Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Začala platit otcovská dovolená. Tatínci mohou strávit s dítětem sedm dnů

Od čtvrtka začala v Česku platit sedmidenní placená otcovská dovolená. Nárok na ni mají novopečení tatínci, kteří si platí nemocenské pojištění a jsou zapsáni jako otcové dítěte. Z nemocenské dostanou 70 procent základu svého příjmu, stejně jako ženy na mateřské. Vybrat volno si mohou až do šesti týdnů po narození potomka.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P66a27v44l66í39n25a 47F47á50b61e76r13o93v71á 9186797349141

Můj manžel si po porodu vzal regulérní dovolenou a byl s námi doma dva týdny - v roce narození dítěte ji na nic jiného stejně použít nelze, protože k moři ani na hory s miminem nepojedete. Nevím proč zase zavádějí další zbytečnou dávku.... Dovolená z práce jim navíc vynese více.

0/−1
2.2.2018 16:43

J32a53k67u46b 93J45e77m77e91l22k68a 7219634978226

Spíše by nebylo špatné zvednout mateřskou nebo rodičovskou vždy se mi to plete ;).

Myslím tu kde dostává rodič tuším 7600 měsíčně když je doma s dítětem do 3 let.

Tohle je opravdu málo na dnešní dobu.

A samozřejmě zvýšení dat je pro pracující, protože ti mají dost velký výpadek příjmu.

0/0
2.2.2018 9:07

R72o47b56e93r19t 55A32r42t94i14m 7125451594

Dobrý den - má otazka zní, jelikož se v každém článku píše něco jiného .

Jedná se o sedm placených pracovních dní nebo o pět pracovních dní (což je jako týden)

děkuji za reakce

0/0
1.2.2018 18:12

T45o16m48a48s 92D11r34a63j95s30a32j97t88l 9619337358770

70 procent? Tabulka ke konci clanku mluvi jinak.

0/0
1.2.2018 17:07

A39n97d77r90e30a 33N60o84v25á 8584101216715

tak slavení děcka bývá na etapy a placené léčení z kocoviny je fajn.

0/0
1.2.2018 14:59

M41i91r98o27s41l84a72v 29B27u61č73e57k 6763273341944

Jako stará škola, si jdu pro nůši mínusů ! Dovolená není nutná, protože vše již řeší ZP, mj. v lépe placeném režimu - Ošetřování člena rodiny - (Možno po přerušení opakovat). U OSVČ pak nechápu, kdo dílo odvede, (asi Marxová). Podobně nechápu svou účast na porodním sále - s následnou nabídkou zůstat s dítětem doma a tkz. se obeznamovat. Ženil jsem se a děti na svět přiváděl z vlastní vůle. Je celý život na to, aby se jim dal otcovský - manželský příklad, dostal je na VŠ a následně jse im pomohlo k rozjezdu do života. Tj. spolupodíl na jejich bytě v osobním vlastnictví. Pak kráčí samostatně. Kdybych svému otci sdělil, že své místo spatřuji 7 dnů doma - Okamžitě by mne vybídl k provedení dechové zkoušky ! ... :-)

0/−4
1.2.2018 13:28

M30a93r98t16i26n74a 14S66e68d25l82i86c62k77á 5522335511332

Osetrovani clena rodiny by nastalo v pripade, ze sestinedelka onemocni a neni schopna se sama starat o dite.

+4/0
1.2.2018 13:32

M87i40r97o70s29l47a61v 58B21u45č14e42k 6523153361894

Opravdu nechápu, proč, (předpokládám mladé ženy), minusují starší spolehlivé otce. Věřte mi, podstata manželství - výchovy, nezpočívá v účasti muže u porodu - nebo dokonce v tom, že 7 dnů s ní bude doma ! ... :-)

0/0
1.2.2018 14:30

P93e64t11r15a 54H65o87d41o57v26á 4129851665499

Podstata manželství v tom sice nespočívá, ale já za tu podporu jak u porodu, tak zpočátku pak doma, byla ráda. Nicméně souhlasím, že na to není nutné zavádět další z mnoha sociálních dávek...

0/0
1.2.2018 14:35

M19i50r16o52s38l92a95v 58B73u60č53e67k 6633673621354

Nic proti ničemu - Podmínky jsou příjemnější - úlevnější, o tom není sporu. Opravdu tvrdím, že to absolutně na manželství - podmínky pro výchovu dítěte , nemá žádný podstatný vliv. I naopak, celospolečensky je snímáno to základní - Odpovědnost zúčastněných ... :-)

0/0
1.2.2018 15:02

M71a76r60t72i83n87a 32S46e77d32l52i66c22k13á 5442755911712

Ja jsem vam minus nedala. :-D Jen vysvetluji, ze na peci o zdravou sestinedelku osetrovak nedostanete.

0/0
1.2.2018 15:01

M36i62r36o10s75l42a92v 44B89u49č60e86k 6123293771324

Dejte mi minusů (kdokoliv), kolik chcete - O baťoch redakce nehraji. Každý počátek je těžký - rádo se na to vzpomíná - vše je řešitelné ... Nabízím pouze pohled obstarší generace. Mj., heslo zní - Neženili jsme se proto, abychom se rozvedli ... Stát za nikoho - nic nevyřeší ! ... :-)

0/0
1.2.2018 15:05

P54e35t34r92a 65L31a28c69i73n16o50v39á 9453703264773

Nebo v případě, že vám doma zůstane starší dítě na které rodička pobírá rodičovský příspěvek. Tudíž se o něj celodenně stará a teď z důvodu porodu a pobytu v porodnici nemůže. Takže by to bylo na dobu její hospitalizace.

+1/0
1.2.2018 15:06

D75a90n41i98e98l 71M10a27g78n48u96s 4813855904307

U porodu jsem byl. Kdybych nebyl, měl jsem dneska místo rodiny jeden velký a jeden malý náhrobek.

Jinak u OSVČ to samozřejmě jako obvykle není k ničemu. Platit si dobrovolné nemocenské se fakt nevyplatí.

0/0
1.2.2018 13:38
Foto

A32n87n89a 58V18e50s97e16l15á 2440658356

Zřejmě jste nepochopil, že to není povinné.

Kdo nechce být se svým novorozencem a partnerkou po porodu doma, nemusí.

Novopečený otec, kterému to připadá jako dobrý nápad, zůstane doma.

0/0
2.2.2018 8:06

J69o90s63e98f 29K33r82ů21p20a 2877783328811

Krok správným směrem. Z účasti otců na sále u porodu se stala svým způsobem takřka "společenská nutnost", ale když by měl muž být manželce a zbytku rodiny skutečně něco platný, tedy po návratu z porodnice, musí do práce.

+5/−1
1.2.2018 12:26

P35e16t23r26a 33H45o82d82o85v28á 4509551225179

Nevím, proč by musel do práce. Manžel si normálně vzal u obou dětí dovolenou.

+5/0
1.2.2018 12:42

J36o76s84e35f 63K42r45ů39p36a 2257493768571

Vzít si ŘÁDNOU dovolenou si otec může, pokud a) na ní má v dané chvíli nárok a pokud b) pokud s tím zaměstnavatel souhlasí. Ani jedno není a nemusí být automatická samozřejmost.

To, co řeší otcovská dovolená, je něco jako tzv. paragraf - volno - při ošetřování dítěte. Člověk prostě (když je to nezbytné) zůstane doma a neřeší, co v zaměstnání - to v dané chvíli není jeho priorita.

+3/−1
1.2.2018 13:39

P12e79t19r43a 19H66o75d82o44v83á 4889801975829

Tak za a) pokud vím, že se mi má narodit dítě, tak si tu dovolenou šetřím. A za b) jak píšu níže by stačilo uzákonit, aby v takovém případě zaměstnavatel ten týden poskytnout musel. Jinak teda já i když jsem si brala paragraf, tak jsem rozhodně vždycky řešila, co v zaměstnání (tj, co hoří, co počká, co může udělat někdo jiný, co udělám doma...).

+4/−1
1.2.2018 13:43

M52a83r72t22i53n17a 26S55e43d34l61i24c89k46á 5942795971762

Vite, nejkrasnejsi na tom je, ze si to kazdy muze zaridit po svem. Nyni se pouze rozsirila nabidka moznosti.

+7/0
1.2.2018 12:57

D55a87n80i13e75l 83M41a87g45n33u90s 4923955544647

Přesně tak. Nikdo nikoho nenutí to využívat. Pro lidi, co by jim třeba dovolenou zaměstnavatel nedal, je to dost užitečné.

+6/0
1.2.2018 13:05

P59e92t55r62a 12H95o69d41o56v45á 4849811945769

Ano, ale to by možná stačilo uzákonit, že je zaměstnavatel v této situaci povinen poskytnou dovolenou.

+1/−1
1.2.2018 13:10

D38a87n63i85e21l 34M20a11g48n17u88s 4793645704917

Zajímavý nápad. A rozhodně není špatný. Na tu dovolenou by každý měl nárok tak jako tak, čili nikoho by to nic nestálo. U některých provozů by měl zaměstnavatel pakárnu třeba sehnat jiného pracovníka, ale tu bude mít stejně. A když někdo vážně stojí o to, aby s tím dítětem doma byl, tak by mu nevadilo, že si na to vybere čtvrtinu dovolené. No, nakonec bychom se shodli :-)

+2/0
1.2.2018 13:23

M64a50r38t16i58n39a 53S48e27d94l80i85c56k34á 5662905121462

Ale porad je vyhodou usetrit dovolenou na jindy.

+1/0
1.2.2018 13:34

D20a17n45i37e17l 83M30a54g57n53u48s 4723325404987

No osobně si myslím, že moc důležitějších věcí, na které bych si šetřil dovolenou, už nenajdu :-)

+2/0
1.2.2018 13:41

P48e90t94r55a 74H46o47d84o48v46á 4899391475639

Přesně tak, ono s tím malým miminem člověk stejně většinou nikam moc na dovolenou nejede, takže ty 4-5 týdnů jsou OK. To mě spíš nevychází dovolená teď, když už jsou děti větší, mají různé prázdniny a chtěli bychom jezdit častěji pryč :-)

0/0
1.2.2018 13:51

D76a81n26i86e43l 54M63a56g36n42u53s 4853135804987

Tyhle starosti já už nemám. Dovolenou nemám žádnou, když se chci válet, tak můžu, ale zadarmo :-)

0/0
1.2.2018 13:57

M10a53r72t50i86n17a 42S70e44d37l10i72c31k95á 5892265531812

O dovolene muzete treba byt doma a zajit si na prochazku. Treba.

0/0
1.2.2018 14:14

P89e79t71r32a 85H87o85d44o90v64á 4619111875429

No vždyť jo, ale na to ty 4 - 5 týdnů tak nějak stačí.

0/0
1.2.2018 14:16

M65a85r48t91i26n88a 60S55e44d20l80i58c43k80á 5412605461252

Jak komu. Mne teda 5 tydnu nestacilo nikdy.

+2/0
1.2.2018 14:18

P10e13t23r11a 36H77o66d83o64v51á 4269771195439

Jak píšu, mě to taky nestačí, ale zase by mě nenapadlo chtít po někom, aby mi tu dovolenou platil z daní...

0/0
1.2.2018 14:34

M48a67r17t45i56n96a 10S64e31d43l44i61c50k37á 5542145121402

Jo, to je taky uhel pohledu, ale z tech zbytecnosti, na ktere stat rozhazuje, to jeste neni nejhorsi plytvani.

0/0
1.2.2018 15:04

M27a45r11t84i29n63a 58S70e35d41l34i18c39k66á 5112475201742

Jako myslite, ze od mimina se uz potom vzdycky vyplati utect do prace? :-)

0/0
1.2.2018 14:13

D73a95n13i48e25l 45M81a78g65n74u36s 4393395604487

:-D tak takhle jsem to nemyslel, ale vím, že hodně lidí to tak má :-D Já jsem naopak práci změnil, abych mohl být s dětmi doma, ale já jsem divnej :-)

0/0
1.2.2018 14:17

K85a59r72e41l 63N48o52v85o85t71n67y 6399221149765

Proc uzakonit? Prave tady je prostor pro odbory, aby neco takoveho vyjednaly. Ve velkych firmach v Nemecku je to bezna vec. U nas maji otcove narok v prvnich 6ti tydnech zivota ditete zustat tyden doma - za plny plat. A v prvnich 6ti mesicich zivota si mohou vybrat 2 mesice "otcovske" za snizeny plat. Vsechno jako "bonusy" vyjednane v kolektivni smlouve.

0/0
1.2.2018 14:30

P60e13t26r78a 39H15o36d78o30v65á 4139491975839

Tak to je sice taky varianta, ale spíš pro velké firmy. U těch menších většinou žádné odbory ani nejsou.

0/0
1.2.2018 14:36

M43a94r12t73i69n 53K17r37u15t56ý 1368311209265

Famózní je však opět všudypřítomná progrese podle pravidla, čím víc nasypeš, tím méně Ti vrátí. Chápu to u dlouhodobých věcí jako penze nebo mateřská, 7 denního volna je to však nehoráznost.

+2/0
1.2.2018 12:13

J75a57k15u68b 73K87o24n33i22c59a30r 4429581796529

Nevím jak teď, ale před 10 lety, kdy byla manželka na mateřské, jsme potřebovali každou Korunu. Jít na nemocenskou, nebo "otcovskou" bych si byl sakra rozmyslel, abych neohrozil příjem právě se rozrostlé rodiny. Bude o to vůbec zájem?

+3/−4
1.2.2018 12:04

T75e59r97e54z12a 52H75a65j65k52o60v69a 5327962694520

Teba nekdo bude mit...

+1/0
1.2.2018 12:07

T18o94m20á12š 71P59í43c74l 3196683191817

Měsíc má 4 týdny, z toho 1 týden budete doma a budete dostávat 70 %. Není to špatné. Já uvažuji, že do toho v létě půjdu.

+6/0
1.2.2018 12:11

D51a52n36i93e37l 84M39a95g38n76u18s 4723105914487

Navíc ten vyměřovací základ dostanete v čistém, kdežto v práci by vám z toho strhli daně a pojištění, takže by to bylo těch 70 % taky. Nepřijdete tak vlastně o nic.

+3/−2
1.2.2018 12:12

M26a23r28t90i36n 52K17r22u47t48ý 1778791259265

promiňte, ale vykládáte blbosti. Vyměřovacím základem je sice hrubá mzda, ale dávka je přibližně 70% čistého, nikoli hrubého. Se na tu tabulku podívejte pořádně.

+2/0
1.2.2018 12:14

T32o44m42á42š 92P23í23c25l 3656413461667

Ale zase ji dostanete za 7 dnů a ne za 5. Tedy, jestli dobře chápu.

+2/−1
1.2.2018 12:16

D72a24n41i86e46l 12M79a21g26n61u90s 4763825394447

Hrubý příjem 25 000 Kč. Denní redukovaný základ 576 Kč. To je 576 x 30 = 17 280 Kč. Nevím, ale mě připadá, že to tak odpovídá. Něco přes 17 tisíc čistého z hrubé mzdy 25 000 Kč. Když byste ten denní vyměřovací základ zvýšil o 30 %, vycházela by z toho čistá mzda 24 685. A to z hubé mzdy nikdy nebude.

0/0
1.2.2018 12:21

M39a87r55t58i14n24a 79S15e41d74l40i16c77k35á 5102575851532

Tak ona i moje materska byla skoro stejna jako cisty prijem po vsech odvodech, co si tak matne pamatuju.

+1/0
1.2.2018 13:01

D68a78n92i80e60l 11M75a10g13n98u70s 4533645584637

To je klidně možné, tam se to liší případ o případu, u těch s vyšším příjmem tam bude pochopitelně větší rozdíl, ale ti zase nepotřebují dávky od státu. Pro ty příjmově slabší ale náš stát dělá dle mého názoru dost.

+1/0
1.2.2018 13:04

M77a82r37t19i81n42a 51S92e18d98l21i16c94k11á 5842255131142

Ja mela prijem de facto prumerny, neco pres 30 litru v hrubem

0/0
1.2.2018 13:16

D33a23n59i51e58l 37M54a82g14n21u80s 4443875194807

Tak jste měla rodičovskou na rok? Potom by to vycházelo.

0/0
1.2.2018 13:24

M52a10r51t72i48n13a 21S27e85d83l80i48c94k79á 5972275821662

Ne, to byla pulrocni materska. Az pak dvouleta rodicovska. Od letoska muze byt rodicovska i pod 2 roky.

0/0
1.2.2018 13:35

P49e41t44r13a 35H33o98d63o98v37á 4409221725219

Tak já si teda pamatuju, že jsem jí měla sakra nižší, než příjem...

0/0
1.2.2018 13:11





Najdete na iDNES.cz