Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

JAK SE ZMĚNILI ŘIDIČI: Končící pruh nebo červená mnohé nezastaví

Tresty od soudu na mnoho let do vězení za agresivní jízdu na silnici či dálnici jsou dnes téměř pravidelností. Je to fenomén posledních sedmi let, první padl v roce 2010. Jak se změnili řidiči od listopadu 1989? První díl seriálu ukazuje přestupky, které bývaly dříve ojedinělé, zatímco dnes jsou nejčastější.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M57a64r84t46i61n 34N70o47v97o78t68n25ý 8189394957504

Tohle se mi líbilo v Itálii, že tam nikdo pravidla moc neřeší a všichni jezdí spíš citem a hlavně ohleduplně. Vejdou se tam dvě auta? Vejdou, tak jsou tam dva pruhy, i když namalovaný je jen jeden. Máte široké auto a pruhy jsou úzké? No tak jedete přes dva, žádný problém. Potřebujete vjet z vedlejší na frekventovanou hlavní? Tak tam prostě vjedete, on ten na hlavní přibrzdí, pokud mu to nešoupnete přímo před auto a pokud dáte včas najevo, že máte v úmyslu se mu tam nacpat. Nebo pokud je silnice dost široká, tak si prostě vytvoříte připojovací pruh i když tam není. Ono u Italů ani ta červená není dogma... Stručně řečeno, na předpisy tam každý kašle ale všichni jezdí velmi ohleduplně a myslí u toho! Chvíli mi trvalo si na to zvyknout, ale pak jsem se tam paradoxně cítil na silnicích bezpečněji než v Čechách.

+1/−1
13.12.2017 20:26

R92o51b66e12r96t 29Č47e97r84n95o95u60š56e79k 7687412701

Kdyz jedu na dalnici vpravo a 2-3krat musim prejet 2 pruhy, protoze ti blbci jedou v prostrednim a pred nima daleko nikdo, tak at se na me nikdo nezlobi, ze dalsiho uz predjizdim zprava. A to jezdim 110-120km/h... Ale taky nechapu proc stat nedava cedule, ktere informuji ridice, aby se drzeli vpravo, jako treba v Rakousku.

0/0
13.12.2017 11:26

M40a82r89t24i22n 96P49e20t14v57a68d 4550199687332

Jenže když při tom zaviníte nehodu, žádné vysvětlování vám nepomůže. I blbce totiž smíte předjet pouze zleva, pokud se sám nechcete stát blbcem. :-P

+1/0
13.12.2017 12:01
Foto

M45a33r74t35i16n 70P68i37š26t86o60r65a 8388198896289

Problém je i v tom, že zákon o pravidlech provozu na pozemních komunikacích je mimořádně špatný. Většinu situaci neupravuje vůbec. Několik náhodně vybraných sitaucí zakazuje, ale nedává návod, jak se jim vyvarovat. Představte si, že máte naprogramovat autonomní vozidlo, pak na většinu situací musíte stanovit vlastní strategie, stejně jako řidič.

Kromě toho zákon používá spoustu pojmů, které jsou definovány neurčitě nebo nejsou definovány vůbec. Nebo byly ve vyhlášce kdysi, ale pro spornost byla definice ze zákona vypuštěna, přesto se pojem nadále používá.

+1/0
12.12.2017 23:50

P19a37v54e76l 56J16e36ř80á54b27e91k 7921712784517

Nemám pocit, že by byl špatný.

Jen se obávám, že mnoho lidí si mnohá ustanovení vykládá po svém.

Ty nejzákladnější věci, kde se dělá hodně přestupků jsou celkem pochopitelné.

Ti co jezdí na červenou mají to štěstí, že naši řidiči se na zelenou rozjíždějí pomalu. Až se to naučí, "červení" si nastříkají do kalhot, když vedle svých dveří uvidí dodávku ze "zeleného" směru.

Nevjet do křižovatky když za ní není volno je logické, dát včas znamení před zahájením odbočení předjíždění opět jasné, stejně jako řazení z dvou do jednoho pruhu a i najíždění z připojujícího pruhu je v pohodě.

+2/−1
13.12.2017 0:34

J74i37n71d25ř33i14c43h 34Š98k71o54p73e36k 4605401200105

a v čem je mimořádně špatný ? Aspoň několik situací, které neupravuje, nedefinuje...??

Jediný příklad - bezpečná vzdálenost

0/0
13.12.2017 6:51
Foto

M23a38r58t28i63n 90P76i39š95t92o80r88a 8788758656479

Není tam např., že auta mají jezdit koly po vozovce a jak vozovku rozpoznat. Nebo po jaké trajektorii projet křižovatku a kdo v ní má "přednost" pokud tam jsou vozidla, o kterých nelze určit, odkud do ní vjela.

A co tam je, je nejasné. Např. pravidlo, že chodec nesmí přecházet, pokud je v kouli o poloměru 50 m přechod (a další). Stačí ukázat takový přechod a nesmíte přecházet, ale neexistuje algoritmus, jak ho najít. Může být pod povrchem nebo za rohem nebo vede úplně jinam, než kam chcete. Nemáte algoritmus, jak část koule, kterou už jste prozkoumal, nějak zamknout, aby tam nemohl vzniknout nový přechod.

Nebo pravidlo "zipu". Je podmíněno souběžnou jízdou. Ta výslovně požaduje, že se vytvoří souvislé proudy vozidel. Nestačí tedy jeden proud, musí jich být více. Pro první vozidlo, které by se mělo zipovat, to nikdy neplatí, před ním nejsou žádná jedoucí vozidla, což je pro souběžnou jízdu také požadováno.

Že je to nejasné je vidět z různých diskusí. Pokud jde o nějaké jen trochu sporné pravidlo, vzniknou tam přinejmenším dvě skupiny, z nichž každá zastává zcela odlišné stanovisko.

0/−2
13.12.2017 8:47

P44e85t38r 65Č92e66r23v75e13n55ý 3156111412105

Zase nemůžete čekat, že bude v tom zákoně vypsáno vše jak pro idioty.

Například ten váš příklad s přechodem. Je zcela evidentní, že se jedná o situace, kdy existuje přechod, který můžete užít ve směru, kam máte namířeno. Pokud existuje v okruhu 50 m jediný přechod, který vás dovede pouze na sever, ale vy se potřebujete dostat na jih, je evidentní, že můžete přejít mimo přechod pro chodce.

0/0
13.12.2017 9:09

M29a23r16t90i78n 43P29e33t21v45a94d 4850379207622

V obci souběžná jízda není podmíněna vytvořením souvislých proudů vozidel: jednotlivý řidič může jet v libovolném pruhu libovolnou povolenou rychlostí. Rozdílná rychlost se přitom nepovažuje za předjíždění. Pokud váš pruh končí, dáte znamení o změně směru, a řidiči v průběžném pruhu (ať už vpravo nebo vlevo) by vám měli umožnit zařazení podle pravidla zipu.

0/0
13.12.2017 11:38
Foto

M44a29r94t87i35n 90P74i11š54t17o56r25a 8828258176849

Souběžná jízda je definována bez ohledu na obec. Zato požadavek na "souvislé proudy vozidel" a (více) "vozidel jedoucích před ním", tam je vždy.

I pravidlo "zipu" nezáleží na obci.

+1/0
13.12.2017 13:17

M74a96r95t73i66n 81P86e96t32v27a21d 4730919697162

Taky nechápu vaše problémy s trajektorií v křižovatce. Ta vždycky logicky vyplývá ze zamýšleného směru a relevantní přednosti, není v tom nic složitého. A pokud už jsou před vámi přímo v křižovatce nějaká vozidla, nemusí vás zajímat, odkud tam vjela, a které z nich má přednost: pro vás mají v té chvíli přednost všechna - prostě do křižovatky nevjedete, dokud ji ta vozidla neopustí, nebo pokud nebudete s určitostí vědět, jakým směrem odjedou.

0/−1
13.12.2017 11:50

M38a12r23t67i36n 19R23u16z18i54c22k61a 1832318276457

A diky temto napadum jsou zakony plne nesmyslnych definici a jsou tak slozite, ze se v nich nikdo nevyzna...

Protoze jak uvedete jedinou definici, tak vse co neni uvedeno je dovoleno a to je spatne, spravne ma byt jednoduchy zakon, ze ktereho kazdy pochopi jeho smysl a umysl... Totez pak je to na soudcich..

0/0
14.12.2017 19:40

J17a14n 60V30a88i41s46h94a62r 1416971655178

Také si nemyslím, že by byl špatný. Zatím jsem přišel na dvě věci, které neupravuje:

1. Když se ke křižovatce bez upravené přednosti (tj. platí přednost zprava) blíží ze všech 4 stran auta - pak by každý dával přednost tomu zprava a nikdo by nejel.

2. Když je na vozovce na jednom místě z obou stran překážka na silnici - a dává přednost ten, na jehož straně je překážka, čili oba.

Obě situace jsou velice nepravděpodobné a řešením je to, že se někdo své přednosti vzdá.

+1/0
13.12.2017 13:08

M79a11r19t83i10n 27R22u69z56i80c75k61a 1902868286547

No jak by jste tohle upravil? To nelze upravit jinak, nez na krizovatku umistit znacky... Ale na nejakych lokalnich cestach vetsinou k problemum nedochazi, frekventovane krizovatky jsou znaceny...

0/0
14.12.2017 19:43

S30t13e74f14a80n 13S69u41r49o27v96j64a27k 8156932214562

Několik náhodně vybraných situací zakazuje, ale nedává návod...

To myslíte vážně? Například v autoškole Vás naučí, že na červenou se nejezdí a čeká se na zelenou. To není nutné ve videu snad zdůrazňovat. U ostatních situací bylo ve své podstatě řečeno jak se máte chovat správně.

0/0
13.12.2017 7:47
Foto

M97a38r53t12i77n 83P13i15š75t60o33r84a 8688978536289

Moc na ta videa nespoléhejte. Např. ve třetím se chybně říká, že předjíždění vpravo se v obci považuje za souběžnou jízdu.

0/0
13.12.2017 8:52

M50a41r38t32i61n 35P75e41t76v43a81d 4300569517512

Mýlíte se pane Pištoro.

Zákon 361, § 12: V obci na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy smí řidič motorového vozidla užívat k jízdě kteréhokoliv jízdního pruhu; přitom se nepovažuje za předjíždění, jedou-li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu.

0/−1
13.12.2017 11:26
Foto

M85a63r14t91i58n 74P51i51š28t71o97r15a 8528468556799

O tom nediskutuji.

Jenom jsem upozornil, že v komentáři byl chybně použit pojem "souběžná jízda", který zákon definuje v § 12 odst. 3, ale zde šlo o jinou situaci.

0/0
13.12.2017 12:15

M28a53r46t76i72n 65P87e93t71v61a22d 4340439117822

Otázka je, zda má ten rozdíl nějaký praktický význam, a nejedná se o pouhé slovíčkaření. Budu-li svou jízdu v obci považovat za souběžnou, nemění to vůbec nic na mých právech ani povinnostech. Mimo obec ovšem souběžnou jízdu vymezují a regulují pravidla.

0/−1
13.12.2017 12:26

M58a33r18e46k 30H63r15u93b52y 6977892191608

Jo, treba dost lidi ma problem uz jenom s tim zakladnim ustanovenim - Jezdi se vpravo, co nejblize pravemu okraji vozovky.;-)

0/0
13.12.2017 10:44
Foto

M62a30r33t93i31n 63P63i75š19t74o77r30a 8758208306969

To je zrovna hodně nejasné, protože vozovka není definována. Pokud je na kraji parkovací pruh, tak některá ustanovení ho považují za součást vozovky, a měl byste tedy jezdit v něm. Jiná zase ne.

0/0
13.12.2017 12:10
Foto

M62i26l17a27n 87S49o80u43š98e35k 9266237581932

Jízda na červenou je už asi běžným standardem, aspoň co se Prahy týká. Kdo tu jezdí denně nebo aspoň často, ví, o čem mluvím. Denně jsem svědkem projíždění na červenou a nezdá se mi, že by to kohokoliv vzrušovalo, pokud tedy pominu řidiče z kolmého směru, přesněji řečeno ty, kteří jsou první v řadě.

Druhým velice častým nešvarem je nájezd za kolonu bepředu bez ohledu na to, že pak bráním průjezdu kolmého směru... Oni tam prostě najedou doprostřed křižovatky, protože měli ve svém směru zelenou a uprostřed křižovatky prostě stojí a stojí a stojí a stojí až do doby, než se vozy před ním v jeho směru pohnou. Kolmésměry naprosto ignoruje, a to i přes naprosto jasné vodorovné značení na křižovatce. Pak se vůbec nelze divit, že jsou kolony všude a ze všech směrů. Tyhle věci by měly být pokutovány skutečně mastně. Jiné řešení pro ty ignoranty prostě není.

Před každým videem dvě reklamy, v průběhu videa také.... opravdu chcete, iDnesáci, aby se na ta videa lidi koukli nebo vlastně ne? I nadále budete znepříjemňovat život těm, co by se třeba rádi poučili? Co je tedy přednější - škody na majetku, zdraví, životy... anebo reklamní inzerenti? Máte v tom vůbec jasno a tušíte, co je to třeba nějaká ta "etika"? Skutečně je nutné cpát za každou cenu reklamy všude, i když povaha příspěvků kontra ty reklamy jsou někdy až sadistické a pro ty reklamní inzerenty vlastně nevítané??? Typickou ukázkou vaší naprosté arogance je třeba článek o bombovém útoku doprovázený reklamou "I ty na to máš". Nalézt mnoho dalších není vůbec žádný problém... Takhle vypadáte jen jako žumpa vydělávají na čemkoliv, a to skutečně tou žumpou chcete být???

+8/0
12.12.2017 23:32

M77a82r55t36i40n 50Š38í27m13a 6793474160488

Ano, červená na semaforu byla pro řidiče jedním z mála signálů, který respektovali. Bohužel "díky" starostům mnoha obcí, kteří považovali za dobrý nápad řidiče trestat za rychlejší jízdu červenou na semaforu, je tím úspěšně odnaučili tento signál respektovat a na červenou zastavovat :-(

+5/0
12.12.2017 23:14

V58í40t 25P53r53č84í96k 9898800814910

Dáváte dohromady jablka a hrušky. (Ne)respektování nejvyšší povolené rychlosti na venkově opravdu nijak nesouvisí se způsobem průjezdu křižovatek ve velkých městech.

+2/−1
13.12.2017 0:09

M71a23r49t88i94n 94P46e50t27v25a95d 4940749487782

Můžete si klidně myslet, že tu červenou vám podstrčil zákeřný starosta, ale to vám v žádném případě nedává právo ji ignorovat, a riskovat případnou nehodu. Představa, že to někoho "odnaučí" zastavovat na signál, je absurdní a dětinská.

0/0
13.12.2017 11:57

P78e67t45r 22Č37e79r81m11á32k 9138825809710

Možná absurdní a dětinská ale každopádně reálná...

0/0
13.12.2017 16:31

M38i60c13h95a10l 63B64u27ž11e48k 9317189426962

Dojedu vlakem do nemecka, pujcim si auto, na semaforu skoci cervena, zastavim, mrknu do zpetneho zrcatka a tam duchodce v nejakem prskoletu rozhazuje rukama jak sileny. Par kilometru dal zas vidim v zpetnem zrcatku podobny prskolet s jinym duchodcem jak ma dilema ze mu konci pruh a on ma vedle sebe dodavku. Vyresil to elegantne, jelikoz smery byly oddelene jen dvojtou carou pokracoval v protismeru. Nastesti dokazal svuj prskolet vmestnat mezi dodavku a protijedouci auta.

0/0
12.12.2017 23:07

V87í33t 61P44r50č14í73k 9158380544680

A jaké z toho plyne ponaučení?

+1/0
13.12.2017 0:10

S54t21e89f22a26n 84S21u23r73o21v65j21a98k 8936202834602

Opravdu? Jezdím do Německa docela často, a nikdo se zatím nerozčiloval, když jsem třeba jel pomaleji z důvodu hledání nějaké ulice a už vůbec se nikdo nerozčiloval, když jsem dodržoval předpisy. Pokud jsem viděl někoho, kdo v Německu porušuje předpisy, většinou to byli Češi. Ať už bezdůvodně zapnuté mlhovky, zbytečná jízda v levém pruhu, když je pravý téměř prázdný, jen na tu červenou tam většinou zastavují i Češi. Totiž už tam dost často i v malých vesničkách mají kamery a jízdu na červenou asi dost stíhají.

0/0
13.12.2017 7:56

S77t28e23f14a93n 82S92u77r69o67v42j76a97k 8336322584372

Vlastně, teď jsem si vzpoměl. Na křižovatkách v Německu, a setkal jsem se s tím i v jiných zemích, mají takovou značku, značku nikoli světelnou signalizaci, se zelenou šipkou doprava. Znamená to, že pokud je na semaforu červená, a Vy jedete doprava, pokud je volný průjezd můžete opatrně zahnout doprava. Samozřejmě pokud to nezvládnete a nabouráte, je to jako byste jel na červenou

0/0
13.12.2017 8:03

M55a51r73e15k 83H63r20u94b68y 6847322211628

Reciprocne pokud nekdo dost hrube porusuje predpisy v Cesku, byva to Nemec/Rakusak;-)

0/0
13.12.2017 10:46

P49e39t29r 22B37u20k41o63v59s38k95i 6433567261776

Vysvětlí mi někdo logicky, proč se v obci může podjíždět a mimo obec je to "nepřípustné"? Já pak musím soustavně z pravého pruhu předjíždět do levého a zpět jen abych předjel hromadu aut co na nějaká pravidla úplně ser.ou.

0/0
12.12.2017 23:03
Foto

M46a75r87t43i61n 70P48i68š20t55o92r64a 8128198356969

Nejspíš máte nárok na nouzové zastavení na krajnici. Tedy bez dalšího rychle zatočit vpravo. Mimo obec jsou povolené vyší rychlosti a máte tedy jakousi ochranu, že když tento manévr provedete, nic vás zprava neohrozí. Ve městě se předpokládá, že se to při nižších rychlostech zvládne.

Ale je to pravidlo na odpis. Snižuje kapacitu dálnic a nerovnoměrně je zatěžuje. Jsou snad státy kde už není.

0/0
13.12.2017 0:11

V70í65t 16P28r12č56í84k 9948210274720

Jako největší nešvar vidím pomalou jízdu mimo obec v levém pruhu. A nechápu, proč již dnes není stíhána jako přestupek a pokutována. Přiznávám, že často raději, než abych se šnekovi lepil na zadek, problikával apod., objedu jej levým pruhem. Je absurdní, že tento přestupek policie pokutovat může, ale jeho příčinu, tj. hlemýždě v levém pruhu, nikoliv.

+1/−1
12.12.2017 22:27

V94í22t 77P70r37č46í41k 9578910954880

Oprava: objedu pravým pruhem...

+1/0
12.12.2017 22:28

P58e90t11r 70Č19e66r43m54á38k 9548345419350

Jak to myslíte? Bezdůvodná jízda v levém pruhu mimo obec je přestupkem již dnes, to že se prakticky nepokutuje je věc jiná...

+1/0
12.12.2017 23:27

V77í49t 97P75r88č90í91k 9318440974520

Myslím to tak, že by měla být pokutována. Pokud je přestupkem, ale bez postihu, nic to neřeší.

0/0
12.12.2017 23:44
Foto

M55a41r83t65i28n 69P60i42š11t81o16r25a 8268418466279

Pomalá není nezákonná, pokud není bezdůvodná. Což nemůžete z druhého auta posoudit.

0/0
13.12.2017 0:14

P61a66v87e27l 69J80e52ř92á86b47e65k 7681112134667

Pokud "objedete". tak by to mělo být v pohodě, protože ho nepředjíždíte.

Já se zas pravým pruhem vyhýbám pohyblivé překážce v prostředním jízdním pruhu.

+2/−1
13.12.2017 0:20

F24i92l58i24p 77G81a77l36a68š 2937907404538

Ani ne... Překážka (to je to co se dle litery zákona objíždí) je nehybná, nikoliv pomalu jedoucí...

+4/0
13.12.2017 2:17

P70e34t81r 43Č51e72r40m64á55k 9798815749880

Nehybná být nemusí, ale samozřejmě to nelze používat tak jak psal pán výše.

0/0
13.12.2017 16:32

P90a78v79e13l 90Š41e96d24l90b31a66u26e68r 7458821392295

Je zbytečné stavět třípruhové dálnice. Stejně z nich někteří bezohlední, nebo duchem chudší výtrusové udělají dvoupruhové...

+4/0
12.12.2017 22:24

D33o78r50a 97V31e61s64e31l26á 2370723129683

Největší zážitek je jízda v Příbrami. To jedete přes 3 křižovatky 30-tkou za autem, které bez použití brzd samovolně zastaví uprostřed jizdního pruhu. Napadne Vás: dostal infarkt? zemřel? Po chvíli úvah se rozhodnete, že situaci blíže zkontrolujete, vyhodíte blinkr, začnete ho předjíždět a on v tu chvíli znenadání odbočí vlevo ...

+1/0
12.12.2017 22:17

V23o76j48t87ě89c98h 55T64r12u59h42l38á79ř 2125259276

Mlhovky a vjezd do křižovatky aniž by bylo volno k plynulému projetí. Tyhle dvě věci nesnáším.

A potom co mi úplně vadí a není vina samozřejmě řidičů, ale dávání přechodů přes silnici tesně za výjezd z kruhového objezdu.

+9/0
12.12.2017 21:44

D82o36r56a 34V36e55s13e34l89á 2690263249813

V Roudnici věděli, že nesnášíte přechody za kruháčem stejně jako já, tak je tam prostě nenamalovali. Zato v takto neoznačených místech snížili obrubníky a barevně (možná i pro zcela slepé chodce reliéfně - to si nejsem zcela jista), vyznačili trasu chodcům přímo před auta vyjíždějící z kruháče. Nepochopitelné

+1/0
12.12.2017 22:24

A74n14d34r21e32a 18N89o76v80á 8544831826635

tam ale nemají chodci přednost

+4/0
12.12.2017 22:25
Foto

T30o29m17á68š 51Z58e49m14á43n10e25k 2777414662725

Já jim tam raději zastavuji a nechám je přejít, když to jde, tedy jsem-li na vjezdu na kruhák, jinak se z toho kruháku snažím co nejrychleji zmizet.

+1/0
12.12.2017 22:37

D24o96r29a 81V41e82s37e55l18á 2270563929343

... ale to oni očividně neví

0/0
12.12.2017 23:11

V49í11t 81P72r50č71í35k 9838260304280

To není přechod, ale místo pro přecházení, tj. chodec, který se chystá vstoupit do vozovky, nemá přednost. Pokud však neprojíždíte kruháčem v městském intravilánu jak splašená koza, chodce, který již stojí ve vozovce, jistě neporazíte.:-)

0/0
12.12.2017 22:35

J66a73n 76P40š13e18n43i89č51k26a 2620828343122

Tak chodec ji nema ani na prechodu

0/0
13.12.2017 6:58





Najdete na iDNES.cz