Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Alternativní školy děti mění. Opravdu se učí a nesnaží se jen zavděčit

Zajímalo je vzdělávání a přemýšleli o tom, kam dát děti do školy. A tak se rozhodli prozkoumat alternativní školy v České republice a napsat o tom knihu. „Vzdělávání dětem často znesnadňujeme. Děti se nejlépe naučí to, co zrovna cítí, že se učit mají,“ říká autorské duo Lucie Kramperová a Jan Kršňák. Kniha rozhovorů vyjde 5. února.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P65e48t23r76a 89Š77e79v61e75l14o42v66á 1187949151182

Je mi smutno z příspěvků v této diskuzi. Mám z toho pocit, že většina diskutujících nikdy alternativní školu nenavštívila a ani nezná žádné dítě, které do takové školy chodí. Je to o velkém nerespektu a to je právě i jeden z důvodů, proč takové školy vznikají, aby vychovaly děti, které budou respektovat, že každý má právo vlastní volby a taky, že každý zodpovídá za svůj vlastní život. A pokud se tu někdo zmiňoval o tom, jak se naučí třeba fyziku nebo chemii, až budou na druhém stupni, tak věřte, že snadno, protože fyzika a chemie se před nimi netají až do šesté třídy, běžně se o těch tématech baví i s prvňáčky. Všechno je spojeno se vším. Třeba zde malý náhled, jak to může fungovat, ty děti znám a jsou báječné:https://www.facebook.com/%C5%A0kola-Molekula-1234210193280484/

+1/0
7.2.2018 21:02

M47a14r24k 50S16t40e48i15n 7431750595614

Chudáci učitelé na VŠ, slyším od nich, že 80% studentů tam nepatří, nikdo v testech nedosáhne 120 bodů, tak berou 50, kdo má ty pitomce učit, to budou absolventi s Ing. ekonomie., kam se posune naše věda, pravda pro montovny to stačí. Rusové nás svými znalostmi převálcují, tam je tvrdý režim.

+2/0
5.2.2018 14:24

J26a37r38o48m91í55r 95Š32r14á13m64e49k 3447456807322

Naplácat všechny alternativní školy do jednoho, to je něco. Dovolil bych si to pokládat za umění nabubřelé neznalosti. Mezi dejme tomu Walforským šaškecem určeným původně pro výchovu neambiciózních spokojených nul pro tabačku Astoria-Waldorf na straně jedné a Daltonským projektem zamýšleným od počátku jako výchova sebevědomé a schopné elity na straně druhé je obrovský rozdíl.

+2/0
5.2.2018 12:15

A10n17n27a 89K13i35r17š86o79v69á 9836350105183

Moje děti se také učí....ale na normálních školách. A dokonce je to i baví! Ale na rozdíl od alterna-dětí chápou, že né vždy je veškerá práce zábavná, že musí vyjít i s lidma, kteří jim "nesednou". Ono v zaměstnání se s nima také nikdo mazlit nebude.

+5/0
5.2.2018 11:05

M43a23r27k 27S44t47e74i92n 7731620985824

Alternativní školy mění děti tak, že nejsou připravené na stres, který na ně po absolvování takové školy čeká, nejen na SŠ, kde se musí otřepat a zvyknout si na jiný způsob výuky, ale i v zaměstnání, copak zaměstnanec určuje to, co sám chce - to nemusí chodit do práce, určuje to zaměstnavatel. Zapalte si špeka a začněte přemýšlet - soubor písní a tanců nám ekonomiku nerozjede, ale armáda schopných a šikovných zaměstnanců, která se podřizuje velení. Na pracovišti bohužel není žádná demokracie, to se dlouho nezmění a mělo by to platit i ve škole.

+3/0
5.2.2018 10:35

J14a43r48o74m16í70r 58Š26r14á35m58e69k 3587906307512

Alternativní škola je i takový Daltonský projekt. Pokud bych měl možnost své děti poslat do takové školy, rozhodně bych tuto možnost využil. Naopak šaškec typu Waldorf je spíš ostuda 21. století...

+1/0
5.2.2018 12:17

J67a32r70o69m32í95r 69K50r31á26l 4100429564179

A je takový v Česku ?

0/0
5.2.2018 15:48

J42a64r89o29m30í72r 47Š15r62á23m76e82k 3137176647562

Pokud vím, tak některá lepší gymnázia se pokoušejí modifikovat výuku a přidávat daltonské prvky. Čistě daltonské školy tu asi nejsou, protože je to drahé, náročné a málo sluníčkově-květinkové, aby to oslovilo typického hledače "alternativ"...

0/0
5.2.2018 15:52

R68a53d27m33i34l51a 90S38i59m18č73á96k52o88v70á 5255683955915

mno... takové květinkové děti, ti dva ;-D

+3/0
5.2.2018 10:18

M92a79r38t69i56n13a 62M68o57u92d48r91á 7610853736579

Cituji z článku: "pokud jde jeden do první třídy a umí číst, ostatní to vidí a chtějí to také umět"

Aha, chápu, ale co když žádný takový ve třídě není?

+4/0
5.2.2018 9:26

L55a25d32i82s90l73a61v 68P22í98s49a61ř73í52k 9603231173246

Myslíte, že učitel taky neumí číst?

+1/−1
5.2.2018 9:40

M71i76c39h83a70l 30Z70e81l42e44n21k26a 3218215778414

Není potřeba, děti mají vlastní program, takže jen pohotový zdravotník :-).

+4/0
5.2.2018 10:14

J24a10n 46R23y10c29h27t68á56ř 4577622102944

Další hřebík do destrukce školství . . . zvykat děti na to, že nemusí to, co musí a mohou to, co chtějí, je do reálného života opravdu "kauf". Naše školství, ať bylo drilem proseté, nám kde kdo záviděl a úroveň vzdělanosti, byla na vysoké úrovni. Nyní produkujeme studenty, kteří se hrnou na školy humanitního směru a odborné školy tím trpí nedostatkem schopných studentů. Ta všeobjímající volnost učení ve školství je cestou do pekel.

+4/−2
5.2.2018 9:14

L15a42d34i83s47l23a96v 27P71í53s11a21ř19í40k 9263571953866

Nemyslím, že pro ten dril jsme měli plejádu vynikajících vědců, ti se objevují v každé společnosti, naopak ten dril studenty spíše odrazuje od toho, aby dělali něco navíc. Pokud se týka nedostatku řemeslníků a techniků, na vině spíše výchova, která odrazuje děti od fyzické práce, ba dokonce je vede k tomu, aby fyzickou práci považovaly za něco podřadného. Praktická poučka: filosofie, politologie, sociologie, ba dokonce umění, se nikdo nikdy nenajedl.

+2/−1
5.2.2018 9:47
Foto

J37a83n 42C37i59b76u92l23k52a 9592708360239

Je až dojemné, jak se nám do vzdělávání našich dětí angažují Norské fondy, Člověk v tísni a OSF Praha. A pro ně pak pracují sluníčka ve vytahaných svetrech, čímž na sobě dokazují, jak se dá s alternativou uspět.

+2/0
5.2.2018 8:52

M66i70c85h37a12l 85K41i73e97s80e23l 7529558447126

Kdyz odmazem nalepky jako alrernativni, subkultura nebo bio, ktere tady funguji jak cervenej hadr na vola, tak ti dva vlastne rikaji pouze to, abyste se zajimali o sve deti a ucastnili se jejich vzdelavani spolecne se skolou. Vam soudruzi staci v Rudym pravu jen naznacitm ze je nekdo manicka a uz oprasujete vidle...

+8/−4
5.2.2018 7:46

J90a87r11o21m60í69r 34K26r61á76l 4810579904339

Vůbec jste nepochopil, o co tu jde. Ano, dětem se rodiče musí věnovat. Ale je nesmysl po nich chtít, aby suplovali klasickou školu. A ono to tak u těch alernativních škol často bývá.

+5/0
5.2.2018 7:52

T70o47m56á45š 40K44u50t32á13l23e71k 5634236398128

No ono to je ale v mnohém lepší...

0/0
5.2.2018 10:18

L28a84d13i41s90l32a63v 57P58í74s52a42ř53í33k 9593291373506

Michale, mohl byste vysvětlit, jak funguje červenej hadr na VOLA ? A při tom bych rád viděl případ, jak se stala alternativní kultura kulturou hlavní. Alternativní kultura je alternativní proto, že JE ALETERNATIVNÍ a ŽE SE NA NÍ PŘIŽIVUJÍ LEHKOŽIVKY A NEZISKOVKY JE VŠEOBECNĚ ZNÁMO.

+1/0
5.2.2018 9:52

M50i37c43h66a16l 25Z10e61l67e84n86k49a 3968565948234

Alternativní škola je produkt "z nouze ctnost" pro děti nezvládající základní výuku.

Zapsat normální dítě do takovéhoto zařízení znamená okrást ho o vzdělání a pracovní návyky.

+6/−4
5.2.2018 7:31

J43a90r78o25m10í10r 16K88r96á69l 4860119954979

Což je chyba. Alternativní škola by měla být pro mimořádně nadané děti. Bohužel ty se dnes srážejí na úroveň průměru a zrovna tak je snaha ty s nižším IQ do toho průměru také nacpat, ač na to prokazatelně nemají.

+2/0
5.2.2018 7:37

J52a93n 43K23r72á12t68k60ý 9772870413

Dialog dvou lidí v dospělosti bude podle této filosofie probíhat tak, že každý bude držet v ruce nějakou eletroniku a googlovat, co je teorie relativity, renezance, kvadratická rovnice, Island, kdo byl Dvořák, nebo Kennedy - ideální pro psychiatrické léčebny, nebo lidi s Alheimerem.

Zkoušky v USA probíhají asi tak, že na otázku Jak dlouho trvala třicetiletá válka jsou "alternativně" uvedeny odpovědi 10-15-20-30 roků. Když odpovíte 15, jste hodnocen správně, protože můžete namítat, že byly dvě za sebou po 15.

Otázka zní? Odpovědi na Googlu budou zpracovávat ti, kteří neabsolvovali "alternativní" výuku?

+2/−2
5.2.2018 6:58

M38a64r78c69e19l77a 95K47u39b89a67l50i21k50o49v30a 7530698465376

Ti vypadají tak pozitivně a optimisticky, že jsem z nich málem dostala depresi 8-o

+5/0
5.2.2018 6:07

K97a64r68e42l 92S15t82r82ž91a54n81o23v89s83k70ý 1458375285

Mohou mít pravdu, ale když je někdo oblečený jako z popelnice, tak mu to prostě nevěřím. Může to fungovat v malé skupině dětí, ale ne ve třicetihlavém stádu.

+2/0
5.2.2018 5:55

T87o91m90á63š 65N18o83v52á31k 3727323800243

Výborný systém učení přístupů...už vidím doktora..."hmm dnes se mi ten slepak dělat nechce,necháme to na příští tyden a tu transplantaci paní tu necháme na příští mesic"...

+5/0
5.2.2018 4:47

J90o41s59e42f 72K94o46t75e13l93n22í54k 6847172549601

Já myslel že Kršňáci jenom zpívají ́Hare Kršna ́ a oni se musí i učit ;-D

+1/0
5.2.2018 2:08

V37á78c14l92a34v 80Z53e46l43i98n60k57a 2502820203592

Úžasné, co nádherných a vzletných frází se nechá napsat na oslavu něčeho, co dlouhodobě už z principu nemůže a nebude fungovat. Ale ostatně proč ne. Hledání slepých uliček také patří k vývoji lidstva. A čím více nadšenců bude hnát své děti do podobných experimentů, tím více bude jednou prostoru pro děti těch, co dávají přednost klasice, která mimochodem vychovala i takové jedince, jako byli profesoři Wichterle, Heyrovský, Zvoníček a další spousta velikánů české vědy a techniky.

+6/0
4.2.2018 23:42

S20i40l90v80e40s50t96r 49K89a52d83e97ř77á19b80e10k 8380913935920

Ale může fungovat. Ta klasika nevznikla z ničeho jiného, než tím, že do sebe postupně vstřebávala podněty z "alternativ", které byly vždy o krok napřed. Skutečná klasika je, že mladý člověk byl v hospodářství u rodičů nebo u cizích ve světě na zkušené a tam se od hospodáře nebo mistra něco přiučil tím, že se toho účastnil. A i k této klasice bychom se občas mohli trochu vracet.

+4/0
4.2.2018 23:54

L28á87ď88a 19V86r23a97n73ý 7448878358307

To co popisujete se naprosto běžně děje. Kdyby se nedělo firmy i instituce by ztratily kontinuitu a zkrachovaly by.

Problém je, že část lidí přestává chápat čím dál rychleji se měnící realitu.

+3/0
5.2.2018 0:31

J82a62r43o53m26í73r 29K85r81á63l 4120819964559

Jenomže dnes by ten "alternativec" začal mistra poučovat a letěl by.

0/0
5.2.2018 7:39

M68i34c28h59a29e58l88a 27K41ř32í51ž80o93v27á 1517321155121

Pletete si diskuzi a poučování. Bez diskuze se žádný obor nikam neposune.

0/0
5.2.2018 10:21

J26a63r24o25m74í36r 83K64r71á18l 4200649844169

Jenomže i na diskusi musíte něco znát, jinak budete za blba. A tlachání o ničem nikoho nezajímá. Proto píši o poučování.

0/0
5.2.2018 15:51

L22a40d53i73s55l83a68v 76P40í65s30a21ř12í44k 9793121433586

Pane Silvestře, je docela možné, že alternativy mohly být o krok napřed, ale z teorie pravděpodobnosti vyplývá, že mohly být tak o několik kroků pozadu a to právě inkluze ve školství je. Nač nutit děti, které zřejmě nemají na to, aby držely krok s odtatními a dělat je při tom nešťastnými? Když jsem měl ještě firmu, přišel vyučenec, absolventy zvláštní školy, vyučen zedníkem, snadno a rychle se naučil řemeslo šamotářské tak, že se vypracoval na parťáka.

0/0
5.2.2018 10:00

T57o10m65á42š 41K53u58t90á74l64e85k 5794166768478

Co to má společného s inkluzí?

0/0
5.2.2018 10:19

V45í67t 62J72e77ž76e31k 4436499329585

Jestli děti prošlé klasickou školou (tedy dnešní dospělí) jsou schopni vymyslet ́pravidla ́alternativní školy, tak na tom ta klasická škola není až tak špatně, ne? :-)

Vtipný je, že někteří dospěláci nadávají na svou alma mater, že neponouká k samostanému myšlení, ale přitom dokáží sami promyslet, co je pro jejich dětí to nejlepší a nejvhodnější :-D fascinující protiklad, jen co je pravda...

+6/−1
4.2.2018 23:13

S33i49l83v68e73s60t16r 83K49a78d98e10ř24á63b18e13k 8890603585530

Protiklad jen zdánlivý. Úplně opomíjíte, že spoustu věcí se ti lidé mohli naučit jinde než v té škole. Ale díky tomu, že do té školy chodili, mají to srovnání.

+2/0
4.2.2018 23:15

L62á94ď88a 62V72r62a23n22ý 7398588718987

Je otázka, že když jim škola poskytla nalejvárnu a oni chtěli více, zda hledání toho více není největší pozitivum.

+1/0
4.2.2018 23:24

S49i89l66v72e66s39t18r 78K79a27d33e68ř26á50b29e95k 8820333725530

Jistě. Pro spoustu lidí třeba i mnohaleté svévolné věznění či jiná šikana režimem byla motivací, že něco v životě dokázali, byť třeba z kotelny nebo maringotky. Jiné to naopak zlomilo. Čím budou školy horší, tím víc budou lidé snít o ideálních školách...

+2/0
4.2.2018 23:29

L13á82ď20a 71V86r63a65n12ý 7688238378667

A kdo určí, které školy jsou horší a jak?

Subjektivní pocit agresivní nadřazenosti alternativců dává tušit cestu do pekla dlážděnou dobrými úmysly.

+1/0
5.2.2018 0:16

J48a82r19o14m10í61r 22K86r97á75l 4890449704299

Praxe ?

0/0
5.2.2018 9:21

V46í32t 43J26e38ž15e85k 4276959659785

Jestli je ta (klasická) škola tak sprasila, že tam nechtějí posílat svoje děti, tak přeci nejsou schopni poměřit co je správné a co je dobré, ne? Když je klasická škola nenaučila samostaně myslet, jak se to mohou naučit později, když školu opustí? :-O

0/0
4.2.2018 23:28

S94i84l13v72e15s19t65r 89K65a30d42e40ř24á94b30e21k 8840553365920

Normální člověk se většinu věcí naučí jinde než ve škole.

+2/0
4.2.2018 23:30

D74a10v66i26d 43D67i51r83g31a 7805301868

Tak na to alternativní školy jdou dobře.

0/0
5.2.2018 1:00

L52u34k15á75š 18H24a91r65t34m54a14n98n 7134902293313

No a kdyby to bylo tak jednoduché, jak to místní odborníci tady tvrdí, tak by písemnou maturitu z matiky udělalo více než 80% skoroabsolventů těch nabušených systémových škol...a když 20% nedá písemnou, která je snadnější než ústní, nemusím mít bujnou představivost, abych si domyslel, jak to pak bude u maturit vypadat...

0/0
4.2.2018 22:58

S18i93l10v71a 68N72o13v93á27k86o38v47á 8675804679

A já si myslím, že to nebude tak ostré. Dneska chodí středoškoláci na SŠ s tím, že matiku nepotřebují, matorovat z ní nebudou a tak se v ní ani nepokouší snažit - a tento postoj začíná už na základkách.

Ono se to srovná (nebo to zas nějaký snaživý ministr zruší).

0/0
4.2.2018 23:10

J84a10r55o86m88í89r 53K12r70á62l 4690679304949

A jak potom zvládají bez znalosti matematiky odborné předměty ?

+1/0
5.2.2018 7:48

S67i22l51v48a 30N75o36v79á57k27o79v30á 8205584319

Blbě, samozřejmě. Proč si myslíte, že je nedostatek techniků?

+1/0
5.2.2018 7:49

J84a54r97o53m85í29r 98K57r14á39l 4400639914399

Chtěl jsem tím říci, že pro znalost matematiky není maturita nutná. Na SPŠE se z matematiky maturovalo jen nepovinně, důraz byl kladen na odbornost a každému bylo jasné, že na maturitu z VF techniky, nebo měření musíte matematiku perfektně ovládat. Tak proč z ní ještě maturovat ?

0/0
5.2.2018 7:56

S19i97l15v82a 98N59o73v85á98k47o14v40á 8145514389

A tak to byste se divil, jaká je současná realita... ;-)

0/0
5.2.2018 8:54

J17a67r79o94m79í84r 18K71r24á43l 4740689644479

Ani ne. Před časem přišel do firmy takový sebevědomý mladík z VŠ. Předpokládal jsem, že zná aspoň základy a zbytek se rychle doučí. Omyl ! Uměl sice vše okecat, ale nakonec to po něm předělávali dva průmyslováci, absolventi té "fuj" klasické školy.

0/0
5.2.2018 9:20





Najdete na iDNES.cz