Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Ministerstvo stoplo atlas. Ukazoval Islámský stát i anektovaný Krym

Ministerstvo školství odebralo ze seznamu schválených učebnic školní atlas světa společnosti Kartografie Praha, na němž je vyznačen Krym anektovaný Ruskem i území teroristické organizace Islámský stát. Ve středu o tom informovalo tiskové oddělení úřadu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

H66o22n14z70a 79V83r23á13n21a 5881507964691

No ju... Krym. Je to holt problém. Možná Ukrajina kdyby Kramu nechala samostatnost jak ji chtěli (a krymská vláda vyhlásila) v roce 1992, tak (možná) tyto problémy dnes nejsou. Přitom Ukrajina svou samostatnost chtěla a prosadila si ji, ale druhému ji neumožnila (v r. 1995 zrušila krymskou ústavu a zavedla tam přímou správu ukrajinským presidentem).

+1/−1
1.2.2018 12:23
Foto

M89i72c67h11a46l 83G11r91e42š80l64i75k 9321856412676

Rozpad ZSSR prebiehal na základe ústavy ZSSR. Krym robil referendum na základe ničoho.. na samostatnosť nemal nielen nárok, ale ak by bol odpojený po všetkých stránkach od Ukrajiny, vypukol by tam hladomor.

+2/0
1.2.2018 21:00

P50e93t31r 52P27u15r 6915105294

A co takhle Kosovo ??

Také neoprávněně anektováno !!!

+3/0
1.2.2018 9:47
Foto

M45i15c42h26a82l 16G52r32e61š29l70i46k 9351896472756

Kto ho anektoval? Rozoznáte rozdiel medzi anektovaním a anekdotou? :-)

+7/0
1.2.2018 10:10

M53a84r57t37i48n 92B51u55s61i27d67e96a 4783630

No, je to nešťastně použitý výraz.. nicméně z dlouhodobějšího hlediska se o anexi dá diskutovat.

"Anexe (latinsky ad-nectere, připojovat) je de iure trvalé připojení (inkorporace) cizího státního území k jinému státnímu celku. Od dočasné vojenské okupace se liší tím, že anektované území se začleňuje do území a správy anektujícího státu."

..A uznání Kosova je v podstatě nezbytným prvním krokem k pozdější anexi:

"Politika ČR vychází z přesvědčení, že uznání nezávislosti Kosova .. nasměruje úsilí zemí regionu západního Balkánu k výzvám souvisejícím s budoucím členstvím v evropských a euroatlantických institucích. "

Prostě EU (Německo) směřuje k vytvoření evropského superstátu ...a vlastně se jedná o anexi jednotlivých evropských zemí. Netřeba to démonizovat ..ale je to fakt. (Nezjednodušujte anexi jen na nějaký násilný akt)

;-)

+3/0
1.2.2018 10:51
Foto

M97i72c47h64a41l 50G84r19e36š38l41i24k 9121246942416

Čiže k žiadnej anexii Kosova nedošlo a ani výhľadovo to teraz na aneciu nevyzerá. To sú fakty.

Ak štáty vstúpia do nejakého zväzku, nejedná sa o anexiu ani fakticky. Napr USA neanektovali 13 britských kolónií, pretože jednoducho ti kolónie ich vytvorili.

Krym teoreticky mohol hlasovať, či zostane súčasťou Ukrajiny, alebo súčasťou ZSSR. Lenže ten sa rozpadol, takže druhá možnosť bola mimo hry.

0/0
1.2.2018 11:00

M59a55r54t98i41n 57B64u61s35i93d59e79a 4973250

Říkám, že se o tom dá diskutovat.

"Podle Ottova slovníku z roku 1889 je anexe legitimní, pokud je založena na výsledku předchozího referenda, konaného v souladu s právním řádem státu, jehož území bylo anektováno, kdežto pokud se děje jednostranným prohlášením anektujícího státu, je hrubým porušením suverenity státu"

Jasně, že USA nemohly anektovat původních 13 britských kolonií...když z nich teprve vznikly ...ale od vzniku USA se již jednalo o anexe (dobrovolné či nedobrovolné)

Anexe má spoustu podob ..násilné, nenásilné ..rychlé, pomalé..vojenské, ekonomické.. Ale faktem je, že když se nějaké státní území (byť dobrovolně a na základě smluv) vzdá své vlastní suverenity a předá své kompetence nějakému vyššímu státnímu celku, jedná se vlastně o anexi (i když se v tomto případě ten pojem nepoužívá, protože má spíše pejorativní význam).

+2/0
1.2.2018 11:27
Foto

M18i72c68h63a56l 32G80r92e48š62l66i27k 9561266222456

Čiže aj podľa Ottovho slovníka je referendum neplatné.U USA súhlas.

Ale Váš príklad s EÚ bol zase mimo. Pretože k EÚ sa štáty pridávajú a ako vidíme, môžu z nej vystúpiť. :-)

0/0
1.2.2018 12:43

D78a56n23i12e70l 23N97o46v16á42k 1201220706819

Nikoliv anektováno, ale z pozice silnějšího sprostě ukradeno. Takto uloupeno bylo posléze nikoliv de jure, ale de fecto anektováno našimi přáteli a spojenci ve zbrani USA.

+3/0
1.2.2018 11:18

M70a85r93t27i64n 72B60u54s90i23d47e20a 4913860

Ano, je to tak.. A ta pozice silnějšího nespočívá jen ve vojenské převaze, ale i v zastoupení v různých mezinárodních institucí (případně jejich vytvoření), které potom rozhodují co je a co není legitimní..

+1/0
1.2.2018 11:50

J80a84n41a 51B25e56r47k45o76v36á 6113199356623

Ať chceme, nebo ne, Krym je už definitivně Rusko. Ale namalovat islámský stát do atlasu, to je síla.

+6/−5
1.2.2018 9:36

K30a46r20e20l 21U77r76b72a98n 2904524611899

To byly i Německé Sudety.

+4/0
1.2.2018 9:46

H86o43n74z90a 78V35r27á61n73a 5891937654331

Ano byly... a co?

0/0
1.2.2018 11:58

Z45d92e58n91e18k 38S20e39i18d80l 6124365420257

A nic. Jen nás západní spojenci z Francie a Anglie sprostě vyměnili za svoje pohodlí.

+1/0
1.2.2018 16:14
Foto

M24i81c92h87a88l 34G68r13e70š85l57i75k 9911736872396

Nakoniec na to kruto doplatili. Ich vojská boli o.i. drvené československými tankami v nemeckých rukách... Anglicko nebol náš spojenec, pretože za:

a) bolo proti rozpadu R-U monarchie

b) nemalo s nami žiadnu spojeneckú zmluvu

Takže by ste si to mali tak nejako zoradiť v hlave. ;-)

0/0
1.2.2018 21:03

M51a54r86t75i83n 28V80i89n61t42r 8320817153407

Fakticky je to asi opravdu definitivní.

Jen je potřeba to dořešit i právně, ideálně nějakým odškodněním Ukrajiny a ukrajinským uznáním faktického stavu. Ještě to asi pár let potrvá.

0/0
1.2.2018 10:10

M48a58r62t20i44n 67K85r10a68l 7953290733177

V historii není nic definitivní. Až se odporoučí Putinův režim, může dojít k nejednomu překvapení.

+3/0
1.2.2018 12:22

Z10d25e26n64e31k 98S65e36i24d59l 6584965430907

Máte pravdu, Takové Polsko by nám o tom mohlo něco vyprávět.

0/0
1.2.2018 16:16
Foto

M40i55c66h52a62l 72G32r37e94š65l56i15k 9121386812576

Alebo pobaltské štáty, že? ;-)

+1/0
1.2.2018 21:16

V67e11r76o27n64i73k96a 20Š32k25v78á25r87o98v65á 5761530376406

Nevím, jak se posuzuje území Islámského státu, to se přece pořád mění. Krym, ať uznáváme jeho anexi, nebo ne, tak aktuálně ruský je. Jeho návrat Ukrajině je zatím v nedohlednu, ukrajinský bude moci být zase v nějakém z dalších vydání atlasu. To máme dětem vysvětlovat, že Krym je Rusko, ale v atlase je jako Ukrajina, protože neuznáváme, že je v Rusku?

+2/−1
1.2.2018 8:18

M43a26r42t55i51n 79B15e59r68a59n 6299695826781

Ano, přesně to máme dětem vysvětlovat.

+2/0
1.2.2018 8:21

D56a57n80i78e77l 26N43o44v44á36k 1831560436379

No, to klidně vysvětlujte, ale jak to namalujete?:-P

+1/0
1.2.2018 8:25

M38a87r13t77i70n 94V65i24n21t59r 8960227153157

Např.:

Na politické mapě lze Krym barevně označit jako území Ukrajiny, ale vyšrafovat ho a v legendě k tomu uvést např. "území pod faktickou kontrolou Ruské federace (2017)" nebo podobně.

Islámský stát se taky dá vyznačit šrafováním, kdy barevně se území nakreslí jako Sýrie a Irák a šrafováním se vyznačí maximální rozsah území IS, v legendě pak může být např. "největší rozsah území ovládaného povstaleckou organizací Islámský stát (srpen 2014)" nebo podobně.

0/0
1.2.2018 8:57
Foto

M47i89c61h42a10l 68G40r28e86š97l36i92k 9941986882586

*...územie toho času okupované Ruskom

Na IS by ste potrebovali interaktívny online atlas, keďže sa od druhej polovice r. 2014 zastavil jeho postup a každým dňom sa zmenšoval. ;-)

0/0
1.2.2018 21:09

M98a18r51t75i70n 64V80i58n74t27r 8630447963837

Není to nic složitého.

Na politické mapě lze Krym barevně označit jako území Ukrajiny, ale vyšrafovat ho a v legendě k tomu uvést např. "území pod faktickou kontrolou Ruské federace (2017)" nebo podobně.

Islámský stát se taky dá vyřešit šrafováním, kdy barevně se území nakreslí jako Sýrie a Irák a šrafováním se vyznačí maximální rozsah území IS, v legendě pak může být např. "největší rozsah území ovládaného organizací Islámský stát (srpen 2014)" nebo tak nějak (ten údaj o největší rozloze je přibližný). Kolmým šrafováním by bylo možno vyznačit rozsah ovládaného území k datu zpracování mapy - např. "území ovládané organizací Islámský stát (červen 2017)", ale ve školním atlasu je to už asi nadbytečné.

0/0
1.2.2018 8:54

M65a72r21t95i53n 81B93u83s87i12d19e51a 4893760

No, když si člověk vezme, kolikrát se měnily států..a že s tím zpravidla jiné státy (ne jejichž úkor se ty hranice měnily) nesouhlasily ...tak by se v tom šrafování nikdo nevyznal.

To lze leda u nějaké aktuální a ještě nedořešené záležitosti...ale časem nezbude než akceptovat realitu.

Islámský stát tu s největší pravděpodobností opravdu nebude. Ale ruský Krym je již realitou...a dává to smysl, vždyť to jsou Rusové a rozhodli se tak v referendu.

0/0
1.2.2018 9:11

M84a74r95t75i65n 22V51i54n46t43r 8490657413867

Krym je taková aktuálně nedořešená záležitost. Právně ukrajinský, fakticky ruský. Bude ještě pár let trvat, než se to srovná.

Pak je na zvážení uvést Podněstří, Abcházii a Jižní Osetii. Ale na zvážení (třeba Podněstří existuje od osamostatnění Moldávie, ale my jsme měli ve všech atlasech Moldávii vyznačenu jako jednotný stát, školákům není třeba říkat všechny podrobnosti).

Jeden až čtyři případy v celé Evropě (pokud Gruzii přiřazujeme k Evropě). Jiné takto nedořešené území v Evropě nevidím. V celé Americe nejspíš nic, v Africe jsou problematické státy (Somálsko, Libye, povstání Boko Haram v Nigérii), ale to jsou vnitřní záležitosti, šrafování není nutné. V Asii Islámský stát, protože je mediálně velmi známý a protože ten výraz "stát" může být opravdu matoucí. V Austrálii a Oceánii nic.

Několik záležitostí. Takže nevím, v jakém šrafování by se nikdo nevyznal.

0/0
1.2.2018 10:05

J24a45n 33L42u43k30á35š 7247963513262

Podobne jako detem rikame, ze Podnestri (Dalsi uzemi ukradene a okupovane Ruskem) je soucasti Moldavie.

0/0
1.2.2018 14:04
Foto

J94a74n 21Ž15i42ž33k80a 7878954822770

Pani ucitelko v televizi porad mluvi o Islamskem Statu, muzete mi ukazat kde to je?

Nemuzu je to zakazane.

+1/−3
1.2.2018 8:03

M50a97r32t55i39n 28V38i71n39t21r 8940787473637

Není to zakázané.

+2/0
1.2.2018 8:08
Foto

J69a75n 30Ž63i61ž86k33a 7798804902110

Ucit se o tom, kde lezi IS zakazane neni, ale v ucebnich pomuckach to zakazane bude. Trochu schyzofreni.

0/0
1.2.2018 12:03
Foto

M46i21c23h61a60l 69G58r18e73š47l11i85k 9131126952526

Ak ten atlas nemal byť revidovaný rádovo v týžňoch, tak píšete nezmysly. Napr. do polovice r. 2015 prišiel o 35 % území v Iraku a o 20 % v Sýrii. 29.9.2015 sa zapojilo do konfliktu Rusko, čiže keby začalo bojovať hneď aj proti IS, tak sa dali predpokladať jeho územné straty v ešte väčšom rozsahu, ale k tomu v prvých týždňoch nedošlo. :-)

0/0
1.2.2018 21:07

J66a39n 30D25o36l56a44k 7664122263366

Nevidel jsem to, ale hlavne by mne vadilo, kdybych tam videl

to neuveritelne, ponizujici jmeno Cechia!;-O

Doma jsem v Czech Republic !!

S tim Cechia se citim jak bezdomovec ! ;-€

+1/−1
1.2.2018 7:28

M18a59r97t69i17n 31B19e27r15a75n 6209695626861

Zlatý Cechia oproti prezidentovi...

0/−3
1.2.2018 7:30

D15a98n62i82e71l 28N67o18v30á92k 1581640636539

Obsese?

0/0
1.2.2018 8:26

M11a54r20t45i34n 60B98e19r13a40n 6789765846951

To netuším, možná jen touha po moci...

+1/0
1.2.2018 10:53

M29a42r96t76i43n 19V36i93n61t93r 8830587273877

Na tom výrazu není nic ponižujícího.

Prakticky všechny státy mají své jednoslovné označení v angličtině. Němci se taky necítí poníženi označením "Germany", když oni jsou přece "Bundesrepublik Deutschland", resp. "Federal Republic of Germany".

+2/0
1.2.2018 8:08

J65a49n 14L52u76k17á72š 7937403843192

Na vyrazu Cechia je ponizuji to, ze dotycni netusi, ze se to pise Czechia.

+1/0
1.2.2018 14:06

P62a77v11e68l 82V16e85r31n47e75r 1333253242547

A neni to jedno? Kolik % zaku ma o zemepis opravdu zajem? Kdybych mel hadat, tak si toho 75% zaku ani nevsimne.

0/−4
1.2.2018 7:21

R36a59d49e60k 36J85a17n72a42t68a 9985866124682

Pokud se nad tím povede ve třídě "diskuze" (rozuměj nalejvárna, co si mají děti myslet), tak si toho všimnou.

+1/0
1.2.2018 9:10
Foto

M22i12c87h56a86l 23G65r18e67š20l55i17k 9611216512636

To je celkom možné. Ale 25 % si to všimne. Čo s nimi. ;-)

0/0
1.2.2018 21:36

J50o34s58e26f 26B67a21b66k54a 3770459292187

Krym je v současnosti nepochybně součástí Ruské federace a nic ta tom nemění názor Evropských demokracií. Jiná je situace v Doněcké oblasti, kde se zatím obyvatelstvu nepodařilo vybojovat úplnou svobodu a nezávislost na Ukrajině. Tato oblast by měla být na mapě vyznačena vyšrafováním. Prostě mapa by měla vyznačovat skutečnost, ne nereálné politické názory. EU

+5/−5
1.2.2018 7:10

S12t80a80n46i72s29l58a28v 45C11h58y46t67r49a 3934523747739

Prohlásil aeronet a jeho hlásná trouba na iDnesu.

+4/0
1.2.2018 7:16

J64o18s91e44f 49B70a84b11k10a 3440439782517

Ne, prohlásil to normální logicky uvažující člověk pane Chytra;-)

+2/−2
1.2.2018 7:17
Foto

M93i57c15h85a39l 18G44r42e61š33l28i48k 9751216572766

Logicky uvažujúci človek by sa nestal komunistom. ;-).

+5/−1
1.2.2018 7:21

D73a68n91i79e22l 37N37o72v61á20k 1941450716839

Pane Grašlik, logicky uvažující člověk se nemůže stát komunistou a může se stát např. křesťanským demokratem?

+1/0
1.2.2018 8:31
Foto

M24i48c93h17a11l 41G80r20e84š18l42i22k 9411886532686

To druhé áno. Dá sa to logicky zdôvodniť. :-)

+1/−1
1.2.2018 10:05

D38a22n17i37e41l 51N63o65v23á65k 1831520756439

Ba právě naopak.

Komunistné si vědecký ateismus logicky vysvětlí, křesťanští demokraté víru v Boha nikoliv.

0/0
1.2.2018 11:12
Foto

M72i71c57h47a83l 34G40r73e79š75l66i87k 9601596672796

No vidíte. A ono ani jedno až tak o viere/neviere nie je, "logiku". Komunisti by mali byť ateisti, ale kresťanským demokratom nemusí byť nevyhnutne praktizujúci kresťan. Tušil som, že sa chytíte len toho. :-)

0/0
1.2.2018 12:37

D48a82n14i33e97l 86N17o40v41á60k 1811790506269

Praktikující křesťan je člověk modlící se k Bohu a i za tímto účelem navštěvující kostel.

Křesťan (klidně i demokratický, nebo král či císař) je ten, kdo má osobní vztah s Ježíšem Kristem. Celé křesťanství je postaveno na této Boží osobě.

0/0
1.2.2018 13:53





Najdete na iDNES.cz