2018 19:54

P87e60t19r 88M91i59c94h40a90l53í12k 9465720691543

vadný motor se prostě rozthl - úlomky zničily a zapálily křídlo. Letadlo padalo okamžitě dolů.

+1/−2
13.2.2018 18:39



Najdete na iDNES.cz