Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Mosty v Česku padají, kontroly a údržba se podceňují, zlobí se experti

České stavebnictví je plné systémových chyb. Je téměř 70 let zanedbávané a podfinancované. Ve svém prohlášení to tvrdí experti z České asociace konzultačních inženýrů. Podle ní je 108 mostů v havarijním stavu. „Údržba zkrátka není tak populární jako klepání na základní kameny,“ říká prezident asociace Martin Zuštík v rozhovoru pro iDNES.cz

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P31e11t35r 54V49o82n27d30r84a16c63e46k 7645951123980

Že jsem se hůře neučil - mohl jsem být novinářem a napsat takový článek !!

Jen pro objektivitu - kolik že to popadalo mostů ??

Na druhou stranu obdivuju komanče, že jejich mosty drží 50 let a více bez jakékoli údržby - dnešní rychlokvašky neobstojí ani v záruční době - viz dálnice na Ostravu !!

0/0
17.12.2017 18:14

J24i84n28d68ř60i72c85h 17Š23k55o84p18e66k 4435501710745

výroba byla kvalitní z logického důvodu. Nebylo dost výrobních kapacit, tak se vyžadovala životnost, ať se již jednalo o silnice, pračku, most nebo cokoli jiného.

Dnes, kdy na trh může kdejaký šmejd, pro stát dodává firma založená podvodníky na Kypru před týdnem, nikdo kvalitu nedá

0/0
17.12.2017 19:47
Foto

J50i63ř36í 14V10e19s36e94l13ý 3970662460100

Prehaneni a hloupost je v clanku. Nezavisly expert, soudni znalec nebo CVUT, urcite poradi co s tim. Bagatelizovani vysledku kontrol je moda. Kdo nechce penize do planu je za hvezdu!

+1/−1
17.12.2017 16:51

M42i63l43o71š 28Ř75e92h67á28k 8576258287405

Především "Česko" je havarijní název.

+4/0
17.12.2017 16:33
Foto

J92i97ř19í 62B50a64b91i70n23s42k75ý 7947239758911

na druhou stranu je to dobrý důvod pro vládu nesnižovat DPH protože každý musí pochopit že jsou potřeba peníze na opravy a údržbu mostů , Kalosek vybíral po stokoruně na ochranu před povodněma a kdepak skončily ty peníze ? no a Babiš bude taky potřebovat nějaký důvod jak lidem vysvětlit že daně se musí platit a procento navíc nikomu neublíží atd atd atd

+1/0
17.12.2017 16:10

L72u57c73i28e 70K23o23m30i74n93i25k74o77v17á 2324156209840

Penize na kvalitni mosty hledejme treba v Capim hnizde.

+1/−3
17.12.2017 14:05

J69a25n 37M85a49l57ý 1115539394298

To jo, do té doby tady všichni byli křišťálově čistí.

+3/0
17.12.2017 14:53

J31i66n76d14ř10i10c94h 70Š82k95o57p27e79k 4765441670345

máš představu o tom, jak fungují dotace ? Nemáš, protože jinak by jsi věděla, že dotace jsou účelově vázané, takže nešlo místo Čapího hnízda dát 50 mil do silnic a mostů

0/0
17.12.2017 19:53

J89i23ř63í 90H36o64r19á53k 6594634863176

Kdyby se Dolínek nesoustředil především na buzeraci řidičů a věnoval alespoň část svého úsilí kontrole stavu komunikací jako takových a příslušné údržbě, určitě by nedošlo ke zhoršení oproti současnému stavu. Jenže: Dolínek jako politik plní mikrofony kecama, protože tohle od něj novináři očekávají a potřebují. A asi taky protože nic lepšího neumí (jinak by to dělal!)

0/0
17.12.2017 14:05

R26i27c26h83a93r98d 17T27o21m73e76č22e61k 7326245376511

Stav některých pražských postranních ulic, hlavně na sídlištích je příšerný. Asi TSK spoléhá na to, že nespadnou.

0/0
17.12.2017 14:33

R45o59m50a80n 32K20o39n75e38č94n12ý 4664608493

Tak misto staveni nesmyslnych rozhleden za penize EU jenom aby se penize vycerpaly,tak mame opravovat tyto havarijni mosty a je to

+5/0
17.12.2017 13:49

R45o17b62e66r78t 41B43a85l77a37b50á23n 9252463512

Co se týče té "Nezávislé kontroly projektů a jejich realizace", tak to rozhodně není tak jednoznačně přínosná záležitost. Je to další prvek, který by prodlužoval přípravu, další prostor pro komplikace, maření a ovlivňování výběrových řízení.

0/0
17.12.2017 13:38
Foto

J38o14s50e81f 11M24e14d 5452356922

Jestli 70 let to nevím, ale 28 zcela určitě :-/

+1/0
17.12.2017 13:31

L16a85d18i65s14l15a59v 60L34a40k14e97r 2643449955186

Pokud jde o poslední případ, lávka v Praze - Troji:

Stavba musí být navržena tak, aby bylo možno provádět kontroly stavu nosných prvků. V případě lávky to jsou nosná lana. Ta - nota bene - podléhají korozi, a pokud se k nim dostala voda špatnou hydroizolací, nebo při povodni, pak jde vždy o časovanou bombu.

Byla lávka navržena tak, aby byla možná kontrola nosných lan uvnitř mostovky? Psalo se že nikoliv, že prý lana byla "zabetonovaná", tedy nepřístupná. Bylo možno monitorovat korozi lan po celé délce? Nebylo??? Pokud je tomu skutečně tak, pak životnost lávky měla být tomuto faktu přizpůsobena.

----------------------------------------------

Vzpomínám si na případ pádu lanovky ve Francii: kabina pojížděla na stabilním nosném laně, které bylo mezi horní a dolní stanicí podepřeno jedním sloupem. Každého půl roku byl po lanu spouštěn vozík se zařízením pro magnerickou kontrolu lana (MRP). Pouze v jediném místě nebyla kontrola lana možná: lano bylo na středním sloupu podepřeno v bronzové ochranné vložce o délce 2 metry, aby se neopotřebovalo. Lano se přetrhlo právě v místě bronzové vložky, pád kabiny nikdo nepřežil.

+2/0
17.12.2017 13:19

P58e81t23r 40J19a94n92o33u98š89k60o84v58e35c 8411703368726

no tak trošku vás opravím, předpínaných konstrukcí je ČR mnoho a kupodivu se kabely nekontrolují nikde, protože to nejde. Kabely jsou uloženy v kovových chráničkách a prostor mezi kabelem a stěnou chráničky je vyplněn cementovou maltou. Podrobnosti projektu lávky neznám, ale jak znám práci Ing. Stránského, tam bych chybu nehledal. Jsou samozřejmě různé metody, jak lana zkontrolovat, ale je otázkou jestli byla zvolena vhodná metoda, pokud bylo podezření , že je něco v nepořádku. Pokud žádné podezření nebylo, je to spíše nešťastná náhoda.

+1/0
17.12.2017 15:16

V72o54k35o30u73n 32V89l62a90d15i46m40i48r 8152858919648

Da se to tedy shrnournout Jako cesky slendrian. Pripomelo Mi to opet jednu pisen panu Voskovce a Wericha.

+1/0
17.12.2017 13:00

M32a32r94t83i21n 91Ž83e66l23i53n74s11k97ý 9988439709912

Údržba infrastruktury, a to nejen té dopravní, je zanedbávána již od roku 1948.

Zdroj: https://zpravy.idnes.cz/most-trojska-lavka-inzenyri-zanedbana-udrzba-ceska-asociace-konzultacnich-inzenyru-g3w-/domaci.aspx?c=A171215_104459_domaci_hm1

...

Už jsem se bál, že se nenajde důvod spojit tento problerm s komunisty... :-P

+1/−6
17.12.2017 12:54

T71o50m82á38š 17H90o49l55i13č 5878864671518

Lenže to je pravda.

+2/−1
17.12.2017 12:59

M55a98r65t69i19n 48Ž41e87l60i62n50s62k59ý 9778259609922

skoro 30 let po komunistech? Za chvili to uz bude stejna doba jak trval minuly rezim... trapne...

+3/0
17.12.2017 13:00

P15e12t68r 55N42o44v19o35t24n40y 1541380181

Jedno jak dlouho po komunistech, ale pravda to je.

+1/0
17.12.2017 13:15

L13i95b97o70r 97J74a45n37e88č94e38k 4145215875411

Jeden z duvodu proc padli komunisti bylo to, ze jim proste dosly prachy presto ze si mohli tisknout. A bylo to videt na kazdem rohu.

+2/−1
17.12.2017 13:25

M74a56r22t33i93n 19Ž81e83l97i95n22s63k55ý 9438949179862

Ja si vybavuji 80. leta, ze kazdorocne byl vyber v obchodech lepsi... sice by komuniste pozdeji padu RVHP asi museli utvorit vic spolecnych podniku, nebo i privatizovat, ale to konec koncu udelal i polistopadovy rezim ac ve zvracenem meritku.

0/0
17.12.2017 20:44
Foto

J58a52r58o54m64í88r 79H49l25u64b25e17k 2406500314561

.........., nemohu to napsat na plnou hubu, ale starořímské a středověké mosty stále stojí a pád jim nehrozí. Hlavně se musí chytit za ucho profesoři stavebních fakult, ze kterých pocházejí konstruktéři současných mostů.

+1/0
17.12.2017 12:46

M77i60c66h27a30e43l97a 31V21a98r74c85l21o88v92á 4932874502543

Stojí, protože netrpí mrazem, s láskou se o ně starají památkáři a nikdo je nesolí.

+3/0
17.12.2017 12:50
Foto

J67a39r85o20m67í42r 83H78l54u65b76e67k 2546890174771

Nemusím to dělat rychle, hlavně pořádně a důkladně. Ty starořímské mosty stojí i tam, kde mrzne. Mi trvalo 12 let, než jsem postavil malý domeček, ale odolává veškerým povětrnostním vlivům, stále v něm vše funguje. Jistě, nevím, jak bude vypadat za tisíc let.

0/0
17.12.2017 12:58

M82i37c88h66a25e54l37a 42V64a23r93c38l36o70v31á 4292884952633

Nezlobte se, ale jste mimo.

1. Železobetonové konstrukce umožňují dosahovat velkých rozpětí podpěr a tvarů, kterých není možné u kamenných staveb dosáhnout.

2. Bunkry nikdo nesolí a jsou velmi masivní konstrukcí, která zde bude po tisíciletí (pokud jí někdo nerozboří). A věřte mi, že novodobé kryty mají delší životnost než ty prvorepublikové.

3. Chyby není v konstrukci, ale způsobu užívání a údržbě. Majitel auta jezdí na pravidelné záruční servisní kontroly či stát mu nařizuje technickou, ale majitel nového mostu jej pouze provozuje.

+3/0
17.12.2017 13:07

O27n90d49ř97e83j 46Z63e52m64a44n 5410304948149

Ještě že jste jako příklad nepoužil Karlův most...

0/0
17.12.2017 12:58
Foto

J20i19ř66í 97B83a38b22i12n53s54k53ý 7487549518831

jediným nebezpečím pro kvalitu staveb je vyvynutý smysl majitelů stavebních firem vyrobit za každou cenu z hnoje křištál !

0/−4
17.12.2017 12:45

V44á56c78l58a36v 88K86o43v38á14ř 1292601127714

To je otázka, mne spíš zaujala tato věta, kterou beru jako holý fakt: „Údržba zkrátka není tak populární jako klepání na základní kameny,“

+4/0
17.12.2017 12:47

J97i33ř92í 97Z34a25p60a64d31l14o 8669501251475

Naprostý nesmysl.

0/0
17.12.2017 13:09

J94i54n45d91r22a 68S29t86e62p70a68n24e32k 6752376929638

me v haklu most nespadne :-/

0/0
17.12.2017 12:41

I77v20a39n 54K31a59z50i29m36o32u79r 6352737906846

Obrovské nebezpečí je v tom, že stále přetrvává nedostatečná a často neodborná "kontrola" průběhu stavby ze strany investorů, ať již obcí nebo státu a prakticky neexistující přejímka dokončených staveb. Druhou věcí je nesmyslné výběrové řízení s důrazem na cenu stavby, která se nakonec nedodrží. V zákoně o veřejných zakázkách by mělo být stanoveno, že navržená cena a termín musí být dodrženy s tím, že minimálně polovina ceny stavby bude uhrazena až po dokončení. To by odstranilo "firmy" vzniklé ad hoc dva dny před termínem přihlášek.

+1/0
17.12.2017 12:32

P73e49t48r 83J68e37l48í43n52e20k 8701320398209

Evidentně ve stavebnictví nepracujete.

0/0
17.12.2017 13:07

P92e83t36r 37T49r87u40h85l91a72ř93í93k 3712849455481

„Údržba zkrátka není tak populární jako klepání na základní kameny,“

-------

Tesat do toho kamene.

+7/0
17.12.2017 12:31

M61i87c78h82a50l 82Z37e53l34e36n38ý 6764863445596

Expert se chce jen zviditelnit.

Ve Studence spadl most pri spatne zajistenych stavebnich pracech.

Ve Vilemove pri spatne organizovane rekonstrukci.

V Troji zrezivela nosna lana.

Jak tyhle veci souvisi???

+3/−3
17.12.2017 12:30

K37a21r19e42l 47L53a97n33g12r 2542867570748

Lana zrazivěla protože se kašlalo na popovodňovou údržbu a revizi.

+2/0
17.12.2017 12:46

O88n73d65ř62e96j 13Z58e81m52a55n 5680194568829

To nic nemění na tom, že šlo o tři rozdílné situace.

0/0
17.12.2017 13:00

K12a23r59e62l 98L56a23n66g82r 2612527960948

Doporučím vám chodit obden léta po pražských mostech a uvidíte tu "údržbu". Kecá se o ní, platí se za ní miliony, ale má jeden problém není nikde vidět. Praskliny v betonu jsou léta a nikdo je nezaleje.

+2/0
17.12.2017 13:06

O62n63d75ř38e62j 35Z62e63m59a69n 5740784828859

A co to má co společného s tím, co se stalo ve Studénce? Co to má co společného s tím, co se stalo ve Vilémově?

0/0
17.12.2017 13:12

K76a84r64e49l 33L90a69n94g20r 2522907870108

Co to má společného? Celkem nic.... Jen jednu věc a té se říká lidský faktor.

+1/0
17.12.2017 13:33

O60n31d89ř13e20j 98Z17e94m28a75n 5260164838929

Tak to potom můžete dát jako příklad naprosto cokoli, protože ten lidský faktor je přítomen prakticky všude.

0/0
17.12.2017 14:35

K28a51m52i83l 82S25k70r45o81b27a21n28e16k 3357674537331

To jsou zase příspěvky.......kazdy kdo si zrekonstruoval zachod rozumi problemu stavebnictví.......Zustik ma 100% pravdu.

+1/0
17.12.2017 12:11

S47t73a34n11i42s69l65a64v 79S75e90d58l19á48k 1435489967

Začíná to u projektu. Projektanti něco navrhnou a ocení se za kolik. Pak se vypíše veřejná soutěž a vyhraje to někdo za polovic. A nikomu to není divné. Pak se šetří, kde se dá a do stavby se dá kdekterý šmejd. Peníze se dohání vícepracemi.

Východiskem musí být opravdu pořádný projekt a pokud někdo stáhne cenu o víc než deset procent, tak se musí po položkách analyzovat, kde vznikla chyba. Každý, kdo soukromě stavěl ví, že vše stojí víc a trvá déle. Dále je třeba eliminovat dodavatele, kteří něco odflinkli nebo zůstali dlužit. Cena musí přestat být jediným (nebo hlavním) kriteriem.

+1/0
17.12.2017 12:09

M51a52r66t67i17n 72J38u25r49e71č90k90a 2923814361741

Na D47 u Ostravy se třeba rozhodně nešetřilo (tedy co do financí) a jak dopadla? Tankodrom hadra, po pár letech v Ostravě zcela nově vybudovaný přivaděč za miliony. Přeci financování a kvalita se musí u projektu hlídat odděleně. Projekt má řešit realizaci, kvalitu, údržbu, životnost... a k tomu dosadit cenu. Pokud za projektovou cenu se to nedá udělat, tak se k tomu nikdo nepřihlásí. To jestli si projekt někdo ohlídá který nabízí někdo udělat levněji je věc druhá, což je právě vidět na D47 a dalších stavbách.

Cenu projektu dokáži také výrazně podlézt, to ale určitě neznamená, že bych nedokázal odvést kvalitní práci a dodat kvalitní komponenty a pak za toto ručit. Přirovnal bych to, jako by jste tvrdil, že neznačkový servis aut musí být vždy nekvalitní oproti značkovému. Tak to také není. Např. komplet xenon světla do auta stojí ve značkové prodejně 23 tisíc. Úplně totožné světlo, od totožného výrobce (automobilky světlomety zpravidla nevyrábějí) seženete v neznačkové prodejně za 8 tisíc. To je rozdíl! Projektanti počítají často právě s dražšími "systémovými" komponenty a proto ten kdo se v oboru pohybuje dovede zajistit podstatně levnější a totožně kvalitní řešení. Toto nemůžete házet do jednoho pytle.

Přijde mi, že jste jeden z najivků, kteří si myslí, že drahé věci musí být kvalitní a dobré. Takto to rozhodně není a často i levnější věc může být kvalitnější než drahá. To samé platí o projektantech, také dokáží jeden a ten samý záměr naprojektovat za hodně rozdílné ceny a ne vždy to je o kvalitě výsledku.

0/0
17.12.2017 12:34

O51n78d41ř58e91j 85Z81e86m29a13n 5480794868719

Tak nedávno u nás pár veřejných výběrových řízení, kde se rozhodovalo co tam tedy bude stát bylo a ten postup byl tedy úplně jiný než jste popsal, tedy žádné že projektanti něco navrhnou a potom se o ten projekt soutěží.

0/0
17.12.2017 13:08

M78i77c79h18a82e25l85a 64V39a11r95c84l91o96v73á 4722864932633

Pracuji ve stavebnictví několik desetiletí a já to vidím takto:

1. Obrovský tlak na cenu a termín realizace. Za danou cenu nelze dílo řádně provést a požadované termíny mnohdy porušují technologické předpisy provádění.

2. Zcela nesmyslné zadávání veřejných zakázek plynoucí z neschopnosti státní správy. Kdo pracuje v oboru ví, že většina Vz je vyhlašována v 3. a 4. kvartálu a každému kdo má všech pět pohromadě dojde, že nelze dodržet technologii provádění díla protože počasí tomu neodpovídá. A přesto se u nás dělají fasády, nebo se betonují nosné konstrukce v listopadu i prosinci, kdy teplota klesá k nule a níž. Je přímo tristní sledovat jak se za deště a mrazu opravují silnice jen to hvízdá. Že se nová vrstva s původní jen těžko spojí, a že vychladne dříve než se stačí řádně uválcovat, nikoho netrápí.

3. Absolutně nesmyslné požadavky na obsazování pracovních pozic zástupců investora. Základním požadavkem je vysokoškolské vzdělání bez ohledu na odbornost. A tak na stavbu dohlíží sociologové a pod. přitom jejich odbornost není ani zlomkem znalosti absolventa stavební průmyslovky. Hlavní je, že mají vysokou a ovládají excel. Častěji potkáš na stavbě vodníka než stavaře zastupujícího státního investora. Přitom oni by mněli dohlížet n kvalitu prováděných prací, přebírat zakrývané konstrukce, vytýkat dodavateli nedodržování technolog. postupů. Ale jak to mají dělat, když tomu vůbec nerozumí?

+29/0
17.12.2017 12:03

S82t66a68n11i88s14l65a69v 79S48e14d33l58á38k 1765919237

Je zoufalé sledovat ty stavby na klíč, kdy klasický dům je v kupě za půl roku. Plíseň je to nejmenší, co investora potká.

+3/0
17.12.2017 12:12

M21i83c97h21a87e86l48a 40V62a16r93c83l22o55v26á 4542264132153

Těch problémů je více.

1. Objekt nestačí řádně vyschnout.

2. Kdo si pořídí novostavbu, investuje do zateplení a pod. nechce pouštět teplo oknem ven a tak se nevětrá. Jen málo kdo si uvědomí, že v "klasickém" domě jsou zabudovány desítky kubíků vody, které se odpaří a to většinou dovnitř objektu.

+3/0
17.12.2017 12:16

S19i75m89o13n27a 54Š16í26r35o76v47á 1560245145598

A co teprve projektová dokumentace! Udělaná v počítači podle googlu, projektant ani nezvedne zadek ze židle a pak se za pochodu řeší dost závažné problémy. A nedej bože, aby v tom byly ještě dotace, kdy nesmí být změn víc jak 20%, to pak může firmu i položit;-€

+1/0
17.12.2017 12:33

M61i12c94h52a93e79l29a 70V36a97r70c85l66o91v86á 4772424352713

Jednou z nejčastějších chyb projektu jsou jednostupňovky a nenavazování jednotlivých oborů na sebe. Dnes generální projektant, který dá objektu tvar a dispoziční řešení si najímá projektanty jednotlivých oborů, kteří pracují nezávisle na sobě. Až na stavbě se pozná, že voda a topení nejsou propojeny, regulace nekomunikuje se vzduchotechnikou a pod. Prostě si investor neplatí Inženýra projektu stejně jako se mu nechce platit podrobná prováděcí dokumentace. A tak vady "skromné dokumentace" se přenáší na dodavatele. Nejsme daleko od doby, kdy projekt bude obsahovat obalové desky, v nich fakturu a papír, na kterém bude napsáno "Zkušený zhotovitel si poradí".

+1/0
17.12.2017 12:49



Najdete na iDNES.cz