Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zákon o holokaustu prošel polským Senátem, kritizují ho Izrael i USA

Polský Senát schválil návrh zákona, který trestá připisování jakékoli odpovědnosti za holokaust Polákům. Polsko si za normu, která čeká již jen na podpis prezidenta Andrzeje Dudy, vysloužilo kritiku Izraele i Spojených států. Izraelští politici vyzvali premiéra Benjamina Netanjahua, aby odvolal izraelskou velvyslankyni v Polsku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M31i43r74o27s58l56a69v 85K20a30š87p81a50r 3702437571611

Ublížení Poláci to sice zbytečně hrotí ale, Poláci jsou třeba antisemiti, přisuzovat ale Polsku odpovědnost za holokast je mimo mísu

+2/0
3.2.2018 13:18

H15a42m34p22l 81B80r38e97t45i20s91l91a79v 6786601654132

To bezesporu, hlavní vinu nesou Němci, bohužel, hodně Poláků radostně přihlíželo a i pomáhalo...

+1/0
3.2.2018 16:36

H65a61m59p97l 72B53r85e78t86i19s89l84a68v 6466611914502

Film Shoah, všem velmi doporučuji....

Koukněte a pak diskutujte o ublížených Polácích...

0/−1
2.2.2018 14:46

K82o25n90r17a21d 51K81o46r78z95e14n82i53o68w37s82k76i 1263561784

a nebo "Unsere Mütter, Unsere Väter". Když se chce někdo chce očistit, tak si prostě natočí film.

0/−1
2.2.2018 19:57

H73a95m51p49l 52B45r29e46t57i62s94l10a84v 6676371774282

Jste absolutně mimo a Shoah jste evidentně neviděl...

0/−1
2.2.2018 22:08

K33o68n56r76a53d 14K25o12r11z70e61n21i20o71w94s21k48i 1143631774

nemusim vsechno videt abych si udelal nazor.

I vy jste nevidel vsechno a presto odsuzujete

0/0
2.2.2018 22:15

H43a53m26p50l 96B78r51e28t84i58s84l21a60v 6396721104532

Aha, no, to je pak jiná :-)

Přeji klidné sny....

0/0
2.2.2018 22:37

B76o12g44d40a38n 79O50k17r97e52g98l26i66c40k50i 9867792489813

Trochę się zajmuję tym tematem. Czy mógłby Pan podać źródło ( zdroj ) tej informacji? Obsadzenie Zaolzia miało miejsce w X 1938.

Zaś co do ustawy o karaniu za określanie obozów śmierci, to jest po prostu głupia i wylewa dziecko z kąpielą.

0/0
2.2.2018 8:38

J49a71n 27V68á92c64l72a38v69í17k 3432186371639

Nemohli by si Němci také prostě odhlasovat, že za války vlastně za nic nemohli a kdo tvrdí opak, dostane pár let natvrdo?

+5/0
2.2.2018 1:13

V82á68c63l55a79v 89V54a98n82ě65k 2373633478451

Jak vidím, tak Trumpův trik převzaly státy střední Evropy.

Spočívá v tom, že když si nevím rady ve vládě, anebo mi hrozí nějaký průšvih tak přijdu s nějakou nebetyčnou hloupostí o které se bude týdny a měsíce mluvit, naštve spoustu lidí, ale na primární problém - tedy vládu se mezitím zapomene.

Poláci se učí dobře a u nás se to začíná taky rychle vyučovat.

+1/−3
1.2.2018 22:06

J76o44z49e42f 69P78a45u79c48h42l36y 3959308517854

ani Ukrajine sa nepaci ;-D

Poľskú novelu zákona o Ústave národnej pamäti (IPN) podrobil vo štvrtok kritike aj ukrajinský prezident Petro Porošenko. Nepáči sa mu, že legislatíva zavádza trestný postih za podporu ukrajinskej nacionalistickej ideológie, tzv. banderovskej ideológie.

https://spravy.pravda.sk/svet/clanok/456998-banderovci-a-ich-ideologia-opat-jatria-polsko-ukrajinske-vztahy/

+1/−1
1.2.2018 21:33
Foto

J33i39ř87í 52L46o76h85i51n 1142246211278

Znám přátele Poláky a jejich, možná z pohledu nás Čechů až přehnané vlastenectví, a tím pádem docela rozumím, že se jim nelíbí sousloví "polský koncentrační tábor". Ale řešení ve smyslu přijímaného zákona mi připadá poněkud přehnané.

To, že se za války projevil v okupovaném Polsku výraznější antisemitismus (ostatně byl tam latentní i dlouho před válkou) je známý fakt, ale stejně se to projevovalo i jinde v okupované Evropě (Francie, Belgie ...), takže příspěvky poukazující na "židobijce" Poláky jsou zcela mimo mísu.

Mimochodem sousloví "polský koncentrační tábor" se v našem prostředí neobjevuje. Vždy jde o "nacistický koncentrační (vyhlazovací) tábor", ať už byl umístěn na území jakéhokoliv státu.

+5/−1
1.2.2018 16:34

H11a35m50p33l 53B31r13e58t34i36s94l74a10v 6676621264772

Máte a nemáte pravdu, já znám Poláky hodně dlouho, mluvím polsky a léta jsem se tam pohyboval, tedy o tom cosi vím..

Polský antisemitismus je opravdu tradiční a do očí bijící, mám vám připomenout Kielce, Jedwabne atd ? Nebo snad film Shoah ? Tam opravdu stačí rozumět polsky a poslouchat komentáře polských venkovanů, žijících v té době vedle oněch koncentráků, časté pojmenování je Židkowie- Židáčci..., titulky vám to neřeknou...

Ano, byli mezi Poláky i tací, kteří pomáhali, ale bylo jich zatraceně málo, ta země je pořád antisemitská..

+3/0
2.2.2018 3:31

K32o50n11r11a62d 16K79o85r59z33e34n59i43o23w91s46k35i 1233761884

vážený pane Hample: Kielce ani Jedwabne holokaust nezpůsobily.

Konec konců, tyto případy jsou velmi známe a poměrné dobře zdokumentované. Nikdo v Polsku toto pod koberec nezameta. Ad. pogrom v Jedewabnem byl v roce 1941 a jak všichni víme "správu" na tomto území spravovala okupační autorita. Další věc: mít názor nebo nechuť k něčemu, není trestní čin. Jak usuzuji z vašich příspěvků, také nemáte v lásce Poláky, a přesto nikdo Vám nepodstrkává ohavnosti jiných.

0/0
2.2.2018 20:07

H17a10m10p54l 51B27r70e22t20i30s95l74a83v 6876961434352

Ono je to trochu jinak.

Jistě Kielce holocaust nezpůsobily, to bylo až po válce 4.7. 1946, kdy těch pár přeživších a z koncentráků se vracejících Židů, zmasakrovali Poláci...

Jedwabne je o tom, že v roce 1941 nahnali místní Poláci v čele se starostou Marianem Karolakem do stodoly 40 Židů, které zastřelili a poněvadž jim to bylo málo, tak do té samé stodoly nahnali dalších 300 Židů a ty tam upálili...

Řeč je ovšem o koncentrácích a právě o tom film Shoah velmi vypovídá, zvláště pak komentáře místních pamětníků, stačí rozumět polsky, titulky to nevystihnou.... O tom se ostatně zmiňuji níže...

A pletete se, já Poláky rád mám a mnoho dobrého jsem tam prožil, ovšem s lidmi mého věku a kulturního okruhu. Nic to ale nemění na tom, že je to doposud země převážně antisemitská, moc jim přeji, aby těch z nich, kteří mají odvahu v tom prostředí mluvit o jejich nesporné vině, bylo více..

0/0
2.2.2018 22:01

P66a76v10e90l 89N39o39v65o33t21n58y 2163663103669

Jak se Zide stali v Polsku zase o neco “popularnejsi”.

0/0
1.2.2018 15:29

H17a73m60p60l 37B90r80e65t41i94s96l62a88v 6986911654232

Lepší to být nemůže...

0/0
2.2.2018 3:32

J11i55ř94í 82B21u64š95e50k 8932867519

To je zvláštní, když v pobaltských státech pochodují zcela veřejně vysloužilí příslušníci jednotek SS a jejich obdivovatelé a vzpomínají na staré časy. A přitom v Rumbule, vesnici nedaleko Rigy bylo během pouhých dvou dní v roce 1941 povražděno25 tisíc Židů! Právě těmito jednotkami. Nikomu to nevadí, EU , USA ani Izraeli. 8-o

+5/0
1.2.2018 14:31

J59i62ř48í 59B68u68š82e13k 8322657489

Je zpochybnováním holokaustu debata o počtu objetí, nebo jestli počet plynových komor musel být větší, než se udává?

0/0
1.2.2018 14:22

M37a14r87t11i97n 34P26e37t19v37a37d 4470509707592

Jakákoliv debata o počtu obětí a plynových komor 70 let po holocaustu je nesmyslná a neobhajitelná: ten dávno známý a nikdy nezpochybněný počet vychází z mnoha věcných důkazů a z autentických výpovědí očitých účastníků a svědků, z nich už dnes žije jenom nepatrná hrstka. Nikdo kromě nich nemá dnes právo ani důvod na notoricky známých historických údajích cokoliv měnit, zvlášť v takhle absurdním časovém odstupu.

+2/0
1.2.2018 14:45

A72n29t32o10n96i88n 41K21a96d58l91c74e95k 9502709861766

U nas byly lagry o kterych se take moc radeji nemluvi. Treba Hodonin. Byli i nasi lide, kteri byli aktivni v udavani. Pred i po.

+1/−1
1.2.2018 13:56

M21i12r31o78s54l11a37v 68K12a53š26p90a86r 3432257581711

Máslo na hlavě mají jak Polsko tak Izrael a USA. Ublížení Poláci to sice zbytečně nafukujou ale podezírat je z cílené podpory holocaustu je taky kravina. V každé zemi postižené válkou, i u nás se našli jedinci kteří kolaborovali a přisluhovali nacistickému režimu. Nemůžeme to ale vztahovat na celé národy nebo státy:-/

+3/−2
1.2.2018 13:30

M79a50r90t34i17n 55P62e17t46v39a21d 4560149357862

Antisemitismus byl tradičně zakotven ve všech národech Evropyi I Čechům před sto lety stačil jediný impuls, aby skrytý antisemitismus vyrazil na povrch a spustil celonárodní protižidovskou kampaň. Masaryka, který proti ní otevřeně vystupoval, tehdy hrubě vláčeli v tisku, a ulice mu vyhrožovala šibenicí. Poláci dělají chybu, že se takhle hloupě zviditelňují, protože lze s úspěchem pochybovat, že by byli proti antisemitické nenávisti nějak zvlášť imunní. Navíc je takovéhle slovíčkaření upíráním práva člověka na vlastní názor. Komu se nelíbí, ať s ním diskutuje, ale zakazovat ho nesmí.

+2/−1
1.2.2018 14:55

B57o81h46u22m11i56l 28P12e40t23r63a72s 1823494261172

Podle notoricky znamych historickych udaju, ty lagry o kterych je rec, nezavedli v Polsku Polaci. Neni zapotrebi zavadet to nekam jinam.

+2/−1
1.2.2018 15:35

B11o49h88u94m18i78l 40P80e90t74r73a29s 1233784861652

Izrael a jeho posluhovaci si ale prejou abychom se prevalovali v kolektivni vine na vecne casy.

0/−2
1.2.2018 15:02

H40a25m44p67l 40B83r45e17t16i67s50l18a98v 6546221274512

Který Žid vám přebral holku ?;-D

+1/−1
2.2.2018 3:34

P30a41v25e32l 43Ř22í83h61a 3323434244904

No tys to nebyl.

0/0
2.2.2018 13:42

B87o86h95u54m32i88l 46M41i20c49h59a41l 3895494955611

No a že by tady ten zákon, nebo jeho dotčenou část citovali? Tak zkusím aspoň nahrubo přeložit novelizované psáže:

Čl 55a odst. 1) Kdokoli prohlašuje, veřejně a v rozporu s fakty, že polský národ nebo Polská republika, je odpovědný nebo spoluodpovědný za nacistické zločiny spáchané Třetí Říší, jak je uvedeno v článku 6 Charty mezinárodního vojenského tribunálu ... podepsaném v Londýně 8.srpna 1945 ... nebo za jiné zločiny, které představují zločiny proti míru, zločiny proti humanitě nebo válečné zločiny, nebo kdo výrazně snižuje odpovědnost skutečných pachatelů těchto zločinů, bude potrestán pokutou nebo vězením až na 3 roky. Rozsudek bude zveřejněn.

2) Jestliže čin uvedený v odstavci 1 je spáchán neúmyslně, pachatel bude potrestán pokutou nebo omezením svobody.

3) Zákon není porušen, pokud k činu uvedenému v odst. 1 nebo 2 dojde v rámci umělecké nebo akademické činnosti.

Čl 55b) Bez ohledu na zákony platné v místě spáchání činu se tento zákon vztahuje na polské i cizí občany v případě spáchání činu dle odst. 55 a 55a

+4/0
1.2.2018 13:01

J87i60ř59í 58Č51e85r10m94á34k 5420965108537

Útěk Židů ze Sobiboru. O něm asi slyšel každý, ale o roli Poláků již asi méně.

http://reinhard.mysteria.cz/uteksobi.html

Cituji: XDo 4 dnů od útěku bylo 100 ze 300 vězňů chyceno. Zbývajících 200 pokračovalo v útěku. Většina z nich byla POSTŘÍLENA MÍSTNÍMI POLÁKY nebo partyzány. Jenom asi 50 - 70 přežilo válku. X

Více snad netřeba dodávat.

+2/0
1.2.2018 12:45

J79i53n87d89ř83i27c30h 19H97r58d94l80i37č11k34a 4796364719834

http://www.totalmag.cz/valka/89-valecne-udalosti/3789-vzpoura-v-tovarn-na-smrt-sobibor-1943.html

Tam se o tom, že by Poláci měli na svědomí VĚTŠINU uprchlých, nepíše. Ani na anglické Wiki.

+1/0
1.2.2018 13:04

J63i41ř75í 31Č47e88r57m89á85k 5520745788107

Samozřejmě. Pokud se to totiž vztáhne na celkový původní počet 550, kteří se o útěk pokusili, tak to většina není. Někteří z těch 550 byli zabiti ještě v táboře, někteří zahynuli v minovém poli (to jich zbývalo asi těch 300), některé později chytili a zabili Němci. Tady ale jde o většinu z těch zbylých dvou set.

Jistě jste i v tom svém článku zaznamenal informaci, že tyto Židy "neměla ráda" Armija Krajowa, a že pro místní sedláky Židé představovali lovnou zvěř.

+2/0
1.2.2018 13:29

J55i56n91d29ř50i43c41h 54H25r34d86l35i79č31k78a 4126464629584

Jistě jsem zaznamenal. Ale nic o tom ,že by většinu uprchlých měli na svědomí Poláci.

+1/0
1.2.2018 14:47

M20a58r21t94i88n 66P44e25t14v26a73d 4610159387532

Ale tady přece nejdo o to, jestli byl polský podíl většinový nebo jen okrajový. Zákon se snaží přestírat, že žádný takový podíl neexistoval vůbec. A to je nepochybně - řečeno slovy zákona samotného - "v rozporu s fakty".

+1/−1
1.2.2018 14:59

P46e94t56e19r 55K49a46c13u41r 2624733849849

Organizacia Zegota, ktora pomahala Zidom bola zalozena clenom Armie Krajowej a napriklad aj polskou antisemitkou Zofia Kossak-Szczucka. Jej antisemitizmus nebol zalozeny na rasovom zaklade, ale politickom. Co je zaujimave, v case ked organizovala pomoc skonstatovala, ze Zidia su ekonomicky a politicky nepriatelia Polska. Zaujimave, nie?

+1/0
1.2.2018 15:19

S40t46e41f74a56n 84H22a64r40a51t74y55k 2888374136107

Jj, mistni Polaci meli zbran od Jamese Bonda

0/0
4.2.2018 20:00

F77e38l40i26x 34M80a42u97t14n10e84r 9355738797570

Polsko je antisemitské. A žádný zákon jim nepomůže. Je hodně Poláků, kteří vám to do očí nepoví, ale mezi sebou si to řeknou. ...

Hitler byl sice svi..ě, ale zbavil nás Židů. Víc dodávat není třeba, myslím si

+2/−3
1.2.2018 12:32

P57a91v87e39l 91K61o43v19á40ř 2824643191919

Nejen Hitler, ale pokud k tomu měli nějakou příležitost, s vášnivou zaujatostí i Poláci.

+1/0
1.2.2018 12:41

K55o40n26r19a29d 78K60o29r74z79e84n55i20o66w93s97k37i 1303761104

když to, tak uvědomělé víte, můžete prosím uvést konkrétní události a jména osob, které by se údajně měly podílet na těchto nenávistných činech (kromě notoricky umývaného pogromu v Kielcích) ve svobodném Polsku?

Přečtete si něco o životě Artura Rubinsteina a Romana Polaňského Já si nemyslím, že by tito měli strach z nenávistných Poláků

+1/0
1.2.2018 16:14

O59t23a21k78a96r 29Š45p68a46č83e84k 5171702222289

Podle logiky Felixe Mautnera, Stalin byl sice svi..ě, ale zbavil nás buržoazie, kulaků, knězů, všech třídních nepřátel všeobecně. Jenom bych rád věděl, jestli náhodou předkové Felixe Mautnera nebyli čestní árijci, třeba se i zasloužili o výstřel z Aurory? ;-D;-D;-D

0/0
1.2.2018 12:53

B53o79h19u55m87i34l 46M89i96c88h12a71l 3835424585271

Hodně hlupáků je i u nás. Nelze takto paušálně charakterizovat národy. Všichni máme spoluobčany, za které bychom se měli stydět a jiné, na které můžeme být hrdí.

"Uprostřed roztržky kvůli zákonu o Holokaustu Jad Vašem oceňuje Poláky, kteří zachránili Židy"

https://www.timesofisrael.com/amid-spat-over-holocaust-bill-yad-vashem-honors-poles-who-saved-jews/

+2/0
1.2.2018 13:15

J70i84ř21í 71B20u71š79e34k 8442717889

Na Ukrajině je to to samé, obdivovatelé Banderovců mají stejný názor, dokonce jim těch povražděných lidí ani dnes není líto.

+2/0
1.2.2018 14:38

L17u56k35á14š 46C64v77r68č61e46k 1326874967

Je pravdou, že někteří Poláci neměli rádi Židy a spontánně se zapojili do různých pogromů atp. S německými koncentračními tábory však mají Poláci společné pouze to, že byly postaveny na jejich okupovaném území, o kterém nemohli v dané chvíli svobodně rozhodovat. Používání výrazu "polský koncentrační tábor" je proto úplně stejná pitomost a nehoráznost, jako kdyby někdo chtěl hovořit o Terezínu jako o českém koncentračním táboře.

+19/0
1.2.2018 12:13

B86o38h78u30m79i58l 59M56i73c73h23a37l 3465774555641

Ano, to je jedna věc, na kterou zákon míří oprávněně, hlavně v Německu to bylo dost populární označení, než se Poláci vzbouřili.

Němci povraždili na polském území asi 3 milióny Židů a asi 3 milióny Poláků - a ne, nebyly to ty stejné 3 milióny lidí.

Ale ten zákon stejně kriminalizuje informace o událostech, kdy Poláci (obyvatelé, nikoli stát) likvidovali své židovské spoluobčany (např. Jedwabne - https://en.wikipedia.org/wiki/Jedwabne_pogrom ). A to je to, co se nelíbí Izraeli a USA.

+2/0
1.2.2018 12:23

L72u61k29á82š 87C81v21r37č37e65k 1496954447

Podle mě je jakékoliv trestání kohokoliv za byť chybný či zcela nesmyslný pohled na historické události nepřijatelné, jen jsem chtěl vyjádřit pochopení pro polské pobouření nad výroky typu "polský koncentrační tábor".

+2/0
1.2.2018 12:30

R70o87b91e64r41t 23M60á24s15l60o 1311441527387

Tohle jsou tři "velké pravdy západu", které nám budou vnuceny.

1. Za 2.ww může nacismus, Němci s tím nají nic společného.

2. Za teroristické útoky může islamismus, islám s tím nemá nic společného.

A proti tomu samozřejmě naopak:

3. Za bolševickou totalitu můžou Rusové. Komunisté (a Maxismus) s tím nemají nic společného.

Blil bych.

+11/−3
1.2.2018 11:47

R10o70b41e83r44t 94M80á78s34l93o 1601411477427

Oprava: Maxismus -> Marxismus

0/0
1.2.2018 11:49

T43o58m91á66š 93K25r59á23l 3978318847569

Naciste, islamiste, komuniste jsou ti co pachaji zlociny:-) Snad jen v pripade nacismu se da rict, ze spatna je uz ideologie samotna, protoze take obsahuje casti, ktere hlasaji nadrazenost, nenavist, ... a z tohoto duvodu je take zakazana jeji propagace.

0/−4
1.2.2018 11:59

R21o22b43e60r58t 51M13á46s26l56o 1571401547447

A komunismus neobsahuje principy lepších a horších tříd a třídní boj?

A islám neobsahuje nadřazenost věřících nad nevěřícími?

+7/−1
1.2.2018 12:04

T12o33m54á57š 16K49r56á66l 3988548467329

Nacismus je zamerne lziva ideologie, ktera byla vytvorena za ucelem manipulovani lidi.

At uz se vam to nebude libit sebevic, tak v zadne definici komunismu se nedoctete nic vic, nez o tridni rovnosti .....tridni boj, agrese vuci tem co nesouhlasi jsou uz jen myslenky lidi, kteri ideologii zneuzivaji a vlastne ji tim i popiraji, protoze v zadnem rezimu, ktery sam sebe oznacoval za komunisticky si lide nikdy rovni nebyli.

Vice mene to stejne lze napsat i o islamu s tim rozdilem, ze se jedna o viru v neco co nelze vyvratit ani potvrdit. Jedine co opet muzeme je popirat ruzne formy vykladu.

+1/−1
1.2.2018 12:57

R22o66b81e88r58t 97M33á85s52l77o 1421181477127

No já bych spíš než definice posuzoval praktické výsledky. A ty jsou ve všech třech případech stejné.

0/0
1.2.2018 13:08





Najdete na iDNES.cz