Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Komunisté chtějí zbavit mandátu přeběhlíky i pravomocně odsouzené

Poslanec či senátor, který v průběhu volebního období změní stranu, by měl přijít o mandát, navrhují již potřetí komunisté. Pravicoví politici ale varují před neomezenou mocí vedení strany. Upozorňují také, že je to v rozporu s ústavou. Komunisté chtějí také prosadit zánik mandátu pro odsouzené zákonodárce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M32i78c45h83a14l 12S88l97a52v41í68č14e39k 1419458762199

U pravomocně odsouzených poslanců zdánlivě logické ( a líbivé), ve skutečnosti nebezpečné. Velice dobře to popsal o pár příspěvků níže pan Polášek.

Ovšem druhá část návrhu je nehoráznost, přímý útok na demokratické principy. Mimo jiné je třeba si uvědomit, že nabytí i zánik poslaneckého mandátu vychází z Ústavy ČR. Jak je vidět, komunistům již velmi otrnulo a znovu chtějí měnit ústavu. A k čemu jejich "úpravy" ústavy vedou, to si ještě mnozí pamatují z vlastní zkušenosti.

+2/0
1.2.2018 13:27

J11i58ř81i 42N29a34v70r75a36t20i24l 7910730980821

Dvacet devět roků po revoluci a komunista si vyskakuje.Zakázat rozpustit !!!!

Za zvěrsta jakých se dopustili na národu.

+1/0
1.2.2018 13:19

M44a26r18t33i26n 63K73r92a84l 7393880563687

Komunistický nesmysl. Vše již bylo řečeno v doporučovaných příspěvcích.

+1/0
1.2.2018 11:52

K89a76r87e91l 46U40r36b82a31n 2634134531739

Tohle nesmí být v zákoně, tohle musí být zvykové.

0/−1
1.2.2018 10:48

P18a77v91e73l 16M77o41r85a69v22e32c 3212609552378

To jako že má být zvykem, že poslanec ztratí mandát když změní stranu (například)? A jak si ten "zvyk" předtsavujete? Co když někdo neodstoupí a poruší ten váš zvyk? Budete se na něj leda tak škaredě koukat..

+2/0
1.2.2018 11:28

V65á96c12l39a77v 12P84o59l31á32š54e43k 9716980221617

Mnozí zde píší, že "není pochyb, že odsouzený nemá ve Sněmovně co pohledávat". Já si myslím opak. Je třeba si uvědomit, proč vlastně byla zavedena poslanecká imunita a proč odsouzený poslanec neztrácí mandát. Je to proto, aby byli opoziční poslanci alespoň částečně chráněni před šikanou a zvůli od vládní většiny, která ovládá policii, státní zastupitelství i soudy. Kdyby tato ochrana opozičních poslanců neexistovala, mohla by vláda kdykoliv rychle a tiše bez pozornosti médií i zahraničí zlikvidovat kteréhokoliv nepohodlného opozičního poslance. Stačilo by nepodmíněné odsouzení třeba jen na pár dní za účast na protivládní demonstraci nebo za něco zcela vymyšleného, a opoziční poslanec by ztratil mandát na celé 4 roky. Viděli jsme to za Hitlera, za Stalina i za Gottwalda, vidíme to teď za Erdogana v Turecku. Nenamlouvejme si, že naše demokracie je již tak vyspělá, že takové pojistky již nepotřebujeme. Není a ještě dlouho nebude. Dostanou-li se k moci SPD a KSČM, budeme se možná docela divit. Když tyto pojistky lehkomyslně zrušíme, aniž bychom vůbec rozuměli, proč byly zavedeny, mohou být následky velice ošklivé. Proti tomu je tu a tam jeden poslanec ve vězení i s mandátem zcela bezvýznamná prkotina.

+2/0
1.2.2018 10:48

A15l78e51š 54L95i11s21o32v20s24k81ý 9309638642792

Komunisté se probudili a domnívají se, že je 1.února 1948.

+2/0
1.2.2018 8:44

L84a83d98i27s34l60a72v 75F71r32y28d69r50y61š44e69k 9853579598274

Spoléhat se na hlasování poslance, či senátora dle jeho nejlepšího svědomí a vědomí?;-D

To již tady bylo.

Každý se dá koupit.

0/−4
1.2.2018 8:11

P41a18v10e40l 64M85o79r29a62v29e63c 3942669512688

Takže je lepší jim preventivně přistřihnout křidýlka a říct, že musí hlasovat jak jim Strana přikáže?

Ale to snad nemyslíte vážně..Rv

+6/0
1.2.2018 9:17

M58a72r81t86i10n 42N13e79b31e77s40k69ý 7706750547952

Komunisté měli k tuhé stranické disciplíně historicky vždycky blízko.

Pokud by byl poslanec jen položkou na hlasovacím lístku bez možnosti vlastního rozhodování, mohl by být lístek prázdný s odkazem na to, že strana / hnutí si kandidáty jmenuje dodatečně.

Zvolte nás a my si poslušné jmenujeme.

Takhle by se vám to líbilo?

Každý poslanec je individualita, stejně jako každý volič.

Dokážete si připustit, že volič může i volit podle toho, že na kandidátce je pan XY, kterého chci mít v politice?

0/0
1.2.2018 11:25

P71a13v47e48l 76M83o68r61a48v80e53c 3222519672328

Však já argumentuji podobně.. reakce na jiný příspěvek než jste chtěl?;-)

0/0
1.2.2018 11:27

M12a97r91t84i96n 14N70e58b83e38s38k77ý 7626330257182

Já s vámi, pane kolego souhlasím a jen trochu rozvíjím vámi vyřčené.

Je v tom však zejména reakce na "moudro" páně Frydryška.

Chápu, v tom posunu to vypadá, jako bych reagoval na vás, omlouvám se.

0/0
1.2.2018 11:32
Foto

R52o18m33a91n 90K28o13z91e74l 4137296483294

Vybavují se mi pánové Melčák a Pohanka, které Topolánek označil za skutečné sociální demokraty a odvážné poslance. Ale Vlastimila Tlustého, který hlasoval pro nedůvěru vládě, označoval za zrádce a nikoli odvážného poslance a skutečného občanského demokrata...:-)

+4/0
1.2.2018 7:34

P88a89v37e62l 54M38o70r77a89v57e90c 3112539622208

Nu a zrovna tito pánové zůstali ve svých stranách. Takže na ně by ten komunistický nesmysl nijak nedopadl..:-/

+2/0
1.2.2018 8:20
Foto

S47t15a15n38i32s71l10a14v 28M75í40č83e94k 3988205925846

Tak pravomocně odsouzený nemá co v PS pohledávat, o tom snad není pochyb. No a s břeběhlíky bych to vyřešil tak, že by se volili lidi a ne strany, podobně jako do senátu. To by ale byl problém při sestavování vlády... Je to zapeklité. Tím, že tuto věc navrhují komunisté, je to o to bizarnější. Babo raď!

+1/−1
1.2.2018 7:24

P31a39v94e48l 11M24o18r94a54v40e61c 3602429892478

Technická: už dnes volíme lidi, jen na kandidátkách stran. Poslanec vykonává svůj mandát osobně, dle vlastního svědomí, bez příkazů strany.

+2/0
1.2.2018 8:21
Foto

R65a91d54e68k 97K89ř25á56p87e84k 5197867239533

Pane Moravec si děláte srandu, že jo ?

0/−3
1.2.2018 9:12

P74a78v79e63l 16M79o24r66a71v45e90c 3962439772418

Pane Křápku, nedělám.

https://www.psp.cz/docs/laws/constitution.html :

Článek 23

(1) Poslanec složí slib na první schůzi Poslanecké sněmovny, které se zúčastní.

(2) Senátor složí slib na první schůzi Senátu, které se zúčastní.

(3) Slib poslance a senátora zní: "Slibuji věrnost České republice. Slibuji, že budu zachovávat její Ústavu a zákony. Slibuji na svou čest, že svůj mandát budu vykonávat v zájmu všeho lidu a podle svého nejlepšího vědomí a svědomí.".

Článek 26

Poslanci a senátoři vykonávají svůj mandát osobně v souladu se svým slibem a nejsou přitom vázáni žádnými příkazy.

+4/0
1.2.2018 9:16

M48a52r84t85i92n 27N13e54b51e93s93k15ý 7826170627902

Tohle pane kolego některým nevysvětlíte.

Přísnost přece podle nich musí být nejen na voličstvo, ale už i na poslance, podřízené stranických sekretariátů, tak jako v KSČ.

To by ještě scházelo, aby podřízení mysleli....

0/0
1.2.2018 11:28

V37á93c50l78a60v 81P95o35l20á32š97e30k 9186770111567

Proč by poslanec odsouzený třeba jen na pár dní resp. týdnů měl ztratit mandát na celé 4 roky? A proč by měl ztratit mandát poslanec odsouzený za politický čin, třeba za účast na organizování protivládní demonstrace nebo za urážku vládního politika? Tak je to v Rusku nebo v Turecku, ale chceme tohle i u nás?

0/0
1.2.2018 11:05

J47i24ř49í 42M33a10c29e36k 3715335384691

Když byli u moci, tak dělali čuňárny, proti kterým jsou činy dnešních trestně stíhaných politiků směšné. Nikdy se nepodařilo je po právu odsoudit. Tak teď se jim to navrhuje!

+1/0
1.2.2018 7:21

A21l73e41n59a 19R53i62s12o92v97á 4796650569595

Hlavně ty přeběhlíky od komoušů, kteří vyhodnotili, že jim pšenka pokvete lépe v jiné straně.

+1/0
1.2.2018 7:11

M75i69c29h81a45e73l92a 47V66a67r67c30l67o36v73á 4242164372533

V případě Senátu by mněli přijít o mandát i ti senátoři, co nepřeběhli, či nejsou trestně stíháni.;-D

+1/−2
1.2.2018 7:06
Foto

R36u23d46o90l48f 21P63o24l98a63n49e43c82k84ý 3733344583165

Hmm, vcelku důležitá zpráva a jak rychle zmizela do historie...

Přednost má konec hostesek v F1 či jiné závažné informace.

Tady jde "jen" o princip demokracie a nějaký nevýznamný dokument s názvem Ústava ČR...

Odsouzený poslanec by měl přijít o svůj mandát automaticky. O tom není třeba sáhodlouze debatovat. První nápad lze označit za totální pitomost. Poslanci by byli nuceni hlasovat podle přání vedení strany třeba i proti vlastnímu nejlepšímu vědomí a svědomí. Já chápu, že komunisté jsou zvyklí příliš nemyslet, držet pysk a krok. Nemohou to ale vyžadovat po jiných. Navíc by strany dostaly do rukou nástroj, kterým by se zbavily nepohodlných poslanců a nahradily je loajálními hlasovacími stroji. A že jsou strany, které by to dokázaly patřičně využít. Stačilo by nepohodlného poslance vyloučit ze strany nebo poslaneckého klubu... V takovém případě by stačil v parlamentu vždy jen jeden člověk za stranu, který by zvedal při hlasování cedulku s číslem počtu mandátů.

+4/0
1.2.2018 7:06

V88á86c64l75a73v 16P72o91l87á85š35e37k 9776900521227

Souhlasím s Vámi, že "první nápad lze označit za totální pitomost". Ale nesouhlasím s Vámi, že "odsouzený poslanec by měl přijít o svůj mandát automaticky". Pokusil jsem se své důvody podrobně vysvětlit dnes v 10:48.

0/0
1.2.2018 10:57

P29e45t39r 78A80n70g81e58r 9934839272331

Cesta do pekel bývá dlážděna dobrými úmysly. Jednou už to tady bylo.

+3/0
1.2.2018 6:47

M83a44r93t12i24n 17N26e49b88e59s49k39ý 7276560327762

Navíc nejvíce zla bylo způsobeno pácháním dobra ve jménu blaha, lidu a pod.

0/0
1.2.2018 11:37

M87i70r84o57s90l69a65v 37B94u79č35e28k 6153153811894

Na první pohled - jde o nápad dobrý. (U odsouzených není co řešit). Přeběhlík jako zrádce, zkorumpovaný - rovněž. No dobře , a co teze - Poslanec hlasuje dle vědomí a svědomí. Už samo, závazné hlasování - je pak problém ! On je, na své svobodě omezen ! Vstoupil do jakékoliv strany, kdyby vedení zela zblblo - On pak musí závazně taky ! Není to tak jednoduché ... :-)

+1/0
1.2.2018 5:55

F88r49a17n53t91i33š22e70k 73K13a33l69v95o98d60a 5347487143701

Přeběhlík je teď slušné slovo pro vyčuraného poslance? Který chce mít své korýtko stále jisté bez zbytečného riskování?

+3/0
1.2.2018 3:36

F32r98a68n41t24i78š65e16k 44K81a97l44v82o76d58a 5507777483771

Takový ten typ lidí z minulého režimu, co byli aktivní čekatelé na komunistický post, vyčítali mi, že jsem v SSM málo aktivní a měl bych vstoupit do SČSP, pravidelně na mne donášeli komunistům a po pádu režimu jsou vehementně řvoucí silní pravičáci, ano?;-)

+2/0
1.2.2018 3:39

M84a64r58t23i83n 87N46e94b41e95s29k10ý 7796100447592

No vidíte a jeden takový je teď u nás premiérem.

A to se vyplatí.....;-D

+1/0
1.2.2018 11:38

R90o29m17a92n 74J36a26n77d87a 8752679499

Čtu to správně?

-

Grospič říká: Očekáváme budoucí přeběhnutí části poslanců z nestabilních formací ANO a SPD.

Což by ohrozilo vládu ANO a SPD za podpory komunistů.

+1/0
1.2.2018 1:31

J91i46ř57í 82Č84e69r29m15á73k 5840845538767

Je zajíámavé, že v tom výčtu přeběhlíků chybí zdaleka nejkřiklavější hromadná přeběhlická akce, kdy Kalousek a jeho pohůnci rozbili Věci veřejné, a díky skupině přeběhlíků, kteří se zkoncentrovali v LIDEM, vytvořili nechvlaně známou trojkolku, se kterou prohlasovali mimo jiné církevní megatunel.

+2/−2
1.2.2018 1:13

J82i33r20k24a 80H28o43n48c27ů 2674304691558

A to rozbití se povedlo i díky objednanému trestnímu stíhání na předsedu Bártu. Ten byl později soudem uznán nevinným, ale to již obvinění splnilo svůj účel.

+2/0
1.2.2018 1:16

J13i57ř48í 79Č35e17r29m95á12k 5940475468257

Ano, přesně o tom jsem před časem psal. Sice ho nakonec osvobodili, ale mezitím ho vyhodili z vlády, ztratil post předsedy strany, tu stranu mu roztrhali na kousky, a také přestal být poslancem. Šance na restart politické kariéry nula.

Jako přes kopírák to hoši chystali i na Babiše, ale narazili na jinou ligu.

+2/−1
1.2.2018 1:22

P20e80t38r 84N16o44v63a25k 3900137159627

Tak to neni pravda. Volime poslance prostrednictvim stran. Poslanec hlasuje podle sveho svedomi, nikoliv podle strany.

+4/0
1.2.2018 0:56

J16i57r34k10a 74H78o37n22c38ů 2654704661928

Poslanec hlasuje podle svého svědomí. Ale volíme strany, které nominují poslance.

0/−1
1.2.2018 1:02

P58e76t33r 80N79o38v72á77k 1655177612205

Zbavit mandátu přeběhlíky je nesmysl. Tak zůstane v poslaneckém klubu za který byl zvolen do PS, ale bude hlasovat ve shodě s jinou politickou stranou... a fakticky bude přeběhlíkem, ale formálně bude stále poslancem za původní stranu....

0/−2
1.2.2018 0:52

J41i60r85k16a 40H21o54n42c27ů 2284594941948

Do sněmovny se poslanecké kluby nevolí. Volí se strany. A hlasovat podle svého svědomí, tedy klidně ve shodě s jinou stranou, je reálně možné a občas se to stává.

0/0
1.2.2018 0:56

P37e25t19r 33N86o53v20á70k 1915567672395

Tak pro vysvětlení. Po volbách se sestavují poslanecké kluby a to pro snazší prosazení programu a zejména proto, že každý poslanecký klub dostává pravidelný příspěvek na provoz. Poslanecký klub nemusí být nutně shodný s politickou stranou.

+1/0
1.2.2018 1:01

J44i21r74k41a 84H50o49n72c89ů 2434274501168

To máte pravdu, jenomže ty kluby se nevolí, vznikají až po volbách (jak správně píšete) ve sněmovně.

0/0
1.2.2018 1:04

O97l54g25a 34P75a39v26l38í84k52o22v63á 6534778637502

Čestný politik se samozřejmě svého mandátu vzdá, pokud je pravomocně odsouzený. Jenže čestní lidé už v politice neexistují, tak nezbývá, než rozhodnout o zániku jeho mandátu z důvodu nedůvěryhodnosti. Co se týče přeběhlíků, tam je to sporné a vše by bylo vyřešeno, pokud bychom se dohodli, že politické strany jsou nesmyslnou zátěží, které ubírá politikům čas a síly na řešení problémů v zemi, neboť plýtvají silami i časem, když útočí na konkurenční strany, nevytvářejí tím žádné hodnoty, dokonce naopak škodí veřejnému prostoru

+1/0
1.2.2018 0:21

J48i48r14k28a 75H95o10n79c10ů 2414774201328

U nás se do PS PČR volí strany. Podle hlasů dostanou mandáty, které potom delegují na určité lidi. Z toho je jasné, že když poslanec přestoupí do jiné strany, výsledek voleb, tedy přání voličů, není naplněn. Proto se zdá být logickým, aby takový poslanec pozbyl mandátu a strana na tento mandát nominovala jiného člověka tak, aby výsledek voleb, tedy poměr síly stran, zůstal zachován.

+1/−3
1.2.2018 0:02

P14e93t97r 67N26o88v98o94t46n26y 1261500111

Jo, akorát že se volí jednotliví poslanci.

+2/0
1.2.2018 0:18

J58i68r62k77a 40H71o85n31c51ů 2934234321408

Opravdu dostáváte volební lístky poslanců a ne stran? Jednotlivě se volí senátoři.

0/−1
1.2.2018 0:33

P12e53t44r 33N43o61v16á16k 1795577232945

Ano opravdu můžete kroužkováním zvolit poslancem třeba i posledního na volebním lístku, takže se sice volí politické strany, ale voliči rozhodují, kdo z volebního lístku získá silnější pozici pro zvolení.

+1/0
1.2.2018 0:39

J36i88r63k55a 11H32o86n76c74ů 2464414271328

Pane Nováku, sice můžete zakroužkovat kandidáta a tak zvýšit jeho šance, ale to pouze na kandidáce jeho strany. Ten mandát je stále té strany a když ta bude chtít, ač se to nestává, vůbec se takový člověk do PS dostat nemusí. Strana ho jednoduše vyškrtne a je po ptákách. Mimochodem, je krajně trapné v přímé diskusi ještě mínusovat. Co si kompenzujete? Neznalost našeho volebního systému?

0/0
1.2.2018 0:52

P10e15t34r 10N62o10v84á45k 1855867542595

Neznalost je Váš problém a ta neznalost si prostě zaslouží mínus.

0/0
1.2.2018 0:54

J23i81r64k44a 93H78o20n48c82ů 2144814311748

Systém kandidátních listin. Tedy systém, podle kterého se volí u nás:

Jedná se o nejrozšířenější volební systém. Nekandidují kandidáti, ale politické strany skrze kandidátní listiny tvořené vedením stran. Následně se dělí na otevřené (pružné) a uzavřené (pevné) kandidátní listiny, dle možnosti voličů upravovat pořadí kandidátů v listinách.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Volební_systém#Syst%C3%A9m_kandid%C3%A1tn%C3%ADch_listin

Takže si svojí "znalost" opravte. ;-D

0/0
1.2.2018 1:01

P50e70t36r 55N65o64v21á27k 1105427552805

Přečtěte si volební zákon a Ústavu.

0/0
1.2.2018 1:02





Najdete na iDNES.cz