Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Historik: Češi měli spoustu záporáků, kousek zla je ale v každém z nás

Česko vstupuje do roku s osmičkou na konci, což během posledních sto let mnohdy znamenalo osudový zvrat našich dějin. O tom, jak českou zemi proměnily tyto milníky, a zda jsme často skutečně byli jen pouhou obětí cizích mocností, promluvil v rozhovoru pro iDNES.cz historik a publicista Pavel Kosatík.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J78a34r35o46s19l43a79v 55P65r15o37c89h37á86z50k44a 2185772366778

Edvard Beneš byl největší tragéd tohoto národa.

0/0
2.1.2018 22:30

J70a18r82o74s36l35a53v 50P31r67o22c40h14á44z24k88a 2105492806118

Na Slovensku vítězí názor: Lépe prohrát po boku Německa nežli zvítězit se Sovětským svazem.

0/0
2.1.2018 22:29

J12a14n 72K68o84h94l 4903597791454

Tak poddanství skončilo mnohem dříve, než v roce 1918.. ten člověk je zarytý republikán a je úplně mimo. Jediný, co tady kdy hnilo, bylo laciné národovectví a nacionalismus ve společnosti. Jak jsme se mohli mít bez něj..

V některých věcech ale souhlasím. Přesto si myslím, že vyjadřovat by se k tématu měli ti nepostižení minulým režimem.. lidé narození v 80. letech a později. Teprve tam už se ty názory postupně tříbí.. platí, že do 00. let byla ta historie vykládána a někdy i vyučována pořád pod vlivem různých propagand a mýtů, hlavně těch sociálně-nacionalistických.

0/0
2.1.2018 19:21

L36u86b92o31m52í69r 51S60a20z83e89č38e34k 7979918965843

Zlo je u nás rovnoměrně rozprostřené v celém tom našem takzvaném plebejském národě, skoro každý ho v sobě kousek neseme.

Zdroj: https://zpravy.idnes.cz/rozhovor-kosatik-historie-osmicky-du6-/domaci.aspx?c=A171229_082206_domaci_hell

Nikdy bych neřekl o nás, že jsme plebejský národ. To, že má v sobě všechny (dobré i špatné) vlastnosti je fakt, ty má v sobě ovšem každý národ.

+2/0
2.1.2018 17:10

J92i71r61i 44C68e96e 5355741662448

Mě docela zaujala tato myšlenka: "Rok 1948 pak proběhl tak snadno právě proto, že tolik lidí vnímalo Mnichov jenom jako zradu Západu. Jenže ten Západ, reprezentovaný v Mnichově Daladierem a Chamberlainem, se pak dost rychle zotavil, do čela šli Churchill a de Gaulle."

Ve skutečnosti Churchill skončil v opozici hned v roce 1945, de Gaulle o rok později, přičemž byli vystřídání pragmatickými politiky, s jiným pohledem na vazby východ - západ. Churchill se vrátil k moci v roce 1951, de Gaulle až v roce 1959.

Také by se nemělo zapomínat na to, že spolu s Trumanem byli tito dva pánové těmi, kdo si se Stalinem v Jaltě, Teheránu a Postupimi ve stylu starých koloniálních tradic rozparcelovali Evropu a de facto spustili "železnou oponu".

De Gaulle navíc lezl na přelomu 50. a 60. let Sovětům do zadku takovým způsobem, až to hezké nebylo...

0/−1
2.1.2018 16:12

O24t88a 41J44e92l70í84n40e35k 8471828900535

Železná opona nezáležela ani tak na Churchillovi a de Gaullovi jako spíše na americkém prozření, že je třeba zastavit Stalina R^

Za železnou oponu se spíše než Jalta (kde se hlavně dohodlo, kdo osvobodí, kterou část Evropy, aby na sebe nenarazila americká a ruská armáda) může podle mého názoru počítat až Marshallův plán - země, které ho přijaly, zůstaly dle mých informací svobodné, bohužel naši politici Marshallův plán odmítli Rv

+2/0
2.1.2018 16:25

J46i49r38i 95C20e73e 5785741752878

Hranice železné opony byly podle mého dány demarkační linií. Nějaká jednání mezi zástupci londýnské vlády s Brity a Američany o jejím průběhu proběhla, ale spojenci československé požadavky nereflektovali. Češi v Londýně si velmi dobře uvědomovali, jaký politický dopad bude mít osvobození Prahy ze strany SSSR.

Eisenhower ovšem potřeboval sovětskou asistenci při pomoci s Japonci v Mandžusku, takže se snažil vyjít Rusům v Evropě vstříc. Válka nebyla pro USA u konce a SSSR bylo vůči Japonsku neutrální.

Že západní spojenci počítali s tím, že sovětům v zemích, které osvobodili od nacistů přinese popularitu a politické body, ostatně přiznal Churchill ve svých pamětech.

0/0
2.1.2018 17:08

L19u96b86o27m11í67r 88S67a56z85e35č37e70k 7789498955673

Začátek železné opony byl v obětování bývalých států Východu (Pl, Hu, Bg, Ro, Cs) Stalinovi. Vytýčení hranic té opony si už potom zařídili Američané s Rusem! Tu oběť Rusům ovšem předhodil Churchill!

+1/0
2.1.2018 17:08

P48e66t66r 59R12i11c27h24t94e39r 2106247111868

Spisovatel sci-fi Pavel Kosatík nás má přesvědčit, stokrát opakovaným lhaním a známou omáčkou, že:

1. "Obyvatelé Českých zemí bojovali méně a měli menší ztráty v WW1, než ostatní."

Naopak, obyvatelé Zemí Koruny české (Čechy, Morava, Sletsko) trpěli nejvíce nedostatkem potravin a měli nejvyšší počty padlých na počet obyvatel, z celého Rakouska-Uherska:

Země Koruny české (Čechy, Morava, Slezsko) - 285 000 padlých, z toho české národnosti - 175 000.

http://www.comroestudios.com/StanHanna/Vol1.pdf (str.57)

2. "Že Rakousko-Uhersko byl tzv. "Žalář národů.""

Co byl potom, soudruhu Kosatíku, Sovětský svaz?

3. "Že Češi si mohou sami za komunismus a patrně i za okupaci v roce 1968."

K čemu zde potom byli NKVD, MGB, KGB poradci, operatvci a instruktoři, kteří infiltrovali naše úřady a instituce (včetně historických ústavů a klubů spisovatelů)?

+6/0
2.1.2018 16:06

T68o47m11á32š 46T16a52t83í72č46e78k 5360152280198

Šiřitel oikofobních stereotypních předsudků. Katastrofa. Rv:-P

+2/0
2.1.2018 15:17

O77t59a 56J23e15l39í18n19e37k 8161958680125

Kromě nesmyslných nálepek máš něco k tématu?

0/0
2.1.2018 15:22

T16o37m87á52š 54T97a65t88í69č56e12k 5890242640928

K tématu řekl historik v rozhovoru sám dost.

0/0
2.1.2018 15:23

O29t79a 75J95e98l15í26n78e52k 8101958560595

Tak proto zjišťuji, jestli kromě nesmyslných nálepek nemáš i nějakou vlastní myšlenku :-P

0/0
2.1.2018 15:28

T38o72m25á50š 46T50a77t45í57č36e80k 5160622290188

Moje myšlenka zní, že oikofob pronesl stereotypní předsudky.

0/0
2.1.2018 15:29

O13t54a 33J89e74l25í88n56e39k 8981698950885

Tak dle této věty bych si spíše dovolil tvrdit, že nesmyslnými nálepkami se pokoušíš zakrýt myšlenkovou prázdnotu :-P

0/0
2.1.2018 16:16

T58o44m52á58š 51T15a60t95í40č61e53k 5730862570718

Jaké zvláštní myšlenky prosím potřebuji k tomu, abych vyřčené oikofobní stereotypní předsudky jako takové označil, ó světlo vědění?

0/0
2.1.2018 20:18

P53a94v88e46l 85R18o75t97n76á15g81l 1445499254849

Pěkný rozhovor, dobré otázky i zajímavé odpovědi, díky.

+2/−1
2.1.2018 15:10

O50t75a 53J87e86l22í83n32e64k 8561688210715

Výborný rozhovor R^

Pavla Kosatíka si dlouhodobě vážím, nebojí se sporných pasáží našich novodobých dějin - třeba kniha o Janu Masarykovi byla napsaná velmi čtivě a přitom historicky zajímavě, zde také bylo pěkně nepřímo popsáno zklamání Jana Masaryka z Benešova odklonu od západu ;-(

A souhlasím i s tou pasáží, že "za svoje průšvihy můžeme hlavně sami", namátkou:

1) Nikdo nenutil Beneše, aby blokoval vstup Polska do Malé dohody a uzavření československo-polské spojenecké smlouvy - Poláci měli o oboje ve své době zájem, protože viděli nebezpečí realističtěji než Beneš ;-(

2) Jan Masaryk ve Velké Británii měl bohužel jako velvyslanec ve Velké Británii příliš svých vlastních osobních problémů, jako řečník byl sice vynikající, ale jako diplomat moc výkonný bohužel nebyl, i proto angličtí vládnoucí konzervativci byli o útlaku menšin v Československu informováni převážně z maďarských a německých zdrojů...

3) Rozhodnutí o kapitulaci a zvláště ostudné odevzdání kompletní výzbroje Hitlerovskému Německu byla naše volba, každý stát má být schopen sám bránit své hranice R^

4) Je málo známé, že už před Mnichovem československá vláda souhlasila s odstoupením části území dobrovolně Hitlerovi a navíc Beneš vysílal na západ signály, že do ozbrojeného střetu s Německem nepůjde

5) Beneš (i Jan Masaryk) byl ze strany západu opakovaně varován před důvěřivostí vůči Stalinovi, odmítnutí Marshallova plánu (který de facto rozdělil východ a západ) byla také naše volba...

6) Komanče jsme si zvolili také sami Rv

+2/−2
2.1.2018 14:24

J91a78n 26B87l66a26n13a 3446195334

Vlastně můžeme za všechno, ČESKOSLOVENSKO nikoho nenapadlo, nikoho neutiskovalo a nikoho podle nepodrazilo jako GB, Francie, Německo a Itálie.

+1/0
2.1.2018 14:28

O20t80a 81J45e75l52í69n70e20k 8791558210765

Ano, za vlastní průšvihy si můžeme hlavně sami :-P

1) Německo jako agresor nás těžko mohlo podrazit, byla jen naše volba, jestli se diktátu Německa postavíme nebo nepostavíme - tehdejší naši politici bohužel místo pevného postoje jen neúspěšně lavírovali a vysílali do Velké Británie a Francie velmi rozporuplné signály ohledně našich ústupků, Mnichov byl schválen podle mého názoru z velké části právě proto, že naši politici v čele s Benešem dávali najevo, že se německé okupaci Sudet nebudeme vojensky bránit - je to jen spekulace, ale osobně si neumím představit, že by se třeba Tomáš Garrigue Masaryk vzdal našeho území bez boje R^

2) Velká Británie a Itálie nás těžko mohla podrazit, když neměly s námi žádné spojenecké smlouvy - neexistenci spojenecké smlouvy s Velkou Británií (jako mělo například Polsko či Rumunsko) a neexistence spojenecké smlouvy s Polskem ( o niž Poláci stáli) a příliš velké spoléhání na Francii považuji já osobně za velkou chybu naší meziválečné zahraniční diplomacie Rv

3) Jak by se zachovala Francie v případě naší války s Německem je jen spekulace, státy Malé dohody avizovaly, že nám v obraně pomohou...

Takže házet všechno na "zbabělý západ" považuje za silně nefér, když naši tehdejší politici se chovali neméně zbaběle Rv

4) Trvám na mém názoru, že každý stát má prioritně bránit své území sám a až následně spoléhat na jakékoliv spojenecké smlouvy...

+4/−1
2.1.2018 14:52

J30i97n70d58ř69i71c34h 88H27r96d13l16i96č88k92a 4766324229494

Jakpak to zlý Beneš měl dávat najevo:-/? Myslíte už profláknutou Nečasovu misi, což byl jen zoufalý pokus obětovat pro obranu nevýznamné pohraniční výběžky a to poté, co bylo jasné, že Západu se do války moc nechce?

Francie jasně řekla, že do války nepůjde, i veřejné mínění bylo proti. Z malé dohody by nám možná pomohlo Rumhusko proti Maďarsku. Možná.

Vykřikovat o obraně vlastních hranic je v míru velice lehké a zní to superhrdinsky, ale když máte na vybranou mezi odstoupením části území + garanci nových hranic anebo osamocenou válku, kdy vás velmoci označí za viníka a ztratíte všechno, v takové situaci jste patrně nebyl.

Komunisty ani v roce 1946 nevolila většina a navíc tehdy nehlásali totalitu. Tehdy se akceptovala potřeba silného spojence proti Německu a tím západ po smutných zkušenostech nebyl (SSSR taky ne, ale to se nevědělo).

+2/0
2.1.2018 16:03

O40t52a 42J17e14l75í17n78e94k 8851578400265

Já nikde nepíšu ani si nemyslím, že Beneš je "zlý", jen každý není prostě bojovník jako Tomáš Garrigue Masaryk R^

Nejen svědectví Jana Masaryka, ale i západních diplomatů, potvrzuje, že prezident Beneš i premiér Hodža avizovali do Anglie a Francie, že mobilizace je pro domácí publikum, ale v případě německé agrese se pravděpodobně nebudeme bránit, je známo, že i po Mnichovu 2. října 1938 skupina generálů v čele s Moravcem a Krejčím zvažovali vojenský puč pro obranu vlasti, protože kapitulaci našich politiků před Hitlerem považovali za zradu...

Správně píšeš, že tehdejší československá vláda sama nabídla Hitlerovi ještě před Mnichovem teritoriální ústupky...

Garance nových hranic bez Sudet raději nechávám bez komentáře, bylo zcela zřejmé, že republika bez pohraničí nebyla životaschopná Rv

Přijetím Mnichova jsme si však zkomplikovali své mezinárodní postavení, protože de facto Sudety byly odstoupeny Německu se souhlasem prezidenta i československé vlády Rv

V diplomacii se pochopitelně vědělo o zrůdnosti Stalinova režimu a Beneš byl mnohokrát varován, ale Beneš v té době bohužel podlehl mylnému názoru o Stalinově důvěryhodnosti a mluvil o cestě mezi východem a západem, přestože se komanči chystali k puči Rv

+1/−1
2.1.2018 16:54

J80i12r94i 88C95e67e 5425721842438

"Přijetím Mnichova jsme si však zkomplikovali své mezinárodní postavení, protože de facto Sudety byly odstoupeny Německu se souhlasem prezidenta i československé vlády?"

To myslíte vážně? O změnách hranic měl předně podle Ústavy rozhodovat parlament ČSR a to formou zákona. Tedy ani prezident, ani vláda. Beneš tím jednoznačně překročil své pravomoci.

Jak se zkomplikovalo mezinárodní postavení? ČSR přistoupila na diktát mocností, ty se zavázaly garantovat územní neměnnost ČSR v nových hranicích.

ČSR neodstoupilo pohraničí dobrovolně, ale pod tlakem na základě quasi-arbitráže, která byla podobně zamýšlena v Locarnských dohodách pro případ případných územních sporů mezi jejími stranami. Že ČSR nebyla signatářem Západního Locarna, že arbitráž měla probíhat na půdě Společnosti národů v Ženevě, že ji měli realizovat nezávislí rozhodci volení stranami sporu je druhá věc.

Jednou ze základních zásad mezinárodního práva je, že úkony vykonané pod tlakem jsou neplatné od samého počátku.

+2/0
2.1.2018 17:17

J92i82r78i 39C77e63e 5755921872678

On se ten "hrdinskej" západ celkem se svou ochotou "pomáhat" demaskoval během "Podivné války", kdy se v celé slávě projevila ochota pomáhat napadenému.

Letákové kampaně nad Německem Polákům opravdu pomohly.

0/−1
2.1.2018 16:18

J15i79r34i 86C90e66e 5815611912398

ad 1) S Poláky to bylo v té době dost ošidné. Těžko se budete konstruktivně domlouvat spolupráci s někým, kdo má proti vám ultimativní územní požadavky, vnímá vznik vaší státnosti jako omyl a prohlašuje, že "Polská vláda ... připomíná svoje přání stanovit společnou hranici s Maďarskem".

Zapojení Polska do Malé dohody bylo prioritním zájmem Francie. To, že se smluvní strany nedohodnou je běžné. Beneš byl až do roku 1938 pod značným vlivem francouzské diplomacie.

Poláci si na jednu stranu byli až moc jisti sami sebou, ne druhou se zcela realisticky obávali Sovětského vlivu. Ono se při vědomím přítomnosti Rudé armády u Varšavy ve 20. letech ani není čemu divit. Zřejmě z důvodu, že se díky nezájmu západních mocností nikdy nepodařilo uzavřít "Východní Locarno" se nakonec Poláci domluvili s Hitlerem.

Jestli Poláci viděli ve 30. letech situaci realističtěji, než Beneš, je otázkou. Německé tendence "Drang nach Osten" byly známé, vztah Germánů ke Slovanům také, přesto byl uzavřen Pakt Pilsudski-Hitler.

ad 2) útlak menšin byl v té době normou. Viz. Německo, Polsko, Maďarsko, tad. Sypat si popel na hlavu je ignorantské sebemrskačství. To, že Britové naslouchali raději německým propagandistickým žvástům je jen vizitkou jejich ignorantského imperiálního přístupu k "zemi, o které vůbec nic nevíme".

ad 4) o "Nečasově zprávě" jsem také četl. Bohužel z dost pofiderních zdrojů, abych jim přikládal nějakou relevanci. A dost bych se divil, kdyby toto (údajné) selhání Beneše nijak nevyužila komunistická propaganda.

+2/0
2.1.2018 16:01

R13a68d65e85k 35V94a92l14k80o63v78i76č 7554181497333

Gottwald byl jedním z nejhorších záporáků, to že byl ještě ke všemu zbabělec je typické - Stalin taky většinu odpůrců vraždil preventivně, protože se bál, Mao totéž. Komunisté rozjeli Únorový puč už v roce 1944 - postupným obsazením policie, armády, tajné služby, kontrolou médií, NKVD prováděla čistky na našem území hned za Rudou armádou, se souhlasem komunistů. A těch českých padouchů je spousta - K. Vaš, B. Reicin.

Při Mnichovu selhal hlavně Beneš - měl vědět, že když politické řešení je nepřijatelné (a taky neústavní a vlastizrádné), je vojenské řešení nezbytné. Prostě jsou horší věci, než prohraná válka.

+2/0
2.1.2018 14:23

J34i46ř39í 24H28o91v69o71r21k11a 2766187970391

Jen faktická: "českých padouchů je spousta - K. Vaš, B. Reicin." je nesmysl.

Karel Vaš byl 100% maďarský (podkarpatský) Žid, Friedrich Reicin ruský Žid. S Čechy neměli etnicky ani jeden nic společného :-)

0/−1
2.1.2018 17:36

J84i80ř79í 54H39o33v27o91r14k82a 2706717220331

"Prostě jsou horší věci, než prohraná válka.

Špatně tomu rozumíte. Smyslem je válku vyhrát - a v tomto případě zachránit národ před genocidou a s vlastním státem.

Beneš vědomě ustoupil z bitvy proto, aby vyhrál válku. A to se mu povedlo, myslel o 3 tahy dopředu. R^[>-]

0/0
2.1.2018 17:40

I87v37a33n 25M47i66n41á45ř 7322774207201

Můžete zcela klidně toho "prokremelského alkohilika" označit za bývalého komunistu. To byl ostatně i důvod, proč jsem jej osobně nevolil. Výhrady vůči Vám mám však pro výraz - prokremelský. Stejně "prokremelské" jsou naprosto stejně i ekonomické snahy západních politiků.

0/0
2.1.2018 11:57

J98i92ř74í 34H27o84v15o50r78k97a 2966117780251

No - co se týká ekonomické diplomacie vůči Číně, tam bych souhlasil, tam hájí naše zájmy srovnatelně se západním mainstreamem.

S tím Ruskem už je to jiné, tam Zeman jde o dost dál a je naopak považován za nejvíce prokremelského ze všech představitelů zemí EU. Jak v Rusku, tak ve zbytku světa.

+1/0
2.1.2018 12:16

V16l42a41d55a 53M56u79s45i82l 9820766618693

Hm no.....

Pane Hovorko a kam budeme vyvyzet zbozi...Jako odbytiste ser tak trochu rysuje Cina. To se ale asi muize zmenit jak kdyz mavne praporkem

0/−1
2.1.2018 12:26

V41l97a48d58a 12M43u28s34i33l 9260796658853

Jen tak pro ilustraci...ZKL Lisen stalo asi 3 roky, zamst, jen delnici na udrzbu...Znojemska Gala kleskla uplne...Keramika ve Znojme je v cizioch rukach, atd

0/0
2.1.2018 12:28

J65a70n 53P89u40l31e46c 4328607971135

Zajímavý rozhovor. R^

+1/−1
2.1.2018 11:41

L75u33c62i40e 63B20l91a56n65i24c73k52á 2395483949661

Dá se na toto thema dlouze diskutovat,...osobně si myslím, že na charakterech většiny současné české populace se "podepsaly dějiny naší země ve 20. století" - a horko těžko se z toho vymotáváme - jeden Havel to nemohl zachránit ...hned se objevili "Zemanové - teď dokonce Bábišové a Okamurové"!!

+3/−1
2.1.2018 11:39

M59i90l82a25n 61V89o67s90t19r90ý 6919516544244

Docela úsměvné kdo všechno je dle idnes historik... vždy jsem si naivně myslel, že by to měl být někdo s patřičným vzděláním, ale jak se zdá tak jsem se pletl...

Zajímavé je, že když se na něj podívám jinde tak se o něm nepíše jako o historikovi... a když se podívám na jeho web tak u knihy o Janu Masarykovi píše, že práci v archivu dělal pan Michal Kolář (skutečný historik) a on jen psal, u dalších publikací také udává spolupráci s historiky (Antonínem Klimkem, Karlem Kaplanem, Zbyňkem Zemanem)... a stejně tak odkazy na svůj životopis, které udává na svých stránkách ho označují za spisovatele, publicistu, prozaika a redaktora, kupodivu nikde za historika...

+1/0
2.1.2018 11:32

J47a79r98o45m81í77r 79K87r70á23l 4340329984709

Pan historik by se měl pozeptat prarodičů, proč volby 1946 dopadly takhle. Nadšení z konce války, volební program, z kterého se těžko dalo poznat, co bude následovat (byla v něm podpora živnostníků a malorolníků). A ani v únoru 1948 to nebylo jiné. Informovanost o tom, co se skutečně děje byla minimální.

+1/0
2.1.2018 11:29

J91i27ř24í 51H45o64v86o41r77k81a 2506857650711

Ale on celkem rozumně říká, že rok 1946 bylo naše rozhodnutí a i Únor 48 měl ve společnosti podporu či minimálně většina nebyla nějak výrazně proti. Což je dnes docela odvaha, oficiální výklad je jiný.

+2/−1
2.1.2018 11:35

P30e71t27r 49V11e50l76e92b52i93l 6666269852705

To by me teda zajimal ten oficialni vyklad? O tom, ze mely tehdejsi udalosti ve velke casti spolecnosti podporu neni nic utajovaneho a mluvi se o tom bezne, takze moc nechapu tu odvahu..

+1/0
2.1.2018 12:28

J29i69ř90í 38H90o96v97o90r76k50a 2156897370151

Máme na to dokonce zákon :-) A zákonem zřízený Ústav, co jediný může podávat ideologický správný výklad. Takže na nějaké historické bádání a jiné pravdy není moc prostoru ba dokonce to může být nelegální :-)

0/−1
2.1.2018 12:32

P12e27t93r 95V22e17l66e97b94i83l 6316579922975

Jezis to jsou kecy..az mi ukazete ustanoveni zakona, ktere nekomu zakazuje svobodne badat nebo ktere urcuje nejaky jediny vyklad historie, dostanete hned deset bludistaku :D nejhorsi je, ze jsou lide, kteri jsou schopni takovemuhle blabolu bez jakehokoliv podlozeni uverit jen proto, ze to videli napsany na internetu..

+2/0
2.1.2018 12:43

J73i29ř83í 29H77o25v21o17r89k21a 2936677730391

Ne na internetu, ale ve Sbírce zákonů :-)

0/−1
2.1.2018 12:49

P94e75t44r 21V23e70l89e35b10i69l 6136779132315

Jasne, a vy nam to neexistujici ustanoveni zakona, na ktere bychom se vsichni mojli behem par vterin podivat, neprozradite .. Asi abychom se ho nepolekali :)

+1/0
2.1.2018 12:56

P73e17t17r 42V13e98l26e56b65i85l 6216219932945

Pokud teda neni tam vlevo dole? :D

+1/0
2.1.2018 12:56

J36i81n11d53ř43i37c13h 29T49ů20m44a 1314182487298

I tato diskuse je krásným dokladem jednoho pěkného komentáře : "Češi jsou geniální v tom , jak všechny své průšvihy včas svést na někoho jiného". Neustále se tu mluví o Francii, Británii ale vůbec ne o Československu. Ani Francie ani Británie nás v Mnichově neprodala. Nemohla, nepatřili jsme jim. Francie pouze odmítla plnit spojeneckou dohodu, Anglie ji ani neměla. To my jsme museli Mnichov podepsat. Bez našeho podpisu by to byl cár papíru.

Jistě, pravděpodobně by následovala válka s Německem a pravděpodobně bychom ji prohráli. I když při pohledu na vojenské síly jsme na tom nebyli vůbec špatně. S výjimkou letectva jsme se mohli s Němci docela dobře měřit a Němci neměli v pozemní výzbroji převahu, která se obvykle požaduje pro útočný boj. A naše opevnění by neobešli jako Maginotovu linii.

Zvolili jsme kapitulaci. Na rozdíl od Poláků, kteří bojovali se šavličkami, předem marný boj, ale bojovali.

+6/−4
2.1.2018 11:22

J24i25ř10í 22H89o43v82o14r61k64a 2736237470191

Tohle je populární mýtus.

Hezky to řekl jeden polský historik: Češi nedostali šanci bojovat a Poláci nedostali šanci přistoupit na ultimátum. Proto nemá smysl dumat, jak by se zachovali v té opačné situaci a nemá smysl to porovnávat :-)[>-]

A nešlo o to, že bychom s Němci prohráli válku! Beneš správně věděl, že národní tragédie by byla, že i po vypuknutí té skutečné války, která jistě přijde, bychom nebyli její součástí a ani při případné porážce Německa bychom zůstali porobeni a neměli šanci na obnovení vlastního státu R^.

+3/−1
2.1.2018 11:28

J57i98n12d76ř94i98c28h 67T58ů43m75a 1274542677968

Jak jsme nedostali šanci bojovat??? Rozhodnuti bylo jen na nás .

+1/0
2.1.2018 11:57

J97i80ř90í 77H37o51v69o21r98k13a 2606527760491

Někdo nás napadl jako Polsko? Kdo a kdy?

Polsko dostalo od svých spojenců ultimátum, že pokud se nepodvolí Německu, zůstane samo a bude označeno za agresora a původce války? Kde a kdy?

My jsme nebyli napadeni a proto nevíme, jak úspěšně bychom se bránili i za situace, že by naši spojenci vedli jen podivnou válku.

Polsko žádné ultimátum od svých spojenců nedostalo a tak nevíme, jak by reagovalo.

Jo a ještě jste nevysvětlil, pod jakým pseudonymem Češi podepsali Mnichov, aby nebyl cárem papíru? Hitler, Daladier, Mussolini nebo Chamberlain? Nikdo další to nepodepisoval ;-D;-D

+6/0
2.1.2018 12:04

J88i69n24d65ř19i90c20h 41T53ů22m48a 1104552667658

A kde vzali jmenovaní právo rozhodovat o našem území? Bez našeho souhlasu by to byl jen cár papíru.

+1/0
2.1.2018 13:46

P45e72t88r 25V16e63l82e81b44i20l 6666869872135

Jako dole :) to byl prave jeden z ceskoslovenskych argumentu, na zaklade ktereho Ceskoslovensko tvrdilo, ze je dohoda neplatna od pocatku. S cimz VB nikdy nesouhlasila, trvala az na nasledne neplatnosti.

0/0
2.1.2018 13:53

J73i43n56d50ř28i69c73h 61T61ů44m75a 1854652377778

Samozřejmě, že bez souhlasu Československa by ta dohoda byla neplatná. Problém je v tom, že odtržení Sudet Beneš přijal.

"Když československý prezident Edvard Beneš zjistil, že ztrácí spojenecké vojenské záruky Francie a Velké Británie, 30. září Mnichovský diktát přijal".

+1/0
2.1.2018 14:01





Najdete na iDNES.cz