Diskuse k článku

Alternativní školy děti mění. Opravdu se učí a nesnaží se jen zavděčit

Zajímalo je vzdělávání a přemýšleli o tom, kam dát děti do školy. A tak se rozhodli prozkoumat alternativní školy v České republice a napsat o tom knihu. „Vzdělávání dětem často znesnadňujeme. Děti se nejlépe naučí to, co zrovna cítí, že se učit mají,“ říká autorské duo Lucie Kramperová a Jan Kršňák. Kniha rozhovorů vyjde 5. února.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P50e23t98r65a 74Š87e73v11e72l93o68v14á 1557949931392

Je mi smutno z příspěvků v této diskuzi. Mám z toho pocit, že většina diskutujících nikdy alternativní školu nenavštívila a ani nezná žádné dítě, které do takové školy chodí. Je to o velkém nerespektu a to je právě i jeden z důvodů, proč takové školy vznikají, aby vychovaly děti, které budou respektovat, že každý má právo vlastní volby a taky, že každý zodpovídá za svůj vlastní život. A pokud se tu někdo zmiňoval o tom, jak se naučí třeba fyziku nebo chemii, až budou na druhém stupni, tak věřte, že snadno, protože fyzika a chemie se před nimi netají až do šesté třídy, běžně se o těch tématech baví i s prvňáčky. Všechno je spojeno se vším. Třeba zde malý náhled, jak to může fungovat, ty děti znám a jsou báječné:https://www.facebook.com/%C5%A0kola-Molekula-1234210193280484/

+1/0
7.2.2018 21:02

M46a41r76k 31S19t65e44i39n 7941280305214

Chudáci učitelé na VŠ, slyším od nich, že 80% studentů tam nepatří, nikdo v testech nedosáhne 120 bodů, tak berou 50, kdo má ty pitomce učit, to budou absolventi s Ing. ekonomie., kam se posune naše věda, pravda pro montovny to stačí. Rusové nás svými znalostmi převálcují, tam je tvrdý režim.

+2/0
5.2.2018 14:24

J26a75r67o27m31í75r 68Š20r32á49m93e85k 3907486347552

Naplácat všechny alternativní školy do jednoho, to je něco. Dovolil bych si to pokládat za umění nabubřelé neznalosti. Mezi dejme tomu Walforským šaškecem určeným původně pro výchovu neambiciózních spokojených nul pro tabačku Astoria-Waldorf na straně jedné a Daltonským projektem zamýšleným od počátku jako výchova sebevědomé a schopné elity na straně druhé je obrovský rozdíl.

+2/0
5.2.2018 12:15

A59n88n83a 37K79i22r13š39o50v57á 9176410575643

Moje děti se také učí....ale na normálních školách. A dokonce je to i baví! Ale na rozdíl od alterna-dětí chápou, že né vždy je veškerá práce zábavná, že musí vyjít i s lidma, kteří jim "nesednou". Ono v zaměstnání se s nima také nikdo mazlit nebude.

+5/0
5.2.2018 11:05

M36a79r68k 53S89t56e28i10n 7861330295344

Alternativní školy mění děti tak, že nejsou připravené na stres, který na ně po absolvování takové školy čeká, nejen na SŠ, kde se musí otřepat a zvyknout si na jiný způsob výuky, ale i v zaměstnání, copak zaměstnanec určuje to, co sám chce - to nemusí chodit do práce, určuje to zaměstnavatel. Zapalte si špeka a začněte přemýšlet - soubor písní a tanců nám ekonomiku nerozjede, ale armáda schopných a šikovných zaměstnanců, která se podřizuje velení. Na pracovišti bohužel není žádná demokracie, to se dlouho nezmění a mělo by to platit i ve škole.

+3/0
5.2.2018 10:35

J29a23r90o82m45í28r 27Š19r83á45m38e45k 3837456627632

Alternativní škola je i takový Daltonský projekt. Pokud bych měl možnost své děti poslat do takové školy, rozhodně bych tuto možnost využil. Naopak šaškec typu Waldorf je spíš ostuda 21. století...

+1/0
5.2.2018 12:17

J86a80r27o60m77í74r 84K67r15á31l 4940449974409

A je takový v Česku ?

0/0
5.2.2018 15:48

J87a96r13o60m87í83r 26Š58r74á70m23e40k 3547516437402

Pokud vím, tak některá lepší gymnázia se pokoušejí modifikovat výuku a přidávat daltonské prvky. Čistě daltonské školy tu asi nejsou, protože je to drahé, náročné a málo sluníčkově-květinkové, aby to oslovilo typického hledače "alternativ"...

0/0
5.2.2018 15:52

R17a16d21m65i46l98a 52S11i72m50č48á16k25o39v95á 5325743845155

mno... takové květinkové děti, ti dva ;-D

+3/0
5.2.2018 10:18

M49a48r79t83i74n78a 70M31o52u88d64r44á 7390253716909

Cituji z článku: "pokud jde jeden do první třídy a umí číst, ostatní to vidí a chtějí to také umět"

Aha, chápu, ale co když žádný takový ve třídě není?

+4/0
5.2.2018 9:26

L86a38d86i73s51l96a59v 59P24í43s77a52ř59í41k 9263171793656

Myslíte, že učitel taky neumí číst?

+1/−1
5.2.2018 9:40

M38i89c68h35a36l 90Z66e38l30e57n83k84a 3138755108674

Není potřeba, děti mají vlastní program, takže jen pohotový zdravotník :-).

+4/0
5.2.2018 10:14

J15a44n 46R97y40c97h50t30á33ř 4607452922784

Další hřebík do destrukce školství . . . zvykat děti na to, že nemusí to, co musí a mohou to, co chtějí, je do reálného života opravdu "kauf". Naše školství, ať bylo drilem proseté, nám kde kdo záviděl a úroveň vzdělanosti, byla na vysoké úrovni. Nyní produkujeme studenty, kteří se hrnou na školy humanitního směru a odborné školy tím trpí nedostatkem schopných studentů. Ta všeobjímající volnost učení ve školství je cestou do pekel.

+4/−2
5.2.2018 9:14

L92a57d48i36s59l58a42v 10P28í12s60a82ř84í68k 9383121403576

Nemyslím, že pro ten dril jsme měli plejádu vynikajících vědců, ti se objevují v každé společnosti, naopak ten dril studenty spíše odrazuje od toho, aby dělali něco navíc. Pokud se týka nedostatku řemeslníků a techniků, na vině spíše výchova, která odrazuje děti od fyzické práce, ba dokonce je vede k tomu, aby fyzickou práci považovaly za něco podřadného. Praktická poučka: filosofie, politologie, sociologie, ba dokonce umění, se nikdo nikdy nenajedl.

+2/−1
5.2.2018 9:47
Foto

J73a75n 59C72i20b72u42l67k96a 9912278150129

Je až dojemné, jak se nám do vzdělávání našich dětí angažují Norské fondy, Člověk v tísni a OSF Praha. A pro ně pak pracují sluníčka ve vytahaných svetrech, čímž na sobě dokazují, jak se dá s alternativou uspět.

+2/0
5.2.2018 8:52

M40i30c45h51a64l 35K45i76e25s50e34l 7149268437476

Kdyz odmazem nalepky jako alrernativni, subkultura nebo bio, ktere tady funguji jak cervenej hadr na vola, tak ti dva vlastne rikaji pouze to, abyste se zajimali o sve deti a ucastnili se jejich vzdelavani spolecne se skolou. Vam soudruzi staci v Rudym pravu jen naznacitm ze je nekdo manicka a uz oprasujete vidle...

+8/−4
5.2.2018 7:46

J57a23r81o90m31í30r 86K28r12á43l 4830389624279

Vůbec jste nepochopil, o co tu jde. Ano, dětem se rodiče musí věnovat. Ale je nesmysl po nich chtít, aby suplovali klasickou školu. A ono to tak u těch alernativních škol často bývá.

+5/0
5.2.2018 7:52

T90o45m18á10š 96K57u52t63á33l86e46k 5144226958608

No ono to je ale v mnohém lepší...

0/0
5.2.2018 10:18

L18a47d15i56s98l30a49v 77P45í23s79a20ř43í26k 9483311503176

Michale, mohl byste vysvětlit, jak funguje červenej hadr na VOLA ? A při tom bych rád viděl případ, jak se stala alternativní kultura kulturou hlavní. Alternativní kultura je alternativní proto, že JE ALETERNATIVNÍ a ŽE SE NA NÍ PŘIŽIVUJÍ LEHKOŽIVKY A NEZISKOVKY JE VŠEOBECNĚ ZNÁMO.

+1/0
5.2.2018 9:52

M23i97c59h88a94l 25Z45e88l15e59n58k13a 3848255748314

Alternativní škola je produkt "z nouze ctnost" pro děti nezvládající základní výuku.

Zapsat normální dítě do takovéhoto zařízení znamená okrást ho o vzdělání a pracovní návyky.

+6/−4
5.2.2018 7:31

J51a34r45o33m16í28r 69K94r40á64l 4820779424299

Což je chyba. Alternativní škola by měla být pro mimořádně nadané děti. Bohužel ty se dnes srážejí na úroveň průměru a zrovna tak je snaha ty s nižším IQ do toho průměru také nacpat, ač na to prokazatelně nemají.

+2/0
5.2.2018 7:37

J16a48n 25K62r14á82t61k58ý 9582190403

Dialog dvou lidí v dospělosti bude podle této filosofie probíhat tak, že každý bude držet v ruce nějakou eletroniku a googlovat, co je teorie relativity, renezance, kvadratická rovnice, Island, kdo byl Dvořák, nebo Kennedy - ideální pro psychiatrické léčebny, nebo lidi s Alheimerem.

Zkoušky v USA probíhají asi tak, že na otázku Jak dlouho trvala třicetiletá válka jsou "alternativně" uvedeny odpovědi 10-15-20-30 roků. Když odpovíte 15, jste hodnocen správně, protože můžete namítat, že byly dvě za sebou po 15.

Otázka zní? Odpovědi na Googlu budou zpracovávat ti, kteří neabsolvovali "alternativní" výuku?

+2/−2
5.2.2018 6:58

M62a40r44c28e86l20a 94K93u67b93a95l95i14k83o17v79a 7880928645606

Ti vypadají tak pozitivně a optimisticky, že jsem z nich málem dostala depresi 8-o

+5/0
5.2.2018 6:07

K61a21r72e39l 51S63t68r61ž69a48n88o75v86s23k74ý 1648395605

Mohou mít pravdu, ale když je někdo oblečený jako z popelnice, tak mu to prostě nevěřím. Může to fungovat v malé skupině dětí, ale ne ve třicetihlavém stádu.

+2/0
5.2.2018 5:55

T21o77m72á81š 47N60o22v52á28k 3577303750813

Výborný systém učení přístupů...už vidím doktora..."hmm dnes se mi ten slepak dělat nechce,necháme to na příští tyden a tu transplantaci paní tu necháme na příští mesic"...

+5/0
5.2.2018 4:47

J68o64s53e79f 10K29o71t88e44l55n35í41k 6977542169301

Já myslel že Kršňáci jenom zpívají ́Hare Kršna ́ a oni se musí i učit ;-D

+1/0
5.2.2018 2:08

V27á69c41l24a59v 42Z53e81l88i38n34k77a 2382210503142

Úžasné, co nádherných a vzletných frází se nechá napsat na oslavu něčeho, co dlouhodobě už z principu nemůže a nebude fungovat. Ale ostatně proč ne. Hledání slepých uliček také patří k vývoji lidstva. A čím více nadšenců bude hnát své děti do podobných experimentů, tím více bude jednou prostoru pro děti těch, co dávají přednost klasice, která mimochodem vychovala i takové jedince, jako byli profesoři Wichterle, Heyrovský, Zvoníček a další spousta velikánů české vědy a techniky.

+6/0
4.2.2018 23:42

S48i72l17v16e31s69t94r 64K19a88d32e42ř27á56b15e62k 8670453975400

Ale může fungovat. Ta klasika nevznikla z ničeho jiného, než tím, že do sebe postupně vstřebávala podněty z "alternativ", které byly vždy o krok napřed. Skutečná klasika je, že mladý člověk byl v hospodářství u rodičů nebo u cizích ve světě na zkušené a tam se od hospodáře nebo mistra něco přiučil tím, že se toho účastnil. A i k této klasice bychom se občas mohli trochu vracet.

+4/0
4.2.2018 23:54

L60á44ď67a 18V32r10a96n21ý 7908468208167

To co popisujete se naprosto běžně děje. Kdyby se nedělo firmy i instituce by ztratily kontinuitu a zkrachovaly by.

Problém je, že část lidí přestává chápat čím dál rychleji se měnící realitu.

+3/0
5.2.2018 0:31

J43a84r37o58m80í98r 23K94r10á45l 4580509524309

Jenomže dnes by ten "alternativec" začal mistra poučovat a letěl by.

0/0
5.2.2018 7:39

M49i70c80h28a24e70l75a 51K72ř87í38ž48o97v98á 1687961535281

Pletete si diskuzi a poučování. Bez diskuze se žádný obor nikam neposune.

0/0
5.2.2018 10:21

J52a22r35o83m70í77r 14K85r45á84l 4440609974189

Jenomže i na diskusi musíte něco znát, jinak budete za blba. A tlachání o ničem nikoho nezajímá. Proto píši o poučování.

0/0
5.2.2018 15:51

L67a79d78i57s49l19a27v 94P44í66s42a63ř70í52k 9593251953406

Pane Silvestře, je docela možné, že alternativy mohly být o krok napřed, ale z teorie pravděpodobnosti vyplývá, že mohly být tak o několik kroků pozadu a to právě inkluze ve školství je. Nač nutit děti, které zřejmě nemají na to, aby držely krok s odtatními a dělat je při tom nešťastnými? Když jsem měl ještě firmu, přišel vyučenec, absolventy zvláštní školy, vyučen zedníkem, snadno a rychle se naučil řemeslo šamotářské tak, že se vypracoval na parťáka.

0/0
5.2.2018 10:00

T48o14m32á10š 18K23u86t20á49l20e84k 5394666388378

Co to má společného s inkluzí?

0/0
5.2.2018 10:19

V40í40t 39J29e89ž49e14k 4186349269905

Jestli děti prošlé klasickou školou (tedy dnešní dospělí) jsou schopni vymyslet ́pravidla ́alternativní školy, tak na tom ta klasická škola není až tak špatně, ne? :-)

Vtipný je, že někteří dospěláci nadávají na svou alma mater, že neponouká k samostanému myšlení, ale přitom dokáží sami promyslet, co je pro jejich dětí to nejlepší a nejvhodnější :-D fascinující protiklad, jen co je pravda...

+6/−1
4.2.2018 23:13

S26i38l24v43e42s85t68r 48K29a59d14e45ř79á70b43e62k 8980763845590

Protiklad jen zdánlivý. Úplně opomíjíte, že spoustu věcí se ti lidé mohli naučit jinde než v té škole. Ale díky tomu, že do té školy chodili, mají to srovnání.

+2/0
4.2.2018 23:15

L37á75ď35a 42V21r29a84n75ý 7508978108237

Je otázka, že když jim škola poskytla nalejvárnu a oni chtěli více, zda hledání toho více není největší pozitivum.

+1/0
4.2.2018 23:24

S74i91l32v69e81s35t75r 51K53a96d88e17ř79á35b92e49k 8290153505190

Jistě. Pro spoustu lidí třeba i mnohaleté svévolné věznění či jiná šikana režimem byla motivací, že něco v životě dokázali, byť třeba z kotelny nebo maringotky. Jiné to naopak zlomilo. Čím budou školy horší, tím víc budou lidé snít o ideálních školách...

+2/0
4.2.2018 23:29

L56á40ď40a 88V61r88a10n30ý 7658828718777

A kdo určí, které školy jsou horší a jak?

Subjektivní pocit agresivní nadřazenosti alternativců dává tušit cestu do pekla dlážděnou dobrými úmysly.

+1/0
5.2.2018 0:16

J60a13r31o14m77í21r 91K27r51á18l 4180829774459

Praxe ?

0/0
5.2.2018 9:21

V35í41t 92J91e36ž31e92k 4586149279605

Jestli je ta (klasická) škola tak sprasila, že tam nechtějí posílat svoje děti, tak přeci nejsou schopni poměřit co je správné a co je dobré, ne? Když je klasická škola nenaučila samostaně myslet, jak se to mohou naučit později, když školu opustí? :-O

0/0
4.2.2018 23:28

S90i80l29v46e75s30t87r 23K26a38d29e32ř71á44b50e92k 8570903155310

Normální člověk se většinu věcí naučí jinde než ve škole.

+2/0
4.2.2018 23:30

D32a15v82i52d 74D88i71r90g45a 7565671548

Tak na to alternativní školy jdou dobře.

0/0
5.2.2018 1:00

L27u85k26á29š 21H96a14r42t86m94a64n29n 7954212703303

No a kdyby to bylo tak jednoduché, jak to místní odborníci tady tvrdí, tak by písemnou maturitu z matiky udělalo více než 80% skoroabsolventů těch nabušených systémových škol...a když 20% nedá písemnou, která je snadnější než ústní, nemusím mít bujnou představivost, abych si domyslel, jak to pak bude u maturit vypadat...

0/0
4.2.2018 22:58

S91i80l98v10a 22N22o39v68á74k45o92v11á 8405254329

A já si myslím, že to nebude tak ostré. Dneska chodí středoškoláci na SŠ s tím, že matiku nepotřebují, matorovat z ní nebudou a tak se v ní ani nepokouší snažit - a tento postoj začíná už na základkách.

Ono se to srovná (nebo to zas nějaký snaživý ministr zruší).

0/0
4.2.2018 23:10

J80a81r61o77m53í57r 33K73r46á92l 4100889444209

A jak potom zvládají bez znalosti matematiky odborné předměty ?

+1/0
5.2.2018 7:48

S28i33l77v77a 10N70o53v74á67k53o14v73á 8865604459

Blbě, samozřejmě. Proč si myslíte, že je nedostatek techniků?

+1/0
5.2.2018 7:49

J61a20r41o56m78í42r 47K23r59á92l 4750439564359

Chtěl jsem tím říci, že pro znalost matematiky není maturita nutná. Na SPŠE se z matematiky maturovalo jen nepovinně, důraz byl kladen na odbornost a každému bylo jasné, že na maturitu z VF techniky, nebo měření musíte matematiku perfektně ovládat. Tak proč z ní ještě maturovat ?

0/0
5.2.2018 7:56

S63i28l21v49a 33N64o27v69á32k62o25v60á 8375164929

A tak to byste se divil, jaká je současná realita... ;-)

0/0
5.2.2018 8:54

J33a48r83o46m22í10r 41K88r56á87l 4410859844649

Ani ne. Před časem přišel do firmy takový sebevědomý mladík z VŠ. Předpokládal jsem, že zná aspoň základy a zbytek se rychle doučí. Omyl ! Uměl sice vše okecat, ale nakonec to po něm předělávali dva průmyslováci, absolventi té "fuj" klasické školy.

0/0
5.2.2018 9:20

Najdete na iDNES.cz