Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vánoce bez víry jsou kyselé švestky, přirovnal biskup Holub v Rozstřelu

Prožívat Vánoce bez víry je jako jíst kyselé švestky ze stromu, kde jsou i sladké a uzrálé. Netradiční přirovnání použil plzeňský biskup Tomáš Holub, který byl hostem předvánočního Rozstřelu. A podporuje změnu otčenáše.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J36o72s52e85f 71P64o95t65r 6360881437569

Pan Haška doleji, i většina ostatních diskutujících shazuje vánoce, jako nicku naroubovanou na římské, popř. staroslovanské zvyky:

"Vánoce jsou opravdu pouze v jádru pohanský svátek plný rituálů a magie oblečený do chatrného křesťanského hávu." Samozřejmě, že se jedná o ateisty, kteří se prostě nedokáží vyrovnat s magickou silou Vánoc, kdy skrze narození Ježíše Krista se oslavuje narození každého nového lidského dítěte. Z tohoto hlediska jsou prostě takové námitky směšné, a naopak vyvstává otázka, co tedy oni místo Vánoc mohou nabídnout.

Ateistický pohled na svět je již 100 let dominantní u nás, o něco méně ve zbytku Evropy. Proč si ateisté za tu dobu nevytvořili podobné svátky? Nic jim v tom přece nebrání, měli by své svátky a nemuseli by se chovat pokrytecky, kdy tomu nevěří a přitom to slaví.

Já bych si dovolil jim doporučit témata. I z hlediska vědy je to buď Bůh nebo Náhoda.

Proč si ateisté nevytvoří racionální oslavy Náhody, Evoluce? Něžné zpívánky, poetické vyprávění o Náhodě, o Evoluci. Děti by se těšily na Náhodu, co přiletí oknem a náhodou zde zanechala dárky. Nebylo by to pravděpodobnější než Ježíšek ? a bez ateistického pokrytectví?

Je to proto, že ateismus je sterilní, bez schopnosti vývoje ( ačkoliv o tomto neustále mluví). Jasným důkazem je existence ateistického marx-leninismu, kterýžto ateismus za sebou zanechal na 100 milion§ (slovy: stomilionů) mrtvých, špínu, nepořádek, opadané fasády, zadrátované hranice, poloprázdné obchody........

0/0
25.12.2017 0:37

M45i64r86o74s78l61a33v 24J78e45ž18e74k 8831436252498

Já nejsem věřící a myslím si, že je falešná víra, když si někdo na víru vzpomene jen jednou za rok na Vánoce nebo když mu někdo umře.

+1/0
24.12.2017 17:48

M23i79l66o92š 66K26o51t60e70k 3249764

Islám má zelenou.

0/0
23.12.2017 23:27

E53d12u80a66r89d 85S83o16j23k11a 8221288250687

Hyperbola (jak tvrdí pan biskup)? Pro mne je počínání papeže Františka velkým zklamáním. Jako nadsázku jeho výroky (i činy) brát nemohu. Spíše si kladu otázku, zda Kristu slouží nebo jej zrazuje. (A větu bych ponechal, jak je. Věřící z ničeho záludného Boha určitě nepodezírají; mají mnoho vět jiných.)

0/0
22.12.2017 22:47

V54á26c89l64a76v 12P37o48l56á51š56e31k 9506880291227

Ta žádost "neuveď nás v pokušení" mi vždycky vadila. Copak víme s jistotou, že je to skutečně Bůh, jenž nás uvádí v pokušení? Pokud nás neuvádí v pokušení Bůh, tak je ta žádost nespravedlivým obviněním a urážkou Boha. A pokud nás Bůh skutečně uvádí v pokušení, tak pro to asi má své důvody a my nemáme právo po Něm požadovat, aby přestal dělat něco, pro co má své důvody. Zakoušet pokušení přece není samo o sobě nic hříšného; hříšné je pokušení podlehnout a ne je zakoušet a odolat mu. Ale ta formulace "nenech nás upadnout v pokušení" není o mnoho lepší. Co se myslí tím "upadnout v pokušení"; je to "zakoušet pokušení" nebo "podlehnout pokušení"? A je to skutečně Bůh, jenž nás "nechává upadnout v pokušení", a pokud ano, máme my vůbec právo žádat Ho, aby to přestal dělat? Mně by se nejvíce líbila formulace "pomoz nám nepodlehnout pokušení".

0/0
22.12.2017 21:57

J35o13z64e84f 78K22o96s78t27e87l10a37n12s47k11ý 8605512349216

Hoci som katolík, tak z tohto pápeža má dosť nepríjemné pocity. Katolícka cirkev prežila 2.000 rokov práve pre to, že nie ona si prispôsobovala vývoju okolo seba, ale že to bolo naopak. V okamihu, keď sa začne liberalizácia katolíckej cirkvi a jej učenia, tak to bude znamenať začiatok pomalého konca.

Pre príklady nemusíme chodiť ďaleko. Stačí k protestantom, evanjelikom, husitom, kalvinistom či anglikánom - skrátka všetkým, ktorí sa pred stáročiami od Cirkvi oddelili. Nie je náhoda, že práve v týchto krajinách je kresťanstvo pomaly už len folklórom minulosti. A nie je náhodou, že práve v týchto krajinách (na Západe) možno sledovať najväčší vzostup islamu. Pretože ono to je veľmi jednoduché: ŽIADNA organizovaná spoločnosť (ani Indiáni v pralese) nemôžu existovať bez nejakej ideológie, a navyše takej ideológie, ktorá obsahuje prvky mysticizmu. Paradoxne čím ateistickejšia spoločnosť je, tým väčšie prvky mysticizmu sa v nej objavujú (stačí si spomenúť na heslá Lenin - večne živý či súčasnú Severnú Kóreu a bludy, ktoré o svojich vodcoch šíria tamojšie médiá).

Je to totiž presne ako s vákuom tu na Zemi. Nemôže dlhodobo prirodzene existovať. Ak sa z niečoho vyčerpá vzduch, tak uzavretý priestor má tendenciu naplniť sa čímkoľvek, len aby tú prázdnotu zaplnil. Aj preto možno vidieť, že na islam a iné sekty neprechádzajú katolíci iní presvedčení kresťania, ale najmä ateisti, resp. ľudia bez viery.

Z pápeža mám trochu obavy aj z iného dôvodu, Podľa mnícha Malachiáša, ktorý žil takmer pred 1.000 rokmi a ktorý spísal základné stručné charakteristiky budúcich 111 pápežov (pre nás samozrejme už minulých), by tento pápež mal byť posledný. A deje sa presne to, čo sa o súčasnej dobe píše:

"Počas posledného Prenasledovania svätej rímskej Cirkvi bude sedieť na pápežskom stolci Peter Rímsky, ktorý bude kŕmiť ovce uprostred mnohých protivenstiev, ktoré keď pominú, mesto siedmych pahorkov bude úplne zničené a strašný Sudca bude súdiť ľud."

0/−1
22.12.2017 21:14
Foto

J10a61r95o93s22l48a14v 54Š39a19n68í45k 3939854101743

Pokud církevní hodnostáři hovoří a kážou ke svým věřícím je vše OK. Jakmile ale začnou nabádat ateisty u nás k nějakému jednání podle církevních způsobů, tak to tedy prr. Vánoce a Velikonoce jsou u nás už dávno hlavně tradicí a nenechám si nikým kázat jak k nim mám přistupovat. a jak je vnímat.

+5/−2
22.12.2017 16:21

P18e63t39r 88R42i28c21h46t87e11r 2106467181508

"Vánoce jsou v Česku jako jedné z nejateističtějších zemí spojeny hlavně s dárky a dobrým jídlem."

Nejzajímavější na tom je, že České země patřily před 100 lety, mezi nejvíce katolické země na svetě (více než 96% římskokatolická církev). A že čeští katoličtí teologové, tomisté a apologeté, jako byli ThDr. Eugen Kadeřávek, ThDr. Josef Pospíšil, ThDr. Antonín Podlaha, ThDr. Josef Samsour aj., patřili mezi největší a nejinteligentnější obránce katolické víry v Evropě, před nastupujícím modernismem, ateismem a deb.ilismem.

+1/0
22.12.2017 16:05

J95o79z26e77f 29K60o39s19t51e45l73a66n67s68k57ý 8525162509116

No tak tých 96 % rímskokatolíkov je na 1 000% omyl. Husiti ani ďalšie podobné cirkvi s Rímom a katolíctvom nemajú moc spoločného...

+1/−2
22.12.2017 20:56

J71i91ř95í 21T45i78n80t49ě58r15a 6200489673460

Vážený pane Kostelanský,

Petr Richter píše o zaniklých zlatých časech katolicismu v zaniklém Předlitavsku zaniklého Rakouskouherska.;-)

+1/0
22.12.2017 21:14

P87e23t88r 29R25i66c49h45t97e22r 2936247741598

http://kramerius.mlp.cz/kramerius/MShowPageDoc.do?id=241263&mcp=6018&idpiF3790&author%

+1/0
22.12.2017 22:10

J88i45ř94í 58T44i45n57t10ě67r80a 6970479203790

Vážený pane Richtere,

další zajímavostí je, že nejkatoličtější stát v Evropě zanikl v roce 1918.[>-]

+2/0
22.12.2017 21:23

P13e40t96r 16R30i79c54h68t33e89r 2826607361928

Ano, máte pravdu, ikdyž římských katolíku bylo ještě v roce 1921 - 81,97 %, a v roce 1930 - 78,49 %. Ale jistě se oba shodnem na tom (myslím, nestranně a bez předsudku), že před tím se české obyvatelstvo muselo bránit proti materiální blokádě a několikanásobné početní přesile "tehdejšího světového válečného uspořádání", více než čtyři roky.

+1/0
22.12.2017 22:41

J83i27ř30í 14N31o96v69o69t25n88ý 6325107396236

Nechápu, pro chce papež měnit staletou modlitbu. Pokud věřící člověk prosí Boha, aby ho "neuvedl v pokušení", je to zcela v souladu se starozákonními texty bible. Protože Hospodin člověka rád zkoušel a pokoušel. Co byly poměry v Sodomě a Gomoře jiného, než že Hospodin zkoušel příslušníky svého vyvoleného národa, zda se dopustí hříchů či nikoliv? A nakonec proč Adam kousl v ráji do jablka ze zapovězeného stromu? Protože ho Hospodin zkoušel, zda vytrvá ve víře anebo zda podlehne pokušení poznaného hříchu. A v části Otčenáše, kterou se současný papež snaží změnit, není nic jiného, než prosba k Bohu, aby už takových pokusů pevnosti ve víře na svých ovečkách konečně zanechal.

+1/0
22.12.2017 14:23

P30e48t27r 29H38a65r94i80p95r18a54s79a96d 29H22a14j75i82č 5191636253490

Mám jiné vyznání a nepočítám se mezi křesťany i když mě matka pokřtít nechala, ale tohle je pravda s velkým P. Kdo z nás si dovede představit, jaké to je narodit se a rodit ve strachu, že přijdou žoldáci, aby zabili novorozeně a ještě tomu ve chlévě? Zvířata jsou dobrá, ale moc čisté prostředí to není. Všude jsou výkaly a moč... Pak chodíme s posvátnou touhou podívat se na jesličky do kostela. Proč? Právě proto, že bychom takový porod asi nepřežili.

0/0
22.12.2017 14:05

K59a93t26e23ř20i43n24a 18D82r29a49h41o48k84o72u63p32i70l97o12v31á 9226581502983

Každoroční klasika:

Saturnálie - dávání dárků (dětem hračky), oslavy, místo vánočních přání byly básně

Wassailing - chození od domu k domu a zpívání koled (většinou chudší lidé)

A nakonec něco z bible (než si křesťanům došlo, že musí svátky nahradit svými):

"Jak praví Hospodin: Pohanským způsobům se neučte a nebeských znamení se neděste, ačkoli se jich děsí pohané. To, čím se řídí národy, jsou pouhé nesmysly: dřevo pokácené v lese, výtvor otesaný truhlářem, ozdobený stříbrem a zlatem, zpevněný hřeby a kladivem, aby se nekácel. Ty modly jsou jako strašáci v okurkovém poli. Neumějí mluvit a musejí se nosit, protože nechodí. Nebojte se jich, nedokážou nijak ublížit ani pomoci." Jeremiáš 10

Lidé se prostě vrací k tomu co tu bylo dříve. Je to jako po 2. světové válce po německé totalitě, kdy se lidé začali odvracet od německého pokusu o převýchovu. Zde jde návrat z podstatně delší - křesťanské - totality.

+4/−1
22.12.2017 13:50

L50a57d20i23s48l90a74v 96H79a87š32k12a 4253556601650

A přijde trest za bezbožnost. Třeba přes migráčky

0/−2
22.12.2017 14:16

K86a34t34e40ř65i80n36a 41D21r60a48h65o22k28o47u44p74i23l68o85v13á 9946431382733

Já si vždy říkám klasické: Všichni věřící jsou ateističtí vůči bohům, ve které nevěří. Ateisté jen nevěří v o jednoho boha navíc. Protože nemohou mít všechna náboženství pravdu, ale plést se všechna mohou.

+2/0
22.12.2017 14:25

L43a67d95i49s60l16a25v 47H45a43š86k33a 4203436691300

Víra nemůže být jen pocit

0/−1
22.12.2017 14:27

K78a11t87e52ř19i83n61a 50D86r37a11h85o73k61o91u90p95i65l31o23v40á 9916591542323

Víra v něco se nedá ovládat. Buď vás něco přesvědčí a pak věříte nebo vás nepřesvědčí a pak nevěříte. Ateismus je odpověď na jednu otázku: Věříte v (toho kterého) boha? Teisté odpovídají ano, ateisté ne. Znamená to jen: Nebyla jsem převědčena (nevěřím), tím co mi tvrdí teisté (že ten který bůh existuje).

0/0
22.12.2017 14:54

T27o75m83á59š 21T64a79t98í65č34e92k 5550842630598

Migráčky vaše modlení v kostele nezajímá ani za mák.

0/0
22.12.2017 22:47

J15a55n 62P33a14v38e73l83k51a 3957361534221

JJ je načase se vrátit k oslavám slunovratu.

+8/−2
22.12.2017 13:48

L56a88d86i51s42l29a91v 17H76a89š75k71a 4313856181370

Vánoce jsou opravdu pouze v jádru pohanský svátek plný rituálů a magie oblečený do chatrného křesťanského hávu.

+8/−4
22.12.2017 13:45

J97i45ř20í 12R71y17s 3844397366494

Vánboce s vírou jsou pohádka pro dospělé.

+2/−2
22.12.2017 13:42

T93o53m91á42š 63T83a21t67í52č75e47k 5510222650718

Omyl - je to pohádka pro děti. Ty je totiž možné tvárnit. Kdyby s těma povídačkama přišel někdo do světa vírou v pohádkový bytosti nepostiženýho, tak by se mu dospělí vysmáli a zakázali mu vykládat to jejich dětem. Ty pohádky je potřeba opakovat dětem tak dlouho, až tomu uvěří a v dospělosti se od svého dosavadního života nechtějí odtrhnout, nota bene když jeho atribut "věřící" byl podle nauky a výmyvu tím centrálním bodem.

Viz https://www.youtube.com/watch?v=Y201QzDdzbg

0/0
22.12.2017 22:58

J51i38n64d85ř60i82c52h 64L55u52k59e25š 3509494483140

Nejvtipnejsi je, jak pod kazdym clankem o cirkvich, krestanskych svatcich atd. prevladaji komentare nenavistne. O tom, at s tou pohadkou daji panbickari pokoj. Nekdy jsou nadavky na verici jeste hrubsiho zrna. Ale jak jde o migraci, islam, kvoty, jsme najednou ti nejvetsi krestane a nenechame si preci vzit nasi viru, kulturu a krestanskou tradici. Nejvic se tim ohani ti nejvetsi neznabozi vcetne Zemana. Jenze pokud si za temi krestanskymi hodnotami stst doopravdy nebudeme, prevalcuje nas i par pristehovalcu. Takze to neni o nich, ale o nas. Za co my stojime, za cim my si stojime a jak se s tim ztotoznujeme.

+7/−5
22.12.2017 13:37

T57o25m92á35š 47P24í43c36l 3916603631437

Ve svých aktivitách proti islámu se OPRAVDU křesťanstvím neoháním. I když musím přiznat, že pompézní kostel na mě dokáže zapůsobit (měly to ty církve hezky promyšlené, jak vymývat mozky).

+6/−3
22.12.2017 13:44

K41a88t56e32ř54i39n29a 77D30r52a74h65o50k87o45u89p13i67l69o27v13á 9706891362283

Jasně. Jediná obrana proti iracionální víře v Alláha je věřit ve vašeho

JHVH (neplést s JCVD) ;-D Co takhle sekulární humanismus? Liberalismus? O tom si církev, která se za vše omlouvá až po 500 letech může nechat zdát.

+5/−1
22.12.2017 13:58

V40í34t 36J94ů37z93a 8102296181338

Sekulární humanismus ani liberalismus nás nespasí ani v tomto čase, ani pro věčnost.

0/−2
22.12.2017 18:32
Foto

S66t94a37n70i21s30l70a83v 14D50o37n83á58t 6773523327330

Pan Holý není nevěřící, takže nemůže tušit, jak ty spodní švestky chutnají. Pro mě jsou ty horní přezrálé a červivé, abych se držel jeho přirovnání. Ale nikomu nekecám do toho, které má jíst.

+5/0
22.12.2017 13:37

M90a45r39i69e 98H30o13m23o15l92k82o91v58á 2730465421

Biskup Holub je vypočítavý vyčůránek. Směnil biskupství za restituce, při jejichž vymáhání byl velice aktivní. Jemu žádná změna otčenáše stejně nepomůže. Měl by se starat o to, jak neskončit v pekle. On totiž člověk neví - existuje, neexistuje...;-)

+5/−5
22.12.2017 13:34

L64a78d94i75s95l57a95v 42H86a84š85k90a 4563746571510

Existuje pojem věčné zatracení, což si mnozí pletou jako věčné utrpení.

Očistec bych do toho ale nemíchal, ten byl vynalezen také pouze za účelem prodeje odpustků

0/0
22.12.2017 13:38

M14a69r18i82e 78H62o66m74o33l56k15o37v86á 2910555751

Věčné zatracení je věčné utrpení. Utrpení ducha. Očistec? Co ten má společného s panem Holubem? Nic. Jistě, slovo "očistec" bylo nádherně "využito". Ovšem pro obyčejné lidi znamená naději - případné oddálení věčného zatracení. Protože hříšní jsme všichni. Tedy až na některé biskupy, např. Holuba.

0/−2
22.12.2017 13:45

L89a51d93i98s57l56a37v 42H48a96š82k23a 4443226661400

Duch zemře společně s tělem. Stejně jako byl stvořen, tak bude i zničen.

Očistec je naděje, ale vylhaná tudíž marná. Založená na tom, že si můžeme zasloužit spasení sami - třeba překonáním utrpení. Což je lež

0/0
22.12.2017 14:14

M44i41l86o87š 64V62o62n11d22r29u51š49k52a 5685541947394

nomen omen...

0/0
22.12.2017 18:15

L19u10k15á79š 58K92l57a42z75a43r 1801797523391

V článku jsou v souvislosti s Vánoci tři citace. Jen v jedné z nich jsou zmíněny kyselé švestky, zato ze žádné z nich nevyplývá, že je podle biskupa Holuba ono obrazné pojídání zelených švestek spojeno s absencí víry.

Obrazné pojídání zelených švestek je podle biskupa Holuba spojeno s komercionalizací vánoc a nic nebrání něvěřícímu člověku, jako jsem já, aby komerci nepropadl a vylezl si obrazně na strom výše pro sladší švestku.

Proto v článku i v titulku uvedené spojení absence víry a pojídání kyselých švestek vypadá jako výplod jedince s nedostatečně vyvinutou logikou myšlení.

+1/−1
22.12.2017 13:33

P21e88t73r 91L55u14k67á20š 4375874916855

Myslim ze ne, Time ;-D

0/0
22.12.2017 13:33

M38i14c87h89a79l 52O86n83d34ř21í61š59e85k 4477395540889

Co mají Vánoce společného s vírou? Kromě toho že si církev kdysi vypočítavě řekla, že narození Krista “nááhodou” výjde na stejné období jako oslavy slunovratu, a tak je postupně vytěsní.

+13/−7
22.12.2017 13:31

J29a80r30o68s88l40a59v 77S76l97i89v70a98n72s26k87ý 7717647528549

Proto je lepší udělat ze švestek slivovici.

+8/−1
22.12.2017 13:31

F85r63a38n91t68i15š98e37k 24K16l18í74m22a 2303188164704

Tak pane biskupe, moje prarodiče chodili do kostela, pohřby proběhly tamtéž, matka chodí stále, já ne a stejně máme Vánoce rádi. Taky Vám nenutím, že život bez sexu je jako chleba bez másla!

+17/0
22.12.2017 13:29

T27o48m73á37š 21P12í53c95l 3226343471457

Nač si kazit svátky, kdy se oslavuje, že se dny začnou prodlužovat a přijde jaro, nějakými bohy?

+1/−1
22.12.2017 13:26

D71a23n82i85e10l 13J64a52n37k10o 9839419310632

Vždy pobaví když někdo hlasitě hlásá jak Vánoce jsou křesťanskej svátek ....

to vždy a zaručeně pobaví .....

+7/−5
22.12.2017 13:24

I70v89a25n 58M78r64h20a26č 1546262780267

Sám seš švestka

+2/−2
22.12.2017 13:18

J73a60n 83S95m55e79j60k91a52l 6914348882

Můžeme církev, víru nebo Boha hanit. Jako klidně. Jenže na to dojedeme, protože nově příchozí do Evropy dělají přesný opak...

+7/−2
22.12.2017 13:13

L22a26d52i63s42l27a63v 42H16a57š41k63a 4803636551820

Když mohli v ŘKC bez uzardění jedno přikázání jasně definovaného desatera vyškrtnout a jedno rozdělili na dvě, tak nějaké drobné změny v modlitbě Otče náš...toho si ovečky ani nevšimnou

+1/−2
22.12.2017 13:12

R34o54s68t66i17s83l38a14v 67M41e53i13s79n39e21r 6771649354

..to těch pár babiček, co chodí na venkově do kostelů, jistě uvítá, když jim na stará kolena změníte otčenáš,, ty budou radostí opravdu bez sebe.... ;-D:-P;-D

+7/−2
22.12.2017 13:07

J46a61n 21V55á82v36r61a 1462201269288

Neuveritelne slizky karierista.

+3/−4
22.12.2017 13:00

P30e24t91r 34K77o66l96á33ř 2678817384871

Změnit otčenáš je super nápad, co místo něho dát nějaký text od Kabátů?;-)

+4/−3
22.12.2017 12:54

T48o95m10á72š 60B61e75n46e63š 4976548278934

Nejsem věřící, ale i padlého anděla měl snad stvořit Bůh, tak proč něco měnit?

+1/0
22.12.2017 12:51

M70a77r71t41i15n 69Z72i22k84m46u27n61d 7775125724231

Každá víra obsahuje paradoxy. Bůh stvořil anděla, kterého, tak nějak alibisticky, nechal padnout z jeho vlastní vůle :) Obecně se dá říct, že ti ďáblové a démoni a džinové jsou obvykle původní bozi kovertovaného národa.

0/0
22.12.2017 13:13



Najdete na iDNES.cz