Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

JAK SE ZMĚNILI ŘIDIČI: Lepší silnice, rychlejší auta, ale víc agrese

Klidnější provoz na českých silnicích za minulého režimu vystřídala divoká porevoluční léta, kdy se krajinou proháněla všelijaká vozidla dovezená ze zahraničí, často ve špatném technickém stavu. Na otázku, zda jsme dnes už na silnicích opatrnější, se těžko hledá odpověď. Jisté je, že v autech umírá mnohem méně lidí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L82i72b92o46r 27P48e51t12r16á23š 6715909178129

Mno muj deda srovnaval hrasky s jabkama a rikal ze to neni smeroplatny

0/0
16.12.2017 20:09

J53i34n73d94ř36i63c61h 51Š64k33o56p14e30k 4715801860215

"Největším trnem v jeho oku jsou masivní pevné překážky jako stromy, sloupy a pilíře, které stále lemují české silnice a představují pro řidiče obrovské nebezpečí. "

Co je to za blábol ? Nejsme tak bohatá a velká země, aby silnice mohly být lemovány pruhem rovným pruhem bez jakýchkoli překážek v šíři aspoň 50 m.

Strom ani sloup do silnice neskočí, náraz do nich je důsledkem stylu jízdy řidiče, takže je třeba to tak brát

+7/0
15.12.2017 10:07
Foto

J67a15n68a 85F28u44s23z53t94e40i95o24v89á 9341956894978

Vozy, které tehdejší řidič po cestě míjel, se jen málo podobaly těm dnešním a hlavně jich ani zdaleka nebylo tolik co dnes. Naopak častěji tehdy na silnici narazil na policejní auto.

S tím policejním autem bych to zrovna neřekla, protože ačkoliv se říkalo policejní stát (oprávněně) a měli jsme jako ČSSR cca o 5 milionů více obyvatel, policajtů bylo cca 20 000, tedy méně než polovina co dnes.

+1/0
15.12.2017 8:31

M20a43r52e98k 84H15r66u40b18y 6687892221278

Jenze tehdy honili zlocince, zatimco dneska hlidaji Facebook, kdyby se tam nekdo k necemu priznal;-)

+1/0
15.12.2017 9:24

J78i31n28d12ř14i85c48h 25Š35k89o59p50e40k 4325641370745

policajtů stačilo méně, protože nedělali tolik zbytečné administrativy jako dnes, tresty byly efektivnější (takže zloděj X krát chycený při krádeži nekradl stále) a i míra recidivy byla nižší, protože lidi do vězení prostě nechtěli

+1/0
15.12.2017 11:57

M97a59r24e32k 61T47e44t22u81r 9989114556

Lepší silnice? ;-D

0/−1
15.12.2017 7:59

R20o74b33e41r77t 60P74r94a87ž30á20k 4518816845520

Nepochybně ano.

0/0
15.12.2017 9:15

M91i57l53o82š 11B12o43u70k39a97l 8933277833834

V roce 1975 byly některé okresní silnice ještě perkové... ten posun tam určitě je.:-P

0/0
15.12.2017 11:02

J88a31k86u46b 68R25e25i36t19e62r 2705890428854

Nejhorší jsou trpaslíci!

0/0
15.12.2017 7:26

J77a49k71u49b 75R93e51i64t37e25r 2985520758144

Každý není tak geniální jako Vy!

0/0
15.12.2017 7:25

M92a43r82t43i90n 21J97a97g33r 8148224692373

V tomhle by jsme se měli hodně inspirovat Německem. Jezdím po DE dálnici denně do práce. Tříproudovka, obecná logika funguje tak: vpravo kamiony a auta co jedou pod 130kmh. Uprostřed ti co předjíždí ty vpravo a zejména se pohybují cca 130kmh, pokud je pravý pruh volný tak samo sebou jedou v něm. A vlevo se pohybují ti co předjíždí ty uprostřed a z pravidla jedou přes 130kmh, jinak v případě možností se pohybují také co nejvíce vpravo.

A ta morálka funguje kompletně ůplně jinak. Když už z dálky někdo vidí, že do jeho pruhu chce přejet někdo, kdo potřebuje předjet někoho dalšího ve svém pruhu tak dělají v absolutní většině případů vše pro to, aby mu udělali místo. Buď uhnou do levého nebo řidiče pustí zpomalením, či naopak přidají aby měl co nejdříve místo.

Krásně to funguje, za celou dobu strávenou na DE dálnicích sem se čertil asi tak ve 2% případů v porovnání s ČR a to většinou právě na tranzitní řidiče aka UA/PL...

V ČR se vztekám skoro každou jízdu, neustále někdo zbytečně nacpaný v levém/prostředním pruhu a většinou mě předjíždí o 0.5km/h abych ho zase za chvíli dojel a musel předjet...

+2/0
15.12.2017 6:54

M65a48r90e21k 21H69r56u91b89y 6357532501888

Problem je predevsim v te triproudovce.

V CR i v 21. stoleti je schopne postavit Prazsky okruh jako dvouproudovku.

+1/0
15.12.2017 9:25

K41a34r93e70l 47D26o48h20n42a74l 2781373975318

Problem je v hlavách českých řidičú.

0/−1
15.12.2017 9:41

P86e78t25r 66S36p16a65t85z25i45e14r87e81r 7294212135174

Na všechno to co se tam píše..tedy agrese, ignorace, arogance atd...tedy pocity co nemají za volantem co dělat....tu někdo psal, že toho se bohužel nezbavím...je to v lidech....a já říkám že zbavíme a pak bude silnice klidnější, přehlednější, bez emocí a jakýchkoliv výlevů...a to jak ze strany arogantních řidičů co jim zákony nic neříkají...tak ze strany školitelů co na silnici chtějí vyučovat......a to řešení na vše se nazývá autonomní auto. A je po všech problémech.

0/−1
15.12.2017 6:46

M39a91r11e78k 73H14r62u66b95y 6317262321728

Po uvolneni podminek pro rozdavani ridicaku ziskala RP rada lidi, kteri by ho ziskat v zivote nemeli. Pak se neni cemu divit.

+1/0
15.12.2017 9:27

P22e83t22r 48B68á23č73a 8685276435325

To uz nam ukazala Tesla, chudak ridic, budiz mu zeme lehka.

0/0
15.12.2017 17:41

V54í18t 57D65r59b43a28l 4989394676499

Je to len jen za lidech za volantem... :-P

+1/0
15.12.2017 2:51

J96a51n 23P74i62ň10o40s 6841496636523

Kdyby taková čísla úmrtí neměly na svědomí dopravní nehody, ale terorismus, to bych nechtěl vidět tu hysterii. Ale jsou to auta, takže mrtví jsou jen smutnou statistikou, nic víc. Just saying.... Jak říkal Joker: udělej něco podle vzorce, třeba i něco otřesného, všichni budou v klidu, udělej něco mimo zažitý vzorec a všichni začnou šílet. Tím tady nechci zlehčovat terorismus, naopak mě děsí, jak (stále vysoká) úmrtnost na silnicích nikoho nevzrušuje.

+2/−2
15.12.2017 2:13

J33a29n 74P43i59ň96o38s 6481226586773

Je to naopak. A to je prave ten problem! Cesi maji velkou toleranci k podvodum (krere casto nepovazuji ani za podvody) a nedodrzovani pravidel. To pak at sahnete kam chcete, tak z ceske populace vylovite vzorek, kde bude vetsina podvaded. V politice to pak treba jen delaji ve vetsim meritku.

0/0
15.12.2017 1:03

J34a64n 55P95i17ň61o12s 6261916146723

to mělo být jako reakce na jiné vlákno

0/0
15.12.2017 2:03

V49í25t 95P54r48č20í67k 9858580824890

Obracím se nyní na ty, pro které je dogma nejvyšší povolená rychlost a tou omlouvají i další porušení silničního zákona, zejména zákaz průběžné jízdy v levém pruhu na čtyř a víceproudové komunikaci. Jak se zachováte, pokud budete na dvouproudové komunikaci, kde je povolena devadesátka, předjíždět např. nákladní vozidlo jedoucí rychlostí 60 km/h? Budete při předjíždění dodržovat 90 km/h a tím se vystavíte značnému riziku čelního střetu s protijedoucím vozidlem, nebo budete akcelerovat do zhruba 100 - 110 km/h, čímž riziko střetu s fatálními následky eliminujete?

Rychlost sama o sobě není hlavní příčinou nehod, tou se stává většinou pouze v kombinaci s mnoha dalšími faktory, jako je povaha a stav vozovky, povětrnostní podmínky apod. Mnohem nebezpečnější než řidiči, co občas překročí rychlostní limit jsou samozvaní vychovatelé ostatních řidičů, většinou mdlého rozumu, kteří dodržování nejvyšší povolené rychlosti v levém pruhu vynucují, ač k tomu nemají žádný mandát.

+8/0
14.12.2017 23:52

F65i34l46i83p 10G68a11l11a29š 2377857284278

Riziko neeliminujete, jen zkrátíte dobu po kterou mu budete vystaveni. Naopak v případě čelní srážky pak budou následky horší.

Jinak souhlas. Občasné překročení limitů není na škodu, naopak je třeba.

0/0
15.12.2017 8:24

M58i28c66h92a77e82l32a 71K47ř60í79ž58o46v14á 1587271795351

Já s vami i souhlasím. Jenže... Dost často jezdím na silnici 35 (E442) - hlavní tah mezi HK a Olomoucí a dost mě děsí, když mám na tachometru 100 km/h a i tak mě předjíždí jedno auto za druhým. Dost často jim ani nevadí, že v protisměru někdo jede - spoléhají na to, že jim obě auta uhnou do odstavného pruhu. Toto chování už o povolené rychlosti prostě je.

+2/−2
15.12.2017 10:27

J59a27r28o72s65l35a62v 63L52e82b48e11d85a 3326829597950

Mezi HK a OL jezdívám taky, tam je na úsecích mezi obcemi cestovní rychlost kolem 110 a víc normální. Netuším, co vás na tom děsí.

Na některých úsecích do kopce (například benzínka u SY -> Hřebečský tunel) pomalejší řidiči sami uhýbají na široký pruh krajnice. To je od nich vstřícné. Protisměr nikam uhýbat nemusí.

+2/0
15.12.2017 13:30

M17i70c26h49a17e80l61a 25K26ř61í67ž18o38v73á 1157261345441

Mezi SY a Hřebečským tunelem je do kopce druhý průběžný pruh.

A děsí mě, že je povolená 90, ale asi tak 50 % řidičů jede alespoň 110 (jak píšete) a velmi nebezpečně předjíždějí - i když je v protisměru plno, tak spoléhají na to, že jim ostatní řidiči uhnou za krajnici.

0/−2
15.12.2017 13:49

J26a79r57o92s95l97a78v 71L17e45b43e76d73a 3956469337450

Ano, tušímže na dvou místech, ale to není důležité.

Překročení rychlosti a předjíždění je spjato jen velice volně. Že někdo jede 110 mi vyhovuje, protože mi nepřekáží.

Spoléhat na uhnutí (vynucovat si ho) je velice špatně, to by mělo spolu se zpomalením ostatních patřit do ranečku "rezerva, když to nezvládnu - a příště už si na to dám fakt bacha". Určitě bych aspoň probliknul na téma Tohle už nedělej!

Naopak dobrovolné uhnutí je v pořádku a fajn. Každopádně jakékoliv zděšení vidím jako nadbytečné.

+2/0
15.12.2017 14:09

M13i91c35h52a45e65l57a 48K73ř94í55ž23o18v42á 1847611875661

Já mám řidičák teprve 2 roky a jsem ještě pořád dost bojácná, takže ano, mě pořád ještě vyděsí, když si v klídku jedu a najednou do mého pruhu přejede auto - já vidím ty jeho přední světla a odhaduju, jestli má dost místa a času, nebo jestli mám začít uhýbat za krajnici anebo pro jistotu rovnou dupnout na brzdy. Nepleťte si ale děs s panikou - vím, co dělat a doopravdy nedělám blbosti typu zastavení na místě, ale tyto situace prostě nemám ráda.

0/−2
15.12.2017 16:34

J78a47r24o73s27l69a44v 73L25e80b49e86d70a 3706159387120

OK, jenže tohle jinak než získáním zkušeností nevyřešíte. Myslím, že už teď pomalu zjišťujete, že tak dramatické, jak to vypadá, to nakonec většinou není.

Každopádně uhnutím ke krajní čáře nic nepokazíte a když bude potřeba uhnout ještě víc, nebude to aspoň tak zostra. Koneckonců s ABS se dá zároveň zatáčet i brzdit, ač já stará škola pořád upřednostňuju "jedno nebo druhé".

(Zkuste používat nějaký méně expresivní výraz než děs :-)

0/0
15.12.2017 16:56

P34e97t90r 79B23á98č53a 8325136335585

Ja se zase desim takovych jako vy.

0/0
15.12.2017 17:43

M97i13c58h25a84e39l67a 84K31ř38í74ž64o18v71á 1507751985851

No tak to máte smůlu. Myslím, že jezdím o dost bezpečněji než arogantní mužští.

0/0
15.12.2017 19:10

J33i83ř17í 79H40a59v62á95č85e64k 1483690513

v článku je zcela opomenut faktor mobilů, kdy pomoc muze dne privolat kazdy a ihned!!

+2/0
14.12.2017 22:50

V23í46t 84P75r22č32í34k 9118410134300

Stejně tak je však opomenut faktor mobilů, kterým se kdekdo věnuje místo toho, aby věnoval patřičnou pozornost řízení, a v důsledku toho je pak často nutné přivolávat pomoc. Takže nula od nuly pojde.:-)

+4/0
14.12.2017 23:39

F17i72l59i43p 82G18a72l32a54š 2457797484508

Takže vlastně pozitivum je eliminováno negativem ;-D

0/0
15.12.2017 8:25

R27i72c97h61a88r52d 12T45o61m86e60č27e32k 7946375536741

Byl jsem svědkem několika nehod na křižovatkách se středovým dělícím pásem, nebo pásem s tramvajovým tělesem, kdy řidič se chtěl na zelenou otočit do protisměru a vlítl pod tramvaj jedoucí taktéž na zelenou, nebo do auta v protisměru. Chyba na straně řidičů, přesto by na takových křižovatkách (přejezdech) bylo vhodné umístit další semafor zakazující jízdu vlevo přes středový pás, zabránilo by to zmaření mnoha lidských životů.

0/−5
14.12.2017 22:41

V84á90c80l86a72v 66K98o28v23á77ř 1902251247154

Není náhodou otáčení na světelných křižovatkách zakázáno v zákoně?

§24, odst.4), písmeno b)

Tak na co semafor pro tupce?

+12/0
14.12.2017 23:17

F43i97l43i58p 49G34a71l22a88š 2107837544858

No... Tak je pravda, že semafor pro tupce by se mnohde uplatnil, protože některými místy projíždí mnoho a mnoho tupců ;-D

0/0
15.12.2017 8:27

R97i26c60h22a45r78d 79T60o87m66e63č53e16k 7976435756731

Nemusí se otáčet, vlevo na světelné křižovatce zabočit může. Tyto nehody bývají velmi vážné.

0/0
15.12.2017 8:55

M20a30r46e80k 27H29r87u46b87y 6287122711128

Tupce zadny esmafor nezastavi - treba polskym ridicum kamionu casto nevadi ani stazene zavory;-)

0/0
15.12.2017 9:28

O80d12s27t79r11a12n61ě65n55ý 45U43ž53i54v40a78t14e43l

Uživatel požádal o vymazání
+2/0
14.12.2017 21:35

O35d38s46t24r88a62n18ě14n79ý 96U71ž75i56v59a77t88e84l

Uživatel požádal o vymazání
0/0
14.12.2017 21:29

P85e61t36r 35B96á40č23a 8185646845125

Takovych trapnych kampani BESIP vyplodil uz za miliony, naprosta zbytecnost a vyhozeny penize oknem.

Stat se ma zamerit na autoskoly, utnout jim ten vynosny byznys a prestat poustet na silnici kazdyho kdo si to zaplati.

+7/−1
14.12.2017 21:40

P37e71t87r 18Č42e54r92m73á35k 9868905489190

Tak nějak, řízení je výsada a nikoliv nárok. Naprosto chápu že doba je taková jaká je řídit auto je její nedílnou součástí, ale mělo by to mít své mantinely - tím že jsou v provozu i ti horší řidiči dochází k tomu že je na ně ať už chtěně či nechtěně brány ohledy, což ve výsledku vede k celkovému zpomalení funkčnosti celého systému, což je přesný opak toho co je žádoucí. R^

+2/0
15.12.2017 0:27

T74o30m15á89š 88B98e84n65e64š 4696548278774

Agresivita ne silnici je přímo úměrná překážkám, které se na té silnici nachází. Tím mám na mysli nesmyslné ostrůvky, špatně udělané kruhové objezdy, zbytečná zúžení, zbytečná omezení rychlosti, nesmyslných 130 na dálnici a podobně.

+4/−1
14.12.2017 21:28

V17o37k96o33u16n 34V77l15a76d18i18m63i43r 8112668139628

Ridici se zrejme zmenili stejne jako cela spolecnost. Uz si nejsou vsichnin rovni, no oni vlastne nikdy nebyli, a kazdy musi tomu druhemu ukazat, ze je lepsi, uspesnejsi a rychlejsi. Ostatni vlastnosti se jaksi vytratily.

+1/−1
14.12.2017 21:23

P97e93t22r 26Č59e76r35m33á28k 9658985469710

Paradox je že ti nejvíc nebezpeční nejsou ani lepší, ani úspěšnější a ani rychlejší.

0/0
15.12.2017 0:28

J12a43n 90H63á47l64a 8755125800667

Takže problém je ve stromech, sloupech, atd? Byl se ten pán podívat, jak to vypadá třeba v Holandsku, nebo v Belgii?

Já spíš vidím problém v primitivech, kteří na devadesátce prostě MUSÍ jet 150, protože oni přece jezdí rychle ale bezpečně. Alkohol a drogy za volantem raději ani nezmiňuji.

+9/−5
14.12.2017 20:09

L69u14k97a22s 95M35u55d96r28a 6616116702591

Já spíše vidím problém v primitivech, kteří za každou cenu mají potřebu a musí hodnotit hlavně to, jak rychle kdo kde jezdí, namísto aby se především a výlučně soustředili na sebe a na svoje neduhy za volantem. To jsou totiž v naprosté většině pak ti, kteří se snaží ostatní řidiče za volantem také "vychovávat" a "trestat" = jejich chování za volantem je pak neuvěřitelně iracionální až absurdní, už proto, že vlivem svého chování zažívají za volantem nikdy nekončící stres, že "je nikdo, ale vůbec nikdo neposlouchá a nerespektuje".

Neřešte ostatní, pane kolego, maximálně se soustřeďte na to, abyste je neobtěžoval, neomezoval a nenutil je reagovat na něco, co za obvyklých okolností i s velkou dávkou předvídavosti se předvídat nedá.

+5/0
14.12.2017 20:36

A14n60t56o60n70í98n 86S68v77o68b14o15d74a 3724783639112

viděl jsem minulý měsíc frajer na stopce, ubíral, takže jsem si myslel, že zastavuje, ale to byl omyl, skoro stál a vyrazil, na mne se nepodíval, vymetl jsem pravými koly příkopu, takže přežil, byl to jeden z "nesmrtelných" :-(, měl něco kolem 30 let. Pohrdání značkami a předpisy :-(

+1/0
14.12.2017 21:06

T37o60m26á37š 51Z22e61m64a39n 3965718674805

Zrovna Nizozemí hodnotím výrazně hůře než Polsko...

0/0
14.12.2017 21:06

V83o70k40o83u85n 13V89l14a14d12i92m97i91r 8452938169318

No, podle me zkusenosti staci jeden Nizozemec a dalnice je plna. Obzvlaste na te A8.

0/0
14.12.2017 21:25



Najdete na iDNES.cz