Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Alternativní školy děti mění. Opravdu se učí a nesnaží se jen zavděčit

Zajímalo je vzdělávání a přemýšleli o tom, kam dát děti do školy. A tak se rozhodli prozkoumat alternativní školy v České republice a napsat o tom knihu. „Vzdělávání dětem často znesnadňujeme. Děti se nejlépe naučí to, co zrovna cítí, že se učit mají,“ říká autorské duo Lucie Kramperová a Jan Kršňák. Kniha rozhovorů vyjde 5. února.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P26e17t85r37a 73Š13e52v73e37l29o12v92á 1317269251852

Je mi smutno z příspěvků v této diskuzi. Mám z toho pocit, že většina diskutujících nikdy alternativní školu nenavštívila a ani nezná žádné dítě, které do takové školy chodí. Je to o velkém nerespektu a to je právě i jeden z důvodů, proč takové školy vznikají, aby vychovaly děti, které budou respektovat, že každý má právo vlastní volby a taky, že každý zodpovídá za svůj vlastní život. A pokud se tu někdo zmiňoval o tom, jak se naučí třeba fyziku nebo chemii, až budou na druhém stupni, tak věřte, že snadno, protože fyzika a chemie se před nimi netají až do šesté třídy, běžně se o těch tématech baví i s prvňáčky. Všechno je spojeno se vším. Třeba zde malý náhled, jak to může fungovat, ty děti znám a jsou báječné:https://www.facebook.com/%C5%A0kola-Molekula-1234210193280484/

+1/0
7.2.2018 21:02

M60a26r61k 17S77t50e59i94n 7861790155824

Chudáci učitelé na VŠ, slyším od nich, že 80% studentů tam nepatří, nikdo v testech nedosáhne 120 bodů, tak berou 50, kdo má ty pitomce učit, to budou absolventi s Ing. ekonomie., kam se posune naše věda, pravda pro montovny to stačí. Rusové nás svými znalostmi převálcují, tam je tvrdý režim.

+2/0
5.2.2018 14:24

J47a18r18o52m50í28r 68Š81r79á34m95e24k 3807136697232

Naplácat všechny alternativní školy do jednoho, to je něco. Dovolil bych si to pokládat za umění nabubřelé neznalosti. Mezi dejme tomu Walforským šaškecem určeným původně pro výchovu neambiciózních spokojených nul pro tabačku Astoria-Waldorf na straně jedné a Daltonským projektem zamýšleným od počátku jako výchova sebevědomé a schopné elity na straně druhé je obrovský rozdíl.

+2/0
5.2.2018 12:15

A96n91n62a 10K68i15r42š23o51v21á 9286750565893

Moje děti se také učí....ale na normálních školách. A dokonce je to i baví! Ale na rozdíl od alterna-dětí chápou, že né vždy je veškerá práce zábavná, že musí vyjít i s lidma, kteří jim "nesednou". Ono v zaměstnání se s nima také nikdo mazlit nebude.

+5/0
5.2.2018 11:05

M49a93r96k 69S35t29e21i58n 7511120575424

Alternativní školy mění děti tak, že nejsou připravené na stres, který na ně po absolvování takové školy čeká, nejen na SŠ, kde se musí otřepat a zvyknout si na jiný způsob výuky, ale i v zaměstnání, copak zaměstnanec určuje to, co sám chce - to nemusí chodit do práce, určuje to zaměstnavatel. Zapalte si špeka a začněte přemýšlet - soubor písní a tanců nám ekonomiku nerozjede, ale armáda schopných a šikovných zaměstnanců, která se podřizuje velení. Na pracovišti bohužel není žádná demokracie, to se dlouho nezmění a mělo by to platit i ve škole.

+3/0
5.2.2018 10:35

J16a36r29o47m35í73r 79Š45r97á94m26e14k 3237416747932

Alternativní škola je i takový Daltonský projekt. Pokud bych měl možnost své děti poslat do takové školy, rozhodně bych tuto možnost využil. Naopak šaškec typu Waldorf je spíš ostuda 21. století...

+1/0
5.2.2018 12:17

J11a38r10o92m34í88r 83K11r26á21l 4760509124489

A je takový v Česku ?

0/0
5.2.2018 15:48

J49a59r52o36m98í15r 92Š13r85á53m94e21k 3917546767912

Pokud vím, tak některá lepší gymnázia se pokoušejí modifikovat výuku a přidávat daltonské prvky. Čistě daltonské školy tu asi nejsou, protože je to drahé, náročné a málo sluníčkově-květinkové, aby to oslovilo typického hledače "alternativ"...

0/0
5.2.2018 15:52

R56a93d53m26i56l22a 12S63i18m27č51á28k31o24v96á 5395423595545

mno... takové květinkové děti, ti dva ;-D

+3/0
5.2.2018 10:18

M66a60r86t42i69n10a 96M52o55u96d23r95á 7390343336649

Cituji z článku: "pokud jde jeden do první třídy a umí číst, ostatní to vidí a chtějí to také umět"

Aha, chápu, ale co když žádný takový ve třídě není?

+4/0
5.2.2018 9:26

L82a96d84i90s37l57a87v 27P81í62s74a81ř71í56k 9653771423986

Myslíte, že učitel taky neumí číst?

+1/−1
5.2.2018 9:40

M20i41c68h60a83l 25Z59e69l55e66n93k30a 3228925968594

Není potřeba, děti mají vlastní program, takže jen pohotový zdravotník :-).

+4/0
5.2.2018 10:14

J23a41n 56R67y27c18h71t68á60ř 4167352252804

Další hřebík do destrukce školství . . . zvykat děti na to, že nemusí to, co musí a mohou to, co chtějí, je do reálného života opravdu "kauf". Naše školství, ať bylo drilem proseté, nám kde kdo záviděl a úroveň vzdělanosti, byla na vysoké úrovni. Nyní produkujeme studenty, kteří se hrnou na školy humanitního směru a odborné školy tím trpí nedostatkem schopných studentů. Ta všeobjímající volnost učení ve školství je cestou do pekel.

+4/−2
5.2.2018 9:14

L98a40d44i62s39l23a91v 94P32í23s69a41ř66í11k 9313321603506

Nemyslím, že pro ten dril jsme měli plejádu vynikajících vědců, ti se objevují v každé společnosti, naopak ten dril studenty spíše odrazuje od toho, aby dělali něco navíc. Pokud se týka nedostatku řemeslníků a techniků, na vině spíše výchova, která odrazuje děti od fyzické práce, ba dokonce je vede k tomu, aby fyzickou práci považovaly za něco podřadného. Praktická poučka: filosofie, politologie, sociologie, ba dokonce umění, se nikdo nikdy nenajedl.

+2/−1
5.2.2018 9:47
Foto

J80a83n 22C42i33b30u73l81k11a 9682108980769

Je až dojemné, jak se nám do vzdělávání našich dětí angažují Norské fondy, Člověk v tísni a OSF Praha. A pro ně pak pracují sluníčka ve vytahaných svetrech, čímž na sobě dokazují, jak se dá s alternativou uspět.

+2/0
5.2.2018 8:52

M89i43c87h56a35l 59K66i82e79s15e63l 7909288867366

Kdyz odmazem nalepky jako alrernativni, subkultura nebo bio, ktere tady funguji jak cervenej hadr na vola, tak ti dva vlastne rikaji pouze to, abyste se zajimali o sve deti a ucastnili se jejich vzdelavani spolecne se skolou. Vam soudruzi staci v Rudym pravu jen naznacitm ze je nekdo manicka a uz oprasujete vidle...

+8/−4
5.2.2018 7:46

J59a17r50o45m98í65r 53K40r68á66l 4170239874569

Vůbec jste nepochopil, o co tu jde. Ano, dětem se rodiče musí věnovat. Ale je nesmysl po nich chtít, aby suplovali klasickou školu. A ono to tak u těch alernativních škol často bývá.

+5/0
5.2.2018 7:52

T21o33m93á32š 45K78u96t77á54l94e72k 5934666118788

No ono to je ale v mnohém lepší...

0/0
5.2.2018 10:18

L57a50d14i43s47l32a93v 27P64í10s21a46ř13í29k 9893281453776

Michale, mohl byste vysvětlit, jak funguje červenej hadr na VOLA ? A při tom bych rád viděl případ, jak se stala alternativní kultura kulturou hlavní. Alternativní kultura je alternativní proto, že JE ALETERNATIVNÍ a ŽE SE NA NÍ PŘIŽIVUJÍ LEHKOŽIVKY A NEZISKOVKY JE VŠEOBECNĚ ZNÁMO.

+1/0
5.2.2018 9:52

M36i67c81h69a68l 82Z17e38l80e61n54k71a 3158975518604

Alternativní škola je produkt "z nouze ctnost" pro děti nezvládající základní výuku.

Zapsat normální dítě do takovéhoto zařízení znamená okrást ho o vzdělání a pracovní návyky.

+6/−4
5.2.2018 7:31

J20a25r12o79m50í34r 27K15r39á32l 4330429924589

Což je chyba. Alternativní škola by měla být pro mimořádně nadané děti. Bohužel ty se dnes srážejí na úroveň průměru a zrovna tak je snaha ty s nižším IQ do toho průměru také nacpat, ač na to prokazatelně nemají.

+2/0
5.2.2018 7:37

J64a76n 37K25r40á43t96k87ý 9802310353

Dialog dvou lidí v dospělosti bude podle této filosofie probíhat tak, že každý bude držet v ruce nějakou eletroniku a googlovat, co je teorie relativity, renezance, kvadratická rovnice, Island, kdo byl Dvořák, nebo Kennedy - ideální pro psychiatrické léčebny, nebo lidi s Alheimerem.

Zkoušky v USA probíhají asi tak, že na otázku Jak dlouho trvala třicetiletá válka jsou "alternativně" uvedeny odpovědi 10-15-20-30 roků. Když odpovíte 15, jste hodnocen správně, protože můžete namítat, že byly dvě za sebou po 15.

Otázka zní? Odpovědi na Googlu budou zpracovávat ti, kteří neabsolvovali "alternativní" výuku?

+2/−2
5.2.2018 6:58

M18a50r41c72e91l93a 23K93u51b18a73l25i64k37o11v50a 7760398465586

Ti vypadají tak pozitivně a optimisticky, že jsem z nich málem dostala depresi 8-o

+5/0
5.2.2018 6:07

K73a44r32e96l 77S44t88r67ž18a63n32o43v80s54k41ý 1828845415

Mohou mít pravdu, ale když je někdo oblečený jako z popelnice, tak mu to prostě nevěřím. Může to fungovat v malé skupině dětí, ale ne ve třicetihlavém stádu.

+2/0
5.2.2018 5:55

T46o37m20á48š 51N49o89v60á71k 3877383910303

Výborný systém učení přístupů...už vidím doktora..."hmm dnes se mi ten slepak dělat nechce,necháme to na příští tyden a tu transplantaci paní tu necháme na příští mesic"...

+5/0
5.2.2018 4:47

J57o44s71e60f 73K27o44t94e56l14n55í84k 6877852409441

Já myslel že Kršňáci jenom zpívají ́Hare Kršna ́ a oni se musí i učit ;-D

+1/0
5.2.2018 2:08

V20á94c27l65a44v 91Z18e47l35i92n82k17a 2262720113382

Úžasné, co nádherných a vzletných frází se nechá napsat na oslavu něčeho, co dlouhodobě už z principu nemůže a nebude fungovat. Ale ostatně proč ne. Hledání slepých uliček také patří k vývoji lidstva. A čím více nadšenců bude hnát své děti do podobných experimentů, tím více bude jednou prostoru pro děti těch, co dávají přednost klasice, která mimochodem vychovala i takové jedince, jako byli profesoři Wichterle, Heyrovský, Zvoníček a další spousta velikánů české vědy a techniky.

+6/0
4.2.2018 23:42

S25i43l74v98e18s92t67r 65K49a46d88e33ř64á63b62e63k 8590253605910

Ale může fungovat. Ta klasika nevznikla z ničeho jiného, než tím, že do sebe postupně vstřebávala podněty z "alternativ", které byly vždy o krok napřed. Skutečná klasika je, že mladý člověk byl v hospodářství u rodičů nebo u cizích ve světě na zkušené a tam se od hospodáře nebo mistra něco přiučil tím, že se toho účastnil. A i k této klasice bychom se občas mohli trochu vracet.

+4/0
4.2.2018 23:54

L20á36ď84a 64V35r33a35n79ý 7448378778837

To co popisujete se naprosto běžně děje. Kdyby se nedělo firmy i instituce by ztratily kontinuitu a zkrachovaly by.

Problém je, že část lidí přestává chápat čím dál rychleji se měnící realitu.

+3/0
5.2.2018 0:31

J12a26r68o54m20í40r 35K27r37á61l 4250969124849

Jenomže dnes by ten "alternativec" začal mistra poučovat a letěl by.

0/0
5.2.2018 7:39

M82i71c39h28a56e10l22a 19K27ř88í57ž19o72v84á 1667861305221

Pletete si diskuzi a poučování. Bez diskuze se žádný obor nikam neposune.

0/0
5.2.2018 10:21

J67a15r30o47m93í18r 52K28r88á42l 4630589214879

Jenomže i na diskusi musíte něco znát, jinak budete za blba. A tlachání o ničem nikoho nezajímá. Proto píši o poučování.

0/0
5.2.2018 15:51

L61a50d50i63s49l25a79v 76P71í92s98a79ř96í11k 9663501603496

Pane Silvestře, je docela možné, že alternativy mohly být o krok napřed, ale z teorie pravděpodobnosti vyplývá, že mohly být tak o několik kroků pozadu a to právě inkluze ve školství je. Nač nutit děti, které zřejmě nemají na to, aby držely krok s odtatními a dělat je při tom nešťastnými? Když jsem měl ještě firmu, přišel vyučenec, absolventy zvláštní školy, vyučen zedníkem, snadno a rychle se naučil řemeslo šamotářské tak, že se vypracoval na parťáka.

0/0
5.2.2018 10:00

T41o12m38á96š 64K44u76t31á75l38e20k 5784546688768

Co to má společného s inkluzí?

0/0
5.2.2018 10:19

V69í56t 32J43e12ž47e14k 4416909439365

Jestli děti prošlé klasickou školou (tedy dnešní dospělí) jsou schopni vymyslet ́pravidla ́alternativní školy, tak na tom ta klasická škola není až tak špatně, ne? :-)

Vtipný je, že někteří dospěláci nadávají na svou alma mater, že neponouká k samostanému myšlení, ale přitom dokáží sami promyslet, co je pro jejich dětí to nejlepší a nejvhodnější :-D fascinující protiklad, jen co je pravda...

+6/−1
4.2.2018 23:13

S48i24l21v51e60s48t81r 23K26a18d58e64ř85á15b86e28k 8490513665910

Protiklad jen zdánlivý. Úplně opomíjíte, že spoustu věcí se ti lidé mohli naučit jinde než v té škole. Ale díky tomu, že do té školy chodili, mají to srovnání.

+2/0
4.2.2018 23:15

L48á39ď12a 36V53r44a16n58ý 7128368698477

Je otázka, že když jim škola poskytla nalejvárnu a oni chtěli více, zda hledání toho více není největší pozitivum.

+1/0
4.2.2018 23:24

S62i37l94v62e19s33t76r 71K96a40d51e68ř21á91b46e38k 8250283635890

Jistě. Pro spoustu lidí třeba i mnohaleté svévolné věznění či jiná šikana režimem byla motivací, že něco v životě dokázali, byť třeba z kotelny nebo maringotky. Jiné to naopak zlomilo. Čím budou školy horší, tím víc budou lidé snít o ideálních školách...

+2/0
4.2.2018 23:29

L33á50ď86a 19V21r83a97n26ý 7418338218897

A kdo určí, které školy jsou horší a jak?

Subjektivní pocit agresivní nadřazenosti alternativců dává tušit cestu do pekla dlážděnou dobrými úmysly.

+1/0
5.2.2018 0:16

J47a20r11o57m20í33r 18K25r74á93l 4930189874429

Praxe ?

0/0
5.2.2018 9:21

V25í60t 97J77e42ž82e71k 4796239229495

Jestli je ta (klasická) škola tak sprasila, že tam nechtějí posílat svoje děti, tak přeci nejsou schopni poměřit co je správné a co je dobré, ne? Když je klasická škola nenaučila samostaně myslet, jak se to mohou naučit později, když školu opustí? :-O

0/0
4.2.2018 23:28

S85i50l35v35e60s40t73r 29K61a30d10e90ř87á27b90e20k 8470253395550

Normální člověk se většinu věcí naučí jinde než ve škole.

+2/0
4.2.2018 23:30

D78a30v77i67d 46D27i62r89g37a 7275671958

Tak na to alternativní školy jdou dobře.

0/0
5.2.2018 1:00

L88u17k33á81š 82H89a24r63t30m88a36n21n 7244692203603

No a kdyby to bylo tak jednoduché, jak to místní odborníci tady tvrdí, tak by písemnou maturitu z matiky udělalo více než 80% skoroabsolventů těch nabušených systémových škol...a když 20% nedá písemnou, která je snadnější než ústní, nemusím mít bujnou představivost, abych si domyslel, jak to pak bude u maturit vypadat...

0/0
4.2.2018 22:58

S50i72l33v64a 83N65o70v64á71k66o88v42á 8775834909

A já si myslím, že to nebude tak ostré. Dneska chodí středoškoláci na SŠ s tím, že matiku nepotřebují, matorovat z ní nebudou a tak se v ní ani nepokouší snažit - a tento postoj začíná už na základkách.

Ono se to srovná (nebo to zas nějaký snaživý ministr zruší).

0/0
4.2.2018 23:10

J43a62r14o11m79í92r 19K37r57á11l 4750359894939

A jak potom zvládají bez znalosti matematiky odborné předměty ?

+1/0
5.2.2018 7:48

S53i75l17v12a 48N64o92v12á21k32o46v68á 8195254119

Blbě, samozřejmě. Proč si myslíte, že je nedostatek techniků?

+1/0
5.2.2018 7:49

J80a85r46o96m91í58r 19K67r39á66l 4410449754629

Chtěl jsem tím říci, že pro znalost matematiky není maturita nutná. Na SPŠE se z matematiky maturovalo jen nepovinně, důraz byl kladen na odbornost a každému bylo jasné, že na maturitu z VF techniky, nebo měření musíte matematiku perfektně ovládat. Tak proč z ní ještě maturovat ?

0/0
5.2.2018 7:56

S18i39l80v69a 15N23o22v35á74k44o35v50á 8595924789

A tak to byste se divil, jaká je současná realita... ;-)

0/0
5.2.2018 8:54

J43a34r98o22m56í29r 89K88r91á12l 4170439184779

Ani ne. Před časem přišel do firmy takový sebevědomý mladík z VŠ. Předpokládal jsem, že zná aspoň základy a zbytek se rychle doučí. Omyl ! Uměl sice vše okecat, ale nakonec to po něm předělávali dva průmyslováci, absolventi té "fuj" klasické školy.

0/0
5.2.2018 9:20





Najdete na iDNES.cz