Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

PEREME SE S ČEŠTINOU: Psaní velkých písmen (1. díl)

Český pravopis je obtížný, ale není nenaučitelný. Připravili jsme pro vás proto seriál, ve kterém probereme klíčové jevy. Kurz je určen jak žákům, které na jaře čekají přijímací zkoušky, tak i komukoli jinému, kdo si chce ověřit své znalosti.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J43a87r82o32m61í37r 68K25r52á20l 4230959694299

Ten test je spíše pro mladé. Vzhledem k tomu, že právě psaní velkých písmen se velice často mění, starší nemají šanci.

0/0
17.3.2018 7:44

P56e12t14r 19M48a37l19ý 6679691244128

Zase tak často se nemění. Poslední, menší úprava pravidel proběhla v roce 1993. :-)

Co se spíše mění, jsou typy pojmenovávaných skutečností. Příklady uváděné v oficiálních příručkách už poněkud ztratily na aktuálnosti. Pravidla jsou už léta prakticky stejná. Mění se pohled na některé hraniční případy, kdy je těžké se rozhodnout, zda se jedná o vlastní jméno. Mnoho lidí navíc aplikuje v češtině pravidla z jiných jazyků (hlavně z angličtiny), čímž se zvětšuje nejistota těch, kteří to dobře neovládají.

0/0
22.3.2018 17:26

T94o59m24á51š 88K72a60t73z 2595710312195

Český jazyk je krásná řeč a pro drtivou většinu z nás i řeč mateřská. V žádném případě se nepovažuji za odborníka, ale z mnoha důvodů považuji zvládnutí pravidel mateřského jazyka za jednu ze základních dovedností a znalostí každého občana České republiky a myslím, že podle toho by se k tomu také měl každý stavět.

Nikdo není dokonalý a nějaká ta gramatická chyba, víceméně z nepozornosti, je pochopitelná a tolerovatelná. Ovšem když si pročítám internetové diskuze, zejména na Novinkách, chce se mi plakat a křičet zároveň. A když se pokusím alespoň na ty nejkřiklavější případy upozornit, jsem ještě napadán. Nedělám to proto, že bych si chtěl na někom jak se říká "honit triko", prostě se jen snažím lidem dát najevo, že by se měli nad svými "výtvory" zamyslet a než je odešlou do éteru, alespoň si po sobě těch pár řádků přečíst. I když - zpětnou kontrolou se snad dá napravit chyba z nepozornosti, ale určitě ne hrubě nezvládnuté účivo z prvních pěti tříd základní školy.

0/0
16.3.2018 21:30

P97e82t25r 23M90a60l63ý 6839421774898

Já při čtení také často pláču, a nejen u diskusí. Ale nekřičím. Myslím si, že nemá smysl upozorňovat lidi na chyby, kterých se dopustili při psaní. To nemá nikdo rád. Můžete to sice myslet dobře, ale prostě pak budete „grammar nazi“.

0/0
22.3.2018 17:31

M91a51r75k59é13t72a 46V73í73t79o37v12á 4228260365786

Takže nezbývá než připustit, že naučit se to skutečně na 100% nedá, neboť u některých názvů je pro správné psaní potřeba znát i původ daného názvu, což je asi nerealizovatelné, když jen obcí je skoro 6 a půl tisíce.

0/0
16.3.2018 10:50

M59i48r45o96s96l47a13v 31T93e34i46s58s14i84g 1800346145673

Ten úřad v Praze 9 se nejmenuje Obecní úřad Praha 9, ale Úřad městské části Praha 9. Když už nás chce autor poučovat. Jinak v Praze 9 bychom možná nějaký obecní úřad i našli (spíš asi místní), ale ten se pak bude jmenovat úplně jinak.

+5/0
15.3.2018 6:59

S72i75l38v69e86s36t85r 97K50a80d95e69ř97á86b21e11k 8240483445800

Když porovnám zdejší svérázný výklad se stejně svérázným vyhodnocením testu, vychází mi z toho, že Gymnázium Na Zatlance je podle pana Kostečky název nějakého města, městské čtvrti, sídliště, osady, vesnice apod. (oficiální název gymnázia Na Zatlance ovšem je "Gymnázium, Praha 5, Na Zatlance 11" - viz http://apl.czso.cz/irsw/detail.jsp?prajed_id=1937418).

0/0
14.3.2018 21:34

I52v88a 29D81o34l66a24n42s87k91á 2553336430490

Byla bych moc rada, kdyby cestina uz prestala byt tak krute slozita pri kapitalizaci nazvu. Pokud jde o slozity nazev, v anglictine se jednoduse napise vsechno s velkymi pismeny a je po problemu. V cestine mnohdy jeden nevi zda je nektere slovo jeste casti nazvu anebo uz s nim nema nic spolecneho. Proc si to tak komplikovat?

+2/−3
14.3.2018 19:15

M50i96r19o71s21l59a98v 55S65l16á60m94a 1471343565885

A to Vam nestaci odstraneni hacku a carek? :-P A predstavte si, ze treba v cinstine vůbec velka a mala písmena nemaji ;-) ...

+3/0
14.3.2018 19:32

I46v46a 52D60o78l52a93n14s12k72á 2933966150940

Jsou urcite duvody proc se anglictina stala svetovym jazykem. Jednoduchost je jeden z nich. :-)

+2/0
14.3.2018 20:40

S57i61l30v57e89s12t39r 12K87a45d34e86ř81á68b85e85k 8410663525510

V minulosti už jsme měli lepší světové jazyky.

0/0
14.3.2018 21:17

I55v12a 71D64o96l55a91n16s98k27á 2623926600170

Jo, francouzstinu. Zrovna tak jako cestina nebo nemcina ma kazde podstatne jmeno rod a k vyjadreni je treba vselijakych konvulzi, kdezto anglictina jde primo k veci. Pekna. elegantni, ale zbytecne slozita. Proto skoncila v kosi. Umim oba jazyky, takze vim, o cem mluvim, a jednoznacne davam prednost anglictine.

+3/0
14.3.2018 22:16

P54e40t47r 57M32a27l85ý 6589111284738

Angličtina má relativně jednoduchou gramatiku, ale pravopis je naopak extrémně komplikovaný. Jakási pravidla sice existují, ale pro spoustu výjimek se psaní každého slova člověk musí naučit zvlášť. Co jsou proti tomu naše vyjmenovaná slova?

A pokud jde o velká písmena, angličtina má jiná pravidla, ale rozhodně nejsou jednodušší než ta naše. Pokud jsem si dobře všiml, rodilí mluvčí v nich chybují také velmi často.

Myslím, že jednoduchost (která může být z hlediska cizinců značně subjektivní) není hlavním důvodem, proč se angličtina stala světovým jazykem. Hlavní roli v tom jistě hrála historie a politika.

+1/0
15.3.2018 13:18

J95a83r18o27m70í15r 51K55r59á91l 4840969324129

Pokud máte na mysli "pidgin english", pak snad. Ale spisovná angličtina má řadu záludnost a složitostí se od češtiny tak moc neliší. Snad by se o jednoduchosti dalo mluvit u jazyků, přímo vycházejících z latiny.

+1/0
17.3.2018 7:47

I96v94a 40D84o34l51a72n78s37k37á 2473386180490

Pane, anglictinu pouzivam denne a dokonce v ni publikuju. Nazor na ni jsem si ucinila z hloubky poznani. Ten pidgin english si nechte pro nekoho jineho.

0/0
17.3.2018 17:23

J65a91r54o82m97í67r 22K47r74á44l 4920759164439

No, to já také a proto si troufám toto tvrdit. :-) Např. francouština je o dost jednodušší.

0/0
17.3.2018 22:20

I67v31a 56D17o45l60a37n86s11k33á 2593556930680

Francouzsky: "Veuillez acepter, cher Monsieur, l'expression de mes sentiments devoues."

Anglicky: "Yours truly," ;-D

0/0
18.3.2018 17:32

P55e69t88r 62M65a84l62ý 6159191864388

Myslím, že nemá cenu se hádat, který jazyk je těžší. Každý člověk to může vidět jinak. Podle mě je každý jazyk těžký, pokud ho má člověk ovládnout na vysoké úrovni. Každá řeč má svoje zvláštnosti, složitosti a úskalí.

Líbilo se mi, jak nedávno bývalý šéf ÚJČ Karel Oliva přirovnal učení se jazykům k výstupu na hory. Čeština je prý stolová hora, od začátku obtížná, ale když už ji člověk úspěšně zdolá, je to nahoře pohoda. Angličtinu přirovnal k výstupu na Himálaje. Ze začátku pohoda, zato vystoupat až na vrchol je nadmíru těžké.

0/0
22.3.2018 17:17

S20i63l31v59e46s19t28r 17K15a56d79e30ř12á76b80e61k 8630683945370

Čeština má pravidla psaní velkých písmen sice trochu nelogická, ale jinak velmi jednoduchá. Mezní případy nejsou projevem složitosti, ale projevem neujasněnosti. A mimochodem, přesně ten problém, který popisujete, má zrovna i ta angličtina: v polovině případů se píše "Elbe River" a v polovině "Elbe river", protože nikdy nevíte, jestli to přidané obecné slovo je součástí vlastního jména nebo není.

+3/0
14.3.2018 21:17

P13e98t66r 76M85a81l36ý 6899531374588

Naprosto s Vámi souhlasím. Přesně jste vystihl, že se jedná o projev neujasněnosti. Zásadní pravidlo je velmi jednoduché. Problém nastává, když se pisatel nedokáže správně rozhodnout, jestli v daném případě jde o vlastní jméno. Realita prostě není černo-bílá.

Pokud se změní pravidla v zájmu jakéhosi zjednodušení, možná se tím odstraní jeden problematický jev, ale vzápětí velmi pravděpodobně vznikne jiný.

0/0
15.3.2018 13:36

T44o28m96á80š 38T76a50t91í15č51e49k 5460882350668

A co mají teprvá říkat chudáci Němci! ;-D

0/0
14.3.2018 22:47

J21i81r13k30a 93K20o80c82h 7394524863455

Řekl bych, že diktát s "obecnými" nepříliš rozšířenými zeměpisnými názvy je zavádějící a nepomůže vám sebelepší znalost pravidel. Viz ona Mokrá pod Černou horou - podle vyhodnocení by to mělo být takto správně, tzn že ta Mokrá je pod horou, která se jmenuje Černá (hora). Ale co když je to vesnice Mokrá, ležící nekde poblím (jižně) pod obcí Černá Hora. A protože obec Černá Hora existuje ... jak si to mám zdůvodnit jaké h napsat, když nevím kde ta Mokrá leží (ještě zřetelnější zmatek by to byl, kdyby Mokrá nebyla pod ale u což může být i u Černá hory i u Černé Hory)

+8/0
14.3.2018 14:14

S77i19l28v73e78s55t22r 60K32a30d48e13ř21á71b63e52k 8860653195410

Zrovna k tomuto stačí vědět, že když je jedno místo jižněji než jiné, tak to rozhodně neznamená, že je pod ním. Natož aby se podle toho tvořily zeměpisné názvy. Mimochodem, kolik znáte zeměpisných názvů, kde se předložkou "pod" vyjadřuje poloha vůči jinému sídelnímu útvaru? A kolik znáte názvů, kde se předložkou "u" vyjadřuje poloha u vodního toku nebo u kopce či hory?

0/0
14.3.2018 21:21
Foto

P19ř74e10m33y68s58l 27Č77e60j88p 8548937928986

Lhota pod Libčany. A najde si jich asi mnoho dalších ...

+4/0
15.3.2018 6:55

T40o72m40á71š 93T34a38t12í45č71e78k 5910572400668

Jo, když chce člověk psát bez chyb, musí se občas podívat, radu vyhledat. Ale kam se hrabou velký písmena! Já si musím skoro každé jméno obce na -ice vtloukat do hlavy stokrát, než si zapamatuju, jestli je to množný, nebo jednotný číslo. To znamená, že jsem si jist jen u několika málo -ic, většinou to pracně vyhledávám.

PS: Jediná spolehlivá pomůcka jsou při tom - podle mých znalostí - křestní jména jako základ.

0/0
14.3.2018 22:55

P92e26t29r 20M76a70l77ý 6859581254618

Na -ice žádné jednoduché pravidlo není. Člověk musí znát místní zvyklosti, jak se o dané obci mluví. Například na Lipně je ta Kobylnice, zatímco pod Želenými horami najdeme ty Kobylnice. Takže když člověk z Kobylnic navštíví Kobylnici, může být lehko považován za hlupáka.

Slováci to mají jednodušší. V jednotném čísle je -ica a v množném -ice.

+3/0
15.3.2018 13:45

M77a60r70t77i36n55a 13B80r98a32b79e92n41c80o39v72á 4123305408219

Tak snad budou mít tenhle kurz povinný i místní redaktoři:-)

+5/0
14.3.2018 12:49

S28i59l83v43e69s43t26r 31K31a53d23e25ř20á26b72e66k 8330193265740

Žádná sláva, některá pravidla jsou v tom výkladu hodně zkreslená nebo nesmyslně vysvětlená.

0/0
14.3.2018 21:22





Najdete na iDNES.cz