Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Děti se o rozpadu ČSFR učí i z YouTube a historek, kantoři zápasí s časem

Zatímco jejich rodiče i prarodiče rozpad federace před dvaceti pěti lety často intenzivně prožívali, v dnešních školácích na obou stranách hranic už moc emocí nebudí. Učitelé se čtvrtstoletí staré události snaží zatraktivnit pouštěním dokumentů či diskusemi, potýkají se však s nedostatkem času.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z14u69z56a24n28a 37S38u21c71h73o89p48á27r44o12v46á 1611375317343

Tak to je ještě dobrý, my jsme na gymplu končili 2. světovou válkou (maturovala jsem v roce 2011). Ale hlavně, že jsme důkladně a několikrát probírali paleolit a neolit a podobně.

0/0
7.1.2018 11:03

P26e23t29r 38N57o24v68a70k 3500187839277

Dejepis by mozna mel zacit ranima novinama soucasnou situaci a pak by se melo pokracovat pozpatku. Nejdriv doba po 89 pak udalosti 68, povalecna druha svetova ...

+2/0
6.1.2018 10:33

T96o28m50á28š 26Z40e41m63a48n 3955278734425

Si pamatuji jak mi dějepisářka vyčítala že jsem první pololetí mel za jedna a druhé za 4.

První se totiž bral pravěk/antika a to druhé byl novověk.

A byl obrovský rozdíl v přístupu - to první pololetí se probíralo style, skoro žádné jména, datumy taky už nikdo nezná, ale byl podstatný řetězec událostí. To druhé už bylo jen o jménech a datumech bez spojitostí.

Je daleko zábavnější si představovat jak nějaký čin či vynález vede k jiným událostem, ale je nuda se učit že jméno příjmení dne toho a toho podepsat tu a tu listinu, ale proč to udělal a k čemu to vedlo už se nebralo..

+6/0
6.1.2018 0:37

J38a46n 25B23e88n93e27š 5239315688905

Dějepis by se měl učit od současnosti do minulosti.

+1/0
6.1.2018 0:10

T49o27m66á14š 68Z66e69m63a89n 3725518984935

Ano, stylem

Proč máme dnes tu a tu situaci a co k ní v minulosti vedlo.

0/0
6.1.2018 0:38

H82o29n31z95a 67K84o30v95a55n95d28a 1768537575604

Jo Hitler nejdřív zemřel a potom se narodil? :D

+3/0
6.1.2018 3:33

P23a65v13e74l 58O59h78a97r72e36k 2935805354635

Jejich boj s časem chápu. Už brzo nebudou smět mluvit ani o tomhle.

Když vidím co se učí mé děti v dějjepise plakal bych.

0/−1
5.1.2018 21:34

P83e68t86r 47S30u39c68h71ý 1318559464476

A co byste je chtěl učit? Dějepis celkem chápu, spíš jsem nikdy nedokázal pochopit, proč se nevěnuje více času dějepisu, například na úkor literatury. Znát dějiny je mnohem užitečnější než to, kdo kdy co napsal, o čem to bylo apod.

Ale u mě je to spíš i tím, že mě dějepis vždy bavil - vadilo mi třeba, že vůbec v osnovách nebylo nic o občanské válce v americe, což mi přišlo jako zajímavé téma. Ale tak je mi jasné, že z časových důvodů to není možné.

0/0
5.1.2018 22:49

L93u31b47o37š 25N19a18l49e33z68í75n49e43k 8149318587680

Zrovna dávají na Primě nějaký seriál skoro celý slovensky (nekoukám, jen poslouchám) a ikdyž je mi 33, rozumím velmi málo a proto mě to ani nebaví.

0/0
5.1.2018 21:23

P72e13t94r 42S70u36c41h38ý 1328279914506

Mě je 26 a slovenština mi tedy problém nedělá...... sice na rozdíl od rodičů opravdu neumím mluvit nebo psát slovensky, ale už dlouho se mi nestalo, že bych nějakému slovu nerozuměl, nebo si ho musel domýšlet.

+2/0
5.1.2018 22:51

T44o57m38á21š 64B84u75b34e98n77í71č26e23k 6592106207963

No jo, ale koukám, že s češtinou je to trochu slabší:-).

+1/0
5.1.2018 23:08

A85n35t46o23n62í81n 42N52e61b32u94ž16e97l92s90k26ý 7975889216470

Řekl bych, že to ty děti hodně zajímá...

+2/0
5.1.2018 20:31

A38l78e29š 55A33d68a93m 7400770288219

Výuka dějepisu na zš a sš je k ničemu. Pravěk bych vyřídil za 2 vyučovací hodiny. Starověk za 4. Stejně se učí nezáživně jedna bitva za druhou. Pak zbytek roku středověk a další roky je dost času na novověk a nejnovější dějiny. Hlavně nekončit druhou světovou. Neměli by se bát jít klidně i do 90. let.

+4/−4
5.1.2018 20:28

M36i30c40h45a91e54l37a 81H74a95n67u13š61o80v27á

Chyba je, že do dětí cpeme pořád jen fakta a data a nikoli souvislosti. Proč se ještě vzdělávací systém neuchýlil k tomu, aby se historická, zeměpisná a další související data učila v kontextu nikoli jako suchá data? Ta provázanost zoufale chybí a věřím, že by se to dětem i lépe pamatovalo.

+6/−1
5.1.2018 20:22

R11i84c80h10a24r70d 87A71u68b17r15e90c88h92t 1872111746420

Omyl, dnes je důraz hlavně na souvislosti. Nebo alespoň u dobrých učitelů.

0/0
5.1.2018 20:59

J21a68r84o66s57l97a70v 70K16o45u51b70e74l66k73a 3151673195595

Přesně jak říkáte - jen u dobrých učitelů - v tomto smyslu je to spíš loterie než běžný stav.

+1/−1
5.1.2018 21:06

R77i13c49h47a57r71d 37A85u62b47r87e86c93h91t 1692501226420

Jistě znáte desítky učitelů, abyste si dokázal vytvořit přesný obrázek...

0/0
5.1.2018 21:08

J43a37r81o38s53l63a51v 30K97o42u48b27e82l35k78a 3511953395705

Máte samozřejmě máte úplnou pravdu že neznám desítky učitelů. Ba dokonec nedělal jsem na to téma ani žádný obsáhlý výzkum a nemůžu se tedy ohánět žádnými statisticky přesnými daty. Zato jsem ale během studií mohl mluvit s dost spolužáky kteří pocházely s různých škol napříč republikou a bylo zajímavé zjistit že ostatní měli podobný zážitek s vyučováním moderní historie jako já.

Samozřejmě mohl jsem mít smůlu, samozřejmě to nevylučuje možnost že existují tisíce vynikajících kantorů kteří se zaměřují na výuku moderní historie, ale bohužel v tom kruhu lidí které jsem mohl poznat jsme to štěstí na takové kantory neměli.

+2/0
5.1.2018 21:19

P30e36t93r 29A22n17d33r28ý58s56e77k 9153251616727

Výuka dějepisu by se měla u nás úplně předělat. Hlavní látkou by měly být dějiny 20. století u nás i ve světě. To je to, co nás dneska nejvíc ovlivňuje. Cílem výuky dějepisu by mělo být to, aby díky znalosti historie děcka pochopili události v dnešním světě. Dnešní geopolitické rozdělení světa. Příčiny vzniku konfliktů atd. U nás by jim měly být vštípeny zejména svinstva komunismu, období rozpadu Československa, transformace ekonomiky. Dějepis je předmět s velkým potenciálem, ale nesmí se tam vyučovat kraviny, které nejsou k ničemu v dnešním světě dobré. Vzít to všechno jen přehledově a zaměřit se především na 20. stol. Tomu klidně věnovat i 2 roky výuky. Dva roky pak věnovat tomu zbytku jako celku. Když se něco "nestihne odučit" tak se to musí nestihnout z těch méně důležitých věcí středověku, starověku, pravěku a ne aby se šidilo 20. stol.

+17/−3
5.1.2018 19:26

J33a80k76u49b 59K85o94s37m73i94d47e45r 4632628183

Přesně tak, kdo se komu narodil po kom ve 14. století, to si snad pamatuji ještě dodnes, ale proč Izrael, Palestina neustále spolu bojují, to ve škole neučí...

+3/−3
5.1.2018 20:05

R52i94c40h79a90r15d 48A17u69b30r30e45c92h72t 1302361326640

Učí.

+2/0
5.1.2018 20:16

J20a12r96o73s56l78a83v 35K98o30u34b74e71l68k65a 3501143815745

No jde ještě o to jak podrobně se to učí - jestli to učitel jen schrne několika málo větami a jde dál, tak sice se dá říct že se daná látka probírala, ale je to opravdu jen drobet lepší než když se to neřekne vůbec.

0/0
5.1.2018 21:07

J45a69k66u83b 72Z17e28m39á50n11e63k 2534673241808

Ale to bez toho, abyste věděl, co se dělo před stovkami a tisíci let, nenaučíte...

0/0
6.1.2018 16:01

H53o59n21z78a 48K60o95v64a16n28d82a 1938587605794

A co by jste chtěl učit na 20. století? Kromě dvou světových válek a dekolonizace se toho zas tak moc nedělo. Celá druhá polovina 20. století byla úplně klidná kromě zástupných válek.

Jo takže se děcka budou učit o transformaci ekonomiky, přitom nebudou mít tucha jak funguje tržní systém jak vzniknul a vynachají průmyslovou revoluci jo? :D

Takhle bychom klesli na úroveň amerického školství kde se učí o dvou staletích tzv. o celé vlastní historii, zatímco o zbytku světa nemají ani, páru akorát vědí že vyhráli všechny války i ty které prohráli. Politické machinace ve starém Římě jsou mnohem poučnější než to, kterej soudruh koho líbal a proč Američani kropili Vietnamce napalmem a oranžádou.

Stejně jako Caesarovo tažení v Gálii, kde vlastně celou válku obhajuje před senátem že Galy nenapadl, ale chránil je před jejich vlastními krutými, kmenovými vůdci. To je mnohem poučnější a pomáhá to chápat i současné politické dění, ;-D Koloniální éra pomáhá chápat růst evropských mocností a co se kam dováželo a vyváželo.

Vznik triumvirátu v Římské Republice pomáhá chápat limity a krize demokracie a bez znalosti té části dějin by jste ani nevěděl proč se oháníme termínem demokracie, republika nebo proč vlastně používáme toto písmo. PROBERTE SE.

+1/0
6.1.2018 3:32

J52a68r47o61s86l93a52v 27K33o65u37b49e43l33k44a 3761653605905

Co by se dalo učit na 20 století...? Myslím že jste přesně vyjádřil jak moc nutné je učit mnohem pečlivěji 20 století když vás ani nenapadá důvod proč by se mělo nějak podrobněji vyučovat.

Politické machinace ve starém Římě jsou sice bezesporu zajímavé ale rozhodně bych je ani omylem nedával na stejnou úroveň jako chápání toho proč vůbec nějaká válka ve Vietnamu byla, z čeho pramenila kubánská krize a jaké tomu předcházely události a co následovalo.

Ostatně není důvod chodit tak daleko do minulosti, daly by se učit i mnohem současnější dějiny jako byla třeba válka v Jugoslávii atd... (prostě devadesátá léta u nás i ve světě)

Myslím že na těchto (a mnohých dalších) událostech se dají v praxi mnohem aktuálněji a rozhodně názorněji ukázat možnosti a limity demokracie.

Určitě je fajn znát historii římské říše a její pád, ale mnohem přínosnější by bylo v hodinách dějepisu vysvětlit proč (napří.) v roce 1989 sem rusové opět neposlaly ruské tanky atd...

0/0
6.1.2018 12:30

H24o15n38z34a 43K23o49v14a60n65d89a 1228697775704

Proč by je sem posílali když je zrovna posílali pryč a Gorbačovovi bylo všechno šumák? ;-D

Dějiny 20. století jsou pro idioty, kdo to nepochytil na jiných předmětech než dějepis tak už nemá šanci. To chcete žáky potažmo studenty nudit dějinami z nudného období kdy se nic neděje? To že SSSR prosazoval svoje zájmy a Američané svoje i za cenu podpory muslimských teroristů a krvavých režimů různých Polpotů je jenom ukázka toho že každému šlo o více o pragmatické cíle než nějakou ideologii. Stejně jako bratříčkování se s Čínou ze strany USA v 70.

Tady máte vysvětlení dějin druhé poloviny 20. století v kostce a není k tomu opravdu třeba nic víc. Jak může student chápat geopolitický boj o moc, když nezná koloniální historii? To je vážně vrchol tuposti si myslet že soustředění na 20. století něco spraví a naučí studenta znát souvislosti. To je jako kdybychom se u nás učili anatomii bez znalosti cytologie a bakteriologie.

0/0
7.1.2018 2:41

L58a94d15i16s36l85a11v 42F86r22y20d21r61y41š71e50k 9263439678464

Děti ze Slovenska si pamatují při rozpadu ČSFR hesla příkladně:"Dosť bolo Havla".:-)

0/0
5.1.2018 19:23

Z73d23e43ň14k48a 47V88e91s61e42l52á 8679705727740

Z dějepisu na ZŠ si pamatuji, že jsme brali pravěk (pazourky, zavlažovací systémy v Egyptě či kde, typy sloupů a kdesi cosi), poměrně hodně podrobně středověk snad celé Evropy (to nám tuším v 7. třídě vyučující dokonce dávala nakopírované zápisky, protože v hodinách jsme to nestíhali probírat), ale že bychom se vůbec nějak věnovali 20. století, to si nevybavuji... A na střední už vůbec ne... Je potřeba přepsat učebnice, změnit "osnovy" (nevím, jak se tomu teďka říká). Ano - je potřeba vědět, z čeho lidstvo vybudovalo to, kde je dnes, ale taky je potřeba věnovat se těm zvěrstvům 20. století, aby taky bylo jasné, z čeho si vzít pořádně poučení a co se již nesmí opakovat!

+9/−1
5.1.2018 19:17

R49i71c59h33a14r23d 72A51u22b32r12e86c72h87t 1242731786120

Devátou třídu jste prospala? Ta je celá vyhrazená dvacátému století.

+1/−3
5.1.2018 20:17

J41a95r44o60s10l67a87v 95K18o79u54b69e52l49k88a 3651323785655

No nevím jak to bylo jinde - ale ještě teď si vzpomínám že většinu dějepisu v devítce zaplnila historie v letech 1900 až 1945 - a zbylých 50 let se zkrouhlo na 3 až 4 vyučovací hodiny (a 100% to končilo údajem 1989 - sametová revoluce a šlus). Což bylo opravdu jen velice letmé schrnutí událostí. Tedy extrémně málo.

+3/0
5.1.2018 21:05

R20i62c32h11a71r31d 81A45u60b26r13e47c68h73t 1642391756390

Holt jste měl mizerného učitele. Já se s tím v praxi nikdy nesetkal, ani jako žák, ani jako učitel, ani u jiných učitelů.

0/0
5.1.2018 21:07

J87a70r91o44s18l14a91v 96K52o79u61b96e16l65k44a 3171683495185

No mám pocit že se to doslova prostě nestíhalo - přitom osobně bych při výuce zvláště posledních 90 let věnoval v dějepise celou osmou i devátou třídu. 7 třídu vše od roku 1850-1930 a šestou třídu bych věnoval dějepisu 5000 před kristem až 1850.

0/0
5.1.2018 21:12

L93e72n39k28a 31J37a79c15k42o84v94á 5877208223362

Já se zase nesetkala s tím, že by se nejnovější dějiny probíraly, nezbyl na ně čas. A to jsem mladší ročník a nechodila jsem na špatné školy. A bavívali jsme se o tom se spolužáky na VŠ a naprostá většina to měla na základní a střední škole stejně. Takže opravdu nepůjde jen o ojedinělé případy.

0/0
5.1.2018 21:14

A43l17i72c74e 54F27r19a73n78c11o83v62a 5190463123600

Přesně tak, oba s manželem i naše okolí s tím máme stejnou zkušenost, i když co já si vzpomínám, tak za druhou světovou válku jsme se na ZŠ ani gymplu nedostali. Doufám, že se za těch 20 let něco změnilo, ale upřímně, měla jsem vždy dojem, že nejen že se "nestíhalo" nejčerstvější dějiny probrat, ale učitelům se do toho ani moc nechtělo. Zřejmě málo materiálů a moc ožehavé..

0/0
6.1.2018 8:26

Z15d24e30ň81k66a 57V52e70s16e37l98á 8599215567910

Asi prospala. A nebo jsem ji absolvovala "příliš brzy" - na začátku tohoto tisíciletí. Kdo ví...? ;-)

+1/0
5.1.2018 21:14

L50u84b79o31š 36N43a92l94e90z84í97n60e26k 8469748707670

Přesně toto jsem chtěl napsat já, plně souhlasím. A to jsem 9. třídu studoval v roce 1999. Vím víc z pravěku než dějiny po roce 1950

+2/−1
5.1.2018 21:19

R39i33c89h72a89r40d 69A85u64b12r67e26c28h58t 1622311196420

To může být taky tím, že v šesté třídě jste myslel na školu. A v deváté třídě, jako všichni deváťáci, na ženské.

0/−1
5.1.2018 21:25

L77i38b25u74š27e 21N29o38v96o67t96n35á 8335411665417

Naše školství zajímají jen rámcové osnovy, multikulti, inkluze atd.Soutěží se ve sběru papíru, baterií, plastových víček atd. Koho na ministerstvu zajímá obsah učiva? Neustále se kritizuje zoufalá znalost matematiky, jazyků, historie ... Nikdo z ouřadů není schopen bouchnout do stolu, změnit osnovy. Odtud vane vítr!

0/−1
5.1.2018 19:13

O30n86d66ř29e60j 54Š20v45e71j41d34a 4771729357450

Stačí neučit se o pravěku a kupci Sámo půl roku... Pořád chtějí učitelé přidávat na platech, ale připravit si učivo tak, aby se žáci dozvěděli to hlavní, tak to většina z nich neumí. Nedávné dějiny jsou daleko důležitější než kupec Sámo...

+6/−6
5.1.2018 18:59

J38á17c14h96y41m 51K63v16a77s52n60i42č11k87a 9391778356595

Jasně že není čas. Naprosto nesmyslně se totiž tráví celý rok vMezopotámii, Egyptě, pravěku, Římě atd. Jak se nás to dneska týká? Už moc ne, ale to je evidentně jedno...

+14/−5
5.1.2018 18:56

R85i38c74h64a89r81d 32A27u78b13r85e85c51h65t 1712321676280

Je to jenom základ naší civilizace, koho by to mělo zajímat...

+3/0
5.1.2018 20:18

J29a44r34o88s65l80a87v 75K10o21u19b57e42l62k98a 3271853955705

Je to určitě chválihodné znát počátky naší civilizace, ale i přesto si myslím že pro současný život je mnohonásobně důležitější dávat o dost větší důraz na to co se událo od druhé světové války do současnosti to a pak především podrobně probrat ta data která klíčovým způsobem ovlivnila současnou dobu - tedy co se stalo v letech 1948, 1968, 1989, 1993 atd... až do současnosti.

Naopak co se stalo v letech 5000 let před kristem až po rok 1850 je sice fajn vědět, ale přesto si myslím že to není zdaleka tak podstatné jako popsat ty události jejichž pamětníci ještě stále žijí.

0/0
5.1.2018 20:59

R73i26c32h73a24r72d 60A30u91b11r93e70c78h29t 1202571906350

A víte že o všech těchto rocích se učí? Hlavně roky 1948 a 1968. Jen rok 1993 už připadá na červen, po přijímačkách, a děcka už nezaujme vůbec nic. Nějak to popřesunovat taky nejde, ty poslední dva měsíce se něco dělat musí.

0/0
5.1.2018 21:05

J96a72r92o76s23l80a21v 18K31o70u32b86e33l79k74a 3611933115965

Ale já nevylučuju možnost že jsou osvícení kantoři kteří o tom učí - naopak skutečně doufám že jsou a že dávají důraz na toto učivo... jen jsem neměl to štěstí.

0/0
5.1.2018 21:21

N70i20n25a 15P60a94n74o15ž49k39o37v31á 9157175915878

Mají pravdu, je na to málo času. Na ZŠ jsme stihli dojít ke konci 2. světové války, na SŠ taktéž a na VŠ (obor historie) jsme období rozpadu brali spíše okrajově. Prostě nestačil nebyl čas.

+8/0
5.1.2018 18:41

M33a76r96t13i50n 61K15r50á88t96k14ý 3766244955274

Zato pravěk jsme na ZŠ brali snad půl roku!

+5/0
5.1.2018 18:44

L35u19k59á29š 25Š80m67a42h80e48l 2757704782934

My jsme na ZŠ skončili někde uprostřed války a na SŠ nám dějepis skončil vestfálským mírem, tedy rokem 1648. (Dějepisářce nikdo neprozradil, že dějepis máme jen dva roky. Nám tedy také ne, zjistili jsme to až na začátku třeťáku, že nám chyběl v rozvrhu.:-))

+3/−1
5.1.2018 18:46
Foto

T49o27m78á41š 90D51v83o95ř97á56k 1187152748252

Omlouvám se, chtěl jsem dát plus a místo toho jsem vám dal mínus.

+1/0
5.1.2018 19:43

O62n89d96ř89e53j 22Š11v22e54j87d75a 4171649447250

Nebyl čas nebo si to učitelé špatně naplánovali?

0/0
5.1.2018 19:00

N63i73n90a 35P56a49n79o35ž44k33o53v42á 9387205135218

Těžko říct, třeba na SŠ jsme rovnou přeskočili celý starověk a rovnou začali se 4. stol. Evropě. A to jsme pak v rámci oboru ještě měli dějepisný seminář, tudíž každý týden 2 hod. dějepisu navíc a stejně jsme to nestíhali.

0/0
7.1.2018 12:56





Najdete na iDNES.cz