Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Děti se o rozpadu ČSFR učí i z YouTube a historek, kantoři zápasí s časem

Zatímco jejich rodiče i prarodiče rozpad federace před dvaceti pěti lety často intenzivně prožívali, v dnešních školácích na obou stranách hranic už moc emocí nebudí. Učitelé se čtvrtstoletí staré události snaží zatraktivnit pouštěním dokumentů či diskusemi, potýkají se však s nedostatkem času.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z33u35z24a60n39a 92S22u65c26h70o50p36á56r71o14v67á 1491925207133

Tak to je ještě dobrý, my jsme na gymplu končili 2. světovou válkou (maturovala jsem v roce 2011). Ale hlavně, že jsme důkladně a několikrát probírali paleolit a neolit a podobně.

0/0
7.1.2018 11:03

P50e45t54r 48N10o31v27a95k 3120597799757

Dejepis by mozna mel zacit ranima novinama soucasnou situaci a pak by se melo pokracovat pozpatku. Nejdriv doba po 89 pak udalosti 68, povalecna druha svetova ...

+2/0
6.1.2018 10:33

T59o51m65á55š 16Z13e35m97a96n 3295568444445

Si pamatuji jak mi dějepisářka vyčítala že jsem první pololetí mel za jedna a druhé za 4.

První se totiž bral pravěk/antika a to druhé byl novověk.

A byl obrovský rozdíl v přístupu - to první pololetí se probíralo style, skoro žádné jména, datumy taky už nikdo nezná, ale byl podstatný řetězec událostí. To druhé už bylo jen o jménech a datumech bez spojitostí.

Je daleko zábavnější si představovat jak nějaký čin či vynález vede k jiným událostem, ale je nuda se učit že jméno příjmení dne toho a toho podepsat tu a tu listinu, ale proč to udělal a k čemu to vedlo už se nebralo..

+6/0
6.1.2018 0:37

J74a90n 62B35e45n59e91š 5369255878605

Dějepis by se měl učit od současnosti do minulosti.

+1/0
6.1.2018 0:10

T31o56m20á46š 82Z19e25m80a25n 3125368354535

Ano, stylem

Proč máme dnes tu a tu situaci a co k ní v minulosti vedlo.

0/0
6.1.2018 0:38

H17o65n88z23a 44K53o97v78a97n41d96a 1948297975814

Jo Hitler nejdřív zemřel a potom se narodil? :D

+3/0
6.1.2018 3:33

P13a45v40e83l 59O13h30a70r52e42k 2715815414945

Jejich boj s časem chápu. Už brzo nebudou smět mluvit ani o tomhle.

Když vidím co se učí mé děti v dějjepise plakal bych.

0/−1
5.1.2018 21:34

P40e34t19r 83S85u77c13h69ý 1478759774706

A co byste je chtěl učit? Dějepis celkem chápu, spíš jsem nikdy nedokázal pochopit, proč se nevěnuje více času dějepisu, například na úkor literatury. Znát dějiny je mnohem užitečnější než to, kdo kdy co napsal, o čem to bylo apod.

Ale u mě je to spíš i tím, že mě dějepis vždy bavil - vadilo mi třeba, že vůbec v osnovách nebylo nic o občanské válce v americe, což mi přišlo jako zajímavé téma. Ale tak je mi jasné, že z časových důvodů to není možné.

0/0
5.1.2018 22:49

L61u57b26o50š 17N32a52l29e14z32í14n50e73k 8669478927780

Zrovna dávají na Primě nějaký seriál skoro celý slovensky (nekoukám, jen poslouchám) a ikdyž je mi 33, rozumím velmi málo a proto mě to ani nebaví.

0/0
5.1.2018 21:23

P87e98t96r 42S32u41c59h13ý 1758589624596

Mě je 26 a slovenština mi tedy problém nedělá...... sice na rozdíl od rodičů opravdu neumím mluvit nebo psát slovensky, ale už dlouho se mi nestalo, že bych nějakému slovu nerozuměl, nebo si ho musel domýšlet.

+2/0
5.1.2018 22:51

T31o81m14á16š 44B54u44b95e77n35í49č98e83k 6772756917433

No jo, ale koukám, že s češtinou je to trochu slabší:-).

+1/0
5.1.2018 23:08

A77n54t59o49n43í52n 72N29e79b94u19ž33e70l28s33k54ý 7855819896540

Řekl bych, že to ty děti hodně zajímá...

+2/0
5.1.2018 20:31

A46l96e17š 83A42d56a16m 7930900978769

Výuka dějepisu na zš a sš je k ničemu. Pravěk bych vyřídil za 2 vyučovací hodiny. Starověk za 4. Stejně se učí nezáživně jedna bitva za druhou. Pak zbytek roku středověk a další roky je dost času na novověk a nejnovější dějiny. Hlavně nekončit druhou světovou. Neměli by se bát jít klidně i do 90. let.

+4/−4
5.1.2018 20:28

M96i63c34h50a19e62l75a 52H15a21n71u65š10o83v55á 2445819765791

Chyba je, že do dětí cpeme pořád jen fakta a data a nikoli souvislosti. Proč se ještě vzdělávací systém neuchýlil k tomu, aby se historická, zeměpisná a další související data učila v kontextu nikoli jako suchá data? Ta provázanost zoufale chybí a věřím, že by se to dětem i lépe pamatovalo.

+6/−1
5.1.2018 20:22

R13i82c66h67a71r59d 31A14u63b60r61e27c81h81t 1862351906240

Omyl, dnes je důraz hlavně na souvislosti. Nebo alespoň u dobrých učitelů.

0/0
5.1.2018 20:59

J22a38r63o87s15l92a90v 21K56o97u30b66e14l10k81a 3281413765225

Přesně jak říkáte - jen u dobrých učitelů - v tomto smyslu je to spíš loterie než běžný stav.

+1/−1
5.1.2018 21:06

R17i89c67h41a82r71d 69A48u53b10r16e77c79h90t 1832291586960

Jistě znáte desítky učitelů, abyste si dokázal vytvořit přesný obrázek...

0/0
5.1.2018 21:08

J30a94r41o76s57l46a91v 50K75o54u68b35e70l35k88a 3141343195225

Máte samozřejmě máte úplnou pravdu že neznám desítky učitelů. Ba dokonec nedělal jsem na to téma ani žádný obsáhlý výzkum a nemůžu se tedy ohánět žádnými statisticky přesnými daty. Zato jsem ale během studií mohl mluvit s dost spolužáky kteří pocházely s různých škol napříč republikou a bylo zajímavé zjistit že ostatní měli podobný zážitek s vyučováním moderní historie jako já.

Samozřejmě mohl jsem mít smůlu, samozřejmě to nevylučuje možnost že existují tisíce vynikajících kantorů kteří se zaměřují na výuku moderní historie, ale bohužel v tom kruhu lidí které jsem mohl poznat jsme to štěstí na takové kantory neměli.

+2/0
5.1.2018 21:19

P55e44t55r 38A80n82d31r88ý65s47e93k 9433601386287

Výuka dějepisu by se měla u nás úplně předělat. Hlavní látkou by měly být dějiny 20. století u nás i ve světě. To je to, co nás dneska nejvíc ovlivňuje. Cílem výuky dějepisu by mělo být to, aby díky znalosti historie děcka pochopili události v dnešním světě. Dnešní geopolitické rozdělení světa. Příčiny vzniku konfliktů atd. U nás by jim měly být vštípeny zejména svinstva komunismu, období rozpadu Československa, transformace ekonomiky. Dějepis je předmět s velkým potenciálem, ale nesmí se tam vyučovat kraviny, které nejsou k ničemu v dnešním světě dobré. Vzít to všechno jen přehledově a zaměřit se především na 20. stol. Tomu klidně věnovat i 2 roky výuky. Dva roky pak věnovat tomu zbytku jako celku. Když se něco "nestihne odučit" tak se to musí nestihnout z těch méně důležitých věcí středověku, starověku, pravěku a ne aby se šidilo 20. stol.

+17/−3
5.1.2018 19:26

J34a97k41u25b 15K47o81s85m51i73d17e75r 4522688853

Přesně tak, kdo se komu narodil po kom ve 14. století, to si snad pamatuji ještě dodnes, ale proč Izrael, Palestina neustále spolu bojují, to ve škole neučí...

+3/−3
5.1.2018 20:05

R38i25c38h60a33r36d 94A16u36b52r47e34c45h16t 1292261866510

Učí.

+2/0
5.1.2018 20:16

J48a46r32o65s39l75a61v 27K26o30u40b49e66l25k50a 3821603525695

No jde ještě o to jak podrobně se to učí - jestli to učitel jen schrne několika málo větami a jde dál, tak sice se dá říct že se daná látka probírala, ale je to opravdu jen drobet lepší než když se to neřekne vůbec.

0/0
5.1.2018 21:07

J52a62k74u65b 22Z13e10m75á86n58e59k 2554663791338

Ale to bez toho, abyste věděl, co se dělo před stovkami a tisíci let, nenaučíte...

0/0
6.1.2018 16:01

H15o44n49z32a 94K22o73v80a86n57d83a 1698227715724

A co by jste chtěl učit na 20. století? Kromě dvou světových válek a dekolonizace se toho zas tak moc nedělo. Celá druhá polovina 20. století byla úplně klidná kromě zástupných válek.

Jo takže se děcka budou učit o transformaci ekonomiky, přitom nebudou mít tucha jak funguje tržní systém jak vzniknul a vynachají průmyslovou revoluci jo? :D

Takhle bychom klesli na úroveň amerického školství kde se učí o dvou staletích tzv. o celé vlastní historii, zatímco o zbytku světa nemají ani, páru akorát vědí že vyhráli všechny války i ty které prohráli. Politické machinace ve starém Římě jsou mnohem poučnější než to, kterej soudruh koho líbal a proč Američani kropili Vietnamce napalmem a oranžádou.

Stejně jako Caesarovo tažení v Gálii, kde vlastně celou válku obhajuje před senátem že Galy nenapadl, ale chránil je před jejich vlastními krutými, kmenovými vůdci. To je mnohem poučnější a pomáhá to chápat i současné politické dění, ;-D Koloniální éra pomáhá chápat růst evropských mocností a co se kam dováželo a vyváželo.

Vznik triumvirátu v Římské Republice pomáhá chápat limity a krize demokracie a bez znalosti té části dějin by jste ani nevěděl proč se oháníme termínem demokracie, republika nebo proč vlastně používáme toto písmo. PROBERTE SE.

+1/0
6.1.2018 3:32

J28a89r98o84s47l83a32v 94K48o15u86b15e18l64k50a 3641283455665

Co by se dalo učit na 20 století...? Myslím že jste přesně vyjádřil jak moc nutné je učit mnohem pečlivěji 20 století když vás ani nenapadá důvod proč by se mělo nějak podrobněji vyučovat.

Politické machinace ve starém Římě jsou sice bezesporu zajímavé ale rozhodně bych je ani omylem nedával na stejnou úroveň jako chápání toho proč vůbec nějaká válka ve Vietnamu byla, z čeho pramenila kubánská krize a jaké tomu předcházely události a co následovalo.

Ostatně není důvod chodit tak daleko do minulosti, daly by se učit i mnohem současnější dějiny jako byla třeba válka v Jugoslávii atd... (prostě devadesátá léta u nás i ve světě)

Myslím že na těchto (a mnohých dalších) událostech se dají v praxi mnohem aktuálněji a rozhodně názorněji ukázat možnosti a limity demokracie.

Určitě je fajn znát historii římské říše a její pád, ale mnohem přínosnější by bylo v hodinách dějepisu vysvětlit proč (napří.) v roce 1989 sem rusové opět neposlaly ruské tanky atd...

0/0
6.1.2018 12:30

H49o63n34z11a 95K12o71v38a69n30d71a 1798157625224

Proč by je sem posílali když je zrovna posílali pryč a Gorbačovovi bylo všechno šumák? ;-D

Dějiny 20. století jsou pro idioty, kdo to nepochytil na jiných předmětech než dějepis tak už nemá šanci. To chcete žáky potažmo studenty nudit dějinami z nudného období kdy se nic neděje? To že SSSR prosazoval svoje zájmy a Američané svoje i za cenu podpory muslimských teroristů a krvavých režimů různých Polpotů je jenom ukázka toho že každému šlo o více o pragmatické cíle než nějakou ideologii. Stejně jako bratříčkování se s Čínou ze strany USA v 70.

Tady máte vysvětlení dějin druhé poloviny 20. století v kostce a není k tomu opravdu třeba nic víc. Jak může student chápat geopolitický boj o moc, když nezná koloniální historii? To je vážně vrchol tuposti si myslet že soustředění na 20. století něco spraví a naučí studenta znát souvislosti. To je jako kdybychom se u nás učili anatomii bez znalosti cytologie a bakteriologie.

0/0
7.1.2018 2:41

L77a71d96i82s19l20a43v 71F30r42y94d37r36y95š64e62k 9443649348654

Děti ze Slovenska si pamatují při rozpadu ČSFR hesla příkladně:"Dosť bolo Havla".:-)

0/0
5.1.2018 19:23

Z63d63e48ň44k66a 11V27e82s41e24l13á 8909125467350

Z dějepisu na ZŠ si pamatuji, že jsme brali pravěk (pazourky, zavlažovací systémy v Egyptě či kde, typy sloupů a kdesi cosi), poměrně hodně podrobně středověk snad celé Evropy (to nám tuším v 7. třídě vyučující dokonce dávala nakopírované zápisky, protože v hodinách jsme to nestíhali probírat), ale že bychom se vůbec nějak věnovali 20. století, to si nevybavuji... A na střední už vůbec ne... Je potřeba přepsat učebnice, změnit "osnovy" (nevím, jak se tomu teďka říká). Ano - je potřeba vědět, z čeho lidstvo vybudovalo to, kde je dnes, ale taky je potřeba věnovat se těm zvěrstvům 20. století, aby taky bylo jasné, z čeho si vzít pořádně poučení a co se již nesmí opakovat!

+9/−1
5.1.2018 19:17

R80i43c55h64a61r85d 50A55u38b97r29e61c28h36t 1582511476190

Devátou třídu jste prospala? Ta je celá vyhrazená dvacátému století.

+1/−3
5.1.2018 20:17

J35a84r81o17s44l48a54v 84K76o18u66b92e60l69k35a 3771803305295

No nevím jak to bylo jinde - ale ještě teď si vzpomínám že většinu dějepisu v devítce zaplnila historie v letech 1900 až 1945 - a zbylých 50 let se zkrouhlo na 3 až 4 vyučovací hodiny (a 100% to končilo údajem 1989 - sametová revoluce a šlus). Což bylo opravdu jen velice letmé schrnutí událostí. Tedy extrémně málo.

+3/0
5.1.2018 21:05

R60i43c63h26a38r67d 10A21u45b65r96e89c67h74t 1912821836160

Holt jste měl mizerného učitele. Já se s tím v praxi nikdy nesetkal, ani jako žák, ani jako učitel, ani u jiných učitelů.

0/0
5.1.2018 21:07

J53a83r14o26s51l59a64v 73K31o62u80b17e42l58k50a 3831543575655

No mám pocit že se to doslova prostě nestíhalo - přitom osobně bych při výuce zvláště posledních 90 let věnoval v dějepise celou osmou i devátou třídu. 7 třídu vše od roku 1850-1930 a šestou třídu bych věnoval dějepisu 5000 před kristem až 1850.

0/0
5.1.2018 21:12

L59e13n35k24a 28J92a50c23k90o37v34á 5607588883222

Já se zase nesetkala s tím, že by se nejnovější dějiny probíraly, nezbyl na ně čas. A to jsem mladší ročník a nechodila jsem na špatné školy. A bavívali jsme se o tom se spolužáky na VŠ a naprostá většina to měla na základní a střední škole stejně. Takže opravdu nepůjde jen o ojedinělé případy.

0/0
5.1.2018 21:14

A83l39i61c85e 51F79r42a31n23c25o16v28a 5230473343930

Přesně tak, oba s manželem i naše okolí s tím máme stejnou zkušenost, i když co já si vzpomínám, tak za druhou světovou válku jsme se na ZŠ ani gymplu nedostali. Doufám, že se za těch 20 let něco změnilo, ale upřímně, měla jsem vždy dojem, že nejen že se "nestíhalo" nejčerstvější dějiny probrat, ale učitelům se do toho ani moc nechtělo. Zřejmě málo materiálů a moc ožehavé..

0/0
6.1.2018 8:26

Z52d38e12ň76k73a 94V43e29s71e93l93á 8159705957480

Asi prospala. A nebo jsem ji absolvovala "příliš brzy" - na začátku tohoto tisíciletí. Kdo ví...? ;-)

+1/0
5.1.2018 21:14

L61u23b90o45š 59N56a29l95e16z70í89n51e83k 8669168987420

Přesně toto jsem chtěl napsat já, plně souhlasím. A to jsem 9. třídu studoval v roce 1999. Vím víc z pravěku než dějiny po roce 1950

+2/−1
5.1.2018 21:19

R57i16c21h44a52r70d 97A46u15b66r43e22c77h64t 1572281816860

To může být taky tím, že v šesté třídě jste myslel na školu. A v deváté třídě, jako všichni deváťáci, na ženské.

0/−1
5.1.2018 21:25

L56i29b52u29š32e 56N89o49v62o81t58n82á 8725521965867

Naše školství zajímají jen rámcové osnovy, multikulti, inkluze atd.Soutěží se ve sběru papíru, baterií, plastových víček atd. Koho na ministerstvu zajímá obsah učiva? Neustále se kritizuje zoufalá znalost matematiky, jazyků, historie ... Nikdo z ouřadů není schopen bouchnout do stolu, změnit osnovy. Odtud vane vítr!

0/−1
5.1.2018 19:13

O44n79d53ř64e94j 17Š91v12e11j49d17a 4611639107900

Stačí neučit se o pravěku a kupci Sámo půl roku... Pořád chtějí učitelé přidávat na platech, ale připravit si učivo tak, aby se žáci dozvěděli to hlavní, tak to většina z nich neumí. Nedávné dějiny jsou daleko důležitější než kupec Sámo...

+6/−6
5.1.2018 18:59

J14á77c98h72y86m 64K92v57a91s62n64i24č78k92a 9851438856315

Jasně že není čas. Naprosto nesmyslně se totiž tráví celý rok vMezopotámii, Egyptě, pravěku, Římě atd. Jak se nás to dneska týká? Už moc ne, ale to je evidentně jedno...

+14/−5
5.1.2018 18:56

R37i12c75h68a97r23d 13A31u65b84r52e12c35h53t 1552891566810

Je to jenom základ naší civilizace, koho by to mělo zajímat...

+3/0
5.1.2018 20:18

J32a44r45o33s44l87a48v 85K95o43u14b46e18l91k25a 3971973845225

Je to určitě chválihodné znát počátky naší civilizace, ale i přesto si myslím že pro současný život je mnohonásobně důležitější dávat o dost větší důraz na to co se událo od druhé světové války do současnosti to a pak především podrobně probrat ta data která klíčovým způsobem ovlivnila současnou dobu - tedy co se stalo v letech 1948, 1968, 1989, 1993 atd... až do současnosti.

Naopak co se stalo v letech 5000 let před kristem až po rok 1850 je sice fajn vědět, ale přesto si myslím že to není zdaleka tak podstatné jako popsat ty události jejichž pamětníci ještě stále žijí.

0/0
5.1.2018 20:59

R21i91c64h85a64r36d 89A81u33b63r51e20c56h37t 1102901836950

A víte že o všech těchto rocích se učí? Hlavně roky 1948 a 1968. Jen rok 1993 už připadá na červen, po přijímačkách, a děcka už nezaujme vůbec nic. Nějak to popřesunovat taky nejde, ty poslední dva měsíce se něco dělat musí.

0/0
5.1.2018 21:05

J82a55r85o22s26l89a68v 85K41o50u63b62e48l57k22a 3841193725405

Ale já nevylučuju možnost že jsou osvícení kantoři kteří o tom učí - naopak skutečně doufám že jsou a že dávají důraz na toto učivo... jen jsem neměl to štěstí.

0/0
5.1.2018 21:21

N29i46n34a 58P75a37n92o40ž56k49o20v27á 9207905445568

Mají pravdu, je na to málo času. Na ZŠ jsme stihli dojít ke konci 2. světové války, na SŠ taktéž a na VŠ (obor historie) jsme období rozpadu brali spíše okrajově. Prostě nestačil nebyl čas.

+8/0
5.1.2018 18:41

M74a65r82t90i72n 12K67r52á44t94k21ý 3476604505694

Zato pravěk jsme na ZŠ brali snad půl roku!

+5/0
5.1.2018 18:44

L94u59k37á30š 57Š35m43a11h12e52l 2597494492174

My jsme na ZŠ skončili někde uprostřed války a na SŠ nám dějepis skončil vestfálským mírem, tedy rokem 1648. (Dějepisářce nikdo neprozradil, že dějepis máme jen dva roky. Nám tedy také ne, zjistili jsme to až na začátku třeťáku, že nám chyběl v rozvrhu.:-))

+3/−1
5.1.2018 18:46
Foto

T64o44m98á55š 29D37v12o77ř82á20k 1537112668532

Omlouvám se, chtěl jsem dát plus a místo toho jsem vám dal mínus.

+1/0
5.1.2018 19:43

O80n66d82ř24e79j 95Š94v34e94j87d40a 4451819207270

Nebyl čas nebo si to učitelé špatně naplánovali?

0/0
5.1.2018 19:00

N10i93n18a 93P10a10n30o87ž68k49o93v11á 9187775655138

Těžko říct, třeba na SŠ jsme rovnou přeskočili celý starověk a rovnou začali se 4. stol. Evropě. A to jsme pak v rámci oboru ještě měli dějepisný seminář, tudíž každý týden 2 hod. dějepisu navíc a stejně jsme to nestíhali.

0/0
7.1.2018 12:56



Najdete na iDNES.cz