Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Rakovině jde předejít zdravým životním stylem, říká profesor Petruželka

Každých dvacet minut zemře v Česku jeden člověk na rakovinu. Ročně u nás zhoubným novotvarem onemocní 80 tisíc lidí, přičemž šedesáti procentům nádorů lze zabránit zdravým životním stylem. ,,Největší zabijáci jsou rakoviny slinivky břišní, glioblastomy v mozku a malobuněčné karcinomy plic,“ říká přední český onkolog Luboš Petruželka.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J74a20r48o31m91í73r 77Š30r27á50m54e40k 3737156867802

Autor titulku by si zasloužil rozsekat chodidla rákoskou, protože nadpis je hloupě zavádějící. Jen někdy, jindy se rakovina objeví i bez jakéhokoliv rizikového faktoru, dokonce i bez nepoznaného. Prostě genetická informace není absolutně stabilní.

+5/−1
5.2.2018 12:31

L49e83o43š 66M27a66r78š32a15l 5692254472128

Zemřel mi na rakovinu pes. Asi nežil zdravým životním stylem.:-(

+1/−1
5.2.2018 11:55

R77u82d25o24l11f 44S26t42a94r11y 6258347268

Sit dobre zarizenych okresnich laboratori by mela denne kontrolovat co jime.

0/0
5.2.2018 11:29

L93a18d90i79s69l58a67v 17F29r14y98d17r10y17š40e26k 9253329578394

Vpadá to na to, že Petružela žije zdravým životním stylem, hlavně vyváženou dávkou stravy.;-D

0/0
5.2.2018 11:10

J28a48r67o39m25í72r 69Š70r48á53m81e28k 3417116727692

Nechtěl jsem být tak jedovatý - mimo jiné z toho důvodu, že mám také daleko do třtiny ve větru se kymácející - ale je fakt, že abdominální obezita je jeden z významných rizikových faktorů vzniku kolorektálního karcinomu.

0/0
5.2.2018 12:33

A40n34n10a 65K78i93r58š77o26v16á 9106360845263

Pan doktor to líčí dosti ...optimisticky a bohužel nemá pravdu :-P Nebo jestli si to jen namlouvá, aby se z toho nezblánil? Ono mít pacienty, kteří v podstatě nemají šanci na přežití, to musí být fakt "na bednu". :-(

0/−6
5.2.2018 9:38

M79a78t66o93u96š 54K50a61d63e95ř88á96v68e74k 9325797751970

A co má napsat? Pokud napíše pravdu budete tady zas evšichni brečet že píše pesimisticky.

Pan doktor je každopádně kapacita a ví o čem mluví.

+6/0
5.2.2018 10:00

J44a70r84o89m32í91r 60Š33r89á88m22e18k 3717426857312

Podívejte se na webové stránky svod.cz, tam klikněte na odkaz INCIDENCE A MORTALITA. Z toho si můžete udělat, jak je to doopravdy. Zatímco třeba u zhoubných nádorů slinivky skutečně incidence kopíruje mortalitu a rozdíl jde spíše na vrub úmrtí nesouvisejících s nádorem, třeba u nádorů prsu nebo tlustého střeva je situace zřetelně odlišná.

0/0
5.2.2018 12:36

V73l13a60d46a13n 27E29n78t70l13i76c81h 5344825559459

Předsudky ? Táta mi umřel na rakovinu a opiaty dostal, až když už to bylo na konci.

A z chema mu tedy dobře nebylo.

0/0
5.2.2018 9:15

J40i12ř91í 24K41ř88i55v74á43n72e64k 3601494550339

Jak žít zdravě v prostředí plné pesticidů, otrávené vody plné antibiotik, antikoncepcí atd., potravin, které sice vypadají, ale nechutnají a ani neobsahují to co mají. Jak žít zdravě v prostředí, kde i vzduch je na tom hůře než před dvaceti lety? No a tak hlavně, že se máme nejlíp v historii a obyčejným a běžným potravinám musíme říkat BIO? Jo jo, bubliny doktorů a jejich zdravý pseudosvět;-D

+2/−4
5.2.2018 9:14

S55y20l46v11a 29Š29p38o94r26k50o15v29á 5296242770989

JAk žít zdravě? Za prvé si nevymýšlet blbosti o horším ovzduší - to je u nás několikanásobně lepší než před 20 lety. Pak nekupovat ty nejlevnější potraviny, ve kterých mohou ty sajrajty skutečně být, ale vybírat ty kvalitní. Ono se nikomu nic nestane, kdy si dá poloviční porci masa - ale kvalitního, takže za něj zaplatí stejně jako za víc toho nekvalitního. A protože rakovinu způsobuje i stress, tak hlavně nedívat na se na svět okolo černými brýlemi, jako to děláte vy.

+4/−2
5.2.2018 9:43

J17a43r75o76s69l50a71v 89K83a56d84l13e39c 5621679382251

Když někdo sedí v kanceláři, tak může být klidně vegan.

0/−2
5.2.2018 9:58

S78y31l70v86a 81Š36p26o12r17k75o72v35á 5686362600659

Nejsem vegan a nesedím v kanceláři, ale pokud musím šetřit, radši si dám méně masa, ale kvalitního - i třeba právě kvůli tomu, abych snižila riziko rakoviny. Ale nikomu to nenutím - je na každém, JAK chce žít

+2/0
5.2.2018 10:21

J73i57ř26í 73K77ř63i15v48á56n26e71k 3431344640639

Přečtěte si studie o ovzduší a poté diskutujte, dokonced IDnes nedávno o tom psal, jsme na tom hůře a to i s kvalitou vody, pitné, tedy podzemní. Až budete dělat podřadné práce a za minimálku, pak se běžte uskromňovat. Já černé brýle nemám, vlastně žádné, jenom nedělám, že je to jinak;-)

0/0
5.2.2018 10:08

S82y75l14v49a 91Š16p21o34r17k58o73v62á 5736972640249

Ale já jsem si to zkusila:-). V posledních letech jsem si dobrovolně zvolila být OSVČ, abych měla čas na rodinu, moje příjmy se pohybovaly kolem minimálkya manžel je důchodce)...a žilo se nám docela dobře. Jo nejezdili jsme k moři, dovolenou jsme trávili v malé chatičce, měli jsme starou televizi... ale měli jsme pohodu, čas na sebe, na děti a na vnoučata, na svoje záliby...

A co se týká té kvality ovzduší, tak opravdu nemáte pravdu... jednak i iDnes občas skláče na špek alarmistům, jednak je údajné zhoršování dané tím, že se neustále zpřísňují limity na znečištění, takže to, co bylo před 20 lety zcela nromální, je dnes "obrovským překročením limitů"...takhle se totiž vytváří ve společnosti ten správný strach, při kterém lze lidi lépe ovládat

A jde také o to, CO konkrétně v tom ovzudí zkoumáte. Možná se o něco zvýšil polétavý prach, ovšem velice se snížily nebo zcela vymizely různé chemické rakovinotvorné látky. Vím, co například vypouštlě Spolana Neratovice do ovzduší - co se vypouští dnes. Ten prach je totiž asi stonásobně méně nebzepečný než ony rakovinotvorné chemikálie, co se na Západě v 80. letech už dávno do ovduší vypouštět nesměly a u nás se začaly řešit až po r. 1990 (a nevyřešily se zdaleka ze dne na den - talže ped těmi 20 lety to bylo opravdu nesrovnatelně horší)

+4/0
5.2.2018 10:20

D30a34n47a 64P15o50l64a46n25e26c31k40á 3656635817775

Bydlím v Praze, před rokem 89 bylo normální, že když jste na Vaclaváku vylezl z metra, neviděl jste pro smog Můstek. To se teď neděje. Ovzduší je mnohem lepší, řeky jsou čistší, vrací se tam fauna a flora, o které se nám za komoušů jenom zdálo. Jenže tenkrát se o tom nemluvilo, a ani nesmělo. Natož, aby o tom psali v novinách. Nemusíte dělat podřadné práce, nemusíte dělat za minimálku. Místo fňukání se víc snažte, sežeňte si lepší práci, vzdělávejte se.

+2/−1
5.2.2018 10:57

D51a21n89a 58P64o86l67a58n62e32c19k24á 3136115407505

Máte pravdu.R^

0/0
5.2.2018 10:53

P90a11v50e19l 86K98u58n41c 9202669348758

Myslím, že screeningový program pro tyto nádory je u nás nejdůležitější.

Test přítomnosti krve ve stolici je na nic. (Lékař, který mi rakovinu objevil, použil místo "nic" slovo na pět.) Jedině kolonoskopie!

0/−1
5.2.2018 9:13

S84y80l67v52a 76Š95p20o62r18k16o59v43á 5656872120819

po zavedení testu na přítomnost krve ve stolici u nás klesl počet úmrtí na tuto rakovinu (což je statistika), takže na nic asi nebude

0/0
5.2.2018 9:45

V41l50a43s23t85i80m48i64l 22K72r89a51i62s58l 4474963625906

jen si tak přidám svou trošku do mlýna. je to přesně týden, co mi umřel táta na rakovinu slinivky. měl nadváhu až obezitu, pil jednou do roka, celoživotní nekuřák. 5 let zpátky mu vyndali ledvinu vč. stejně velkého nezhoubného nádoru na ní. to jen tak na úvod. ale víte, co bylo nejhorší, když pominu ten vlastní hrůzu z toho, jak hnusné odcházení to je? to, že jsme nevěděli do čeho jdeme. neměli jsme jedinou informaci, kromě té, že diagnóza je fatální a táta tu s námi bude cca 6 měsíců. doktoři se k vám chovají jako ke kusu. neexistuje poradna, nebo aspoň doktor, který by s vámi probral všechny možnosti, vysvětlil, jak bude nemoc postupovat a co můžeme očekávat. mohli bychom se připravit a ne řešit všechno za pochodu, hodně často i dost pozdě.

pokud někdo má stejný problém a diagnózu jako my (rakovina slinivky ve stádiu neumožňující žádnou léčbu, pouze paliativní - tedy léky na obtíže které s rakovinou souvisí), rád odpovím na jakékoliv otázky, které můžete mít. nechci ze sebe dělat odborníka, průběh bude u každého jedince jiný, ale určitá podobnost tam bude a své zkušenosti moc rád předám dál, jestli někomu mohu pomoci, budu jen rád. jestli máte zájem, napište mi svůj mail a já se vám ozvu.

+3/−1
5.2.2018 8:58

V73l81a63s65t47i16m90i76l 42K84r50a17i52s98l 4964763985696

ještě jsem zapomněl dodat, že tátovi bylo 61 let...

0/0
5.2.2018 9:08

M33i20c89h13a41l 13T40u13r16e67c10e59k 6673629806741

Zatim jsem nezazil jedineho cloveka v mem okoli, kteremu by tenhle zpusob lecby pomohl. Vzdycky to akorat zvetsilo utrpeni a vedlo k rychlemu konci. O tom, ze by doktori nejak o veci diskutovali, nebyla ani rec. Takze, jestli na me nekdy prijde rada, tak tenhle zpusob odmitnu. Co je ale zajimave, ze vetsinou to zabere u celebrit, nebo bohatych lidi. Asi nejaky tajny nadstandard.

+1/−3
5.2.2018 9:19

V24l30a27s75t13i36m32i18l 48K63r23a14i30s90l 4544853585776

asi máte trošku pomotané dojmy - paliativní léčba znamená pouze léčbu obtíží, které při onemocnění máte - tedy léky na bolest, na nevolnost atd.

+1/−1
5.2.2018 9:26

M72i51c11h69a49l 59T35u43r10e32c76e81k 6273879366771

Pomotane to mas ty. Ja komentuju onkologickou lecbu.

+1/−2
5.2.2018 9:50

V83l75a58s33t65i96m86i81l 64K77r89a35i82s25l 4224233105896

tak se máte vyjádřit jasně. navíc, nechápu proč komentujete něco, co vůbec nesouvisí s mým příspěvkem.

+1/0
5.2.2018 10:00

J88a38r72o53s79l66a49v 68K36a98d40l65e45c 5341779522161

Já znám ze svého okolí dva případy u kterých to dopadlo poměrně dobře. Ale to jsou dva případy z více jak sto, které takové štěstí neměli. Jeden z těch co měli štěstí bydlí v Praze, kde se mu dostala lepší péče, než je dostupná v mém současném vesnickém bydlení od Prahy cca 200km. Ze zkušeností mi vychází, co se týče psychiky... že je na tom lépe člověk, který si nic tak nebere a život žije přítomností... za ničím se nehoní... a důležitou roli hrají příbuzní, kteří ho neoplakávají a nesnaží se mu mermomoci pomáhat...

+1/0
5.2.2018 9:44

S78y36l34v21a 75Š64p29o15r71k69o10v60á 5836202630819

zkuste si nejdřív naít, CO znamená paliativní léčba. Ta totiž neléčí rakovinu, ale pouze zmírňuje obtíže způsobené rakovinou v konečném, neléčitelném období a umožńuji důstojný odchod z tohoto světa

+3/−1
5.2.2018 9:47

H36e98l97e14n39a 94D90o82s96t69á86l51o97v41á 2649562403189

Máme úplně stejně špatnou zkušenost - diagnóza rakovina prostaty.

Tatínek umřel loni v září. Kromě vyčerpání, nervů a stresů z nemocného člena rodiny musí člověk lovit informace všude možně. Nedají vám do ruky žádný obecný návod, nedají vám informaci, co lze čekat po chemoterapii, nemluví a neinformují. Ptáte se, ale jako ten, kdo se se vším potkává poprvé, se nedokážete zeptat na vše a tudíž jste nutně zaskočeni. Volali jsme "rychlou" kvůli komplikaci, vrátili nám tatínka ten samý den s umělým vývodem, táta komatózní, při vědomí ale mimo sebe - hlavně nám saniťák předal s pacientem lejstro s proloženým dovětkem " pacient je poučen a souhlasí ". Nevěděli jsme, jak ho dál ošetřovat, neuměli jsme s tím zacházet, netušili co dál dělat, informace NULA, byl pátek večer. Ten lidský prvek ve zdravotnictví chybí. Jste nomenklaturní položka, ne lidská bytost a ne zoufalý opatrovatel.

+2/0
5.2.2018 13:43
Foto

A43l86b75e77r22t 72P53ě48n18i95č49k18a 2510888755837

Proboha, v jakém to bylo městě?

0/0
5.2.2018 16:35

H19e35l79e47n75a 83D44o50s24t15á76l76o17v40á 2159522303759

V Pardubicích.

0/0
7.2.2018 14:38

M76i76c15h57a85l 34T60u90r86e93c43e87k 6283969746241

Srandovni je, ze my vsichni jsme ozarovani dnes a denne ruznymi wifinami a jinymi signaly, i kdyz nechceme. Zatim nikdo radsi nezkoumal, jaky to ma vliv na lidsky organizmus. A pak skoncime presne na tehle klinikach, kde do nas pupmujou mnohem silnejsimi davkami, aby nas teda uz definitivne "vylecili".

0/−2
5.2.2018 8:53

P32a38v76e91l 41K58r51a34l 4638179959752

A co je největší tragédie? Člověk už od svého počátku je ozařován stejným typem záření jako je wifi, ale o jiné frekvenci. Toto záření se nazývá světlo.

+1/−2
5.2.2018 8:59

M41i76c90h96a86l 74T22u98r77e60c49e54k 6863839956491

No, to urcite.

0/0
5.2.2018 9:13

T17o35n85d78a 12K91u18č75e74r37a 9438274348801

Světlo je elmag. vlnění, stejně jako rádiovej signál, signál z wifi, mobilu, atd. Jen o jiným kmitočtu, kterej tělo - oko - vnímá jinak, než kmitočet wifi, rádia, mobilu, atd... Takže Tureček. Radši si něco zjistěj, než začnou z někoho dělat blbce ;-)

+2/−2
5.2.2018 9:24

M93i78c37h83a59l 19T13u45r10e52c84e74k 6453709886321

Mily Kucirku, najdi si na netu, jak dopadly testy na mysich, co byly neustale ozarovane radiovymi signaly, jako my. Na slunecni vlneni si jaksi

nase tela uz evolucne zvykly. Klasicke radiove vlneni z blizkych zdroju tu rozhodne nebyly. Se informuj, jak dopadla obsluha vojenskych radaru, kdyz jeste nikdo neresil ochranu zdravi. Takze priste, nez na nehoho reagujes, tak si o veci neco zjisti. Zbytecne tu ze sebe delas jen vola.

0/−2
5.2.2018 9:57

J15a57n 62V11e27r37n30e26r 8733487683246

spíš dostávaly vyšší dávky, kdyby měly být testovány tím, co dopadá na lidi, tak be klidně mohli nechat v jejich přirozeném prostředí a jen sledovat

+1/0
5.2.2018 10:04

T31o59n41d94a 73K96u65č69e26r13a 9348864468701

Ale já tady jen popisoval světlo. Vo elmag. signálech si jinak už zjišťovat nic nechci. Takže se tady radši ani nebudu hádat s "odborníkama" na všechno vzatýma. Však vy toho víte určitě víc, než já. Sice jsem mikrovlny a spojovací techniku vyštudoval, ale proti místním odborníkům si připadám jako s nedochozenou základkou ;-D

0/0
5.2.2018 10:14

J34a43r93o36s56l46a85v 52K32a85d64l33e62c 5651589212191

Řeč je o intenzitě... Teplo je také stejné, ale může být neškodné až zničující.

+1/0
5.2.2018 9:57

J21a50n 87N24á50d21v88o10r47n15í28k 7153118335747

Vliv samozřejmě byl pečlivě zkoumán. Takže nešiřte paniku.

0/0
5.2.2018 11:07

M63i55l12o86š 32S46a90l31o38š78e36k 7554403501433

Ano doktore,jíme jídlo a nevíme,co v něm je................

+1/0
5.2.2018 8:40

S10y21l15v92a 22Š45p58o56r83k32o14v35á 5196412670479

vy nevíte, co je v jídlo, které jíte? Za prvé - i když je to drobným písmem, na každém výrboku míte jeho složení. Za druhé - pokud to číst nechcete, stačé nekupupovat ty nejlevnější sajrajty a máte samozřejmě daleko vyšší pravděpodobnost, že v tom nic chemického či nezdravého (z hlediska přidaných věcí) nebude (protože nezdravý může být i ten nejkvalitnější bůček - když sejím budete ládovat obden:-))

0/0
5.2.2018 10:29

L30u62k88á68š 17H62l70o87u71c30a29l 6592450241644

zajímavé a dobře formulované názory, díky za dobré interview

+8/0
5.2.2018 7:47

D58a59n13a 15K17o98c18i20á39n15o97v28á 2633278219818

Může mi pan doktor vysvětlit, proč mi po odstranění karcinomu onkolog řekl, že není třeba abych k němu dál chodila, ačkoliv chirurg, který mě operoval doporučil můj stav dál sledovat na onkologii?

0/−2
5.2.2018 7:45

H89a69n40k15a 91C51h80a36l46u49p26s31k91á 2268970215696

to se asi budete muset objednat, ne?

+1/0
5.2.2018 7:49

D66a55n75a 15K36o59c47i22á51n59o62v18á 2433178699608

Jistě, objednala, došla a byla odmítnuta s tím, že není potřeba další péče.

0/−1
5.2.2018 8:08

H47a39n88k14a 18C71h16a77l76u67p66s82k86á 2288220175866

myslim k panu profesorovi. těžko vám něco zkonzultuje v diskuzi pod článkem.

0/0
5.2.2018 9:08

S58y96l71v44a 75Š62p20o92r91k50o91v27á 5276122420559

v každém povolání jsou dobří odborníci a lemplové..ůpokud narazíte na lempla, je dobrá takového lékaře změnit - zákony to umožňují...a ne plakat v diskusi na nentu;-D

0/0
5.2.2018 9:49

D69a53n86a 19K17o60c93i48á96n38o67v92á 2633358339468

;-D aha, takže primář onkologie ve Vinohradské nemocnici je lempl.

0/0
5.2.2018 10:03

S55y31l84v19a 97Š25p70o75r78k20o26v31á 5246602590649

pokud vám po opreaci rakoviny lékař řekne, že už nemusíte být lékařsky sledována, tak asi lempl je (nebo měl špatný den, nebo vás měl dost - já nevím). Ale v každém případě tro byla chyba a měla jste změnit lékaře, protože jinak dost riskujete

+1/0
5.2.2018 10:23

D33a36n26a 73K35o97c79i97á13n32o47v47á 2943268389658

Řekl mi, že jsem odoperovaná a tudíž zdravá, že není důvod další léčby. Vy byste pochybovala?

0/0
5.2.2018 11:23





Najdete na iDNES.cz